(2010/C 91/04)
(Dz.U.UE C z dnia 9 kwietnia 2010 r.)
Projekt decyzji stwarza podstawy do następujących uwag:
Wprowadzenie
W dniu 30 lipca 2009 r. Komisja otrzymała zgłoszenie zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw(2), na mocy którego przedsiębiorstwo Oracle Corporation, Stany Zjednoczone, ("Oracle") zgłosiło planowane przejęcie kontroli nad Sun Microsystems Inc., Stany Zjednoczone, ("Sun") w drodze zakupu akcji (art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
Etap II postępowania
W dniu 3 września 2009 r. Komisja rozpoczęła postępowania i rozpoczęła etap II dochodzenia zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Komisja przyjęła pogląd, że koncentracja budzi poważne obawy co do zgodności ze wspólnym rynkiem. Następnie w dniu 9 listopada 2009 r. Komisja wydała pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Wyraziła w nim swój wstępny pogląd, iż nabycie MySQL (należącego do Sun), największej bazy danych należącej do otwartego oprogramowania, przez Oracle - przedsiębiorstwo będące największym i najsilniejszym sprzedawcą komercyjnych baz danych, znacząco ograniczyłoby rzeczywistą konkurencję na globalnym rynku baz danych.
Po wysłaniu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń i przed złożeniem ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym Komisja wysłała dwa pisma z opisem stanu faktycznego. Pierwsze z nich zostało wysłane w dniu 30 listopada 2009 r., a drugie dnia 8 grudnia 2009 r. Termin nadsyłania uwag do tych pism upływał odpowiednio w dniach 7 i 11 grudnia 2009 r. Przedsiębiorstwo Oracle przedstawiło pisemne uwagi do zgłoszenia zastrzeżeń po uzyskaniu przedłużenia terminu na składanie uwag oraz do pierwszego pisma z opisem stanu faktycznego, odpowiednio w dniach 3 i 8 grudnia 2009 r., pozostawiło jednak drugie pismo bez komentarza.
O możliwość udziału w postępowaniu w sprawie połączenia przedsiębiorstw wnioskowały inne podmioty. Sześć z nich dopuszczono do udziału w spotkaniu wyjaśniającym, w trakcie którego przedstawiły one prezentacje, trzy z nich dopuszczono, ale nie uczestniczyły one w spotkaniu wyjaśniającym, a jedno przedsiębiorstwo nie zostało dopuszczone. Podmiot ten nie był konkurentem, konsumentem lub dostawcą, ale firmą inwestycyjną posiadającą udziały w firmach sprzedających oprogramowanie. Nie posiada on bezpośredniej wiedzy na temat rynku analizowanego w ramach postępowania.
Spotkanie wyjaśniające
Przedsiębiorstwo Oracle skorzystało ze swojego prawa do złożenia ustnych wyjaśnień w trakcie spotkania wyjaśniającego, które odbyło się w dniu 10 grudnia 2009 r. (cały dzień) i w godzinach porannych dnia 11 grudnia 2009 r. Sun i sześć innych zainteresowanych podmiotów także uczestniczyły w spotkaniu wyjaśniającym. W spotkaniu uczestniczyło duże grono osób, w tym wielu wysokich urzędników Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji i gabinetu komisarz Neelie Kroes.
Oprócz dopuszczonych do spotkania zainteresowanych podmiotów w trakcie spotkania prezentacje wygłosili także niektórzy pracownicy klientów przedsiębiorstwa Oracle. Klienci nie wnioskowali o dopuszczenie do spotkania wyjaśniającego w charakterze strony trzeciej, a zatem nie wykazali wystarczającego zainteresowania. Stąd ich pracownicy wygłaszali opinie we własnym imieniu, a ich wypowiedzi mogły stanowić jedynie części prezentacji wygłaszanych przez strony uczestniczące w koncentracji.
Spotkanie wyjaśniające pozwoliło na zgromadzenie dużej ilości wiedzy. Wywiązała się żywa dyskusja z udziałem stron uczestniczących w koncentracji, stron trzecich, służb Komisji i zaangażowanych państw członkowskich.
Projekt decyzji
W projekcie decyzji stwierdza się, na podstawie najbardziej prawdopodobnego scenariusza wydarzeń, że proponowana transakcja nie doprowadzi do znacznego naruszenia rzeczywistego poziomu konkurencji na żadnym z rynków, których dotyczy postępowanie. Opinia ta uwzględnia specyficzne cechy MySQL jako produktu należącego do kategorii otwartego oprogramowania, publiczne zobowiązania ze strony przedsiębiorstwa Oracle, które zadeklarowało, że nadal będzie oferować MySQL jako produkt konkurencyjny na rynku baz danych po przejęciu przedsiębiorstwa Sun. Wzięto również pod uwagę fakt w jakim stopniu bazy danych należące do kategorii otwartego oprogramowania mogą stanowić ograniczenie dla Oracle, jak również inne informacje zgromadzone przez Komisję. Ponieważ Komisja doszła do wniosku, że połączenie przedsiębiorstw nie pociąga za sobą możliwości zakłócenia konkurencji, jak również nie złożono żadnych wniosków o wszczęcie procedur odwoławczych zgodnie z obwieszczeniem o środkach odwoławczych(3), w niniejszej sprawie nie istnieje wymóg przeprowadzenia przez Komisję badania rynku.
W związku z tym i uwzględniając powyższe uwagi, stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo stron postępowania do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.
Bruksela dnia 12 stycznia 2010 r.
Michael ALBERS |
______
(1) Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień funkcjonariuszy ds. przesłuchań w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, s. 21.
(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r., Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
(3) Obwieszczenie Komisji o środkach odwoławczych dopuszczalnych na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 i rozporządzenia Komisji (WE) nr 802/2004, Dz.U. C 267 z 22.10.2008, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.91.5 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie końcowe w sprawie Oracle/Sun Microsystems COMP/M.5529. |
Data aktu: | 12/01/2010 |
Data ogłoszenia: | 09/04/2010 |