(2007/C 292/01)
(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2007 r.)
KOMUNIKAT
Z zastrzeżeniem postanowień art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, na mocy którego Trybunał Obrachunkowy jest odpowiedzialny za kontrolę całości dochodów i wydatków Wspólnoty, oraz z zastrzeżeniem postanowień art. 276 tegoż Traktatu, dotyczących udzielania absolutorium, od 1987 roku niezależny kontroler corocznie bada sprawozdania finansowe Trybunału Obrachunkowego.
Sprawozdania niezależnego kontrolera na temat sprawozdań finansowych Trybunału sporządzone za lata 1987-1991 były przedstawiane jedynie przewodniczącemu Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego.
Zgodnie z decyzją podjętą przez Kolegium Trybunału Obrachunkowego na posiedzeniu w dniu 8 lipca 1993 r. sprawozdania niezależnego kontrolera, począwszy od sprawozdania za rok budżetowy 1992, są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Michel HERVÉ | |
Sekretarz Generalny |
Poświadczenie prawidłowości i rzetelności sprawozdania finansowego na dzień 31 grudnia 2006 r.
Do członków
Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
Na mocy pełnomocnictwa udzielonego nam przez Europejski Trybunał Obrachunkowy zbadaliśmy załączone poniżej sprawozdanie finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego obejmujące bilans na dzień 31 grudnia 2006 r., rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy zamknięty tego dnia, rachunek przepływów pieniężnych, a także zestawienie zmian w aktywach netto oraz załącznik zawierający opis głównych zasad rachunkowości i inne noty objaśniające.
Odpowiedzialność członków Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za sporządzenie i przedstawienie sprawozdania finansowego
Członkowie Europejskiego Trybunału Obrachunkowego są odpowiedzialni za sporządzenie i rzetelne przedstawienie sprawozdania finansowego zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r., przepisami wykonawczymi do tego rozporządzenia, ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości oraz przepisami wewnętrznymi Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Zadania te obejmują: zaplanowanie, wprowadzenie i monitorowanie kontroli wewnętrznej związanej ze sporządzeniem i rzetelnym przedstawieniem sprawozdania finansowego niezawierającego istotnych nieprawidłowości, wynikających czy to z nadużyć, czy z błędów; wybór i stosowanie właściwych zasad i metod rachunkowości, a także opracowanie odpowiednich szacunków księgowych stosownie do okoliczności.
Zadania biegłego rewidenta
Naszym zadaniem jest wydanie opinii na temat sprawozdania finansowego na podstawie przeprowadzonego przez nas badania. Badanie to przeprowadziliśmy zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli przyjętymi przez Instytut Biegłych Rewidentów. Standardy te wymagają, abyśmy działali zgodnie z zasadami etyki oraz planowali i prowadzili kontrolę w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości.
Kontrola polega na przeprowadzeniu procedur mających na celu zgromadzenie dowodów potwierdzających kwoty oraz informacje przedstawione w sprawozdaniu finansowym. Wybór tych procedur należy do biegłego rewidenta, podobnie jak ocena ryzyka występowania istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym, wynikających czy to z nadużyć, czy z błędów. Dokonując oceny ryzyka, biegły rewident bierze pod uwagę kontrolę wewnętrzną prowadzoną w badanej organizacji w związku ze sporządzeniem i rzetelnym przedstawieniem sprawozdania finansowego. Celem tego działania jest wybór procedur kontroli stosownych do okoliczności, nie zaś wydanie opinii na temat skuteczności kontroli wewnętrznej. Kontrola obejmuje również ocenę stosowności wybranych metod rachunkowości oraz racjonalności szacunków księgowych dokonanych przez członków Trybunału Obrachunkowego, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. Uważamy, że zebrane przez nas dowody są właściwe i wystarczające, aby uzasadnić naszą opinię.
Opinia
Wyrażamy opinię, że sprawozdanie finansowe przedstawia - zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r., przepisami wykonawczymi do tego rozporządzenia, ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości oraz przepisami wewnętrznymi Europejskiego Trybunału Obrachunkowego - rzetelny obraz sytuacji finansowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2006 r., a także jego wyniku ekonomicznego za rok budżetowy zamknięty tego dnia.
Luksemburg, dnia 28 września 2007 r.
KPMG Audit S.à r.l. | |
Biegli rewidenci | |
P. WIES |
Procedury administracyjne i księgowe, należyte zarządzanie finansami oraz system kontroli wewnętrznej
Do członków
Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
Na mocy pełnomocnictwa udzielonego nam przez Europejski Trybunał Obrachunkowy zbadaliśmy procedury administracyjne i księgowe, należyte zarządzanie finansami oraz system kontroli wewnętrznej za rok budżetowy zamknięty dnia 31 grudnia 2006 r. Badanie to miało na celu sprawdzenie, czy poszczególne organy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego uzyskały wystarczającą pewność, pozwalającą im na potwierdzenie:
– że zarządzanie finansami Europejskiego Trybunału Obrachunkowego jest zgodne z obowiązującymi przepisami,
– że system kontroli wewnętrznej umożliwia sporządzanie wiarygodnych sprawozdań finansowych oraz zapewnia zgodność z obowiązującymi przepisami.
Zastosowanie mają następujące przepisy:
– rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich,
– rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich,
– przepisy wewnętrzne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej, zatwierdzone decyzją nr 80-2003 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego i przyjęte przez Trybunał na posiedzeniach w dniach 17 i 18 grudnia 2003 r.
Zbadaliśmy środowisko kontroli, ocenę ryzyka, systemy kontroli, czynności kontrolne, a także systemy kontroli zarządczej. Nasze prace polegały na ocenie procedur administracyjnych i księgowych, zarządzania oraz na wyrywkowej kontroli dowodów księgowych i rozmowach z pracownikami. Rodzaj i zakres badań zostały określone w zależności od naszej oceny środowiska kontroli. Uważamy, że przeprowadzone przez nas badania stanowią wystarczającą podstawę do wyrażenia przez nas opinii dotyczącej procedur, należytego zarządzania finansami oraz systemu kontroli wewnętrznej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.
Opisane powyżej procedury nie doprowadziły do ujawnienia faktów, które podawałyby w wątpliwość adekwatność stosowanych procedur administracyjnych, księgowych i kontroli wewnętrznej oraz zgodność zarządzania finansami z obowiązującymi przepisami.
Luksemburg, dnia 28 września 2007 r.
KPMG Audit S.à r.l. | |
Biegli rewidenci | |
P. WIES |
Sprawozdanie finansowe na dzień 31 grudnia 2006 r.
Bilans na dzień 31 grudnia 2006 r. i 31 grudnia 2005 r.
(w tys. euro) | |||
Nota | 2006 | 2005 | |
Aktywa trwałe | 36.212 | 38.532 | |
Wartości niematerialne i prawne | 2 | 592 | 537 |
Rzeczowe aktywa trwałe | 2 | 35 620 | 37.995 |
Aktywa obrotowe | 3.800 | 5.623 | |
Należności krótkoterminowe | 3 | 1.993 | 2.777 |
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych | 1.807 | 2.846 | |
Aktywa razem | 40.012 | 44.155 | |
Zobowiązania długoterminowe | 44.349 | 47.869 | |
Świadczenia pracownicze | 4 | 44 147 | 47.694 |
Inne zobowiązania długoterminowe | 202 | 175 | |
Zobowiązania krótkoterminowe | 7.081 | 7.736 | |
Rezerwy na ryzyko i obciążenia | 2.008 | 2.031 | |
Inne zobowiązania krótkoterminowe | 5 | 5.073 | 5.705 |
Pasywa razem | 51.430 | 55.605 | |
Aktywa netto | 6 | (11.418) | (11.450) |
Przeniesienia z lat ubiegłych | (11.450) | 5.370 | |
Wynik ekonomiczny roku budżetowego | 32 | (16.820) | |
Załączone noty objaśniające stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego. |
Rachunek dochodów i wydatków na dzień 31 grudnia 2006 r. i 31 grudnia 2005 r.
(w tys. euro) | |||
Nota | 2006 | 2005 | |
Dochody operacyjne | |||
Środki przeniesione z Komisji do innych instytucji | 82.297 | 70.787 | |
Dochody z działalności administracyjnej | 7 | 16.263 | 16.163 |
98.560 | 86.950 | ||
Wydatki operacyjne | |||
Wydatki administracyjne | |||
Wydatki na personel | (78.718) | (74.686) | |
Wydatki związane ze środkami trwałymi | (3.637) | (4.396) | |
Emerytury i renty | 4 | 1.274 | (6.033) |
Inne wydatki administracyjne | 8 | (17.512) | (18.761) |
(98.593) | (103.876) | ||
Wynik z działalności operacyjnej | (33) | (16.926) | |
Działalność inna niż operacyjna | |||
Dochody z operacji inwestycyjnych | — | 53 | |
Dochody z operacji finansowych | 80 | 68 | |
Koszty operacji finansowych | (15) | (15) | |
65 | 106 | ||
Wynik ekonomiczny roku budżetowego | 32 | (16.820) | |
Załączone noty objaśniające stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego. |
Tabela przepływu środków pieniężnych za rok budżetowy 2006 i 2005
(w tys. euro) | ||
2006 | 2005 | |
Przepływy środków pieniężnych ze zwykłej działalności | ||
Wynik działalności za rok budżetowy | 32 | (16.820) |
Korekty dotyczące działalności: | ||
— Odpisy amortyzacyjne (wartości niematerialne i prawne) + | 268 | 311 |
— Odpisy amortyzacyjne (rzeczowe aktywa trwałe) + | 2.440 | 3.522 |
— Zmiana stanu rezerw na ryzyko i obciążenia | (23) | 397 |
— Zmiana stanu świadczeń pracowniczych | (3.547) | 4.004 |
— Zmiana stanu prefinansowania krótkoterminowego | — | 3.514 |
— Zmiana stanu należności krótkoterminowych | 769 | (889) |
— Zmiana stanu należności od organów wspólnotowych | 16 | 21 |
— Zmiana stanu zobowiązań długoterminowych | 27 | (19) |
— Zmiana stanu zobowiązań wobec dostawców i innych wierzycieli | 378 | 348 |
— Zmiana stanu zobowiązań wobec organów wspólnotowych | (1.011) | 393 |
— Zyski (straty) ze sprzedaży majątku ruchomego | — | 571 |
— Pozycje nadzwyczajne | — | 61 |
Przepływy środków pieniężnych ze zwykłej działalności | (651) | (4.586) |
Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej | ||
Nabycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych | (1.314) | (1.680) |
Zbycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych | 926 | 2 004 |
Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej | (388) | 324 |
Zmiana stanu netto środków pieniężnych i ekwiwalentów środków pieniężnych | (1.039) | (4.262) |
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych na otwarcie roku budżetowego | 2.846 | 7.108 |
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych na zamknięcie roku budżetowego | 1.807 | 2.846 |
Zestawienie zmian w aktywach netto za rok 2006
(w tys. euro) | |||
Wyniki skumulowane |
Wynik ekonomiczny roku budżetowego |
Aktywa netto (razem) | |
Saldo na dzień 31 grudnia 2005 r. | 5.370 | (16.820) | (11.450) |
Alokacja wyniku ekonomicznego za poprzedni rok budżetowy | (16.820) | 16.820 | — |
Wynik ekonomiczny roku budżetowego | — | 32 | 32 |
Saldo na dzień 31 grudnia 2006 r. | (11.450) | 32 | (11.418) |
NOTY OBJAŚNIAJĄCE DO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO NA DZIEŃ 31 GRUDNIA 2006 R.
1. Zasady rachunkowości
1.1. Przepisy i prezentacja sprawozdania finansowego
Księgowość Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem") jest prowadzona, a sprawozdanie finansowe sporządzane jest zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich oraz z rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania wspomnianego rozporządzenia finansowego.
1.2. Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe
Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe wycenia się w kwocie kosztów zakupu pomniejszonej o sumę odpisów amortyzacyjnych.
Odpis amortyzacyjny wykazywany jest według metody liniowej przez prognozowany okres użytkowania, który przedstawia się następująco:
Programy komputerowe | 4 lata |
Budynek | 25 lat |
Urządzenia techniczne, maszyny i narzędzia | 4, 8 lat |
Meble i środki transportu | 4, 8, 10 lat |
Sprzęt komputerowy | 4 lata |
Wyposażenie wynajmowanych budynków | okres trwania najmu |
1.3. Prefinansowanie
Prefinansowanie jest formą płatności zaliczkowej na rzecz beneficjenta mającą na celu np. zapewnienie mu płynności finansowej. Może być ono rozbite na kilka płatności w okresie wskazanym w danej umowie o prefinansowanie. Płatność lub zaliczka podlega zwrotowi, chyba że zostanie wykorzystana na cele, na które była przeznaczona, w okresie wskazanym w umowie.
Nierozliczone na koniec roku kwoty prefinansowania wycenia się w kwocie pierwotnej płatności pomniejszonej o: zwrócone kwoty, rozliczone wydatki kwalifikowalne, szacunkowe wydatki kwalifikowalne nierozliczone na koniec roku oraz utratę wartości.
1.4. Należności
Należności wycenia się w kwocie nominalnej pomniejszonej, w odpowiednim przypadku, o odpisy z tytułu utraty wartości.
1.5. Zobowiązania
Zobowiązania ujmuje się w bilansie w ich kwocie nominalnej.
1.6. Zobowiązania emerytalne i rentowe wobec członków
Zgodnie z art. 19 rozporządzenia Rady (WE, Euratom, EWWiS) nr 2290/77 z dnia 18 października 1977 r. określającego uposażenia członków Trybunału Obrachunkowego (Dz.U. L 268 z 20.10.1977, str. 1), świadczenia emerytalne i rentowe pokrywane są z budżetu Wspólnot, a państwa członkowskie wspólnie gwarantują wypłacanie wymienionych świadczeń.
Kwoty zagwarantowane przez państwa członkowskie ustalane są na podstawie zasady rachunkowości nr 12 "Świadczenia pracownicze", przyjętej decyzją księgowego Komisji z dnia 28 grudnia 2004 r. na podstawie art. 133 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich oraz studium aktuarialnego sporządzonego przez ekspertów Biura ds. Administracji i Wypłat Należności z tytułu Uprawnień Indywidualnych Komisji (PMO).
Począwszy od roku budżetowego 2006, rezerwa na świadczenia emerytalne i rentowe jest obliczana bez podatku potrąconego przy wypłacaniu tych świadczeń, ponieważ podatek ten stanowi dochód budżetu Trybunału Obrachunkowego (patrz: uwagi w pkt 4). W 2005 r. rezerwa na świadczenia emerytalne i rentowe obejmowała te podatki. Gdyby Trybunał zastosował te zasady w 2005 r., kwota środków na te świadczenia na dzień 31 grudnia 2005 r. wyniosłaby 41.779.878 euro. Dane porównawcze nie zostały przekształcone.
2. Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe
(w tys. euro) | ||||
2006 | 2005 | |||
Wartość podlegająca amortyzacji | Skumulowana amortyzacja | Wartość księgowa netto | Wartość księgowa netto | |
Wartości niematerialne i prawne | 1.945 | (1.353) | 592 | 537 |
Rzeczowe aktywa trwałe | ||||
— Grunty | 777 | — | 777 | 777 |
— Budynki | 52.075 | (19.735) | 32.340 | 34.198 |
— Urządzenia techniczne, maszyny i narzędzia | 1.199 | (856) | 343 | 358 |
— Meble i środki transportu | 1.845 | (1.260) | 585 | 630 |
— Sprzęt komputerowy | 3.867 | (2.926) | 941 | 1.398 |
— Inne środki trwałe | 1.044 | (609) | 435 | 609 |
— Środki trwałe w budowie | 199 | — | 199 | 25 |
Suma cząstkowa | 61.006 | (25.386) | 35.620 | 37.995 |
Ogółem | 62 951 | (26.739) | 36.212 | 38.532 |
3. Należności krótkoterminowe
Należności krótkoterminowe w większości odpowiadają należnościom ustalonym, ale jeszcze nie uzyskanym, w tym 841.528 euro (2005: 1.392.326 euro) z tytułu wykupienia krajowych uprawnień emerytalnych i rentowych przez urzędników instytucji.
Pozostała kwota dotyczy głównie zaliczek wypłaconych na poczet kosztów delegacji odbytych przez członków i pracowników Trybunału, które nie zostały jeszcze rozliczone i rozliczeń międzyokresowych czynnych.
4. Świadczenia pracownicze
Świadczenia pracownicze odpowiadają przyszłym uprawnieniom emerytalnym i rentowym członków Trybunału.
Kwota "świadczeń pracowniczych" za 2006 r. jest podana jako kwota netto (patrz: uwaga w pkt 1.6).
5. Zobowiązania krótkoterminowe
Zobowiązania krótkoterminowe dotyczą zobowiązań wobec dostawców, a także kosztów delegacji służbowych, które mają zostać zafakturowane przez wystawcę kart kredytowych oraz zobowiązań wobec różnych beneficjentów.
Ponadto pozycja ta zawiera zobowiązania wobec personelu na pokrycie nabytych praw regulaminowych oraz z tytułu kosztów delegacji służbowych pozostających do zwrotu.
6. Aktywa netto
Zmiany aktywów netto w 2006 r. przedstawiają się następująco:
(w tys. euro) | |
Saldo na dzień 31 grudnia 2005 r. | (11.450) |
Wynik ekonomiczny roku budżetowego | 32 |
Aktywa netto na dzień 31 grudnia 2006 r. | (11.418) |
7. Dochody z działalności administracyjnej
Pozycja ta zawiera głównie podatki i składki społeczne od uposażeń członków i pracowników.
8. Pozostałe wydatki administracyjne
Pozycja ta zawiera głównie koszty wynajmu budynków i związane z tym opłaty, koszty delegacji służbowych pracowników i członków, koszty informatyczne oraz koszty związane ze szkoleniem zawodowym.
9. Zobowiązania pozabilansowe
Zgodnie z umową ramową dotyczącą rozbudowy budynku Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, podpisaną w dniu 15 grudnia 1999 r., strony umowy uzgodniły co następuje:
Państwo luksemburskie zobowiązuje się do zbycia na rzecz Trybunału prawa własności budynku posadowionego na gruncie przeznaczonym pod pierwszy etap rozbudowy, za cenę 1 (jednego) euro i na okres nieprzekraczający 49 (czterdziestu dziewięciu) lat. Wszelkie późniejsze zbycie prawa własności budynków dotyczące innych gruntów niezbędnych do kolejnych etapów rozbudowy nie może przekroczyć okresu trwania prawa własności budynku, udzielonego na realizację pierwszego etapu rozbudowy.
Trybunał zdecydował o przystąpieniu do drugiego etapu rozbudowy (budynek K3) i, ze względu na inne warunki realizacji, państwo luksemburskie i Trybunał postanowiły zawrzeć nową umowę ramową, której podpisanie jest przewidziane na 2007 r.
Ponadto ze strony dostawców - stron trzecich ustanowiono następujące gwarancje bankowe jako zabezpieczenie należytego wykonania umów:
(w tys. euro) | ||
2006 | 2005 | |
- świadczenia usług agencji podróży | 51 | 20 |
- długoterminowego wynajmu samochodów służbowych | 75 | 75 |
- świadczenia usług restauracyjnych | 28 | 28 |
Razem | 154 | 123 |
W związku z czterema obowiązującymi umowami najmu nieruchomości zobowiązania czynszowe pozostające do spłaty wynoszą 7.960.550 euro (2005: 9.951.290 euro). Szczegóły przedstawia poniższa tabela:
(w tys. euro) | ||
2006 | 2005 | |
- budynki | 7.833 | 9.758 |
- oddział w Brukseli | 110 | 144 |
- parkingi | 17 | 50 |
Razem | 7.960 | 9.952 |
(w tys. euro) | |
2006 | |
W związku z umowami leasingu operacyjnego różnego rodzaju sprzętu zobowiązania pozostające do spłaty wynoszą: | 363 |
Zaległe płatności w zakresie zobowiązań budżetowych: | 3.150 |
Razem | 3.513 |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.292.1 |
Rodzaj: | Zawiadomienie |
Tytuł: | Sprawozdanie Niezależnego Kontrolera na temat rozliczeń Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok budżetowy 2006. |
Data aktu: | 28/09/2007 |
Data ogłoszenia: | 05/12/2007 |