(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2014 r.)
Pismem z dnia 1 października 2014 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Królestwo Belgii o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dalej "TFUE") dotyczącego wyżej wspomnianych środków finansowania publicznego.
Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
Directorate F
State Aid Greffe
MADO 12/063 -1049 Brussels
Belgia
Nr faksu: + 32 2 296 12 42
E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Królestwu Belgii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
W pismach z dnia 7 września i 17 października 2005 r. Komisja otrzymała skargę przeciwko państwu belgijskiemu w odniesieniu do domniemanego przyznania od 1995 r. pomocy niezgodnej z prawem i rynkiem wewnętrznym na rzecz pięciu szpitali publicznych należących do sieci IRIS w regionie stołecznym Brukseli (zwanych dalej "szpitalami IRIS"). Skargę złożyły dwa stowarzyszenia reprezentujące szpitale zarządzane przez osoby prawne podlegające prawu prywatnemu (tj. szpitale prywatne) oraz indywidualnie szereg członków tych stowarzyszeń.
W dniu 28 października 2009 r. Komisja podjęła decyzję o niewnoszeniu zastrzeżeń w kwestii pomocy na finansowanie szpitali IRIS, ponieważ odnośne finansowanie publiczne uznano za zgodne z rynkiem wewnętrznym zgodnie z warunkami określonymi w decyzji Komisji (2005/842/WE) z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie stosowania art. 86 ust. 2 Traktatu WE do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym ("decyzja w sprawie UOIG z 2005 r.") oraz bezpośrednio na podstawie art. 86 ust. 2 Traktatu WE (obecnie art. 106 ust. 2 TFUE) w odniesieniu do zarządzania usługami powierzonymi przed wejściem w życie decyzji w sprawie UOIG z 2005 r. w dniu 19 grudnia 2005 r.
Następnie skarżący wniósł skargę o stwierdzenie nieważności tej decyzji Komisji do Sądu Unii Europejskiej ("Sąd"). Sąd stwierdził nieważność decyzji Komisji wyrokiem z dnia 7 listopada 2012 r., stwierdzając, że decyzja ta została wydana z naruszeniem praw proceduralnych skarżących, a w szczególności, że Komisja powinna była mieć poważne wątpliwości co do zgodności przedmiotowych środków z rynkiem wewnętrznym.
W związku z tym w wyniku wydania przez Sąd wyroku unieważniającego decyzję Komisja jest obecnie zobowiązana do wszczęcia formalnego postępowania wyjaśniającego na podstawie art. 108 ust. 2 TFUE w odniesieniu do środków finansowania publicznego na rzecz szpitali IRIS.
ŚRODKI BĘDĄCE PRZEDMIOTEM OCENY
Skarga dotyczy kwestii: (i) braku lub niewystarczająco precyzyjnej definicji i powierzania określonych zadań w zakresie świadczenia usługi publicznej, które przyznawane są jedynie szpitalom IRIS, (ii) rekompensaty przez organy publiczne strat ponoszonych przez szpitale IRIS, (iii) nadmiernej rekompensaty kosztów związanych z zadaniami w zakresie świadczenia usług publicznych przez szpitale IRIS za pośrednictwem brukselskiego regionalnego funduszu refinansowania gminnych środków pieniężnych (fr. Fonds Régional Bruxellois de Refinancement des Trésories Communales, "FRBRTC"), (iv) brak przejrzystości w sposobie finansowania publicznego szpitali IRIS oraz (v) subsydiowania krzyżowego działalności pozaszpitalnej szpitali IRIS poprzez finansowanie ze środków publicznych otrzymanych na realizację zadań szpitalnych.
Zgodnie z belgijskim prawem federalnym dotyczącym szpitali publicznym i prywatnym szpitalom w Belgii powierza się takie same podstawowe zadania szpitalne. Ponieważ szpitale IRIS są pod kontrolą publicznych ośrodków działalności społecznej (Centres Publics d'Action Sociale, "CPAS") i ich odnośnych gmin, szpitale IRIS podlegają również ustawie z dnia 8 lipca 1976 r. ("ustawa CPAS"). Pod względem podstawowych zadań szpitalnych belgijskie szpitale publiczne i prywatne korzystają z tych samych podstawowych środków finansowania publicznego. W tym kontekście należy zauważyć, że ani skarżący, ani Sąd nie zgłaszali wątpliwości co do zgodności publicznego finansowania podstawowych zadań szpitalnych.
Jednak zgodnie z belgijskim prawem federalnym dotyczącym szpitali tylko szpitale publiczne (takie jak szpitale IRIS) mogą czerpać korzyści z tego, że ich deficyt musi zostać pokryty przez gminy sprawujące nad nimi kontrolę. Według skarżących region stołeczny Brukseli postanowił przejąć de facto rolę gmin brukselskich w zakresie finansowania wspomnianego deficytu. W skardze wymienia się interwencje ze strony FRBRTC oraz przyznanie specjalnych dotacji na rzecz gmin (sięgających 10 mln EUR rocznie), których domniemanym przeznaczeniem miało być przekazanie ich jako pomocy dla szpitali IRIS. W związku z tym Komisja domaga się wyjaśnień, czy jakiekolwiek fundusze FRBRTC, względnie dotacje specjalne, zostały przekazane bezpośrednio szpitalom IRIS, lub czy FRBRTC i dotacje specjalne są jedynie mechanizmami finansowania wykorzystywanymi w stosunkach między regionem stołecznym Brukseli a gminami.
W celu uzasadnienia szczególnego charakteru finansowania deficytu z korzyścią dla szpitali IRIS władze belgijskie twierdzą, że podstawowe zadania szpitalne są jedynie wymogiem minimalnym dla szpitali publicznych. Podkreślają one, że w przeciwieństwie do prywatnych szpitali w przypadku szpitali publicznych ten wymóg minimalny można rozszerzyć na poziomie poszczególnych gmin o obowiązek świadczenia dodatkowych UOIG na podstawie ustawy CPAS. W związku z tym Komisja pragnie uzyskać wyjaśnienia dotyczące wymogów ustawy CPAS dotyczących zakładania szpitala publicznego, możliwości zamknięcia szpitala publicznego oraz różnicy w stosunku do mechanizmu finansowania szpitali mającego zastosowanie do wszystkich szpitali w Belgii.
Według władz belgijskich odnośne gminy brukselskie i CPAS postanowiły powierzyć szpitalom IRIS następujące dodatkowe UOIG, co wiąże się z kosztami, które nie są w pełni objęte finansowaniem przewidzianym przez prawo federalne dotyczące szpitali:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2014.437.10 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa SA.19864 (2014/C) (ex NN54/2009) - Publiczne finansowanie brukselskich szpitali publicznych sieci IRIS - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
Data aktu: | 05/12/2014 |
Data ogłoszenia: | 05/12/2014 |