Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności na lata 2007-2010 przedstawionego przez Słowenię.

OPINIA RADY

z dnia 4 marca 2008 r.

w sprawie zaktualizowanego programu stabilności na lata 2007-2010 przedstawionego przez Słowenię

(2008/C 74/02)

(Dz.U.UE C z dnia 20 marca 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

PRZEDSTAWIA NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 4 marca 2008 r. Rada przeanalizowała zaktualizowany program stabilności przedstawiony przez Słowenię na lata 2007-2010.

(2) Ogólny wysoki wzrost PKB Słowenii w czasie ostatniej dekady osiągnął maksimum w pierwszym roku członkostwa w strefie euro. Jednak w 2007 roku zanotowano także znaczny wzrost inflacji spowodowany głównie podwyżką cen towarów w połączeniu z brakiem konkurencji w niektórych sektorach, z ryzykiem przeniesienia tego efektu na płace w 2008 roku.

W warunkach znacznego wzrostu gospodarczego w okresie poprzedzającym przystąpienie do UE i wejście do strefy euro dokonano znacznego postępu w konsolidacji finansów publicznych. W przyszłości konieczne będą: zwiększenie wydajności pracy, dostosowanie płac do wydajności oraz dalsze działania na rzecz konsolidacji budżetowej, co pozwoli wzmocnić stabilność makroekonomiczną, w tym obniżyć inflację. Zahamowanie notowanego ostatnio wzrostu inflacji w Słowenii pomogłoby w zachowaniu konkurencyjności tej nastawionej na eksport gospodarki. Wyzwaniem pozostaje także stabilność finansów publicznych w długim okresie w związku ze spodziewanym znacznym wpływem starzenia się społeczeństwa na budżet w razie braku dalszych reform systemu emerytalnego. W celu wsparcia procesu nadrabiania zaległości gospodarczych istotne będzie dalsze wprowadzanie reform strukturalnych, szczególnie na rynku pracy i rynku towarowym. W tym samym kontekście korzystne będzie także dalsze przeznaczanie wydatków publicznych na dziedziny pobudzające wzrost gospodarczy oraz zajęcie się problemem braku elastyczności budżetu i poprawienie efektywności wydatków.

(3) Scenariusz makroekonomiczny stanowiący podstawę programu przewiduje, że wzrost realnego PKB zmniejszy się z 5,8 % w 2007 roku do 4,6 % w 2008 roku i 4,1 % w roku 2009, a następnie ulegnie poprawie do 4,5 % pod koniec okresu objętego programem. W świetle dostępnych obecnie informacji(2) scenariusz ten wydaje się być oparty na realistycznych założeniach dotyczących wzrostu, mimo że ryzyko na 2008 rok związane z czynnikami zewnętrznymi zwiększyło się od czasu przyjęcia programu stabilności. Po niespodziewanym wzroście inflacji w 2007 roku przewidywany poziom inflacji jest znacznie wyższy niż poziom określony w scenariuszu z zeszłego roku. Mimo to założenia te wydają się wciąż zaniżone na rok 2008 z uwagi na niedawny wzrost cen żywności i energii. Wtórne efekty znacznego wzrostu inflacji w 2007 roku oraz podwyżki płac w sektorze publicznym mające wpływ na sektor prywatny mogą prowadzić do zwiększenia się różnic w poziomie inflacji w porównaniu do pozostałych państw strefy euro. Jeśli będzie to proces długotrwały, pociągnie za sobą skutki w dziedzinie konkurencji, które będą mniej korzystne niż przewidziano w programie.

(4) W prognozie służb Komisji z jesieni 2007 roku deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2007 roku oszacowano na 0,7 % PKB, podczas gdy w programie z 2006 roku zakładano, że osiągnie on 1,5 % PKB. Różnica ta wynika głównie z korzystnej sytuacji wyjściowej związanej z wynikiem za 2006 rok i z wyższym niż przewidywano wzrostem nominalnego PKB w 2007 roku. Jednocześnie, również w odniesieniu do aktualizacji programu z 2007 roku, wyższy od planowanego wzrost dochodów został częściowo zniwelowany wzrostem wydatków wyższym niż przewidywano w programie z roku 2006. Jednak bardziej aktualne dane w ujęciu kasowym wskazują na lepszy wynik w 2007 roku, z możliwością wystąpienia niewielkiej nadwyżki. Ogólnie rzecz biorąc, wykonanie budżetu w 2007 roku było zgodne z opinią Rady z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie programu stabilności z 2006 roku(3), w której Rada wezwała Słowenię do wykorzystania koniunktury gospodarczej, w tym lepszych niż prognozowano wyników budżetowych w roku 2006, i przyspieszenia dążeń do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego. Rada odnotowuje, że wykonanie budżetu w roku 2007 było też zgodne z kierunkami polityki budżetowej przyjętymi przez Eurogrupę na posiedzeniu w kwietniu 2007 roku.

(5) Głównym celem średniookresowej strategii budżetowej zawartej w aktualizacji jest przestrzeganie średniookresowego celu budżetowego, którym jest deficyt strukturalny (tj. wynik w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe) w wysokości 1 % PKB z coraz większym marginesem bezpieczeństwa w okresie objętym programem, mimo że w roku 2008 planowane jest pewne pogorszenie sytuacji. Ta zmiana w stosunku do założeń z poprzedniego programu, w którym przewidywano osiągnięcie średniookresowego celu budżetowego do 2009 roku, wynika z wyżej wspomnianego lepszego od oczekiwań wyniku w 2006 roku (odzwierciedlającego głównie wyższy wzrost nominalnego PKB), który oznacza, że średniookresowy cel budżetowy został już zasadniczo osiągnięty w 2006 roku. W porównaniu do programu z 2006 roku deficyt nominalny zaplanowany w aktualizacji z 2007 roku jest o ok. 0,5 punktu procentowego PKB niższy w okresie objętym programem, wobec lepszej sytuacji wyjściowej.

Planuje się, że deficyt wzrośnie do 0,9 % PKB w 2008 roku, a następnie stopniowo zmniejszy się, przy czym największe dostosowanie przewidywane jest w ostatnim roku. Taki sam scenariusz odnosi się do nadwyżki pierwotnej, która do 2010 roku ma wynieść nieco ponad 1 % PKB. Planowana konsolidacja wynika z ograniczenia wydatków przekraczającego, z wyjątkiem 2008 roku, stopniowy spadek wskaźnika dochodów. Prognozowany spadek wydatków pierwotnych w okresie objętym programem wynosi 2,25 punktu procentowego PKB. Ma on szeroką podstawę, odzwierciedla jednak szczególnie ograniczony wzrost wydatków na cele społeczne, stanowiący 1/3 całkowitej konsolidacji. Wywołany w znacznym stopniu trwającą reformą systemu podatkowego, stopniowy spadek wskaźnika dochodów o 1,75 punktu procentowego jest związany głównie z podatkami pośrednimi; w zakresie podatków bezpośrednich przewiduje się natomiast niewielki wzrost obciążeń.

(6) Ryzyko związane z przedstawionymi w programie prognozami budżetowymi wydaje się być zasadniczo zrównoważone w 2008 roku, ale wyniki budżetowe pod koniec okresu objętego programem mogą okazać się neico gorsze od zakładanych w programie. W 2008 roku możliwość wystąpienia korzystnej sytuacji wyjściowej z uwagi na lepsze niż przewidywano wyniki budżetowe w 2007 roku równoważy ryzyko związane z obecnym pogorszeniem się warunków zewnętrznego. Po tym okresie istnieje pewne ryzyko dla realizacji strategii budżetowej, związane w szczególności z rozmiarem planowanego w końcowym okresie ograniczenia wydatków, przy czym nie określono szczegółowo wszystkich środków stanowiących podstawę tego ograniczenia. Do pewnego stopnia ryzyko to ograniczają dobre wyniki Słowenii w niedawnej przeszłości, które sugerują, że faktyczne wyniki mogą być lepsze od oczekiwanych.

(7) W świetle tej oceny ryzyka przedstawiony w programie kurs polityki budżetowej wydaje się wystarczający do utrzymania średniookresowego celu budżetowego przez okres objęty programem, jednak w końcowych latach tego okresu margines bezpieczeństwa może być mniejszy niż planowano. Niewielkie pogorszenie wyniku strukturalnego przewidywane na 2008 rok może okazać się procykliczne, choć zwiększy się ryzyko związane z warunkami zewnętrznymi. Byłoby to niezgodne z paktem na rzecz stabilności i wzrostu. Ponadto z uwagi na obecną silną presję inflacyjną uzasadnione wydaje się przyjęcie w 2008 roku bardziej rygorystycznego kursu polityki budżetowej niż zakłada się to obecnie. Rada odnotowuje, że byłoby to także zgodne z kierunkami polityki budżetowej przyjętymi przez Eurogrupę na posiedzeniu w kwietniu 2007 roku; Eurogrupa wezwała wtedy do ostrożnego ustalania planów w zakresie polityki budżetowej na rok 2008 w celu uniknięcia wywołania nierównowagi makroekonomicznej. Po 2008 roku przewidziany w programie kurs polityki budżetowej jest zgodny z paktem.

(8) Stabilność finansów publicznych Słowenii w długim okresie wydaje się poważnie zagrożona. Zgodnie z oceną zawartą w programie pozycja budżetowa w 2007 roku pozostała prawie niezmieniona w porównaniu z rokiem 2006 i jest wystarczająca jedynie do ustabilizowania relacji długu do PKB w długim okresie, bez uwzględnienia skutków budżetowych związanych ze starzeniem się społeczeństwa. Skutki te są jednak znacznie większe niż średnia UE i odzwierciedlają głównie szybszy wzrost wydatków na emerytury. Do zmniejszenia ryzyka dla stabilności finansów publicznych w długim okresie przyczyniłoby się osiąganie wysokiej nadwyżki pierwotnej w perspektywie średniookresowej oraz, w szczególności, przyjęcie kolejnych środków służących ograniczeniu znacznego wzrostu wydatków związanych ze starzeniem się społeczeństwa.

(9) Program stabilności wydaje się być spójny z przedstawionym w październiku 2007 roku sprawozdaniem z realizacji krajowego programu reform. W szczególności oba dokumenty zawierają informacje na temat realizowanych obecnie najważniejszych reform, takich jak kompleksowa reforma systemu podatkowego, inwestycje w infrastrukturę oraz zmiana systemu transferów społecznych. Program stabilności nie zawiera szczegółowej jakościowej oceny ogólnego wpływu krajowego programu reform w ramach średniookresowej strategii budżetowej. W programie podano jednak informacje na temat bezpośredniego wpływu głównych planowanych reform na budżet i uwzględniono ten wpływ w prognozach budżetowych, choć nie uczyniono tego w sposób systematyczny.

(10) Przewidziana w programie strategia budżetowa jest częściowo zgodna z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej dla Słowenii, zawartymi w zintegrowanych wytycznych, oraz z wytycznymi dla państw członkowskich strefy euro w dziedzinie polityki budżetowej, wydanymi w kontekście strategii lizbońskiej. W szczególności strategia ta nie przewiduje znacznych dalszych środków wzmocnienia reform systemu emerytalnego w celu zapewnienia stabilności w długim okresie.

(11) Co do wymagań odnośnie do danych, które to wymagania określone są w kodeksie postępowania dotyczącym programów stabilności i konwergencji, w programie zanotowano brak pewnych danych obowiązkowych i opcjonalnych(4).

Podsumowując, należy stwierdzić, że Słowenia osiągnęła swój średniookresowy cel budżetowy w 2007 roku, dwa lata wcześniej niż to poprzednio planowano, oraz że w programie dąży się do utrzymania średniookresowego celu budżetowego, przy wzroście marginesu bezpieczeństwa w okresie objętym programem. Z najnowszych dostępnych informacji za 2007 rok wynika, że wynik budżetowy jest lepszy niż planowano, z prawdopodobieństwem wystąpienia niewielkiej nadwyżki. Jednak w 2008 roku przewiduje się nieznaczne pogorszenie wyniku strukturalnego pomimo utrzymujących się znacznych perspektyw wzrostu. Ryzyko związane z prognozami budżetowymi w 2008 roku jest w dużym stopniu zrównoważone. W końcowych latach objętych programem wyniki budżetowe mogą być nieco gorsze niż zakładane, głównie z powodu ryzyka związanego z przewidywanym uzależnieniem od ograniczania wydatków. Kurs polityki budżetowej w 2008 roku może okazać się procykliczny. Również z uwagi na obecną silną presję inflacyjną uzasadnione wydaje się przyjęcie w 2008 roku bardziej rygorystycznego kursu polityki budżetowej niż zakłada się to obecnie. Ze względu na inflację niepokój budzi także przewidywany wysoki wzrost płac w sektorze publicznym. Pomimo obecnie niskiego poziomu długu ryzyko dla stabilności finansów publicznych Słowenii w długim okresie ocenia się jakie wysokie ze względu na istotne skutki budżetowe związane ze starzeniem się społeczeństwa.

W świetle powyższej oceny wzywa się Słowenię do:

(i) wykorzystania prawdopodobnych lepszych niż zakładano wyników z 2007 roku i dążenia do osiągnięcia w 2008 roku i w latach następnych pozycji budżetowej, która będzie lepsza niż planowano w programie, co pozwoli uniknąć procyklicznej polityki;

(ii) gotowości do przyjęcia dalszych środków w celu zahamowania presji inflacyjnej poprzez uzupełnienie zalecanego kursu polityki budżetowej odpowiednią polityką w dziedzinie płac, rynku pracy i konkurencji;

(iii) poprawy stabilności finansów publicznych w długim okresie, w szczególności poprzez dalsze reformowanie systemu emerytalnego, w świetle prognozowanego wzrostu wydatków związanych ze starzeniem się społeczeństwa.

Rada zauważa, że działania te byłyby zgodne z kierunkami polityki budżetowej przyjętymi przez Eurogrupę na posiedzeniu w kwietniu 2007 roku.

Porównanie głównych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2006 2007 2008 2009 2010
Realny PKB (zmiana w %) PS listopad 2007 5,7 5,8 4,6 4,1 4,5
KOM listopad 2007 5,7 6,0 4,6 4,0 n.d.
PS grudzień 2006 4,7 4,3 4,2 4,1 n.d.
Inflacja HICP (%) PS listopad 2007 2,5 3,4 3,5 2,8 2,6
KOM listopad 2007 2,5 3,5 3,7 2,9 n.d.
PS grudzień 2006 2,7 2,7 2,5 2,2 n.d.
Luka produktowa(1) (% potencjalnego PKB) PS listopad 2007 - 0,2 0,7 0,5 0,1 0,2
KOM listopad 2007(2) - 0,2 0,9 0,8 0,3 n.d.
PS grudzień 2006 - 0,5 - 0,2 0,0 0,3 n.d.
Wierzytelności/zadłużenie netto wobec reszty świata (% PKB) PS listopad 2007 - 2,8 - 3,5 - 3,1 - 2,0 - 1,6
KOM listopad 2007 - 2,6 - 3,3 - 2,6 - 1,9 n.d.
PS grudzień 2006 n.d. n.d. n.d. n.d. n.d.
Wynik sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB) PS listopad 2007 - 1,2 - 0,6 - 0,9 - 0,6 0,0
KOM listopad 2007 - 1,2 - 0,7 - 1,0 - 0,8 n.d.
PS grudzień 2006 - 1,6 - 1,5 - 1,6 - 1,0 n.d.
Wynik pierwotny (% PKB) PS listopad 2007 0,2 0,7 0,2 0,6 1,1
KOM listopad 2007 0,2 0,7 0,3 0,4 n.d.
PS grudzień 2006 0,1 - 0,1 - 0,3 0,3 n.d.
Wynik w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne(1) (% PKB) PS listopad 2007 - 1,1 - 0,9 - 1,1 - 0,7 - 0,1
KOM listopad 2007 - 1,1 - 1,1 - 1,4 - 1,0 n.d.
PS grudzień 2006 - 1,4 - 1,4 - 1,6 - 1,1 n.d.
Wynik strukturalny(3) (% PKB) PS listopad 2007 - 1,1 - 0,8 - 1,0 - 0,7 - 0,1
KOM listopad 2007 - 1,1 - 1,1 - 1,4 - 1,0 n.d.
PS grudzień 2006 - 1,4 - 1,4 - 1,6 - 1,1 n.d.
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB) PS listopad 2007 27,1 25,6 24,7 23,8 22,5
KOM listopad 2007 27,1 25,6 24,5 23,8 n.d.
PS grudzień 2006 28,5 28,2 28,3 27,7 n.d.
Uwagi:

(1) Podane w programie wartości luki produktowej oraz wyniku w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne zostały przeliczone przez służby Komisji na podstawie informacji przedstawionych w programach.

(2) W oparciu o szacowany potencjalny wzrost w wysokości - odpowiednio - 4,2 %, 4,9 %, 4,7 % i 4,5 % w latach 2006-2009.

(3) Wynik w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne z wyłączeniem środków jednorazowych i innych środków tymczasowych. Zgodnie z najnowszym programem środki jednorazowe i inne środki tymczasowe wyniosły 0,1 % PKB w 2007 r. i wyniosą 0,1 % w 2008 r. (w obu przypadkach przyczyniając się do zwiększenia deficytu). Służby Komisji nie uznają tych środków za środki jednorazowe, a zatem środki jednorazowe nie występują w prognozie służb Komisji.

Źródło:

Program stabilności (PS); prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2007 r. (KOM); obliczenia służb Komisji.

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1055/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, str. 1). Dokumenty przytoczone w niniejszym tekście są dostępne na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm

(2) W ocenie uwzględniono w szczególności jesienną prognozę służb Komisji oraz dokonaną przez Komisję ocenę przedstawionego w październiku 2007 roku sprawozdania z realizacji krajowego programu reform.

(3) Dz.U. C 71 z 28.3.2007, str. 9.

(4) W szczególności brakuje danych na temat niektórych założeń zewnętrznych ("Wzrost PKB na świecie, z wyłączeniem UE", "Wielkość importu na świecie, z wyłączeniem UE") i pewnych pozycji dotyczących salda poszczególnych sektorów oraz struktury "korekty przepływów kapitału" w odniesieniu do zadłużenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.74.5

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności na lata 2007-2010 przedstawionego przez Słowenię.
Data aktu: 04/03/2008
Data ogłoszenia: 20/03/2008