(2009/C 301/09)
(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2009 r.)
RADA:
POTWIERDZA podejście polityczne do przedmiotowej sprawy zaprezentowane w konkluzjach z dni 21-22 maja 2008 r. w sprawie europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym(1).
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE zalecenie Komisji z dnia 20 sierpnia 2009 r. w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym w celu stworzenia bardziej konkurencyjnego sektora audiowizualnego i treści cyfrowych oraz integracyjnego społeczeństwa opartego na wiedzy, a zwłaszcza:
– fakt, że położono nacisk na aktywne zaangażowanie tego sektora - w tym wszystkich rodzajów mediów - w promowanie inicjatyw na rzecz umiejętności korzystania z mediów,
– uznanie roli, którą może odgrywać system edukacji w promowaniu umiejętności korzystania z mediów - dostępu do mediów i możliwości zrozumienia, krytycznej oceny, tworzenia i przekazywania ich treści - w kontekście strategii państw członkowskich na rzecz uczenia się przez całe życie,
– fakt, że Komisja zamierza zachęcać do osiągnięcia głębszego porozumienia co do kwestii umiejętności korzystania z mediów, wspierać analizę i wymianę dobrych praktyk między państwami członkowskimi, a także opracować instrumenty, które pomogą państwom członkowskim i Komisji mierzyć stopień umiejętności korzystania z mediów w całej Europie,
ZWRACA UWAGĘ NA NASTĘPUJĄCE DODATKOWE ASPEKTY:
– ważne jest, by, promując umiejętność korzystania z mediów, być świadomym, że rewolucja cyfrowa przyniosła znaczne korzyści i możliwości: wzbogaciła życie ludzi, ułatwiając im komunikację, naukę i tworzenie, oraz przekształciła strukturę społeczeństwa i gospodarki. Choć odpowiedzialne i świadome korzystanie z nowych technologii i nowych mediów zakłada, że obywatele powinni znać ewentualne zagrożenia i stosować się do odnośnych przepisów prawa, kwestie te należy uwzględnić w strategiach na rzecz umiejętności korzystania z mediów w ramach ogólnie pozytywnego przesłania,
– wprawdzie zasadniczą rolę w promowaniu umiejętności korzystania z mediów ma do odegrania sektor medialny, jednak ważne jest, by pamiętać o niezależności mediów i o tym, że państwa członkowskie stosują różne podejścia do promowania dobrych praktyk i standardów w tym sektorze, a samoregulacja lub współregulacja są dwoma z wielu możliwych rozwiązań. Ważne jest również wzięcie pod uwagę wielu inicjatyw z zakresu umiejętności korzystania z mediów, które są już realizowane przez sektor medialny, instytucje kulturalne, organizacje pozarządowe i wolontariuszy; ważna jest też dalsza promocja tych inicjatyw,
– promując umiejętność korzystania z mediów, szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, że różne grupy społeczne mogą mieć różne potrzeby, przejawiać różne zachowania i dysponować różnymi możliwościami w zakresie dostępu do mediów. Na przykład dzieci i młodzież często są w naturalny sposób gotowe do korzystania z nowych mediów i użytkowania nowych technologii, natomiast dorośli mogą dysponować większym doświadczeniem, które ułatwia im krytyczne spojrzenie na treści medialne. Wszelkie takie różnice należy w pełni uwzględnić w strategiach na rzecz poprawy umiejętności korzystania z mediów i zachęcać do tworzenia powiązań między różnymi grupami i interesami społecznymi. Jednocześnie państwa członkowskie nadal powinny wspierać i kłaść nacisk na strategie udostępniania technologii ogółowi społeczeństwa,
– systemy edukacji obejmujące uczenie się formalne, nieformalne i pozaformalne mogą odegrać ważną rolę, jeżeli chodzi o poszerzanie i pogłębianie umiejętności korzystania z mediów, a także kreatywności i potencjału w zakresie innowacyjności, w całym społeczeństwie, a zwłaszcza wśród dzieci i młodych ludzi, którzy sami mogą istotnie przyczynić się do przekazywania tych umiejętności swoim rodzinom. W kontekście polityki edukacyjnej należy pamiętać, że w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie wśród kompetencji tych wymieniono m.in. "kompetencje informatyczne" oraz "świadomość i ekspresję kulturalną". Państwa członkowskie pracujące nad umiejętnościami korzystania z mediów w kontekście edukacyjnym powinny należycie uwzględnić przy tym ramy ustanowione w zaleceniu z 2006 r. Co więcej, jednym z możliwych narzędzi promowania umiejętności korzystania z mediów mógłby być program uczenia się przez całe życie,
– wprawdzie umiejętność korzystania z mediów jest koncepcją dynamiczną i ewoluującą, a sposób jej postrzegania zależy od aspektów kulturowych, technologicznych, przemysłowych i pokoleniowych, jednak oczywiste jest, że wraz ze światowym rozwojem Internetu, który stał się kluczowym elementem infrastruktury łączności, obywatele Europy i reszty świata coraz częściej funkcjonują w podobnych środowiskach medialnych. W związku z tym możliwe i zasadne powinno stać się stopniowe wypracowanie kryteriów pozwalających ocenić stopień umiejętności korzystania z mediów w państwach członkowskich, o którym mowa w art. 26 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych; należy przy tym uwzględnić fakt, że zarówno te kryteria, jak i ocena muszą odzwierciedlać odmienne uwarunkowania występujące w państwach członkowskich. Państwa członkowskie i Komisję zachęca się do pełnej współpracy w tej dziedzinie,
ZWRACA SIĘ DO KOMISJI I PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, by w ramach swoich kompetencji należycie uwzględniły niniejsze konkluzje, obok konkluzji z dni 21-22 maja 2008 r., tworząc swą politykę w zakresie umiejętności korzystania z mediów.
______
(1) Dz.U. C 140 z 6.6.2008, s. 8.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.301.12 |
Rodzaj: | Zawiadomienie |
Tytuł: | Konkluzje w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym. |
Data aktu: | 27/11/2009 |
Data ogłoszenia: | 11/12/2009 |