Zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie instalacji, sprawdzania, przeglądów lub napraw tachografów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I TECHNOLOGII 1
z dnia 7 marca 2019 r.
w sprawie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie instalacji, sprawdzania, przeglądów lub napraw tachografów

Na podstawie art. 19 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach (Dz. U. poz. 1480) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wzory:
a)
wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie instalacji, sprawdzania, przeglądów lub napraw tachografów, zwanego dalej "zezwoleniem",
b)
zezwolenia,
c)
specjalnej cechy nadawanej do poświadczania wykonywania czynności objętej zezwoleniem;
2)
rodzaje zabezpieczeń druków zezwoleń przed podrobieniem lub przerobieniem.
§  2. 
Wzór wniosku o wydanie zezwolenia określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3. 
Wzór zezwolenia określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Druk zezwolenia zawiera następujące zabezpieczenia przed podrobieniem lub przerobieniem:
1)
w papierze:
a)
dwutonowy znak wodny,
b)
włókna zabezpieczające, aktywne w promieniowaniu UV,
c)
włókna widoczne w świetle dziennym,
d)
zabezpieczenia chemiczne przed próbami usuwania lub dokonywania zmian zapisów w dokumencie;
2)
w druku:
a)
tło giloszowe z logotypem Głównego Urzędu Miar wykonanym w giloszu,
b)
mikrodruki,
c)
zastosowanie farby aktywnej w promieniowaniu UV (logotyp Głównego Urzędu Miar oraz seria i numer druku),
d)
zastosowanie farby irydyscentnej.
2. 
Druki zezwoleń są drukami ścisłego zarachowania.
§  5. 
Wzór specjalnej cechy nadawanej do poświadczania wykonywania czynności objętej zezwoleniem określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR WNIOSKU O WYDANIE ZEZWOLENIA

WNIOSEK O WYDANIE ZEZWOLENIA NA PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI W ZAKRESIE INSTALACJI, SPRAWDZANIA, PRZEGLĄDÓW LUB NAPRAW TACHOGRAFÓW

WNIOSEK O WYDANIE ZEZWOLENIA NA PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI

W ZAKRESIE INSTALACJI, SPRAWDZANIA, PRZEGLĄDÓW LUB NAPRAW TACHOGRAFÓW

1.Imię i nazwisko albo firma wnioskodawcy:

...........................................................................................................................................................................................

2.Miejsce i adres zamieszkania albo siedziba i adres wnioskodawcy:

...........................................................................................................................................................................................

3.Numer wnioskodawcy w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, o ile dotyczy: .................................................................................................

...........................................................................................................................................................................................

4.Numer ewidencji podatkowej (NIP), o ile dotyczy:

...........................................................................................................................................................................................

5.Zakres działalności, o którym mowa w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach (Dz. U. poz. 1480), z uwzględnieniem rodzaju tachografów (analogowe lub cyfrowe):

...........................................................................................................................................................................................

6.Miejsce albo miejsca prowadzenia działalności:

...........................................................................................................................................................................................

7.Skrócona nazwa wnioskodawcy stosowana na tabliczkach instalacyjnych oraz kartach warsztatowych:

...........................................................................................................................................................................................

8.Wykaz techników warsztatu:
Lp. Imię i nazwisko technika warsztatu Numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – numer i nazwa dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwa organu, który wydał ten dokument Numer certyfikatu technika warsztatu
1
2
3
4

Załączniki:

1)wykaz posiadanych urządzeń niezbędnych do wykonywania instalacji, sprawdzania, przeglądów lub napraw tachogra- fów analogowych lub cyfrowych;
2)opis procedur w zakresie wnioskowanej działalności, o których mowa w art. 11 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach;
3)oświadczenia wnioskodawcy, o których mowa w art. 11 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach, za- wierające klauzulę o treści określonej w art. 11 ust. 4 tej ustawy.

Data sporządzenia wniosku:

DD MM RRRR

Podpis wnioskodawcy:

...................................................

(czytelny podpis)*

* Dotyczy wniosku składanego w postaci papierowej.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR ZEZWOLENIA

WZÓR ZEZWOLENIA

PREZES GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR

Warszawa, ........................................

(data wydania decyzji)

DECYZJA NR

Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach (Dz. U. poz. 1480)

UDZIELAM ZEZWOLENIA

na czas nieokreślony

.....................................................................................................................................................................................................

(imię i nazwisko albo firma oraz miejsce zamieszkania albo siedziba i adres podmiotu)

na prowadzenie działalności w zakresie:

.....................................................................................................................................................................................................

(określenie zakresu działalności)

w następujących miejscach prowadzenia działalności:

.....................................................................................................................................................................................................

(określenie miejsca albo miejsc prowadzenia działalności)

Podmiotowi posiadającemu niniejsze zezwolenie nadaje się specjalną cechę do poświadczania wykonania czynności objętych zezwoleniem o wizerunku:

(wizerunek cechy)

Podmiot posiadający niniejsze zezwolenie może stosować na tabliczkach instalacyjnych i kartach warsztatowych następującą skróconą nazwę:

(skrócona nazwa)

Informacje dodatkowe: ..............................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................................

UZASADNIENIE*

.....................................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................................

POUCZENIE

Od decyzji stronie nie przysługuje odwołanie. Jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do Prezesa Głównego Urzędu Miar z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie albo wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, bez skorzystania z prawa zwrócenia się do Prezesa Głównego Urzędu Miar z wnioskiem o ponowne rozpoznanie sprawy, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem Prezesa Głównego Urzędu Miar. Wpis od skargi ma charakter stały i wynosi ........................................... (słownie: ...............................................................................) złotych.

Strona może złożyć Prezesowi Głównego Urzędu Miar oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do zwrócenia się z wnios- kiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. Z dniem doręczenia Prezesowi Głównego Urzędu Miar tego oświadczenia decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co skutkuje brakiem możliwości zaskarżenia jej do Wojewódzkiego Sądu Administracyj- nego.

Na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) stronie w postępowaniu przed sądami administracyjnymi może zostać przyznane prawo pomocy, obejmujące zwolnienie od kosztów sądowych oraz ustanowienie adwokata lub radcy prawnego. Wniosek ten wol- ny jest od opłat sądowych i składa się go na urzędowym formularzu według ustalonego wzoru.

Adnotacje urzędowe:

...............................................

(pieczęć okrągła Prezesa Głównego Urzędu Miar)

............................................................

(podpis Prezesa Głównego Urzędu Miar albo osoby upoważnionej do wydania decyzji)

* Na podstawie art. 107 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096, z późn. zm.) Prezes Głównego Urzędu Miar może odstąpić od uzasadnienia decyzji, jako uwzględniającej w całości żądanie strony.

Opis wzoru:

Zezwolenie ma format A4 (210 x 297 mm). Gramatura papieru – 90 g/m2. Litery koloru czarnego. Jeżeli zezwolenie składa się z więcej niż jednej strony, strony, z wyjątkiem pierwszej, są numerowane.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR SPECJALNEJ CECHY NADAWANEJ DO POŚWIADCZANIA WYKONYWANIA CZYNNOŚCI OBJĘTEJ ZEZWOLENIEM

1.
Wzór specjalnej cechy nadawanej do poświadczenia wykonywania czynności objętej zezwoleniem określa poniższy rysunek.

0000

PL

(rysunek)

2.
Cecha, o której mowa w ust. 1, składa się z dwóch elementów:
1)
dużych liter "PL" ustalonych jako oznaczenie Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
umieszczonego powyżej numeru złożonego z cyfr od 0001 do 9999.
3.
Litery i cyfry cechy mają krój Arial pogrubiony. Minimalna wysokość liter i cyfr wynosi 1,5 mm, proporcje wymiarów powinny być zachowane.
4.
Wielkość specjalnej cechy powinna być odpowiednio dopasowana do miejsc jej nakładania.

W przypadku plomb zawieszonych na drucie wizerunek specjalnej cechy powinien być wyciśnięty po dwóch stronach plomby.

1 Minister Przedsiębiorczości i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Przedsiębiorczości i Technologii (Dz. U. poz. 93).
2 Zakres spraw uregulowany w niniejszym rozporządzeniu był poprzednio uregulowany w rozporządzeniu:

1) Ministra Gospodarki z dnia 14 kwietnia 2006 r. w sprawie wzorów wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie warsztatu w zakresie instalacji, napraw lub sprawdzania tachografów cyfrowych, zezwolenia na prowadzenie warsztatu oraz specjalnej cechy nadawanej do poświadczania wykonywania czynności objętej zezwoleniem (Dz. U. poz. 509), które utraciło moc z dniem 31 grudnia 2018 r.,

2) Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 lutego 2005 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych (Dz. U. poz. 295), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2019 r.

- w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach (Dz. U. poz. 1480).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.486

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie instalacji, sprawdzania, przeglądów lub napraw tachografów.
Data aktu: 07/03/2019
Data ogłoszenia: 13/03/2019
Data wejścia w życie: 14/03/2019