(2007/C 305/03)
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2007 r.)
KOMITETU REGIONÓW |
Przedstawione są następujące zalecenia: |
- Konieczne jest wprowadzenie pewnych uregulowań prawnych, ale nie powinny być one zbyt restrykcyjne, a ich zastosowanie powinno ograniczać się do tych dziedzin, w których prawo krajowe wydaje się być mało skuteczne (zasada pomocniczości). Powinna je cechować przejrzystość w ramach procedury konsultacji i europejskiej procedury apelacyjnej. |
- Próg miliona pasażerów wydaje się arbitralny i raczej niepotrzebny, jako że spowodowałby objęcie dyrektywą ponad 150 portów lotniczych; wiele z nich to małe regionalne porty lotnicze, które nie będą w stanie sprostać takim obowiązkom administracyjnym. Dyrektywa ta powinna więc mieć zastosowanie jedynie do tych lotnisk, których udział w ogólnym rynku pasażerów w UE przekracza 1 %. |
- Niezależne krajowe organy regulacyjne powinny również mieć możliwość przyznawania zwolnień lotniskom, które znajdują się poniżej tego progu, jeśli wydaje się, że posiadają one znaczną siłę rynkową. Wszelkie badania rynkowe przeprowadzane przez krajowe organy regulujące ruch lotniczy odbywają się pod nadzorem Komisji Europejskiej w celu zapewnienia jednakowego traktowania w całej Europie (należy więc zmienić art. 1 ust. 2 COM(2006) 820). |
- Dyrektywa powinna zachowywać neutralność wobec zasady finansowania z jednego źródła - "single-till". |
- Istotną składową potencjału przepustowego jest brak przeszkód w dotarciu do portu lotniczego dzięki różnym nowym sposobom przemieszczania się; stanowi to warunek pełniejszego wykorzystania istniejącego potencjału regionalnych portów lotniczych. |
- Regionalne porty lotnicze są niezbędne dla rozkwitu regionów i mogą odegrać istotną rolę w rozładowaniu zatorów w dużych portach lotniczych. Mogą one zresztą ukierunkować swą działalność na lotnictwo ogólne oraz potencjalnie na szereg usług, na które w przyszłości będzie mniej miejsca w dużych portach lotniczych ze względu na zwiększenie się komercyjnego ruchu w lotnictwie. |
Dokument źródłowy: |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych zasad realizacji usług transportu lotniczego na terenie Wspólnoty |
COM(2006) 396 wersja ostateczna |
Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: "Plan działania w zakresie przepustowości, efektywności i bezpieczeństwa portów lotniczych w Europie" |
COM(2006) 819 wersja ostateczna |
Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opłat lotniskowych |
COM(2006) 820 wersja ostateczna |
Sprawozdanie Komisji w sprawie stosowania dyrektywy Rady 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. |
COM(2006) 821 wersja ostateczna |
Sprawozdawca: radny Gordon KEYMER, Rada Okręgu Tandridge, (UK/PPE) |
I. Zalecenia polityczne
I. Potrzeba legislacji
1. Konieczne jest wprowadzenie pewnych uregulowań prawnych, ale nie powinny być one zbyt restrykcyjne, a ich zastosowanie powinno ograniczać się do tych dziedzin, w których prawo krajowe wydaje się być mało skuteczne (zasada pomocniczości). Powinna je cechować przejrzystość w ramach procedury konsultacji i europejskiej procedury apelacyjnej.
II. Opłaty lotniskowe
2. Próg miliona pasażerów wydaje się arbitralny i raczej niepotrzebny, jako że spowodowałby objęcie dyrektywą ponad 150 portów lotniczych; wiele z nich to małe regionalne porty lotnicze, które nie będą w stanie sprostać takim obowiązkom administracyjnym. Zaleca się, by krajowe organy regulujące ruch lotniczy przeprowadziły badania rynku, które byłyby pod nadzorem UE w celu zapewnienia jednakowego traktowania w całej Europie.
3. Dyrektywa ma zastosowanie jedynie do tych lotnisk, które mają ponad 1 % udziału w ogólnym rynku pasażerów w UE.
4. Niezależne krajowe organy regulacyjne mogą przyznawać zwolnienia na podstawie badania warunków konkurencyjności rynku lub w wypadku tych lotnisk, które mają mniej niż 20 % udziału w rynku krajowym. Mogą również uwzględnić lotniska, które znajdują się poniżej tego progu, jeśli wydaje się, że posiadają one znaczną siłę rynkową.
5. Wszelkie badania rynkowe przeprowadzane przez krajowe organy regulujące ruch lotniczy odbywają się pod nadzorem Komisji Europejskiej w celu zapewnienia jednakowego traktowania w całej Europie.
6. Dyrektywa powinna zachowywać neutralność wobec zasady finansowania z jednego źródła - "single-till" (finansowanie z kilku źródeł - "dual-till" może się dobrze sprawdzać).
7. Należy pozwolić portom lotniczym na różnicowanie opłat zarówno w celu przyciągnięcia linii zakładających w danym porcie swoją bazę, jak i po to, by umożliwić rozwój terminali tanich linii lotniczych.
III. Organ regulacyjny
8. Krajowe organy regulacyjne muszą być w pełni niezależne zarówno pod względem operacyjnym, jak i finansowym.
IV. Potencjał przepustowy
9. Europa musi poprawić wykorzystanie istniejącego potencjału przepustowego, jak i inwestować w nowy potencjał.
10. Istotną składową potencjału przepustowego jest brak przeszkód w dotarciu do portu lotniczego dzięki różnym nowym sposobom przemieszczania się; stanowi to warunek pełniejszego wykorzystania istniejącego potencjału regionalnych portów lotniczych. Chodzi zwłaszcza o połączenie portów lotniczych z centrami miast i liniami szybkiej kolei oraz o gęstszą sieć szybkich połączeń kolejowych, które ograniczyłyby krótkodystansowy ruch samochodowy i podniosłyby przepustowość.
11. Lotnictwo cywilne odgrywa istotną rolę w rozszerzonej Europie, umożliwiając szybkie i proste przemieszczanie się pomiędzy regionalnymi portami lotniczymi. Dlatego też przepisy dotyczące przemieszczania w lotnictwie cywilnym powinny zostać zachowane.
V. Obsługa naziemna
12. Dyrektywa z 1996 r. przyniosła korzyści w postaci wzrostu wydajności, obniżenia kosztów i utworzenia nowych miejsc pracy. Można by lepiej stosować istniejącą dyrektywę, ale tworzenie nowych regulacji nie jest konieczne.
VI. Skutki dla planowania
13. Uznając związek pomiędzy istnieniem połączeń regionalnych a wzrostem gospodarczym, Komitet Regionów uważa, że regionalne porty lotnicze są niezbędne dla rozkwitu regionów i mogą odegrać istotną rolę w rozładowaniu zatorów w dużych portach lotniczych. Mogą one zresztą ukierunkować swą działalność na lotnictwo ogólne oraz potencjalnie na szereg usług, na które w przyszłości będzie mniej miejsca w dużych portach lotniczych ze względu na zwiększenie się komercyjnego ruchu w lotnictwie.
14. Władze lokalne i regionalne powinny zaangażować się w lotnictwo w inny sposób, stosując krótszą perspektywę czasową i bardziej dynamiczne podejście.
15. W lokalnym i regionalnym planowaniu przestrzennym w perspektywie długoterminowej należy w większym stopniu uwzględniać przyszły rozwój portów lotniczych (infrastruktura mieszkaniowa, sieci transportowe, planowanie sieci handlu detalicznego itd.).
II. Zalecenia komitetu regionów
Zalecenie 1
Wniosek Komisji dotyczący dyrektywy w sprawie opłat lotniskowych [COM(2006) 0820]
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Wywód 1 | Wywód 1 |
Główne zadanie i główna działalność handlowa portów lotniczych polegają na zapewnianiu obsługi statków powietrznych od momentu lądowania do startu oraz obsługi pasażerów i ładunków, w celu umożliwienia przewoźnikom lotniczym świadczenia usług transportu lotniczego. W tym celu porty lotnicze oferują pewne urządzenia i usługi związane z eksploatacją statków powietrznych i obsługą pasażerów i ładunków, których koszty pokrywane są na ogół z opłat lotniskowych. | Główne zadanie i główna działalność handlowa portów lotniczych polegają na zapewnianiu obsługi statków powietrznych od momentu lądowania do startu oraz obsługi pasażerów i ładunków, w celu umożliwienia przewoźnikom lotniczym świadczenia usług transportu lotniczego. W tym celu porty lotnicze oferują pewne urządzenia i usługi związane z eksploatacją statków powietrznych i obsługą pasażerów i ładunków, których koszty pokrywane są na ogół, ale niekoniecznie wyłącznie, z opłat lotniskowych. |
Uzasadnienie
Dyrektywa powinna zachowywać neutralność wobec zasady finansowania z jednego źródła - "single-till" (finansowanie z kilku źródeł - "dual-till" może się dobrze sprawdzać).
Zalecenie 2
Wniosek Komisji dotyczący dyrektywy w sprawie opłat lotniskowych [COM(2006) 0820]
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
art. 1.2 | art. 1.2 |
Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do wszystkich portów lotniczych położonych na terytorium, na którym stosuje się postanowienia Traktatu, otwartych dla ruchu handlowego, obsługujących rocznie ponad 1 milion pasażerów lub 25.000 ton ładunków. | Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do dwudziestunajwiększych wszystkich portów lotniczych położonych na terytorium UE, na którym stosuje się postanowienia Traktatu, otwartych dla ruchu handlowego., obsługujących rocznie ponad 1 milion pasażerów lub 25.000 ton ładunków. |
art. 1.2 | |
Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do wszystkich portów lotniczych znajdujących się na terytorium, na którym stosuje się postanowienia Traktatu, otwartych dla ruchu handlowego i obsługujących rocznie ponad 1 % całkowitego rynku pasażerów w UE. | |
Niezależne krajowe organy regulacyjne mogą przyznawać zwolnienia na podstawie badania warunków konkurencyjności rynku lub w wypadku tych lotnisk, które mają mniej niż 20 % udziału w rynku krajowym. Mogą również uwzględnić lotniska, które znajdują się poniżej tego progu, jeśli wydaje się, że posiadają one znaczną siłę rynkową. | |
Wszelkie badania rynkowe przeprowadzane przez krajowe organy regulujące ruch lotniczy odbywają się pod nadzorem Komisji Europejskiej w celu zapewnienia jednakowego traktowania w całej Europie. |
Uzasadnienie
Dyrektywa w proponowanej formie dotyczyłaby przeszło 150 portów lotniczych; wiele z nich nie posiada odpowiedniego wyposażenia, by sprostać wynikającym z niej obowiązkom administracyjnym, a ich udział w rynku nie stanowi gwarancji ich włączenia. Gwoli przykładu, każdy port lotniczy spośród dwudziestu największych w UE obsługuje przeszło 10 milionów pasażerów.
Bruksela, 10 października 2007 r.
Przewodniczący | |
Komitetu Regionów | |
Michel DELEBARRE |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.305.11 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia "Przyszłość Europejskich portów lotniczych". |
Data aktu: | 10/10/2007 |
Data ogłoszenia: | 15/12/2007 |