Przegląd wieloletnich ram finansowych w celu zaspokojenia dodatkowych potrzeb finansowych projektu ITER (COM(2011)0226 - C7-0108/2011 - 2011/2080(ACI)).

Przegląd wieloletnich ram finansowych w celu zaspokojenia dodatkowych potrzeb finansowych projektu ITER

P7_TA(2011)0547

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami w zakresie wieloletnich ram finansowych, w celu zaspokojenia dodatkowych potrzeb finansowych projektu ITER (COM(2011)0226 - C7-0108/2011 - 2011/2080(ACI))

(2013/C 168 E/21)

(Dz.U.UE C z dnia 14 czerwca 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi i Radzie (COM(2011)0226),
uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami z dnia 17 maja 2006 r.(1),
uwzględniając wspólne konkluzje posiedzenia trójstronnego w sprawie budżetu z dnia 1 grudnia 2011 r.(2),
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej oraz opinię Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (A7-0433/2011),
A.
mając na uwadze, że w latach 2012-2013 konieczne jest przeznaczenie na projekt ITER dodatkowych 1 300 mln EUR w formie środków na zobowiązania z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że na posiedzeniu trójstronnym w dniu 1 grudnia 2011 r. Parlament, Rada i Komisja uzgodniły sposoby zapewnienia tych dodatkowych środków na finansowanie projektu ITER;
C.
mając na uwadze, że w związku z tym konieczna jest zmiana PMI z dnia 17 maja 2006 r. w celu podniesienia pułapu środków na zobowiązania w poddziale 1a o kwotę 650 mln EUR w 2012 r. oraz o kwotę 190 mln EUR w 2013 r. w cenach bieżących;
D.
mając na uwadze, że według PE wszystkie postanowienia PMI z dnia 17 maja 2006 r. pozostają w mocy do czasu wejścia w życie nowego rozporządzenia ustanawiającego wieloletnie ramy finansowe, za wyjątkiem artykułów, które stały się nieaktualne w następstwie wejścia w życie Traktatu z Lizbony;
E.
mając na uwadze, że ubolewa z powodu tego, iż różne wykładnie, ograniczenia prawne i wiążące zobowiązania nie pozwoliły Radzie na szybkie rozpoczęcie rzeczywistych politycznych negocjacji z drugim organem władzy budżetowej;
F.
mając na uwadze, że współpraca między delegacjami obu organów władzy budżetowej podczas rozmów trójstronnych była konstruktywna;
1.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
2.
podkreśla, że Parlament, Rada i Komisja zgodziły się na całość tekstu wspólnych konkluzji posiedzenia trójstronnego w sprawie budżetu, które odbyło się w dniu 1 grudnia 2011 r.;
3.
wyraża głębokie ubolewanie z powodu jednostronnego oświadczenia włączonego do protokołu Rady przez sześć państw członkowskich, w celu dokonania nieobiektywnej wykładni wspólnych konkluzji;
4.
wzywa Radę do pełnego przestrzegania wspólnych konkluzji; przypomina Radzie o wyrażonej przezeń zgodzie na pełne wykorzystanie przepisów ustanowionych w rozporządzeniu finansowym(3) oraz w PMI z dnia 17 maja 2006 r. w celu udostępnienia w ramach wieloletnich ram finansowych środków na zobowiązania na pułapie 360 mln EUR w procedurze budżetowej na 2013 r.; stwierdza, że w przeciwnym razie Parlament nie może zagwarantować swojej zgody na tę kwotę;
5.
wzywa Komisję do pełnego wykorzystania przepisów rozporządzenia finansowego oraz PMI z dnia 17 maja 2006 r. przy sporządzaniu konkretnych wniosków dotyczących kwoty 360 mln EUR w projekcie budżetu na 2013 r.;
6.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
7.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikami Radzie i Komisji.
______

(1) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

(2) Załączone do niniejszej rezolucji.

(3) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 WSPÓLNE KONKLUZJE W SPRAWIE FINANSOWANIA PROJEKTU ITER

Posiedzenie trójstronne z 1 grudnia 2011 r.

Parlament Europejski, Rada i Komisja ponownie podkreślają, jak duże znaczenie ma projekt ITER dla Unii Europejskiej.

Parlament Europejski i Rada przyjęły do wiadomości wniosek przedstawiony przez Komisję(1) w sprawie zmiany porozumienia międzyinstytucjonalnego w odniesieniu do wieloletnich ram finansowych po to, aby zapewnić dodatkowych 1 300 mln EUR w środkach na zobowiązania z budżetu UE na potrzeby projektu ITER w latach 2012-2013.

Parlament Europejski, Rada i Komisja uzgadniają, że dodatkowe koszty projektu ITER w latach 2012-2013 w kwocie 1 300 mln EUR zostaną pokryte w następujący sposób:

100 mln EUR już zapisanych w budżecie na 2012 rok w pozycjach budżetowych dotyczących ITER;
360 mln EUR w środkach na zobowiązania zostanie udostępnione w procedurze budżetowej na 2013 rok w ramach pułapów środków na zobowiązania w wieloletnich ramach finansowych, z pełnym wykorzystaniem przepisów określonych w rozporządzeniu finansowym i w porozumieniu międzyinstytucjonalnym z 17 maja 2006 r., z wyłączeniem jakiejkolwiek kolejnej zmiany wieloletnich ram finansowych związanej z projektem ITER;
Pułapy środków na zobowiązania w dziale 1a na lata 2012 i 2013 zostaną zwiększone o kwotę 840 mln EUR, z czego 650 mln EUR w 2012 roku i 190 mln EUR w roku 2013. To zwiększenie zostanie zrównoważone odpowiednim zmniejszeniem pułapów środków na zobowiązania w dziale 2 (450 mln EUR w roku 2011) i w dziale 5 (243 mln EUR w roku 2011 i 147 mln EUR w roku 2012);
Pułap całkowitych środków na płatności na rok 2013 zostanie zwiększony o kwotę 580 mln EUR, zrównoważoną odpowiednim zmniejszeniem w pułapie na rok 2011.

Parlament Europejski i Rada uzgadniają przyjęcie wyżej wymienionej zmiany wieloletnich ram finansowych na lata 2007-2013 przed końcem 2011 roku, zgodnie z ich odnośnymi procedurami wewnętrznymi.

Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji o przedłożenie konkretnych propozycji dotyczących kwoty 360 mln EUR w projekcie budżetu na rok 2013.

______

(1) COM(2011)0226 z 20 kwietnia 2011 r.

ZAŁĄCZNIK  II

 DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

zmieniająca porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami w zakresie wieloletnich ram finansowych, w celu zaspokojenia dodatkowych potrzeb finansowych projektu ITER

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji 2012/5/UE.)

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.168E.133

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Przegląd wieloletnich ram finansowych w celu zaspokojenia dodatkowych potrzeb finansowych projektu ITER (COM(2011)0226 - C7-0108/2011 - 2011/2080(ACI)).
Data aktu: 13/12/2011
Data ogłoszenia: 14/06/2013