Pomoc państwa SA.33760 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Francję, SA.33763 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Belgię, SA.33764 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Luksemburg, SA.30521 (MC 2/10) - Monitorowanie grupy Dexia, SA.26653 (C 9/09) - Restrukturyzacja grupy Dexia
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 345/06)
(Dz.U.UE C z dnia 13 listopada 2012 r.)
Pismem z dnia 31 maja 2012 r., zamieszczonym w języku autentycznym na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię, Francję i Luksemburg o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIЁ
Faks +32 22961242
Uwagi te zostaną przekazane Belgii, Francji i Luksemburgowi. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
OPIS ŚRODKA
Dexia jest grupą finansową prowadzącą działalność w sektorach bankowości i ubezpieczeń; jej najważniejsze spółki zależne znajdują się we Francji, Turcji i Luksemburgu. Spółka dominująca - Dexia SA - jest zarejestrowana jako spółka akcyjna zgodnie z prawem belgijskim i jest notowana na giełdach papierów wartościowych Euronext Paris i Euronext Brussels.
Decyzją z dnia 26 lutego 2010 r. Komisja zatwierdziła pomoc na restrukturyzację dla grupy Dexia na podstawie planu restrukturyzacji, pod warunkiem że Belgia, Francja i Luksemburg ("zainteresowane państwa członkowskie") spełnią wszystkie zobowiązania i warunki dotyczące grupy Dexia załączone do przedmiotowej decyzji.
Realizacja planu restrukturyzacji zatwierdzonego w dniu 26 lutego 2010 r. umożliwiła wprawdzie grupie Dexia poprawę stabilności jej finansowania i ograniczenie jej wielkości, niestrategicznych aktywów i wskaźnika dźwigni, to wystąpiły jednak opóźnienia w realizacji tego planu i począwszy od lata 2011 r., narastają problemy spółki związane z utratą płynności.
Decyzją z dnia 17 października 2011 r. Komisja postanowiła tymczasowo zatwierdzić przejęcie banku Dexia Bank Belgium
("DBB"; w marcu 2012 r. nastąpiła zmiana nazwy na "Belfius") przez państwo belgijskie od banku Dexia SA do czasu przyjęcia przez Komisję ostatecznego stanowiska w sprawie planu restrukturyzacji banku Belfius, a także, z uwagi na wątpliwości związane z tą transakcją, Komisja zdecydowała o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.
Decyzją z dnia 21 grudnia 2011 r. Komisja wydała tymczasową zgodę do dnia 31 maja 2012 r. na tymczasową gwarancję zainteresowanych państw członkowskich dotyczącą refinansowania banków Dexia SA i Dexia Crédit Local SA ("DCL"), pokrywającą maksymalną kwotę kapitału w wysokości 45 mld EUR. W związku z faktem, że nowy zestaw dodatkowych środków restrukturyzacyjnych (takich jak sprzedaż DBB/ Belfius i gwarancja tymczasowa) stanowi istotną zmianę warunków restrukturyzacji grupy Dexia oraz że grupa ta naruszyła szereg zobowiązań załączonych do decyzji z dnia 26 lutego 2010 r., we wspomnianej decyzji Komisja:
W dniu 23 marca 2012 r. Luksemburg zawiadomił Komisję o sprzedaży banku Dexia BIL przez grupę Dexia. Decyzją z dnia 3 kwietnia 2012 r. Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego ze względu na wątpliwości związane z transakcją, zwłaszcza z jej ceną. Komisja nie została do tej pory poinformowana o zamknięciu transakcji sprzedaży.
W dniach 21 i 22 marca 2012 r. zainteresowane państwa członkowskie powiadomiły Komisję o uporządkowanym planie restrukturyzacji i likwidacji grupy Dexia.
Decyzja o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczy uporządkowanego planu restrukturyzacji i likwidacji grupy Dexia.
Jednym z kluczowych elementów tego planu jest sprzedaż agencji Dexia Municipal Agency ("DMA") na rzecz nowego podmiotu, posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa, w którym 31,7 % udziałów należałoby do francuskiej Caisse des Dépôts et Consignations ("CDC"), DCL oraz skarbu państwa Francji, natomiast La Banque Postale ("LBP") posiadałby 4,9 % udziałów.
Ponadto Komisja zebrała dowody świadczące o tym, że o wkładzie Arcofin w dokapitalizowanie grupy Dexia, który został zatwierdzony decyzją z dnia 26 lutego 2010 r., zadecydowano na podstawie gwarancji państwa belgijskiego na rzecz spółdzielni finansowych, w tym Arcofinu. W świetle tych dowodów Komisja uważa, że jej ustalenie zawarte w decyzji z dnia 26 lutego 2010 r. o tym, że wkład Arcofinu nie stanowił pomocy państwa, ponieważ nie wiązał się z korzystaniem z zasobów państwowych, mogło zostać podjęte na podstawie nieprawidłowych informacji.
OCENA ŚRODKA
Komisja uważa wstępnie, że uporządkowany plan restrukturyzacji i likwidacji może wiązać się z pomocą państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, na korzyść Dexia SA, DCL i DMA.
Ewentualna pomoc obejmuje:
Ponadto w świetle dowodów na to, że dokapitalizowanie przez Arcofin banku Dexia mogło mieć miejsce na podstawie gwarancji państwa belgijskiego na rzecz Arcofinu, takie dokapitalizowanie może wiązać się z wykorzystaniem zasobów państwowych i kwalifikować się jako pomoc państwa.
OCENA ZGODNOŚCI POMOCY
Komisja ma wątpliwości, czy uporządkowany plan restrukturyzacji i likwidacji jest właściwy, ogranicza pomoc do niezbędnego minimum i obejmuje wystarczające środki, aby zrekompensować wiążące się z tym zakłócenia konkurencji.
W ramach transakcji DMA, przez okres, który może potrwać do 2020 r., zostałyby zachowane powiązania strukturalne między grupą Dexia i nową strukturą DMA, natomiast DCL nadal zapewniałby refinansowanie dodatkowych umów o kredyt hipoteczny zawieranych z klientami banku w ramach nowej struktury.
Tym samym zamiast sytuacji, w której grupa Dexia przestaje udzielać nowych pożyczek oraz korzysta z pomocy ograniczonej do minimum, grupa Dexia nadal byłaby zaangażowana w udzielanie nowych pożyczek i wystawiałaby nowe obligacje.
Ponadto uporządkowany plan restrukturyzacji i likwidacji opiera się na "stałej" gwarancji zainteresowanych państw członkowskich, której koszt wydaje się stosunkowo niewielki z uwagi na fakt, że grupa Dexia udzielałaby nowych pożyczek i dokonywałaby emisji nowego długu przez znaczny okres czasu.
W związku z tym Komisja:
TEKST PISMA
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.345.4 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Belgia, Francja, Luksemburg - Pomoc państwa SA.33760 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Francję, SA.33763 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Belgię, SA.33764 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Luksemburg, SA.30521 (MC 2/10) - Monitorowanie grupy Dexia, SA.26653 (C 9/09) - Restrukturyzacja grupy Dexia - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE. |
Data aktu: | 13/11/2012 |
Data ogłoszenia: | 13/11/2012 |