dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Centrum
(2006/C 312/15)
(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)
WSTĘP
1. Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (zwane dalej "Centrum") zostało ustanowione na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 302/93 z dnia 8 lutego 1993 r.(1). Głównym zadaniem Centrum jest gromadzenie informacji dotyczących narkotyków i narkomanii w celu opracowywania i upowszechniania wiarygodnych i porównywalnych danych na poziomie europejskim. Informacje te powinny służyć jako podstawa analizy popytu na narkotyki i środków służących jego zmniejszeniu, a także, w bardziej ogólnym ujęciu, badaniu problemów związanych z rynkiem narkotykowym.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Hubert WEBER | |
Prezes |
Tabela 1
Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (Lizbona)
Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu | Kompetencje Centrum (rozporządzenie Rady (WE) nr 302/93 z dnia 8 lutego 1993 r.) | Zarządzanie | Środki udostępnione Centrum 2005 (2004) | Produkty i usługi 2005 | |
Wspólnota uzupełnia działanie państw członkowskich w celu zmniejszenia szkodliwych dla zdrowia skutków narkomanii, włącznie z informacją i profilaktyką. (Artykuł 152 ust. 1 Traktatu) |
Cele: Dostarczanie Unii i państwom członkowskim, na poziomie europejskim, wiarygodnych informacji dotyczących narkotyków i zjawiska narkomanii oraz jego konsekwencji. W swoich analizach Centrum powinno w pierwszej kolejności koncentrować się na: 1) popycie na narkotyki i jego obniżaniu; 2) strategiach i politykach krajowych i wspólnotowych; 3) współpracy międzynarodowej oraz geopolityce podaży; 4) kontroli handlu środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi oraz prekursorami; 5) konsekwencjach zjawiska handlu narkotykami dla krajów produkujących, konsumujących i krajów tranzytowych, w tym na praniu brudnych pieniędzy. |
Zadania: - gromadzenie i analiza danych, - prowadzenie dochodzeń i działań przygotowawczych, - zapewnianie większej wiarygodności danych na poziomie europejskim, - upowszechnianie wiarygodnych informacji, - poprawa koordynacji pomiędzy działaniami na szczeblu krajowym i wspólnotowym, - promowanie włączania danych na temat narkotyków do programów międzynarodowych. |
1) Zarząd: W jego skład wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego, dwóch przedstawicieli Komisji oraz dwóch naukowców posiadających szczególną wiedzę w dziedzinie narkotyków, wyznaczanych przez Parlament Europejski. Zarząd przyjmuje program prac, ogólne sprawozdanie roczne i zatwierdza budżet. 2) Dyrektor: Mianowany przez zarząd na wniosek Komisji. 3) Komitet naukowy: Wydaje opinie. W jego skład wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego. Zarząd ma możliwość mianowania do sześciu dodatkowych członków, w uznaniu ich szczególnych kompetencji. 4) Kontrola zewnętrzna: Trybunał Obrachunkowy. 5) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu: Parlament na zalecenie Rady. |
Budżet ostateczny: 12,8 mln euro (12,2 mln euro), z czego dotacje wspólnotowe: 96 % (96 %). Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2005 r.: 77 (77) stanowisk w planie zatrudnienia, z czego 58 obsadzonych (61) + 25 (22) inne stanowiska (kontrakty pomocnicze, pracownicy kontraktowi i pracownicy zatrudnieni na czas określony). Zatrudnienie całkowite: 83 (83), z czego wykonujący zadania operacyjne: 50,5 (54,5), zadania administracyjne i wsparcia informatycznego: 25 (20), zadania mieszane: 7,5 (8,5). |
Sieć informacyjna: Centrum zarządza siecią informatyczną służącą gromadzeniu i wymianie informacji, zwaną "Europejską Siecią Informacji o Narkotykach i Narkomanii" (Reitox); sieć ta powiązana jest z krajowymi sieciami informacji o narkotykach, z wyspecjalizowanymi centrami w państwach członkowskich oraz z systemami informacyjnymi organizacji międzynarodowych współpracujących z Centrum. Publikacje: - sprawozdanie roczne: stan problemu narkotykowego w Europie (22 wersje językowe, publikacja i interaktywna strona internetowa), - sprawozdanie roczne: "wybrane zagadnienia", (w j. angielskim, publikacja i interaktywna strona internetowa), - biuletyn statystyczny i interaktywna strona internetowa zawierająca ponad 200 tabel, 100 wykresów i pliki w formacie PDF, - sprawozdanie ogólne z działalności (roczne, w j. angielskim), - biuletyn informacyjny "Drugnet Europe" (4 wydania, z czego 2 w pięciu językach a 2 w języku angielskim, 12 pozycji), - badania/artykuły techniczne i naukowe (28). Inne strony internetowe: Stworzenie/aktualizacja/ opracowanie zawartości: - opracowania "Country situation", - dane do profili krajów, - ogólne przeglądy w zakresie leczenia uzależnień od narkotyków, - baza danych ustawodawstwa antynarkotykowego w Europie, - Bank Instrumentów Ewaluacyjnych, - system wymiany danych o działaniach na rzecz ograniczania popytu na narkotyki. Broszury promocyjne: (3 pozycje). Produkty medialne: (110 różnych pozycji). Udział w konferencjach/spotkaniach międzynarodowych: (75). Organizowanie spotkań technicznych i naukowych: (24). |
Źródło: Informacje przekazane przez Centrum. |
EUROPEJSKIE CENTRUM MONITOROWANIA NARKOTYKÓW I NARKOMANII
Tabela 2
Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika
EUROPEJSKIE CENTRUM MONITOROWANIA NARKOTYKÓW I NARKOMANII
Tabela 3
Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)
(w tys. euro) | |
2005 | |
Dochody operacyjne | |
Dotacje wspólnotowe | 10.592 |
Inne dotacje/dochody | 312 |
Ogółem (a) | 10.904 |
Wydatki operacyjne | |
Personel | 5.843 |
Administracja | 2.269 |
Działania operacyjne | 4.181 |
Ogółem (b) | 12.293 |
Wynik operacyjny (c = a - b) | - 1.389 |
Inne przychody (d) | 0 |
Inne koszty (e) | 35 |
Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) | - 1.424 |
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi za rok budżetowy 2005. |
Tabela 4
Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r.(1)
(w tys. euro) | ||
2005 | 2004 | |
Aktywa | ||
Aktywa trwałe | 2.989 | 3.058 |
Zapasy | ||
Należności krótko- i długoterminowe | 224 | 619 |
Środki pieniężne | 3.005 | 3.644 |
Ogółem | 6.218 | 7.321 |
Pasywa | ||
Wynik z poprzednich lat budżetowych | 4.296 | 4.296 |
Wynik roku budżetowego | - 1.424 | 0 |
Zobowiązania długoterminowe | ||
Zobowiązania krótkoterminowe | 3.346 | 3.025 |
Ogółem | 6.218 | 7.321 |
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005. |
Źródło: Dane Centrum. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Centrum w jego własnym sprawozdaniu finansowym.
ODPOWIEDZI CENTRUM
______
(1) Dz.U. L 36 z 12.2.1993. Rozporządzenie zostało zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3294/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. (Dz.U. L 341 z 30.12.1994, str. 7) i rozporządzeniem (WE) nr 1651/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 30).
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 15 czerwca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 13 lipca 2006 r.
(4) Artykuł 12 warunków zatrudnienia innych pracowników.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.312.86 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Centrum. |
Data aktu: | 28/09/2006 |
Data ogłoszenia: | 19/12/2006 |