na temat projektu rozporządzenia Komisji (WE) zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1653/2004 w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 ustanawiającego statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi
(SEC(2007) 492 wersja ostateczna)
(2007/C 216/01)
(Dz.U.UE C z dnia 14 września 2007 r.)
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(1), w szczególności jego art. 15,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. zmieniające rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2),
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 1653/2004z dnia 21 września 2004 r. w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 ustanawiającego statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(3),
uwzględniając wniosek dotyczący projektu rozporządzenia Komisji (WE) zmieniającego rozporządzenie Komisji (WE) nr 1653/2004 w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych, na podstawie rozporządzenia
Rady (WE) nr 58/2003 ustanawiającego statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(4),
uwzględniając wniosek skierowany do Trybunału Obrachunkowego przez Komisję w dniu 25 kwietnia 2007 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
1. Projekt rozporządzenia w zamierzeniu ma zmienić typowe rozporządzenie finansowe dla agencji wykonawczych(5) (zwane dalej "typowym rozporządzeniem finansowym"), na wzór zmian wprowadzonych rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. do rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich oraz w świetle doświadczeń zdobytych w zakresie istniejących agencji wykonawczych.
2. Artykuł 20 projektu rozporządzenia przewiduje, że oprócz przekazywania, dla celów informacyjnych, budżetów oraz budżetów korygujących władzy budżetowej, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz Komisji, a także oprócz publikowania ich na stronach internetowych odnośnych agencji,
"streszczenie budżetów i budżetów korygujących publikowane jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w ciągu trzech miesięcy od dnia ich przyjęcia". Jednakże uwzględniając zasadę budżetowej przejrzystości, wskazane byłoby określenie zakresu i treści streszczenia, które agencje wykonawcze zobowiązane są publikować.
3. Pierwszy akapit art. 27 przewiduje, że "wszystkim podmiotom działającym w sferze finansów (...), jak i wszystkim innym osobom zaangażowanym w wykonanie budżetu, zarządzanie oraz kontrolę czy audyt zabrania się podejmowania jakichkolwiek operacji w ramach wykonywania budżetu, które mogą spowodować powstanie konfliktu ich interesów z interesami danej agencji bądź Wspólnot". Słowa "w ramach wykonywania budżetu" (podobnie jak w art. 52 rozporządzenia finansowego) powinny zostać wykreślone z tego artykułu lub artykuł ten należy odpowiednio przeredagować, gdyż osoby zaangażowane w prace kontrolne bądź audytowe nie powinny podejmować operacji w ramach wykonywania budżetu.
4. Nowy art. 42a projektu typowego rozporządzenia finansowego we francuskiej wersji językowej stanowi, że agencja powinna sporządzić wykaz créances communautaires (swoich należności), w którym podaje nazwy dłużników i kwoty długu, w przypadkach gdy dłużnik otrzymał nakaz zapłaty prawomocnym wyrokiem (res judicata) Trybunału oraz gdy w ciągu jednego roku od jego ogłoszenia nie dokonano żadnej bądź żadnej znaczącej płatności(6). Wyrażenie "créances communautaires" (należności agencji) jest zbyt ogólnikowe; należy sprecyzować, że chodzi tu wyłącznie o należności, które są objęte budżetem operacyjnym agencji wykonawczych.
Niniejsza opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu podczas posiedzenia w dniu 12 lipca 2007 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Hubert WEBER | |
Prezes |
______
(1) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, str. 1.
(2) Dz.U. L 390 z 30.12.2006, str. 1.
(3) Dz.U. L 297 z 22.9.2004, str. 6.
(4) SEC(2007) 492 wersja ostateczna z dnia 25 kwietnia 2007 r.
(5) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1653/2004 (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, str. 6).
(6) Podobny wymóg został sformułowany w przepisach wykonawczych do rozporządzenia finansowego (patrz: art. 81 ust. 4 przepisów wykonawczych).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.216.1 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia na temat projektu rozporządzenia Komisji (WE) zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1653/2004 w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 ustanawiającego statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi (SEC(2007) 492 wersja ostateczna). |
Data aktu: | 12/07/2007 |
Data ogłoszenia: | 14/09/2007 |