(2011/C 322/01)
(Dz.U.UE C z dnia 5 listopada 2011 r.)
EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16,
uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 7 i 8,
uwzględniając dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(1),
uwzględniając art. 41 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(2),
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
1. WPROWADZENIE
1.1. Konsultacje z EIOD
1.2. Kontekst wniosku
1.3. Uwagi wstępne
2. ANALIZA WNIOSKU
2.1. Podstawa prawna
2.2. Cel i definicje
2.3. Dane szczególnie chronione
2.4. Bezpieczeństwo danych
2.5. Nadzór i egzekwowanie
2.6. Zautomatyzowane decyzje indywidualne
2.7. Zatrzymywanie danych
2.8. Dalsze przekazywanie danych
2.9. Przekazywanie danych przez linie lotnicze
2.10. Przegląd umowy
3. WNIOSKI
(1) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
(2) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(3) COM(2011) 281 wersja ostateczna.
(4) Zob. w szczególności komunikat Komisji z dnia 21 września 2010 r. w sprawie globalnego podejścia do przekazywania danych dotyczących przelotu pasażera (PNR) państwom trzecim, COM(2010) 492 wersja ostateczna.
(5) - Opinia EIOD z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykorzystania danych dotyczących przelotu pasażera w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważnej przestępczości, ich wykrywania, prowadzenia dochodzeń w ich sprawie i ich ścigania,
- Opinia EIOD z dnia 19 października 2010 r. w sprawie globalnego podejścia do przekazywania danych dotyczących przelotu pasażera (PNR) państwom trzecim.
Obie opinie dostępne na stronie: http://www.EIOD.europa.eu/EIODWEB/EIOD/cache/off/Consultation
(6) Opinia Grupy Roboczej Art. 29 10/2011 z dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykorzystania danych dotyczących przelotu pasażera w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważnej przestępczości, ich wykrywania, prowadzenia dochodzeń w ich sprawie i ich ścigania:
http://ec.europa.eu/justice/policies/privacy/workinggroup/wpdocs/2011_en.htm
(7) Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 5 maja 2011 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykorzystania danych dotyczących przelotu pasażera w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważnej przestępczości, ich wykrywania, prowadzenia dochodzeń w ich sprawie i ich ścigania, COM(2011) 32 wersja ostateczna.
(8) Opinia Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej z dnia 14 czerwca 2011 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykorzystania danych dotyczących przelotu pasażera (danych PNR) w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważnej przestępczości, ich wykrywania, prowadzenia dochodzeń w ich sprawie i ich ścigania (COM(2011) 32 wersja ostateczna).
(9) Opinia EIOD z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykorzystania danych dotyczących przelotu pasażera w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważnej przestępczości, ich wykrywania, prowadzenia dochodzeń w ich sprawie i ich ścigania; zob. również opinia Grupy Roboczej Art. 29, o której mowa powyżej.
(10) Sprawa C-491/01, British American Tobacco, w szczególności pkt 92-93.
(11) Sprawa C-42/97 Parlament przeciw Radzie, pkt 39 i 40.
(12) Zob. podobnie sprawa C-491/01, British American Tobacco, pkt 92-93, sprawa C-42/97 Parlament przeciw Radzie, pkt 38.
(13) Trybunał uznał to w argumentacji odnoszącej się do okoliczności faktycznych wyroków w sprawie danych PNR, sprawy połączone C-317/04 i C-318/04, pkt 33.
(14) - W uzasadnieniu uznano, że przepisy prawa wspólnotowego dotyczące ochrony danych nie pozwalają przewoźnikom na przekazywanie danych PNR do krajów niegwarantujących odpowiedniego poziomu ochrony. Stąd też "potrzebne jest rozwiązanie tworzące podstawy prawne przekazu [...], aby zapewnić [...] poszanowanie praw jednostek do ochrony danych osobowych".
- Cel, jakim jest zapewnienie poszanowania prawa do ochrony danych osobowych wynika dość jasno z preambuły, a konkretnie z motywu cytującego art. 6 TUE, art. 16 TFUE, art. 8 EKPC, Konwencję 108 itd.
- Preambuła odwołuje się również do odpowiednich przepisów prawa australijskiego w materii ochrony danych osobowych, wskazując na to, że przewidują one ochronę danych, prawo dostępu i prawo do złożenia skargi, poprawienia i przedstawienia uwag oraz środki zaradcze i sankcje w przypadku niewłaściwego wykorzystania danych osobowych.
- Artykuł 1 umowy, zatytułowany "Cel porozumienia", stanowi, że w umowie przewiduje się przekazywanie danych PNR. Ponadto w umowie "określa się warunki, na jakich możliwe jest przekazywanie i wykorzystywanie tych danych, oraz sposób ich ochrony" (kursywa autora).
(15) Takie jak przepisy prawne dotyczące danych szczególnie chronionych, bezpieczeństwa danych, odpowiedzialności i rozliczalności, przejrzystości, prawa dostępu, poprawienia, usunięcia, prawa do złożenia skargi, przetwarzania automatycznego itp.
(16) Opinia 2/2000, protokół kartageński, pkt 33.
(17) W tym kontekście należy odnieść się do Deklaracji 21 w sprawie "ochrony danych osobowych w ramach współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych", dołączonej do traktatu lizbońskiego. Z treści Deklaracji 21 jasno wynika, że nawet w przypadkach, w których mamy do czynienia z pewnym elementem współpracy policyjnej, instrument ochrony danych na tym obszarze powinien nadal opierać się na treści art. 16 TFUE (a w razie potrzeby również na innych przepisach). Analiza ta w żaden sposób nie narusza podziału zadań w Komisji Europejskiej.
(18) W tym zakresie nie dość precyzyjne prawodawstwo nie powinno naruszać m.in. podstawowej wolności zrzeszania się (art. 12 Karty praw podstawowych).
(19) Opinia z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie poziomu ochrony zapewnianej w Stanach Zjednoczonych przy przekazywaniu danych pasażerów, WP78.
(20) Zob. podobnie pozytywna opinia Grupy Roboczej Art. 29: opinia 1/2004 z dnia 16 stycznia 2004 r. dotycząca poziomu ochrony zapewnionego w Australii w związku z przekazywaniem przez linie lotnicze danych pasażera, WP 85. W opinii uwzględnia się fakt, iż "organy celne stosują ogólną politykę niezatrzymywania w odniesieniu do tych danych. W odniesieniu do 0,05-0,1 % danych pasażerów, które przekazuje się organom celnym do celów dalszej oceny, dane PNR linii lotniczych są tymczasowo zatrzymywane w oczekiwaniu na wyniki oceny granicznej, jednak nie są przechowywane. Po uzyskaniu wyników dane PNR tych pasażerów są usuwane z komputera danego funkcjonariusza celnej jednostki analizy pasażerów i nie są wprowadzane do australijskiej bazy danych".
(21) A także dla celów określonych w art. 10, kiedy dane przekazywane są na terytorium Australii.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.322.1 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie zawarcia umowy między Unią Europejską a Australią o przetwarzaniu i przekazywaniu przez przewoźników lotniczych australijskiej służbie celnej i granicznej danych dotyczących przelotu pasażera (danych PNR). |
Data aktu: | 15/07/2011 |
Data ogłoszenia: | 05/11/2011 |