ZBIORCZY WYKAZ
niezaspokojonych roszczeń pracowniczych
Objaśnienia do zbiorczego wykazu niezaspokojonych roszczeń pracowniczych (załącznik nr 1):
1) Podmiotem składającym zbiorczy wykaz jest pracodawca, zarządca, syndyk, likwidator lub inna osoba sprawująca zarząd majątkiem pracodawcy.
2) Marszałek województwa, o którym mowa w art. 15 ust. 3 ustawy.
3) Należy wskazać właściwą przesłankę niewypłacalności pracodawcy spośród określonych w art. 3-6 i art. 8 ustawy.
4) Obowiązuje zachowanie zgodności danych w kolumnach 1 i 2 części I załącznika z danymi wykazanymi w kolumnie 1 i 2 części II załącznika z okresów poprzedzających datę wystąpienia niewypłacalności pracodawcy. Część I i część II załącznika należy sporządzić, ujmując, począwszy od nr 1 liczby porządkowej, osoby pozostające w stosunku pracy w dniu niewypłacalności pracodawcy; następnie osoby, z którymi rozwiązano stosunek pracy:
- w dniu niewypłacalności pracodawcy,
- w kolejnych dniach poprzedzających dzień niewypłacalności pracodawcy (im data rozwiązania stosunku pracy jest bardziej odległa od dnia niewypłacalności pracodawcy, tym na dalszym miejscu w wykazie powinien być ujęty były pracownik).
Przed złożeniem zbiorczego wykazu podmiot może zasięgnąć informacji u marszałka województwa, o którym mowa w art. 15 ust. 3 ustawy, o obowiązującej wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału, o którym mowa w pkt 7 objaśnień.
Jeżeli zbiorczy wykaz jest składany w związku z ponowną niewypłacalnością pracodawcy - w części I załącznika należy ujmować wyłącznie:
1) osoby, których roszczenia nie były zaspokajane w przypadku poprzedniej niewypłacalności, lub
2) osoby, których łącznie roszczenia z tytułu:
a) wynagrodzenia za pracę,
b) wynagrodzenia za czas niezawinionego przez pracownika przestoju, za czas niewykonywania pracy (zwolnienia od pracy) i za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
c) wynagrodzenia za czas niezdolności pracownika do pracy wskutek choroby, o którym mowa w art. 92 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 1666, z późn. zm.), zwanej dalej "Kodeksem pracy",
d) wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego,
e) dodatku wyrównawczego, o którym mowa w art. 230 § 2 i art. 231 Kodeksu pracy, oraz
f) składek na ubezpieczenia społeczne należnych od pracodawców
- zostały zaspokojone za okres krótszy niż trzy miesiące.
W przypadku osób, o których mowa w pkt 2, należy w części II załącznika stosować numer łamany: liczba porządkowa części II załącznika/liczbę porządkową części II załącznika złożonego i zrealizowanego przy poprzedniej niewypłacalności.
5) Uwzględnia się osoby spełniające warunki, o których mowa w art. 10 lub w art. 11 ustawy. W kolumnie 4 w części II załącznika należy wskazać datę ustania stosunku pracy pracownika, którego roszczenia pracownicze nie zostały zaspokojone, jeżeli z tą datą wiąże się uprawnienie do otrzymania świadczenia ze środków Funduszu, z uwagi na to, że ustanie stosunku pracy nastąpiło w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy poprzedzających datę wystąpienia niewypłacalności pracodawcy lub w dniu stanowiącym datę wystąpienia niewypłacalności pracodawcy.
6) Stosunek pracy, inna podstawa prawna świadczenia pracy, z tytułu której powstaje obowiązek ubezpieczenia społecznego w odniesieniu do osób wykazanych w części I załącznika.
7) Kolumny od 5 do 7 części I załącznika należy wypełniać z uwzględnieniem art. 14 ust. 1 ustawy, z którego wynika, że łączna kwota świadczeń za okres jednego miesiąca nie może przekraczać przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1383, z późn. zm.), obowiązującego na dzień złożenia zbiorczego wykazu, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
W przypadku ponownego wystąpienia pracodawcy, w odniesieniu do osób, których roszczenia - przy pierwszej niewypłacalności - zostały zaspokojone za okres krótszy niż 3 miesiące, w kolumnach od 5 do 7 części I załącznika należy wykazywać roszczenia za okres stanowiący dopełnienie do okresu trzymiesięcznego. Należy uwzględniać aktualnie obowiązujące przeciętne wynagrodzenie miesięczne. W przypadku gdy okres dopełnienia nie obejmuje pełnego miesiąca, przeciętne miesięczne wynagrodzenie należy uwzględnić w ułamkowej części tej kwoty, proporcjonalnej do okresu niepełnego miesiąca, za który roszczenia podlegają zaspokojeniu.
W przypadku gdy w części II załącznika wystąpią dane dotyczące czterech miesięcy kalendarzowych - w kolumnie 5 części I załącznika (I miesiąc) należy wpisać dane stanowiące sumę danych z dwóch okresów ujętych w dwóch osobnych miesiącach kalendarzowych ("I miesiącu kalendarzowym" i "IV miesiącu kalendarzowym") stanowiącą łącznie dane za jeden pełny miesiąc kalendarzowy.
8) Kolumnę 8 części I załącznika należy wypełniać z uwzględnieniem:
- art. 14 ust. 2 ustawy, z którego wynika, że kwota świadczenia nie może przekraczać kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 7 objaśnień,
- art. 12 ust. 5 ustawy, z którego wynika, że świadczenie może być wypłacone, jeżeli ustanie stosunku pracy nastąpiło w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy poprzedzających datę wystąpienia niewypłacalności pracodawcy, oraz z uwzględnieniem art. 12 ust. 6 ustawy.
9) Kolumny od 9 do 13 części I załącznika należy wypełnić z uwzględnieniem art. 14 ust. 3 ustawy, z którego wynika, że wypłata świadczenia z tytułu odszkodowania, o którym mowa w art. 361 § 1 Kodeksu pracy, oraz z tytułu odprawy pieniężnej, przysługującej na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2016 r. poz. 1474), nie może przekraczać kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 7 objaśnień, lub jego wielokrotności, w przypadku gdy wymiar świadczenia stanowi wielokrotność wynagrodzenia stanowiącego podstawę do jego ustalenia.
10) Kolumny od 9 do 13 części I załącznika oraz kolumny od 30 do 34 części II załącznika należy wypełnić z uwzględnieniem art. 12 ust. 5 ustawy, z którego wynika, że świadczenia z tytułu niewypłaconych odpraw, a także odszkodowań są zaspokajane ze środków Funduszu, gdy ustanie stosunku pracy nastąpiło w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy poprzedzających datę wystąpienia niewypłacalności pracodawcy lub w okresie nie dłuższym niż 4 miesiące następujące po tej dacie, oraz z uwzględnieniem art. 12 ust. 6 ustawy.
11) W kolumnie 15 części I załącznika należy wpisać kwotę stanowiącą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ustaloną odpowiednio od kwot wykazanych w kolumnach 5-8, które zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1778) oraz z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949) stanowią podstawę wymiaru tych składek. W kolumnach od 16 do 19 części I załącznika należy wpisać kwoty składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy, finansowanych ze środków pracodawcy. Należy też uwzględnić obowiązującą pracodawcę stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, zgodnej z ustawą z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1773).
12) W części I załącznika w kolumnie 20 należy wpisać kwotę z kolumny 14, w kolumnie 21 należy wpisać kwotę z kolumny 16, w kolumnie 22 należy wpisać sumę kwot z kolumn 20 i 21.
13) W kolumnach od 23 do 29 części I załącznika podmiot określony w pkt 1 objaśnień wypisuje potrącenia od kwot wykazanych w kolumnie 20 części I załącznika.
Zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych oblicza się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), w tym po odliczeniu kwot składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe - wykazanych w kolumnach od 26 do 28 części I załącznika - finansowanych ze środków ubezpieczonego, ustalonych odpowiednio od kwot wykazanych w tej części załącznika w kolumnie 15. Kwoty składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe, analogicznie jak zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne - z kwoty zatwierdzonej do wypłaty, wykazanej w kolumnie 20 części I załącznika, pobiera i odprowadza do odpowiednich instytucji podmiot, na którego konto zostały przekazane środki z Funduszu.
Przy ustalaniu składek, wykazywanych w kolumnach od 26 do 28 części I załącznika, nalicza się je odpowiednio od kwot wykazanych w tej części załącznika w kolumnie 15, tj. po uwzględnieniu: przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, tj. od kwot stanowiących podstawę wymiaru składek.
W kolumnie 23 części I załącznika należy wpisać kwotę zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, obliczoną odpowiednio (tj. po odliczeniu kwot składek na ubezpieczenia społeczne finansowanych ze środków
ubezpieczonego/pracownika) od kwoty świadczeń wykazanej w tej części załącznika w kolumnie 20, po odliczeniu, zgodnie z art. 95 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1938) - wykazanej w tej części załącznika w kolumnie 24 - kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne. Odliczeniu od podatku podlega kwota nieprzekraczająca stopy procentowej tej składki określonej w art. 27b ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W kolumnie 25 części I załącznika należy wpisać kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, finansowanej przez ubezpieczonego - stanowiącą różnicę pomiędzy obowiązującą wysokością składki na ubezpieczenie zdrowotne, odpowiadającą stopie procentowej tej składki określonej w art. 79 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, a wysokością składki odpowiadającą stopie procentowej tej składki określonej w art. 27b ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
14) W kolumnie 24 części I załącznika należy wpisać kwotę obliczoną według stopy procentowej określonej w art. 27b ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
15) W kolumnie 30 części I załącznika należy wpisać kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy kwotą wykazaną w tej części załącznika w kolumnie 20 a sumą kwot potrąceń z kolumn: od 23 do 29. Potrącenia wykazane w kolumnach od 23 do 29 części I załącznika pobiera i odprowadza do odpowiednich instytucji podmiot, na którego konto zostały przekazane środki Funduszu.
16) Reprezentacja podmiotu składającego powinna być zgodna z zasadami obowiązującymi przy zaciąganiu zobowiązań cywilnoprawnych. Wymóg opatrzenia wykazu czytelnym podpisem podmiotu składającego dotyczy wyłącznie postaci papierowej dokumentu.
17) Wynagrodzenia, określone w art. 12 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a-c ustawy, oraz dodatki wyrównawcze, określone w art. 12 ust. 2 pkt 2 lit. g ustawy, oraz odprawy pieniężne, o których mowa w art. 12 ust. 2 pkt 2 lit. d ustawy, przysługujące na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, a także ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy, o którym mowa w art. 12 ust. 2 pkt 2 lit. e ustawy, przysługujący za rok kalendarzowy, w którym ustał stosunek pracy, oraz za rok bezpośrednio go poprzedzający i odszkodowania, o których mowa w art. 12 ust. 2 pkt 2 lit. f ustawy, wykazuje się w części II załącznika w kwotach brutto należnych, a niewypłaconych pracownikom.
Część II
załącznika stanowi wyciąg z dokumentów źródłowych dotyczących niezaspokojonych roszczeń pracowniczych według tytułów określonych w art. 12 ust. 2 ustawy, a wynagrodzenia wykazywane w części II załącznika w kolumnach od 5 do 9, od 11 do 15, od 17 do 21 i od 23 do 27 obejmują:
w - wynagrodzenie za pracę,
wp - wynagrodzenie za czas niezawinionego przez pracownika przestoju, o którym mowa w art. 81 § 2 Kodeksu pracy, wynagrodzenie za czas niewykonywania pracy (zwolnienia od pracy), o którym mowa w art. 81 § 1 Kodeksu pracy, oraz wynagrodzenie za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy - przysługujące pracownikowi na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy,
z - wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy wskutek choroby, o którym mowa w art. 92 Kodeksu pracy i w art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
wu - wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego, przypadającego w okresie, o którym mowa w art. 12 ust. 3 ustawy,
dw - dodatek wyrównawczy, o którym mowa w art. 230 § 2 i art. 231 Kodeksu pracy.
W przypadku ponownego wystąpienia niewypłacalności pracodawcy, w odniesieniu do osób, których roszczenia - przy pierwszej niewypłacalności - zostały zaspokojone za okres krótszy niż 3 miesiące, w części II załącznika należy wykazywać wyłącznie roszczenia za okres stanowiący dopełnienie do okresu trzymiesięcznego.
Ekwiwalent za urlop, wykazywany w części II załącznika, w kolumnie 29 obejmuje ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy, o którym mowa w art. 171 § 1 Kodeksu pracy, należny za rok kalendarzowy, w którym ustał stosunek pracy, oraz za rok bezpośrednio go poprzedzający.
Roszczenie wykazywane w części II załącznika w kolumnach 30 i 31 obejmuje odszkodowanie za skrócenie okresu wypowiedzenia, o którym mowa w art. 361 § 1 Kodeksu pracy.
18) Należy uzupełnić o nazwę miesiąca i rok, w przypadku gdy należności obejmują okres pełnego miesiąca kalendarzowego; w przeciwnym przypadku podać również przedział czasu w danym miesiącu kalendarzowym, z wyszczególnieniem dni, miesiąca i roku, który obejmują wykazywane należności. Należy wypełnić z uwzględnieniem art. 12 ust. 3 ustawy, z którego wynika, że wynagrodzenia określone w art. 12 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a-c ustawy oraz dodatki, o których mowa w art. 12 ust. 2 pkt 2 lit. g ustawy, są zaspokajane ze środków Funduszu za okres nie dłuższy niż 3 miesiące bezpośrednio poprzedzające datę wystąpienia niewypłacalności pracodawcy albo za okres nie dłuższy niż 3 miesiące bezpośrednio poprzedzające ustanie stosunku pracy, jeżeli ustanie stosunku pracy przypada w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy poprzedzających datę wystąpienia niewypłacalności pracodawcy, oraz z uwzględnieniem art. 12 ust. 6 ustawy.
Przez "okres nie dłuższy niż 3 miesiące" należy rozumieć nie więcej niż trzy pełne miesiące kalendarzowe lub dwa pełne miesiące kalendarzowe i sumę dwu okresów w dwu osobnych miesiącach kalendarzowych stanowiącą łącznie jeden (trzeci) miesiąc kalendarzowy.
Przez "I miesiąc kalendarzowy" należy rozumieć miesiąc kalendarzowy, w którym wystąpił dzień niewypłacalności pracodawcy (w przypadku osób pozostających w zatrudnieniu w tym dniu), lub miesiąc kalendarzowy, w którym nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy.
Przez "II miesiąc kalendarzowy" należy rozumieć miesiąc poprzedzający "I miesiąc kalendarzowy".
Przez "III miesiąc kalendarzowy" należy rozumieć miesiąc poprzedzający "II miesiąc kalendarzowy".
Przez "IV miesiąc kalendarzowy" należy rozumieć miesiąc poprzedzający "III miesiąc kalendarzowy", który wystąpi tylko w przypadku, gdy dzień niewypłacalności pracodawcy lub dzień rozwiązania stosunku pracy wystąpi w innym dniu niż ostatni dzień "I miesiąca kalendarzowego".
WYKAZ UZUPEŁNIAJĄCY
niezaspokojonych roszczeń pracowniczych
Objaśnienia do wykazu uzupełniającego niezaspokojonych roszczeń pracowniczych (załącznik nr 2):
1) Podmiotem składającym jest pracodawca, zarządca, syndyk, likwidator lub inna osoba sprawująca zarząd majątkiem pracodawcy.
2) Marszałek województwa, o którym mowa w art. 15 ust. 3 ustawy.
3) Należy wskazać właściwą przesłankę niewypłacalności pracodawcy spośród określonych w art. 3-6 i art. 8 ustawy.
4) Jeżeli w wykazie uzupełniającym zostaje ujęta - w związku z rozwiązaniem stosunku pracy po dniu wystąpienia niewypłacalności pracodawcy - osoba, która była uprzednio objęta zbiorczym wykazem (z tytułu wynagrodzeń za okres nie dłuższy niż trzy ostatnie miesiące poprzedzające dzień wystąpienia niewypłacalności pracodawcy), należy w wykazie uzupełniającym stosować numer łamany: liczba porządkowa w części II załącznika/liczbę porządkową w części II wykazu zbiorczego.
5) Uwzględnia się osoby spełniające warunki, o których mowa w art. 10 lub w art. 11 ustawy.
6) Stosunek pracy, inna podstawa prawna świadczenia pracy, z tytułu której powstaje obowiązek ubezpieczenia społecznego w odniesieniu do osób wykazanych w części I załącznika.
7) Kolumnę 8 części I załącznika należy wypełnić z uwzględnieniem art. 12 ust. 5 ustawy, zgodnie z którym roszczenia z tytułu niewypłaconych świadczeń są zaspokajane ze środków Funduszu, gdy rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy poprzedzających datę wystąpienia niewypłacalności pracodawcy lub w okresie nie dłuższym niż 4 miesiące następujące po dacie wystąpienia niewypłacalności pracodawcy, oraz z uwzględnieniem art. 12 ust. 6 ustawy.
8) Kolumny od 9-13 części I załącznika oraz kolumny 30-34 części II załącznika wypełnić z uwzględnieniem art. 12 ust. 5 ustawy, zgodnie z którym świadczenia z tytułu niewypłacanych odpraw, a także odszkodowań są zaspokajane ze środków Funduszu, gdy ustanie stosunku pracy nastąpiło w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy poprzedzających datę wystąpienia niewypłacalności pracodawcy lub w okresie nie dłuższym niż 4 miesiące po tej dacie, z uwzględnieniem art. 12 ust. 6 ustawy oraz z uwzględnieniem art. 14 ust. 2 ustawy, z którego wynika, że kwota świadczenia z tytułu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, o którym mowa w art. 171 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 1666, z późn. zm.), zwanej dalej "Kodeksem pracy", przysługującego za rok kalendarzowy, w którym ustał stosunek pracy, oraz za rok bezpośrednio go poprzedzający, nie może przekraczać kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 11 objaśnień.
9) W kolumnie 15 części I załącznika należy wpisać kwotę stanowiącą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ustaloną odpowiednio od kwot wykazanych w tej części załącznika w kolumnach 5-8, które zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1778) oraz z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949) stanowią podstawę wymiaru tych składek. W kolumnach od 16 do 19 części I załącznika należy wpisać kwoty składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy, finansowanych ze środków pracodawcy. Należy też uwzględnić obowiązującą pracodawcę stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, zgodnie z ustawą z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1773).
10) W kolumnie 20 części I załącznika należy wpisać kwotę z kolumny 14, w kolumnie 21 należy wpisać kwotę z kolumny 16, w kolumnie 22 należy wpisać sumę kwot z kolumn 20 i 21.
11) Kolumnę 20 części I załącznika należy wypełniać z uwzględnieniem art. 14 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym łączna kwota świadczenia za okres jednego miesiąca nie może przekraczać przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1383, z późn. zm.), obowiązującego na dzień złożenia wykazu uzupełniającego, o którym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. W przypadku gdy wymiar świadczenia stanowi wielokrotność jednomiesięcznego wynagrodzenia, stanowiącego podstawę do jego ustalenia (np. odprawa dwu- lub trzymiesięczna; odszkodowanie dwumiesięczne), kwota świadczenia nie może przekroczyć odpowiedniej wielokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału.
12) W kolumnach od 23 do 29 części I załącznika podmiot określony w pkt 1 objaśnień wpisuje potrącenia od kwot wykazanych w tej części załącznika w kolumnie 20.
13) W kolumnie 30 części I załącznika należy wpisać kwotę stanowiącą różnicę między kwotą z kolumny 20 i kwotą stanowiącą sumę potrąceń z kolumn 23-29 części I załącznika.
14) Zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych oblicza się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), w tym po odliczeniu kwot składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe - wykazanych w kolumnach od 26 do 28 części I załącznika - finansowanych ze środków ubezpieczonego, ustalonych odpowiednio od kwot wykazanych w tej części załącznika w kolumnie 15. Kwoty składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe, analogicznie jak zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne - z kwoty zatwierdzonej do wypłaty, wykazanej w kolumnie 20 części I załącznika, pobiera i odprowadza do odpowiednich instytucji podmiot, na którego konto zostały przekazane środki z Funduszu. Przy ustalaniu składek, wykazywanych w kolumnach od 26 do 28 części I załącznika, nalicza się je odpowiednio od kwot wykazanych w tej części załącznika w kolumnie 20, tj. po uwzględnieniu:
- przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, tj. od kwot stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na dany rok kalendarzowy.
W kolumnie 23 części I załącznika należy wpisać kwotę zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, obliczoną odpowiednio (tj. po odliczeniu kwot składek na ubezpieczenia społeczne finansowanych ze środków ubezpieczonego/pracownika) od kwoty świadczeń wykazanej w kolumnie 20 części I załącznika, po odliczeniu, zgodnie z art. 95 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1938) - wykazanej w tej części załącznika w kolumnie 24 - kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Odliczeniu od podatku podlega kwota nieprzekraczająca stopy procentowej tej składki określonej w art. 27b ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W kolumnie 24 części I załącznika należy wpisać kwotę obliczoną według stopy procentowej określonej w art. 27b ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W kolumnie 25 części I załącznika należy wpisać kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne finansowanej przez ubezpieczonego - stanowiącą różnicę pomiędzy obowiązującą wysokością składki na ubezpieczenie zdrowotne, odpowiadającą stopie procentowej tej
składki określonej w art. 79 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, a wysokością składki odpowiadającą stopie procentowej tej składki określonej w art. 27b ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
15) Reprezentacja podmiotu składającego powinna być zgodna z zasadami obowiązującymi przy zaciąganiu zobowiązań cywilnoprawnych. Wymóg opatrzenia wykazu czytelnym podpisem podmiotu składającego dotyczy wyłącznie postaci papierowej dokumentu.
16) Wynagrodzenia, określone w art. 12 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a-c ustawy, oraz dodatki wyrównawcze, określone w art. 12 ust. 2 pkt 2 lit. g ustawy, oraz odprawy pieniężne, o których mowa w art. 12 ust. 2 pkt 2 lit. d ustawy, przysługujące na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2016 r. poz. 1474), a także ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy, o którym mowa w art. 12 ust. 2 pkt 2 lit. e ustawy, przysługujący za rok kalendarzowy, w którym ustał stosunek pracy, oraz za rok bezpośrednio go poprzedzający i odszkodowania, o których mowa w art. 12 ust. 2 pkt 2 lit. f ustawy, wykazuje się w części II załącznika w kwotach brutto należnych, a niewypłaconych pracownikom.
Część II
załącznika stanowi wyciąg z dokumentów źródłowych dotyczących niezaspokojonych roszczeń pracowniczych według tytułów określonych w art. 12 ust. 2 ustawy, a wynagrodzenia wykazywane w części II załącznika w kolumnach od 5 do 9, od 11 do 15 i od 17 do 21 obejmują:
w - wynagrodzenie za pracę,
wp - wynagrodzenie za czas niezawinionego przez pracownika przestoju, o którym mowa w art. 81 § 2 Kodeksu pracy, wynagrodzenie za czas niewykonywania pracy (zwolnienia od pracy), o którym mowa w art. 81 § 1 Kodeksu pracy, oraz wynagrodzenie za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy - przysługujące pracownikowi na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy,
z - wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy wskutek choroby, o którym mowa w art. 92 Kodeksu pracy i w art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
wu - wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego, przypadającego w okresie, o którym mowa w art. 12 ust. 3 ustawy,
dw - dodatek wyrównawczy, o którym mowa w art. 230 § 2 i art. 231 Kodeksu pracy.
W przypadku ponownego wystąpienia niewypłacalności pracodawcy, w odniesieniu do osób, których roszczenia - przy pierwszej niewypłacalności - zostały zaspokojone za okres krótszy niż 3 miesiące, w części II załącznika należy wykazywać wyłącznie roszczenia za okres stanowiący dopełnienie do okresu trzymiesięcznego.
Ekwiwalent za urlop wykazywany w części II załącznika w kolumnie 29 obejmuje ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy, o którym mowa w art. 171 § 1 Kodeksu pracy, należny za rok kalendarzowy, w którym ustał stosunek pracy, oraz za rok bezpośrednio go poprzedzający.
Roszczenie wykazywane w części II załącznika w kolumnach 30 i 31 obejmuje odszkodowanie za skrócenie okresu wypowiedzenia, o którym mowa w art. 361 § 1 Kodeksu pracy.
17) Należy uzupełnić o nazwę miesiąca, w przypadku gdy należności obejmują okres pełnego miesiąca kalendarzowego; w przeciwnym przypadku podać również przedział czasu w danym miesiącu kalendarzowym, który obejmują wykazywane należności.
Przez "okres nie dłuższy niż 3 miesiące" należy rozumieć nie więcej niż trzy pełne miesiące kalendarzowe lub dwa pełne miesiące kalendarzowe i sumę dwóch okresów w dwóch osobnych miesiącach kalendarzowych stanowiącą łącznie jeden (trzeci) miesiąc kalendarzowy.
(miejscowość, data)
.....................................................................................................................1)
(nazwisko, imię (imiona), nazwisko rodowe pracownika)
.......................................................................................................................................................................................
(numer PESEL, a w razie gdy nie nadano numeru PESEL – rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość)
.........................................................
(data urodzenia)
.........................................................
(obywatelstwo)
.........................................................
(płeć)
adres zameldowania na pobyt stały: ................................................................................
.....................................................................................................................................................
adres zamieszkania: ............................................................................................................................
................................................................................................................................................................
(należy wpisać, jeżeli jest inny niż adres zameldowania na pobyt stały)
adres do korespondencji: ........................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
(należy wpisać, jeżeli jest inny niż adres zameldowania na pobyt stały i adres zamieszkania)
Marszałek województwa2)
..........................................
WNIOSEK
o wypłatę świadczeń z tytułu niezaspokojonych roszczeń pracowniczych
Na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. z 2016 r. poz. 1256 oraz z 2017 r. poz. 1557), zwanej dalej
"ustawą": art. 16 ust. 1 (dotyczy roszczeń pracowników przedsiębiorców prowadzących działalność na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej)/art. 17 ust. 2 (dotyczy roszczeń pracowników oddziałów
i przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych)*) wnoszę o wypłacenie świadczeń pracowniczych
z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, zwanego dalej "Funduszem", w wysokości3):
............................................. zł (słownie: .............................................................................)
(podać łączną kwotę)
i przekazanie świadczeń:
1) przelewem na rachunek numer:
...................................................................................................................................................................
(nazwa instytucji)
2) przekazem pocztowym na adres: ..........................
1. Nazwa i adres pracodawcy ..................................
2. Data, od której zaprzestano wypłacania wynagrodzeń ......................................................
Podstawa prawna świadczenia pracy ................. i data jej zakończenia ..........................................
3. Kwota niezaspokojonych roszczeń pracowniczych4):
1) za I miesiąc (nazwa miesiąca i rok) .................................... w łącznej kwocie ........................... zł
w tym z tytułu wynagrodzenia za czas choroby ...... zł
w okresie od ............. do ........................
za II miesiąc (nazwa miesiąca i rok) .................... w łącznej kwocie .......................................... zł
w tym z tytułu wynagrodzenia za czas choroby ...... zł
w okresie od ............. do ........................
za III miesiąc (nazwa miesiąca i rok) ............ ... w łącznej kwocie ............................................. zł
w tym z tytułu wynagrodzenia za czas choroby ...... zł
w okresie od ............. do ........................
za IV miesiąc (nazwa miesiąca i rok) .............. w łącznej kwocie ............................................... zł
w tym z tytułu wynagrodzenia za czas choroby ...... zł
w okresie od ............. do ........................
2) z tytułu odprawy pieniężnej, o której mowa w art. 12 ust. 2 pkt 2 lit. d ustawy, przysługującej
na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania
z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2016 r. poz. 1474)
I-miesięcznej ............... w kwocie ................................................. zł
II-miesięcznej ............... w kwocie ................................................. zł
III-miesięcznej ............... w kwocie ................................................ zł
3) z tytułu odszkodowania za skrócenie okresu wypowiedzenia, o którym mowa w art. 361 § 1
ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 1666, z późn. zm.),
zwanej dalej "Kodeksem pracy":
I-miesięcznego .............. w kwocie ......................................... zł
II-miesięcznego ............. w kwocie ......................................... zł
4) z tytułu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, o którym mowa w art. 171 § 1
Kodeksu pracy, należnego za rok kalendarzowy, w którym ustał stosunek pracy, oraz za rok
bezpośrednio go poprzedzający ................................ zł.
4. Oświadczam, że w roku, w którym jest dokonywana wypłata świadczeń, osiągnąłem
(osiągnęłam)/nie osiągnąłem (nie osiągnęłam)*) kwotę(-ty) ograniczenia rocznej podstawy wymiaru
składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na dany rok kalendarzowy, o której mowa w art. 19
ust. 10 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r.
poz. 1778).
5. Oświadczam, że z mojego wynagrodzenia są/nie są*) dokonywane potrącenia na zaspokajanie
należności alimentacyjnych na zasadach przewidzianych w Kodeksie pracy.
6. Oświadczam, że do dnia złożenia niniejszego wniosku wykazane wyżej roszczenia nie zostały
zaspokojone przez pracodawcę, zarządcę, syndyka, likwidatora lub inną osobę sprawującą zarząd
majątkiem pracodawcy.
7. Oświadczam, że posiadam/nie posiadam*) orzeczenie(-nia) o niepełnosprawności w stopniu:
znacznym/ umiarkowanym/lekkim*).
8. Oświadczam, że posiadam/nie posiadam*) ustalone(go) prawo(-wa) do emerytury lub renty.
9. Nazwa i kod oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia
.........................................................................................................
10. Nazwa i adres właściwego urzędu skarbowego
.........................................................................................................
11. Zobowiązuję się do poinformowania wskazanego we wniosku marszałka województwa, o którym
mowa w art. 15 ust. 3 ustawy, o każdej zmianie danych zawartych we wniosku, w tym szczególnie
mającej wpływ na wypłatę wnioskowanych świadczeń.
12. Do wniosku dołączam dokumenty potwierdzające kwotę niezaspokojonych roszczeń oraz
dokumenty potwierdzające uprawnienie do świadczeń.
Oświadczam, że jestem świadomy/świadoma*) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego
oświadczenia.
*) Niewłaściwe skreślić.
..................................................................................................
(czytelny podpis wnioskodawcy i dane kontaktowe)
Objaśnienia do wniosku o wypłatę świadczeń z tytułu niezaspokojonych roszczeń
pracowniczych:
1) Wnioskodawcą jest osoba uprawniona do złożenia wniosku, o której mowa w art. 16 ust. 1
ustawy, tj. pracownik lub były pracownik, albo uprawniony do renty rodzinnej członek
rodziny zmarłego pracownika lub zmarłego byłego pracownika.
2) Marszałek województwa, o którym mowa w art. 15 ust. 3 ustawy.
3) Należy podać kwoty brutto.
4) Wypełniając pkt 3 - zarówno przy składaniu wniosku o wypłatę świadczeń za okresy
poprzedzające, jak i następujące po dniu wystąpienia niewypłacalności pracodawcy -
należy uwzględnić przepisy art. 12 ust. 1 i 2 ustawy - w zakresie tytułów roszczeń
pracowniczych, wnioskowanych do zaspokojenia ze środków Funduszu, art. 12 ust. 3
ustawy - dotyczące okresów przed i po dniu niewypłacalności pracodawcy oraz art. 12
ust. 6 ustawy. Należy podawać kwoty główne (bez odsetek) niezaspokojonych roszczeń
pracowniczych.
Wypełniając ppkt 1, należy podać łączną kwotę w rozliczeniu miesięcznym:
a) niewypłaconych wynagrodzeń za pracę ze stosunku pracy lub za pracę zarobkową
wykonywaną na innej podstawie niż stosunek pracy, jeżeli z tego tytułu istnieje
obowiązek ubezpieczenia społecznego,
b) niewypłaconego wynagrodzenia za czas niezawinionego przez pracownika przestoju,
o którym mowa w art. 81 § 2 Kodeksu pracy, wynagrodzenia za czas niewykonywania
pracy (zwolnienia od pracy), o którym mowa w art. 81 § 1 Kodeksu pracy, oraz
wynagrodzenia za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy - przysługujące
pracownikowi na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy,
c) niewypłaconego wynagrodzenia za czas wykorzystanego urlopu wypoczynkowego,
d) niewypłaconego wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby,
o którym mowa w art. 92 Kodeksu pracy i w art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 13 października
1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (podać również w pozycji "w tym"),
e) niewypłaconego dodatku wyrównawczego, o którym mowa w art. 230 § 2 i art. 231
Kodeksu pracy, jeżeli roszczenie pracownicze z tego tytułu jest niezaspokojone za
okres 3 miesięcy poprzedzających dzień wystąpienia niewypłacalności pracodawcy lub
za okres 3 miesięcy poprzedzających ustanie stosunku pracy, jeżeli ustanie stosunku
pracy przypada w czasie nie dłuższym niż 12 miesięcy poprzedzających dzień
wystąpienia niewypłacalności pracodawcy, a także w okresie nie dłuższym niż 4 miesiące
następujące po dacie wystąpienia niewypłacalności pracodawcy, w przypadkach
oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości pracodawcy, o których mowa w art. 3 ust. 1
pkt 3 i 4 ustawy.
Wypełniając ppkt 2, należy podać kwotę należnej odprawy pieniężnej (jednomiesięcznej,
dwumiesięcznej lub trzymiesięcznej), jeżeli ustanie stosunku pracy nastąpiło w okresie nie
dłuższym niż 12 miesięcy poprzedzających datę wystąpienia niewypłacalności lub w okresie
nie dłuższym niż 4 miesiące następujące po tej dacie.
Wypełniając ppkt 3, należy podać kwotę odszkodowania za skrócenie okresu
wypowiedzenia, o którym mowa w art. 361 § 1 Kodeksu pracy, jeżeli ustanie stosunku
pracy nastąpiło w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy poprzedzających datę wystąpienia
niewypłacalności lub w okresie nie dłuższym niż 4 miesiące następujące po tej dacie.
Wypełniając ppkt 4, należy podać kwotę ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,
o którym mowa w art. 171 § 1 Kodeksu pracy, należnego za rok kalendarzowy, w którym
ustał stosunek pracy, oraz za rok bezpośrednio go poprzedzający, jeżeli ustanie stosunku
pracy nastąpiło w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy poprzedzających datę wystąpienia
niewypłacalności pracodawcy lub w okresie nie dłuższym niż 4 miesiące następujące po
tym dniu.
(Wypełnia marszałek województwa)
I. Kwoty świadczeń z Funduszu obliczone na podstawie kwot wskazanych w ust. 3 pkt 1
i 2 wniosku, ustalone do wypłaty w wysokości skorygowanej, zgodnie z art. 14 ust. 1-3
ustawy:
1) I miesiąc (nazwa miesiąca i rok) ....................... w łącznej kwocie ......................... zł
w tym wynagrodzenie za czas choroby ...................... zł
w okresie od ................ do .................
II miesiąc (nazwa miesiąca i rok) ....................... w łącznej kwocie ......................... zł
w tym wynagrodzenie za czas choroby ...................... zł
w okresie od ................ do .................
III miesiąc (nazwa miesiąca i rok) ....................... w łącznej kwocie ......................... zł
w tym wynagrodzenie za czas choroby ...................... zł
w okresie od ................ do .................
IV miesiąc (nazwa miesiąca i rok) ....................... w łącznej kwocie ......................... zł
w tym wynagrodzenie za czas choroby ...................... zł
w okresie od ................ do .................
2) odprawa pieniężna, o której mowa w ust. 3 pkt 2 wniosku:
I-miesięczna ............... w kwocie ........................ zł
II-miesięczna ............... w kwocie ........................ zł
III-miesięczna ............... w kwocie ........................ zł
3) odszkodowanie za skrócenie okresu wypowiedzenia ............ zł
I-miesięczne ............... w kwocie ........................ zł
II-miesięczne ............... w kwocie ........................ zł
4) ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy ......................... zł
II. Łączna kwota wnioskowanych świadczeń (1 + 2 + 3 + 4)
................................................................ zł
III. Zatwierdzono do wypłaty z Funduszu na rzecz ..............................................................................
(imię i nazwisko osoby uprawnionej). Łączna kwota świadczeń ustalona do wypłaty
z Funduszu ....................... zł (słownie złotych ..............................................................................)
Składki na ubezpieczenia społeczne finansowane ze środków pracodawcy
............................................. zł (słownie złotych ...........................................................................)
na łączną kwotę ................................................ zł (słownie złotych ..............................................)
z tytułu niewypłacalności pracodawcy: .........................................................................................,
(nazwa i adres)
która wystąpiła w dniu: ............................. z przesłanki, o której mowa w art. ..... ust. .....
ustawy.
.............................. .................................................
Główny księgowy Marszałek województwa
(data i podpis) (data i podpis)
IV.1) Potrącenia od zatwierdzonych do wypłaty świadczeń i składki na ubezpieczenia
społeczne, finansowane ze środków pracodawcy:
1. składki na ubezpieczenia społeczne:
podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe:
– w przypadku gdy nie przekracza kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru
.......... zł,
– w przypadku gdy przekracza kwotę ograniczenia rocznej podstawy wymiaru
.......... zł,
podstawa wymiaru składek na pozostałe ubezpieczenia społeczne:
............... zł,
kwota do przekazania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ............................... zł,
z tego:
1) ze środków pracownika - .....%, w kwocie .... zł
a) składka emerytalna - .....%, w kwocie .... zł
b) składka rentowa - .....%, w kwocie .... zł
c) składka chorobowa - .....%, w kwocie .... zł
2) ze środków pracodawcy - .....%, w kwocie .... zł
a) składka emerytalna - .....%, w kwocie .... zł
b) składka rentowa - .....%, w kwocie .... zł
c) składka wypadkowa - .....%2), w kwocie .... zł
2. składka na ubezpieczenie zdrowotne ....................... %:
kwota stanowiąca podstawę naliczenia składki ..... zł
1) kwota potrącana od podatku dochodowego(...%3)) ..... zł
2) kwota pobierana z dochodu ubezpieczonego4) ..........%, ............................................ zł
3) kwota do przekazania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (1 + 2) - ...................... zł
3. zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych ...%
kwota stanowiąca podstawę naliczenia podatku ...... zł
kwota naliczonego podatku ....................... zł, w tym:
– wynagrodzenie płatnika (.....%) - kwota ..... zł
– kwota do przekazania do urzędu skarbowego .... zł
Urząd Skarbowy w ..................................
V. Potrącenia z tytułu alimentów ........................ zł
VI. Kwota świadczeń do wypłaty netto .................... zł
VII. Data i potwierdzenie realizacji wniosku
Kwotę świadczeń do wypłaty netto przekazano wnioskodawcy w dniu: ...................................................
1) przelewem na rachunek numer: ........................................................................
w .........................................................................................................................................
(nazwa instytucji)
2) przekazem pocztowym na adres:
.........................................................................................................
potwierdzenie doręczenia przekazu uzyskano w dniu: .....
3) odprowadzono składki na ubezpieczenia społeczne w dniu: ................................. na konto
Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w ......................................................................
4) odprowadzono składki na ubezpieczenia zdrowotne w dniu: ................................ na konto
Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w ......................................................................
5) odprowadzono zaliczkę na podatek dochodowy w dniu: ...................................... na konto
Urzędu Skarbowego w .............................................................................
..................................... .................................................
Główny księgowy Marszałek województwa
(data i podpis) (data i podpis)
Objaśnienia do części wniosku, którą wypełnia marszałek województwa:
1) Wypełnia marszałek województwa, stosując odpowiednio:
– art. 14 ustawy, a także:
– przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2046, z późn. zm.)
(tj. uwzględnia składki na ubezpieczenia społeczne tych osób tylko w przypadku,
gdy przepisy nakładają na płatnika i ubezpieczonego obowiązek opłacania
składek z ich środków własnych),
– przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych; składki nalicza się - odpowiednio od tych kwot świadczeń, które
zgodnie z przepisami tej ustawy oraz z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad
ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U.
z 2017 r. poz. 1949) stanowią podstawę wymiaru składek; w przypadku wypłaty
kwot świadczeń osobom uprawnionym po śmierci pracownika - kwot tych nie
uwzględnia się w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
2) Obowiązująca płatnika stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe z tytułu
wypadków przy pracy i chorób zawodowych, zgodnie z ustawą z dnia 30 października
2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób
zawodowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1773).
3) Składka na ubezpieczenie zdrowotne finansowana przez ubezpieczonego, stanowiąca
różnicę pomiędzy składką w wysokości ustalonej zgodnie z art. 79 ustawy z dnia 27 sierpnia
2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U.
z 2017 r. poz. 1938) a składką obliczoną według stopy procentowej określonej w art. 27b
ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U.
z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.).
4) Składka na ubezpieczenie zdrowotne finansowana przez ubezpieczonego odliczana od
kwoty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z art. 95 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2017.2041 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Wykaz, wniosków i wypłat świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. |
Data aktu: | 24/10/2017 |
Data ogłoszenia: | 03/11/2017 |
Data wejścia w życie: | 04/11/2017 |