P7_TA(2009)0092
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie odszkodowania dla pasażerów w przypadku upadłości linii lotniczych
(2010/C 285 E/04)
(Dz.U.UE C z dnia 21 października 2010 r.)
Parlament Europejski,
– uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie odszkodowania dla pasażerów w przypadku upadłości linii lotniczych z dnia 15 października 2009 r. (O-0089/09 - B7-0210/2009),
– uwzględniając dyrektywę Rady 90/314/EWG z dnia 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek(1),
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2027/97 z dnia 9 października 1997 r. w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu przewozu pasażerów i ich bagażu drogą powietrzną(2),
– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 785/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych(3),
– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów(4),
– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty(5),
– uwzględniając art. 115 ust. 5 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że dyrektywa Rady 90/314/EWG (dyrektywa w sprawie pakietu podróżnego) reguluje aspekty związane z zorganizowanymi wyjazdami wakacyjnymi i przewiduje odpowiednie odszkodowanie oraz sprowadzenie turystów do kraju w razie upadłości organizatorów takich wyjazdów,
B. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 2027/97 określa charakter odpowiedzialności przewoźników lotniczych w razie wypadku i kwestie odszkodowania dla pasażerów,
C. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 785/2004 określa wymogi w zakresie ubezpieczenia, jakie muszą spełniać przewoźnicy lotniczy i operatorzy statków powietrznych,
D. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 261/2004 przewiduje odszkodowanie i pomoc dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład lub odwołania bądź dużego opóźnienia lotów,
E. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 1008/2008 ustanawia rygorystyczne zasady finansowe dla operatorów statków powietrznych,
F. mając na uwadze, że w ostatniej dekadzie znacznie wzrosła liczba stosunkowo małych tanich linii lotniczych latających do znanych celów podróży wakacyjnych, a także liczba przewożonych przez nie pasażerów,
G. mając na uwadze, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat w sektorze lotnictwa ogłoszono 77 upadłości, które w niektórych przypadkach doprowadziły do tego, że tysiące pasażerów utknęło w miejscu docelowym bez możliwości skorzystania z biletu powrotnego,
1. zauważa, że Komisja prowadziła szeroko zakrojone konsultacje z zainteresowanymi stronami na temat upadłości linii lotniczych;
2. przypomina, że Komisja przeprowadziła poważną analizę problemów związanych z upadłością linii lotniczych i jej wpływu na pasażerów oraz przekazała jej wyniki Parlamentowi w lutym 2009 r.;
3. zwraca uwagę na wyniki tej analizy oraz szereg możliwości zbadanych w jej ramach;
4. w związku z tym przypomina, że istnieje szereg możliwych działań, jakie mogłaby podjąć Komisja w celu poprawy sytuacji pasażerów bankrutujących linii lotniczych, np. obowiązkowe ubezpieczenia przewoźników, dobrowolne zawarcie ubezpieczenia przez pasażerów, do którego zaproponowania byłyby zobowiązane linie lotnicze oraz ustanowienie funduszu gwarancyjnego;
5. wzywa Komisję do zbadania możliwości opracowania wniosku legislacyjnego, którego konkretnym celem byłoby zapewnienie odszkodowania pasażerom bankrutujących linii lotniczych i który zawierałby postanowienia finansowe i administracyjne, w tym zasadę zbiorowej odpowiedzialności, zgodnie z którą wszystkie linie lotnicze lecące tą samą trasą i posiadające wolne miejsca byłyby zobowiązane zapewnić sprowadzenie do kraju pasażerów, którzy utknęli na obcym lotnisku wskutek upadłości linii lotniczych, i przedłożenia takiego wniosku legislacyjnego - jeżeli uzna to za stosowne - do dnia 1 lipca 2010 r.; zwraca się do Komisji, aby podczas rewizji dyrektywy 90/314/EWG w sprawie zorganizowanych podróży przedstawiła propozycję jej uzupełnienia o przepisy dotyczące sprowadzenia do kraju pasażerów lub zmiany trasy ich przelotu;
6. wzywa Komisję do rozważenia możliwości rozszerzenia takich środków na linie lotnicze, które zaprzestały działalności i naraziły pasażerów na niedogodności podobne do spowodowanych przez bankrutujące linie lotnicze;
7. wzywa Komisję do zbadania możliwości szybkiego wydania przez krajowe organy regulacyjne zezwolenia na przywrócenie do ruchu skonfiskowanych samolotów, tak aby można było ich użyć do sprowadzenia do kraju pasażerów, którzy utknęli na obcym lotnisku;
8. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
______
(1) Dz.U. L 158 z 23.6.1990, s. 59.
(2) Dz.U. L 285 z 17.10.1997, s. 1.
(3) Dz.U. L 138 z 30.4.2004, s. 1.
(4) Dz.U. L 46 z 17.2.2004, s. 1.
(5) Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 3.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.285E.42 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Odszkodowania dla pasażerów w przypadku upadłości linii lotniczych. |
Data aktu: | 25/11/2009 |
Data ogłoszenia: | 21/10/2010 |