CZĘŚĆ TEKSTOWA PLANU W ZAKRESIE USTALEŃ OGÓLNYCH ZAWIERAJĄCYCH WSKAZANIE ROZSTRZYGNIĘĆ OBOWIĄZUJĄCYCH NA CZĘŚCI LUB NA CAŁYM OBSZARZE OBJĘTYM PLANEM, ROZSTRZYGNIĘĆ DOTYCZĄCYCH ROZMIESZCZENIA INWESTYCJI CELU PUBLICZNEGO ORAZ KIERUNKÓW ROZWOJU TRANSPORTU I INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ
Nr punktu | Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h | |
φ - szerokość geodezyjna | λ - długość geodezyjna | |
1 | 53°39'46,04"N | 14°30'57,53"E |
od punktu 1 do punktu 2 granica przebiega po obowiązującej linii brzegu, o której mowa w art. 220 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478, 1688, 1890, 1963 i 2029) | ||
2 | 53°39'35,30"N | 14°31'24,22"E |
3 | 53°39'35,14"N | 14°31'24,13"E |
4 | 53°39'35,00"N | 14°31'24,05"E |
5 | 53°39'33,79"N | 14°31'23,35"E |
6 | 53°39'33,49"N | 14°31'23,17"E |
Nr punktu | Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h | |
φ - szerokość geodezyjna | λ - długość geodezyjna | |
od punktu 6 do punktu 7 granica przebiega po obowiązującej linii brzegu, o której mowa w art. 220 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne | ||
7 | 53°39'44,91"N | 14°30'54,86"E |
8 | 53°39'45,21"N | 14°30'55,70"E |
9 | 53°39'45,77"N | 14°30'57,25"E |
10 | 53°39'45,96"N | 14°30'57,45"E |
dalej przebieg do punktu 1, od którego rozpoczęto opis granicy. |
o oznaczeniu literowym K;
Nr punktu | Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h | |
φ - szerokość geodezyjna | λ - długość geodezyjna | |
1 | 53°39'46,04"N | 14°30'57,53"E |
dalej przebieg po obowiązującej linii brzegu, o której mowa w art. 220 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne | ||
2 | 53°39'35,30"N | 14°31'24,22"E |
3 | 53°39'35,14"N | 14°31'24,13"E |
4 | 53°39'35,00"N | 14°31'24,05"E |
Nr punktu | Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h | |
φ - szerokość geodezyjna | λ - długość geodezyjna | |
5 | 53°39'35,45"N | 14°31'20,67"E |
6 | 53°39'42,90"N | 14°31'1,64"E |
7 | 53°39'43,73"N | 14°31'0,23"E |
8 | 53°39'45,96"N | 14°30'57,45"E |
dalej przebieg do punktu 1, od którego rozpoczęto opis granicy. |
Nr punktu | Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h | |
φ - szerokość geodezyjna | λ - długość geodezyjna | |
1 | 53°39'45,21"N | 14°30'55,70"E |
2 | 53°39'45,77"N | 14°30'57,25"E |
3 | 53°39'45,96"N | 14°30'57,45"E |
4 | 53°39'43,73"N | 14°31'0,23"E |
5 | 53°39'42,90"N | 14°31'1,64"E |
Nr punktu | Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h | |
φ - szerokość geodezyjna | λ - długość geodezyjna | |
6 | 53°39'35,45"N | 14°31'20,67"E |
7 | 53°39'35,00"N | 14°31'24,05"E |
8 | 53°39'33,79"N | 14°31'23,35"E |
9 | 53°39'33,83"N | 14°31'18,87"E |
10 | 53°39'38,65"N | 14°31'6,52"E |
Nr punktu | Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h | |
φ - szerokość geodezyjna | λ - długość geodezyjna | |
11 | 53°39'39,48"N | 14°31'4,38"E |
12 | 53°39'40,46"N | 14°31'2,70"E |
Nr punktu | Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h | |
φ - szerokość geodezyjna | λ - długość geodezyjna | |
13 | 53°39'43,52"N | 14°30'57,48"E |
dalej przebieg do punktu 1, od którego rozpoczęto opis granicy. |
Nr punktu | Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h | |
φ- szerokość geodezyjna | λ - długość geodezyjna | |
1 | 53°39'44,91"N | 14°30'54,86"E |
2 | 53°39'45,21"N | 14°30'55,70"E |
3 | 53°39'43,52"N | 14°30'57,48"E |
4 | 53°39'40,46"N | 14°31'2,70"E |
5 | 53°39'39,48"N | 14°31'4,38"E |
6 | 53°39'38,65"N | 14°31'6,52"E |
7 | 53°39'33,83"N | 14°31'18,87"E |
8 | 53°39'33,79"N | 14°31'23,35"E |
9 | 53°39'33,49"N | 14°31'23,17"E |
Nr punktu | Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h | |
φ- szerokość geodezyjna | λ - długość geodezyjna | |
dalej przebieg po obowiązującej linii brzegu, o której mowa w art. 220 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne | ||
10 | 53°39'38,30"N | 14°31'5,94"E |
11 | 53°39'39,84"N | 14°31'3,30"E |
12 | 53°39'43,20"N | 14°30'57,55"E |
13 | 53°39'44,74"N | 14°30'54,92"E |
od punktu 13 do punktu 1 granica przebiega po obowiązującej linii brzegu, o której mowa w art. 220 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne. |
Nr punktu | Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h | |
φ - szerokość geodezyjna | λ - długość geodezyjna | |
1 | 53°39'44,74"N | 14°30'54,92"E |
2 | 53°39'43,20"N | 14°30'57,55"E |
3 | 53°39'39,84"N | 14°31'3,30"E |
4 | 53°39'38,30"N | 14°31'5,94"E |
Nr punktu | Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h | |
φ - szerokość geodezyjna | λ- długość geodezyjna | |
od punktu 4 do punktu 1 granica przebiega po obowiązującej linii brzegu, o której mowa w art. 220 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne. |
CZĘŚĆ TEKSTOWA PLANU W ZAKRESIE SZCZEGÓŁOWYCH ROZSTRZYGNIĘĆ DOTYCZĄCYCH PRZEZNACZENIA POSZCZEGÓLNYCH AKWENÓW LUB ICH WYDZIELONYCH CZĘŚCI ORAZ INFORMACJI O SZCZEGÓLNIE ISTOTNYCH UWARUNKOWANIACH MAJĄCYCH WPŁYW NA PRZYSZŁE UŻYTKOWANIE POSZCZEGÓLNYCH AKWENÓW W POSTACI KART AKWENÓW
KARTA AKWENU TRZ.1.Ip |
1. OZNACZENIE LITEROWE | ||||
Ip | |||||
2. NUMER AKWENU | 1 | 3. OPIS POŁOŻENIA |
1 2 4 5 6 |
53°39'46,04"N 53°39'35,30"N 53°39'35,00"N 53°39'35,45"N 53°39'42,90"N |
14°30'57,53"E 14°31'24,22"E 14°31'24,05"E 14°31'20,67"E 14°31'1,64"E |
4. POLE POWIERZCHNI | 0,016 km2 | Pełny wykaz współrzędnych znajduje się w § 15 ust. 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia. | |||
5. FUNKCJA PODSTAWOWA | |||||
FUNKCJONOWANIE PORTU (Ip) | |||||
6. FUNKCJE DOPUSZCZALNE | |||||
1) badania naukowe (N); 2) dziedzictwo kulturowe (D); 3) infrastruktura techniczna (I); 4) ochrona środowiska i przyrody (O); 5) poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż (K); 6) sztuczne wyspy i konstrukcje (W); 7) transport (T); 8) turystyka, sport i rekreacja (S). | |||||
7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW | |||||
1) ogranicza się budowę nowych elementów infrastruktury turystycznej do sposobów niezagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych; 2) w wyznaczonym podakwenie 1.1 obowiązuje zakaz lokalizacji obiektów i świateł mogących przysłaniać znaki nawigacyjne od strony wody oraz utrudniać widzialność i rozpoznawalność ww. znaków. | |||||
8. INWESTYCJE CELU PUBLICZNEGO | |||||
Brak. | |||||
9. WARUNKI KORZYSTANIA Z AKWENU | |||||
1) obronność i bezpieczeństwo państwa - nie ustala się; 2) ochrona środowiska - nie ustala się; 3) ochrona dziedzictwa kulturowego - nie ustala się; 4) poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż - nie ustala się; 5) rybołówstwo - nie ustala się. | |||||
10. USTALENIA WIĄŻĄCE SAMORZĄDY WOJEWÓDZTW ORAZ GMINY | |||||
Dopuszcza się lokalizację elementów infrastruktury turystycznej, zgodnie z rozstrzygnięciami zawartymi w części 7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW pkt 1. | |||||
UWARUNKOWANIA | |||||
11. ZASADY KORZYSTANIA Z AKWENU (wynikające z dokumentów lub aktów normatywnych) | |||||
1) formy ochrony przyrody i ich otulin oraz ustalenia planów ochrony, o których mowa w przepisach o ochronie przyrody - akwen położony jest w granicach specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 "Ujście Odry i Zalew Szczeciński" (PLH320018) i obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 "Zalew Szczeciński" (PLB320009); 2) obiekty i akweny chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami - brak; 3) obiekty i strefy chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie środowiska - brak; 4) strefy zamknięte dla żeglugi i rybołówstwa oraz ogłaszane okresowo strefy niebezpieczne dla żeglugi lub rybołówstwa, ustanawiane na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731 i 834) - brak; | |||||
5) ochrona żywych zasobów morza na podstawie przepisów o rybołówstwie morskim - brak; 6) w akwenie realizowane są działania opisane w programie ochrony wód morskich, o którym mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478, 1688, 1890, 1963 i 2029). | |||||
12. SZCZEGÓLNIE ISTOTNE UWARUNKOWANIA DOTYCZĄCE AKWENU | |||||
1) wzdłuż północnej części akwenu zlokalizowana jest wyspa refulacyjna (falochronowa); 2) w akwenie, przy wyspie refulacyjnej, zlokalizowana jest przystań dalbowa - 9 szt. dalb; 3) w akwenie zlokalizowana jest infrastruktura techniczna - przewód podwodny; 4) w akwenie zlokalizowany jest akwen ochrony wizury (podakwen 1.1); 5) w akwenie znajduje się siedlisko 3150 - starorzecza i naturalne eutroficzne zbiorniki wodne; 6) w bezpośrednim sąsiedztwie akwenu, po stronie lądowej, obowiązują ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości Trzebież, przyjętego uchwałą nr XLV/345/01 Rady Miejskiej w Policach z dnia 20 grudnia 2001 r. w sprawie zmian w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego gminy Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości Trzebież (Dz. Urz. Woj. Zach. z 2002 r. poz. 256). | |||||
13. INNE ISTOTNE INFORMACJE | |||||
Po wydaniu rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska będą obowiązywać przepisy planu ochrony dla specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 "Ujście Odry i Zalew Szczeciński" (PLH320018) oraz planu ochrony dla obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 "Zalew Szczeciński" (PLB320009). |
KARTA AKWENU TRZ.2.T |
1. OZNACZENIE LITEROWE | ||||
T | |||||
2. NUMER AKWENU |
2 |
3. OPIS POŁOŻENIA |
1 3 5 6 7 8 9 13 |
53°39'45,21"N 53°39'45,96"N 53°39'42,90"N 53°39'35,45"N 53°39'35,00"N 53°39'33,79"N 53°39'33,83"N 53°39'43,52"N |
14°30'55,70"E 14°30'57,45"E 14°31'1,64"E 14°31'20,67"E 14°31'24,05"E 14°31'23,35"E 14°31'18,87"E 14°30'57,48"E |
4. POLE POWIERZCHNI | 0,033 km2 | ||||
Pełny wykaz współrzędnych znajduje się w § 15 ust. 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia. | |||||
5. FUNKCJA PODSTAWOWA | |||||
TRANSPORT (T) | |||||
6. FUNKCJE DOPUSZCZALNE | |||||
1) badania naukowe (N); 2) dziedzictwo kulturowe (D); 3) infrastruktura techniczna (I); 4) ochrona środowiska i przyrody (O); 5) sztuczne wyspy i konstrukcje (W); 6) turystyka, sport i rekreacja (S). | |||||
7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW | |||||
1) zakazuje się układania elementów liniowych w sposób zagrażający bezpieczeństwu żeglugi; 2) zakazuje się nurkowania, z wyjątkiem działań ratunkowych i związanych z bezpieczeństwem żeglugi oraz wydobywania obiektów zabytkowych i nurkowań związanych z eksploatacją i budową obiektów hydrotechnicznych. | |||||
8. INWESTYCJE CELU PUBLICZNEGO | |||||
Utrzymanie parametrów technicznych toru wodnego. | |||||
9. WARUNKI KORZYSTANIA Z AKWENU | |||||
1) obronność i bezpieczeństwo państwa - nie ustala się; 2) ochrona środowiska - nie ustala się; 3) ochrona dziedzictwa kulturowego - nie ustala się; 4) poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż - nie ustala się; 5) rybołówstwo - nie ustala się. | |||||
10. USTALENIA WIĄŻĄCE SAMORZĄDY WOJEWÓDZTW ORAZ GMINY | |||||
Nie ustala się. | |||||
UWARUNKOWANIA | |||||
11. ZASADY KORZYSTANIA Z AKWENU (wynikające z dokumentów lub aktów normatywnych) | |||||
1) formy ochrony przyrody i ich otulin oraz ustalenia planów ochrony, o których mowa w przepisach o ochronie przyrody - akwen położony jest w granicach specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 "Ujście Odry i Zalew Szczeciński" (PLH320018) i obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 "Zalew Szczeciński" (PLB320009); 2) obiekty i akweny chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami - brak; 3) obiekty i strefy chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie środowiska - brak; 4) strefy zamknięte dla żeglugi i rybołówstwa oraz ogłaszane okresowo strefy niebezpieczne dla żeglugi lub rybołówstwa, ustanawiane na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731 i 834) - brak; 5) ochrona żywych zasobów morza na podstawie przepisów o rybołówstwie morskim - brak; 6) w akwenie realizowane są działania opisane w programie ochrony wód morskich, o którym mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478, 1688, 1890, 1963 i 2029). | |||||
12. SZCZEGÓLNIE ISTOTNE UWARUNKOWANIA DOTYCZĄCE AKWENU | |||||
1) po akwenie odbywa się żegluga o charakterze lokalnym; 2) akwen pełni funkcję tranzytową dla barek uprawiających żeglugę między Polską a Niemcami; 3) akwen jest wykorzystywany na rzecz turystyki, sportu i rekreacji; 4) w akwenie zlokalizowana jest infrastruktura techniczna - przewód podwodny; | |||||
5) przez akwen przebiega projektowany "Zachodniopomorski Szlak Żeglarski", w ramach którego sukcesywnie następuje przebudowa i modernizacja marin i portów jachtowych w Gryfinie, Szczecinie, Trzebieży, Lubczynie, Stepnicy, Wolinie, Wapnicy, Świnoujściu, Kamieniu Pomorskim, Dziwnowie, Niechorzu, Mrzeżynie, Kołobrzegu, Mielnie i Darłowie; 6) w akwenie znajduje się siedlisko 3150 - starorzecza i naturalne eutroficzne zbiorniki wodne. | |||||
13. INNE ISTOTNE INFORMACJE | |||||
Po wydaniu rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska będą obowiązywać przepisy planu ochrony dla specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 "Ujście Odry i Zalew Szczeciński" (PLH320018) oraz planu ochrony dla obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 "Zalew Szczeciński" (PLB320009). |
KARTA AKWENU TRZ.3.Ip |
1. OZNACZENIE LITEROWE | ||||
Ip | |||||
2. NUMER AKWENU |
3 |
3. OPIS POŁOŻENIA |
1 2 3 7 8 9 10 13 |
53°39'44,91"N 53°39'45,21"N 53°39'43,52"N 53°39'33,83"N 53°39'33,79"N 53°39'33,49"N 53°39'38,30"N 53°39'44,74"N |
14°30'54,86"E 14°30'55,70"E 14°30'57,48"E 14°31'18,87"E 14°31'23,35"E 14°31'23,17"E 14°31'5,94"E 14°30'54,92"E |
4. POLE POWIERZCHNI | 0,041 km2 | ||||
Pełny wykaz współrzędnych znajduje się w § 15 ust. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia. | |||||
. FUNKCJA PODSTAWOWA | |||||
FUNKCJONOWANIE PORTU (Ip) | |||||
6. FUNKCJE DOPUSZCZALNE | |||||
1) badania naukowe (N); 2) dziedzictwo kulturowe (D); 3) infrastruktura techniczna (I); 4) ochrona środowiska i przyrody (O); 5) poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż (K); 6) sztuczne wyspy i konstrukcje (W); 7) transport (T); 8) turystyka, sport i rekreacja (S). | |||||
7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW | |||||
1) ogranicza się budowę nowych elementów infrastruktury turystycznej do sposobów niezagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych; 2) w wyznaczonych podakwenach 3.1, 3.2 i 3.3 zakazuje się lokalizacji obiektów i świateł mogących przysłaniać znaki nawigacyjne od strony wody oraz utrudniać widzialność i rozpoznawalność ww. znaków; | |||||
3) w wyznaczonym podakwenie 3.4 ogranicza się realizację głębi dokowych związanych z prowadzoną działalnością stoczniową do sposobów: a) nienaruszających elementów liniowych, b) niezagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych. | |||||
8. INWESTYCJE CELU PUBLICZNEGO | |||||
Brak. | |||||
9. WARUNKI KORZYSTANIA Z AKWENU | |||||
1) obronność i bezpieczeństwo państwa - nie ustala się; 2) ochrona środowiska - nie ustala się; 3) ochrona dziedzictwa kulturowego - nie ustala się; 4) poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż - nie ustala się; 5) rybołówstwo - nie ustala się. | |||||
10. USTALENIA WIĄŻĄCE SAMORZĄDY WOJEWÓDZTW ORAZ GMINY | |||||
Dopuszcza się lokalizację elementów infrastruktury turystycznej, zgodnie z rozstrzygnięciami zawartymi w części 7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW pkt 1. | |||||
UWARUNKOWANIA | |||||
11. ZASADY KORZYSTANIA Z AKWENU (wynikające z dokumentów lub aktów normatywnych) | |||||
1) formy ochrony przyrody i ich otulin oraz ustalenia planów ochrony, o których mowa w przepisach o ochronie przyrody - akwen położony jest w granicach specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 "Ujście Odry i Zalew Szczeciński" (PLH320018) i obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 "Zalew Szczeciński" (PLB320009); 2) obiekty i akweny chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami - brak; 3) obiekty i strefy chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie środowiska - brak; 4) strefy zamknięte dla żeglugi i rybołówstwa oraz ogłaszane okresowo strefy niebezpieczne dla żeglugi lub rybołówstwa, ustanawiane na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731 i 834) - brak; 5) ochrona żywych zasobów morza na podstawie przepisów o rybołówstwie morskim - brak; | |||||
6) w akwenie realizowane są działania opisane w programie ochrony wód morskich, o którym mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478, 1688, 1890, 1963 i 2029). | |||||
12. SZCZEGÓLNIE ISTOTNE UWARUNKOWANIA DOTYCZĄCE AKWENU | |||||
1) akwen pełni funkcję żeglarską, postojową; 2) w akwenie zlokalizowane są akweny ochrony wizury (podakweny 3.1, 3.2 i 3.3); 3) część akwenu wykorzystywana jest do postoju oraz załadunku i przeładunku jednostek rybackich; 4) część akwenu (podakwen 3.4) pełni funkcję stoczniową - prowadzone są tu remonty, naprawy i modernizacje oraz produkcja jednostek pływających; 5) część akwenu stanowi miejsce postoju i manewrowania jednostek SAR; 6) w akwenie znajduje się siedlisko 3150 - starorzecza i naturalne eutroficzne zbiorniki wodne; 7) w bezpośrednim sąsiedztwie akwenu, po stronie lądowej, obowiązują ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości Trzebież, przyjętego uchwałą nr XLV/345/01 Rady Miejskiej w Policach z dnia 20 grudnia 2001 r. w sprawie zmian w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego gminy Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości Trzebież (Dz. Urz. Woj. Zach. z 2002 r. poz. 256). | |||||
13. INNE ISTOTNE INFORMACJE | |||||
Po wydaniu rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska będą obowiązywać przepisy planu ochrony dla specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 "Ujście Odry i Zalew Szczeciński" (PLH320018) oraz planu ochrony dla obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 "Zalew Szczeciński" (PLB320009). |
KARTA AKWENU TRZ.4.S |
1. OZNACZENIE LITEROWE | ||
S | |||
2. NUMER AKWENU |
4 |
3. OPIS POŁOŻENIA |
1 53°39'44,74"N 14°30'54,92"E 4 53°39'38,30"N 14°31'5,94"E |
4. POLE POWIERZCHNI | 0,022 km2 |
od punktu 4 do punktu 1 granica przebiega po granicy obowiązującej linii brzegu, o której mowa w art. 220 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478, 1688, 1890, 1963 i 2029) Pełny wykaz współrzędnych znajduje się w § 15 ust. 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia. |
|
5. FUNKCJA PODSTAWOWA | |||
TURYSTYKA, SPORT I REKREACJA (S) | |||
6. FUNKCJE DOPUSZCZALNE | |||
1) badania naukowe (N); 2) dziedzictwo kulturowe (D); 3) funkcjonowanie portu (Ip); 4) infrastruktura techniczna (I); 5) ochrona środowiska i przyrody (O); 6) poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż (K); 7) sztuczne wyspy i konstrukcje (W); 8) transport (T). | |||
7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW | |||
1) ogranicza się budowę nowych elementów infrastruktury turystycznej do sposobów niezagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych; | |||
2) w wyznaczonym podakwenie 4.1 obowiązuje zakaz lokalizacji obiektów i świateł mogących przysłaniać znaki nawigacyjne od strony wody oraz utrudniać widzialność i rozpoznawalność ww. znaków. | |||
8. INWESTYCJE CELU PUBLICZNEGO | |||
Brak. | |||
9. WARUNKI KORZYSTANIA Z AKWENU | |||
1) obronność i bezpieczeństwo państwa - nie ustala się; 2) ochrona środowiska - nie ustala się; 3) ochrona dziedzictwa kulturowego - nie ustala się; 4) poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż - nie ustala się; 5) rybołówstwo - nie ustala się. | |||
10. USTALENIA WIĄŻĄCE SAMORZĄDY WOJEWÓDZTW ORAZ GMINY | |||
Dopuszcza się lokalizację elementów infrastruktury turystycznej, zgodnie z rozstrzygnięciami zawartymi w części 7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW pkt 1. | |||
UWARUNKOWANIA | |||
11. ZASADY KORZYSTANIA Z AKWENU (wynikające z dokumentów lub aktów normatywnych) | |||
1) formy ochrony przyrody i ich otulin oraz ustalenia planów ochrony, o których mowa w przepisach o ochronie przyrody - akwen położony jest w granicach specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 "Ujście Odry i Zalew Szczeciński" (PLH320018) i obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 "Zalew Szczeciński" (PLB320009); 2) obiekty i akweny chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami - brak; 3) obiekty i strefy chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie środowiska - brak; 4) strefy zamknięte dla żeglugi i rybołówstwa oraz ogłaszane okresowo strefy niebezpieczne dla żeglugi lub rybołówstwa, ustanawiane na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731 i 834) - brak; 5) ochrona żywych zasobów morza na podstawie przepisów o rybołówstwie morskim - brak; | |||
6) w akwenie realizowane są działania opisane w programie ochrony wód morskich, o którym mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478, 1688, 1890, 1963 i 2029). | |||
12. SZCZEGÓLNIE ISTOTNE UWARUNKOWANIA DOTYCZĄCE AKWENU | |||
1) akwen pełni funkcję żeglarską, postojową; 2) w akwenie zlokalizowany jest basen jachtowy i pomost oraz funkcjonuje Centralny Ośrodek Żeglarski; 3) w akwenie zlokalizowane są akweny ochrony wizury (podakwen 4.1); 4) w akwenie znajduje się siedlisko 3150 - starorzecza i naturalne eutroficzne zbiorniki wodne; 5) w bezpośrednim sąsiedztwie akwenu, po stronie lądowej, obowiązują ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości Trzebież, przyjętego uchwałą nr XLV/345/01 Rady Miejskiej w Policach z dnia 20 grudnia 2001 r. w sprawie zmian w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego gminy Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości Trzebież (Dz. Urz. Woj. Zach. z 2002 r. poz. 256). | |||
13. INNE ISTOTNE INFORMACJE | |||
Po wydaniu rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska będą obowiązywać przepisy planu ochrony dla specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 "Ujście Odry i Zalew Szczeciński" (PLH320018) oraz planu ochrony dla obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 "Zalew Szczeciński" (PLB320009). |
UZASADNIENIE DO SZCZEGÓŁOWYCH ROZSTRZYGNIĘĆ DOTYCZĄCYCH POSZCZEGÓLNYCH AKWENÓW
1) ustawę z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej
i administracji morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731
i 834), zwaną dalej "Ustawą";
2) ustawę z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1796);
3) ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54
i 834);
4) ustawę z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336, 1688
i 1890);
5) rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Ministra
Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie wymaganego zakresu planów zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej (Dz. U. poz. 1025), zwane dalej "Rozporządzeniem";
6) zarządzenie nr 3 Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 19 października
2022 r. w sprawie określenia infrastruktury zapewniającej dostęp do portów morskich
w Darłowie, Dziwnowie, Dźwirzynie, Kamieniu Pomorskim, Kołobrzegu, Lubinie,
Mrzeżynie, Nowym Warpnie, Policach, Stepnicy, Trzebieży, Wapnicy i Wolinie oraz do
przystani morskich w Międzyzdrojach, Niechorzu i Rewalu (Dz. Urz. Woj. Zach. poz. 4559 oraz z 2023 r. poz. 1815 i 6939);
7) zarządzenie nr 4 Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie określenia akwenów portowych oraz ogólnodostępnych obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury portowej w portach morskich w Dziwnowie, Kamieniu Pomorskim, Lubinie, Mrzeżynie, Nowym Warpnie, Policach, Przytorze, Sierosławiu, Stepnicy, Trzebieży, Wapnicy, Wolinie, Dźwirzynie, Kołobrzegu, Darłowie oraz w przystaniach morskich w Karsiborze, Międzyzdrojach, Niechorzu, Rewalu, Łunowie, Ustroniu Morskim, Unieściu, Chłopach, Dąbkach i Jarosławcu (Dz. Urz. Woj. Zach. poz. 6105, z 2022 r. poz. 4560 oraz z 2023 r. poz. 1814);
8) uchwałę nr 239 Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie przyjęcia Koncepcji
Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (M.P. z 2012 r. poz. 252);
9) uchwałę nr 33 Rady Ministrów z dnia 17 marca 2015 r. w sprawie Polityki morskiej Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku);
10) uchwałę nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie przyjęcia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) (M.P. poz. 260);
11) uchwałę nr 100 Rady Ministrów z dnia 17 września 2019 r. w sprawie przyjęcia programu pod nazwą "Program rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku" (M.P. poz. 1016).
Rozstrzygnięcia szczegółowe dotyczące poszczególnych akwenów opracowano w formie kart akwenów, których wzór został określony w załączniku nr 1 do Rozporządzenia.
Uwzględniając dynamikę zmian zachodzących na obszarach portów w zakresie przystosowywania infrastruktury portowej do potrzeb obsługi różnego typu jednostek pływających, przyjęto w ustaleniach planu formułę dość ogólnych zapisów dla poszczególnych akwenów, nie precyzując np. długości i charakteru wykorzystania nabrzeży, a co za tym idzie, sposobu zagospodarowania akwenu graniczącego z nabrzeżem, pozostawiając funkcję podstawową jako funkcjonowanie portu, wpisując dopuszczenia i ewentualne ograniczenia, zakazy i nakazy.
Na podstawie szczegółowego rozpoznania terenu i analizy złożonych wniosków dokonano podziału obszaru objętego planem na akweny o następujących funkcjach podstawowych:
1) funkcjonowanie portu o oznaczeniu literowym Ip;
2) turystyka, sport i rekreacja o oznaczeniu literowym S;
3) transport o oznaczeniu literowym T.
Podczas wydzielania poszczególnych akwenów i nadawaniu im funkcji w pierwszej kolejności kierowano się zasadą honorowania funkcji, które nie mogą mieć miejsca poza obszarami morskimi i są specyficzne dla tych obszarów.
Mając na uwadze powyższe kryterium, wyznaczając granice poszczególnych akwenów w pierwszej kolejności dokonano wydzielenia akwenu o funkcji podstawowej transport.
Na podstawie istniejącego zagospodarowania części portu oraz planowanego zagospodarowania terenu lądowego został wyznaczony akwen o funkcji podstawowej turystyka, sport i rekreacja.
W wyniku wskazania ww. obszarów zostały wyznaczone akweny o funkcji podstawowej funkcjonowanie portu. Akweny te uwzględniają istniejące i perspektywiczne obszary portu, przeznaczone do wykonywania funkcji portowych (postojowe, przewozów pasażerskich i inne związane z funkcjonowaniem portu).
Wyznaczono łącznie 3 funkcje podstawowe akwenów:
1) Ip - funkcjonowanie portu - 2 akweny;
2) S - turystyka, sport i rekreacja - 1 akwen;
3) T - transport - 1 akwen.
Nie wydzielono akwenów z funkcją podstawową: infrastruktura techniczna, dziedzictwo kulturowe, ochrona środowiska i przyrody, sztuczne wyspy i konstrukcje oraz badania naukowe. Funkcje te wskazano jako dopuszczalne z ograniczeniami zawartymi w kartach akwenów, w zależności od istniejących uwarunkowań lub potrzeb w ramach poszczególnych akwenów.
Z uwagi na specyfikę planu, który obejmuje obszar portu morskiego, nie wydzielono akwenów o funkcji podstawowej akwakultura i rybołówstwo, nie wskazano ich też jako funkcja dopuszczalna. Obszary portów są wyłączone z wykonywania rybołówstwa komercyjnego.
Wznoszenie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń zostało dopuszczone w akwenach jako dopełnienie innych funkcji, takich jak transport, funkcjonowanie portu oraz turystyka, sport i rekreacja. Ustalono przy tym ogólne zakazy ich wznoszenia w sposób:
1) utrudniający dostęp do nabrzeży;
2) naruszający elementy liniowe;
3) w miejscach zagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych;
4) zagrażający bezpieczeństwu żeglugi lub utrudniający utrzymanie właściwych parametrów toru wodnego.
Ustalając zasady realizacji funkcji dopuszczalnej infrastruktura techniczna, jako podstawową zasadę przyjęto oszczędne korzystanie z przestrzeni - zakaz układania sieci infrastruktury technicznej w sposób rozproszony. Elementy liniowe należy układać w sposób możliwie równoległy do siebie, z zachowaniem minimalnych buforów bezpieczeństwa, wskazanych w warunkach technicznych. Ponadto dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi po torach wodnych wskazano wymóg ustalenia pasów technologicznych wzdłuż projektowanych i istniejących elementów liniowych w poziomie, w których obowiązywać będzie zakaz kotwiczenia (z wyjątkiem kotwiczenia awaryjnego oraz kotwiczenia związanego z pracami instalacyjnymi i serwisowymi).
Ochronę dziedzictwa kulturowego zapewniają przepisy planu wskazujące na wymóg uwzględnienia przepisów dotyczących ochrony zabytków oraz odpowiednich przepisów wykonawczych w tym zakresie. Funkcja ochrona dziedzictwa kulturowego została dopuszczona na obszarze całego planu.
W obszarze objętym planem nie wyznaczono akwenów o funkcji podstawowej pozyskiwanie energii odnawialnej ze względu na przepisy Ustawy, zgodnie z którymi na morskich wodach wewnętrznych zakazuje się wznoszenia i wykorzystywania elektrowni wiatrowych. Pozostałych instalacji do pozyskiwania energii odnawialnej na obszarze opracowania nie przewiduje się.
W obszarze objętym planem, z wyjątkiem akwenu o funkcji podstawowej transport, dopuszczone zostało poszukiwanie lub rozpoznawanie oraz wydobywanie kopalin ze złóż.
W obszarze objętym planem zakazano wznoszenia sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń służących do wydobycia węglowodorów. Ograniczono przy tym realizację infrastruktury służącej do wydobycia węglowodorów do elementów liniowych wyprowadzających węglowodory na ląd, jak np. rurociągi. Zastosowany w planie zakaz podyktowany był szczególnymi uwarunkowaniami portu. Port jest akwenem zamkniętym, zatem w przypadku wydostania się ropy do wód akwenu, doszłoby do wystąpienia katastrofy ekologicznej o znacznym zasięgu. Miałoby to negatywny wpływ na stan zasobów przyrodniczych (florę i faunę) zarówno w wodzie, jak i na lądzie. Warunkiem prowadzenia przedmiotowej działalności w obszarze objętym planem jest niepowodowanie trudności w wykorzystaniu morskich wód wewnętrznych zgodnie z ich funkcją podstawową.
Zakazując w obszarze objętym planem lokalizacji sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń służących do wydobycia węglowodorów kierowano się zasadą przezorności. W przypadku prowadzenia ocen oddziaływania na środowisko, w szczególności na obszary Natura 2000, polega ona na tym, że nierozwiane, racjonalne wątpliwości zawsze interpretuje się na korzyść środowiska. Jeżeli nie da się ustalić czy negatywne oddziaływanie wystąpi, czy też nie, zakłada się, że wystąpi. Na płaszczyźnie ocen środowiskowych praktycznym wymiarem zastosowania zasady przezorności powinna być odmowa wyrażenia zgody na realizację działań, których skutki są niepewne, niejasne, wątpliwe lub ryzykowne. Kierując się zasadą przezorności wątpliwość czy dane negatywne oddziaływanie należy uznać za znaczące, czy nieznaczące, rozstrzygnąć należy na korzyść środowiska, przyjmując że będzie ono znaczące, natomiast wątpliwość czy dane działania pogorszą integralność obszaru Natura 2000, czy nie odniosą takiego skutku - przyjmując że pogorszą integralność. Zasada przezorności wymaga, aby wszelkie prawdopodobieństwo wystąpienia negatywnych skutków traktować jak pewność ich wystąpienia. Podsumowując, oceniono, że istnieją przesłanki środowiskowe zakazujące lokalizowania takich konstrukcji.
Nie wyznaczono także akwenów o funkcji podstawowej ochrona środowiska i przyrody z uwagi na brak obszarów objętych formami ochrony przyrody, określonymi w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, innymi niż obszary Natura 2000. W obszarze objętym planem nie występują również tereny o charakterze zastrzeżonym z uwagi na obronność i bezpieczeństwo państwa, dlatego nie wyznaczono akwenów o takiej funkcji. Obszar portu morskiego w Trzebieży pełni głównie funkcje postojowe, przewozów pasażerskich oraz inne portowe. Ze względu na brak przesłanek nie wyznaczono także akwenów o funkcji sztuczne wyspy i konstrukcje.
Badania naukowe zostały wskazane jako funkcja dopuszczalna we wszystkich akwenach. Zakazuje się jednak ich prowadzenia w sposób:
1) naruszający elementy liniowe;
2) kolidujący z podstawową funkcją akwenu;
3) zagrażający bezpieczeństwu żeglugi.
W obszarze objętym planem podstawowym kierunkiem rozwoju jest transport, dla którego wyznaczono akwen TRZ.2.T o funkcji podstawowej transport, pełniący funkcję tranzytową dla barek uprawiających żeglugę pomiędzy Polską a Niemcami. Akwen ten został wyznaczony w oparciu o przebieg istniejącego toru wodnego.
Wprowadzenie na akwenach o funkcji podstawowej transport zakazu nurkowania, z wyjątkiem działań ratunkowych i związanych z bezpieczeństwem żeglugi oraz wydobywaniem obiektów zabytkowych i nurkowań związanych z eksploatacją i budową obiektów hydrotechnicznych, było podyktowane koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi.
Na zdecydowanej większości obszaru portu morskiego w Trzebieży wyznaczona została funkcja podstawowa funkcjonowanie portu (akweny TRZ.1.Ip i TRZ.3.Ip). Wydzielenie akwenów o tej funkcji miało na celu zapewnienie przestrzeni do realizacji priorytetowych kierunków polityki morskiej, tj. rozwoju portów morskich, konkurencyjnego transportu morskiego oraz poprawy bezpieczeństwa i ochrony żeglugi. W akwenach tych dopuszcza się budowę nowych elementów infrastruktury portowej i turystycznej przy uwzględnieniu ochrony istniejących już umocnień brzegu, sztucznych wysp i konstrukcji oraz innych budowli hydrotechnicznych.
W sąsiedztwie akwenu TRZ.3.Ip prowadzona jest działalność stoczniowa. Plan ogranicza możliwość realizacji głębi dokowych związanych z prowadzoną działalnością stoczniową do sposobów nienaruszających elementów liniowych oraz niezagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych.
Na obszarze portów istotną kwestią jest bezpieczne poruszanie się statków, czyli tzw. bezpieczeństwo nawigacyjne. W związku z tym, zgodnie z ustaleniami planu, wszelkie podejmowane w porcie działania nie mogą prowadzić do zmniejszenia widzialności świateł i konstrukcji znaków nawigacyjnych. Dodatkowo w obszarze ochrony wizury znaków nawigacyjnych ustalono zakaz lokalizacji obiektów i świateł mogących przysłaniać znaki nawigacyjne oraz mogących utrudniać widzialność i rozpoznawalność ww. znaków (podakweny 1.1, 3.1, 3.2, 3.3 i 4.1).
W celu zapewnienia ochrony nabrzeży portowych w akwenach o funkcji podstawowej funkcjonowanie portu ustalono ograniczenia w realizacji inwestycji oraz prowadzenia prac związanych z rozbudową i przebudową infrastruktury portowej do sposobów niezagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych. Dodatkowo na obszarze całego planu budowa nowych obiektów, rozbudowa, przebudowa i remont obiektów istniejących musi uwzględniać sąsiedztwo z istniejącymi lub projektowanymi obiektami hydrotechnicznymi i elementami liniowymi oraz być realizowana w sposób zapewniający nienaruszalność i stateczność tych obiektów lub gwarantujący usunięcie ewentualnych kolizji.
Jako kolejna funkcja podstawowa w obszarze objętym planem została wyznaczona funkcja turystyka, sport i rekreacja. Zasięg akwenu o tej funkcji wynikał z istniejących uwarunkowań obszaru objętego planem i terenu sąsiedniego (port jachtowy) oraz planowanych inwestycji turystyczno-rekreacyjnych na lądzie. Realizacja inwestycji związanych z rozbudową i przebudową infrastruktury portowej oraz realizacji nowych elementów infrastruktury turystycznej została ograniczona do sposobów niezagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych w porcie.
Podstawą rozstrzygnięć szczegółowych były zebrane materiały planistyczne oraz wnioski złożone przez interesariuszy. Najważniejsze informacje zebrane podczas inwentaryzacji zaprezentowane zostały na poniższym rysunku.
RYSUNEK UWARUNKOWAŃ
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2024.931 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Przyjęcie planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych - port morski w Trzebieży. |
Data aktu: | 31/05/2024 |
Data ogłoszenia: | 26/06/2024 |
Data wejścia w życie: | 11/07/2024 |