STANDARD KSZTAŁCENIA PRZYGOTOWUJĄCEGO DO WYKONYWANIA ZAWODU LEKARZA WETERYNARII
SPOSÓB ORGANIZACJI KSZTAŁCENIA
Kształcenie jest realizowane w postaci zajęć lub grup zajęć przygotowujących do wykonywania zawodu lekarza weterynarii w ramach grup zajęć A-E:
Kształcenie teoretyczne i praktyczne w poszczególnych grupach zajęć jest rozłożone,
zrównoważone i skoordynowane w taki sposób, że nabyte wiadomości i umiejętności pozwalają lekarzowi weterynarii na realizację wszystkich powierzonych mu zadań.
W przypadku studiów o profilu:
Grupy zajęć, w ramach których osiąga się szczegółowe efekty uczenia się | Liczba godzin | Liczba punktów ECTS |
A. Zajęcia w zakresie nauk podstawowych | 1170 | 90 |
B. Zajęcia w zakresie kierunkowym: B1. nauki kliniczne B2. produkcja zwierzęca B3. higiena żywności |
1870 | 135 |
C. Zajęcia uzupełniające | 150 | 15 |
D. Staże kliniczne | 360 | 22 |
E. Praktyki zawodowe | 560 | 15 |
RAZEM | 4110 | 277 |
Do dyspozycji uczelni pozostawia się 1090 godzin zajęć (83 punkty ECTS), które mogą być realizowane jako zajęcia uzupełniające wiedzę, umiejętności lub kompetencje społeczne, z tym że program studiów umożliwia studentowi wybór zajęć, którym przypisano punkty ECTS w wymiarze nie mniejszym niż 5% liczby punktów ECTS koniecznej do ukończenia studiów.
Wychowanie fizyczne jest przedmiotem obowiązkowym na studiach stacjonarnych, prowadzonym w wymiarze nie mniejszym niż 60 godzin. Zajęciom tym nie przypisuje się punktów ECTS.
Program studiów umożliwia studentom uzyskanie nie mniej niż 5 punktów ECTS w ramach zajęć z dziedziny nauk humanistycznych i nauk społecznych.
Liczba punktów ECTS, jaka może być uzyskana w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, nie może być większa niż 10% liczby punktów ECTS koniecznej do ukończenia studiów.
Staż kliniczny jest realizowany pod bezpośrednim nadzorem nauczyciela akademickiego lub innej osoby prowadzącej zajęcia, posiadających prawo wykonywania zawodu lekarza weterynarii.
Lp. | Staże kliniczne w zakresie leczenia chorób: | Okres realizacji | Czas trwania w godzinach |
1 | ptaków | po 9 semestrze | 40 |
2 | zwierząt gospodarskich | 120 | |
3 | psów i kotów | 120 | |
4 | koni | 80 |
Praktyki zawodowe obejmują poznanie praktycznych aspektów postępowania lekarsko-weterynaryjnego w gospodarstwach, w zakładach leczniczych dla zwierząt, rzeźniach oraz zakładach przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego i produkcji pasz, a także w zakresie unasienniania zwierząt.
Lp. | Rodzaj praktyki | Okres realizacji | Czas trwania w godzinach |
1 | Praktyka hodowlana | po 4 semestrze | 80 |
2 | Praktyka kliniczna | po 8 semestrze | 160 |
3 | Praktyka w Inspekcji Weterynaryjnej | po 8 semestrze | 80 |
4 | Praktyka kliniczna | po 10 semestrze | 160 |
5 | Praktyka w Inspekcji Weterynaryjnej | po 10 semestrze | 80 |
Praktyki zawodowe służą osiągnięciu wymaganych efektów uczenia się. Program praktyk i sposób weryfikacji oraz oceny osiągniętych efektów uczenia się ustalają uczelnie.
Kształcenie jest prowadzone z wykorzystaniem infrastruktury umożliwiającej osiągnięcie wymaganych efektów uczenia się, która obejmuje bazę dydaktyczną, naukową oraz infrastrukturę uczelni lub podmiotów zewnętrznych, w tym leczniczych. Do realizacji zajęć w zakresie kierunkowym jest wymagana specjalistyczna infrastruktura, w tym sale prosektoryjne, sale sekcyjne, sale operacyjne z niezbędnym wyposażeniem do przeprowadzania zabiegów chirurgicznych u zwierząt poszczególnych gatunków, ambulatoria oraz izolatki dla małych i dużych zwierząt, szpital dla małych i dużych zwierząt, pracownie diagnostyki obrazowej wyposażone w aparaty ultrasonograficzne, aparaty radiologiczne i sprzęt do diagnostyki endoskopowej, laboratoria diagnostyczne (hematologiczne, histopatologiczne, biochemiczne, parazytologiczne, mikrobiologiczne, immunologiczne, badania nasienia), sale ćwiczeniowe przystosowane do zajęć z małymi i dużymi zwierzętami wyposażone w poskrom i sprzęt do poskramiania zwierząt, pomieszczenia przystosowane do różnych gatunków zwierząt wykorzystywanych do celów dydaktycznych, apteka wyposażona w sejf i lodówki służące do przechowywania weterynaryjnych produktów leczniczych, a także materiały służące ograniczeniu liczby zwierząt wykorzystywanych w ramach kształcenia.
OSOBY PROWADZĄCE KSZTAŁCENIE
Kształcenie służące osiągnięciu efektów uczenia się w grupie zajęć B jest prowadzone przez osoby posiadające dorobek naukowy lub prawo wykonywania zawodu lekarza weterynarii oraz wiedzę i doświadczenie w dziedzinie nauk rolniczych, adekwatne do problematyki prowadzonych zajęć, przy współudziale innych osób posiadających dorobek naukowy lub doświadczenie w dziedzinie nauk rolniczych, adekwatne do problematyki prowadzonych zajęć.
EFEKTY UCZENIA SIĘ
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
A.W1. strukturę organizmu zwierzęcego: komórek, tkanek, narządów i układów;
A.W2. budowę, czynność i mechanizmy regulacji narządów i układów organizmu zwierzęcego (oddechowego, pokarmowego, krążenia, wydalniczego, nerwowego, rozrodczego, hormonalnego, immunologicznego i powłok skórnych) oraz ich integracji na poziomie organizmu;
A.W3. rozwój narządów i całego organizmu zwierzęcego w relacji do organizmu dojrzałego;
A.W4. procesy metaboliczne na poziomie molekularnym, komórkowym, narządowym i ustrojowym;
A.W5. zasady działania gospodarki wodno-elektrolitowej, równowagi kwasowo-zasadowej organizmu zwierzęcego oraz mechanizm działania homeostazy ustrojowej;
A.W6. podstawowe reakcje związków organicznych i nieorganicznych w roztworach wodnych;
A.W7. prawa fizyczne opisujące przepływ cieczy oraz czynniki wpływające na opór naczyniowy przepływu krwi;
A.W8. fizykochemiczne i molekularne podstawy działania narządów zmysłów;
A.W9. mechanizm regulacji neurohormonalnej, reprodukcji, starzenia się i śmierci;
A.W10. zasady i mechanizmy leżące u podstaw zdrowia zwierząt, powstawania chorób i ich terapii - od poziomu komórki, przez narząd, zwierzę, stado zwierząt do całej populacji zwierząt;
A.W11. związek pomiędzy czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych organizmu zwierzęcego a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi;
A.W12. zmiany patofizjologiczne komórek, tkanek, narządów i układów zwierząt oraz mechanizmy biologiczne, w tym immunologiczne, a także możliwości terapeutyczne umożliwiające powrót do zdrowia;
A.W13. biologię czynników zakaźnych wywołujących choroby przenoszone między zwierzętami oraz antropozoonozy, z uwzględnieniem mechanizmów przenoszenia choroby oraz mechanizmów obronnych organizmu;
A.W14. zasady i procesy dziedziczenia oraz zaburzenia genetyczne i podstawy inżynierii genetycznej;
A.W15. podstawy diagnostyki mikrobiologicznej;
A.W16. mechanizmy działania, losy w ustroju, działania niepożądane oraz wzajemne interakcje grup weterynaryjnych produktów leczniczych stosowanych u docelowych gatunków zwierząt;
A.W17. zastosowanie chemioterapii przeciwbakteryjnej i przeciwpasożytniczej;
A.W18. mechanizmy nabywania lekooporności, w tym oporności wielolekowej przez drobnoustroje oraz komórki nowotworowe;
A.W19. procedury i elementy niezbędne do wystawienia recepty na weterynaryjne produkty lecznicze;
A.W20. polską i łacińską nomenklaturę medyczną;
A.W21. rodzaje zatruć występujących u zwierząt oraz zasady postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w zatruciach;
A.W22. kodeks etyki lekarza weterynarii;
A.W23. pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
A.U1. wykorzystywać znajomość praw fizyki do wyjaśnienia wpływu czynników zewnętrznych (temperatury, ciśnienia, pola elektromagnetycznego, promieniowania jonizującego) na organizm zwierzęcy;
A.U2. posługiwać się podstawowymi technikami laboratoryjnymi, takimi jak: analiza jakościowa, miareczkowanie, kolorymetria, pehametria, chromatografia oraz elektroforeza białek i kwasów nukleinowych;
A.U3. obliczyć stężenie molowe i procentowe substancji i związków w roztworach izoosmotycznych;
A.U4. opisać zmiany funkcjonowania organizmu w sytuacji zaburzeń homeostazy;
A.U5. przewidywać kierunek procesów biochemicznych w zależności od stanu energetycznego komórek;
A.U6. wyjaśniać anatomiczne podstawy badania przedmiotowego, z uwzględnieniem poszczególnych gatunków zwierząt;
A.U7. definiować stan fizjologiczny jako adaptację zwierzęcia do zmieniających się czynników środowiska;
A.U8. rozpoznawać w obrazach z mikroskopu optycznego struktury histologiczne odpowiadające narządom, tkankom i komórkom, dokonywać ich opisu, interpretować ich budowę oraz relacje między ich budową a czynnością, uwzględniając gatunek zwierzęcia, z którego pochodzą;
A.U9. analizować krzyżówki genetyczne i rodowody cech osobników z poszczególnych gatunków;
A.U10. przeprowadzić podstawową diagnostykę mikrobiologiczną;
A.U11. wybrać i zastosować racjonalną chemioterapię przeciwbakteryjną empiryczną i celowaną, z uwzględnieniem docelowego gatunku zwierzęcia;
A.U12. komunikować się z klientami i z innymi lekarzami weterynarii;
A.U13. słuchać i udzielać odpowiedzi językiem zrozumiałym, odpowiednim do sytuacji;
A.U14. sporządzać przejrzyste opisy przypadków oraz prowadzić dokumentację, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, w formie zrozumiałej dla właściciela zwierzęcia i czytelnej dla innych lekarzy weterynarii;
A.U15. pracować w zespole multidyscyplinarnym;
A.U16. interpretować odpowiedzialność lekarza weterynarii w stosunku do zwierzęcia i jego właściciela oraz w stosunku do społeczeństwa i środowiska przyrodniczego;
A.U17. szacować niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach technologicznych zwierząt gospodarskich;
A.U18. oceniać ekonomiczne i społeczne uwarunkowania, w jakich jest wykonywany zawód lekarza weterynarii;
A.U19. wykorzystywać umiejętności zawodowe w celu podwyższania jakości opieki weterynaryjnej, dobrostanu zwierząt i zdrowia publicznego;
A.U20. organizować i prowadzić praktykę weterynaryjną, w tym dokonywać kalkulacji opłat i wystawiać faktury, prowadzić dokumentację finansową i lekarską oraz wykorzystywać systemy informatyczne do efektywnej komunikacji, zbierania, przetwarzania, przekazywania i analizy informacji;
A.U21. zrozumieć potrzebę kształcenia ustawicznego w celu ciągłego rozwoju zawodowego;
A.U22. dostosować się do zmieniającej się sytuacji na rynku pracy;
A.U23. korzystać z rady i pomocy wyspecjalizowanych jednostek organizacyjnych lub osób w rozwiązywaniu problemów.
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
B.W1. zaburzenia na poziomie komórki, tkanki, narządu, układu i organizmu w przebiegu choroby;
B.W2. mechanizmy patologii narządowych i ustrojowych;
B.W3. przyczyny i objawy zmian anatomopatologicznych, zasady leczenia i zapobiegania w poszczególnych jednostkach chorobowych;
B.W4. zasady postępowania diagnostycznego, z uwzględnieniem diagnostyki różnicowej, oraz postępowania terapeutycznego;
B.W5. zasady przeprowadzania badania klinicznego i monitorowania stanu zdrowia zwierząt;
B.W6. sposób postępowania z danymi klinicznymi i wynikami badań laboratoryjnych i dodatkowych;
B.W7. przepisy prawa, zasady wydawania orzeczeń i sporządzania opinii na potrzeby sądów, organów administracji państwowej i samorządowej oraz samorządu zawodowego;
B.W8. sposób postępowania w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia chorób podlegających obowiązkowi zwalczania lub rejestracji;
B.W9. zasady zapewniania dobrostanu zwierząt;
B.W10. zasadę funkcjonowania układu pasożyt-żywiciel i podstawowe objawy chorobowe i zmiany anatomopatologiczne wywołane przez pasożyty w organizmie gospodarza;
B.W11. rasy w obrębie gatunków zwierząt oraz zasady chowu i hodowli zwierząt;
B.W12. założenia doboru zwierząt do kojarzeń, metody zapładniania i biotechnologii rozrodu oraz selekcji hodowlanej;
B.W13. zasady żywienia zwierząt z uwzględnieniem różnic gatunkowych i wieku;
B.W14. zasady układania i analizowania dawek pokarmowych;
B.W15. sposoby zagospodarowywania i utylizacji produktów ubocznych i odpadów związanych z produkcją zwierzęcą;
B.W16. zasady funkcjonowania Inspekcji Weterynaryjnej, także w aspekcie zdrowia publicznego;
B.W17. zasady ochrony zdrowia konsumenta zapewniane przez właściwy nadzór nad produkcją środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego;
B.W18. systemy kontroli zgodne z procedurami HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) - Systemu Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli;
B.W19. procedury badania przed- i poubojowego;
B.W20. warunki higieny i technologii produkcji zwierzęcej;
B.W21. zasady prawa żywnościowego;
B.W22. zasady ekonomiki produkcji zwierzęcej.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
B.U1. bezpiecznie i humanitarnie postępować ze zwierzętami oraz instruować innych w tym zakresie;
B.U2. przeprowadzić wywiad lekarsko-weterynaryjny w celu uzyskania dokładnej informacji o pojedynczym zwierzęciu lub grupie zwierząt oraz jego lub ich środowisku bytowania;
B.U3. przeprowadzać pełne badanie kliniczne zwierzęcia;
B.U4. udzielać pierwszej pomocy zwierzętom w przypadku krwotoku, ran, zaburzeń oddechowych, urazów oka i ucha, utraty przytomności, wyniszczenia, oparzenia, uszkodzenia tkanek, obrażeń wewnętrznych i zatrzymania pracy serca;
B.U5. oceniać stan odżywienia zwierzęcia oraz udzielać porad w tym zakresie;
B.U6. pobierać i zabezpieczać próbki do badań oraz wykonywać standardowe testy laboratoryjne, a także prawidłowo analizować i interpretować wyniki badań laboratoryjnych;
B.U7. stosować aparaturę diagnostyczną, w tym radiologiczną, ultrasonograficzną i endoskopową, zgodnie z jej przeznaczeniem i zasadami bezpieczeństwa dla zwierząt i ludzi oraz interpretować wyniki badań uzyskane po jej zastosowaniu;
B.U8. wdrażać właściwe procedury w przypadku stwierdzenia choroby podlegającej obowiązkowi zwalczania lub rejestracji;
B.U9. pozyskiwać i wykorzystywać informacje o weterynaryjnych produktach leczniczych dopuszczonych do obrotu;
B.U10. przepisywać i stosować weterynaryjne produkty lecznicze oraz materiały medyczne, z uwzględnieniem ich bezpiecznego przechowywania i utylizacji;
B.U11. stosować metody bezpiecznej sedacji, ogólnego i miejscowego znieczulenia oraz oceny i łagodzenia bólu;
B.U12. monitorować stan pacjenta w okresie śród- i pooperacyjnym w oparciu o podstawowe parametry życiowe;
B.U13. dobierać i stosować właściwe leczenie;
B.U14. wdrożyć zasady aseptyki i antyseptyki chirurgicznej oraz stosować właściwe metody sterylizacji sprzętu;
B.U15. ocenić konieczność przeprowadzenia eutanazji zwierzęcia i we właściwy sposób poinformować o tym jego właściciela, a także przeprowadzić eutanazję zwierzęcia zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz właściwego postępowania ze zwłokami;
B.U16. wykonać sekcję zwłok zwierzęcia wraz z opisem, pobrać próbki i zabezpieczyć je do transportu;
B.U17. wykonać badanie przed- i poubojowe;
B.U18. ocenić jakość produktów pochodzenia zwierzęcego;
B.U19. przeprowadzić dochodzenie epizootyczne w celu ustalenia okresu, w którym choroba zakaźna zwierząt mogła rozwijać się w gospodarstwie przed podejrzeniem lub stwierdzeniem jej wystąpienia, miejsca pochodzenia źródła choroby zakaźnej zwierząt wraz z ustaleniem innych gospodarstw oraz dróg przemieszczania się ludzi, zwierząt i przedmiotów, które mogły być przyczyną szerzenia się choroby zakaźnej do lub z gospodarstwa;
B.U20. korzystać ze zgromadzonych informacji związanych ze zdrowiem i dobrostanem zwierząt, a w wybranych przypadkach również z produkcyjnością stada;
B.U21. opracowywać i wprowadzać programy profilaktyczne właściwe dla poszczególnych gatunków zwierząt;
B.U22. oszacować ryzyko wystąpienia zagrożeń chemicznych i biologicznych w żywności pochodzenia zwierzęcego;
B.U23. pobrać próby do badań monitoringowych na obecność substancji niedozwolonych, pozostałości chemicznych, biologicznych, produktów leczniczych i skażeń promieniotwórczych u zwierząt, w ich wydzielinach, wydalinach, w tkankach lub narządach zwierząt, w produktach pochodzenia zwierzęcego, żywności, w wodzie przeznaczonej do pojenia zwierząt i w paszach;
B.U24. ocenić spełnienie wymagań ochrony zwierząt rzeźnych z uwzględnieniem różnych sposobów ubojów;
B.U25. ocenić ryzyko skażenia, zakażenia krzyżowego i akumulacji czynników chorobotwórczych w obiektach weterynaryjnych i w środowisku przyrodniczym oraz wprowadzić zalecenia minimalizujące to ryzyko.
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
C.W1. słownictwo i struktury gramatyczne co najmniej jednego języka obcego będącego językiem komunikacji międzynarodowej na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologię z zakresu weterynarii niezbędną w działalności zawodowej;
C.W2. funkcjonowanie instytucji powiązanych z działalnością weterynaryjną oraz społeczną rolę lekarza weterynarii;
C.W3. zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w działalności weterynaryjnej.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
C.U1. posługiwać się co najmniej jednym językiem obcym będącym językiem komunikacji międzynarodowej na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym specjalistyczną terminologią z zakresu weterynarii niezbędną w działalności zawodowej;
C.U2. krytycznie analizować piśmiennictwo weterynaryjne oraz wyciągać wnioski w oparciu o dostępną literaturę;
C.U3. wykorzystywać i przetwarzać informacje, stosując narzędzia informatyczne i korzystając z nowoczesnych źródeł wiedzy weterynaryjnej;
C.U4. efektywnie komunikować się z pracownikami organów i urzędów kontroli, administracji rządowej i samorządowej.
SPOSÓB WERYFIKACJI OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Osiągnięcie efektów uczenia się w zakresie wiedzy można sprawdzać za pomocą egzaminów pisemnych lub ustnych, prac przeglądowych, elaboratów i prezentacji.
Jako formy egzaminów pisemnych można stosować: eseje, raporty, krótkie ustrukturyzowane pytania, testy wielokrotnego wyboru, testy wielokrotnej odpowiedzi, testy wyboru tak/nie lub testy dopasowania odpowiedzi.
Egzaminy ustne są ukierunkowane na sprawdzenie wiedzy na poziomie wyższym niż sama znajomość zagadnień (poziom zrozumienia zagadnień, umiejętność analizy i syntezy informacji oraz rozwiązywania problemów).
Weryfikacja osiągnięcia efektów uczenia się w zakresie umiejętności, które dotyczą komunikowania się i umiejętności proceduralnych (manualnych), wymaga bezpośredniej obserwacji studenta demonstrującego umiejętność w czasie egzaminu.
STANDARD KSZTAŁCENIA PRZYGOTOWUJĄCEGO DO WYKONYWANIA ZAWODU LEKARZA WETERYNARII
SPOSÓB ORGANIZACJI KSZTAŁCENIA
WYMAGANIA OGÓLNE
Kształcenie może odbywać się w ramach lub w związku z innymi zajęciami.
Kształcenie praktyczne może przybierać formę stażu realizowanego pod bezpośrednim nadzorem nauczyciela akademickiego lub innej osoby prowadzącej zajęcia.
Kształcenie teoretyczne i praktyczne w poszczególnych grupach zajęć jest rozłożone, zrównoważone i skoordynowane w taki sposób, aby nabyte wiadomości i umiejętności pozwalały lekarzowi weterynarii na realizację wszystkich powierzonych zadań.
Kierunek weterynaria jest przyporządkowany do dyscypliny naukowej - weterynaria jako dyscypliny wiodącej.
ZAJĘCIA I GRUPY ZAJĘĆ
GRUPY ZAJĘĆ | Godziny | ECTS |
A. ZAJĘCIA Z ZAKRESU PODSTAWOWEGO | 1185 | 87 |
B. ZAJĘCIA Z ZAKRESU KIERUNKOWEGO | 1785 | 130 |
Razem | 2970 | 217 |
GRUPY ZAJĘĆ | Godziny | ECTS | |
A. ZAJĘCIA Z ZAKRESU PODSTAWOWEGO Zajęcia w zakresie: | 1185 | 87 | |
1. Biologii | 30 | ||
2. Biologii komórki | 30 | ||
3. Biochemii | 120 | ||
4. Biofizyki | 30 | ||
5. Chemii | 30 | ||
6. Histologii i embriologii | 90 | ||
7. Anatomii zwierząt | 150 | ||
8. Anatomii topograficznej | 45 | ||
9. Fizjologii zwierząt | 120 | ||
10. Mikrobiologii | 105 | ||
11. Immunologii | 45 | ||
12. Genetyki ogólnej i weterynaryjnej | 30 | ||
13. Epidemiologii weterynaryjnej | 30 | ||
14. Patofizjologii | 90 | ||
15. Farmakologii weterynaryjnej | 105 | ||
16. Farmacji | 15 | ||
17. Toksykologii | 45 | ||
18. Ochrony środowiska | 30 | ||
19. Biostatystyki i metod dokumentacji | 30 | ||
20. Weterynarii sądowej | 15 | ||
B. ZAJĘCIA Z ZAKRESU KIERUNKOWEGO Zajęcia w zakresie: | 1785 | 130 | |
1. Agronomii | 15 | ||
2. Chowu i hodowli zwierząt | 45 | ||
3. Technologii w produkcji zwierzęcej | 30 | ||
4. Żywienia zwierząt i paszoznawstwa | 60 | ||
5. Dietetyki | 15 | ||
6. Etologii, dobrostanu i ochrony zwierząt | 30 | ||
7. Prewencji weterynaryjnej | 75 | ||
8. Ekonomii weterynaryjnej | 15 | ||
9. Diagnostyki obrazowej | 45 | ||
10. Diagnostyki klinicznej i laboratoryjnej | 75 | ||
11. Patomorfologii | 150 | ||
12. Chirurgii ogólnej i anestezjologii | 45 | ||
13. Parazytologii i inwazjologii | 90 | ||
14. Chorób psów i kotów | 210 | ||
15. Chorób koni | 165 | ||
16. Chorób zwierząt gospodarskich | 225 | ||
17. Andrologii i unasienniania | 30 | ||
18. Chorób ptaków | 90 | ||
19. Chorób zwierząt futerkowych | 15 | ||
20. Chorób ryb | 15 | ||
21. Chorób owadów użytkowych | 15 | ||
22. Higieny zwierząt rzeźnych i mięsa | 90 | ||
23. Higieny produktów pochodzenia zwierzęcego | 90 | ||
24. Higieny mleka | 30 | ||
25. Zoonoz | 15 | ||
26. Higieny środków żywienia zwierząt | 30 | ||
27. Ochrony zdrowia publicznego w stanach zagrożeń | 30 | ||
28. Administracji i ustawodawstwa weterynaryjnego | 30 | ||
29. Historii weterynarii i deontologii | 15 |
Ostatnie dwa semestry studiów są ukierunkowane na kształcenie praktyczne, realizowane w ramach staży klinicznych pod nadzorem nauczyciela akademickiego lub innej osoby prowadzącej zajęcia.
Rodzaj stażu | Godziny | ECTS |
Choroby ptaków | 30 | 2 |
Choroby zwierząt gospodarskich | 90 | 6 |
Choroby psów i kotów | 90 | 6 |
Choroby koni | 90 | 6 |
Praktyki zawodowe obejmują swym zakresem poznanie praktycznych aspektów postępowania lekarsko-weterynaryjnego na fermach produkcji zwierzęcej, w zakładach leczniczych dla zwierząt, rzeźniach oraz zakładach przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego i produkcji środków żywienia zwierząt, a także w zakresie unasienniania zwierząt.
Rodzaj praktyki | Okres realizacji | Czas trwania | |
tygodnie | godziny | ||
Praktyka hodowlana | po 4 semestrze | 2 | 80 |
Praktyka kliniczna | po 8 semestrze | 4 | 160 |
Praktyka w Inspekcji Weterynaryjnej | po 8 semestrze | 2 | 80 |
Praktyka kliniczna | po 10 semestrze | 4 | 160 |
Praktyka w Inspekcji Weterynaryjnej | po 10 semestrze | 2 | 80 |
Praktykom zawodowym należy przypisać 15 punktów ECTS. Zasady i formę odbywania praktyk ustala uczelnia prowadząca kształcenie.
Godziny niezapisane w minimalnej liczbie godzin zajęć zorganizowanych pozostają w dyspozycji uczelni prowadzących kształcenie i mogą być przeznaczone na zwiększenie liczby godzin w grupach zajęć z zakresu podstawowego, kierunkowego (w tym zajęć do wyboru) oraz na zajęcia z zakresu zajęć dodatkowych, a także zajęć z zakresu przedmiotów humanistycznych, własności intelektualnej, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.
OSOBY PROWADZĄCE KSZTAŁCENIE
EFEKTY UCZENIA SIĘ
OGÓLNE EFEKTY UCZENIA SIĘ
SZCZEGÓŁOWE EFEKTY UCZENIA SIĘ
SPOSÓB WERYFIKACJI OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Osiągnięcie efektów uczenia się w zakresie wiedzy można sprawdzać za pomocą egzaminów pisemnych lub ustnych, prac przeglądowych, elaboratów i prezentacji.
Weryfikacja osiągnięcia efektów uczenia się w zakresie umiejętności, które dotyczą komunikowania się i umiejętności proceduralnych (manualnych), wymaga bezpośredniej obserwacji studenta demonstrującego umiejętność w czasie egzaminu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2019.1364 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza weterynarii. |
Data aktu: | 17/07/2019 |
Data ogłoszenia: | 22/07/2019 |
Data wejścia w życie: | 23/07/2019 |