Konkluzje w sprawie europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa.

Konkluzje Rady z dnia 18 czerwca 2012 r. w sprawie europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa

(2012/C 193/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ, PRZYWOŁUJĄC:

konkluzje Rady Europejskiej z dnia 17 czerwca 2010 r. w sprawie strategii "Europa 2020" na rzecz zatrudnienia i inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu,
konkluzje Rady z dnia 26 listopada 2010 r. zatytułowane: "Inicjatywa przewodnia przewidziana w strategii »Europa 2020«: »Unia innowacji: jak przyspieszyć transformację Europy dzięki innowacjom w szybko zmieniającym się świecie«",
konkluzje Rady Europejskiej z dnia 4 lutego 2011 r. wzywające do synergii działań UE i państw członkowskich w celu zadbania o to, by innowacje przynoszące korzyści społeczne szybciej trafiały na rynek,
konkluzje Rady z dnia 6 grudnia 2011 r. w sprawie partnerstwa na rzecz badań naukowych i innowacji,
konkluzje Rady z dnia 19 grudnia 2011 r. w sprawie planu działania na rzecz zasobooszczędnej Europy,
konkluzje Rady (ds. Konkurencyjności) z dnia 30-31 maja 2012 r. w sprawie europejskich partnerstw innowacyjnych,
komunikat Komisji w sprawie innowacji w służbie zrównoważonego wzrostu: biogospodarka dla Europy oraz kopenhaska deklaracja w sprawie praktycznego zastosowania biogospodarki z marca 2012 roku,
komunikat Komisji w sprawie programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont 2020",
1.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUE komunikat Komisji w sprawie europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa, mający na celu propagowanie konkurencyjnego i zrównoważonego rolnictwa i leśnictwa;
2.
JEST ŚWIADOMA wyzwań i możliwości wynikających ze zwiększonego światowego zapotrzebowania na produkty rolne, co prowadzi do zwiększenia produkcji rolnej; A TAKŻE ŚWIADOMA wyzwania, jakie stanowi zwiększenie stabilności i usprawnienie efektywnego gospodarowania zasobami, przy jednoczesnym rozwiązywaniu kwestii środowiskowych dotyczących ogólnie produkcji rolnej;
3.
PODKREŚLA znaczenie potencjału europejskiego sektora rolno-spożywczego i leśnego dla aktywnego znajdowania rozwiązań w przypadku takich wyzwań oraz potencjału nowych dochodów rolników europejskich w rosnącej biogospodarce;
4.
PODKREŚLA, że konieczne jest wyzwolenie potencjału europejskiego sektora rolno-spożywczego, a także sektorów produkcji oraz przetwórstwa i handlu dzięki stosowaniu innowacyjnych produktów, procesów i usług w całym łańcuchu dostaw żywności, tworząc dzięki temu otoczenie, w którym pomysły można łatwiej przekuwać w komercyjny sukces i zwiększać w ten sposób konkurencyjność sektora rolniczego i ułatwiać rolnikom uzyskiwanie nowych dochodów;
5.
PODKREŚLA potrzebę usunięcia istniejących rozbieżności między badaniami i innowacjami a ich praktycznymi zastosowaniami w rolnictwie, co skutkuje stałym zwiększaniem produkcji oraz bardziej zrównoważonym wykorzystaniem zasobów; oraz
6.
ZGADZA SIĘ z celem europejskiego partnerstwa innowacyjnego, którym jest przyspieszenie wymiany wiedzy i transferu technologii od nauki do praktyki rolnej, a także bardziej systematyczne zapewnienie informacji zwrotnej o praktyce, od rolnictwa do nauki, stanowiąc tym samym robocze połączenie między rolnictwem, biogospodarką, nauką i innymi sektorami na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym;
7.
UZNAJE, że istotnym sposobem osiągania celu europejskiego partnerstwa innowacyjnego jest łączenie wszystkich odpowiednich podmiotów na szczeblach: unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym oraz zapewnianie państwom członkowskim nowych pomysłów na to, jak udoskonalać, upraszczać i lepiej koordynować istniejące instrumenty i inicjatywy;
8.
PODKREŚLA, że innowacje oznaczają co innego w różnych państwach członkowskich i że innowacje mogą być technologiczne, nietechnologiczne lub społeczne, a także że mogą być oparte na nowych lub tradycyjnych praktykach i że z tego względu działania na rzecz innowacji powinny uwzględniać te różnice;
9.
UZNAJE wartość dodaną podejścia oddolnego zaplanowanego przez Komisję, opartego na grupach operacyjnych i skutecznym udoskonalaniu istniejących unijnych polityk oraz na zaangażowaniu państw członkowskich i zainteresowanych podmiotów;
10.
PODKREŚLA fakt, że europejskie partnerstwo innowacyjne będzie oparte głównie na już ustanowionych mechanizmach i z tego względu będzie unikać tworzenia nowych struktur, lecz będzie wzmacniało skuteczność istniejących struktur dla polityki rozwoju obszarów wiejskich i dla unijnych ram badań i innowacji, unikając w ten sposób niepo-

trzebnych obciążeń administracyjnych, a także POTWIERDZA, że wdrożenie europejskiego partnerstwa innowacyjnego musi się odbywać poprzez właściwe kanały polityczne i administracyjne, w tym poprzez komitety programowe;

11.
ODNOTOWUJE, że rada sterująca wysokiego szczebla, złożona z przedstawicieli państw członkowskich i zainteresowanych podmiotów wyłonionych w przejrzystej procedurze, zapewni europejskiemu partnerstwu innowacyjnemu doradztwo strategiczne i wytyczne, ustanawiając strategiczny plan wdrożenia, I UZNAJE znaczenie doświadczenia z realizacji zawartego w komunikacie pilotażowego europejskiego partnerstwa na rzecz innowacji sprzyjającej aktywnemu starzeniu się w dobrym zdrowiu; odnotowuje zatem, że struktura zarządzania partnerstwem powinna pozostać nierozbudowana;
12.
WZYWA Komisję, by podjęła konkretne działania na rzecz przygotowania strategicznego planu wdrożenia europejskiego partnerstwa innowacyjnego, który miałby zaangażować wszystkie zainteresowane podmioty w osiąganie konkretnych rezultatów i innowacji w sektorze rolno-spożywczym i OCZEKUJE zatwierdzenia strategicznego planu wdrożenia partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa, który ma zawierać strategiczne wytyczne dla tego partnerstwa.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.193.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje w sprawie europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa.
Data aktu: 18/06/2012
Data ogłoszenia: 30/06/2012