(Dz.U.UE C z dnia 2 września 2014 r.)
RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 135,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 2 , w szczególności jego art. 3 ust. 2 lit. b), d) i f) oraz art. 16-18,
uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 3 , w szczególności jej art. 15 ust. 3 lit. e) oraz art. 18-20,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Procykliczny mechanizm potęgowania szoków finansowych i przenoszenia ich do realnej gospodarki za pośrednictwem systemu bankowego i rynków finansowych jest jednym z najbardziej destabilizujących elementów światowego kryzysu finansowego. Spowolnienie gospodarcze przypadające po okresie nadmiernej akcji kredytowej może doprowadzić do znacznych strat w sektorze bankowym i wywołać mechanizm błędnego koła. W takiej sytuacji środki podejmowane przez instytucje kredytowe w celu wzmocnienia swoich bilansów mogą doprowadzić do ograniczenia podaży kredytu dla realnej gospodarki, potęgując spowolnienie gospodarcze i jeszcze bardziej osłabiając bilanse instytucji kredytowych. Ten procykliczny mechanizm potęgowania szoków wskazuje na znaczenie tworzenia dodatkowego kapitału w sektorze bankowym w okresach narastania ryzyka skrajnych warunków ogólnosystemowych. Taki dodatkowy bufor kapitałowy pomoże sektorowi bankowemu w absorpcji nieoczekiwanych strat przy dalszym dostarczaniu kredytu dla realnej gospodarki.
(2) W celu wzmocnienia odporności banków na procykliczną dynamikę podjęte już zostały określone środki. W grudniu 2010 r. Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego (BKNB) ogłosił szereg środków wzmacniających regulację sektora bankowego. Jeden z tych środków, w sprawie którego BKNB wydał wytyczne dla organów krajowych, dotyczy antycyklicznego bufora kapitałowego. Wytyczne BKNB zostały wdrożone w Unii Europejskiej dyrektywą 2013/36/UE.
(3) Reguły dotyczące antycyklicznego bufora kapitałowego określone w dyrektywie 2013/36/UE opierają się na zasadzie "sterowanego uznania". Zgodnie z tą zasadą przy podejmowaniu decyzji w sprawie odpowiedniego wskaźnika bufora organy odpowiedzialne za jego ustalenie łączą podejście oparte na zasadach z wykonywaniem kompetencji uznaniowych. Odpowiednio, są one obowiązane do cokwartalnego publikowania wartości odniesienia dotyczącej bufora jako wartości referencyjnej, ale zachęca się je do ustalania wskaźnika bufora w oparciu o własną ocenę.
(4) Zadania w zakresie ustalania wskaźników bufora antycyklicznego przyznano wyznaczonym organom krajowym oraz Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) (dla państw członkowskich uczestniczących w Jednolitym Mechanizmie Nadzorczym). Dyrektywa 2013/36/UE wymaga, aby każde państwo członkowskie wyznaczyło organ lub podmiot publiczny odpowiedzialny za ustalanie wskaźnika bufora antycyklicznego dla tego państwa członkowskiego. Ponadto rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 4 przyznaje szczególne zadania nadzorcze EBC. W szczególności, o ile uzna to za konieczne, EBC może zastosować wyższe wymogi dotyczące antycyklicznych buforów kapitałowych niż wymogi stosowane przez wyznaczone organy krajowe. W tym wyłącznym celu EBC jest uznawany w stosownych przypadkach za wyznaczony organ i ma wszystkie uprawnienia i obowiązki, jakie mają na mocy stosownych przepisów unijnych wyznaczone organy. W typowych przypadkach za ogłaszanie wskaźników bufora antycyklicznego będą jednak odpowiedzialne wyznaczone organy krajowe.
(5) Dyrektywa 2013/36/UE stanowi, że Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) może przyjmować zalecenia dające wytyczne dla wyznaczonych organów w sprawie ustalania wskaźników bufora antycyklicznego. ERRS może w szczególności udzielać porad w sprawie zasad, którymi wyznaczone organy powinny się kierować przy dokonywaniu osądu właściwego wskaźnika bufora, jak również udzielać wytycznych w sprawie mierzenia i obliczania luki kredytów do PKB oraz obliczania wartości odniesienia dotyczącej bufora. ERRS może ponadto udzielać wytycznych w sprawie zmiennych, które wskazują na akumulację ryzyka ogólnosystemowego związanego z okresami nadmiernego wzrostu akcji kredytowej w systemie finansowym oraz zmiennych, które wskazują na to, że bufor powinien zostać utrzymany, obniżony lub całkowicie zniesiony.
(6) Antycykliczny bufor kapitałowy jest skonstruowany jako pomoc w obronie przed mechanizmami procyklicznymi w systemie finansowym. W okresie, gdy cykliczne ryzyko systemowe uznaje się za rosnące, powinno dochodzić do akumulacji kapitału, co utworzy bufory zwiększające odporność sektora bankowego w okresach skrajnych warunków, w których realizują się straty. Pomoże to w utrzymaniu podaży kredytu i złagodzi fazę spadku w cyklu finansowym. Antycykliczny bufor kapitałowy może również pomóc w złagodzeniu nadmiernej akcji kredytowej w fazie wzrostu w cyklu finansowym.
(7) Wartość odniesienia dotycząca bufora nie ma na celu doprowadzenia do automatycznego ustalania bufora, nie ma też być wiążąca dla wyznaczonego organu. Analiza przeprowadzona przez BKNB pokazuje, że o ile luka kredytów do PKB jest użyteczna jako punkt wyjściowy w sterowaniu decyzjami w sprawie wskaźników bufora antycyklicznego, to jej przydatność może się różnić pomiędzy krajami oraz z biegiem czasu. W związku z różnorodnością i dynamiczną naturą systemów finansowych, szczególnymi cechami krajowych gospodarek i materialnymi różnicami w dostępności danych w Unii Europejskiej przy ocenie poziomu ryzyka ogólnosystemowego wyznaczone organy powinny uwzględnić szeroki zakres informacji i stosownie do nich ustalić wskaźnik bufora. Informacje te powinny zawierać dodatkowe wskaźniki, które sygnalizują narastanie ryzyka ogólnosystemowego związanego z okresami nadmiernej akcji kredytowej, wskaźniki pokazujące ogólny poziom pośrednictwa finansowego w gospodarce, takie jak poziom wskaźnika kredytów do PKB oraz informacje jakościowe. Wykorzystane dla tej oceny informacje ilościowe i jakościowe, w tym wartość odniesienia dotycząca bufora i wskaźniki dodatkowe, stanowią podstawę dla wyjaśnienia i uzasadnienia decyzji w sprawie wskaźników bufora.
(8) Analiza przeprowadzona przez BKNB pokazuje, że luka kredytów do PKB oraz inne wskaźniki mogą niekiedy przekazywać mylące informacje. Wyznaczone organy powinny mieć to na uwadze przy dokonywaniu oceny zrównoważonego poziomu kredytu w gospodarce oraz odpowiedniego wskaźnika bufora antycyklicznego. Wyznaczone organy powinny zatem regularnie dokonywać ponownej oceny przydatności wskaźników, do których przywiązują największą wagę.
(9) W razie zrealizowania się ryzyk szybkie zniesienie antycyklicznego bufora kapitałowego może pomóc instytucjom kredytowym w absorpcji strat przy jednoczesnym utrzymaniu kredytowania realnej gospodarki i dotrzymaniu regulacyjnych wymogów kapitałowych. Takie antycykliczne wykorzystanie bufora może złagodzić procykliczne zachowanie instytucji kredytowych, które w innym przypadku mogłyby ograniczyć podaż kredytu w realnej gospodarce. Antycykliczny bufor kapitałowy może być znoszony bardziej stopniowo, gdy faza spadku w cyklu finansowym nie zbiegnie się ze zrealizowaniem się ryzyk, w razie ustąpienia zagrożenia dla odporności instytucji kredytowych spowodowanego nadmierną akcją kredytową. Decyzje w sprawie wykorzystania ewentualnych nadwyżek kapitału wynikających ze zniesienia bufora zależą od uznania wyznaczonych albo właściwych organów.
(10) Ważne jest, aby organ ustalający wskaźnik bufora antycyklicznego miał dobrą strategię komunikacyjną. Jest ona pomocna w zarządzaniu oczekiwaniami społecznymi, odgrywa istotną rolę w koordynacji między wyznaczonymi organami, jak również ma kluczowe znaczenie dla wiarygodności, odpowiedzialności i skuteczności polityki makroostrożnościowej. Dyrektywa 2013/36/UE wymaga od wyznaczonych organów podjęcia wszelkich racjonalnych kroków celem koordynacji terminu ich ogłoszeń dotyczących wskaźników bufora.
(11) Tworzenie bardziej odpornego systemu bankowego w Unii oznacza uznawanie przez wyznaczone organy wskaźników bufora antycyklicznego ustalonych przez inne państwa członkowskie. Dyrektywa 2013/36/UE wprowadza ramy uznawania wskaźników bufora innych państw członkowskich oraz uznawania wskaźników bufora państw trzecich albo ustalania dla nich takich wskaźników. Obok obowiązkowych uzgodnień dotyczących wzajemności wyznaczone organy powinny co do zasady uznawać wskaźniki bufora ustalane przez inne państwa członkowskie. Z zastrzeżeniem przyszłych zaleceń ERRS, niniejsze zalecenie nie dotyczy działań wyznaczonych organów w Unii w odniesieniu do wskaźników antycyklicznego bufora kapitałowego stosowanych przez państwa trzecie.
(12) Antycykliczny bufor kapitałowy jest częścią zestawu instrumentów makroostrożnościowych. Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2013/1 z dnia 4 kwietnia 2013 r. w sprawie celów pośrednich i instrumentów polityki makroostrożnościowej 5 podaje orientacyjną listę instrumentów, w które państwa członkowskie mogą wyposażyć organy makroostrożnościowe. Jako część swojej strategii polityki makroostrożnościowej wyznaczone organy powinny rozważyć, kiedy należy stosować sam antycykliczny bufor kapitałowy, kiedy inne instrumenty, a kiedy antycykliczny bufor kapitałowy należy połączyć z innymi instrumentami.
(13) Analiza empiryczna wskazuje, że luka kredytów do PKB jest dla całej Unii najlepszym pojedynczym wskaźnikiem sygnalizującym narastanie ryzyk związanych z kryzysem tego typu, do którego złagodzenia jest zaprojektowany antycykliczny bufor kapitałowy. Wykazano, że wyraźny sygnał płynący ze wskaźnika, jakim jest luka kredytów do PKB, uwzględnia szereg jej poszczególnych cech. Istnieje niewiele metod obliczania luki dających lepszą jakość sygnalizowania niż metoda obliczania sugerowana w wytycznych BKNB, przy czym metody te zazwyczaj opierają się na węższych agregatach kredytowych i mogą być z tego powodu mniej trwałe w świetle innowacji na rynku finansowym. Pomiar i obliczanie luki kredytów do PKB oraz referencyjnego wskaźnika bufora zgodnie z wytycznymi BKNB zwiększy porównywalność w ramach Unii oraz poza nią.
(14) W niektórych państwach członkowskich pomiar i obliczanie sugerowane w wytycznych BKNB mogą doprowadzić do ustalenia luki kredytów do PKB, która nie będzie skutecznie sygnalizowała narastania ryzyk poprzedzających kryzysy finansowe. Krajowe odrębności, takie jak różnice w strukturze i stopniu rozwoju systemu finansowego, jak również w jakości i dostępności danych dotyczących kredytów, powodują, że dla niektórych państw członkowskich inne metody obliczania luki kredytów do PKB niż metoda określona w wytycznych BKNB mogą przejawiać silniejsze cechy sygnalizacyjne. Dla uwzględnienia takich różnic i dopuszczenia innych metodologii wyznaczone organy mogą - dodatkowo - dokonywać pomiaru i obliczania luki kredytów do PKB przy wykorzystaniu metody, która lepiej uwzględnia specyfikę danego państwa członkowskiego.
(15) Określona w wytycznych BKNB metodologia łączenia luki kredytów do PKB z referencyjnym wskaźnikiem bufora służącym jako wartość odniesienia dotycząca bufora jest metodologią ad hoc. Empiryczna analiza alternatywnych metodologii, chociaż obiecująca, nie osiągnęła jeszcze wystarczającego etapu, aby na jej podstawie sformułować wytyczne. Państwa członkowskie, które dokonują pomiaru i obliczenia luki kredytów do PKB z wykorzystaniem metody alternatywnej, obok metodologii opublikowanej w wytycznych BKNB powinny opracować i publikować referencyjny wskaźnik bufora odpowiadający tej metodzie alternatywnej, obok referencyjnego wskaźnika bufora określonego w metodologii BKNB. Państwa członkowskie, które dokonują pomiaru i obliczenia luki kredytów do PKB zgodnie z wytycznymi BKNB, również mogą opracować i publikować referencyjny wskaźnik bufora obok wskaźnika osiągniętego przy wykorzystaniu metodologii BKNB.
(16) Wyniki badań empirycznych wskazują, że inne zmienne mogą uzupełnić lukę kredytów do PKB w sygnalizowaniu narastania ogólnosystemowych ryzyk związanych z nadmierną akcją kredytową w systemie finansowym. Zmienne takie obejmują miary potencjalnego przeszacowania cen nieruchomości (np. stosunek cen nieruchomości mieszkalnych i komercyjnych do dochodu, luki cenowe i wskaźniki wzrostu), miary sytuacji na rynku kredytowym (np. realny całkowity wzrost kredytów albo realny wzrost kredytów bankowych, odchylenie deflowanego M3 od trendu), miary nierównowagi zewnętrznej (np. bilans obrotów bieżących w stosunku do PKB), miary siły bilansów banków (np. wskaźniki dźwigni), miary zadłużenia sektora prywatnego (np. wskaźnik obsługi zadłużenia do dochodu) oraz miary potencjalnego błędu w wycenie ryzyka (np. realny wzrost cen instrumentów udziałowych). Wyznaczone organy powinny uwzględniać takie zmienne, dokonując swojej oceny przy ustalaniu odpowiedniego wskaźnika antycyklicznego bufora kapitałowego. Okazało się, że połączenie takich zmiennych z luką kredytów do PKB w modelu wielozmiennowym poprawia jakość sygnalizacji. Wyznaczone organy mogą zatem chcieć uwzględnić takie modele.
(17) Wyniki badań empirycznych wskazują, że w większości państw członkowskich ceny na rynku finansowym wyróżniały się najlepszymi cechami sygnalizacyjnymi przy wskazywaniu na zrealizowanie się ryzyk, które wymagają szybkiego obniżenia albo całkowitego zniesienia antycyklicznego bufora kapitałowego. Ograniczona dostępność wystarczająco długich szeregów czasowych takich wskaźników opartych na rynku oznacza, że empiryczna analiza fazy znoszenia bufora jest mniej gruntowna od analizy fazy jego tworzenia. Trudna jest również identyfikacja zmiennych wskazujących, kiedy antycykliczny bufor kapitałowy może zostać stopniowo obniżony w razie ustępowania ryzyk wynikających z nadmiernej akcji kredytowej. Co do zasady, zmienne, które są przydatne w fazie tworzenia antycyklicznego bufora kapitałowego, mogą także dostarczać informacji dla podejmowania decyzji w sprawie utrzymania, obniżenia albo całkowitego zniesienia bufora. Zmienne te mogą jednak także dostarczać mylących informacji. Przykładowo luka kredytów do PKB może niedokładnie odzwierciedlać ryzyka, jeżeli akcja kredytowa nadmiernie rosła przez przedłużający się okres. W miarę rozwoju badań i zwiększającego się doświadczenia dotyczącego fazy znoszenia bufora zestaw zmiennych wskazanych w niniejszym zaleceniu będzie wymagał rozszerzenia o dalsze odpowiednie wskaźniki, w miarę ich identyfikacji. Wyznaczone organy powinny ogólnie wykazywać się jeszcze większą ostrożnością w fazie znoszenia bufora niż w fazie jego tworzenia. Podejmowana przez nie ocena może opierać się także na informacjach płynących z rynku, ocenach nadzorczych i testach warunków skrajnych.
(18) Jeżeli takie dane są dostępne w danym państwie członkowskim, monitorowanie i publikowanie minimalnego zestawu zmiennych sygnalizujących potrzebę utworzenia, utrzymywania, obniżenia albo całkowitego zniesienia antycyklicznego bufora kapitałowego będzie korzystne dla spójności i przejrzystości praktyki wyznaczonych organów. Nie powinno to zapobiegać braniu przez wyznaczone organy pod uwagę dodatkowych wskaźników albo informacji jakościowych w świetle szczególnych cech danego państwa członkowskiego, jak również przyznawaniu większej wagi określonym zmiennym niż innym, czy też przyznawaniu większej wagi informacjom jakościowym.
(19) Zalecenia ERRS są publikowane po tym, jak Rada Generalna poinformuje Radę Unii Europejskiej o zamiarze publikacji i umożliwi jej zajęcie stanowiska w tym zakresie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2014.293.1 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Wytyczne dotyczące ustalania wskaźników bufora antycyklicznego (ERRS/2014/1). |
Data aktu: | 18/06/2014 |
Data ogłoszenia: | 02/09/2014 |
Data wejścia w życie: | 18/06/2014 |