P7_TC1-COD(2010)0261 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 11 maja 2011 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/…/UE w sprawie dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych (Ujednolicenie).

P7_TC1-COD(2010)0261

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 11 maja 2011 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/.../UE w sprawie dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych (Ujednolicenie)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 70/157/EWG Rady z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych(3) została kilkakrotnie znacząco zmieniona(4). Dla zachowania przejrzystości i zrozumiałości należy ją ujednolicić.

(2) Dyrektywa 70/157/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw systemu homologacji typu WE określonego w dyrektywie 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa)(5) oraz ustanawia normy techniczne dotyczące dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych. Te normy techniczne dotyczą zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich w celu umożliwienia zastosowania procedury homologacji typu WE, określonej w dyrektywie 2007/46/WE w odniesieniu do każdego typu pojazdu. Zatem przepisy ustanowione dyrektywą 2007/46/WE odnoszące się do układów, części i oddzielnych zespołów technicznych w pojazdach mają zastosowanie do niniejszej dyrektywy.

(3) Pożądane jest uwzględnienie wymagań technicznych przyjętych przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ (EKG ONZ) w jej właściwych regulaminach dołączonych do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań ("zmienione porozumienie z 1958 r.")(5).

(4) Niniejsza dyrektywa nie powinna naruszać zobowiązań państw członkowskich dotyczących terminów przeniesienia do prawa krajowego i rozpoczęcia stosowania dyrektyw określonych w załączniku IV część B,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Do celów niniejszej dyrektywy "pojazd" oznacza pojazd silnikowy przeznaczony do użytkowania na drogach, z nadwoziem lub bez, posiadający co najmniej cztery koła i maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, z wyjątkiem pojazdów, które poruszają się na szynach, ciągników rolniczych i leśnych oraz wszelkich maszyn samobieżnych.

Artykuł  2
1.
Jeżeli pojazdy bądź układy wydechowe spełniają wymagania niniejszej dyrektywy państwa członkowskie nie mogą, z przyczyn odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu oraz układu wydechowego:
a)
odmówić w odniesieniu do typu pojazdu lub typu układu wydechowego udzielenia homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu; lub
b)
odmówić rejestracji lub zabronić sprzedaży, dopuszczenia do ruchu lub użytkowania pojazdów lub sprzedaży lub dopuszczenia do użytkowania układów wydechowych.
2.
Jeżeli wymagania niniejszej dyrektywy nie są spełnione, dla typu pojazdu oraz typu układu wydechowego państwa członkowskie:
a)
nie udzielają homologacji typu WE; i
b)
odmawiają udzielenia krajowej homologacji typu.
3.
Bez względu na ust. 2 na potrzeby części zamiennych państwa członkowskie nadal udzielają homologacji typu WE i zezwalają na sprzedaż lub dopuszczenie do użytkowania układów wydechowych, zgodnie z wersjami dyrektywy 70/157/EWG w brzmieniu poprzedzającym wersję wynikającą z poprawek wprowadzonych przez dyrektywę Komisji 1999/101/WE z dnia 15 grudnia 1999 r. dostosowującą do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/157/EWG(6), jeżeli takie układy wydechowe:
a)
mają być zainstalowane w pojazdach będących już w użytkowaniu; i
b)
spełniają wymagania tej dyrektywy, która były stosowane, kiedy te pojazdy były rejestrowane po raz pierwszy.
Artykuł  3

Żadne państwo członkowskie nie może, z powodów dotyczących dopuszczalnego poziomu hałasu lub układu wydechowego, odmówić przyznania homologacji typu krajowej lub WE w odniesieniu do części układu wydechowego traktowanego jako oddzielny zespół techniczny:

a)
jeżeli pojazd spełnia wymagania załącznika I w odniesieniu do poziomu hałasu i układu wydechowego;
b)
jeżeli część układu wydechowego, traktowanego jako oddzielny zespół techniczny w rozumieniu art. 3 pkt 25 dyrektywy 2007/46/WE, spełnia wymagania załącznika II do niniejszej dyrektywy.
Artykuł  4
1.
Żadne państwo członkowskie nie może, z powodów dotyczących dopuszczalnego poziomu hałasu lub układu wydechowego, zabronić wprowadzania do obrotu dowolnej części układu wydechowego, traktowanego jako oddzielny zespół techniczny w rozumieniu art. 3 pkt 25 dyrektywy 2007/46/WE, jeżeli w rozumieniu art. 3 niniejszej dyrektywy jest to typ, w odniesieniu do którego przyznano homologację typu.
2.
Państwa członkowskie zabraniają pierwotnego dopuszczenia do ruchu pojazdów silnikowych, których poziom hałasu lub układy wydechowe nie spełniają wymagań wymienionych w niniejszej dyrektywie.
Artykuł  5

Zmiany niezbędne do dostosowania wymagań załączników I, II i III tak, by uwzględniały one postęp techniczny, z wyjątkiem wymagań określonych w pkt 2.1 i 2.2 załącznika I, przyjmowane są zgodnie z procedurą o ktrórej mowa w art. 40 ust. 2 dyrektywy 2007/46/WE.

Artykuł  6

Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Artykuł  7

Dyrektywa 70/157/EWG, zmieniona aktami wymienionymi w załączniku IV część A traci moc, bez uszczerbku dla zobowiązań państw członkowskich dotyczących terminów przeniesienia do prawa krajowego i rozpoczęcia stosowania dyrektyw określonych w załączniku IV część B.

Odesłania do uchylonej dyrektywy odczytuje się jako odesłania do niniejszej dyrektywy, zgodnie z tabelą korelacji w załączniku V.

Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  9

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

Przewodniczący

Przewodniczący

______

(1) Dz.U C 54 z 19.2.2011, s. 32.

(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2011 r.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, s. 16.

(4) Zob. załącznik IV część A.

(5) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.

(6) Opublikowane jako załącznik I do decyzji Rady 97/836/WE (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).

(7) Dz.U. L 334 z 28.12.1999, s. 41.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.377E.229

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: P7_TC1-COD(2010)0261 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 11 maja 2011 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/…/UE w sprawie dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych (Ujednolicenie).
Data aktu: 11/05/2011
Data ogłoszenia: 07/12/2012