Przepisy ogólne
Okresowe sprawozdania i bieżące informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej towarzystwa
Okresowe sprawozdania
Bieżące informacje
Okresowe sprawozdania i bieżące informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej funduszu inwestycyjnego
Okresowe sprawozdania
Bieżące informacje
Okresowe sprawozdania i bieżące informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej funduszu inwestycyjnego w likwidacji oraz funduszu z wydzielonymi subfunduszami, którego subfundusz jest w likwidacji
Sprawozdania okresowe
Bieżące informacje
Przepisy przejściowe i końcowy
Szczegółowy zakres sprawozdania miesięcznego towarzystwa funduszy inwestycyjnych
Szczegółowy zakres sprawozdania rocznego towarzystwa z działalności systemu kontroli wewnętrznej
Okres sprawozdawczy.
1. System nadzoru zgodności działalności z prawem:
1) informacje o komórce nadzoru zgodności działalności z prawem:
a) skład osobowy (imię i nazwisko) wraz z określeniem stanowisk, na których zatrudniono poszczególne osoby,
b) wymiar etatów, na których zatrudniono poszczególne osoby,
c) opis kwalifikacji poszczególnych osób,
d) wyjaśnienie sposobu dostosowania organizacji komórki do charakteru, skali i złożoności czynności wykonywanych przez towarzystwo,
e) wskazanie, czy:
- osoby zatrudnione w komórce nadzoru zgodności działalności z prawem posiadają odpowiednią wiedzę, kompetencję, uprawnienia, zasoby i dostęp do niezbędnych informacji i pomieszczeń,
- wyznaczony został inspektor nadzoru, który kieruje komórką nadzoru zgodności działalności z prawem,
- inspektor nadzoru przedkłada zarządowi oraz radzie nadzorczej, a w przypadku towarzystwa wykonującego działalność, o której mowa w art. 45 ust. 1a ustawy - również kadrze kierowniczej wyższego szczebla w rozumieniu rozporządzenia 231/2013, regularne (nie rzadziej niż raz w roku) sprawozdania z funkcjonowania systemu nadzoru zgodności działalności z prawem wraz z oceną adekwatności i skuteczności przyjętego systemu nadzoru zgodności działalności z prawem,
- osoby wykonujące czynności z zakresu nadzoru zgodności działalności z prawem nie biorą udziału w wykonywaniu czynności z zakresu działalności, która jest przedmiotem sprawowanego przez nie nadzoru zgodności działalności towarzystwa z prawem,
- metoda ustalania wynagrodzenia osób wykonujących czynności z zakresu nadzoru zgodności działalności z prawem zapewnia obiektywizm tych osób;
2) informacje o kontrolach wewnętrznych przeprowadzonych przez komórkę nadzoru zgodności działalności z prawem:
a) liczba, przedmiot i daty kontroli wewnętrznych,
b) wyniki kontroli wewnętrznych, w tym ujawnione nieprawidłowości,
c) wnioski z kontroli wewnętrznych i wydane zalecenia pokontrolne oraz czynności naprawcze podjęte w wyniku zaleceń pokontrolnych,
d) kopie raportów przekazanych zarządowi w związku ze stwierdzeniem w trakcie kontroli naruszenia przepisów prawa lub istotnych postanowień procedur lub regulaminów wewnętrznych obowiązujących w towarzystwie - w formie załącznika do sprawozdania;
3) wykaz procedur dotyczących systemu nadzoru zgodności działalności z prawem;
4) informacje o datach przeprowadzenia i wynikach przeglądów w zakresie 4 :
a) polisy ubezpieczenia odpowiedzialności zawodowej oraz jej zgodności z wymogami, o których mowa w art. 15 rozporządzenia 231/2013,
b) procedur dotyczących należytej staranności,
c) polityki realizacji zleceń,
d) procedur dotyczących podejmowania decyzji inwestycyjnych,
e) zasad i procedur wyceny oraz dokonanych wycen aktywów,
f) struktury organizacyjnej i rozdzielenia poszczególnych funkcji w tej strukturze, tak aby uniknąć konfliktów interesów;
5) informacje o pozostałych czynnościach podejmowanych przez inspektora nadzoru:
a) kopie informacji przekazanych zarządowi oraz radzie nadzorczej towarzystwa o naruszeniu przez członka zarządu lub rady nadzorczej towarzystwa przepisów prawa lub istotnych postanowień procedur lub regulaminów,
b) kopie oświadczeń i informacji odebranych przez inspektora nadzoru od firmy audytorskiej dokonującej badania lub przeglądu sprawozdań finansowych funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez towarzystwo
- w formie załączników do sprawozdania;
6) informacje o regularnych sprawozdaniach z zakresu zgodności z prawem przedłożonych zarządowi oraz radzie nadzorczej, a w przypadku towarzystwa wykonującego działalność, o której mowa w art. 45 ust. 1a ustawy - również kadrze kierowniczej wyższego szczebla w rozumieniu rozporządzenia 231/2013:
a) częstotliwość przekazywania sprawozdań wynikająca z procedur obowiązujących w towarzystwie oraz rzeczywista częstotliwość przekazywania tych sprawozdań,
b) uzasadnienie częstotliwości przekazywania sprawozdań w związku z charakterem, skalą i złożonością czynności wykonywanych przez towarzystwo,
c) adresaci sprawozdań,
d) nieprawidłowości, o których informowano w sprawozdaniach, oraz działania podjęte w celu ich usunięcia;
7) informacje o zarządzaniu konfliktami interesów w towarzystwie:
a) zestawienie konfliktów interesów zidentyfikowanych w okresie sprawozdawczym, b) opis działań podejmowanych przez towarzystwo w celu zarządzania konfliktami interesów,
c) wyjaśnienie skuteczności działań podejmowanych w celu zarządzania konfliktami interesów;
8) informacje o niezależności podmiotu badającego sprawozdania finansowe funduszy 5 :
a) opinia inspektora nadzoru dotycząca niezależności biegłego rewidenta badającego
sprawozdania finansowe funduszy - w formie załącznika do sprawozdania,
b) zidentyfikowane zagrożenia niezależności podmiotu badającego sprawozdania finansowe funduszy.
2. Funkcjonowanie systemu zarządzania ryzykiem:
1) informacje o jednostce do spraw zarządzania ryzykiem wydzielonej w towarzystwie:
a) skład osobowy (imię i nazwisko) wraz z określeniem stanowisk, na których zatrudniono poszczególne osoby,
b) wymiar etatów, na których zatrudniono poszczególne osoby,
c) opis kwalifikacji poszczególnych osób,
d) wyjaśnienie sposobu dostosowania organizacji jednostki do charakteru, skali i złożoności czynności wykonywanych przez towarzystwo,
e) sposób zapewnienia niezależności jednostki do spraw zarządzania ryzykiem pod względem podległości służbowej i pełnionych funkcji od jednostek operacyjnych towarzystwa odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji inwestycyjnych funduszy, a w przypadku towarzystwa wykonującego działalność, o której mowa w art. 45 ust. 1a ustawy - od wszystkich jednostek operacyjnych towarzystwa, ze wskazaniem, czy:
- osoby zaangażowane w sprawowanie funkcji zarządzania ryzykiem nie są nadzorowane przez osoby odpowiedzialne za działanie jednostek operacyjnych towarzystwa odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji inwestycyjnych funduszy,
- osoby zaangażowane w sprawowanie funkcji zarządzania ryzykiem nie uczestniczą w działaniach jednostek operacyjnych towarzystwa odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji inwestycyjnych funduszy,
- osoby zaangażowane w sprawowanie funkcji zarządzania ryzykiem otrzymują wynagrodzenie w zależności od osiągniętych celów powiązanych z tą funkcją, niezależnie od wyników jednostek operacyjnych, w tym odpowiedzialnych za zarządzanie portfelem,
- wynagrodzenie pracowników wyższego szczebla zajmujących stanowiska związane z funkcją zarządzania ryzykiem jest bezpośrednio nadzorowane przez komitet do spraw wynagrodzeń 6 ,
- niezależność pod względem podległości służbowej i pełnionych funkcji podlegała w okresie sprawozdawczym przeglądowi przez zarząd oraz radę nadzorczą wraz z wynikami tego przeglądu 7 ;
f) wskazanie, czy towarzystwo zapewniło, aby osoby wykonujące zadania z zakresu zarządzania ryzykiem nie łączyły funkcji zarządzania ryzykiem z funkcją nadzoru zgodności działalności z prawem oraz z funkcją audytu wewnętrznego;
2) informacje o regularnych sprawozdaniach przedłożonych zarządowi oraz radzie nadzorczej, a w przypadku towarzystwa wykonującego działalność, o której mowa w art. 45 ust. 1a ustawy - również kadrze kierowniczej wyższego szczebla w rozumieniu rozporządzenia 231/2013, dotyczących aktualnego poziomu ryzyka ponoszonego przez każdy zarządzany fundusz lub subfundusz oraz przekroczenia albo prawdopodobieństwa przekroczenia ustalonych dla niego limitów ryzyka, ze wskazaniem:
a) częstotliwości przekazywania sprawozdań wynikającej z procedur obowiązujących w towarzystwie oraz rzeczywistej częstotliwości przekazywania tych sprawozdań,
b) uzasadnienia częstotliwości przekazywania sprawozdań w związku z charakterem, skalą i złożonością czynności wykonywanych przez towarzystwo,
c) adresatów sprawozdań,
d) nieprawidłowości, o których informowano w sprawozdaniach, oraz działań podjętych w celu ich usunięcia;
3) informacje o regularnych sprawozdaniach przedłożonych zarządowi oraz radzie nadzorczej dotyczących spójności pomiędzy aktualnym poziomem ponoszonego ryzyka a profilem ryzyka ustalonym dla każdego zarządzanego funduszu lub subfunduszu, zgodności działania każdego zarządzanego funduszu lub subfunduszu z systemem limitów ryzyka oraz przebiegu procesu zarządzania ryzykiem, wraz z informacją, czy w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w jego działaniu podjęto działania naprawcze, ze wskazaniem:
a) częstotliwości przekazywania sprawozdań wynikającej z procedur obowiązujących w towarzystwie oraz rzeczywistej częstotliwości ich przekazywania,
b) uzasadnienia częstotliwości przekazywania sprawozdań w związku z charakterem, skalą i złożonością czynności wykonywanych przez towarzystwo,
c) adresatów sprawozdań,
d) nieprawidłowości, o których informowano w sprawozdaniach, oraz działań podjętych w celu ich usunięcia;
4) wykaz procedur związanych z zarządzaniem ryzykiem, składających się na politykę zarządzania ryzykiem;
5) informacje o wewnętrznych limitach ryzyka oraz limitach ekspozycji całkowitej lub ekspozycji AFI i ich przestrzeganiu:
a) istotne ryzyka zidentyfikowane w ramach polityki zarządzania ryzykiem dla każdego zarządzanego funduszu lub subfunduszu:
- oznaczenie funduszu lub subfunduszu, którego dotyczy ryzyko,
- rodzaj ryzyka;
b) zestawienie limitów ryzyka w odniesieniu do poszczególnych funduszy lub subfunduszy, w tym limitów płynności ustanowionych w odniesieniu do poszczególnych funduszy i subfunduszy:
- oznaczenie funduszu lub subfunduszu, którego dotyczy limit,
- rodzaj ograniczanego ryzyka,
- wskaźnik oceny ilościowej lub jakościowej ryzyka wykorzystywany do pomiaru ryzyka,
- wartość graniczna limitu (w przypadku limitów ilościowych) albo opisowe wyjaśnienie kryteriów, jakie należy spełnić (w przypadku limitów jakościowych),
c) wyjaśnienie zgodności limitów ryzyka z profilem ryzyka poszczególnych funduszy oraz subfunduszy oraz zgodności limitów płynności z przepisami art. 82 i art. 84 lub art. 139 ustawy, a także ich adekwatności w odniesieniu do czasu, na jaki zostały utworzone poszczególne fundusze i subfundusze,
d) liczba przekroczeń limitów ryzyka z podziałem na poszczególne rodzaje ryzyka i limitów ryzyka oraz liczba przekroczeń limitu całkowitej ekspozycji oraz limitu ekspozycji AFI w odniesieniu do poszczególnych funduszy lub subfunduszy, a w przypadku gdy przekroczenie limitu utrzymuje się na dzień sporządzenia sprawozdania - przewidywana data dostosowania do zgodności z limitem oraz przyczyna braku dostosowania do zgodności z limitem w okresie sprawozdawczym i łączna liczba przekroczeń danego rodzaju limitu ryzyka,
e) działania podjęte w związku z przekroczeniami limitów ryzyka oraz ekspozycji;
6) informacje o limitach inwestycyjnych:
a) liczba przekroczeń limitów inwestycyjnych, odrębnie w odniesieniu do każdego funduszu lub subfunduszu funduszu, z podaniem przyczyn ich zaistnienia,
b) charakterystyka ryzyk dla uczestników funduszy lub subfunduszy w związku z przekroczeniami limitów inwestycyjnych,
c) rodzaje czynności podejmowanych przez towarzystwo w celu bezzwłocznego dostosowania przekroczeń limitów inwestycyjnych do stanu zgodnego z prawem i statutem,
d) czynności podejmowane przez towarzystwo w celu wyeliminowania ryzyka ponownego zaistnienia przekroczeń limitów inwestycyjnych;
7) informacje o przeglądach systemu zarządzania ryzykiem:
a) częstotliwość dokonywania przeglądów wynikająca z procedur obowiązujących w towarzystwie wraz z uzasadnieniem ustalonej częstotliwości, z uwzględnieniem charakteru, skali i złożoności czynności wykonywanych przez towarzystwo,
b) rzeczywista częstotliwość dokonywania przeglądów,
c) przypadki dokonania przeglądu poza okresowymi przeglądami dokonywanymi z ustaloną częstotliwością, wraz ze wskazaniem przyczyn jego dokonania,
d) nieprawidłowości zidentyfikowane w ramach przeglądu,
e) aktualizacje w systemie zarządzania ryzykiem dokonane w wyniku przeglądu;
8) informacje o przeprowadzonych okresowych testach warunków skrajnych, analizach scenariuszy wariantowych oraz procesie zarządzania płynnością w zakresie testów warunków skrajnych, z uwzględnieniem warunków normalnej płynności oraz nadzwyczajnych okoliczności w zakresie płynności:
a) częstotliwość dokonywania testów warunków skrajnych i analizy scenariuszy wariantowych zgodnie z procedurami obowiązującymi w towarzystwie,
b) rzeczywista częstotliwości przeprowadzania testów warunków skrajnych oraz dokonywania analizy scenariuszy wariantowych,
c) uzasadnienie przyjętej częstotliwości przeprowadzania testów warunków skrajnych oraz dokonywania analiz scenariuszy wariantowych z uwzględnieniem charakteru funduszy lub subfunduszy,
d) scenariusze uwzględniane przy dokonywaniu analiz scenariuszy wariantowych i sposób ich dostosowania do specyfiki funduszu lub subfunduszu, polityki inwestycyjnej funduszu lub subfunduszu oraz profilu ryzyka funduszu lub subfunduszu,
e) wskazanie, czy rezultaty testów warunków skrajnych nie wskazywały na nadmierne narażenie danego funduszu na ryzyko, mając na uwadze politykę inwestycyjną i profil ryzyka danego funduszu w odniesieniu do poszczególnych funduszy lub subfunduszy oraz analiz scenariuszy wariantowych;
9) informacje o procesie wyznaczania całkowitej ekspozycji oraz ekspozycji AFI w odniesieniu do funduszy lub subfunduszu zarządzanych przez towarzystwo:
a) maksymalny poziom ekspozycji AFI ustanowiony w odniesieniu do poszczególnych funduszy inwestycyjnych zamkniętych oraz specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych lub subfunduszu wraz z uzasadnieniem ustalonego limitu, z uwzględnieniem:
- rodzaju funduszu lub subfunduszu,
- strategii inwestycyjnej funduszu lub subfunduszu,
- źródeł dźwigni finansowej funduszu lub subfunduszu,
- innych wzajemnych powiązań lub istotnych związków z innymi instytucjami świadczącymi usługi finansowe, które mogą stanowić ryzyko systemowe,
- potrzeby ograniczenia ekspozycji wobec każdego konkretnego kontrahenta, - stopnia zabezpieczenia dźwigni finansowej,
- stosunku aktywów do zobowiązań,
- skali, charakteru i zakresu działalności towarzystwa,
b) metoda pomiaru całkowitej ekspozycji funduszu lub subfunduszu według stanu na koniec okresu sprawozdawczego wraz ze szczegółowym uzasadnieniem wybranej metody, z uwzględnieniem:
- stopnia złożoności strategii inwestycyjnej funduszu lub subfunduszu oraz zróżnicowania instrumentów pochodnych,
- udziału instrumentów pochodnych, w tym niestandardowych instrumentów pochodnych, w aktywach netto funduszu lub subfunduszu,
- rodzaju funduszu lub subfunduszu,
- płynności lokat funduszu lub subfunduszu,
a w przypadku stosowania metody wartości zagrożonej, również z uwzględnieniem: - docelowej alokacji aktywów funduszu lub subfunduszu,
- polityki inwestycyjnej funduszu polegającej na odzwierciedlaniu składu uznanego indeksu,
- wzorca służącego do oceny efektywności inwestycji w jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne funduszu lub subfunduszu (benchmark),
- konstrukcji wzorca oraz jego ewentualnej zawartości obejmującej instrumenty generujące dźwignię finansową lub pozycje krótkie,
c) zmiana metody pomiaru całkowitej ekspozycji funduszu lub subfunduszu albo brak takiej zmiany,
d) w odniesieniu do każdego funduszu lub subfunduszu, którego całkowita ekspozycja wyznaczana była w okresie sprawozdawczym przy użyciu jednej z metod wartości zagrożonej - przeprowadzone weryfikacje historyczne modelu na rzeczywistych zmianach wartości aktywów funduszu lub subfunduszu i weryfikacje historyczne modelu na hipotetycznych zmianach wartości aktywów funduszu lub subfunduszu:
- wskazanie, czy w każdym dniu roboczym, w którym całkowita ekspozycja funduszu lub subfunduszu wyznaczana była przy użyciu metody wartości zagrożonej, przeprowadzone były weryfikacje historyczne modelu na rzeczywistych zmianach wartości aktywów funduszu lub subfunduszu i weryfikacje historyczne modelu na hipotetycznych zmianach wartości aktywów funduszu lub subfunduszu,
- wskazanie wszystkich dni roboczych, w których w toku weryfikacji historycznych ustalono, że liczba przypadków, w których dzienna strata funduszu lub subfunduszu przekracza stratę wyznaczoną za pomocą modelu wartości zagrożonej, była nie niższa niż 4, wraz ze wskazaniem liczby tych przypadków oraz z przedstawieniem działań podjętych w związku ze zidentyfikowanymi przekroczeniami,
e) wysokość całkowitej ekspozycji oraz ekspozycji AFI, wyrażona jako procent wartości aktywów netto funduszu lub subfunduszu, a w przypadku całkowitej ekspozycji wyznaczonej przy użyciu metody względnej wartości zagrożonej - wyrażona jako procent wartości zagrożonej portfela referencyjnego, z uwzględnieniem wartości minimalnej, maksymalnej, średniej oraz mediany wartości odnotowanych w pomiarach;
10) informacje o udziale zarządu oraz rady nadzorczej towarzystwa w procesie zarządzania ryzykiem:
a) kopie sprawozdań, w formie załączników do sprawozdania, w zakresie:
- aktualnego poziomu ryzyka ponoszonego przez każdy zarządzany fundusz inwestycyjny otwarty lub subfundusz oraz przekroczenia albo prawdopodobnego przekroczenia ustalonych dla niego limitów ryzyka,
- spójności między aktualnym poziomem ponoszonego ryzyka a profilem ryzyka ustalonym dla każdego zarządzanego funduszu inwestycyjnego otwartego lub subfunduszu,
- zgodności działania każdego zarządzanego funduszu inwestycyjnego otwartego lub subfunduszu z systemem limitów ryzyka,
- przebiegu procesu zarządzania ryzykiem, wraz z informacją, czy w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w jego działaniu podjęto działania naprawcze, ze wskazaniem tych działań,
b) udział członków zarządu i rady nadzorczej w posiedzeniach komitetów do spraw zarządzania ryzykiem,
c) zmiany w procesie zarządzania ryzykiem funduszy zaakceptowane przez zarząd,
d) udział zarządu w procesie zarządzania ryzykiem funduszy inwestycyjnych otwartych, w przypadku których całkowita ekspozycja jest obliczana metodą wartości zagrożonej;
11) informacje o systemach informatycznych wykorzystywanych do zarządzania ryzykiem funduszy;
12) informacje o niezależności podmiotu wydającego oświadczenie dotyczące systemu zarządzania ryzykiem, o którym mowa w art. 48 ust. 2g ustawy;
13) informacje o zabezpieczeniu i archiwizacji dokumentów związanych z zarządzaniem ryzykiem;
14) informacje o stosowaniu instrumentów pochodnych, praw majątkowych, o których mowa w art. 145 ust. 1 pkt 6 ustawy, oraz innych technik inwestycyjnych skutkujących powstaniem dźwigni finansowej, z uwzględnieniem, w odniesieniu do poszczególnych funduszy i subfunduszy, liczby zawartych:
a) umów dotyczących instrumentów pochodnych, w podziale na umowy skutkujące zajęciem pozycji długich i krótkich w instrumencie bazowym oraz w podziale na umowy mające na celu ograniczanie ryzyka inwestycyjnego oraz umowy zawarte w celu innym niż ograniczanie ryzyka inwestycyjnego,
b) umów dotyczących praw majątkowych, o których mowa w art. 145 ust. 1 pkt 6 ustawy, skutkujących zawarciem pozycji długich i krótkich w instrumencie bazowym,
c) umów dotyczących transakcji przy zobowiązaniu funduszu do odkupu,
d) umów dotyczących transakcji przy zobowiązaniu drugiej strony do odkupu,
e) umów pożyczek papierów wartościowych, w podziale na pożyczki udzielone i zaciągnięte przez fundusz,
f) umów pożyczek pieniężnych w podziale na pożyczki udzielone i zaciągnięte przez fundusz,
g) umów z wbudowanym instrumentem pochodnym w podziale na umowy skutkujące zajęciem pozycji długich i krótkich w instrumencie bazowym;
15) informacje dotyczące procesu zarządzania ryzykiem operacyjnym:
a) opis procedur służących zarządzaniu ryzykiem operacyjnym oraz standardów zarządzania ryzykiem operacyjnym,
b) zestawienie - w odniesieniu do towarzystwa oraz poszczególnych funduszy - zidentyfikowanych zdarzeń operacyjnych bezpośrednio związanych z procesem zarządzania aktywami funduszy lub procesem rozliczeń finansowych z uczestnikami funduszy, w zakresie:
- podejmowania i realizowania decyzji inwestycyjnych dotyczących portfeli inwestycyjnych funduszy,
- składania zleceń lub zawierania umów dotyczących portfeli inwestycyjnych funduszy,
- zawierania lub rozliczania transakcji zawieranych przez fundusze,
- wpłat środków uczestników do funduszy i wypłat środków z funduszy do uczestników,
- realizowania zleceń zbycia i odkupienia jednostek uczestnictwa oraz przydziałów i wykupów certyfikatów inwestycyjnych,
zawierające:
- oznaczenie funduszu, którego dotyczyło zdarzenie operacyjne, albo wskazanie, że zdarzenie operacyjne dotyczyło towarzystwa,
- opis charakteru zidentyfikowanego zdarzenia,
- wartość strat operacyjnych związanych ze zidentyfikowanym zdarzeniem, - działania podjęte w celu zapobieżenia powstawaniu podobnych zdarzeń w przyszłości oraz w celu zabezpieczenia lub transferu ryzyka operacyjnego,
c) zestawienie testów ciągłości działania towarzystwa, wraz ze wskazaniem daty przeprowadzenia testu oraz jego wyników,
d) zestawienie kluczowych wskaźników ryzyka, z uwzględnieniem liczby przypadków przekroczeń ustalonego w odniesieniu do danego wskaźnika poziomu krytycznego oraz przeciętnej wartości wskaźnika w okresie sprawozdawczym.
3. Działalność systemu audytu wewnętrznego:
1) informacje o komórce audytu wewnętrznego wydzielonej w strukturze organizacyjnej towarzystwa:
a) skład osobowy (imię i nazwisko) wraz z określeniem stanowisk, na których zatrudniono poszczególne osoby,
b) wymiar etatów, na których zatrudniono poszczególne osoby,
c) opis kwalifikacji poszczególnych osób,
d) wyjaśnienie sposobu dostosowania organizacji komórki do charakteru, skali i złożoności czynności wykonywanych przez towarzystwo albo wyjaśnienie przyczyn braku wydzielenia w strukturze organizacyjnej towarzystwa komórki audytu wewnętrznego, przy uwzględnieniu charakteru, skali i złożoności czynności wykonywanych przez towarzystwo;
2) informacje o czynnościach z zakresu audytu wewnętrznego:
a) plan audytu przyjęty na okres sprawozdawczy,
b) stopień wykonania planu audytu,
c) zidentyfikowane nieprawidłowości,
d) wydane zalecenia,
e) stopień dostosowania do wydanych zaleceń,
f) kopie sprawozdań z przeprowadzonych czynności z zakresu audytu wewnętrznego - w formie załączników do sprawozdania;
3) informacje o sprawozdaniach przedłożonych zarządowi lub radzie nadzorczej, a w przypadku towarzystwa wykonującego działalność określoną w art. 45 ust. 1a ustawy - również kadrze kierowniczej wyższego szczebla w rozumieniu rozporządzenia 231/2013:
a) adresaci sprawozdań,
b) nieprawidłowości, o których informowano w sprawozdaniach, wraz ze sposobem postępowania w celu naprawienia tych nieprawidłowości;
4) kopie sprawozdań przedłożonych zarządowi lub radzie nadzorczej - w formie załączników do sprawozdania.
4. Działalność komitetu audytu:
1) członkowie komitetu audytu posiadający wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych, ze wskazaniem sposobu ich nabycia;
2) członkowie komitetu audytu spełniający kryteria niezależności;
3) członkowie komitetu audytu posiadający wiedzę i umiejętności w zakresie branży, w której jest prowadzona działalność, ze wskazaniem sposobu ich nabycia;
4) obszary, w stosunku do których przedłożono zalecenia mające na celu zapewnienie rzetelności procesu sprawozdawczości finansowej;
5) sposób kontroli i monitorowania niezależności firmy audytorskiej badającej sprawozdanie finansowe;
6) informacja, czy na rzecz funduszu były świadczone przez firmę audytorską badającą jego sprawozdanie finansowe dozwolone usługi niebędące badaniem i czy w związku z tym dokonano oceny niezależności tej firmy audytorskiej oraz wyrażano zgodę na świadczenie tych usług;
7) założenia polityki wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzania badania oraz polityki świadczenia dozwolonych usług niebędących badaniem przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie, przez podmioty powiązane z tą firmą audytorską oraz przez członka sieci firmy audytorskiej;
8) informacja, czy rekomendacja dotycząca wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania spełniała warunki, o których mowa w art. 130 ust. 2 albo 3 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1015, 1723 i 1843), a w przypadku gdy wybór firmy audytorskiej nie dotyczył przedłużenia umowy o badanie sprawozdania finansowego - czy rekomendacja ta została sporządzona w następstwie zorganizowanej przez towarzystwo procedury wyboru spełniającej obowiązujące kryteria;
9) liczba posiedzeń komitetu audytu;
10) informacja, czy kluczowy biegły rewident uczestniczył w posiedzeniach komitetu audytu;
11) informacja, czy kluczowy biegły rewident spotykał się z komitetem audytu bez udziału zarządu lub osoby zarządzającej;
12) w przypadku towarzystwa będącego jednostką zainteresowania publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym - informacje o umowach zawartych przez towarzystwo na własny rachunek z firmą audytorską oraz ich wypowiedzeniu lub rozwiązaniu:
a) nazwa firmy audytorskiej,
b) data zawarcia umowy,
c) okres obowiązywania umowy,
d) przedmiot umowy,
e) w przypadku wypowiedzenia lub rozwiązania - okres wypowiedzenia, przyczyna wypowiedzenia lub rozwiązania umowy oraz data rozwiązania umowy;
13) podmioty, dla których komitet audytu pełni funkcje komitetu audytu.
5. System zarządzania bezpieczeństwem środowiska teleinformatycznego:
1) zasady postępowania z informacjami poufnymi lub stanowiącymi tajemnicę zawodową:
a) sposób zabezpieczenia systemów informatycznych oraz zmian tych zabezpieczeń,
b) liczba dokonanych przez pracowników zgłoszeń utraty dokumentów lub innych nośników informacji, zawierających informację poufną lub stanowiącą tajemnicę zawodową,
c) informacje o czynnościach podjętych w celu uniknięcia ponownego wystąpienia zdarzeń, o których mowa w lit. b;
2) zabezpieczenie i archiwizacja dokumentów:
a) rodzaj archiwów i osoba odpowiedzialna za prowadzenie archiwów,
b) informacja, czy w okresie sprawozdawczym doszło do awarii w systemach informatycznych towarzystwa, ze wskazaniem daty awarii, jej przyczyny i skutków oraz działań podjętych w celu zapobieżenia takim awariom w przyszłości.
Szczegółowy zakres raportów bieżących towarzystwa funduszy inwestycyjnych prowadzącego działalność transgraniczną
Szczegółowy zakres sprawozdania miesięcznego funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego
Szczegółowy zakres sprawozdania miesięcznego funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego
Szczegółowy zakres sprawozdania miesięcznego funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego
Szczegółowy zakres sprawozdania miesięcznego funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego
Szczegółowy zakres sprawozdania półrocznego funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego
Szczegółowy zakres raportu bieżącego funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego
Szczegółowy zakres raportu bieżącego funduszu inwestycyjnego prowadzącego działalność transgraniczną
Szczegółowy zakres sprawozdań miesięcznych funduszu inwestycyjnego w likwidacji
Szczegółowy zakres sprawozdania półrocznego funduszu inwestycyjnego w likwidacji
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2023.2304 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Okresowe sprawozdania oraz bieżące informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej towarzystw funduszy inwestycyjnych, funduszy inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych w likwidacji dostarczanych przez te podmioty Komisji Nadzoru Finansowego. |
Data aktu: | 25/09/2023 |
Data ogłoszenia: | 25/10/2023 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2024 |