(2014/C 191/01)
(Dz.U.UE C z dnia 20 czerwca 2014 r.)
SPIS TREŚCI
Strona
Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2013
1. Wstęp
2. Ogólny przegląd wykonania budżetu za 2013 r.
3. Wykonanie budżetu na 2013 r. według rozdziałów
Załączniki
Załącznik I: Porównanie wykonania budżetu w zakresie dochodów w 2013 r. w stosunku do 2012 r. według rozdziałów
Załącznik II: Stan dochodów w 2013 r. - należności ustalone i należności przeniesione
Załącznik III: Porównanie wykonania budżetu w zakresie środków w 2013 r. w stosunku do 2012 r. według rozdziałów
Załącznik IV: Szczegóły wykorzystania środków w 2013 r. (środki w roku budżetowym i środki przeniesione z poprzedniego roku budżetowego)
Załącznik V: Wykorzystanie dochodów przeznaczonych na określony cel w 2013 r.
Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2013
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
W niniejszym sprawozdaniu, zgodnie z art. 142 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/ 2012 1 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (rozporządzenia finansowego) i art. 227 zasad stosowania tego rozporządzenia "podaje się - zarówno w wartościach bezwzględnych, jak i wyrażonych procentowo - co najmniej wskaźnik realizacji środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków między poszczególnymi pozycjami w budżecie". Umożliwia ono również przedstawienie po pierwsze "osiągnięcia celów na dany rok budżetowy, zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami" i po drugie "sytuacji finansowej oraz zdarzeń, które miały istotny wpływ na działania w ciągu roku budżetowego".
W tych ramach rozdział 2 niniejszego sprawozdania przedstawia ogólny przegląd wykonania budżetu w 2013 r., a rozdział 3 bardziej szczegółowo bada ewolucję linii budżetowych dla każdego rozdziału budżetu. Wreszcie w załącznikach zamieszczone są tabele liczbowe zestawiające szczegółowe informacje odnoszące się do wykonania budżetu za 2013 r.
Co się tyczy działalności sądowniczej sensu stricto, czytelnik może zapoznać się ze sprawozdaniem rocznym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej za rok 2013 znajdującym się na stronie internetowej Curia (http://curia.europa.eu), które dostarcza szczegółowych danych i statystyk odnoszących się do działalności sądowniczej Trybunału Sprawiedliwości, Sądu i Sądu do spraw Służby Publicznej. |
W 2013 r. nastąpił znaczny wzrost tempa działalności sądowniczej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Po pierwsze do systemu sądowego Unii wpłynęła największa liczba spraw od jego utworzenia. Po drugie wobec zakończenia 1 587 spraw, wydajność instytucji sytuuje się na bezprecedensowym poziomie. Trybunał Sprawiedliwości jest bardzo usatysfakcjonowany tymi zmianami, które świadczą o zaufaniu jakie sądy krajowe i podmioty prawa pokładają w sądach Unii.
W dniu 1 lipca 2013 r. miało miejsce rozszerzenie Unii Europejskiej o Chorwację. W związku z tym w drugim półroczu 2013 r. obowiązki podjęli dwaj nowi członkowie narodowości chorwackiej - jeden w Trybunale Sprawiedliwości a drugi w Sądzie - a także członkowie ich gabinetów. Środki budżetowe przewidziane w budżecie na 2013 r. na to nowe przystąpienie wyniosły 5.203.500 EUR w okresie jedynie 6 miesięcy i były przeznaczone zasadniczo na pokrycie związanych z nim wydatków na personel (63 etaty w tym głównie pracownicy dwóch gabinetów i nowy wydział językowy języka chorwackiego).
W dniu 23 października 2013 r. zgodnie z postanowieniami włączonymi już do Traktatu z Lizbony obowiązki w Trybunale Sprawiedliwości podjął nowy rzecznik generalny narodowości polskiej. Należy wspomnieć, że wydatki związane w podjęciem obowiązków i wynagrodzeniem nowego rzecznika oraz pracowników jego gabinetu w ostatnim kwartale 2013 r. zostały poniesione przez Trybunał ostatecznie bez potrzeby jakiegokolwiek korygowania budżetu ze względu na nadwyżki jakie były dostępne z powodu braku dostosowania wynagrodzeń (zob. pkt 3.1).
Wreszcie w ubiegłym roku miało miejsce również odejście ze stanowiska sześciu członków Sądu w ramach odnowienia części jego składu podobnie jak i dwóch członków Trybunału i jednego członka Sądu do spraw Służby Publicznej.
Jeżeli chodzi o nieruchomości, to remont budynków przyłączonych do Pałacu (budynki Erasmus, Thomas More i budynek C) został zakończony zgodnie z przewidywaniami w 2013 r. Te nowe budynki wyposażone w pięć nowych sal rozpraw zostały również w całości zajęte przez personel pracujący w instytucji w drugim półroczu 2013 r. co umożliwiło opuszczanie dwóch wcześniej wynajmowanych budynków (nadal konieczny jest jednak wynajem jednego budynku poza główna siedzibą Trybunału). Ponadto kontynuowany jest projekt piątej rozbudowy budynków Trybunału. W perspektywie 2019 r. umożliwi on zebranie ogółu pracowników Trybunału w tej samej siedzibie i zwiększenie w ten sposób skuteczności służb.
Prognozowane dochody Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 wynosiły 44.794.000 EUR.
Jak pokazuje tabela 1 należności ustalone podczas roku budżetowego 2013 wynoszą 42.659.200 EUR i są niższe o 4,77 % od prognozowanych.
Tabela 1
Prognozowane dochody i ustalone należności
(w EUR) | |||
Tytuł | Prognozowane dochody w 2013 r. | Należności ustalone w 2013 r. | % całości |
4 - Dochody pochodzące od osób pracujących dla instytucji i innych organów Unii | 44 794 000,00 | 41 327 671,38 | 96,88 |
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji | 0,00 | 1 331 528,94 | 3,12 |
9 - Dochody różne | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Ogółem | 44 794 000,00 | 42 659 200,32 | 100,00 |
% | 100,00 % | 95,23 % |
Należy zauważyć, że stosunek dochodów do należności ustalonych w tytule 4 (głównie potrącenia w ramach pozycji dotyczących wynagrodzeń członków i personelu z tytułu podatków i składek na zabezpieczenie społeczne) stanowi bardzo duży procent całości dochodów (96,88 %), podczas gdy dochody w tytule 5 (pochodzące głównie ze zwrotu opłat związanych z najmem budynków T/T bis przez Trybunał Obrachunkowy i przez Centrum Tłumaczeń, z zapłaty składek ubezpieczeniowych oraz ze sprzedaży energii elektrycznej wytwarzanej przez moduły fotowoltaiczne, zwrotów opłat telekomunikacyjnych) stanowią zaledwie 3,12 % całości.
Załączniki I i II podają uzupełniające dane liczbowe dotyczące całości przepływu dochodów (stosunek dochodów do należności przeniesionych, stosunek dochodów do należności ustalonych, stosunek dochodów do należności zebranych).
Jeśli chodzi o dochody z należności przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego, tabela 2 wskazuje, że dochody w ramach tytułu 4 stanowią największą część ogółu dochodów z należności przeniesionych uzyskanych w 2013 r. (75,82 %).
Tabela 2
Dochody z należności przeniesionych
(w EUR) | |||
Tytuł | Przeniesienie z 2012 r. na 2013 r. | Dochody z należności przeniesionych | % całości |
4 - Dochody pochodzące od osób pracujących w instytucjach i innych organach Unii | 156 156,49 | 99 912,52 | 75,82 |
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji | 37 209,20 | 31 862,49 | 24,18 |
9 - Dochody różne | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Ogółem | 193 365,69 | 131 775,01 | 100,00 |
% | 100,00 % | 68,15 % |
Środki zapisane w budżecie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 wynosiły 354.880.000 EUR, wliczając kwotę 5.203.500 EUR przeznaczoną na pokrycie kosztów wynikających z rozszerzenia o Chorwację w drugim półroczu.
Jak przedstawia to tabela 3, wykonanie budżetu za rok budżetowy 2013 osiągnęło kwotę 341.871.972 EUR i odzwierciedla stopień wykorzystania ostatecznych środków wynoszący 96,3 %, który jest niższy od bardzo wysokiego stopnia w 2012 r. (98,6 %).
Należy zasygnalizować, że to zmniejszenie różnicy w wykonaniu budżetu w 2013 r. jest w dużej części uzasadnione różnicami pomiędzy współczynnikiem dostosowania wynagrodzeń, o którym ostatecznie zadecydowała Rada (Rada nie zadecydowała o żadnym podwyższeniu od czasu podwyższenia o 0,1 % przyznanego w dniu 1 lipca 2010 r.) i założeniami przyjętymi przy opracowywaniu budżetu na 2013 r. w następstwie propozycji Komisji. W wypadku pominięcia tych początkowo zapisanych w budżecie środków, które ostatecznie nie były potrzebne, stopień wykonania budżetu w 2013 r. wzrasta do 98 % co jest bardziej porównywalne ze stopniami z lat ubiegłych.
Należy zauważyć również, że wzorem lat ubiegłych około trzy czwarte budżetu wykonanego przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przeznaczone jest na wydatki na członków i personel (wydatki w ramach tytułu 1).
Tabela 3
Wykorzystanie środków w roku budżetowym
(w EUR) | |||
Tytuł | Środki budżetowe na 2013 r. | Zobowiązania budżetowe w 2013 r. | % całości |
1 - Osoby pracujące dla instytucji | 267 120 500,00 | 254 841 481,43 | 74,54 |
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne | 87 714 500,00 | 87 004 380,68 | 25,45 |
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań | 45 000,00 | 26 110,00 | 0,01 |
10 - Inne wydatki | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Ogółem | 354 880 000,00 | 341 871 972,11 | 100,00 |
% | 100,00 % | 96,33 % |
Załączniki III i IV podają uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków zapisanych na rok budżetowy 2013 (porównanie względem roku 2012, szczegóły wykorzystania według linii budżetowych).
Poniższa tabela 4 pokazuje, że środki przeniesione z roku budżetowego 2012 na rok budżetowy 2013, które ogółem wyniosły 17.981.568 EUR, zostały w bardzo dużej części wykorzystane podobnie jak miało to miejsce już w 2012 r. (84 % w 2013 r. wobec 87 % w 2012 r.).
Tabela 4
Wykorzystanie środków przeniesionych
(w EUR) | |||
Tytuł | Przeniesienie środków z 2012 r. na 2013 r. | Płatności ze środków przeniesionych | Anulowane środki |
1 - Osoby pracujące dla instytucji | 4 410 724,57 | 2 841 337,43 | 1 569 387,14 |
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne | 13 564 024,85 | 12 273 535,55 | 1 290 489,30 |
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań | 6 818,74 | 734,10 | 6 084,64 |
10 - Inne wydatki | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Ogółem | 17 981 568,16 | 15 115 607,08 | 2 865 961,08 |
% | 100,00 % | 84,06 % | 15,94 % |
Załącznik IV podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków przeniesionych z roku budżetowego 2012 na rok budżetowy 2013.
Zgodnie z art. 21 rozporządzenia finansowego niektóre dochody mogą zostać przeznaczone na finansowanie szczególnych wydatków. Takie dochody przeznaczone na określony cel stanowią więc dodatkowe środki, które mogą zostać wykorzystane przez instytucję.
Tabela 5 poniżej wyszczególnia, według rozdziałów, kwoty dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z jednego roku budżetowego na drugi oraz dochody przeznaczone na określony cel ustalone i uzyskane podczas roku budżetowego.
Tabela 5
Wykorzystanie dochodów przeznaczonych na określony cel
(w EUR) | ||||
Tytuł | Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2012 r. na 2013 r. | Dochody przeznaczone na określony cel w 2013 r. | Płatności w 2013 r. | Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel (1) z 2013 r. na 2014 r. |
1 - Osoby pracujące dla instytucji | 111 388,15 | 195 324,61 | 121 777,51 | 181 030,42 |
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne | 876 861,98 | 808 631,65 | 1 147 164,48 | 405 922,11 |
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań | 4 635,89 | 9 523,40 | 1 265,90 | 9 523,40 |
10 - Inne wydatki | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Ogółem | 992 886,02 | 1 013 479,66 | 1 270 207,89 | 596 475,93 |
(1) Przeniesienie wewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel jest ograniczone wyłącznie do jednego roku, zgodnie z art. 14b nowego rozporządzenia finansowego. Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z poprzednich lat budżetowych, niewykorzystane na dzień 31 grudnia 2013 r., w kwocie 139.681,86 EUR, zostały anulowane. |
Jak pokazuje tabela 5, środki z dochodów przeznaczonych na określony cel ustalonych w roku budżetowym 2013 wyniosły 1.013.479 EUR, przy czym 78 % tej kwoty pochodziło z następujących źródeł:
Załącznik V podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania dochodów przeznaczonych na określony cel.
W roku budżetowym 2013 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej dokonał na podstawie przepisów art. 25 i 27 rozporządzenia finansowego 23 przesunięć środków budżetowych na ogólną kwotę 5.685.128 EUR co odpowiada 1,6 % ostatecznych środków budżetowych (tabela 6). Wpływ przesunięć na poziomie pozycji budżetowych zaprezentowano w załączniku IV.
Zgodnie z art. 25 § 1 i art. 25 § 2 dawnego rozporządzenia finansowego 6 przesunięć środków stało się przedmiotem zawiadomienia organu budżetowego. Przesunięcia te wynoszą ogółem 972.000 EUR. 450.000 EUR z tej kwoty (około 50 %) wykorzystano na zasilenie środków w ramach linii budżetowej 2 0 0 7 "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" w celu ukończenia pewnych nieprzewidzianych i priorytetowych prac, w kontekście zakończenia prac remontowych w budynkach przyłączonych do Pałacu.
Tabela 6
Przesunięcia środków
(w EUR) | ||
Rodzaj przesunięcia | Liczba przesunięć w 2013 r. | Kwota przesunięć ogółem |
Pomiędzy tytułami | 3 | 189 000,00 |
Pomiędzy rozdziałami | 2 | 288 000,00 |
Pomiędzy artykułami | 1 | 495 000,00 |
Pomiędzy pozycjami | 17 | 4 713 128,00 |
Ogółem | 23 | 5 685 128,00 |
Jak wskazuje poniższa tabela 7, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 1 na rok budżetowy 2013 wynoszą 267.120.500 EUR wliczając kwotę 4.450.000 EUR na rozszerzenie o Chorwację. Z tego względu obserwowalny jest wzrost ogółu środków budżetowych w tym tytule o 6,14 % w stosunku do 2012 r., przy czym środki [w ramach tego tytułu] stanowią 75,3 % całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 254.841.481 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania niższemu niż w 2012 r. (95,4 % w 2013 r. wobec 98,6 % w 2012 r.).
Należy zasygnalizować, że to zmniejszenie wykonania budżetu w 2013 r. może w dużej mierze być uzasadnione różnicami pomiędzy współczynnikiem dostosowania wynagrodzeń, o którym ostatecznie zadecydowała Rada (Rada nie zadecydowała o żadnym podwyższeniu od czasu podwyższenia o + 0,1 % przyznanego w dniu 1 lipca 2010 r.) i założeniami przyjętymi przy opracowywaniu budżetu na 2013 r. w następstwie propozycji Komisji. W wypadku pominięcia tych początkowo zapisanych w budżecie środków, które ostatecznie nie były potrzebne, stopień wykonania budżetu w 2013 r. wzrasta do 97,5 % co jest bardziej porównywalne ze stopniami z lat ubiegłych.
Tabela 7
Wykorzystanie środków w roku budżetowym
(w EUR) | |||
Tytuł 1 | Środki w roku budżetowym 2013 | Zobowiązania w roku budżetowym 2013 | % całości |
1 0 - Członkowie instytucji | 33 357 000,00 | 32 179 432,31 | 96,47 |
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi | 208 399 500,00 | 200 965 738,47 | 96,43 |
1 4 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne | 19 527 500,00 | 16 238 217,27 | 83,16 |
1 6 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji | 5 836 500,00 | 5 458 093,38 | 93,52 |
Ogółem | 267 120 500,00 | 254 841 481,43 | 95,40 |
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 33.357.000 EUR, wliczając kwotę 448.000 EUR na rozszerzenie o Chorwację, zostały zaangażowane w wysokości 32.179.432 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 96,47 % (wobec 97,35 % w 2012 r.).
Pierwsza część różnicy w wykorzystaniu środków w ramach tego rozdziału wiąże się przede wszystkim z wynagrodzeniami członków i różnicami pomiędzy współczynnikiem dostosowania wynagrodzeń przyznanego przez Radę (+0 % od dnia 1 stycznia 2013 r. wobec braku decyzji Rady w następstwie propozycji przedstawionej przez Komisję + 0 % od dnia 1 lipca 2013 r. w następstwie decyzji o zamrożeniu dostosowania wynagrodzeń na koniec 2013 r. i na koniec 2014 r.) a założeniami przyjętymi przy opracowywaniu budżetu (+ 1,6 % na dzień 1 stycznia 2013 r. i + 1,7 % od dnia 1 lipca 2013 r.).
Druga część różnicy w wykorzystaniu środków wiąże się z następującym co trzy lata odnowieniem mandatów członków trzech sądów i z nieprzewidywalnymi zdarzeniami mającymi inne przyczyny (odejście ze stanowiska, śmierć), które powodują pewne wydatki szczególne wymagane przez regulamin (świadczenia związane z podjęciem obowiązków, przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia obowiązków, dodatki przejściowe, renty i emerytury). Różnice takie są z natury nie do uniknięcia, gdyż proces przygotowywania budżetu wymaga, by przewidywania co do odnowienia składu członków i nieprzewidywalnych zdarzeń były ustalane z bardzo znacznym wyprzedzeniem (około półtora roku przed datą odnowienia) i oparte na ostrożnych założeniach, podczas gdy rzeczywiste odnowienie mandatów członków jest następnie wypadkową decyzji państw członkowskich oraz indywidualnych decyzji członków sądów.
Należy jednak zauważyć, że w roku budżetowym 2013 te nieuchronnie przypadkowe czynniki w mniejszym stopniu zaciążyły na różnicach w stanie środków. Poczynione na początku 2012 r. przewidywania dotyczące odnowień mandatów w 2013 r. w ramach Sądu niemalże w pełni potwierdziły się w październiku 2013 r. (ponieważ nie zostały odnowione 4 mandaty wobec 5 pierwotnie prognozowanych).
Wreszcie, jeżeli chodzi o przesunięcia środków, mobilizacja nadwyżek budżetowych ustalonych w ramach rozdziału 1 0 w celu zasilenia środków w rozdziale 2 0 na koniec roku, spotkała się ostatecznie z odmową Rady, podczas gdy Parlament nie miał ku temu zastrzeżeń. Nie zostaną więc zrealizowane przyszłe oszczędności w obciążeniach finansowych oczekiwane w związku z tą mobilizacją (która miała na celu dokonanie wcześniejszej spłaty 1 mln EUR na poczet pewnych istotnych przedsięwzięć w dziedzinie nieruchomości).
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 208.399.500 EUR, wliczając kwotę 3 408 500 na rozszerzenie o Chorwację, zostały zaangażowane w wysokości 200.965.738,47 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania niższemu niż w 2012 r. (96,43 % w 2013 r. wobec 99,38 % w 2012 r.).
Rozdział 1 2 obejmuje największą kwotę środków wpisanych w ramach budżetu Trybunału (niemalże 59 % całkowitego budżetu). Nadwyżka stwierdzona na koniec roku budżetowego jest więc stosunkowo ograniczona, jeżeli weźmie się pod uwagę pełną kwotę środków oraz trudności z dokonywaniem prognoz budżetowych z niemal 12-miesięcznym wyprzedzeniem i przy pomocy wielu czynników prognozowania o charakterze jednoznacznie szacunkowym (współczynnik wzrostu wynagrodzeń, stopa inflacji, rytm rekrutacji lub rotacji personelu, współczynnik obniżenia ryczałtowego itd.). Tytułem przykładu i jak wspomniano już w pkt 3.1.1 powyżej, niemała część zmian w środkach ma wytłumaczenie w różnicach pomiędzy współczynnikiem dostosowania wynagrodzeń, o którym ostatecznie zadecydowała Rada (od dnia 1 lipca 2010 r. kiedy to Rada przyznała podwyższenie o + 0,1 % nie zostało zatwierdzone żadne podwyższenie) a założeniami przyjętymi przy opracowywaniu budżetu na 2013 r. w następstwie propozycji Komisji.
Należy podkreślić, że stwierdzona nadwyżka jest związana z przywołanymi powyżej różnymi czynnikami prognozowania, a nie z pogorszeniem współczynnika obsadzenia stanowisk, który w Trybunale Sprawiedliwości pozostaje bardzo wysoki. Współczynnik wolnych stanowisk wynosi bowiem średnio około 2 % 2 , co stanowi procent odzwierciedlający zwyczajową rotację personelu. Wspomniane dobre rezultaty są wynikiem bardzo aktywnej polityki rekrutacyjnej wszystkich służb Trybunału, pozwalającej zredukować do minimum liczbę wolnych etatów, pomimo ograniczeń związanych z nieuniknioną i normalną rotacją personelu oraz istotnych trudności w zakresie rekrutacji personelu w Luksemburgu, wynikających z bardzo wysokich kosztów utrzymania w tym miejscu. Niewielki współczynnik nieobsadzenia etatów stanowi również bardzo dobry wskaźnik obciążenia pracą służb Trybunału, biorąc pod uwagę zmiany w działalności sądowniczej w ostatnich latach.
Ogólnie rzecz ujmując, Trybunał wykorzystuje analizę stwierdzonych rozbieżności w wykorzystaniu środków wpisanych do rozdziału 1 2 w celu udoskonalania metodologii w zakresie przewidywań dotyczących wynagrodzeń i osiągnięcia w miarę możliwości jeszcze większej skuteczności w zakresie wykorzystywania środków.
Wreszcie, podobnie jak w rozdziale 1 0, mobilizacja nadwyżek budżetowych ustalonych w ramach rozdziału 1 2 w celu zasilenia środków w rozdziale 2 0 na koniec roku, spotkała się ostatecznie z odmową Rady, podczas gdy Parlament nie miał ku temu zastrzeżeń. Nie zostaną więc zrealizowane przyszłe oszczędności w obciążeniach finansowych oczekiwane w związku z tą mobilizacją (która miała na celu dokonanie wcześniejszej spłaty 7,2 mln EUR na poczet pewnych istotnych przedsięwzięć w dziedzinie nieruchomości).
Ogólnie rzecz ujmując, ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 19.527.500 EUR, wliczając kwotę 469.000 EUR na rozszerzenie o Chorwację, zostały zaangażowane w wysokości 16.238.217,27 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania niższemu niż w 2012 r. (83,2 % w 2013 r. wobec 92,1 % w 2012 r.).
Ostateczne środki wpisane do rozdziału 1 4 dotyczą głównie dwóch pozycji budżetowych. Chodzi tu po pierwsze w przypadku niemalże 30 % ogółu środków w ramach rozdziału o pozycję 1 4 0 0 "Inni pracownicy" (w której współczynnik wykorzystania w 2013 r. wynosi 99,8 % wobec 98,5 % w 2012 r.), a po drugie w przypadku niemalże 66 % ogółu środków w ramach rozdziału o pozycję 1 4 0 6 "Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń" (w której współczynnik wykorzystania spadł do 74,9 % w stosunku do współczynnika 89,2 % zaobserwowanego w 2012 r.) przeznaczoną na opłacenie usług zewnętrznych tłumaczy konferencyjnych i tłumaczy pisemnych.
Ogólnie rzecz ujmując, należy przypomnieć, iż polityka priorytetowego wykorzystywania zasobów wewnętrznych pozwala ograniczyć do minimum korzystanie z usług zewnętrznych usługodawców, które stanowi jednak niezbędną zmienną dostosowującą w celu sprostania wzrostowi liczby rozpraw i stron do tłumaczenia wynikającym z ciągłego przyrostu działalności sądowniczej.
Co się tyczy dziedziny tłumaczeń konferencyjnych, kwota 1 mln EUR nie została wykorzystana w 2013 r. (w 2013 r. środki zostały wykorzystane w 66,1 % wobec wykorzystania w 100 % w 2012 r.). Ma to uzasadnienie w okoliczności, iż środki postępowania i organizacji podjęte przez sądy w odniesieniu do rozpraw pozwoliły zmniejszyć ich liczbę i ograniczyć korzystanie z usług zewnętrznych tłumaczy konferencyjnych.
Jeżeli chodzi o służbę tłumaczeń, zastosowanie różnych środków proceduralnych wprowadzonych przez Trybunał w poprzednich latach budżetowych i znacznie wzmocnionych w drugim półroczu 2011 w kontekście ciągłego wzrostu liczby stron do tłumaczenia (o blisko 40 % w okresie od 2007 r. do 2011 r.) doprowadziło w 2012 r. do znacznego ograniczenia liczby stron do tłumaczenia w 2012 r. w stosunku do całkowitej liczby stron do tłumaczenia w 2011 r. (- 8,8 %). Jednakże duży przyrost działalności sądowniczej zaobserwowany w 2013 r. pokazuje, że liczba stron do tłumaczenia znowu ulega zwiększeniu (+ 1,3 % w stosunku do 2012 r., bez uwzględniania Chorwacji).
W tym kontekście należy przypomnieć, że prognozy budżetowe dla 2013 r. zostały przygotowane w ostrożny sposób na początku 2012 r. albowiem rzeczywisty wpływ środków wprowadzonych w drugim półroczu 2011 r. w celu ograniczenia liczby stron do tłumaczenia był trudny do oszacowania. Z tego względu należy stwierdzić, że współczynnik wykorzystania środków jest w 2013 niższy (77,6 %) aniżeli w 2012 r. (84,6 %).
Jeżeli chodzi o przesunięcia środków, podobnie jak w rozdziale 1 0 i 1 2, mobilizacja nadwyżek budżetowych ustalonych w ramach rozdziału 1 4 w celu zasilenia środków w rozdziale 2 0 na koniec roku, spotkała się ostatecznie z odmową Rady, podczas gdy Parlament nie miał ku temu zastrzeżeń. Nie zostaną więc zrealizowane przyszłe oszczędności w obciążeniach finansowych oczekiwane w związku z tą mobilizacją (która miała na celu dokonanie wcześniejszej spłaty 2,7 mln EUR na poczet pewnych istotnych przedsięwzięć w dziedzinie nieruchomości).
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 5.836.500 EUR, wliczając kwotę 124 500 na rozszerzenie o Chorwację, zostały zaangażowane w wysokości 5.458.093 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 93,5 % (wobec 96,5 % w 2012 r.).
Dwie pozycje tego rozdziału odpowiadają prawie 77 % ostatecznych środków. Chodzi tu o pozycję 1 6 1 2 "Doskonalenie zawodowe", której współczynnik wykorzystania wyniósł niemalże 95,3 % (wobec niemalże 98,6 % w 2012 r.), oraz o pozycję 1 6 5 4 "Centrum Małego Dziecka (żłobek)", której współczynnik wykorzystania w 2013 r. osiągnął 97,5 % (wobec 100 % w 2012 r).
Jak wskazuje poniższa tabela 8, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 2 na rok budżetowy 2013 wynoszą 87.714.500 EUR (wliczając kwotę 753.500 EUR na rozszerzenie o Chorwację). Ta kwota ogółem stanowi niemalże 25 % całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 87.004.380 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,2 % i przewyższającemu współczynnik wykorzystania w 2012 r. (98,8 %).
Tabela 8
Wykorzystanie środków w roku budżetowym
(w EUR) | |||
Tytuł 2 | Środki w roku budżetowym 2013 | Zobowiązania w roku budżetowym 2013 | % wykorzystania |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe | 62 265 000,00 | 61 886 134,57 | 99,39 |
2 1 - Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie | 19 079 500,00 | 18 955 545,09 | 99,35 |
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne | 2 675 000,00 | 2 599 421,16 | 97,17 |
2 5 - Zebrania i konferencje | 696 500,00 | 571 052,78 | 81,99 |
2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie | 2 998 500,00 | 2 992 227,08 | 99,79 |
Ogółem | 87 714 500,00 | 87 004 380,68 | 99,19 |
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 62.265.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 61.886.134 EUR, czyli w 99,39 % (wobec 99,18 % w 2012 r.).
Środki te są przeznaczone na sfinansowanie najmu, nabycia i funkcjonowania różnych zajmowanych przez Trybunał Sprawiedliwości budynków.
Bardziej ogólnie polityka instytucji w dziedzinie nieruchomości realizuje dwa główne cele:
Bardziej szczegółowe informacje dotyczące polityki instytucji w dziedzinie nieruchomości oraz stanu projektów w toku realizacji dostarczane są władzy budżetowej co roku w szczególnym sprawozdaniu kierowanym do niej w drugim kwartale.
Ostateczne środki w ramach artykułów 2 0 0 - "Budynki" oraz 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami", stanowią odpowiednio 75 % (46.572.000 EUR) i 25 % (15.693.000 EUR) ogółu środków dla tego rozdziału.
Środki w ramach artykułu 2 0 0 "Budynki" służą finansowaniu zasadniczo wydatków na czynsze i na opłatę leasingową.
Wydatki z pozycji 2 0 0 0 - "Czynsze" - wyniosły 14,1 mln EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i zostały poniesione z tytułu najmu 3 budynków: Allegro, Geos i budynku T. Zgodnie z przewidywaniami budynki Allegro i Geos zostały opuszczone pod koniec 2013 r., po zakończeniu prac remontowych 4 w starych budynkach Erasmus, Thomas More i budynek C przyłączony do Pałacu. Natomiast budynek T będzie musiał zostać zachowany do momentu ukończenia projektu piątej rozbudowy budynków Trybunału (który został przedstawiony dwóm organom władzy budżetowej i przez nie zatwierdzony w lipcu 2011 r.) w perspektywie 2019 r.
Z kolei wydatki z pozycji 2 0 0 1 - "Opłata leasingowa" wyniosły 28,5 mln EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i odpowiadają głównie opłatom należnym zgodnie z zawartymi z władzami luksemburskimi dwiema umowami budowy i nabycia różnych budynków głównej siedziby Trybunału (w tym po pierwsze wyremontowanego i rozbudowanego Pałacu oddanego do użytku pod koniec 2008 r. i po drugie wyremontowanych budynków przyłączonych do Pałacu).
Jeśli chodzi o wydatki z artykułu 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami" - wyniosły one 15.377.040 EUR (współczynnik wykorzystania 98 % wobec 96 % w 2012 r.) i odpowiadają, prawie w całości, kosztom sprzątania i utrzymania obiektów, zużycia energii, a także zapewnienia bezpieczeństwa i nadzoru nad budynkami, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania zespołu budynków Trybunału.
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie de 19.079.500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 18.955.545 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wynoszącemu 99,4 % znacznie przewyższającemu współczynnik w 2012 r. (98,7 %).
Środki z rozdziału 2 1 są w większości (86 %) przeznaczone na wydatki związane z informatyką, zaś ich pozostała część na wydatki na umeblowanie, wyposażenie i instalacje techniczne oraz na pojazdy.
Jeżeli chodzi o artykuł 2 1 0 "Wyposażenie, koszty eksploatacji oraz usługi związane z informatyką i telekomunikacją", należy podkreślić, jak żywotne jest znaczenie tych wydatków dla prawidłowego funkcjonowania całej działalności Trybunału Sprawiedliwości - w pierwszej kolejności działalności sądowniczej, lecz również działalności tłumaczeniowej i administracyjnej.
Równolegle do pewnych ważnych przedsięwzięć związanych z elektronizacją przepływu dokumentów (systematyczne ulepszanie e-Curia i przejście na elektroniczną wersję Zbioru Orzeczeń) kontynuowano ulepszanie różnych aplikacji wewnętrznych w celu podniesienia skuteczności i wydajności służb uczestniczących w procesie sądowniczym.
Ponadto w 2013 r. konieczne były pewne dodatkowe inwestycje w rozbudowę oraz w nabycie wyposażenia zwłaszcza w ramach elektronizacji przepływu dokumentów i wzmożonego wykorzystania nowych międzyinstytucjonalnych narzędzi w dziedzinie tłumaczeń. W celu pokrycia tych potrzeb, w 2013 r. konieczne było dokonanie kilku przesunięć środków budżetowych na kwotę ogółem 255.000 EUR. Wzrost wysokości środków na potrzeby strategiczne w porównaniu z 2012 r. (+315.000 EUR) wynika z inwestycji w infrastrukturę informatyczną zrealizowanych na końcowym etapie projektu z dziedziny nieruchomości dotyczącego remontu budynków przyłączonych do Pałacu (instalacja sieci telefonicznej i informatycznej oraz ukończenie instalacji multimedialnych).
Jeżeli chodzi o pozostałe pozycje budżetowe w ramach rozdziału 2 1, wydatki związane z wyposażeniem i instalacjami technicznymi były mniejsze w 2013 r. niż w 2012 r., przy czym współczynnik wykorzystania środków wyniósł 93 % wobec 75,1 % w 2012 r. Jeżeli chodzi o umeblowanie, kwoty wydatków są zbliżone w latach 2012 i 2013, podobnie jak współczynnik wykorzystania środków. Jednakże, podczas gdy w 2012 r. część wydatków była przeznaczona na nabycie umeblowania potrzebnego w nowych budynkach przyłączonych do Pałacu, wydatki w 2013 r. dotyczą w szczególności inwestycji w umeblowanie związanych z rozszerzeniem o Chorwację (kwota 203.000 EUR). Wreszcie, co się tyczy pojazdów, kwota środków przyznanych w 2012 r. i w 2013 r. jest również podobna, lecz współczynnik wykorzystania tych środków jest wyższy (96,8 % w 2013 r. wobec 92,9 % w 2012 r.).
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 2.675.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 2.599.421 EUR, czyli blisko w 97,2 % (wobec 93,4 % w 2012 r.).
Jak wskazuje tabela w załączniku III, środki zaangażowane w 2013 r. w ramach tego rozdziału wykazują ogółem wzrost o blisko 52 % w stosunku do 2012 r. W tym względzie należy po pierwsze stwierdzić co następuje:
Po drugie w 2013 r. artykuł 2 3 8 "Inne wydatki administracyjne", w ramach którego środki budżetowe wynoszą 1.717.000 EUR (wobec 444.000 EUR w 2012 r.), osiągnął współczynnik wykorzystania środków wynoszący 98,1 % wobec 79,3 % w 2012 r. Należy przypomnieć, że środki w 2013 r. obejmowały kwotę 1,3 mln EUR przeznaczoną na sprostanie wydatkom na przeprowadzkę personelu do nowych odremontowanych budynków przyłączonych do Pałacu, która to operacja odbyła się zgodnie z przewidywaniami w drugim półroczu 2013 r.
Należy wreszcie wspomnieć, iż w artykuł budżetowy 2 3 8 obejmuje między innymi środki przeznaczone na wspieranie bardziej przyjaznej dla środowiska polityki mobilności pracowników Trybunału zarówno w zakresie dojazdów do pracy, jak też przemieszczania się w ramach pracy pomiędzy różnymi budynkami instytucji. Środki te pozwalają na wywiązanie się z zawartej z miastem Luksemburg międzyinstytucjonalnej umowy w sprawie wykorzystania miejskiej sieci autobusowej w wysokości 99.000 EUR w 2013 r.
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 696.500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 571.052 EUR.
W 2013 r. pakiet środków jest nieco mniejszy w porównaniu z 2012 r. (-1,9 %), przy czym obserwowalny jest wzrost współczynnika ich wykorzystania (82 % w 2013 r. wobec 71,5 % w 2012 r.). Należy podkreślić nieuchronnie bardziej przypadkowy charakter wydatków w ramach tego rozdziału, poświęconych w dużej części na wydarzenia protokolarne, oficjalne wizyty w Trybunale, seminaria oraz wizyty badawcze i informacyjne.
Działalność protokolarna odznaczyła się licznymi uroczystymi posiedzeniami, w tym zwłaszcza posiedzeniami dotyczącymi podjęcia obowiązków w 2013 r. przez członków Komisji i Trybunału Obrachunkowego oraz przez nowych członków Trybunału Sprawiedliwości i Sądu z Chorwacji, a także przez nowego rzecznika generalnego w Trybunale Sprawiedliwości oraz przez członków Sądu, przy okazji częściowego odnowienia składu tego sądu, do którego doszło w połowie września.
Ponadto seminaria lub zjazdy przedstawicieli krajowych systemów wymiaru sprawiedliwości pozwalają Trybunałowi na realizację celu, którym jest zapoznanie sędziów krajowych z funkcjonowaniem instytucji, mechanizmem odesłania prejudycjalnego oraz praktyką w zakresie prawa Unii Europejskiej. Oprócz "Dorocznego forum przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości" (wśród 154 uczestników z różnych państw Unii reprezentowane były najwyższe sądy krajowe) 92 dni seminariów umożliwiły również spotkania 1 295 uczestników.
Wreszcie organizacja wizyt badawczych lub informacyjnych przeznaczonych dla szerszej publiczności (600 grup, ogółem 13 047 uczestników) odpowiada trosce o zapewnienie lepszego poinformowania o instytucji sądowej i orzecznictwie Unii Europejskiej.
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 2.998.500 EUR, zmalały o 30 % w stosunku do 2012 r. Środki te zostały w 2013 r. zaangażowane w wysokości 2.992.227 EUR, czyli niemalże w 99,8 % wobec 98,7 % w 2012 r.
Środki z tego rozdziału są przeznaczone na dwa rodzaje wydatków, które w całości wspierają działalność sądowniczą:
W mniejszej części wydatki z artykułu 2 7 4 pokrywają również koszty wydawania Sprawozdania rocznego Trybunału oraz materiałów informacyjnych (broszury, prospekty i inne materiały multimedialne) przeznaczonych dla różnego rodzaju odwiedzających. Środki budżetowe w 2013 r. uległy zmniejszeniu o -12 % w porównaniu z ich wysokością w 2012 r. a współczynnik wykorzystania środków w 2013 r. wyniósł 97,1 % (wobec 84,9 % w 2012 r.).
Rozdział 3 7 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i niektórych organów
Ostateczne środki budżetowe w tytule 3 obejmują jedynie środki z rozdziału 3 7 dla pozycji 3 7 1 0 - "Koszty postępowania". W roku budżetowym 2013 środki te wyniosły 45.000 EUR i zostały zaangażowane w wysokości 26.110 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 58 % (75,8 % w 2012 r.).
Mowa tu jest o wydatkach na pokrycie honorariów adwokackich i innych kosztów, spoczywających na instytucji w ramach pomocy w zakresie kosztów postępowania. Ich prognozowanie jest utrudnione i tłumaczy bardzo różny stopień wykonania budżetowego w zależności od roku.
PORÓWNANIE WYKONANIA BUDŻETU W ZAKRESIE DOCHODÓW W 2013 R. W STOSUNKU DO 2012 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW
(w EUR) | |||||
Rozdział/Artykuł | Należności ustalone w 2012 r. | Należności ustalone w 2011 r. | Różnica | Różnica w % | Tytuł |
4 0 0 | Wpływy z opodatkowania uposażeń, wynagrodzeń i świadczeń na rzecz członków instytucji, urzędników i innych pracowników | 23 051 377,62 | 21 834 376,16 | 1 217 001,46 | 5,57 % |
4 0 4 | Wpływy ze składki tymczasowej od wynagrodzeń członków instytucji, urzędników i innych czynnie zatrudnionych pracowników | 32 658,09 | 3 234 667,72 | - 3 202 009,63 | - 98,99 % |
4 0 | Różne podatki i potrącenia | 23 084 035,71 | 25 069 043,88 | - 1 985 008,17 | - 7,92 % |
4 1 0 | Składki pracowników na ubezpieczenia emerytalne i rentowe | 16 155 664,42 | 18 123 205,39 | - 1 967 540,97 | - 10,86 % |
4 1 1 | Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników | 2 087 971,25 | 6 721 098,35 | - 4 633 127,10 | - 68,93 % |
4 1 | Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe | 18 243 635,67 | 24 844 303,74 | - 6 600 668,07 | - 26,57 % |
Tytuł 4 | 41 327 671,38 | 49 913 347,62 | - 8 585 676,24 | - 17,20 % | |
5 0 0 | Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego - Dochody przeznaczone na określony cel | 125 528,05 | 122 275,75 | 3 252,30 | 2,66 % |
5 0 2 | Wpływy ze sprzedaży publikacji, druków i filmów - Dochody przeznaczone na określony cel | 2 822,81 | 222 064,49 | - 219 241,68 | - 98,73 % |
5 0 | Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego (dostawy) i nieruchomości | 128 350,86 | 344 340,24 | - 215 989,38 | - 62,73 % |
5 2 0 | Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek na rachunkach instytucji | 217,13 | 11 779,87 | - 11 562,74 | - 98,16 % |
5 2 | Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek | 217,13 | 11 779,87 | - 11 562,74 | - 98,16 % |
5 5 0 | Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac na rzecz innych instytucji lub organów - Dochody przeznaczone na określony cel | 130,96 | 0,00 | 130,96 | NA |
5 5 | Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac | 130,96 | 0,00 | 130,96 | NA |
5 7 0 | Dochody pochodzące ze zwrotu kwot wypłaconych omyłkowo - Dochody przeznaczone na określony cel | 239 866,34 | 132 432,03 | 107 434,31 | 81,12 % |
5 7 3 | Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji - Dochody przeznaczone na określony cel | 644 626,02 | 585 755,07 | 58 870,95 | 10,05 % |
5 7 | Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji | 884 492,36 | 718 187,10 | 166 305,26 | 23,16 % |
5 8 1 | Dochody z odszkodowań otrzymanych z tytułu ubezpieczeń - Dochody przeznaczone na określony cel | 318 337,63 | 2 669,97 | 315 667,66 | 11 822,89 % |
5 8 | Różne odszkodowania | 318 337,63 | 2 669,97 | 315 667,66 | 11 822,89 % |
Tytuł 5 | 1 331 528,94 | 1 076 977,18 | 254 551,76 | 23,64 % | |
9 0 0 | Różne dochody | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 % |
9 0 | Różne dochody | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 % |
Tytuł 9 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 % | |
Ogółem | 42 659 200,32 | 50 990 324,80 | - 8 331 124,48 | - 16,34 % |
STAN DOCHODÓW W 2013 R. - NALEŻNOŚCI USTALONE I NALEŻNOŚCI PRZENIESIONE
(w EUR) | |||||
Linie budżetowe | Tytuł | Pierwotny budżet | Należności ustalone w 2013 r. | Należności pokryte | Pozostaje do pokrycia |
4 0 0 0 | Wpływy z podatków od uposażeń, wynagrodzeń i innych świadczeń członków instytucji, urzędników i innych pracowników | 23 277 000,00 | 23 051 377,62 | 23 051 377,62 | 0,00 |
4 0 4 0 | Wpływy ze składki tymczasowej od wynagrodzeń członków instytucji, urzędników i innych czynnie zatrudnionych pracowników | 3 393 000,00 | 32 658,09 | 32 658,09 | 0,00 |
ogółem dla rozdziału 4 0 | 26 670 000,00 | 23 084 035,71 | 23 084 035,71 | 0,00 | |
4 1 0 0 | Składki pracowników na ubezpieczenia emerytalne i rentowe | 18 124 000,00 | 16 155 664,42 | 16 155 664,42 | 0,00 |
4110 | Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników | 0,00 | 2 087 971,25 | 1 949 704,57 | 138 266,68 |
ogółem dla rozdziału 4 1 | 18 124 000,00 | 18 243 635,67 | 18 105 368,99 | 138 266,68 | |
Tytuł 4 | 44 794 000,00 | 41 327 671,38 | 41 189 404,70 | 138 266,68 | |
5 0 0 1 | Wpływy ze sprzedaży innego majątku ruchomego - Dochody przeznaczone na określony cel | 0,00 | 125 528,05 | 122 768,22 | 2 759,83 |
5 0 2 0 | Wpływy ze sprzedaży publikacji, druków i filmów - Dochody przeznaczone na określony cel | 0,00 | 2 822,81 | 2 822,81 | 0,00 |
ogółem dla rozdziału 5 0 | 0,00 | 128 350,86 | 125 591,03 | 2 759,83 | |
5 2 0 0 | Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek na rachunkach instytucji | 0,00 | 217,13 | 217,13 | 0,00 |
ogółem dla rozdziału 5 2 | 0,00 | 217,13 | 217,13 | 0,00 | |
5 5 0 0 | Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac na rzecz innych instytucji lub organów - Dochody przeznaczone na określony cel | 0,00 | 130,96 | 130,96 | 0,00 |
ogółem dla rozdziału 55 | 0,00 | 130,96 | 130,96 | 0,00 | |
5700 | Dochody pochodzące ze zwrotu kwot wypłaconych omyłkowo - Dochody przeznaczone na określony cel | 0,00 | 239 866,34 | 87 148,94 | 152 717,40 |
5730 | Inne składki i zwroty zwiazane z działalnością administracyjną instytucji - Dochody przeznaczone na określony cel | 0,00 | 644 626,02 | 631 653,61 | 12 972,41 |
ogółem dla rozdziału 5 7 | 0,00 | 884 492,36 | 718 802,55 | 165 689,81 | |
5810 | Dochody z odszkodowań otrzymanych z tytułu ubezpieczeń - Dochody przeznaczone na określony cel | 0,00 | 318 337,63 | 137 092,63 | 181 245,00 |
ogółem dla rozdziału 5 8 | 0,00 | 318 337,63 | 137 092,63 | 181 245,00 | |
Tytuł 5 | 0,00 | 1 331 528,94 | 981 834,30 | 349 694,64 | |
9 0 0 0 | Różne dochody | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
ogółem dla rozdziału 9 0 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
Tytuł 9 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
Ogółem | 44 794 000,00 | 42 659 200,32 | 42 171 239,00 | 487 961,32 |
(w EUR) | |||||||
Linie budżetowe | Tytuł | Środki przeniesione z 2012 r. na 2013 r. | Zmiany zaistaniałe w 2013 r. | Środki przeniesione ogółem z 2012 r. na 2013 r. | Dochody z należności przeniesionych | Pozostaje do pokrycia | |
4 1 1 0 | Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników | 162 574,34 | - 6 417,85 | 156 156,49 | 99 912,52 | 56 243,97 | |
ogółem dla rozdziału 4 1 | 162 574,34 | - 6 417,85 | 156 156,49 | 99 912,52 | 56 243,97 | ||
Tytuł 4 | 162 574,34 | - 6 417,85 | 156 156,49 | 99 912,52 | 56 243,97 | ||
5 0 0 1 | Wpływy ze sprzedaży innego majątku ruchomego - Dochody przeznaczone na określony cel | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
5 0 2 0 | Wpływy ze sprzedaży publikacji, druków i filmów - Dochody przeznaczone na określony cel | 4 944,77 | - 120,00 | 4 824,77 | 4 399,77 | 425,00 | |
ogółem dla rozdziału 5 0 | 4 944,77 | - 120,00 | 4 824,77 | 4 399,77 | 425,00 | ||
5 5 0 0 | Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac na rzecz innych instytucji lub organów - Dochody przeznaczone na określony cel | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
(w EUR) | ||||||
Linie budżetowe | Tytuł | Środki przeniesione z 2012 r. na 2013 r. | Zmiany zaistaniałe w 2013 r. | Środki przeniesione ogółem z 2012 r. na 2013 r. | Dochody z należności przeniesionych | Pozostaje do pokrycia |
ogółem dla rozdziału 5 5 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
5 7 0 0 | Dochody pochodzące ze zwrotu kwot wypłaconych omyłkowo - Dochody przeznaczone na określony cel | 22 192,42 | 0,00 | 22 192,42 | 17 270,71 | 4 921,71 |
5 7 3 0 | Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji - Dochody przeznaczone na określony cel | 10 192,01 | 0,00 | 10 192,01 | 10 192,01 | 0,00 |
ogółem dla rozdziału 5 7 | 32 384,43 | 0,00 | 32 384,43 | 27 462,72 | 4 921,71 | |
Tytuł 5 | 37 329,20 | - 120,00 | 37 209,20 | 31 862,49 | 5 346,71 | |
Ogółem | 199 903,54 | - 6 537,85 | 193 365,69 | 131 775,01 | 61 590,68 |
PORÓWNANIE WYKONANIA BUDŻETU W ZAKRESIE ŚRODKÓW W 2013 R. W STOSUNKU DO 2012 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW
(w EUR) | |||||
Rozdział | Tytuł | Zobowiązania w 2013 r. | Zobowiązania w 2012 r. | Różnica | Różnica w % |
1 0 | Członkowie instytucji | 32 179 432,31 | 30 895 975,25 | 1 283 457,06 | 4,15 % |
1 2 | Urzędnicy i pracownicy czasowi | 200 965 738,47 | 196 730 313,46 | 4 235 425,01 | 2,15 % |
1 4 | Inni pracownicy i usługi zewnętrzne | 16 238 217,27 | 14 919 828,06 | 1 318 389,21 | 8,84 % |
1 6 | Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji | 5 458 093,38 | 5 572 466,83 | - 114 373,45 | - 2,05 % |
Tytuł 1 | 254 841 481,43 | 248 118 583,60 | 6 722 897,83 | 2,71 % | |
2 0 | Budynki i koszty dodatkowe | 61 886 134,57 | 70 358 308,36 | - 8 472 173,79 | - 12,04 % |
2 1 | Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie | 18 955 545,09 | 18 611 025,71 | 344 519,38 | 1,85 % |
2 3 | Bieżące wydatki operacyjne | 2 599 421,16 | 1 710 641,60 | 888 779,56 | 51,96 % |
2 5 | Zebrania i konferencje | 571 052,78 | 507 756,20 | 63 296,58 | 12,47 % |
2 7 | Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie | 2 992 227,08 | 4 231 054,65 | - 1 238 827,57 | - 29,28 % |
Tytuł 2 | 87 004 380,68 | 95 418 786,52 | - 8 414 405,84 | - 8,82 % | |
3 7 | Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów | 26 110,00 | 30 322,40 | - 4 212,40 | - 13,89 % |
Tytuł 3 | 26 110,00 | 30 322,40 | - 4 212,40 | - 13,89 % | |
Ogółem | 341 871 972,11 | 343 567 692,52 | - 1 695 720,41 | - 0,49 % |
W SZCZEGÓŁY WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW W 2013 R. (ŚRODKI W ROKU BUDŻETOWYM I ŚRODKI PRZENIESIONE Z POPRZEDNIEGO ROKU)
(w EUR) | ||||||||||
Wykaz 1 (środki w roku budżetowym) | Wykaz 4 (środki przeniesione automatycznie z poprze dniego roku budżetowego) | |||||||||
Linia budżetowa | Pierwotny budżet | Przesunięcia | Środki na rok budżetowy | Zobowiązania | Płatności | Dostępne środki | Anulowane środki | Środki przeniesione automatycznie z poprzedniego roku budżetowego | Płatności ze środków przeniesionych | Anulowane środki |
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | (4) | (5) | (6) = (4) - (5) | (7) = (3) - (4) | (8) | (9) | (10) = (8) - (9) | |
10 0 0 Wynagrodzenia i dodatki do wynagrodzeń | 22 849 000,00 | -291 100,00 | 22 557 900,00 | 22 229 039,70 | 22 229 039,70 | 0,00 | 328 860,30 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
10 0 2 Należności związane z objęciem funkcji, przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia funkcji |
565 000,00 | 291 100,00 | 856 100,00 | 805 581,33 | 797031,52 | 8 549,81 | 50518,67 | 124 709,57 | 28 633,36 | 96 076,21 |
10 2 Dodatki przejściowe | 2 279 000,00 | 2 279 000,00 | 2 122 075,67 | 2 122075,67 | 0,00 | 156 924,33 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
10 3 Renty i emerytury | 6 666 000,00 | 6 666 000,00 | 6 381 515,42 | 6 381 515,42 | 0,00 | 284 484,58 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
10 4 Delegacje | 288 000,00 | 288 000,00 | 288 000,00 | 62 617,84 | 225 382,16 | 0,00 | 164 304,46 | 53 746,73 | 110557,73 | |
10 6 Szkolenie | 435 000,00 | 435 000,00 | 353 220,19 | 194653,72 | 158 566,47 | 81 779,81 | 74 790,45 | 27418,86 | 47 371,59 | |
10 9 Środki rezerwowe | 275 000,00 | 275 000,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 275 000,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
Rozdział 1 0 Członkowie instytucji | 33 357 000,00 | 0,00 | 33 357 000,00 | 32179 432,31 | 31786 933,87 | 392498,44 | 1177 567,69 | 363 804,48 | 109 798,95 | 254 005,53 |
12 0 0 Wynagrodzenia i dodatki do wynagrodzeń | 202 805 000,00 | 697 000,00 | 203 502 000,00 | 198 127515,09 | 198 127515,09 | 0,00 | 5 374 484,91 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
12 0 2 Godziny nadliczbowe, za rtóre pobierane jest wynagrodzenie | 728 500,00 | 728 500,00 | 648 040,54 | 648 040,54 | 0,00 | 80 459,46 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
12 0 4 Należności związane z objęciem stanowiska przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia obowiązków | 2 908 000,00 | -697 000,00 | 2 211 000,00 | 2 190 182,84 | 2 069 425,50 | 120 757,34 | 20817,16 | 232 173,40 | 33 668,74 | 198 504,66 |
12 2 Świadczenia związane z wcześniejszym zakończeniem wełnienia obowiązków | 230 000,00 | 230 000,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 230 000,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
12 9 Środki rezerwowe | 1 728 000,00 | 1 728 000,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 1 728 000,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
Rozdział 1 2 Urzędnicy i pracownicy czasowi | 208 399 500,00 | 0,00 | 208 399 500,00 | 200 965 738,47 | 200 844 981,13 | 120 757,34 | 7 433 761,53 | 232173,40 | 33 668,74 | 198 504,66 |
14 0 0 Inni pracownicy | 5 200 000,00 | 645 000,00 | 5 845 000,00 | 5 833 162,37 | 5 833 162,37 | 0,00 | 11 837,63 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
14 0 4 Staże i wymiana personelu | 676 000,00 | -224 000,00 | 452 000,00 | 452 000,00 | 445 976,98 | 6 023,02 | 0,00 | 82 622,64 | 6,23 | 82 616,41 |
14 0 5 Inne usługi zewnętrzne | 309 000,00 | 0,00 | 309 000,00 | 309 000,00 | 251 642,84 | 57 357,16 | 0,00 | 105 482,62 | 44 838,39 | 60 644,23 |
14 0 6 Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń | 13 454 500,00 | -580 000,00 | 12 874 500,00 | 9 644 054,90 | 7838022,57 | 1 806 032,33 | 3 230 445,10 | 2 035 982,75 | 1 564 540,85 | 471 441,90 |
14 9 Środki rezerwowe | 47 000,00 | 0,00 | 47 000,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 47 000,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Rozdział 14 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne | 19 686 500,00 | -159 000,00 | 19 527 500,00 | 16 238 217,27 | 14 368804,76 | 1869 412,51 | 3 289 282,73 | 2 224 088,01 | 1 609 385,47 | 614 702,54 |
16 10 Różne wydatki związane z rekrutacją personelu | 278 500,00 | 278 500,00 | 186 266,59 | 173450,75 | 12 815,84 | 92 233,41 | 29 870,98 | 8 951,59 | 20 919,39 | |
16 12 Doskonalenie zawodowe | 1 534 000,00 | 1 534 000,00 | 1 461 639,85 | 879 878,63 | 581 761,22 | 72 360,15 | 670 940,72 | 615 040,64 | 55 900,08 | |
16 2 Delegacje | 346 500,00 | 346 500,00 | 346 500,00 | 234 909,12 | 111 590,88 | 0,00 | 72 680,84 | 17 025,72 | 55 655,12 | |
16 3 0 Świadczenia socjalne | 43 000,00 | 43 000,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 43 000,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
16 3 2 Kontakty pozasłużbowe między pracownikami i inne wydatki na cele socjalne | 267 500,00 | 267 500,00 | 242 534,79 | 220621,19 | 21 913,60 | 24 965,21 | 9 870,94 | 5 450,64 | 4 420,30 | |
16 5 0 Służba zdrowia | 189 000,00 | 189 000,00 | 153 445,95 | 92 696,50 | 60 749,45 | 35 554,05 | 96 398,98 | 47 751,17 | 48 647,81 | |
16 5 2 Restauracje i stołówki | 198 000,00 | 30 000,00 | 228 000,00 | 192 267,20 | 92 112,19 | 100 155,01 | 35 732,80 | 48 195,36 | 47 169,28 | 1 026,08 |
16 5 4 Centrum Małego Dziecka (żłobek) | 2 950 000,00 | 2 950 000,00 | 2 875 439,00 | 2 225 661,91 | 649 777,09 | 74 561,00 | 662 700,86 | 347 095,23 | 315 605,63 | |
Rozdział 1 6 Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji | 5 806 500,00 | 30 000,00 | 5 836 500,00 | 5 458 093,38 | 3 919 330,29 | 1538 763,09 | 378406,62 | 1590 658,68 | 1088484,27 | 502174,41 |
Tytuł 1 Osoby pracujące dla instytucji | 267 249 500,00 | -129 000,00 | 267 120 500,00 | 254 841481,43 | 250 920050,05 | 3 921431,38 | 12 279 018,57 | 4410 724,57 | 2 841337,43 | 1 569 387,14 |
2 0 0 0 Czynsze | 13 132 000,00 | 1 009 501,80 | 14 141 501,80 | 14 141 501,80 | 14 141 501,80 | 0,00 | 0,00 | 10 924,15 | 6 375,94 | 4 548,21 |
2 0 0 1 Opłata leasingowa | 30 030 000,00 | -1 520 097,02 | 28 509 902,98 | 28 508 992,69 | 28 136437,34 | 372 555,35 | 910,29 | 346 532,08 | 204 047,79 | 142 484,29 |
2 0 0 3 Zakup nieruchomości | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
2 0 0 5 Budowa budynków | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
2 0 0 7 Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych | 1 520 000,00 | 1 506 000,00 | 3 026 000,00 | 2 965 844,92 | 2 667292,05 | 298 552,87 | 60 155,08 | 95 585,47 | 95 585,47 | 0,00 |
2 0 0 8 Ekspertyzy i pomoc techniczna związane z projektami z zakresu nieruchomości | 1 440 000,00 | -545 404,78 | 894 595,22 | 892 755,03 | 526 835,64 | 365 919,39 | 1 840,19 | 706 586,28 | 608 027,80 | 98 558,48 |
2 0 2 2 Sprzątanie i utrzymanie obiektów | 7 153 000,00 | -200 000,00 | 6 953 000,00 | 6 776 041,04 | 5 474955,77 | 1 301 085,27 | 176 958,96 | 976 733,58 | 935 021,07 | 41 712,51 |
2 0 2 4 Zużycie energii | 2 870 000,00 | -480 000,00 | 2 390 000,00 | 2 303 350,57 | 1 882 044,08 | 421 306,49 | 86 649,43 | 465 176,23 | 403 034,21 | 62 142,02 |
2 0 2 6 Ochrona i nadzór budynków | 5 684 000,00 | 0,00 | 5 684 000,00 | 5 684 000,00 | 4 713 782,58 | 970 217,42 | 0,00 | 575 616,60 | 469 386,37 | 106 230,23 |
2 0 2 8 Ubezpieczenia | 112 000,00 | 0,00 | 112 000,00 | 108 182,01 | 106 719,88 | 1 462,13 | 3 817,99 | 210,80 | 0,00 | 210,80 |
2 0 2 9 Inne wydatki związane z budynkami | 324 000,00 | 230 000,00 | 554 000,00 | 505 466,51 | 452 392,79 | 53 073,72 | 48 533,49 | 54 027,78 | 28 238,57 | 25 789,21 |
Rozdział 2 0 Budynki i koszty dodatkowe | 62 265 000,00 | 0,00 | 62 265 000,00 | 61886134,57 | 58101961,93 | 3 784 172,64 | 378 865,43 | 3 231392,97 | 2 749 717,22 | 481675,75 |
2 10 0 Nabycie, prace, konserwacja i utrzymanie wyposażenia i oprogramowania | 5 371 000,00 | - 5 000,00 | 5 366 000,00 | 5 357 562,45 | 3 445 684,57 | 1 911 877,88 | 8 437,55 | 1 547281,77 | 1 544 700,04 | 2 581,73 |
2 10 2 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, opracowaniem i utrzymaniem oprogramowania i systemów | 9 883 000,00 | 354 000,00 | 10 237 000,00 | 10233 168,90 | 5 539 946,98 | 4 693 221,92 | 3 831,10 | 4 300 122,03 | 4 225 876,04 | 74 245,99 |
2 10 3 Opłaty telekomunikacyjne | 800 000,00 | 800 000,00 | 770 692,69 | 520 506,79 | 250 185,90 | 29 307,31 | 257 928,63 | 238 661,42 | 19 267,21 | |
2 1 2 Meble | 926 000,00 | 86 000,00 | 1 012 000,00 | 992 584,26 | 918 449,26 | 74 135,00 | 19 415,74 | 923 421,33 | 922 100,03 | 1 321,30 |
2 14 Wyposażenie i instalacje techniczne | 244 000,00 | 12 000,00 | 256 000,00 | 238 202,19 | 142 904,03 | 95 298,16 | 17 797,81 | 100 364,00 | 56 933,29 | 43 430,71 |
2 16 Pojazdy | 1 408 500,00 | 1 408 500,00 | 1 363 334,60 | 1 221 648,75 | 141 685,85 | 45 165,40 | 159 300,36 | 54 082,14 | 105 218,22 | |
Rozdział 2 1 Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie | 18 632 500,00 | 447 000,00 | 19 079 500,00 | 18 955 545,09 | 11789140,38 | 7166 404,71 | 123 954,91 | 7 288418,12 | 7 042 352,96 | 246 065,16 |
2 3 0 Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku | 736 000,00 | -213 000,00 | 523 000,00 | 522 507,12 | 445 420,32 | 77 086,80 | 492,88 | 97 417,45 | 91 667,74 | 5 749,71 |
2 3 1 Obciążenia finansowe | 20 000,00 | 20 000,00 | 15 086,25 | 9 939,80 | 5 146,45 | 4 913,75 | 5 950,79 | 3 093,53 | 2 857,26 | |
2 3 2 Koszty obsługi prawnej i odszkodowania | 20 000,00 | 20 000,00 | 17 343,80 | 0,00 | 17 343,80 | 2 656,20 | 8 579,00 | 4 845,00 | 3 734,00 | |
2 3 6 Opłaty pocztowe | 350 000,00 | 45 000,00 | 395 000,00 | 360 000,00 | 267 694,42 | 92 305,58 | 35 000,00 | 172 627,52 | 78 935,95 | 93 691,57 |
2 3 8 Inne wydatki operacyjne | 1 717 000,00 | 1 717 000,00 | 1 684 483,99 | 1 529211,78 | 155 272,21 | 32 516,01 | 113 450,44 | 95 715,93 | 17 734,51 | |
Rozdział 2 3 Bieżące wydatki operacyjne | 2 843 000,00 | -168 000,00 | 2 675 000,00 | 2 599 421,16 | 2 252 266,32 | 347 154,84 | 75 578,84 | 398 025,20 | 274 258,15 | 123 767,05 |
2 5 2 Koszty przyjęć i wydatki reprezentacyjne | 197 000,00 | 197 000,00 | 157865,98 | 118527,26 | 39 338,72 | 39 134,02 | 30 503,20 | 15 691,85 | 14811,35 | |
2 5 4 Zebrania, kongresy i konferencje | 326 000,00 | 326 000,00 | 265 437,23 | 106 114,53 | 159 322,70 | 60 562,77 | 152 922,25 | 84 948,48 | 67 973,77 | |
2 5 6 Wydatki związane z informacją i udziałem w wydarzeniach publicznych | 173 500,00 | 173 500,00 | 147 749,57 | 104 923,81 | 42 825,76 | 25 750,43 | 35 118,04 | 16 767,30 | 18 350,74 | |
2 5 7 System informacji prawnej | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
Rozdział 2 5 Zebrania i konferencje | 696 500,00 | 0,00 | 696 500,00 | 571052,78 | 329 565,60 | 241487,18 | 125 447,22 | 218 543,49 | 117 407,63 | 101135,86 |
2 7 0 Konsultacje, ekspertyzy i studia o ograniczonym charakterze | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
2 7 2 Wydatki na dokumentację, bibliotekę i archiwizację | 1 333 500,00 | 1 333 500,00 | 1 333 500,00 | 1 067 843,44 | 265 656,56 | 0,00 | 213 430,69 | 196 563,90 | 16 866,79 | |
2 7 4 0 Dziennik Urzędowy | 630 000,00 | 52 000,00 | 682 000,00 | 682 000,00 | 682 000,00 | 0,00 | 0,00 | 133 590,41 | 131 526,22 | 2 064,19 |
2 7 4 1 Publikacje o charakterze ogólnym | 1 185 000,00 | -202 000,00 | 983 000,00 | 976 727,08 | 488 363,58 | 488 363,50 | 6 272,92 | 2 080 623,97 | 1 761 709,47 | 318 914,50 |
Rozdział 2 7 Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie | 3 148 500,00 | -150 000,00 | 2 998 500,00 | 2 992 227,08 | 2 238 207,02 | 754 020,06 | 6 272,92 | 2427 645,07 | 2 089 799,59 | 337 845,48 |
Tytuł 2 Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne | 87 585 500,00 | 129 000,00 | 87 714 500,00 | 87 004 380,68 | 74 711141,25 | 12 293 239,43 | 710119,32 | 13 564 024,85 | 12 273 535,55 | 1290489,30 |
3 7 10 Koszty postępowania | 45 000,00 | 45 000,00 | 26 110,00 | 14296,42 | 11 813,58 | 18 890,00 | 6 818,74 | 734,10 | 6 084,64 | |
3 7 11 Komitet Arbitrażowy ustanowiony na mocy art. 18 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
Rozdział 37 Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów | 45 000,00 | 0,00 | 45 000,00 | 26 110,00 | 14 296,42 | 11813,58 | 18 890,00 | 6 818,74 | 734,10 | 6 084,64 |
Tytuł 3 Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań |
45 000,00 | 0,00 | 45 000,00 | 26 110,00 | 14 296,42 | 11813,58 | 18 890,00 | 6 818,74 | 734,10 | 6 084,64 |
10 0 Środki rezerwowe | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |||
10 1 Rezerwa na nieprzewidziane wydatki | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |||
Tytuł 1 0 Inne wydatki | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Ogółem | 354 880 000,00 | 0,00 | 354 880 000,00 | 341871972,11 | 325 645 487,72 | 16 226 484,39 | 13 008 027,89 | 17 981568,16 | 15 115 607,08 | 2865 961,08 |
WYKORZYSTANIE DOCHODÓW PRZEZNACZONYCH NA OKREŚLONY CEL W 2013 R.
(w EUR) | ||||
Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2012 r. na 2013 r. | Dochody przeznaczone na określony cel w 2013 r. | Płatności | Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel (1) z 2013 r. na 2014 r. | |
1 0 - Członkowie instytucji | 233,80 | 0,00 | 233,80 | 0,00 |
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi | 107 024,75 | 185 829,15 | 118 757,28 | 172 213,56 |
1 4 - Ogółem inni pracownicy i usługi zewnętrzne | 3 631,47 | 98,35 | 1 610,14 | 98,35 |
1 6 - Pozostałe wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji | 498,13 | 9 397,11 | 1 176,29 | 8 718,51 |
Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji | 111 388,15 | 195 324,61 | 121 777,51 | 181 030,42 |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe | 401 093,26 | 599 446,33 | 674 853,59 | 223 427,74 |
2 1 - Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie | 153 961,69 | 124 125,34 | 150 240,31 | 118 345,85 |
2 3 - Bieżące wydatki operacyjne | 76 572,70 | 22 518,54 | 76 189,11 | 20 409,69 |
2 5 - Zebrania i konferencje | 1 090,23 | 281,62 | 684,00 | 281,62 |
2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie | 244 144,10 | 62 259,82 | 245 197,47 | 43 457,21 |
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne | 876 861,98 | 808 631,65 | 1 147 164,48 | 405 922,11 |
3 7 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów | 4 635,89 | 9 523,40 | 1 265,90 | 9 523,40 |
Tytuł 3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań | 4 635,89 | 9 523,40 | 1 265,90 | 9 523,40 |
Ogółem | 992 886,02 | 1 013 479,66 | 1 270 207,89 | 596 475,93 |
(1) Zgodnie z art. 14 lit. b) nowego rozporządzenia finansowego wewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel są przenoszone tylko na jeden rok. |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2014.191.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2013. |
Data aktu: | 20/06/2014 |
Data ogłoszenia: | 20/06/2014 |