(2006/C 315/01)
(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2006 r.)
KOMUNIKAT
Z zastrzeżeniem postanowień art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, na mocy którego Trybunał Obrachunkowy jest odpowiedzialny za kontrolę całości dochodów i wydatków Wspólnoty, oraz z zastrzeżeniem art. 276 tegoż Traktatu dotyczącego udzielania absolutorium, od 1987 roku niezależny kontroler corocznie bada sprawozdania finansowe Trybunału Obrachunkowego.
Sprawozdania niezależnego kontrolera na temat rozliczeń Trybunału sporządzone za lata 1987-1991 były przedstawiane jedynie Przewodniczącemu Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego.
Zgodnie z decyzją podjętą przez Kolegium Trybunału Obrachunkowego na posiedzeniu w dniu 8 lipca 1993 r. sprawozdania niezależnego kontrolera od 1992 roku są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Hubert WEBER | |
Prezes |
Poświadczenie prawidłowości i rzetelności sprawozdania finansowego na dzień 31 grudnia 2005 r.
Do członków
Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
Na mocy pełnomocnictw udzielonych nam przez Europejski Trybunał Obrachunkowy zbadaliśmy sprawozdanie finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2005 r. Za sporządzenie sprawozdania finansowego odpowiedzialny jest Europejski Trybunał Obrachunkowy. Nasze zadanie polega na wyrażeniu opinii na temat sprawozdania finansowego na podstawie przeprowadzonego przez nas badania.
Badanie to przeprowadziliśmy zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli. Standardy te wymagają, aby badanie było zaplanowane oraz przeprowadzone w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych błędów. Kontrola polega na zbadaniu, metodą wyrywkową, dowodów uzasadniających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym. Kontrola obejmuje także ocenę zastosowanych zasad i metod rachunkowości oraz ocenę znaczących szacunków poczynionych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy przy sporządzaniu sprawozdania finansowego, a także ocenę jego całościowej prezentacji. Uważamy, iż przeprowadzone przez nas badanie stanowi stosowną podstawę do wyrażenia poniższej opinii.
Zgodnie z zasadą rachunkowości nr 12 "Świadczenia pracownicze", przyjętą decyzją księgowego Komisji z dnia 28 grudnia 2004 r., na podstawie art. 133 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, Trybunał zaksięgował po raz pierwszy w dniu 31 grudnia 2004 r. rezerwę na emerytury i renty członków Trybunału oraz należność długoterminową od państw członkowskich w wysokości 43.689.621 euro. Wspomniana zasada rachunkowości nr 12 poddawana jest obecnie rewizji. W oczekiwaniu na ostateczną decyzję w tej kwestii oraz pozostając w zgodzie z wytycznymi Komisji, określając kwotę aktywów netto, Europejski Trybunał Obrachunkowy odejmuje "należność" od państw członkowskich z tytułu zobowiązań emerytalnych i rentowych.
Wyrażamy opinię, iż, z zastrzeżeniem skutków korekt, które mogą okazać się konieczne w ramach księgowania wspomnianych świadczeń emerytalnych i rentowych, sprawozdanie finansowe załączone do niniejszego dokumentu przedstawia, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r., przepisami wykonawczymi do tego rozporządzenia, ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości oraz przepisami wewnętrznymi Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, rzetelny obraz aktywów i sytuacji finansowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2005 r., a także wyniku ekonomicznego za rok budżetowy zamknięty tego dnia.
Luksemburg, dnia 25 października 2006 r.
KPMG Audit S.à.r.l. | |
Biegli rewidenci | |
P. WIES |
Sprawozdanie na temat procedur administracyjnych i księgowych, należytego zarządzania finansami oraz systemu kontroli wewnętrznej
Do członków
Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
Na mocy pełnomocnictw udzielonych nam przez Europejski Trybunał Obrachunkowy zbadaliśmy procedury administracyjne i księgowe, należyte zarządzanie finansami oraz system kontroli wewnętrznej za rok budżetowy zamknięty dnia 31 grudnia 2005 r. Badanie zostało przeprowadzone w celu sprawdzenia, czy poszczególne organy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego uzyskały wystarczającą pewność, pozwalającą im na potwierdzenie:
– że zarządzanie finansami Europejskiego Trybunału Obrachunkowego jest zgodne z obowiązującymi przepisami,
– że system kontroli wewnętrznej pozwala na sporządzenie wiarygodnego sprawozdania finansowego, a także na zachowanie zgodności z obowiązującymi przepisami.
Zastosowanie mają następujące przepisy:
– rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich,
– rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich,
– przepisy wewnętrzne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej, ustanowione decyzją nr 80-2003 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego i przyjęte przez Trybunał na posiedzeniach w dniach 17 i 18 grudnia 2003 r.
Zbadaliśmy środowisko kontroli, ocenę ryzyka, systemy kontroli oraz czynności kontrolne, a także systemy kontroli zarządczej. Nasze prace polegały na ocenie procedur administracyjnych i księgowych, zarządzania, wyrywkowej kontroli dowodów księgowych oraz rozmowach z pracownikami. Rodzaj i zakres badań zostały określone w zależności od naszej oceny środowiska kontroli. Uważamy, że przeprowadzone przez nas badania zapewniają wystarczającą podstawę do wyrażenia przez nas opinii dotyczącej procedur, należytego zarządzania finansami oraz systemu kontroli wewnętrznej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.
Opisane powyżej procedury nie doprowadziły do ujawnienia faktów, które podawałyby w wątpliwość adekwatność stosowanych procedur administracyjnych i księgowych, jak również procedur kontroli wewnętrznej i zgodności zarządzania finansami z obowiązującymi przepisami.
Luksemburg, dnia 25 października 2006 r.
KPMG Audit S.à.r.l. | |
Biegli rewidenci | |
P. WIES |
Sprawozdanie finansowe na dzień 31 grudnia 2005 r.
Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 2004 r.
(w tys. euro) | |||
Noty | 2005 | 2004 | |
Aktywa trwałe | 38.532 | 43.322 | |
Wartości niematerialne i prawne | 2 | 537 | 443 |
Rzeczowe aktywa trwałe | 2 | 37.995 | 42.879 |
Aktywa obrotowe | 5.623 | 12.531 | |
Prefinansowanie krótkoterminowe | 3 | - | 3.514 |
Należności krótkoterminowe | 4 | 2.777 | 1.909 |
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych | 2.846 | 7.108 | |
Aktywa razem | 44.155 | 55.853 | |
Zobowiązania długoterminowe | 47.869 | 43.884 | |
Świadczenia pracownicze | 5 | 47.694 | 43.689 |
Inne zobowiązania długoterminowe | 175 | 195 | |
Zobowiązania krótkoterminowe | 7 | 736 | 6.599 |
Rezerwy na ryzyko i obciążenia | 2.031 | 1.634 | |
Inne zobowiązania krótkoterminowe | 6 | 5.705 | 4.965 |
Pasywa razem | 55.605 | 50.483 | |
Aktywa netto | 7 | (11.450) | 5.370 |
Kwoty należne od państw członkowskich | |||
Przeniesienia z lat ubiegłych | 5.370 | 5.370 | |
Wynik ekonomiczny roku budżetowego | (16.820) | - | |
Załączone noty stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego. |
Rachunek dochodów i wydatków na dzień 31 grudnia 2005 r.
(w tys. euro) | ||
Noty | 2005 | |
Dochody operacyjne | ||
Środki przeniesione z Komisji do innych instytucji | 70.787 | |
Dochody z działalności administracyjnej | 8 | 16.163 |
86.950 | ||
Wydatki operacyjne | ||
Wydatki administracyjne | ||
Wydatki na personel | (74.686) | |
Wydatki związane ze środkami trwałymi | (4.396) | |
Emerytury i renty | (6.033) | |
Inne wydatki administracyjne | 9 | (18.761) |
(103.876) | ||
Wynik z działalności operacyjnej | (16.926) | |
Działalność inna niż operacyjna | ||
Dochody z operacji inwestycyjnych | 53 | |
Dochody z operacji finansowych | 68 | |
Koszty operacji finansowych | (15) | |
106 | ||
Wynik ekonomiczny roku budżetowego | (16.820) | |
Załączone noty stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego. |
Tabela przepływu środków pieniężnych za rok budżetowy 2005
(w tys. euro) | |
Przepływy środków pieniężnych ze zwykłej działalności | |
Wynik działalności za rok budżetowy | (16.925) |
Korekty dotyczące działalności | |
- Odpisy amortyzacyjne (wartości niematerialne i prawne) + | 311 |
- Odpisy amortyzacyjne (rzeczowe aktywa trwałe) + | 3.522 |
- Zmiana stanu rezerw na ryzyko i obciążenia | 397 |
- Zmiana stanu świadczeń pracowniczych | 4.004 |
- Zmiana stanu prefinansowania krótkoterminowego | 3.514 |
- Zmiana stanu należności krótkoterminowych | (889) |
- Zmiana stanu należności od organów wspólnotowych | 21 |
- Zmiana stanu zobowiązań długoterminowych | (19) |
- Zmiana stanu zobowiązań wobec dostawców i innych wierzycieli |
348 |
- Zmiana stanu zobowiązań wobec organów wspólnotowych | 393 |
- Zyski (straty) ze sprzedaży majątku ruchomego | 571 |
- Pozycje nadzwyczajne | 62 |
Przepływy środków pieniężnych ze zwykłej działalności | (4.690) |
Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej | |
Nabycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych |
(1.680) |
Zbycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych |
2.003 |
Dochody finansowe | 52 |
Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej | 376 |
Przepływy środków pieniężnych z działalności finansowej | |
Dochody finansowe | 68 |
Wydatki finansowe | (15) |
Przepływy środków pieniężnych z działalności finansowej | 53 |
Zmiana stanu netto środków pieniężnych | (4.261) |
Środki pieniężne na otwarcie roku budżetowego | 7.108 |
Środki pieniężne na zamknięcie roku budżetowego | 2.846 |
NOTY OBJAŚNIAJĄCE DO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGONA DZIEŃ 31 GRUDNIA 2005 r.
1. Zasady rachunkowości
1.1. Przepisy i prezentacja sprawozdania finansowego
Księgowość Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem") jest prowadzona, a sprawozdanie finansowe sporządzane jest zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich oraz rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania wymienionego rozporządzenia.
Począwszy od dnia 1 stycznia 2005 r., sprawozdanie finansowe jest przygotowywane zgodnie z zasadą rachunkowości memoriałowej. Bilans otwarcia Trybunału został sporządzony zgodnie z nowymi zasadami rachunkowości przyjętymi w dniu 28 grudnia 2004 r., które po raz pierwszy zastosowano w odniesieniu do roku budżetowego 2005.
Dane porównawcze za rok budżetowy 2004 zostały tak przetworzone, aby odzwierciedlały nowe zasady rachunkowości Trybunału.
W nocie 10 uzgodniono konta bilansowe przedstawione według zasad obowiązujących dla roku budżetowego 2004.
Zgodnie z zasadą rachunkowości nr 12 "Świadczenia pracownicze", przyjętą decyzją księgowego Komisji z dnia 28 grudnia 2004 r., na podstawie art. 133 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, w dniu 31 grudnia 2004 r. Trybunał zarejestrował po raz pierwszy rezerwy na emerytury i renty członków Trybunału w wysokości oszacowanej na podstawie studium aktuarialnego zobowiązań wynikających ze świadczeń uzyskanych do dnia dokonania oszacowania. Dla zbilansowanie tej rezerwy w 2004 r. Trybunał zaksięgował należność długoterminową od państw członkowskich. Wspomniana zasada rachunkowości nr 12 poddawana jest obecnie rewizji. W oczekiwaniu na ostateczną decyzję w tej kwestii oraz pozostając w zgodzie z wytycznymi Komisji, od 2005 r., określając kwotę aktywów netto Trybunał odejmuje "należność" od państw członkowskich z tytułu zobowiązań emerytalnych i rentowych. Dane porównawcze zostały dostosowane.
1.2. Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe
Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe wycenia się według kosztów zakupu pomniejszonych o sumę odpisów amortyzacyjnych.
Odpis amortyzacyjny wykazywany jest według metody liniowej przez prognozowany okres użytkowania, który przedstawia się następująco:
Programy komputerowe | 4 lata |
Budynek | 25 lat |
Urządzenia techniczne, maszyny i narzędzia | 4, 8 lat |
Meble i środki transportu | 4, 8, 10 lat |
Sprzęt komputerowy | 4 lata |
Wyposażenie wynajmowanych budynków | okres trwania najmu |
1.3. Prefinansowanie
Prefinansowanie jest formą płatności zaliczkowej na rzecz beneficjenta mającą na celu np. zapewnienie mu płynności finansowej. Może być ono rozbite na szereg płatności przez okres wskazany w danej umowie o prefinansowanie. Płatność lub zaliczka podlega zwrotowi, chyba że zostanie wykorzystana na cele, na które była przeznaczona, w okresie wskazanym w umowie.
Nierozliczone na koniec roku kwoty prefinansowania wycenia się według pierwotnej wypłaconej kwoty pomniejszonej o: zwrócone kwoty, rozliczone wydatki kwalifikowalne, szacunkowe wydatki kwalifikowalne nierozliczone na koniec roku oraz utratę wartości.
1.4. Należności
Należności wycenia się w kwocie nominalnej pomniejszonej, w odpowiednim przypadku, o odpisy z tytułu utraty wartości.
1.5. Wierzyciele
Zobowiązania ujmuje się w bilansie w ich kwocie nominalnej.
1.6. Zobowiązania emerytalne i rentowe wobec członków
Zgodnie z art. 19 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2290/77 z dnia 18 października 1977 r. określającego uposażenia członków Trybunału Obrachunkowego (Dz.U. L 268 z 20.10.1977) świadczenia emerytalne i rentowe pokrywane są z budżetu Wspólnot, a państwa członkowskie wspólnie gwarantują wypłacanie wymienionych świadczeń.
Kwoty zagwarantowane przez państwa członkowskie ustalane są na podstawie zasady rachunkowości nr 12 "Świadczenia pracownicze", przyjętej decyzją księgowego Komisji z dnia 28 grudnia 2004 r., na podstawie art. 133 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, z jednej strony, i studium aktuarialnego sporządzonego przez ekspertów Biura ds. Administracji i Wypłat Należności z tytułu Uprawnień Indywidualnych Komisji (PMO), z drugiej strony.
2. Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe
(w tys. euro) | ||||
2005 | 2004 | |||
Wartość podlegająca amortyzacji | Skumulowana amortyzacja | Wartość księgowa netto | Wartość księgowa netto | |
Wartości niematerialne i prawne | 1.621 | (1.084) | 537 | 443 |
Rzeczowe aktywa trwałe | ||||
- Grunty i budynki | 52.581 | (17.606) | 34.975 | 39.177 |
- Urządzenia techniczne maszyny i narzędzia |
1.247 | (889) | 358 | 514 |
- Meble i środki transportu |
1.993 | (1.363) | 630 | 789 |
- Sprzęt komputerowy | 4.049 | (2.651) | 1.398 | 1.516 |
- Inne środki trwałe | 1.044 | (435) | 609 | 783 |
- Środki trwałe w budowie |
25 | - | 25 | 100 |
Suma cząstkowa | 60.939 | (22.944) | 37.995 | 42.879 |
Ogółem | 62.560 | (24.028) | 38.532 | 43.322 |
3. Prefinansowanie krótkoterminowe
Saldo za 2004 r. równa się środkom, które Trybunał wypłacił zaliczkowo kierownikowi projektu w związku z budową budynku.
4. Należności krótkoterminowe
Należności krótkoterminowe w większości odpowiadają należnościom ustalonym, ale jeszcze nieuzyskanym, w tym 1.392.326 euro z tytułu wykupienia krajowych uprawnień emerytalnych i rentowych przez urzędników instytucji.
Pozostała kwota dotyczy głównie zaliczek wypłaconych na poczet kosztów delegacji odbytych przez członków i pracowników Trybunału, które nie zostały jeszcze rozliczone.
5. Świadczenia pracownicze
Świadczenia pracownicze odpowiadają przyszłym uprawnieniom emerytalnym i rentowym członków Trybunału.
6. Zobowiązania krótkoterminowe
Zobowiązania krótkoterminowe dotyczą zobowiązań wobec dostawców, kosztów delegacji służbowych, które mają zostać zafakturowane przez wystawcę kart kredytowych oraz zobowiązań wobec różnych beneficjentów.
Ponadto pozycja ta zawiera zobowiązania wobec personelu na pokrycie nabytych praw regulaminowych, a także z tytułu kosztów delegacji służbowych pozostających do zwrotu.
7. Aktywa netto
Zmiany aktywów netto w 2005 r. przedstawiają się następująco:
(w tys. euro) | |
Saldo na dzień 31 grudnia 2004 r. | 43.252 |
Korekty - zmiany zasad rachunkowości (nota 10) | 5.808 |
Anulowanie z dniem 31 grudnia 2004 r. pozycji bilansującej rezerwę na emerytury i renty członków Trybunału | (43.690) |
Aktywa netto na dzień 31 grudnia 2004 r. | 5.370 |
Wynik ekonomiczny roku budżetowego | (16.820) |
Aktywa netto na dzień 31 grudnia 2005 r. | (11.450) |
8. Dochody z działalności administracyjnej
Pozycja ta zawiera głównie podatki i składki społeczne od uposażeń członków i pracowników.
9. Pozostałe wydatki administracyjne
Pozycja ta zawiera głównie koszty wynajmu budynków i związane z tym opłaty, koszty delegacji służbowych pracowników i członków, koszty informatyczne oraz koszty związane ze szkoleniem zawodowym.
10. Skutki przyjęcia rachunkowości memoriałowej
W trakcie roku obrachunkowego Trybunał przyjął zasady księgowości memoriałowej. Przyjęcie tych zasad pociągnęło za sobą następującą korektę sprawozdania porównawczego:
Aktywa
(w tys. euro) | |||
Na dzień 31.12.2004 po przekształceniu | Zmiany | Na dzień 31.12.2004 | |
Wartości niematerialne i prawne | 443 | 28 | 415 |
Rzeczowe aktywa trwałe | 42.879 | 719 | 42.160 |
Zapasy | - | (197) | 197 |
Prefinansowanie krótkoterminowe | 3.514 | 3.514 | - |
Należności krótkoterminowe | 1.909 | 525 | 1.384 |
Należności długoterminowe(1) | 43.690 | - | 43.690 |
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych | 7.108 | - | 7.108 |
99.543 | 4.589 | 94.954 | |
(1) Kwota, o którą pomniejszono aktywa netto (nota 7). |
Pasywa
(w tys. euro) | |||
Na dzień 31.12.2004 po przekształceniu | Korekty | Na dzień 31.12.2004 | |
Aktywa netto (nota 7) | 49.060 | 5.808 | 43.252 |
Zobowiązania długoterminowe | 43.885 | 176 | 43.709 |
Rezerwy na ryzyko i obciążenia | 1.634 | 1.634 | - |
Zobowiązania krótkoterminowe | 4.964 | (3.029) | 7.993 |
99.543 | 4.589 | 94.954 |
Zmiany w zasadach i metodach rachunkowości, będące wynikiem wdrożenia rachunkowości memoriałowej, wymagały, w celu uwzględnienia elementów, które uprzednio nie musiały znajdować się w sprawozdaniach finansowych, zastosowania następujących korekt:
(w tys. euro) | |
Zaklasyfikowanie przez Komisję Europejską dodatnich sald zaliczek do dochodów | 7.051 |
Środki trwałe (w tym 99.843 na środki trwałe w budowie), odpisy amortyzacyjne obliczane już nie na podstawie rocznej, ale miesięcznej | 746 |
Zapasy, wyłączenie z bilansu | (197) |
Prefinansowanie na rzecz kierownika projektu K2 | 3.514 |
Zobowiązania, jeszcze nieotrzymane faktury | (624) |
Rozliczenia międzyokresowe i konta przejściowe, koszty jeszcze niezafakturowane oraz koszty przeniesione | (3.048) |
Inne: urlopy niewykorzystane przez pracowników do dnia 31 grudnia 2004 r. | (1.634) |
Razem | 5.808 |
11. Zobowiązania pozabilansowe
Zgodnie z umową ramową dotyczącą rozbudowy budynku Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, podpisaną w dniu 15 grudnia 1999 r., strony umowy uzgodniły co następuje:
Państwo luksemburskie zobowiązuje się do zbycia na rzecz Trybunału prawa własności budynku, posadowionego na gruncie przeznaczonym pod pierwszy etap rozbudowy, za cenę 1 (jednego) euro i na okres nieprzekraczający 49 (czterdziestu dziewięciu) lat. Wszelkie późniejsze zbycie prawa własności budynków dotyczące innych gruntów niezbędnych do kolejnych etapów rozbudowy nie może przekroczyć okresu trwania prawa własności budynku udzielonego na realizację pierwszego etapu rozbudowy.
Ponadto państwo luksemburskie zobowiązuje się do sprzedaży tych gruntów w każdej chwili i za cenę rynkową ustaloną w drodze wspólnej ekspertyzy.
Ze swojej strony Trybunał zobowiązuje się przedsięwziąć wszelkie niezbędne środki w celu nabycia tych terenów od państwa luksemburskiego. W tym celu zwróci się o niezbędne środki do władz budżetowych.
Ponadto, ze strony dostawców - stron trzecich, ustanowiono następujące gwarancje bankowe, jako zabezpieczenie należytego wykonania umów:
(w tys. euro) | |
- Świadczenia usług agencji podróży | 20 |
- Długoterminowego wynajmu samochodów służbowych | 75 |
- Świadczenia usług restauracyjnych | 28 |
Razem | 123 |
W związku z czterema obowiązującymi umowami najmu nieruchomości zobowiązania czynszowe pozostające do spłaty wynoszą 9.951.290 euro. Szczegóły przedstawia poniższa tabela:
(w tys. euro) | |
- Budynki | 9.758 |
- Oddział w Brukseli | 144 |
- Parkingi | 50 |
Razem | 9.952 |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.315.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie Niezależnego Kontrolera na temat rozliczeń Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok obrachunkowy 2005. |
Data aktu: | 25/10/2006 |
Data ogłoszenia: | 21/12/2006 |