(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/C 58/03)
(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2007 r.)
1. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że zgłoszone działanie stanowi koncentrację w rozumieniu art. 1 ust. 3 i art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz że ma ono wymiar wspólnotowy zgodnie z definicją zawartą we wspomnianym rozporządzeniu.
2. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że do celów dokonania oceny omawianego działania właściwymi rynkami produktowymi są:
a) dostawy produktów niklowych dla odbiorców z sektora przemysłu galwanotechnicznego i galwanoplastycznego;
b) dostawy niklu o wysokiej czystości do celów wytwarzania nadstopów/ nadstopów wykorzystywanych w produkcji ważnych elementów związanych z bezpieczeństwem; oraz
c) dostawy kobaltu o wysokiej czystości do celów wytwarzania nadstopów wykorzystywanych w produkcji ważnych elementów związanych z bezpieczeństwem.
3. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że do celów dokonania oceny omawianego działania właściwym rynkiem geograficznym w zakresie dostaw produktów niklowych dla odbiorców z sektora przemysłu galwanotechnicznego i galwanoplastycznego jest obszar EOG.
4. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że do celów dokonania oceny omawianego działania właściwymi rynkami geograficznymi są następujące rynki światowe:
a) dostaw niklu o wysokiej czystości do celów wytwarzania nadstopów/ nadstopów wykorzystywanych w produkcji ważnych elementów związanych z bezpieczeństwem; oraz
b) dostaw kobaltu o wysokiej czystości do celów wytwarzania nadstopów wykorzystywanych w produkcji ważnych elementów związanych z bezpieczeństwem.
5. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, iż planowana koncentracja prawdopodobnie znacząco utrudniłaby skuteczną konkurencję na obszarze wspólnego rynku lub jego znacznej części oraz na obszarze EOG, w szczególności poprzez stworzenie pozycji dominującej, na następujących rynkach:
a) dostaw niklu dla odbiorców z sektora przemysłu galwanotechnicznego i galwanoplastycznego, na obszarze EOG;
b) dostaw niklu o wysokiej czystości do celów wytwarzania nadstopów/ nadstopów wykorzystywanych w produkcji ważnych elementów związanych z bezpieczeństwem, na rynku światowym; oraz
c) dostaw kobaltu o wysokiej czystości do celów wytwarzania nadstopów wykorzystywanych w produkcji ważnych elementów związanych z bezpieczeństwem, na rynku światowym.
6. Komitet Doradczy zgadza się, że skutkiem planowanej koncentracji nie będzie zachęta dla przedsiębiorstwa Inco/Falconbridge do wywierania wpływu na ceny niklu na giełdzie metali w Londynie (ang. London Metal Exchange, LME) poprzez opóźnianie wykonania części swoich projektów wydobycia niklu oraz że w następstwie planowanej koncentracji wspomniane przedsiębiorstwo nie będzie miało możliwości takiego wpłynięcia na ceny.
7. Komitet Doradczy zgadza się, że strony nie wykazały w sposób wystarczająco przekonywujący, iż skuteczności działań nie można było osiągnąć przy użyciu innych środków oraz że omawiane działanie nie przyniesie bezpośredniej korzyści konsumentom.
8. Komitet Doradczy zgadza się, że integracja wertykalna (całego łańcucha obejmującego wydobycie, przetwórstwo i rafinację) stanowi obecnie przeważający model działalności w przemyśle niklowym, oferujący znaczną przewagę pozwalającą na skuteczne konkurowanie w związku z długoterminowym dostępem do wystarczającej ilości odpowiednich surowców zasilających oraz możliwością konkurowania na właściwych rynkach.
9. Komitet Doradczy zgadza się, że ścisła integracja wertykalna nie jest konieczna do zapewnienia dostępu do wystarczającej ilości odpowiednich surowców zasilających w przemyśle kobaltowym.
10. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że zobowiązanie do zbycia należącej do Falconbridge rafinerii Nikkelverk i powiązanych aktywów na rzecz nabywcy prowadzącego działalność w sektorze wydobycia lub przetwórstwa metali, posiadającego dostęp do wystarczającej ilości surowców zasilających, aby utrzymać rentowność zbytej działalności, wraz z ofertą zawarcia z nabywcą 10-letniej, elastycznej umowy dostawy surowców, pokrywającej znaczną część zapotrzebowania Nikkelverk na surowce zasilające, jest wystarczające, aby wyeliminować znaczące utrudnienie konkurencji i zapewni obecność silnego ekonomicznie konkurenta na trzech następujących właściwych rynkach:
a) dostaw niklu dla odbiorców z sektora przemysłu galwanotechnicznego i galwanoplastycznego na obszarze EOG;
b) dostaw niklu o wysokiej czystości do celów wytwarzania nadstopów/ nadstopów wykorzystywanych w produkcji ważnych elementów związanych z bezpieczeństwem, na rynku światowym; oraz
c) dostaw kobaltu o wysokiej czystości do celów wytwarzania nadstopów wykorzystywanych w produkcji ważnych elementów związanych z bezpieczeństwem, na rynku światowym.
11. Komitet Doradczy zgadza się, że LionOre jest odpowiednim nabywcą zbytej działalności, który zapewni jej długoterminową niezależność, rentowność i konkurencyjność.
12. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, iż - pod warunkiem dotrzymania zobowiązań zaproponowanych przez strony i uwzględniając wszystkie zobowiązania - planowana koncentracja nie utrudnia znacząco skutecznej konkurencji na obszarze wspólnego rynku lub znacznej jego części, w szczególności poprzez stworzenie pozycji dominującej, w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, i że można na tej podstawie uznać jej zgodność z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, a także z art. 57 porozumienia EOG.
13. Komitet Doradczy zwraca się do Komisji o uwzględnienie wszystkich pozostałych kwestii poruszonych podczas dyskusji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.58.9 |
Rodzaj: | Zawiadomienie |
Tytuł: | Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na 140. posiedzeniu Komitetu dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.4000 - Inco/Falconbridge. |
Data aktu: | 26/06/2006 |
Data ogłoszenia: | 13/03/2007 |