Przepisy ogólne
Sposób powiadamiania o zdarzeniach
Tryb pracy oraz sposób powoływania przewodniczącego komisji kolejowej
Sposób prowadzenia postępowania przez komisję kolejową
Przepisy przejściowe i końcowe
(dane jednostki organizacyjnej)data wysłania ....................
.................................................do ......................................
nr ............................................ tel. ................................
ZAWIADOMIENIE O POWAŻNYM WYPADKU / WYPADKU / INCYDENCIE1)
Kategoria zdarzenia2): ................................................................................................................
Miejsce zdarzenia3): ....................................................................................................................
Data i godzina zdarzenia: ............................................................................................................
Zwięzły opis zdarzenia4):
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
Prawdopodobna bezpośrednia przyczyna zdarzenia:
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
Inne prawdopodobne przyczyny zdarzenia:
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
Przebieg akcji ratowniczej:
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
Wstępne określenie skutków zdarzenia:
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
Otrzymują:
1. .....................................
2. .....................................................................................................
(stanowisko i podpis zawiadamiającego)
__________________________
1) Niepotrzebne skreślić.
2) Przez zdarzenie należy rozumieć poważny wypadek, wypadek lub incydent.
3) W zależności od miejsca zdarzenia należy podać: numer linii, nazwę szlaku lub posterunku, nazwę bocznicy, kilometraż, numer toru.
4) Należy podać również europejski numer pojazdu (EVN) kolejowego uczestniczącego w zdarzeniu.
PROTOKÓŁ USTALENIA STANU HAMULCÓW W POCIĄGU NR ................... /
SKŁADZIE MANEWROWYM1)
sporządzony dnia ................. o godz. .................. na stacji, posterunku odgałęźnym, posterunku
odstępowym, km szlaku1) .................. z powodu niezatrzymania się przed sygnałem "STÓJ" lub
w innym miejscu ............... i przejechania na odległość m poza wymagane miejsce zatrzymania.
1. Dane o pociągu lub składzie manewrowym | |||||||||
Liczba wagonów | Długość w metrach | Liczba osi |
Masa brutto (ton) |
Masa hamująca | Uwagi | ||||
ogółem | próżnych | ładownych | wymagana | rzeczywista | |||||
% | ton | ton | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
2. Stan hamulców badanego pojazdu o godz. ...... | |||||
Seria i numer pojazdu z napędem (i innego) | Ciśnienie powietrza w przewodzie głównym i hamulcowym wg wskazań manometrów |
Stan elementów hamujących (np. wstawek hamulcowych - gorące, letnie, zimne) |
Hamulec ręczny (sprawny, niesprawny) | Czy ręczny hamulec był użyty (tak, nie)1) | Uwagi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
3. Stan hamulców badanych wagonów o godz. ...... | ||||||||||
Kolejny wagon od pojazdu z napędem | Seria | Numer |
Ładowny czy próżny |
Hamulec wyłączony (tak, nie)1) |
Wagon oklejony nalepką "hamulec niezdatny do użytku" (tak, nie)1) |
Masa hamująca wagonu w tonach |
Hamulec nastawiony na przebieg hamowania | Stan elementów hamujących (np. wstawek hamulcowych - gorące, letnie, zimne) | Uwagi | |
próżny |
P, R, G, R+Mg |
|||||||||
ładowny | ||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Prędkość pociągu | rozkładowa ......... km/godz., | z jaką przejechał obok sygnału "STÓJ" lub |
(składu manewrowego) | rzeczywista ......... km/godz., | innego odpowiadającego mu miejsca |
Protokół sporządził przedstawiciel przewoźnika |
Treść protokołu parafuje | przedstawiciel zarządcy infrastruktury lub użytkownika bocznicy kolejowej | |
członek komisji kolejowej |
Zastrzeżenia do protokołu (treść, nazwisko, stanowisko, podpis): |
..................................................................................................................................................................................................... ..................................................................................................................................................................................................... ..................................................................................................................................................................................................... ..................................................................................................................................................................................................... |
__________________________
1) Niepotrzebne skreślić.
PROTOKÓŁ OGLĘDZIN MIEJSCA
WYPADKU / INCYDENTU1) KOLEJOWEGO2)
sporządzony dnia .................................... w ..................................... w związku z wypadkiem/
incydentem1) ............................................................................................... zaistniałym w dniu
............. o godz. .................. na stacji / szlaku / bocznicy1) ............................... w torze ...........
km ....... linii .......................... przez komisję kolejową w składzie:
Lp. | Imię i nazwisko | Funkcja | Jednostka organizacyjna | Stanowisko |
1. | przewodniczący | |||
2. | członek | |||
3. | członek | |||
4. | członek |
I. Opis miejsca wypadku lub incydentu - usytuowanie, stan urządzeń oraz opis dokumentacji dostępnej na miejscu zdarzenia
1. Urządzeń srk, sygnalizatorów i ich wskazań:
a) na posterunku ruchu (pulpit nastawczy, aparat blokowy, ława nastawcza, urządzenia ERTMS itp.):
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
b) na gruncie:
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
c) urządzeń wewnętrznych (przekaźnikownia, siłownia itp.):
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
2. Torów, rozjazdów, budowli inżynieryjnych:
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
3. Pojazdów kolejowych i ich urządzeń:
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
4. Sieci trakcyjnej (zasilającej):
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
5. Urządzeń elektroenergetycznych, łączności i innych (np. hamulców torowych):
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
6. Zapisy w dokumentacji mającej związek ze zdarzeniem (techniczno-ruchowa, pojazdowa itp.):
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
II. Warunki pogodowe:
pora dnia ......................zachmurzenie ......................
opady ......................temperatura ......................
widoczność ......................słyszalność ......................
inne zjawiska ......................
III. Okoliczności powstania zdarzenia (miejsce, czas, mechanizm zdarzenia, uczestnicy zdarzenia, dane o pociągu, taborze manewrującym, wagonach, obsłudze):
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
IV. Skutki:
1. Poszkodowani w zdarzeniu:
Kategoria poszkodowanych | Ogółem | Zabitych | Ciężko rannych | Rannych | ||
a) | pasażerowie | |||||
b) |
pracownicy łącznie z pracownikami podwykonawców |
|||||
c) | użytkownicy przejazdów kolejowo-drogowych lub przejść | |||||
d) | osoby nieuprawnione do przebywania na obszarze kolejowym | |||||
e) | inni | |||||
f) | informacje o poszkodowanych: | |||||
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ |
2. Określenie strat i szacunkowej wartości strat z tytułu zdarzenia:
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
3. Ograniczenia w ruchu pociągów:
..........................................................................................................................................
V. Przeprowadzone badania:
1. Wyniki badań trzeźwości lub na obecność środków odurzających uczestników zdarzenia:
..........................................................................................................................................
2. Ocena wyników badań i pomiarów (wyniki badań w załączeniu):
..........................................................................................................................................
VI. Działania ratownicze: rozpoczęte dnia .................................. od godz. ...............................
do godz. .................................. dnia ..................................
z udziałem:
1. zespołu ratownictwa medycznego ..................................................................................
2. pogotowia ratownictwa technicznego ............................................................................
3. pogotowia technicznego .................................................................................................
4. pogotowia sieciowego ....................................................................................................
5. pogotowia drogowego ....................................................................................................
6. jednostek ochrony przeciwpożarowej .............................................................................
VII. Wstępne ustalenia komisji kolejowej:
1. Przyczyna bezpośrednia wypadku / incydentu1):
........................................................................................................................................
kategoria ........................................................................................................................
2. Przyczyna pierwotna wypadku / incydentu1):
........................................................................................................................................
3. Przyczyny pośrednie wypadku / incydentu1):
........................................................................................................................................
4. Przyczyny systemowe wypadku / incydentu1):
........................................................................................................................................
VIII. Zalecenia komisji kolejowej wymagające podjęcia natychmiastowych działań:
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
IX. Ustalenia dotyczące dalszej pracy komisji kolejowej:
1. Dalsze postępowanie będzie prowadzone przez komisję kolejową w składzie:
- ...............................................................................................................................,
- ...............................................................................................................................,
- ...............................................................................................................................,
pod przewodnictwem ...................................................................................................
2. Informacja o materiałach przekazywanych komisji i terminie ich przekazania:
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
X. Praca komisji: od godz. ......... dnia ............ do godz. ......... dnia ............
XI. Pozostali pracownicy stron wypadku / incydentu1) obecni na jego miejscu:
1. ................................................
2. ................................................
3. ................................................
4. ................................................
5. ................................................
6. ................................................
XII. Wykaz załączników:
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
XIII. Adresaci otrzymujący zawiadomienie pisemne o wypadku / incydencie1):
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
XIV. Podpisy członków komisji kolejowej:
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
XV. Zastrzeżenia do protokołu (treść, nazwisko, stanowisko, podpis):
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
_______________________________
1) Niepotrzebne skreślić.
2) Poszczególne rubryki protokołu wypełnia się w przypadku związku przyczynowego z badanym wypadkiem lub incydentem, w pozostałych przypadkach należy je przekreślić.
PROTOKÓŁ OGLĘDZIN MIEJSCA WYPADKU / INCYDENTU1) NA
PRZEJEŹDZIE KOLEJOWO-DROGOWYM LUB PRZEJŚCIU2)
sporządzony dnia w .............. w .............. związku z wypadkiem / incydentem1) na przejeździe
kolejowo-drogowym / przejściu1) kategorii .... zaistniałym w dniu .......... o godz. .......... na stacji /
szlaku / bocznicy1) ..................... tor ............ km ......... linii ....................... przez komisję kolejową
w składzie:
Lp. | Imię i nazwisko | Funkcja | Jednostka organizacyjna | Stanowisko |
1. | przewodniczący | |||
2. | członek | |||
3. | członek | |||
4. | członek |
I. Okoliczności wypadku / incydentu1) (w tym dane o rodzaju i składzie pociągu lub pojazdu kolejowego, stan urządzeń srk, stan łącza strażnicowego, stan rogatek, stan pomostu oraz dojazdu, położenie toru w planie, prędkość rozkładowa i rzeczywista pociągu):
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
II. Warunki pogodowe:
pora dnia ......................opady ......................
temperatura ......................widoczność ......................
zachmurzenie ......................słyszalność ......................
inne zjawiska ......................
III. Skutki:
1. Poszkodowani:
Kategoria poszkodowanych | Ogółem | Zabitych | Ciężko rannych | Rannych | |
a) | pasażerowie | ||||
b) |
pracownicy łącznie z pracownikami podwykonawców |
||||
c) | użytkownicy przejazdu kolejowo-drogowego lub przejścia | ||||
d) | osoby nieuprawnione do przebywania na obszarze kolejowym | ||||
e) | inni | ||||
f) | informacje o poszkodowanych: | ||||
........................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................... |
2. Uszkodzenia pojazdów drogowych i kolejowych:
...................................................................................................................................
3. Uszkodzenia urządzeń kolejowych, w tym przejazdowych:
...................................................................................................................................
4. Ograniczenia w ruchu pociągów:
...................................................................................................................................
IV. Dane o przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu:
1. Kąt skrzyżowania:.............................................................
2. Oznakowanie i osygnalizowanie od.............................................................
strony toru:
3. Oznakowanie i osygnalizowanie od.............................................................
strony drogi:
4. Rodzaj nawierzchni na przejeździe:.............................................................
5. Rodzaj nawierzchni drogi.............................................................
dojazdowej:
6. Typ urządzeń ssp:.............................................................
7. Sygnalizacja świetlna:.............................................................
8. Sygnalizacja dźwiękowa:.............................................................
9. Widoczność: z 5 m wymagana ............rzeczywista ............
z 10 m wymagana ............rzeczywista ............
z 20 m wymagana ............rzeczywista ...........
10. Pochylenie toru:.............................................................
11. Pochylenie drogi:.............................................................
12. Stan oświetlenia:
13. Data ostatniego badania przejazdu.............................................................
i wydane zalecenia oraz informacje
na temat ich realizacji:.............................................................
V. Wyniki badania urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej:
.........................................................................................................................................
VI. Wyniki badań trzeźwości lub na obecność środków odurzających osób uczestniczących w wypadku / incydencie1):
1. Kierowcy pojazdu drogowego:
......................................................................................................................................
2. Kierującego pojazdem kolejowym:
......................................................................................................................................
3. Pracownika obsługi przejazdu kolejowo-drogowego:
......................................................................................................................................
VII. Szacunkowa wartość strat:
.......................................................................................................................................
VIII. Akcja ratownicza: trwała od godz. ......... dnia ............... do godz. ......... dnia ...............
z udziałem ...............................
IX. Wstępne ustalenia komisji kolejowej:
1. Przyczyna bezpośrednia wypadku / incydentu1):
......................................................................................................................................
kategoria ......................................................................................................................
2. Przyczyna pierwotna wypadku / incydentu1):
......................................................................................................................................
3. Przyczyny pośrednie wypadku / incydentu1):
......................................................................................................................................
4. Przyczyny systemowe wypadku / incydentu1):
......................................................................................................................................
X. Zalecenia komisji kolejowej wymagające podjęcia natychmiastowych działań:
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
XI. Ustalenia odnośnie do dalszej pracy komisji kolejowej:
1. Dalsze postępowanie będzie prowadzone przez komisję kolejową w składzie:
- ..............................................................................................................................,
- ..............................................................................................................................,
- ..............................................................................................................................,
pod przewodnictwem .................................................................................................
2. Informacja o materiałach przekazywanych komisji i terminie ich przekazania:
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
XII. Pozostali pracownicy stron wypadku / incydentu1) obecni na jego miejscu:
1. ................................................
2. ................................................
3. ................................................
4. ................................................
5. ................................................
6. ................................................
XIII. Adresaci otrzymujący zawiadomienie pisemne o wypadku / incydencie1):
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
XIV. Podpisy członków komisji kolejowej:
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
XV. Zastrzeżenia do protokołu (treść, nazwisko, stanowisko, podpis):
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
_____________________________
1) Niepotrzebne skreślić.
2) Poszczególne rubryki protokołu wypełnia się w przypadku związku przyczynowego z badanym wypadkiem lub incydentem, w pozostałych przypadkach należy je przekreślić.
KWALIFIKACJA PRZYCZYNY BEZPOŚREDNIEJ ZDARZENIA ORAZ JEJ KATEGORIE
Kwalifikacja przyczyny bezpośredniej poważnego wypadku/wypadku oraz jej kategorie
Lp. | Kwalifikacja przyczyny bezpośredniej | Kategoria |
1 | 2 | 3 |
1 | Inne niż poniżej wymienione przyczyny lub nałożenie się kilku przyczyn jednocześnie, tworząc równoważne przyczyny | *00 |
2 | Wyprawienie pojazdu kolejowego na tor zajęty, zamknięty albo przeciwny do zasadniczego lub w kierunku niewłaściwym | *01 |
3 | Przyjęcie pojazdu kolejowego na stację na tor zamknięty lub zajęty | *02 |
4 | Wyprawienie, przyjęcie lub jazda pojazdu kolejowego po niewłaściwie ułożonej niezabezpieczonej drodze przebiegu albo niewłaściwa obsługa urządzeń sterowania ruchem kolejowym | *03 |
5 | Niezatrzymanie się pojazdu kolejowego przed sygnałem "Stój" lub w miejscu, w którym powinien się zatrzymać, albo uruchomienie pojazdu kolejowego bez wymaganego zezwolenia | *04 |
6 | Niezachowanie ostrożności po minięciu przez pojazd kolejowy samoczynnego semafora odstępowego wskazującego sygnał "Stój" lub sygnał wątpliwy po uprzednim zatrzymaniu się przed tymi sygnałami | *05 |
7 | Przekroczenie największej dozwolonej prędkości jazdy | *06 |
8 | Wykonanie manewru stwarzającego zagrożenie bezpieczeństwa ruchu pociągów | *07 |
9 | Zbiegnięcie pojazdu kolejowego | *08 |
10 | Uszkodzenie lub złe utrzymanie budowli, np. nawierzchni, mostu lub wiaduktu, w tym również niewłaściwe wykonywanie robót, np. nieprawidłowy rozładunek materiałów, nawierzchni, pozostawienie materiałów i sprzętu (w tym maszyn drogowych) na torze lub w skrajni pojazdu kolejowego lub najechanie pojazdu kolejowego na elementy budowli | *09 |
11 | Uszkodzenie lub zły stan techniczny pojazdu kolejowego z napędem, pojazdu kolejowego specjalnego przeznaczenia (w tym również najechanie na przedmiot stanowiący część konstrukcyjną pojazdu kolejowego z napędem, pojazdu kolejowego specjalnego przeznaczenia) oraz uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie części pokładowej urządzeń umożliwiających kontrolę prowadzenia pojazdu kolejowego (ERTMS) | *10 |
12 | Uszkodzenie lub zły stan techniczny wagonu (w tym także najechanie na część konstrukcyjną wagonu) | *11 |
13 | Uszkodzenie lub nieprawidłowe zadziałanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym | *12 |
14 | Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd kolejowy lub inną przeszkodę (np. płozę hamulcową, wózek bagażowy, pocztowy) | *13 |
15 | Zamach zbrodniczy | *14 |
16 | Przedwczesne rozwiązanie drogi przebiegu lub uchylenie zamknięcia i przełożenie zwrotnicy pod pojazdem kolejowym | *15 |
17 | Niewłaściwe zestawienie pociągu lub składu manewrowego | *16 |
18 | Niewłaściwe załadowanie, rozładowanie, nieprawidłowości w zabezpieczeniu ładunku lub inne nieprawidłowości w czynnościach ładunkowych albo niewłaściwe zestawienie pociągu lub składu manewrowego | *17 |
19 | Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy (inną maszynę drogową, maszynę rolniczą) lub odwrotnie na przejeździe kolejowo-drogowym z rogatkami (kat. A wg metryki przejazdowej) | *18 |
20 | Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy (inną maszynę drogową, maszynę rolniczą) lub odwrotnie na przejeździe kolejowo-drogowym wyposażonym w samoczynny system przejazdowy z sygnalizacją świetlną i rogatkami (kat. B) | *19 |
21 | Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy (inną maszynę drogową, maszynę rolniczą) lub odwrotnie na przejeździe kolejowo-drogowym wyposażonym w samoczynny system przejazdowy z sygnalizacją świetlną i bez rogatek (kat. C) | *20 |
22 | Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy (inną maszynę drogową, maszynę rolniczą) lub odwrotnie na przejeździe kolejowo-drogowym niewyposażonym w system przejazdowy (kat. D) | *21 |
23 | Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy (inną maszynę drogową, maszynę rolniczą) lub odwrotnie na przejeździe kolejowo-drogowym użytku prywatnego (kat. F) | *22 |
24 | Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy (inną maszynę drogową, maszynę rolniczą) lub odwrotnie poza przejazdami kolejowo-drogowymi na stacjach i szlakach lub na torze komunikacyjno-dojazdowym do bocznicy | *23 |
25 | Pożar w pociągu, składzie manewrowym lub w pojeździe kolejowym | *24 |
26 | Pożar w obiekcie budowlanym itp. w granicach obszaru kolejowego, pożar lasu w granicach do końca pasa przeciwpożarowego, pożar zbóż, traw i torowisk powstały w granicach obszaru kolejowego | *26 |
27 | Eksplozja w pociągu, składzie manewrowym lub pojeździe kolejowym | *27 |
28 | Klęski żywiołowe (np. powódź, zaspy śnieżne, zatory lodowe, huragany, osunięcia się ziemi) | *28 |
29 | Katastrofy budowlane w bezpośrednim sąsiedztwie torów kolejowych, po których odbywa się normalny ruch pociągów | *29 |
30 | Złośliwe, chuligańskie lub lekkomyślne występki (np. obrzucenie pociągu kamieniami, kradzież ładunku z pociągu lub składu manewrowego będącego w ruchu, ułożenie przeszkody na torze, dewastacja urządzeń energetycznych, łączności, sterowania ruchem kolejowym lub nawierzchni oraz ingerencja w te urządzenia) | *30 |
31 | Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu strzeżonym | *31 |
32 | Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na przejeździe kolejowo-drogowym z samoczynnym systemem przejazdowym (kat. B, C) | *32 |
33 | Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na pozostałych przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach | *33 |
34 | Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory poza przejazdami kolejowo-drogowymi lub przejściami na stacjach i szlakach | *34 |
35 | Zdarzenia z osobami związane z ruchem pojazdu kolejowego (wskakiwanie, wypadnięcie z pociągu, pojazdu kolejowego, silny dojazd lub gwałtowne hamowanie pojazdu kolejowego) | *35 |
36 | Zignorowanie przez prowadzącego pojazd drogowy sygnałów zabraniających wjazdu na przejazd kolejowo-drogowy i uszkodzenie rogatki lub sygnalizatorów drogowych | *36 |
37 | Rozerwanie się pociągu lub składu manewrowego, które spowodowało zbiegnięcia wagonów | *37 |
38 | Nieprawidłowe zadziałanie budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego lub pojazdów kolejowych spowodowane kradzieżą | *38 |
39 | Wjazd pojazdu kolejowego korzystającego z zasilania w energię trakcyjną z sieci trakcyjnej na niezajęty tor niezelektryfikowany | *39 |
40 | Niekontrolowane uwolnienie się towaru niebezpiecznego z wagonu lub opakowania wymagające interwencji władz lub zastosowania środków do likwidacji zagrożenia pożarowego, chemicznego, biologicznego na stacji lub na szlaku | *40 |
1) dokonać wyboru grupy w zależności od powagi skutków zdarzenia oraz określić oznaczenie literowe odpowiadające tej grupie następująco: A - poważny wypadek, B - wypadek;
2) dokonać wyboru kwalifikacji przyczyny bezpośredniej oraz określić odpowiadającą tej przyczynie kategorię liczbową;
3) zakwalifikować zdarzenie poprzez wstawienie w miejsce oznaczenia * liczby odnoszącej się do kategorii określonej wyżej przyczyny bezpośredniej.
Przykład:
1) dla poważnego wypadku spowodowanego w wyniku przyjęcia pojazdów kolejowych (pociągu) na stację na tor zajęty - kategoria poważnego wypadku - A02;
2) dla wypadku - najechania pojazdu kolejowego na inny pojazd kolejowy stojący na torze zajętym, z przyczyny jak w pkt 1 - kategoria wypadku - B02.
Kwalifikacja przyczyny bezpośredniej incydentu oraz jej kategorie:
Lp. | Kwalifikacja przyczyny bezpośredniej | Kategoria |
1 | 2 | 3 |
1 | Wyprawienie pojazdu kolejowego na tor zajęty, zamknięty albo przeciwny do zasadniczego lub w kierunku niewłaściwym | C41 |
2 | Przyjęcie pojazdu kolejowego na stację na tor zamknięty lub zajęty | C42 |
3 | Wyprawienie, przyjęcie lub jazda pojazdu kolejowego po niewłaściwie ułożonej, niezabezpieczonej drodze przebiegu albo niewłaściwa obsługa lub brak obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym | C43 |
4 | Niezatrzymanie się pojazdu kolejowego przed sygnałem "Stój" lub w miejscu, w którym powinien się zatrzymać, albo uruchomienie pojazdu kolejowego bez wymaganego zezwolenia | C44 |
5 | Przekroczenie największej dozwolonej prędkości jazdy | C45 |
6 | Wykonanie manewru stwarzającego zagrożenie bezpieczeństwa ruchu pociągów | C46 |
7 | Zbiegnięcie pojazdu kolejowego | C47 |
8 | Przedwczesne rozwiązanie drogi przebiegu lub uchylenie zamknięcia i przełożenie zwrotnicy pod pojazdem kolejowym | C48 |
9 | Niewłaściwe zestawienie pociągu | C49 |
10 | Niewłaściwe załadowanie, rozładowanie, nieprawidłowości w zabezpieczeniu ładunku lub inne nieprawidłowości w czynnościach ładunkowych | C50 |
11 | Uszkodzenie nawierzchni, mostu lub wiaduktu, sieci trakcyjnej, również niewłaściwe wykonywanie robót, np. nieprawidłowy rozładunek materiałów, pozostawienie materiałów i sprzętu (w tym maszyn drogowych) na torze lub w skrajni pojazdu kolejowego | C51 |
12 |
Nieprawidłowe zadziałanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym powodujące: - nieosłonięcie sygnałem "Stój" odstępu blokady liniowej, zajętego przez pojazd kolejowy, - nastawienie sygnału zezwalającego na semaforze przy nieprawidłowo ułożonej drodze przebiegu, nieprawidłowej pracy urządzeń niezajętości torów lub rozjazdów, niewłaściwym działaniu urządzeń blokady stacyjnej lub liniowej, - nieostrzeganie i niezabezpieczenie użytkowników drogi przed pociągiem zbliżającym się do przejazdu kolejowo-drogowego lub przejścia wyposażonego w system przejazdowy |
C52 |
13 | Uszkodzenie lub zły stan techniczny pojazdu kolejowego z napędem, pojazdu kolejowego specjalnego przeznaczenia powodujące konieczność jego wyłączenia z ruchu na skutek wskazań przez urządzenia detekcji stanu awaryjnego taboru, potwierdzonych w warunkach warsztatowych (gorące maźnice, gorący hamulec skutkujący przesuniętą obręczą), a także innych usterek w pojazdach kolejowych będących w ruchu zauważonych przez personel obsługi (np. pęknięty resor) | C53 |
14 | Uszkodzenie lub zły stan techniczny wagonu powodujące konieczność jego wyłączenia z ruchu na skutek wskazań przez urządzenia detekcji stanu awaryjnego taboru, potwierdzonych w warunkach warsztatowych (gorące maźnice, gorący hamulec skutkujący przesuniętą obręczą), a także innych usterek w pojazdach kolejowych będących w ruchu zauważonych przez personel obsługi | C54 |
15 | Pożar w pociągu lub w pojeździe kolejowym niepowodujący negatywnych skutków dla mienia lub środowiska, bez poszkodowanych | C55 |
16 | Pożar obiektu budowlanego i roślinności w bezpośrednim sąsiedztwie torów kolejowych, po których odbywa się normalny ruch kolejowy | C57 |
17 | Niekontrolowane uwolnienie się towaru niebezpiecznego z wagonu lub opakowania wymagające interwencji władz lub zastosowania środków do likwidacji zagrożenia pożarowego, chemicznego, biologicznego na stacji lub na szlaku | C59 |
18 | Najechanie pojazdu kolejowego na przeszkodę (np. płozę hamulcową, wózek bagażowy, pocztowy itp.) bez wykolejenia lub poszkodowanych | C60 |
19 | Zamach zbrodniczy | C61 |
20 | Klęski żywiołowe (np. powódź, zaspy śnieżne, zatory lodowe, huragany, osunięcia się ziemi) | C62 |
21 | Katastrofy budowlane w bezpośrednim sąsiedztwie torów kolejowych, po których odbywa się normalny ruch pociągów | C63 |
22 | Złośliwe, chuligańskie lub lekkomyślne występki (np. obrzucenie pociągu kamieniami, kradzież ładunku z pociągu lub składu manewrowego będącego w ruchu, ułożenie przeszkody na torze, dewastacja urządzeń energetycznych, łączności, sterowania ruchem kolejowym lub nawierzchni oraz ingerencja w te urządzenia), bez poszkodowanych lub negatywnych konsekwencji dla mienia lub środowiska, stanowiące zagrożenie dla pasażerów lub pracowników pociągu | C64 |
23 | Zdarzenia z osobami związane z ruchem pojazdu kolejowego (przechodzenie przez tory na przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach lub poza nimi, wskakiwanie, wypadnięcie z pociągu lub pojazdu kolejowego, potrącenie przez tabor w ruchu, silny dojazd lub gwałtowne hamowanie pojazdu kolejowego), bez poszkodowanych lub negatywnych konsekwencji dla mienia lub środowiska | C65 |
24 | Niezatrzymanie się pojazdu drogowego przed zamkniętą rogatką (półrogatką) i uszkodzenie jej lub sygnalizatorów drogowych, na których załączone były sygnały ostrzegające o nadjeżdżającym pociągu, bez kolizji z pojazdem kolejowym | C66 |
25 | Nieprawidłowe działanie urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego lub pojazdów kolejowych spowodowane kradzieżą | C67 |
26 | Rozerwanie się pociągu lub składu manewrowego, które nie spowodowało zbiegnięcia wagonów | C68 |
27 | Inne niż powyżej wymienione przyczyny lub nałożenie się kilku przyczyn jednocześnie, tworząc równoważne przyczyny | C69 |
Przykład:
Dla incydentu kolejowego spowodowanego w wyniku chuligańskiego obrzucenia pociągu kamieniami bez negatywnych konsekwencji - kategoria incydentu - C64.
PROTOKÓŁ USTALEŃ KOŃCOWYCH1)
sporządzony dnia ............................... w .................................................................. w związku
z wypadkiem / incydentem2) ......................................................................................................
kategorii ..................... zaistniałym w dniu ........... o godz. .......... na stacji / szlaku / bocznicy2)
................................. w torze / rozjeździe2) ............ km ....... linii .......................... na obszarze
zarządcy infrastruktury / użytkownika bocznicy kolejowej2) ....................................................
jednostka organizacyjna zarządcy infrastruktury / użytkownika bocznicy kolejowej2) właściwa
dla miejsca zdarzenia ...................................................................................................................
przez komisję kolejową w składzie:
Lp. | Imię i nazwisko | Funkcja | Jednostka organizacyjna | Stanowisko |
1. | przewodniczący | |||
2. | członek | |||
3. | członek | |||
4. | członek |
Przewodniczący komisji kolejowej powołany decyzją ................ nr ........ z dnia ......................
Zmiany w składzie komisji w czasie prowadzonego postępowania:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
1. ZEBRANY MATERIAŁ DOWODOWY:
1.1. ....................................................................................................................................
1.2. ....................................................................................................................................
2. ANALIZA ZEBRANEGO MATERIAŁU DOWODOWEGO:
2.1. Opis przeprowadzonych wysłuchań osób związanych ze zdarzeniem:
2.1.1. pracowników kolejowych łącznie z podwykonawcami:
........................................................................................................................
........................................................................................................................
2.1.2. świadków:
........................................................................................................................
........................................................................................................................
2.2. Analiza stanu technicznego elementów infrastruktury i taboru:
2.2.1. system sygnalizacji, sterowania ruchem i zabezpieczeń:
........................................................................................................................
2.2.2. tory i rozjazdy na odcinku 100 metrów przed miejscem powstania zdarzenia aż do miejsca zdarzenia:
........................................................................................................................
2.2.3. urządzenia łączności:
........................................................................................................................
2.2.4. pozostałe elementy infrastruktury:
........................................................................................................................
2.2.5. pojazdy kolejowe:
........................................................................................................................
2.3. Analiza zapisów z automatycznych rejestratorów danych (z pojazdów kolejowych, rejestratorów rozmów, rejestratorów danych z posterunków ruchu):
.....................................................................................................................................
2.4. Analiza dokumentacji prowadzenia ruchu kolejowego, w tym:
2.4.1. środki podjęte przez pracowników kolejowych dla kontroli ruchu i sygnalizacji:
........................................................................................................................
2.4.2. wymiana komunikatów ustnych w związku ze zdarzeniem, łącznie z dokumentacją z rejestrów:
........................................................................................................................
2.4.3. środki podjęte w celu ochrony i zabezpieczenia miejsca zdarzenia:
........................................................................................................................
2.5. Analiza organizacji pracy w miejscu i czasie zdarzenia, z uwzględnieniem:
2.5.1. czasu pracy pracowników kolejowych biorących udział w zdarzeniu:
........................................................................................................................
2.5.2. stanu psychofizycznego pracowników kolejowych mających wpływ na zaistnienie zdarzenia:
........................................................................................................................
2.5.3. warunków środowiskowych i ergonomicznych stanowisk pracy pracowników kolejowych mających związek przyczynowy ze zdarzeniem:
........................................................................................................................
2.5.4. przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:
........................................................................................................................
2.6. Odniesienie do systemu zarządzania bezpieczeństwem lub utrzymaniem:
2.6.1. weryfikacja istnienia odpowiedniej procedury we właściwym systemie zarządzania bezpieczeństwem lub utrzymaniem:
........................................................................................................................
2.6.2. weryfikację praktycznego stosowania odpowiedniej procedury w kontekście zaistniałego zdarzenia:
........................................................................................................................
........................................................................................................................
2.6.3. ewentualne spostrzeżenia dotyczące efektywności przepisów prawnych regulujących obszar związany z zaistniałym zdarzeniem:
........................................................................................................................
3. USTALENIA KOMISJI KOLEJOWEJ:
3.1. Odniesienie do wcześniejszych wypadków / incydentów2) zaistniałych w podobnych okolicznościach:
.....................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
3.2. Opis przebiegu wypadku / incydentu2) (opis dynamiki wypadku / incydentu2), z uwzględnieniem wzajemnego oddziaływania na siebie poszczególnych elementów infrastruktury, taboru kolejowego oraz wpływ czynnika ludzkiego na przebieg i skutki wypadku/ incydentu2):
.....................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
3.3. Przyczyny wypadku / incydentu2):
3.3.1. Bezpośrednia:
........................................................................................................................
3.3.2. Pierwotna:
........................................................................................................................
3.3.3. Pośrednie:
........................................................................................................................
3.3.4. Systemowe:
........................................................................................................................
3.4. Kategoria wypadku / incydentu2):
.....................................................................................................................................
3.5. Inne nieprawidłowości ujawnione w trakcie postępowania nie mające znaczenia dla przyczyn wypadku / incydentu2) lub wniosków zapobiegawczych:
.....................................................................................................................................
4. WNIOSKI ZAPOBIEGAWCZE:
4.1. .....................................................................................................................................
4.2. .....................................................................................................................................
4.3. .....................................................................................................................................
4.4. .....................................................................................................................................
5. PODPISY CZŁONKÓW KOMISJI KOLEJOWEJ:
Imię i nazwisko | Data | Podpis | |
Przewodniczący: | |||
Członkowie: | |||
1. | |||
2. | |||
3. | |||
4. |
_____________________________
1) Poszczególne rubryki protokołu wypełnia się w przypadku związku przyczynowego z badanym wypadkiem lub incydentem, w pozostałych przypadkach należy je przekreślić.
2) Niepotrzebne skreślić.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2016.369 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Poważne wypadki, wypadki i incydenty w transporcie kolejowym. |
Data aktu: | 16/03/2016 |
Data ogłoszenia: | 18/03/2016 |
Data wejścia w życie: | 19/03/2016 |