(2007/C 291/01)
(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2007 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniu 8 listopada 2007 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk europejskich(1) (zwanego dalej "projektowanym rozporządzeniem").
Kompetencja EBC do wydania opinii wynika z pierwszego akapitu art. 105 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
1. Uwagi ogólne
1.1 EBC przyjmuje z zadowoleniem projektowane rozporządzenie, gdyż potwierdza ono istnienie dwóch równoległych i komplementarnych systemów tworzenia statystyk europejskich, a tym samym potwierdza niezależność ESBC w zakresie realizacji jego funkcji statystycznych (pkt 7 i 8 preambuły). EBC przyjmuje również z zadowoleniem wskazanie, w punkcie 9 preambuły, na ważną doradczą rolę Komitetu Statystki Monetarnej, Finansowej i Bilansu Płatniczego (Committee on monetary, financial and balance of payments statistics, CMFB).
1.2 EBC zauważa również z zadowoleniem, że projektowane rozporządzenie uznaje potrzebę ścisłej współpracy pomiędzy ESS i ESBC w zakresie opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyk europejskich tworzonych przez oba systemy (art. 8). W tym względzie EBC stwierdza, że podstawą do realizacji wymogu ścisłej współpracy pomiędzy ESS i ESBC, wskazanego w punkcie 6 preambuły projektowanego rozporządzenia, będą pierwotne ramy prawne mające zastosowanie do ESBC na mocy postanowień Traktatu. W szczególności art. 5 Statutu ESBC stanowi, że EBC, wspomagany przez krajowe banki centralne, gromadzi w celu realizacji zadań ESBC niezbędne informacje statystyczne bądź od kompetentnych organów krajowych bądź bezpośrednio od podmiotów gospodarczych, oraz współpracuje w tym celu z instytucjami lub organami Wspólnoty i kompetentnymi władzami państw członkowskich.
1.3 Ponadto EBC przyjmuje z zadowoleniem okoliczność, iż art. 20 ust. 3 projektowanego rozporządzenia porusza kwestię wymiany poufnych danych, wyłącznie dla celów statystycznych, pomiędzy ESS i ESBC. Uznaje się powszechnie, że rozszerzona wymiana poufnych informacji pomiędzy ESS i ESBC jest w coraz większym stopniu niezbędna dla zapewnienia jakości i spójności statystyk europejskich i jednoczesnego ograniczenia obciążeń respondentów. Można to osiągnąć wymagając przekazania tych samych danych tylko jednokrotnie i następnie przekazując je do różnych organów statystycznych, które takich danych potrzebują, przestrzegając przy tym ściśle zasad poufności. EBC uważa jednakże, że, w przeciwieństwie do obecnego brzmienia art. 20 ust. 3 wymiana taka nie powinna być uzależniana od powstania kolejnych branżowych aktów prawnych, które wyraźnie uzasadniałyby taką wymianę poufnych informacji statystycznych. W celu zapewnienia efektywnej i skutecznej wymiany informacji statystycznych, ramy prawne powinny stanowić, iż do wymiany takiej może dojść pod warunkiem, że jest ona niezbędna do opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyk europejskich, czego przykładem jest art. 20 ust. 1 projektowanego rozporządzenia, normujący wymianę poufnych informacji statystycznych w ramach ESS.
1.4 EBC podkreśla, iż, w celu zmniejszenia obciążenia respondentów istotne jest uzyskanie pełnego prawnego dostępu do wszystkich wymaganych istniejących danych. Mowa o tym również w art. 23 (Dostęp do rejestrów administracyjnych) projektowanego rozporządzenia. EBC wskazuje jednakże, że ramy prawne powinny umożliwiać określenie raczej praktycznych ustaleń i "metod" osiągnięcia skutecznego dostępu do danych niż "granic i warunków", ponieważ to ostatnie sugeruje istnienie nieuzasadnionych ograniczeń dla takiego dostępu.
1.5 Zgodnie z art. 253 Traktatu, rozporządzenia przyjęte wspólnie przez Parlament Europejski i Radę powinny powoływać się na opinie wymagane na mocy Traktatu. W związku z powyższym EBC proponuje, aby preambuła projektowanego rozporządzenia odnosiła się do niniejszej opinii EBC.
2. Propozycje zmian
W przypadku gdyby opinia EBC miała prowadzić do zmian w projektowanym rozporządzeniu, ich propozycje zamieszczono w załączniku.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 14 listopada 2007 r.
Wiceprezes EBC | |
Lucas D. PAPADEMOS |
______
(1) COM(2007) 625.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.291.1 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia wydana na wniosek Rady Unii Europejskiej w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk europejskich. |
Data aktu: | 14/11/2007 |
Data ogłoszenia: | 05/12/2007 |