dotyczące ocen ex post programów celu 1 i 3 na lata 1994-1999 (fundusze strukturalne) wraz z odpowiedziami Komisji
(przedstawione na mocy art. 248 ust. 4 akapit drugi Traktatu WE)
(2006/C 302/01)
(Dz.U.UE C z dnia 12 grudnia 2006 r.)
GLOSARIUSZ | |
ADAPT | Dostosowanie siły roboczej do zmian przemysłowych (inicjatywa wspólnotowa służąca promowaniu zatrudnienia i dostosowaniu siły roboczej do zmian przemysłowych) |
APRP | Aktywna polityka rynku pracy |
BRT | Badania i rozwój techniczny |
Efekt "deadweight" | Zmiana zaobserwowana po przeprowadzeniu interwencji publicznej wśród bezpośrednich adresatów takiej interwencji lub zadeklarowana przez nich jako konsekwencja takiej interwencji, do której doszłoby, nawet gdyby interwencja ta nie miała miejsca |
Efekt przesunięcia | Efekt osiągnięty w jednym kwalifikowalnym obszarze kosztem innego obszaru. |
EFRR | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego |
EFS | Europejski Fundusz Społeczny |
FS | Fundusze strukturalne |
IFOR | Instrument Finansowy Orientacji Rybołówstwa |
JDP | Jednolity Dokument Programowy |
Komitety monitorujące | Komitety nadzorujące strategiczną realizację programu finansowania |
Miękkie wyniki | Wyniki trudne do pomiaru ilościowego |
Model HERMIN | Model makroekonomiczny wykorzystany do symulacji wpływu interwencji FS |
MŚP | Małe i średnie przedsiębiorstwa |
PO | Program operacyjny |
Sprawozdanie podsumowujące | Końcowe sprawozdania DG REGIO (w zakresie celu 1) i DG EMPL (w zakresie celu 3) dotyczące ocen ex post operacji finansowanych z EFRR i EFS. |
Sprawozdanie wstępne | Sprawozdanie obejmujące kwestie metodologiczne, takie jak cele oceny, ramy metodologiczne, kwestionariusze i organizacje, z którymi należy się skontaktować |
WRW | Wspólnotowe ramy wsparcia |
ZWiO | Zakres wymagań i obowiązków |
STRESZCZENIE
– w danych wyjściowych występują rozbieżności,
– ocena skuteczności wydatków z FS nie była dość solidna z powodu, między innymi, ograniczonych danych o produktach i rezultatach zebranych przez państwa członkowskie,
– w ramach oceny nie w pełni powiodło się porównanie kosztów jednostkowych projektów otrzymujących wsparcie w ramach FS,
– ocena w znacznej mierze oparta była na obarczonym poważnymi ograniczeniami modelu makroekonomicznym (HERMIN).
– była w części oparta na niewiarygodnych i niekompletnych danych,
– prowadziła do pewnych wniosków, które nie były odpowiednio podparte dowodami, co rzuca cień na metodologię zastosowaną do ich wyciągnięcia.
– Komisja, w odniesieniu do przyszłych procesów oceny, zapewniła zgodność dostępnych danych i przyznanych środków z wyznaczonymi celami, które muszą być realistyczne oraz odpowiednio opracowała zakres wymagań i obowiązków,
– Komisja zwróciła szczególną uwagę na techniki wykorzystywane do pomiaru ekonomicznego wpływu funduszy. W przypadku zastosowania modelu makroekonomicznego musi on właściwie uwzględniać właściwości badanej gospodarki. Najlepiej byłoby, gdyby przy używaniu takiego modelu korzystano z danych mikro generowanych na poziomie projektu,
– odpowiednio uwzględniać związki z innymi analizami odnoszącymi się do oceny funduszy strukturalnych,
– rozważyć kilka konkretnych kwestii, których uwzględnienie w przyszłych ocenach może okazać się przydatne. Wymienić tu można kwestię wkładu sektora prywatnego, metod "inżynierii finansowej", oceny kosztów projektu, procesu składania i zatwierdzania wniosków projektowych oraz kwestię wewnętrznych ocen dokonywanych przez władze krajowe lub regionalne,
– nadzór Komisji nad procesem oceny został udoskonalony między innymi poprzez współpracę z instytutami badawczymi i uniwersytetami.
WSTĘP
a) oceny ex ante, przeprowadzane przed realizacją interwencji w celu poprawy jej koncepcji i opłacalności;
b) oceny śródokresowe, prowadzone w czasie realizacji w celu poprawy zarządzania interwencją;
c) oceny ex post, przeprowadzane po zakończeniu interwencji w celu oszacowania osiągniętych wyników i wyciągnięcia wniosków z nabytych doświadczeń.
Ramy oceny
Podstawowe cele ustalone dla każdej oceny
a) ocenić wyniki i wpływ operacji prowadzonych w państwach członkowskich w odniesieniu do ich celów i wpływu na osoby i systemy;
b) przeanalizować wpływ i skuteczność działań wspólnotowych w odniesieniu do konkretnych problemów strukturalnych oraz, o ile jest to możliwe, ustalić wartość dodaną wsparcia wspólnotowego.
ZAKRES KONTROLI
a) Czy jakość oceny była dobra?
b) W jakim stopniu wykryte niedociągnięcia wynikały z wadliwych ram procesu oceny i wadliwego nadzoru nad tym procesem?
c) Czy wynikające z oceny zalecenia były dobrze umotywowane, użyteczne i czy nadawały się do uwzględnienia w przyszłych okresach programowania?
PRZEPROWADZONA PRZEZ DG REGIO OCENA EX POST CELU 1
Ramka 1 |
Ogólne wnioski z oceny przeprowadzonej przez DG REGIO |
W sprawozdaniu podsumowującym potwierdzono pozytywny wpływ funduszy strukturalnych na PKB regionów celu 1, jak również poprawę ich ogólnego funkcjonowania w odniesieniu do całej UE. W sprawozdaniu stwierdzono istotną zależność rozmiarów odniesionych korzyści od zdolności instytucjonalnych oraz takich czynników jak struktura i otwartość gospodarki, uznając przy tym, że "aspekty te są w oczywisty sposób kluczowe w szczególności w odniesieniu do zdolności przystosowawczych gospodarki w kontekście wyzwań i szans wynikających z procesu integracji gospodarczej". Odnotowano jednak również, iż z uwagi na rozbieżności pomiędzy poszczególnymi krajami oraz ograniczoną dostępność danych z monitoringu, a także brak jasno określonych celów, niemożliwe było określenie zbiorczego wyniku dającego rzetelny obraz ogólnych osiągnięć w zakresie celu 1. |
W ramach całościowej oceny odpowiedniości przyjętych strategii w sprawozdaniu stwierdza się, że strategiczne podejście do celu 1 przyjęte w 1994 r. należy "postrzegać jako zasadniczo odpowiednie w każdym z państw członkowskich". Zgodnie ze sprawozdaniem: "Najistotniejszą krytyką strategii było to, że nie stanowiły one dużo więcej niż sumę swoich części składowych. Choć każda z tych części była odpowiednią odpowiedzią na stwierdzone potrzeby w poszczególnych obszarach, mniej było wskazówek co do tego, jak owe różne elementy składały się na całościową strategię rozwoju". |
W odniesieniu do skuteczności sprawozdanie wskazuje, że w związku z brakami w dostępnych danych analiza opierała się w znacznej mierze "na jakościowych osądach, a nie na ilościowych porównaniach wyników z celami". Ogólna uwaga zawarta w sprawozdaniu brzmi następująco: "Wiele z działań, które okazywały się najskuteczniejsze, to działania wpisujące się zasadniczo w »główny nurt«. Finansowanie przeznaczane było głównie na wzmacnianie istniejących wzorców działalności wiążącej się z rozwojem gospodarczym, mniej zaś na stwarzanie podstaw do rozwoju nowych form działalności, służących osiągnięciu wyznaczonych celów lub stworzeniu zachęty do stosowania bardziej innowacyjnego podejścia". |
W ocenie wpływu FS na spójność gospodarczą i społeczną sprawozdanie opierało się, w większości regionów, na zastosowaniu modelowania makroekonomicznego. W sprawozdaniu uznano fakt, że: "Pojawiające się wyniki w sposób nieunikniony ukształtowane są w pewnym stopniu przez założenia poczynione w procesie modelowania". Odnotowano również, iż skala wywieranego wpływu, w rozmaitych przypadkach, odzwierciedla wielkość i podział środków WRW oraz czynników, takich jak pierwotny stan zasobów, struktury gospodarcze, poziom konkurencyjności i stopień "otwartości" danej gospodarki. W sprawozdaniu przedstawiono ogólne wnioski dotyczące wpływu funduszy strukturalnych w stosunku do innych zewnętrznych czynników i wskazano, iż pomimo stworzenia znacznej liczby miejsc pracy efekt "deadweight" i efekt przesunięcia prawdopodobnie również były znaczne. |
Sprawozdanie podsumowujące zawierało również pewne uwagi dotyczące zarządzania i realizacji. Ogólny wniosek dotyczący tych aspektów był następujący: "Procedury zarządcze i realizacyjne, choć charakteryzujące się licznymi niedociągnięciami, były ogólnie odpowiednie do swego celu, a podejście partnerskie pozwoliło na osiągnięcie znaczących korzyści. Struktury decyzyjne zazwyczaj nie zapewniały mocnej orientacji strategicznej. Niemniej jednak, poprzez programowanie i rozwój zdolności i praktyk zarządczych w sektorze publicznym, osiągnięto istotne korzyści tworzące »wartość dodaną«." |
Jakość oceny w opinii Trybunału
Uwagi wstępne
Rozwój sytuacji od 1994 r. w regionach w odniesieniu do istotnych dla nich kwestii
Odpowiedniość przyjętych strategii
Tabela 1
Podsumowanie rozbieżności wymienionych w pkt 24
Suma kolumn(1) | Opublikowana suma(1) | Różnica(1) | Rozbieżność w procentach | |
Niemcy | 41.015 | 48.243 | 7.228 | - 15 |
Włochy | 34.804 | 30.547 | - 4.257 | 14 |
Wielka Brytania | 3.961 | 4.803 | 842 | - 18 |
Francja | 3.339 | 4.019 | 680 | - 17 |
Austria | 1.116 | 1.040 | - 76 | 7 |
(1) W mln euro. |
Tabela 2
Rzeczywiste wydatki(1)
Łączne rzeczywiste wydatki per capita | UE per capita | Sektor publiczny: rzeczywiste wydatki per capita | Sektor prywatny: rzeczywiste wydatki per capita | ||||
Austria | 3.866 | Irlandia | 1.653 | Niderlandy | 1.822 | Austria | 2.458 |
Niderlandy | 3.438 | Grecja | 1.580 | Austria | 1.033 | Niemcy | 1.299 |
Niemcy | 2.933 | Portugalia | 1.403 | Grecja | 739 | Niderlandy | 1.039 |
Irlandia | 2.926 | Hiszpania | 1.143 | Irlandia | 703 | Belgia | 705 |
Grecja | 2.716 | Niemcy | 884 | Portugalia | 621 | Irlandia | 570 |
Portugalia | 2.472 | Austria | 657 | Hiszpania | 582 | Portugalia | 448 |
Hiszpania | 1.725 | Włochy | 652 | Francja | 485 | Grecja | 396 |
Belgia | 1.587 | Francja | 621 | Belgia | 456 | Francja | 205 |
Francja | 1.579 | Wielka Brytania | 605 | Wielka Brytania | 381 | Wielka Brytania | 174 |
Włochy | 1.445 | Niderlandy | 578 | Niemcy | 311 | Hiszpania | na |
Wielka Brytania | 1.407 | Belgia | 427 | Włochy | na | Włochy | na |
Średnio per capita | 2.104 | 1.033 | 419 | 377 | |||
(1) Do opracowania tabeli 2 wykorzystano dane opublikowane w sprawozdaniu. Dzięki temu widać, że w przypadku państw członkowskich wymienionych w tabeli 1 suma trzech kolumn w tabeli 2 nie odpowiada kwocie podanej w kolumnie "łącznie". |
Ocena skuteczności
33. Szczególnie istotny w kontekście oceny ex post jest szacowany wpływ programów transportowych na zatrudnienie, przedstawiony w tematycznym sprawozdaniu oceniającym w zakresie transportu. Łączny bezpośredni i pośredni wpływ na zatrudnienie szacowany jest na 2,3 miliony osobolat(18). Ponadto korzyści gospodarcze wynikające z programów transportowych przedstawione w studium oceniane są jako znaczące. W Irlandii deklarowana gospodarcza stopa zwrotu z projektów drogowych wynosi 13 %, natomiast w Hiszpanii 23 %(19).
Ocena wydajności
Ocena wpływu FS
a) struktura modelu zbyt duży nacisk kładzie na sektor wytwórczy, podczas gdy w większości badanych regionów lub krajów w ostatnich 10 latach większy rozwój odnotowano w sektorze usług, takich jak turystyka i, w niektórych przypadkach, sektor finansowy. Mechanizmy napędowe takich usług są odmienne od tych obecnych w sektorze wytwórczym, który stał się bardziej narażony na wpływ globalizacji. W związku z powyższym model makro należałoby w większym stopniu ukierunkować na ten aspekt. Zastosowany model nie uwzględniał tej kwestii, a w sprawozdaniu niewiele wskazuje na to, że aspekt ten został uznany za poważne niedociągnięcie i to pomimo faktu, że turystyka pełni tak ważną rolę w gospodarce znacznej części badanych regionów;
b) wykorzystany model opiera się na corocznych danych za okres od 1980 r. Jednak, z powodu szybkich zmian zachodzących w tym okresie w strukturze analizowanych regionów, poważnym ograniczeniem przyjętego podejścia bazującego na zastosowaniu modelu makro może być strukturalna niestabilność szacowanych parametrów. Kwestia ta również nie została wzięta pod uwagę;
c) wykorzystywane dane dotyczą przeważnie planowanych, a nie rzeczywistych wydatków(41). Praktyka taka byłaby zgodna z racjonalnymi oczekiwaniami raczej w przypadku projekcji ex ante niż oceny ex post;
d) oszacowania wpływu są znacząco zaniżone wskutek wykluczenia z modelu współfinansowania przez sektor prywatny (patrz również: pkt 46) oraz napływu inwestycji sektora prywatnego wynikających z interwencji funduszy strukturalnych. Przykładowo, jeżeli FS udzielają wsparcia przy budowie fabryki, wpływ na gospodarkę regionu nie ogranicza się do wzniesienia budynku, ale wiąże się również z trwałymi miejscami pracy, stworzonymi dzięki inwestycjom sektora prywatnego realizowanym w następstwie budowy fabryki;
e) długoterminowy wpływ funduszy strukturalnych na infrastrukturę publiczną i kapitał ludzki (pozytywne efekty zewnętrzne) odgrywa kluczową rolę w ocenie wpływu funduszy strukturalnych w sprawozdaniu podsumowującym. Model HERMIN wymaga dostarczenia danych o elastyczności efektów zewnętrznych z innych badań. Jednak w związku z niedostępnością danych o elastyczności dla każdego z odpowiednich regionów w UE, wykorzystano literaturę empiryczną dotyczącą w głównej mierze regionów w Stanach Zjednoczonych, w której, co odnotowuje samo sprawozdanie, "występuje pewna niejednoznaczność co do wielkości efektów zewnętrznych"(42). W konsekwencji nie ma jasności, do jakiego stopnia szacowane wpływy oparte są na osądzie, a w jakim na stanie faktycznym;
f) odnośnie do dodatkowości, w ramach symulacji modelu HERMIN porównuje się sytuacje z finansowaniem WRW i bez takiego finansowania. Scenariusz bez finansowania WRW zakłada, że wydane nie zostają ani fundusze UE, ani też fundusze ze współfinansowania. Słuszność takiego założenia jest dyskusyjna(43).
Ocena systemów zarządzania
64. W sprawozdaniu pada też stwierdzenie, że systemy komputerowe ustanowione w celu monitorowania programu na lata 1994-1999 "często były krytykowane w związku z brakiem integracji pomiędzy programami i funduszami. Miało to wpływ na bieżącą zdolność organów zarządzających do uzyskania nadzoru nad osiąganymi w programach postępami i stwarzało problem dla przyszłych ocen"(56). Ustalenia te podają też w wątpliwość słuszność wcześniejszych wniosków sprawozdania o dobrym funkcjonowaniu zarządzania finansami w ramach programów, zważywszy na to, że informacje z monitoringu, stanowiące tak ważny wkład w proces zarządzania, uznane zostały za "fragmentaryczne, niespójne i o wątpliwej wiarygodności"(54).
Odpowiedniość ram oceny
Zakres wymagań i obowiązków
a) dokumenty te nie podjęły kwestii braku wyrażonych ilościowo celów. Ponadto ZWiO i przewodnik metodologiczny w niewystarczającym stopniu podjęły kwestię braku odpowiednich wskaźników;
b) dokumenty te nie wymagały od oceniającego zbierania dodatkowych danych o wskaźnikach realizacji. ZWiO(60) przewidywał prowadzenie badań w terenie "zgodnie z potrzebami, gdy dane nie są dostępne w państwach członkowskich", jednak punkt ten nie został skonkretyzowany/szczegółowo określony w przewodniku metodologicznym(61);
c) niewystarczający nacisk położono na potrzebę oceny efektów netto(62), z wyjątkiem pewnych wpływów gospodarczych;
d) ZWiO w niedostatecznym stopniu uwzględniał kwestię skuteczności, a w szczególności kwestię efektu "deadweight". Jest to niewłaściwe, zważywszy na fakt, że efekt "deadweight" często uznawany jest za istotny czynnik w ważnych obszarach, takich jak dotacje inwestycyjne dla biznesu, pomoc bezpośrednia na rzecz zatrudnienia i szkolenia zawodowe ułatwiające dostęp do zatrudnienia;
e) nie dość uwagi poświęcono analizie potencjalnych powiązań pomiędzy odpowiedniością, skutecznością i wpływem strategii(63). Nie podjęto też szczególnych prób odniesienia wyznaczonych celów, nawet niewyrażonych ilościowo, do rankingu potrzeb, jakie zaspokoić mają WRW;
f) poza zastosowaniem modelu HERMIN i odniesieniem do analizy zdarzeń krytycznych zasugerowanej na potrzeby "studiów przypadków"(64), w ZWiO i sprawozdaniu wstępnym nie zaproponowano jakiejkolwiek innej techniki oceny;
g) w odniesieniu do określonych w ZWiO(65) "kwestii odnoszących się do poszczególnych krajów" brak jest jasnych wskazówek co do metodologii, jaką należy zastosować.
Odpowiedniość nadzoru sprawowanego przez Komisję
Istotność zaleceń z oceny dla przyszłych okresów programowania
OCENA EX POST OPERACJI EFS (W RAMACH CELU 1 I 3) DOKONANA PRZEZ DG EMPL
Ramka 2 |
Ogólne wnioski z oceny przeprowadzonej przez DG EMPL: |
Ewaluacja miała na celu ocenę wpływu operacji EFS w państwach członkowskich, na poziomie podmiotów jednostkowych i systemów. Miała ona także posłużyć analizie wpływu i skuteczności działań wspólnotowych w odniesieniu do konkretnych problemów strukturalnych oraz określeniu wspólnotowej wartości dodanej. Metodologia przyjęta do realizacji tych celów przewidywała między innymi wskazanie przez oceniających, czy badane przez nich przypadki potwierdzają pewną liczbę hipotez, czy też im zaprzeczają. |
W sprawozdaniu wymieniono kilka mocnych punktów, które można podsumować następująco. Duża część finansowania z EFS była ukierunkowana na kwestię długotrwałego bezrobocia, co uznano za właściwe z uwagi na utrzymywanie się tego zjawiska. Poprawa pozycji beneficjentów na rynku pracy była współmierna z zaangażowanymi środkami. W kilku krajach nastąpiła znaczna poprawa w służbach odpowiedzialnych za sprawy zatrudnienia, a także w zakresie oferty edukacyjnej i szkoleniowej. Wykorzystane środki umożliwiły wzmocnienie kilku priorytetów polityki, takich jak równość szans, dostosowanie siły roboczej i ukierunkowanie działań na osoby niepełnosprawne. Dzięki EFS doszło do większego zaangażowania partnerów społecznych i władz regionalnych. Środki finansowe przyczyniły się do poprawy zdolności do zarządzania interwencjami na rynku pracy na wszystkich szczeblach i do realizacji takich interwencji. |
Sprawozdanie odnotowało jednak również kilka słabych punktów. Podejmowanie działań związane było głównie z dostępnością zasobów, a nie z polityką i odbywało się równolegle i odrębnie w stosunku do debaty nad odnośną polityką. Interwencje koncentrowały się na szkoleniach i skierowane były głównie do dostawców usług, co nie jest, rozważając takie działanie w izolacji, najbardziej efektywnym środkiem zaradczym przeciw długotrwałemu bezrobociu i - w konsekwencji - istnieje prawdopodobieństwo, że interwencji tej towarzyszył znaczny efekt "deadweight". Wreszcie procedury administracyjne zostały uznane za skomplikowane, podczas gdy procedury oceny były słabe i nieustrukturyzowane. |
Jakość oceny w opinii Trybunału
Przegląd niedociągnięć w zakresie danych i analizy
Ramka 3 |
Pada na przykład następujące stwierdzenie: "Wydatki EFS per capita były najwyższe w Irlandii, Portugalii i Grecji (kraje objęte w pełni celem 1) oraz w Hiszpanii". Jednak w tabeli 3.1 podano wydatki per capita z EFS wynoszące 2.086 euro dla Portugalii i 405 euro dla Niemiec, podczas gdy dla Irlandii podano kwotę 12 euro, a dla Grecji 17 euro. Kwoty w tabeli wyraźnie kłócą się z uwagami przedstawionymi w tekście. Nawet bardziej znaczące jest stwierdzenie: "Stosunek wydatków EFS na edukację do wydatków krajowych był we wszystkich krajach niższy niż w przypadku wydatków na APRP. Wydatki te były najwyższe w Grecji i Portugalii". Jednak w tabeli 3.1, w odpowiedniej kolumnie pokazującej wydatki na edukację z EFS w stosunku do wydatków krajowych, Grecja zostaje sklasyfikowana jako kraj, w którym nie było żadnych wydatków z EFS. |
Przykładowo w pkt 3.2.3 stwierdza się, że: "Krajowe wydatki na szkolenia na rynku pracy w stosunku do PKB wahały się od 0,2 % w Luksemburgu do 0,58 % w Szwecji". Jednak w tabeli 3.3 podano, że wydatki na szkolenia w Danii wynoszą 0,94 % PKB, niemal dwukrotnie więcej niż w Szwecji. Za kolejny przykład posłużyć może pkt 3.2.6, dotyczący wydatków na integrację osób niepełnosprawnych. W tekście przeczytać można następujące stwierdzenie: "EFS był szczególnie istotny w Portugalii, Hiszpanii, Grecji i Austrii". Jednak w tabeli 3.6 Hiszpania i Grecja wymienione są jako kraje bez wydatków z EFS na osoby niepełnosprawne. Kolejny przykład znajdujemy w pkt 3.2.7, dotyczącym wydatków na edukację. Stwierdza się tam, co następuje: "Wkład EFS był najbardziej znaczący w Grecji, Irlandii i Portugalii". Jednak Grecja wymieniona jest w tabeli 3.7 jako kraj bez wydatków z EFS na edukacje i szkolenia. |
Sprawozdanie podsumowujące: (1) str. 78, (2) str. 79, (3) str. 81, (4) str. 81, (5) str. 84, (6) str. 85. |
Ocena wpływu operacji EFS
Tabela 3
Uwagi dotyczące hipotez testowanych podczas badania przypadków wpływu wywieranego na jednostki
Silny materiał dowodowy na poparcie hipotezy | Pewien materiał dowodowy na poparcie hipotezy | Brak materiału dowodowego na poparcie hipotezy lub przeczącego hipotezie | Pewien materiał dowodowy przeczący hipotezie | Silny materiał dowodowy przeczący hipotezie | Brak opinii na tym etapie | |
1. Poziom uzyskanego wpływu powiązany jest z bazowymi warunkami na rynku regionalnym i krajowym (np. wyniki zależą od cyklu gospodarczego, wielkości popytu i poziomu bezrobocia) | 7 | 14 | 8 | 0 | 1 | 0 |
2. Poziom wpływu powiązany jest z charakterystyką docelowych grup beneficjentów (np. działania szkoleniowe są skuteczniejsze w przypadku kobiet wkraczających ponownie na rynek pracy lub wykształconych imigrantów niż w przypadku robotników nisko wykwalifikowanych i młodzieży) | 8 | 18 | 3 | 0 | 0 | 1 |
3. Poziom wpływu powiązany jest z typem działań. Niektóre działania charakteryzują się wysokim efektem "deadweight", inne są skuteczne na małą skalę, ale nie zapewniają rozwiązań ogólnych | 5 | 17 | 6 | 1 | 0 | 1 |
4. Poziom wpływu związany jest ściśle ze strukturą i sposobami zarządzania programem, w tym z jakością analiz definiujących dokładny zakres interwencji (np. małe ukierunkowane programy mogą być skuteczniejsze niż programy zakrojone na dużą skalę) | 3 | 17 | 7 | 1 | 0 | 1 |
Ocena w zakresie równości szans
Inne badane aspekty
Uwagi dotyczące całościowej oceny dokonanej przez Komisję
Inne uwagi pochodzące ze sprawozdań krajowych
a) wyniki oceny w odniesieniu do wpływu na jednostki miały często charakter jakościowy, nie zawsze oszacowany był efekt "deadweight";
b) aspekty wpływu o bardziej jakościowym charakterze(83), tak zwane "miękkie wyniki", nie były systematycznie oceniane;
c) z wyjątkiem przypadków zastosowania podejścia zintegrowanego lub mieszanego, z ocen wyprowadzić można niewiele ogólnych stwierdzeń dotyczących wyników poszczególnych działań;
d) brak jest systematycznej oceny ważnych czynników, takich jak wkład w trwały rozwój lub spójność społeczno-gospodarcza;
e) w odniesieniu do grup docelowych, takich jak długotrwali bezrobotni i młodzież usiłująca wejść na rynek pracy, nie przedstawiono w systematyczny sposób konkretnych wniosków w ramach oceny współfinansowanych działań;
f) jedynie w kilku przypadkach możliwe było porównanie oczekiwań z wynikami; ocena była zazwyczaj ograniczona brakiem konkretnych celów wyjściowych i wskaźników, a także niedostępnością precyzyjnych informacji;
g) wzajemna komplementarność EFS i innych działań rzadko była brana pod uwagę w celu wyjaśnienia niektórych wyników. Znaczenie wzrostu produktywności poszczególnych beneficjentów EFS w kontekście korzyści osiąganych przez zatrudniających ich firmy prawie nigdy nie było badane bezpośrednio.
Odpowiedniość ram oceny
Zalecenia zamykające ocenę
WNIOSKI
a) celom wyznaczonym na okres programowania 1994-1999 brak było jasności i spójności;
b) choć dostępne były nieliczne wskaźniki realizacji, niewiele podjęto działań mogących zaradzić temu niedociągnięciu, choćby poprzez gromadzenie dodatkowych danych ilościowych;
c) w konsekwencji nie zawsze uzyskiwano odpowiednią równowagę pomiędzy analizą ilościową a jakościową;
d) w wyniku tej sytuacji formułowane wnioski nie były poparte odpowiednią analizą;
e) jednocześnie pewne tematy, które powinny były zostać podjęte w ocenie ex post, takie jak efekt "deadweight", konwergencja i tematy zaproponowane dla poszczególnych państw członkowskich, nie zawsze były w ramach oceny poruszane.
a) w zakresie oceny odpowiedniości przyjętych strategii, słabość analizy polega na poważnych rozbieżnościach w danych opublikowanych w sprawozdaniu podsumowującym, dotyczących porównania pomiędzy planowanymi wydatkami a szacowanymi rzeczywistymi wydatkami. Uwzględniając nawet ograniczenia w dostępności danych, można było podjąć bardziej dogłębną analizę, aby rzucić więcej światła na inwestycje sektora prywatnego powiązane z wydatkami z FS;
b) badaniu skuteczności zabrakło solidności, między innymi w związku z nieodpowiednią lub niedostateczną analizą oraz nieuwzględnieniem pewnych ważnych i istotnych wniosków przedstawionych w studiach tematycznych;
c) badanie wydajności ograniczone było do pewnych ogólnych uwag, natomiast cele oceny polegające na ustanowieniu standardów kosztowych i podjęciu kwestii jakości zarządzania w dużych projektach nie zostały zrealizowane;
d) w zakresie oceny wpływu realizowanych działań, ewaluacja opierała się w głównej mierze na wykorzystaniu zagregowanych modeli makro, które cechują się pewnymi ograniczeniami. Konkretny model makroekonomiczny, który został zastosowany (HERMIN), nie pozwolił na uwzględnienie indywidualnych cech ocenianych gospodarek (takich jak np. istnienie dużego sektora turystycznego) w ramach niezbędnych korekt. Dodatkowo w oszacowaniu pewnych kluczowych zmiennych wystąpiły kluczowe ograniczenia (jak na przykład wykorzystanie zastępczych danych z badań nad gospodarką Stanów Zjednoczonych w związku z niedostępnością rzeczywistych danych dotyczących odpowiednich regionów europejskich).
W odniesieniu do oceny w zakresie celu 3, częściowo była ona oparta na niewiarygodnych lub niepełnych danych, ponadto pomiędzy przedstawionymi danymi a dotyczącymi ich uwagami występowały znaczące rozbieżności. Ponadto brak było przekonującego materiału na poparcie niektórych ze stawianych hipotez, przez co powstaje wątpliwość co do metodologii zastosowanej do sformułowania tych hipotez.
ZALECENIA
a) systematyczne gromadzenie odpowiednich i wiarygodnych danych, a także ich dostępność na każdym etapie procesu oceny;
b) opracowanie odpowiedniego zakresu wymagań i obowiązków, przewidującego stosowanie przez wykonawców właściwej metodologii;
c) przydział na potrzeby procesu oceny odpowiednich środków i czasu;
d) prowadzenie przez Komisję odpowiedniego monitoringu i nadzoru, zapewniającego całościową jakość procesu.
a) należy skoncentrować się na przyczynach, dla których wkład sektora prywatnego do projektów funduszy strukturalnych jest tak wyraźnie różny w poszczególnych państwach członkowskich. Może to w dużej mierze objaśnić różne mechanizmy napędowe rozwoju gospodarczego w różnych regionach celu 1;
b) innym tematem zasługującym na analizę jest kwestia, czy w przyszłości należałoby odejść od wydatków na dotacje na rzecz środków inżynierii finansowej, takich jak fundusze kapitału zalążkowego i podwyższonego ryzyka, pożyczki i dotacje na spłatę odsetek, które w dłuższej perspektywie mogą okazać się trwalsze i wydajniejsze;
c) więcej uwagi należy poświęcić określeniu kosztów jednostkowych i standardów dla różnych typów projektów;
d) zgodnie z sugestiami oceniających więcej uwagi należy również poświęcić procesowi składania i zatwierdzania wniosków projektowych;
e) w ramach przyszłych ocen ex post w większym stopniu należałoby uwzględnić wewnętrzne oceny dokonywane przez odpowiednie ministerstwa i władze regionalne.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 20 lipca 2006 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Hubert WEBER | |
Prezes |
______
(1) SEC(2000) 1051 z dnia 26 lipca 2000 r.: Komunikat do Komisji "Orientacja na wyniki: wzmocnienie oceny działań Komisji".
(2) Program MEANS został zainicjowany przez Komisję w odpowiedzi na zapotrzebowanie na opracowanie metodologii oceny. Zbiór MEANS składa się z 6 tomów poświęconych ocenie programów społecznoekonomicznych.
(3) Zbiór MEANS, nr 1, str. 53.
(4) Obejmujących Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejski Fundusz Społeczny (EFS), Europejski Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Instrument Finansowy Orientacji Rybołówstwa (IFOR).
(5) Sprawozdanie podsumowujące, str. 53.
(6) Zwani dalej "oceniającymi krajowymi".
(7) Zbadane oceny krajowe odnoszą się do: cel 1 - Belgii, Grecji, Hiszpanii, Niemiec, Włoch, Irlandii, Portugaliicel 1 i 3 (EFS) - Hiszpanii, Francji, Włoch, Niemiec, Wielkiej Brytanii.
(8) Kwoty łączne - patrz pkt 5.
(9) Sprawozdanie podsumowujące, str. 61-64.
(10) Sprawozdanie podsumowujące, str. 62.
(11) Mowa tu o procentowym udziale aktywnej siły roboczej w populacji osób w wieku produkcyjnym.
(12) Sprawozdanie podsumowujące, tabela 2.1, str. 75, i tabele 2.5 i 2.6, str. 88-89.
(13) Sprawozdanie podsumowujące, str. 75.
(14) Dane per capita zostały w tym kontekście wyliczone w odniesieniu do całej krajowej populacji.
(15) Ocena wymaga przeprowadzenia wpisanej w ogólne ramy identyfikacji i analizy związków przyczynowych pomiędzy potrzebami, celami strategicznymi, celami programów/podprogramów/działań oraz przydziałem środków. Do sporządzenia oceny niezbędne jest w zasadzie również opracowanie rankingu potrzeb oraz niepożądanych sytuacji społeczno-gospodarczych, którym WRW mają zaradzić oraz hierarchii wewnętrznych czynników, które należy uwzględnić, aby zapewnić optymalne ukierunkowanie zasobów na zaspokojenie potrzeb.
(16) Rozdział 3.
(17) Ocena tematyczna jest oceną, która w sposób horyzontalny analizuje pewną określoną kwestię (temat) w kontekście kilku interwencji w ramach jednego lub kilku programów realizowanych w różnych krajach lub regionach.
(18) Tematyczna ocena wpływu funduszy strukturalnych na infrastrukturę transportową, sprawozdanie końcowe, listopad 2000 r., str. 8.
(19) Przykładowo w przypadku Irlandii wynik ten oznacza, że dla każdych 100 euro zainwestowanych w ramach kosztów budowlanych i operacyjnych wartość oszczędności związanych z czasem podróży, kosztami eksploatacji samochodów oraz korzyści związanych z bezpieczeństwem wynosi 13 euro rocznie. Inwestycja zwróciła się zatem w ciągu ośmiu lat ("Tematyczna ocena wpływu funduszy strukturalnych na infrastrukturę transportową", str. 8).
(20) Patrz: część dotycząca wpływu.
(21) Sprawozdanie podsumowujące, str. 105.
(22) Omawiana uwaga miała następujące brzmienie: "Choć zalecenie to mogłoby się wydawać logiczne, kontekst, w jakim się ono pojawia, czyni je szczególnie istotnym" (sprawozdanie podsumowujące, str. 105).
(23) Sprawozdanie podsumowujące, str. 108.
(24) Sprawozdanie podsumowujące, str. 130.
(25) Kolejny cytat ze studium: "Utrzymuje się, że najefektywniejszym mechanizmem tworzenia i zachowania miejsc pracy jest bezpośrednie wsparcie produktywnych inwestycji, jednak w związku z nieuwzględnieniem efektu »deadweight« i efektu zamienności całościowa skuteczność tego mechanizmu nie może zostać oceniona" (sprawozdanie podsumowujące, str. 130).
(26) Implikacje słabości danych oraz kilku uwag ogólnych omówione zostaną w dalszej części tekstu.
(27) ZWiO, str. 90.
(28) Sprawozdanie podsumowujące, str. 111.
(29) ZWiO, str. 11.
(30) O wartości przekraczającej 25 mln euro w przypadku projektów infrastrukturalnych i 15 mln euro w przypadku projektów dotyczących produktywnych inwestycji.
(31) ZWiO, str. 13.
(32) Sprawozdanie podsumowujące, str. 143.
(33) Sprawozdanie podsumowujące, tabele 4.6, 4.7 i 4.8.
(34) Jak wyżej.
(35) Sprawozdanie podsumowujące, str. 71.
(36) Sprawozdanie podsumowujące, str. 72.
(37) "Włączenie współfinansowania przez sektor prywatny ma wątpliwą wartość dla oceny wpływu opartej na zastosowaniu formalnego modelu makroekonomicznego, a w związku ze znacznym poziomem niepewności i niejednoznaczności w zakresie mechanizmów napędowych wydatków sektora prywatnego w ramach współfinansowania w kontekście WRW, wyłączamy je z naszej analizy" (sprawozdanie podsumowujące, str. 71).
(38) Projekt UK-Speke Garston; w tym konkretnym przypadku udało się przyciągnąć dodatkowe inwestycje sektora prywatnego w wysokości 223 mln GBP, dzięki czemu stworzono 4.600 miejsc pracy w ramach zatrudnienia bezpośredniego (sprawozdanie podsumowujące, str. 204).
(39) Cztery kraje kwalifikujące się w całości jako regiony celu 1.
(40) W przypadku Włoch przewidziana w ZWiO konstrukcja modelu HERMIN nie została wykonana w związku z "trudnościami dotyczącymi udzielania zamówień". Dla pozostałych regionów, dla których brak było dostępnego modelu HERMIN, podjęto tak zwane oszacowanie "oddolne".
(41) W sprawozdaniu czytamy: "Najlepiej byłoby zastosować rzeczywiste zrealizowane wydatki WRW ex post. Dane te nie były jednak dostępne dla każdego kraju lub regionu, w podziale na priorytety lub w ujęciu rocznym. Dla celów jednolitości wykorzystaliśmy dane dotyczące planowanych wydatków WRW, zgodnie z treścią dokumentów podstawowych dotyczących WRW na lata 94-99. Dane te umożliwiają uzyskanie dość dokładnej kwoty łącznej wydatków, nie zawsze jednak dają one precyzyjny obraz harmonogramu ex post wydatków" (sprawozdanie podsumowujące, str. 150).
(42) Sprawozdanie podsumowujące, str. 161.
(43) W rzeczywistości w niektórych badaniach stawiana jest teza, że finansowanie UE wypycha inwestycje krajowe, co oznacza, że ścieżka wzrostu gospodarki bez finansowania WRW wyglądałaby lepiej niż obraz uzyskany z symulacji HERMIN.
(44) Tę analizę wrażliwości przeprowadzono w odniesieniu do wschodnich Niemiec, Hiszpanii, Grecji, Irlandii i Portugalii.
(45) Sprawozdanie podsumowujące, str. 183-184.
(46) Oceny te wykazują pozytywny wpływ FS w odniesieniu do wieloletniego programowania, zastosowania koncepcji programowych oraz zarządzania opartego na celach, ustanowienia struktur i procedur zarządczych, a w szczególności systemów monitoringu, a także wskaźników i systemów zapewniania jakości przy robotach publicznych, procedur przetargowych dla pomocy publicznej, wypracowania systemów i kultury oceny, a także zdolności ewaluacyjnych, procedur selekcji projektów i systemów kontroli. FS pobudzają rozwój bardziej odpowiednich struktur i zdolności do realizacji projektów rozwojowych.
(47) Sprawozdanie podsumowujące, pkt 9.1.
(48) Sprawozdanie podsumowujące, str. 196.
(49) Opinia nr 2/2005 w sprawie propozycji rozporządzenia Rady ustanawiającego ogólne zasady dla Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności (COM(2004) 492 wersja ostateczna z dnia 14 lipca 2004 r.) (Dz.U. C 121 z 20.5.2005, str. 18); Sprawozdanie specjalne nr 7/2003 na temat wdrożenia programowania pomocy na okres 2000-2006 w ramach funduszy strukturalnych, pkt 90 (Dz.U. C 174 z 23.7.2003, str. 22).
(50) Obejmowały one: zwiększoną skuteczność w opracowywaniu i monitorowaniu programów, skuteczniejszą selekcję projektów, większą legitymizację i przejrzystość decyzji i procesu decyzyjnego, większe zaangażowanie i poczucie odpowiedzialności za produkty programów itd. Patrz: "Ocena tematyczna w zakresie zasady partnerstwa", pkt II.
(51) Sprawozdanie podsumowujące, str. 188.
(52) Sprawozdanie podsumowujące, str. 218.
(53) Sprawozdanie roczne za rok budżetowy 2003, pkt 5.22, 5.32 lit. d), 5.33 i 5.34 (Dz.U. C 293 z 30.11.2004, str. 162). Sprawozdanie roczne za rok budżetowy 2004, pkt 5.30 (Dz.U. C 301 z 30.11.2005, str. 143).
(54) Sprawozdanie podsumowujące, str. 224.
(55) Sprawozdanie podsumowujące, str. 219.
(56) Sprawozdanie podsumowujące, str. 221.
(57) W tym kontekście mowa jest o ocenach bieżących.
(58) Sprawozdanie podsumowujące, str. 222.
(59) Na przykład "istnieją dobitne dowody na to, że rozwiązania partnerskie zostały pogłębione i poszerzone, i że dochodzi do coraz większej delegacji odpowiedzialności za podejmowanie decyzji na rzecz partnerstwa programowego" (sprawozdanie podsumowujące, str. 246).
(60) ZWiO, str. 16.
(61) Przewodnik metodologiczny, str. 16 i 17.
(62) Efekty "netto" szacowane są poprzez odjęcie od efektów brutto wszelkich efektów "deadweight" oraz przesunięcia/zamienności.
(63) W szczególności dotyczy to powiązań pomiędzy wynikami analiz wpływu a analizą skuteczności i odpowiedniości strategii.
(64) Sprawozdanie wstępne, str. 7.
(65) ZWiO, str. 102-109.
(66) Sprawozdanie wstępne, str. 13. Przewodnik metodologiczny również zadaje kluczowe pytania, takie jak: "jaki był całościowy wpływ funduszy strukturalnych w zakresie wsparcia konwergencji regionalnej w okresie 1994-1999 r.? Jakie były gospodarcze skutki inwestycji funduszy strukturalnych w zakresie konwergencji poziomu dochodów?" (str. 24).
(67) ZWiO, str. 94-95 (C1).
(68) Argumentowano tu za: "Pozostawieniem tym państwom członkowskim, które posiadają skuteczne krajowe systemy monitoringu, znacznie większej swobody w stosowaniu ich własnych wymogów w zakresie monitoringu w odniesieniu do inicjatyw wspieranych ze środków UE. Ograniczyłoby to ponoszone koszty, a uzyskiwane dane miałyby prawdopodobnie większą wartość informacyjną" (sprawozdanie podsumowujące, str. 249).
(69) Sprawozdanie podsumowujące, str. 249.
(70) Sprawozdanie podsumowujące, str. 251.
(71) Na przykład zwiększona "elastyczność" siły roboczej wskutek szkoleń.
(72) Sprawozdanie podsumowujące, str. 124.
(73) Sprawozdanie podsumowujące, str. 125-126.
(74) Przykładowo w notach tych można przeczytać, że dane dla Francji, w przypadku której łączna liczba wynosi 17 milionów, zostały "powtórnie sprawdzone" w celu uniknięcia "podwójnego zliczania", natomiast dane dla Niderlandów, gdzie łączna liczba wynosi 8,7 milionów, są również "powtórnie sprawdzane wraz z zespołami krajowymi". Ponadto wskazuje się tam, że brak jest dużej części danych dla Niemiec, Irlandii i Wielkiej Brytanii - choć w tym ostatnim kraju doliczono się 7,9 milionów beneficjentów, zaś w Irlandii 680.000 beneficjentów.
(75) Tabela 3 powiela część tabeli 4.8 ze sprawozdania podsumowującego.
(76) Tutaj termin ten odnosi się głównie do równości płci.
(77) Sprawozdanie podsumowujące, str. 173.
(78) Działania łączone obejmują intensywne doradztwo i szkolenia, doświadczenie zawodowe i szkolenia oraz zachęty na rzecz zatrudnienia i szkolenia.
(79) Sprawozdanie podsumowujące, str. 122.
(80) Patrz: pkt 3.2.8.
(81) Sprawozdanie podsumowujące, str. 86.
(82) Sprawozdanie podsumowujące, str. 144.
(83) Przykładowo uzyskanie kwalifikacji i miękkie wyniki, omówione w sprawozdaniu oceniającym z Wielkiej Brytanii (odpowiadające "dystansowi przebytemu na drodze do rynku pracy").
(84) Stwierdzali to również niektórzy oceniający (Hiszpania, Włochy).
(85) Na przykład w przypadkach w Hiszpanii.
(86) Jeden taki przykład przytoczono w przypadku Niemiec.
(87) W szczególności Europejska Strategia Zatrudnienia promuje silniejsze powiązanie mechanizmów finansowania programów UE z innymi instrumentami polityki, uregulowaniami prawnymi i programami krajowymi, w tym z pasywną polityką rynku pracy.
(88) Przykładowo w przypadku Niemiec: wsparcie dla celów ukierunkowanych na słabszą część społeczeństwa, na trwały rozwój, równość szans, efekt dźwigni finansowej dla nowych landów. Podobnie różne inne elementy były podkreślane w innych sprawozdaniach krajowych.
(89) Sprawozdanie krajowe, str. 95.
(90) Sprawozdanie metodologiczne, str. 24-40.
(91) Sprawozdanie metodologiczne, str. 44-49.
(92) Patrz: oceny dotyczące Francji, Hiszpanii i Włoch.
(93) Przykładowo: potrzeba ściślejszego związku pomiędzy planowanymi celami a lokalnym kontekstem społeczno-gospodarczym (Włochy); bardziej ukierunkowane dobieranie beneficjentów (Francja); upowszechnienie zintegrowanego podejścia do interwencji (Wielka Brytania); poszerzenie zakresu programów o bardziej nowatorskie i ryzykowne działania (Hiszpania); wzmocnienie działań wyprzedzających w dziedzinie szkoleń (Hiszpania); zwrócenie większej uwagi na regiony o niekorzystnych warunkach poprzez zwiększenie wagi takich zmiennych jak bezrobocie, długotrwałe bezrobocie oraz wykluczenie społeczne (Hiszpania).
(94) Sprawozdanie podsumowujące, str. 188-189, dla celu 1 i 3.
(95) Sprawozdanie podsumowujące, str. 198-204.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Podział pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych - dostępne środki związane z WRW w latach 1994-1999
Symulacje HERMIN a bezrobocie
ODPOWIEDZI KOMISJI
STRESZCZENIE
Niemniej jednak Komisja zgadza się, że analiza wstępna pomogłaby określić z wyprzedzeniem niektóre z opisanych przez Trybunał trudności z gromadzeniem informacji.
Komisja uważa modele makroekonomiczne za istotne narzędzie pomiaru ekonomicznego wpływu interwencji na szeroką skalę. W modelach HERMIN, opracowanych dla różnych zainteresowanych państw, uwzględniono w najwyższym możliwym stopniu krajowe cechy indywidualne gospodarek otrzymujących środki z funduszy strukturalnych. Mimo to, tak jak w przypadku każdego narzędzia oceny, możliwe są dalsze ulepszenia, które zaradziłyby ograniczeniom, w szczególności tym w zakresie danych mikroekonomicznych.
Komisja zgadza się, że oceny ex post powinny w pełni uwzględniać istniejące analizy tematyczne.
Przyszłe oceny powinny obejmować mniejszą ilość pytań ewaluacyjnych. Umożliwi to pogłębienie analiz w wybranych obszarach oraz ułatwi Komisji przeprowadzenie nadzoru.
WSTĘP
Do oceny ex post Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) wykorzystano sprawozdania z oceny przeprowadzonej przez państwa członkowskie zarówno na etapie środokresowym, jak i końcowym okresu programowania 1994-1999.
PRZEPROWADZONA PRZEZ DG REGIO OCENA EX POST CELU 1
Natomiast jeśli chodzi o pojęcie wspólnotowej wartości dodanej, Komisja uważa, że zakres tego pojęcia zależy od kontekstu właściwego dla poszczególnych państw członkowskich. Na przykład w jednym państwie członkowskim programowanie mogło dopiero co zostać wprowadzone, choć w innym przyjęło się już wcześniej. W takich okolicznościach ocena jakościowa wydaje się najodpowiedniejsza.
Proponowana przez Trybunał alternatywa nie była wykonalna. Wymogi w zakresie gromadzenia danych mikroekonomicznych nie były znormalizowane w takim stopniu, jaki byłby konieczny dla tego rodzaju analizy. Komisja zgadza się, że przyszłe oceny makroekonomiczne powinny opierać się w większym stopniu na analizie danych mikroekonomicznych.
b) Kwestia strukturalnej niestabilności modelu zostanie dokładnie zbadana podczas przyszłych działań makroekonomicznych.
c) Komisja przyznaje, że model byłby dokładniejszy, gdyby dysponowano danymi opartymi na rzeczywistych wydatkach. Wykorzystane dane dotyczące zobowiązań były jednak w momencie przeprowadzania oceny jedynymi danymi dostępnymi dla wszystkich regionów.
e) Wartości elastyczności związane z inwestycjami w kapitał rzeczowy i ludzki, które wykorzystano w modelu HERMIN, są oparte na szerokim wachlarzu badań akademickich.
W modelu uwzględniono różne scenariusze w oparciu o wysokie, średnie i niskie wartości. Z tej analizy wrażliwości wynika szereg wartości określających wpływ funduszy strukturalnych.
Wszystkie modele makroekonomiczne stykają się z problemami związanymi z danymi. Podczas opracowania omawianego modelu oparto się na najlepszych dostępnych danych. Komisja podziela zdanie, że konieczna jest dodatkowa praca mająca na celu dalsze ulepszenie wykorzystanych w modelu danych o elastyczności.
f) W modelu HERMIN scenariusz przeciwny do opartego na faktach określony jest jako sytuacja charakteryzująca się brakiem wspólnotowych ram wsparcia (WRW), tak aby umożliwić oszacowanie odchylenia w stosunku do punktu odniesienia. Niemniej jednak można rozważyć inne scenariusze odnoszące się do dodatkowości, na przykład wyłącznie fundusze strukturalne i Fundusz Spójności (bez udziału współfinansowania krajowego).
Kwestie poruszone przez Trybunał były tematem badania, o którym mowa w odpowiedzi na pkt 59. Procedury selekcji projektów są również jednym z elementów systemów zarządzania i kontroli, które są sprawdzane podczas kontroli, gdyż są one istotnym warunkiem należytego zarządzania finansowego.
Komisja przychyla się do opinii, że przyszłe oceny ex post powinny obejmować mniej zagadnień.
b) Zakres dalszego gromadzenia danych podlegał ograniczeniom czasowym i był zależny od dostępnych zasobów.
c) Istnieją trudności z doborem metody mikroekonomicznej odpowiedniej do oceny efektów netto. W tej dziedzinie podejmowane będą jednak dalsze prace.
d) Komisja zgadza się z opinią, że efekt "deadweight" ma duże znaczenie przy ocenianiu skuteczności. Jednak uwzględnienie tej kwestii wymagałoby dalszych, kosztownych badań. Komisja zachęca mimo to państwa członkowskie do podjęcia takich prac.
e) Potencjalne powiązania pomiędzy strategią, skutecznością i wpływem przeanalizowano w ocenach ex ante.
f) oraz g) Zdaniem Komisji lepiej jest określić w zakresie wymagań i obowiązków jedynie pytania ewaluacyjne, a propozycje co do metodologii pozostawić oferentom.
Ocena ex post była bardzo złożona. Zdobyte doświadczenia pozwolą Komisji w przyszłości skuteczniej zająć się tą kwestią.
Komisja zgadza się z opinią Trybunału, że przyszłe oceny powinny obejmować mniej pytań ewaluacyjnych. Umożliwi to pogłębienie analizy w wybranych obszarach oraz ułatwi Komisji przeprowadzenie nadzoru.
OCENA EX POST OPERACJI EFS (W RAMACH CELU 1 I 3) DOKONANA PRZEZ DG EMPL
Ramka 2. Osoby zajmujące się oceną ex post EFS korzystały z różnych źródeł informacji.
Liczba beneficjentów ogółem ma znaczenie tylko w stosunku do: (i) rozliczalności; (ii) analizy związku pomiędzy ograniczonym wkładem a produktem.
Ocena ex post nie opierała się na pojedynczych źródłach informacji po to, by wyciągnąć wnioski i poczynić zalecenia.
Pomimo że oceniający powołał się, stosownie, na dwa źródła informacji, które zostały wykorzystane do opracowania tabeli, z pewnością przydatne byłoby pełniejsze wyjaśnienie sposobu, w jaki zostały uzyskane dane liczbowe.
Komisja jest zdania, że brak wyczerpującego szeregu wartości nie umniejsza wartości analizy.
Ramka 3. Ograniczona ilość rozbieżności występujących w tekście w niczym nie podważa dokładności i przydatności danych w tabeli.
Analiza tabeli 3 świadczy o tym, że:
a) najwyższa liczba przypadków, które zaprzeczały danej hipotezie, wynosi 1 na 30 możliwych;
b) przynajmniej dwie trzecie wyników plasuje się w kategorii "silny materiał dowodowy" lub "pewien materiał dowodowy" (20/30, 21/30, 22/30 oraz 26/30).
W zakresie wymagań i obowiązków w sposób wyraźny stwierdzono, że ocena powinna polegać przede wszystkim na badaniach źródłowych przy wykorzystaniu danych pośrednich (dane i informacje dostępne w ocenach śródokresowych i końcowych oraz w sprawozdaniach organów zarządzających i systemach monitoringu) oraz że oceniający nie powinni zajmować się gromadzeniem wyczerpujących informacji bezpośrednich. Przeprowadzenie znaczących dodatkowych prac w terenie i realizacji ankiet wymagałoby większych zasobów i wygenerowałoby znaczące koszty dodatkowe, zwłaszcza zważywszy na fakt, że trzeba by zebrać informacje dotyczące całego okresu programowania. Przyszłą ocenę ex post EFS za okres 2000-2006 poprzedzi analiza wstępna.
W związku z powyższym, oraz jako że wyniki i wnioski zostały oparte na różnych źródłach informacji, Komisja podtrzymuje swoją ocenę jakości.
b) Sprawozdanie z Wielkiej Brytanii zawiera znaczącą ilość dowodów w zakresie miękkich wyników.
Inne sprawozdania krajowe również odsyłają do tego pojęcia.
c) Sprawozdanie podsumowujące, a także sprawozdania krajowe, na których się ono opiera, zawierają liczne uwagi na temat działań finansowanych ze środków EFS (o charakterze finansowym, w podziale na grupy docelowe lub na rodzaje środków) oraz osiągnięć (uwagi pochodzące z krajowych sprawozdań z oceny, uwagi pochodzące z rozmów z zainteresowanymi stronami).
Informacje na temat osiągnięć dostępne są również w studiach przypadków.
d) Trwały rozwój nie był jeszcze politycznym priorytetem dla funduszy strukturalnych w okresie ustanawiania programów na lata 1994-1999, w związku z czym nie określono go jako jednego z tematów zakresu wymagań i obowiązków.
Zagadnienie spójności społeczno-gospodarczej nie figuruje w zakresie wymagań i obowiązków: zagadnienie to zostało omówione w raporcie o spójności.
e) Każde ze sprawozdań krajowych przeanalizowanych przez Trybunał zawiera istotne treści na temat długotrwałych bezrobotnych i młodzieży. Informacje na temat wyżej wspomnianych "grup docelowych" zawarto również w sprawozdaniu podsumowującym.
f) Jak to już stwierdzono powyżej, oceniający byli pod pewnymi względami zależni od informacji przekazanych przez państwa członkowskie. To, że niektórym programom brakowało "konkretnych celów wyjściowych", stanowiło dla oceniających dodatkowy czynnik ograniczający.
g) Osoby zajmujące się oceną ex post EFS współpracowały z osobami zajmującymi się oceną ex post EFRR oraz korzystały ze sprawozdań dostarczonych im przez osoby dokonujące oceny celu 1. W okresie programowania 1994-1999 wzrost produktywności poszczególnych beneficjentów EFS, pod względem korzyści osiąganych przez zatrudniające ich firmy, nie stanowił dla państw członkowskich obowiązkowego tematu do przeanalizowania, nie był też częścią zakresu wymagań i obowiązków. Z tego względu nie powinno dziwić, że temat ten poruszano jedynie okazjonalnie.
Jak już zauważono, w okresie 1994-1999 analiza wpływu netto nie stanowiła dla państw członkowskich obowiązkowego tematu. Z tego względu nie ma nic nadzwyczajnego w tym, że temat ten nie pojawia się we wszystkich sprawozdaniach państw członkowskich z oceny. Ponieważ od oceniających nie wymagano gromadzenia bezpośrednich danych na szeroką skalę, nie można ich krytykować za niedostarczenie takich danych.
Ponadto w krajowych sprawozdaniach z oceny ex post (oraz sprawozdaniach podsumowujących z oceny ex post) aspekty te rozpatrywane są łącznie, w ogólnej analizie wspólnotowej wartości dodanej.
Zarówno w przypadku Hiszpanii, jak i Włoch oceniający wyciągnęli ogólnie pozytywne wnioski.
Osoba odpowiadająca za ocenę ex post w Hiszpanii stwierdza, że "Ogólny obraz, jaki się wyłania, świadczy o tym, że w okresie 1994-1999 władze hiszpańskie wykorzystały środki z EFS w sposób właściwy i skuteczny. Większość programów została w pełni zrealizowana w sposób zgodny z planem" (str. 74).
W przypadku Włoch oceniający podsumowuje, że "niektóre koszty są konieczne do tego, by polepszyć wydajność i przejrzystość procesu wdrażania; inne koszty prawdopodobnie można by ograniczyć dzięki uproszczeniu procedury". (Kwestię uproszczenia procedur podjęto dla następnego okresu programowania: 2000-2006).
Sprawozdanie zawiera dosyć obszerne przeglądy podejść stosowanych do oceny działań finansowanych ze środków pochodzących z funduszy, takich jak EFS, w tym zarówno działań skierowanych do jednostek, jak i do systemów.
Odnośnie do podejść stosowanych do oceny wpływu netto na jednostki, sprawozdanie zawiera liczne odniesienia do technik stosowanych w celu oszacowania wpływu netto na jednostki (patrz zwłaszcza: str. 14-16, choć dodatkowe odniesienia figurują także na str. 10, 12, 21 itp.).
W sprawozdaniu metodologicznym omówiono ponadto dość obszernie "modele logiczne" do celów analizy polityki oraz opracowano pytania ewaluacyjne odnoszące się do uzasadnienia działań finansowanych ze środków EFS.
Do zadań osób odpowiadających za ocenę ex post nie należało zaproponowanie podejścia, jakie należy zastosować przy doborze odpowiednich wskaźników na różnych poziomach strategicznych, gdyż tego rodzaju wskaźniki zostały już określone dla całego okresu programowania w dokumentach zawierających wytyczne, wydanych przez Komisję w 2000 r.
Opisanie wszystkich aspektów działań finansowanych ze środków EFS i określenie wszystkich aspektów oceny a priori skutkowałoby stworzeniem niewykonalnego i mało elastycznego zakresu wymagań i obowiązków.
W odniesieniu do "konkretnych działań" służących ocenie wpływu na jednostki, w przypadku gdy nie określono konkretnych wskaźników lub gdy szczegółowe ewaluacje statystyczne nie zostały w ostatnim czasie wykonane, jak już zaznaczono powyżej, oceniający działał zgodnie z obowiązującym dla całej oceny podejściem, które miało na celu wyciągnięcie wniosków w oparciu o różne źródła informacji (sprawozdania państw członkowskich z oceny, warsztaty krajowe, bezpośrednie rozmowy z osobami zainteresowanymi programem, studia przypadków).
W momencie opracowywania zakresu wymagań i obowiązków nie znano skali rozbieżności pomiędzy celami jakościowymi a dostępnymi danymi, dlatego trudno oczekiwać, by zakres wymagań i obowiązków został sporządzony w inny sposób.
Główny wykonawca opracował, we współpracy z wykonawcami krajowymi, wytyczne operacyjne dotyczące pracy, jaka ma być wykonana na poziomie krajowym.
Odnośnie do opóźnień grupa sterująca nie była w stanie przyspieszyć zamykania głównych programów EFS, gdyż zależą one od wdrażania przez organy zarządzające.
Na początku oceny oceniającemu dostarczono wszystkie sprawozdania z oceny, jakie zostały sporządzone przez państwa członkowskie w okresie 1994-1999. Oceniającemu wydano ponadto listy polecające, aby ułatwić mu kontakt z krajowymi administracjami odpowiedzialnymi za EFS.
WNIOSKI
Niemniej jednak zgromadzono istotną ilość dodatkowych danych jakościowych, np. podczas rozmów i warsztatów. Dokonano również przeglądu krajowych sprawozdań z zamknięcia i sprawozdań z oceny przeprowadzonej przez państwa członkowskie w okresie programowania 1994-1999.
c) Korzystano z różnych źródeł informacji, aby wyciągnąć na ich podstawie wyważone, dobrze przemyślane wnioski.
W niektórych przypadkach opis wyników może mieć charakter wyłącznie jakościowy. Jednak nie dotyczy to wszystkich przypadków: wyniki oceny zawierają również istotne informacje ilościowe.
d) Wnioski sformułowano w oparciu o wykorzystane przez oceniających pośrednie źródła informacji (które zostały przez nich streszczone) oraz bezpośrednie źródła informacji o charakterze jakościowym (rozmowy z zainteresowanymi stronami oraz warsztaty krajowe na temat wyników oceny).
Patrz również: odpowiedzi na pkt 88, 92 i 96.
e) W ZWiO nie przewidziano oceny efektu "deadweight".
Ogólnie rzecz ujmując, proces oceny nie może obejmować wszystkich tematów i musi się koncentrować na priorytetowych celach i obszarach, przy jednoczesnym uwzględnieniu obowiązków wynikających z uregulowań prawnych, ograniczeń czasowych i ograniczeń w zakresie dostępnych zasobów, a także planowanego sposobu wykorzystania wyników. Doświadczenie zdobyte podczas tego procesu oceny zostanie wykorzystane przy przeprowadzaniu oceny ex post za okres 2000-2006.
b) Możliwości rozwinięcia tej analizy były ograniczone ze względu na trudności z dostępnością danych i nieporównywalność wynikającą z różnic w zastosowanych metodach i w zakresie.
c) Podjęto kilka prób oceny wydajności w oparciu o ograniczoną liczbę projektów.
d) W modelach HERMIN nie uwzględniono krajowych cech indywidualnych gospodarek, podjęte zostaną jednak dalsze prace celem zaradzenia ograniczeniom.
Komisja uważa, że ograniczona ilość rozbieżności stwierdzona w rozdziale 3 sprawozdania nie podważa dokładności, wiarygodności i przydatności danych stanowiących podstawę dla wyciągniętych wniosków. Dane zawarte w tabelach opatrzonych uwagami przez Trybunał w pkt 88 i 92 wskazują na istnienie znaczącego ogólnego materiału dowodowego na poparcie przyjętych hipotez.
Trudności napotkane w odniesieniu do wyczerpującego charakteru niektórych danych nie miały znaczącego wpływu na poczynione przydatne uwagi.
W przyszłości Komisja podejmie wszelkie konieczne kroki, aby z powodzeniem przygotować i zamknąć proces monitoringu i nadzoru.
Patrz: odpowiedź na pkt 111 powyżej.
ZALECENIA
Komisja przyznaje, że podczas przeprowadzania oceny ex post funduszy strukturalnych w przyszłości analiza wstępna mogłaby odegrać użyteczną rolę w ułatwieniu wykonawcom pracy.
a) Podstawowe dane wykorzystane do oceny ex post są gromadzone i dostarczane przez państwa członkowskie za pośrednictwem systemu monitoringu. Dostępność wiarygodnych danych może stanowić dla oceny ograniczenie, ale w okresie 2000-2006 osiągnięto postęp w tej dziedzinie.
b) Zakres wymagań i obowiązków musi umożliwić Komisji ocenę zdolności kandydata do przeprowadzenia oceny oraz tego, czy zaproponowane połączenie metod i technik może skutkować osiągnięciem wymaganych wyników.
Komisja podziela opinię Trybunału co do tego, że zakres wymagań i obowiązków odgrywa ważną rolę w osiąganiu dobrych wyników przy ocenie jakościowej.
c) Zważywszy na ograniczenia czasowe i budżetowe, przyszłe oceny ex post będą się skupiać na kluczowych pytaniach ewaluacyjnych, będą też przygotowywane i zaczynane wcześniej niż to miało miejsce dla okresu 1994-1999.
W oparciu o doświadczenia z okresu 1994-1999 uściślone zostaną uzgodnienia dotyczące monitoringu i nadzoru, a sam proces oceny rozpocznie się wcześniej.
b) Takiego podejścia nie można powszechnie zastosować, gdyż warunki gospodarcze znacznie się różnią w zależności od państwa członkowskiego i regionu.
c) Komisja zdaje sobie sprawę, że konieczna jest dalsza regularna praca w tej niezwykle złożonej dziedzinie.
d) Komisja zdaje sobie sprawę, że konieczna jest dalsza praca również w tej dziedzinie.
e) Sprawozdania z oceny ex post zlecone przez państwa członkowskie były jednym z głównych źródeł informacji dla ocen za okres 1994-1999. Chociaż to przede wszystkim Komisja odpowiada za ocenę ex post, w przyszłości powinno się pogłębić współpracę z państwami członkowskimi, tak aby oceny wewnętrzne odgrywały ważniejszą rolę.
Komisja prowadzi już współpracę na szeroką skalę z instytutami badawczymi i uniwersytetami i zamierza rozważyć wyznaczenie dalszych zadań do celów, o których mowa w tekście Trybunału.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.302.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie specjalne nr 10/2006 dotyczące ocen ex post programów celu 1 i 3 na lata 1994-1999 (fundusze strukturalne) wraz z odpowiedziami Komisji. |
Data aktu: | 20/07/2006 |
Data ogłoszenia: | 12/12/2006 |