Opinia w sprawie aktualizacji programu konwergencji Republiki Czeskiej 2004-2007.

OPINIA RADY
z dnia 18 stycznia 2005 r.
w sprawie aktualizacji programu konwergencji Republiki Czeskiej 2004-2007

(2005/C 79/02)

(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 9 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

Dnia 18 stycznia 2005 r. Rada przeanalizowała uaktualniony program konwergencji Republiki Czeskiej obejmujący lata od 2004 do 2007. Program jest w dużej mierze zgodny z odnoszącymi się do danych wymogami zmienionego "kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji". W szczególności, pomimo korekty danych dostarczonych po przedłożeniu aktualizacji, wskaźniki wydatków i dochodów nie są w pełni skonsolidowane zgodnie z normami statystycznymi ESA95. W związku z tym, wzywa się Republikę Czeską do osiągnięcia zgodności z wymaganiami dotyczącymi danych.

Program zawiera różne scenariusze przewidywań makroekonomicznych i budżetowych: scenariusz "bazowy", scenariusz "optymistyczny" oraz scenariusz "pesymistyczny". Scenariusz "bazowy" jest uważany za scenariusz odniesienia dla oceny prognoz budżetowych, ponieważ odzwierciedla realistyczne założenia dotyczące wzrostu. Scenariusz ten zakłada, że wzrost realnego PKB w 2004 r. wyniesie 3,8 %. Według prognozy, w 2005 r. realny wzrost PKB wyniesie 3,6 %, po czym nieco przyspieszy, osiągając w 2007 r. 3,8 %. Przewidywania programu dotyczące inflacji wydają się realistyczne.

W dniu 5 lipca 2004 r. Rada uznała, że w Republice Czeskiej istnieje nadmierny deficyt i zaleciła, aby został on skorygowany do 2008 r.

Program dąży do zmniejszenia deficytu z 5,2 % PKB w 2004 r. (w tym jednorazowych wydatków wynoszących około 1,2 % PKB) do poziomu poniżej wartości odniesienia 3 % PKB w 2008 r. zgodnie z zaleceniem Rady na podstawie art. 104 ust. 7. W porównaniu z programem konwergencji z maja 2004 r. nie ma zmiany w docelowych deficytach na lata 2005-2007, chociaż wzrost PKB został skorygowany w górę i wynik budżetowy na 2004 r. (z wyjątkiem jednorazowych wydatków) jest lepszy od spodziewanego. Program wyznacza cel dotyczący obniżenia deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) o 1,9 punktu procentowego w okresie od 2004 do 2007 r., zaś deficytu pierwotnego o 2,3 punktu procentowego w tym samym okresie. Przewiduje się, że korekta będzie stopniowa i będzie wynosić około 0,5 % PKB rocznie, z wyjątkiem 2006 r., kiedy to planowana poprawa deficytu ma wynieść prawie 1 % PKB. Planuje się, że w okresie objętym programem spadną zarówno dochody jak i wydatki (jako procent PKB), przy czym spodziewane jest, że inwestycje publiczne, jako jedyna pozycja wydatków, wzrosną z 4,2 % PKB w 2003 r. do 4,6 % PKB w 2007 r., znacznie powyżej średniej unijnej (2,4 % PKB w 2004 r.).

Ryzyka zagrażające przewidywaniom budżetowym zawartym w programie wydają się zasadniczo zrównoważone. Z jednej strony, stosunkowo ostrożny scenariusz makroekonomiczny sugeruje, że dochody mogłyby być wyższe od spodziewanych a wydatki niższe od planowanych w budżecie. Ponadto, dalsze ryzyka zagrażające celom budżetowym związane z gwarancjami państwowymi i założonym długiem wydają się ograniczone. Z drugiej strony, należy uchwalić znaczące obniżenie wydatków, szczególnie w zakresie spożycia w sektorze rządowym, w celu osiągnięcia pułapów wydatków w roku 2006 i 2007. Wprowadzenie pułapów wydatków zależy od ryzyka, jakie niosą ze sobą kolejne, planowane na czerwiec 2006 r., wybory parlamentarne. Biorąc pod uwagę niniejszą ocenę ryzyka, stanowisko budżetowe przedstawione w tym programie wydaje się wystarczające, by obniżyć deficyt poniżej 3 % PKB do roku 2008, zgodnie z przewidywaniami programu.

Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia wyniósł w 2004 r. 38,6 % PKB, to jest znacznie poniżej ustalonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje wzrost wskaźnika zadłużenia o 1,4 punktu procentowego w czasie trwania programu.

Wydaje się, że Republika Czeska stoi w obliczu poważnego ryzyka jakim jest niemożność utrzymania długoterminowej stabilności finansów publicznych, spowodowanego przewidywanymi w budżecie znacznymi wydatkami na pokrycie kosztów jakie niesie ze sobą starzejące się społeczeństwo. W szczególności, nakreślona w programie strategia konsolidacji fiskalnej musi zostać uzupełniona o dodatkowe reformy w celu zmniejszenia ryzyka zagrażającego stabilności związanego z przewidywanym wzrostem wydatków na emerytury oraz opiekę zdrowotną.

Polityki gospodarcze nakreślone w aktualizacji programu są częściowo zgodne z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej dla Republiki Czeskiej w dziedzinie finansów publicznych. Z jednej strony, program jest zgodny z zaleconą przez Radę obniżką deficytu sektora general government, która opiera się na prawnie wiążących średniookresowych pułapach wydatków. Z drugiej strony, wprowadzenie w życie zaleconej obniżki wynagrodzeń w administracji centralnej przewidzianej w majowym programie konwergencji okazuje się trudne, a środki służące kontroli deficytów i długu samorządów regionalnych i gminnych mogą być niewystarczające. Ponadto, program nie przedstawia konkretnych kroków mających na celu ochronę długoterminowej równowagi finansów publicznych, w szczególności poprzez wprowadzanie reform systemu emerytalnego i zdrowotnego.

Biorąc pod uwagę powyższą ocenę oraz w świetle zaleceń sporządzonych przez Radę zgodnie z art. 104 ust. 7, zaleca się, by Republika Czeska przeznaczyła wyższe niż zaplanowane w budżecie przychody na obniżkę deficytu oraz ściśle przestrzegała średniookresowych pułapów wydatków na administrację publiczną, które stają się prawnie wiążące od roku 2006. Ponadto, zaleca się by Republika Czeska przyspieszyła reformę systemu emerytalnego oraz rozpoczęła reformę systemu opieki zdrowotnej w celu poprawy długoterminowej równowagi finansów publicznych.

Porównanie głównych przewidywań makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007
Realny PKB PK grudzień 2004 3,8 3,6 3,7 3,8
(zmiana w %) COM jesień 2004 3,8 3,8 4,0 n.d.
PK maj 2004 2,8 3,1 3,3 3,5
Inflacja HICP PK grudzień 2004 2,7 3,2 2,6 2,2
(%) COM jesień 2004 2,8 3,1 2,9 n.d.
PK maj 2004 2,8 2,6 2,2 2,2
Saldo sektora general PK grudzień 2004 - 5,2 - 4,7 - 3,8 - 3,3
government COM jesień 2004 - 4,8(1) - 4,7 - 4,3 n.d.
(% PKB) PK maj 2004 - 5,3 - 4,7 - 3,8 - 3,3
Saldo pierwotne PK grudzień 2004 - 4,0 - 3,3 - 2,3 - 1,7
(% PKB) COM jesień 2004 - 3,6(1) - 3,3 - 2,9 n.d.
PK maj 2004 - 4,1 - 3,4 - 2,4 - 1,7
Dług sektora general government PK grudzień 2004 38,6 38,3 39,2 40,0
brutto COM jesień 2004 37,8(1) 39,4 40,6 n.d.
(% PKB) PK maj 2004 38,4 39,7 41,0 41,7
(1) Prognoza służb Komisji na 2004 r. nie uwzględniła zaksięgowanej gwarancji

państwowej w wysokości 0,8% PKB.

Źródła:
Program konwergencji (PK); Prognozy gospodarcze służb Komisji 2004 r. (COM).

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.79.3

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie aktualizacji programu konwergencji Republiki Czeskiej 2004-2007.
Data aktu: 18/01/2005
Data ogłoszenia: 01/04/2005