dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji
(2008/C 311/11)
(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)
WSTĘP
1. Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (zwana dalej "Agencją") została ustanowiona na mocy decyzji Komisji 2005/56/WE z dnia 14 stycznia 2005 r.(1). Agencję ustanowiono na okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2005 r. i kończący się dnia 31 grudnia 2015 r.(2). Agencja zarządza zatwierdzonymi przez Komisję programami w dziedzinie edukacji, sektora audiowizualnego i kultury, w tym realizacją projektów technicznych.
2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Agencję sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r.(3). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r.(4) zostało sporządzone przez jej dyrektora zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(5) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia.
Wiarygodność rozliczeń |
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach. |
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe. |
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału. |
UWAGI
7. Ostateczny budżet administracyjny Agencji na 2007 r. wyniósł 36,0 mln euro w porównaniu z 27,7 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Wzrost ten można przede wszystkim wytłumaczyć rozszerzeniem kompetencji Agencji o wdrażanie nowej generacji programów UE na okres 2007-2013. Środki budżetowe w wysokości 6,8 mln euro przeniesiono na 2008 r. Znaczna część tych przeniesień dotyczyła usług zakontraktowanych w 2007 r., a przewidzianych do realizacji w 2008 r. (informatyka, eksperci itp.). Budżetowa zasada jednoroczności nie była zatem ściśle przestrzegana.
8. 1,1 mln euro ze środków przeniesionych z 2006 r. zostało anulowane w 2007 r. głownie ze względu na przeszacowanie wydatków na ekspertów oraz opóźnienia w realizacji umów na usługi audytorskie. Wiele audytów(6) zakontraktowanych przed końcem 2006 r. nie zostało zakończonych na koniec 2007 r. Przeznaczone na nie środki musiały zostać anulowane i Agencja będzie musiała użyć środków z 2008 r. na pokrycie kosztów związanych z tymi audytami. Istnieje ryzyko, że taka sytuacja powtórzy się w 2008 r.(7). Opisane powyżej przypadki wskazują, że ciągle możliwa jest poprawa w zakresie programowania i budżetowania działalności Agencji.
9. W przypadku jednego zamówienia(8) Agencja dokonała płatności okresowej z tytułu opłat, pomimo iż wykonawca nie przedstawił całej wymaganej dokumentacji.
10. Agencja powinna przyjąć jeszcze formalny praktyczny przewodnik dotyczący zatrudniania pracowników na czas określony i pracowników kontraktowych. Zapewniłoby to lepiej przejrzystość i niedyskryminacyjność procedur.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 18 września 2008 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
______
(1) Dz.U. L 24 z 27.1.2005, s. 35.
(2) Dz.U. L 49 z 17.2.2007, s. 21.
(3) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.
(4) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 16 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 8 lipca 2008 r.
(5) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(6) Około 34 umów na ogólną sumę 139.103,74 euro.
(7) Ponad 1,1 mln euro środków przeznaczonych na "Koszty audytu" (art. 264 budżetu) zostało przeniesione z roku 2007 na 2008.
(8) Umowa dotycząca organizacji dorocznej konferencji Erasmus Mundus Consortia (wartość umowy: 283.953,50 euro).
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Tabela 1
Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (Bruksela)
Tabela 2
Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (Bruksela) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007
Tabela 3
Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (Bruksela) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006
Tabela 4
Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (Bruksela) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.
ODPOWIEDZI AGENCJI
7. Agencja już w 2007 r. zmniejszyła o 4 % stopę przeniesień środków w porównaniu z 2006 r. Ponadto drugie odnowienie w 2008 r. niektórych umów o świadczenie usług podpisanych pod koniec 2006 r., po tym jak Agencja uzyskała niezależność finansową, obejmuje krótszy okres, w celu naprawienia sytuacji podczas przenoszenia środków na 2009 r.
8. Aby uniknąć większych anulowań przeniesionych środków, Agencja wprowadziła procedurę zamknięcia na koniec 2007 r., w celu przeniesienia środków do N+1, które były przeznaczone na pokrycie zapłaty faktur, których nie otrzymano do dnia 31/12/N. W 2007 r. w większym stopniu monitorowano również zobowiązania tymczasowe. W odniesieniu do audytów zmniejszanie zaległości w tym zakresie z 2006 r. stanowi priorytet na 2008 r. Plan audytu na 2009 r. został również tak zmieniony, aby pozwolił zmniejszyć zaległości i zapewnił szybkie ich nadrobienie.
9. Uwzględniając szczególnie krótki odstęp pomiędzy datą seminarium a terminem składania sprawozdania, Agencja uzgodniła z wykonawcą, że sprawozdanie okresowe będzie ograniczać się do danych finansowych i do potwierdzenia liczby uczestników. Szczegółowa kontrola całej dokumentacji przed dokonaniem płatności końcowej jest w toku.
10. Praktyczny przewodnik zostanie przyjęty po zakończeniu procedury konsultacji z komitetem personelu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.311.71 |
Rodzaj: | Zawiadomienie |
Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji. |
Data aktu: | 18/09/2008 |
Data ogłoszenia: | 05/12/2008 |