Konkluzje w sprawie europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym.

Konkluzje Rady z dnia 22 maja 2008 r. w sprawie europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym

(2008/C 140/08)

(Dz.U.UE C z dnia 6 czerwca 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

mając na uwadze fakt, że:

– nowa dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych wzywa do "upowszechniania umiejętności korzystania z mediów we wszystkich grupach społecznych" oraz do uważnego obserwowania rozwoju tych umiejętności. Nakłada na Komisję obowiązek przedstawiania sprawozdań, które pozwolą wymiernie ocenić stopień umiejętności korzystania z mediów we wszystkich państwach członkowskich(1). Należy zatem określić, za pomocą jakich kryteriów oceniać stopień umiejętności korzystania z mediów,

– Parlament Europejski zwrócił się do Rady i Komisji o "stworzenie i wprowadzenie programów w zakresie umiejętności korzystania z mediów, by promować aktywne i świadome obywatelstwo w Europie"(2),

– na zasadnicze znaczenie umiejętności korzystania z mediów zwróciły uwagę także Unesco, np. w Deklaracji z Grünwaldu o edukacji medialnej (1982 r.) i w agendzie paryskiej obejmującej dwanaście zaleceń w zakresie edukacji medialnej (2007 r.), oraz Rada Europy, w zaleceniu Komitetu Ministrów do państw członkowskich w sprawie zwiększenia umiejętności dzieci w zakresie korzystania z nowego środowiska informacyjnego i komunikacyjnego (2006 r.),

– Komisja przeprowadziła konsultacje publiczne w zakresie umiejętności korzystania z mediów(3) oraz badanie zatytułowane: "Obecne tendencje i postawy w zakresie umiejętności korzystania z mediów w Europie"(4),

– w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006 r.) zdefiniowano wiedzę, umiejętności i postawy związane z kompetencjami informatycznymi,

– w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie ochrony małoletnich, godności ludzkiej oraz prawa do odpowiedzi w odniesieniu do konkurencyjności europejskiego przemysłu audiowizualnego oraz internetowych usług informacyjnych (2006 r.) już zaproponowano szereg środków, które można zastosować do propagowania umiejętności korzystania z mediów.

1. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE

– komunikat Komisji pt. "Europejskie podejście do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym" jako kolejny element składający się na europejską politykę audiowizualną.

2. POPIERA

– zaproponowane przez Komisję Europejską strategiczne podejście zakładające, że umiejętność korzystania z mediów stanowi istotny element służący aktywności obywatelskiej w nowoczesnym społeczeństwie informacyjnym i może przyczynić się do realizacji celów agendy lizbońskiej.

3. ZDAJE SOBIE SPRAWĘ

– ze znaczenia i roli, jakie przypadają umiejętności korzystania w rozwoju aktywnego uczestnictwa obywateli w gospodarczym, kulturalnym i demokratycznym życiu społeczeństwa,

– z faktu, że od umiejętności korzystania z mediów, a zwłaszcza od zdolności krytycznej oceny przekazywanych przez nie treści w dużym stopniu zależy zaufanie użytkowników do technologii cyfrowych i mediów, a zatem rozpowszechnianie technologii informacyjno-komunikacyjnych i mediów, co jest jednym z priorytetów określonych w strategicznych ramach politycznych "i2010",

– ze znaczenia, które umiejętność korzystania z mediów przez ich użytkowników ma dla pluralizmu mediów i jakości treści,

– z różnorodnych działań podejmowanych przez państwa członkowskie w celu zwiększania i propagowania umiejętności korzystania z mediów, nawet jeśli praktyka i poziom w poszczególnych państwach członkowskich się różnią,

– z braku wspólnych kryteriów i wskaźników, które umożliwiłyby wymierną ocenę umiejętności korzystania z mediów,

– ze znaczenia, które dla rozwoju umiejętności korzystania z mediów mają wskazanie i promowanie dobrych wzorców,

– ze znaczenia, które dla większej umiejętności korzystania z mediów mają kształcenie i szkolenie, oraz z wynikającej z tego potrzeby lepszego szkolenia nauczycieli oraz poszerzania wiedzy dydaktyków na wszystkich szczeblach kształcenia i szkolenia.

4. PODKREŚLA

– wagę programów i inicjatyw europejskich, takich jak program MEDIA 2007, program "Uczenie się przez całe życie" na lata 2007-2013 oraz program Bezpieczniejszy Internet plus,

– że te i inne pokrewne inicjatywy powinny służyć za podstawę przyszłych działań mających wyraźniej uświadomić obywatelom, jakie znaczenie ma umiejętność korzystania z mediów,

– potrzebę regularnego dzielenia się przez państwa członkowskie informacjami, najlepszymi wzorcami, a w dziedzinie edukacji - metodami pedagogicznymi.

5. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI

– wyrażony przez Komisję zamiar, by prowadzić dalsze badania w celu opracowania kryteriów i wskaźników, które umożliwią wymierną ocenę umiejętności korzystania z mediów, i by należycie uwzględnić przy tym wszystkie stosowne działania podejmowane przez inne organizacje międzynarodowe,

– wyrażony przez Komisję zamiar, by dalej wspierać wypracowywanie i wymianę dobrych wzorców w zakresie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym.

6. ZWRACA SIĘ DO KOMISJI

– by uważnie obserwowała zmiany zachodzące w przedmiotowej dziedzinie i stale weryfikowała, czy konieczne jest podjęcie kolejnych działań politycznych na szczeblu europejskim,

– by traktowała komitet kontaktowy, utworzony na mocy dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych - w odpowiednim składzie - jako forum wymiany informacji i najlepszych wzorców w dziedzinie umiejętności korzystania z mediów oraz jako organ, który może się przyczynić do rozwoju programu politycznego w tej dziedzinie. Do udziału w pracach należy zachęcać ekspertów z sektora prywatnego oraz inne zainteresowane strony.

7. ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH

– by zachęcały stosowne organy, na przykład organy odpowiedzialne za regulowanie kwestii audiowizualnych i komunikacji elektronicznej, do współpracy służącej zwiększaniu umiejętności korzystania z mediów,

– by we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi krajowymi stronami wspierały i ułatwiały opracowywanie i wdrażanie kodeksów postępowania oraz innych inicjatyw współi samoregulacyjnych,

– by zachęcały wszystkie zainteresowane strony, a zwłaszcza sektor mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych, do systematycznego prowadzenia własnych badań i obserwacji, których przedmiotem byłyby różne aspekty i czynniki umiejętności korzystania z mediów,

– by popierały inicjatywy służące rozwijaniu świadomości społecznej, w tym inicjatywy koncentrujące się przede wszystkim na korzystaniu z technologii informacyjno-komunikacyjnych, skierowane do młodzieży i rodziców i przewidujące udział organizacji młodzieżowych oraz mediów,

– by propagowały umiejętność korzystania z mediów w ramach krajowych strategii uczenia się przez całe życie i zachęcały dydaktyków do partnerskiego uczenia się i wymiany dobrych wzorców w tej dziedzinie edukacji.

______

(1) Artykuł 26: Komisja przedkłada "sprawozdanie dotyczące stosowania niniejszej dyrektywy, a w razie potrzeby przedkłada wnioski służące jej dostosowaniu do postępu w dziedzinie audiowizualnych usług medialnych; bierze przy tym pod uwagę przede wszystkim najnowsze osiągnięcia techniczne, konkurencyjność sektora oraz stopień umiejętności korzystania z mediów w każdym z państw członkowskich".

(2) Rezolucja z 6 września 2005 r. w sprawie dyrektywy o telewizji bez granic (89/552/EWG).

(3) Zob. "Sprawozdanie z wyników konsultacji publicznej w zakresie umiejętności korzystania z mediów": http://ec.europa.eu/avpolicy/media_literacy/docs/report_on_ml_2007.

pdf

(4) Zob: http://ec.europa.eu/avpolicy/media_literacy/index_en.htm

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.140.8

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Konkluzje w sprawie europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym.
Data aktu: 22/05/2008
Data ogłoszenia: 06/06/2008