(2005/C 231/03)
(Dz.U.UE C z dnia 20 września 2005 r.)
Komitet Regionów,
uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego Fundusz Spójności (COM(2004) 494 końcowy- 2004/0166 (AVC);
uwzględniając decyzję Komisji Europejskiej z 15 lipca 2004 r. o zasięgnięciu opinii Komitetu Regionów w tej sprawie, zgodnie z art. 265 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;
uwzględniając decyzję swojego Przewodniczącego z 26 maja 2004 r. o powierzeniu Komisji ds. Spójności Terytorialnej, prac nad niniejszą opinią;
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1164/94, ustanawiające Fundusz Spójności, uzupełnione następnie rozporządzeniami Rady (WE) nr 1264/99 i (WE) 1265/99;
uwzględniając inne wnioski w sprawie rozporządzeń Komisji Europejskiej dotyczących ogólnych zasad stosujących się do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności, COM(2004) 492 końcowy, 2004/0163 (AVC) oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), COM(2004) 495 końcowy - 2004/0167 (COD);
uwzględniając swoją opinię w sprawie Trzeciego Raportu na temat Spójności Gospodarczej i Społecznej (CdR 120/2004 fin)(1)
uwzględniając raport prognostyczny w sprawie zarządzania i uproszczenia funduszy strukturalnych po 2006 roku (CdR 389/2002 fin)(2);
uwzględniając własny projekt opinii przyjęty w dniu 4 lutego 2005 r. przez Komisję ds. Polityki Spójności Terytorialnej (sprawozdawca: Antonio PAIVA, Przewodniczący Rady Miasta Tomar (PT/EPP)) (CdR 234/2004 rev.2);
na 59. sesji plenarnej w dniach 13-14 kwietnia 2005 r. (posiedzenie z dn. 13 kwietnia) przyjął następującą opinię:
1. Stanowisko Komitetu Regionów
Komitet Regionów
1.1 z zadowoleniem przyjmuje ramową propozycję Komisji Europejskiej w sprawie uregulowań dotyczących funduszy strukturalnych w okresie 2007-2013;
1.2 jest przekonany, że, biorąc pod uwagę rozszerzenie Unii do 25, a następnie do 27 państw, propozycja Komisji przydzielenia 0,41 PNB (z możliwością zwiększenia do 0,46 przy włączeniu pomocy dla rozwoju obszarów wiejskich i rybołówstwa) i zarezerwowania 336,3 miliardów euro na finansowanie trzech celów (78 % na konwergencję, 18 % na konkurencyjność regionalną i zatrudnienie, 4 % na współpracę terytorialną) jest minimalnym kompromisem dla przyszłej polityki spójności;
1.3 jest zadowolony, że zakres pomocy z Funduszu Spójności objął wsparcie projektów, które przedstawiają korzyści ekologiczne, mianowicie efektywności energetycznej i energii odnawialnej oraz, w sektorze transportu poza sieciami transeuropejskimi, transportu kolejowego, rzecznego i morskiego, intermodalnych systemów transportowych i ich interoperacyjności, zarządzania ruchem drogowym i powietrznym, czystą komunikacją miejską i transportem publicznym;
1.4 z zadowoleniem odnotowuje fakt, że Fundusz Spójności będzie dotyczył państw członkowskich o PNB poniżej 90 % średniej wspólnotowej. Należy szukać rozwiązania politycznego dla Państw Członkowskich, które w następstwie rozszerzenia Unii przestaną kwalifikować się do finansowania z jego środków;
1.5 jest zdania, że państwa członkowskie będące beneficjentami Funduszu Spójności nie powinny być karane wstrzymaniem pomocy finansowej z Funduszu Spójności, kiedy, zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, w danym państwie członkowskim istnieje nadmierny deficyt publiczny;
1.6 ufa, że Komisja Europejska wyjaśni, czy wstrzymanie pomocy, jeśli do niego dojdzie, dotyczy tylko nowych projektów, które zostaną zatwierdzone po 1 stycznia w roku następującym po podjęciu decyzji;
1.7 jest przekonany, że Komisja Europejska musi przeanalizować dobre i złe strony uwzględniania tych samych ogólnych przepisów w przypadku zarówno EFRR i EFS, jak i Funduszu Spójności. Przedstawione uzasadnienie nie wyjaśnia tego punktu propozycji Komisji. Komitet Regionów uważa, że należy przeprowadzić analizę kosztów i korzyści związanych z tą zmianą w uregulowaniach dotyczących Funduszu Spójności;
1.8 ufa, że Komisja Europejska ma powód, by przejść od analizy poszczególnych projektów (art. 1 ust. 3 rozporządzenia WE nr 1164/94 dotyczącego obecnego Funduszu Spójności) do analizy programów (ostatni ustęp punktu 5.2 uzasadnienia dokumentu COM(2004) 492 końcowy - rozporządzenie dotyczące funduszy strukturalnych) propozycji państw członkowskich otrzymujących wsparcie z Funduszu Spójności. Metoda ta będzie zupełnie inna od stosowanej obecnie. Komisja Europejska powinna usprawiedliwić tę zmianę stosownie do wyników oceny aktualnego Funduszu Spójności, którą należy przeprowadzić.
______
(1) Dz.U. C 318 z 22.12.2004, str. 1
(2) Dz. U. 2003/C 256/01.
2. Zalecenia Komitetu Regionów
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.231.35 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie Funduszu Spójności. |
Data aktu: | 13/04/2005 |
Data ogłoszenia: | 20/09/2005 |