z dnia 15 kwietnia 2013 r.
dotycząca przepisów regulujących postępowanie z informacjami poufnymi w Parlamencie Europejskim
(2014/C 96/01)
(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2014 r.)
PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
uwzględniając art. 25 ust. 12 Regulaminu Parlamentu Europejskiego, 1
MAJĄC NA UWADZE, ŻE
(1) W świetle porozumienia ramowego w sprawie stosunków między Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską 2 podpisanego dnia 20 października 2010 r. (porozumienie ramowe) oraz porozumienia międzyinstytucjonalnego między Parlamentem Europejskim a Radą w sprawie przekazywania Parlamentowi Europejskiemu i wykorzystywania przez Parlament Europejski posiadanych przez Radę informacji niejawnych dotyczących spraw innych niż z dziedziny wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa 3 , podpisanego w dniu 12 marca 2014 r. (porozumienie międzyinstytucjonalne), konieczne jest ustanowienie szczegółowych przepisów regulujących postępowanie z informacjami poufnymi w Parlamencie Europejskim.
(2) Traktat z Lizbony wyznacza Parlamentowi Europejskiemu nowe zadania, a w celu rozwinięcia działań Parlamentu w tych obszarach, które wymagają pewnego stopnia poufności, konieczne jest określenie podstawowych reguł, minimalnych standardów bezpieczeństwa i odpowiednich procedur postępowania przez Parlament Europejski z informacjami poufnymi, w tym niejawnymi.
(3) Przepisy decyzji mają na celu zapewnienie równoważnych standardów ochrony i zgodności z przepisami przyjętymi przez inne instytucje, organy, urzędy i agencje powołane na mocy lub na podstawie traktatów lub też przez państwa członkowskie, tak aby ułatwić sprawne funkcjonowanie procesu decyzyjnego Unii Europejskiej.
(4) Przepisy niniejszej decyzji nie naruszają obecnych i przyszłych przepisów o dostępie do dokumentów, przyjętych zgodnie z art. 15 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(5) Przepisy niniejszej decyzji nie naruszają obecnych i przyszłych przepisów o ochronie danych osobowych, przyjętych zgodnie z art. 16 TFUE
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Cel
Niniejsza decyzja reguluje zarządzanie informacjami poufnymi przez Parlament Europejski i postępowanie z nimi, w tym tworzenie, przyjmowanie, przesyłanie i przechowywanie takich informacji w celu odpowiedniej ochrony ich poufnego charakteru. Wdraża ona porozumienie międzyinstytucjonalne oraz porozumienie ramowe, w szczególności załącznik II do tego porozumienia.
Definicje
Na użytek niniejszej decyzji:
Podstawowe zasady i minimalne standardy
Przetwarzanie informacji poufnych za pomocą zautomatyzowanego systemu komunikacyjnego i informacyjnego (CIS) Parlamentu Europejskiego odbywa się zgodnie z zasadą gwarancji bezpieczeństwa informacji, określoną w instrukcji bezpieczeństwa 3.
Tworzenie informacji poufnych oraz postępowanie administracyjne z tymi informacjami przez Parlament Europejski
Przyjmowanie informacji poufnych przez Parlament Europejski
Przekazywanie przez Parlament Europejski informacji niejawnych stronom trzecim
Parlament Europejski może, pod warunkiem uzyskania uprzedniej pisemnej zgody autora lub instytucji unijnej, która przekazała informacje niejawne Parlamentowi Europejskiemu, zależnie od przypadku, przekazywać takie informacje niejawne stronom trzecim, pod warunkiem, że w toku pracy z takimi informacjami zapewnią one przestrzeganie zasad ściśle odpowiadających przepisom zawartym w niniejszej decyzji, w ramach ich służb i obiektów.
Bezpieczna infrastruktura
Rejestracja i przechowywanie informacji poufnych oraz postępowanie z nimi
Dostęp do zabezpieczonej infrastruktury
Zapoznawanie się z informacjami poufnymi w zabezpieczonych pomieszczeniach lub tworzenie w nich informacji poufnych
Minimalne standardy dotyczące zapoznawania się z informacjami poufnymi na posiedzeniu przy drzwiach zamkniętych poza zabezpieczonym pomieszczeniem
Archiwizowanie informacji poufnych
Obniżenie klasyfikacji, odtajnienie i likwidacja oznaczenia informacji poufnych
Naruszenie bezpieczeństwa oraz utrata lub zagrożenie bezpieczeństwa informacji poufnych
Dostosowanie niniejszej decyzji oraz przepisy wykonawcze do niej i coroczne sprawozdania ze stosowania niniejszej decyzji
Przepisy przejściowe i końcowe
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
PODSTAWOWE ZASADY I MINIMALNE NORMY BEZPIECZEŃSTWA W ZAKRESIE OCHRONY INFORMACJI POUFNYCH
Niniejsze przepisy ustanawiają podstawowe zasady i minimalne normy bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji poufnych, które muszą być przestrzegane lub spełniane przez Parlament Europejski we wszystkich miejscach, w których zatrudnia on pracowników, w tym przez wszystkich odbiorców informacji niejawnych i innych informacji poufnych w celu zapewnienia bezpieczeństwa oraz zagwarantowania wszystkich osobom zainteresowanym, że została ustanowiona wspólna norma ochrony. Uzupełnieniem tych przepisów są instrukcje bezpieczeństwa zawarte w załączniku II i inne przepisy regulujące postępowanie z informacjami poufnymi w komisjach parlamentarnych i innych organach parlamentarnych/ przez osoby sprawujące urząd.
Polityka bezpieczeństwa Parlamentu Europejskiego stanowi integralną część jego całościowej polityki wewnętrznego zarządzania i z tego względu jest oparta na zasadach rządzących tą całościową polityką. Zasady te obejmują legalność, przejrzystość, odpowiedzialność, oraz pomocniczość i proporcjonalność.
Legalność oznacza potrzebę pozostawania w ramach prawnych przy wykonywaniu zadań związanych z bezpieczeństwem oraz stosowania się do mających zastosowanie wymogów prawnych. Dodatkowo zakresy odpowiedzialności w sferze bezpieczeństwa muszą być oparte na odpowiednich przepisach prawa. Pełne zastosowanie mają tu przepisy regulaminu pracowniczego, w szczególności jego art. 17 dotyczący obowiązku powstrzymywania się przez personel od jakiegokolwiek niedozwolonego ujawniania informacji uzyskanych zgodnie z wykonywanymi zadania oraz tytuł VI określający środki dyscyplinarne. Pociąganie do odpowiedzialności za przypadki nieprzestrzegania przepisów bezpieczeństwa w ramach obszaru odpowiedzialności Parlamentu Europejskiego odbywa się zgodnie z Regulaminem oraz jego polityką w zakresie środków dyscyplinarnych.
Przejrzystość oznacza potrzebę zapewnienia jasności wszelkich zasad i przepisów w zakresie bezpieczeństwa, zachowania równowagi pomiędzy różnymi służbami i dziedzinami (bezpieczeństwo fizyczne w porównaniu z ochroną informacji itp.) oraz prowadzenia spójnej i odpowiednio ukierunkowanej polityki mającej na celu edukację w zakresie bezpieczeństwa. Potrzeba też opracowania zrozumiałych pisemnych wytycznych w celu wdrażania środków bezpieczeństwa.
Odpowiedzialność oznacza, że w dziedzinie bezpieczeństwa muszą być jasno określone zakresy odpowiedzialności. Ponadto wiąże się to z potrzebą regularnego sprawdzania, czy odpowiedzialność ta jest właściwie wypełniana.
Pomocniczość oznacza, że struktury bezpieczeństwa muszą być organizowane na najniższym możliwym poziomie organizacji i są jak najściślej związane z dyrekcjami generalnymi i służbami Parlamentu Europejskiego.
Proporcjonalność oznacza, że działania w zakresie bezpieczeństwa muszą być ściśle ograniczone do tego, co jest bezwzględnie konieczne oraz że środki ochrony muszą być proporcjonalne do chronionych interesów oraz do faktycznych lub potencjalnych zagrożeń tych interesów, tak aby zapewnić tym interesom obronę w sposób zapewniający jak najmniejszy poziom utrudnień.
Podstawy bezpieczeństwa informacji tworzą:
Podstawowe cele bezpieczeństwa informacji to:
Środki bezpieczeństwa:
Parlament Europejski jest zobowiązany do zagwarantowania przestrzegania wspólnych minimalnych norm bezpieczeństwa przez wszystkich odbiorców informacji niejawnych, zarówno w ramach instytucji, jak i w zakresie jej właściwości, tj. przez wszystkie jego departamenty i kontrahentów, tak aby przekazywaniu tych informacji towarzyszyła pewność, że będą one wykorzystywane z zachowaniem takiej samej staranności. Takie minimalne normy obejmują kryteria poświadczenia bezpieczeństwa mające zastosowanie do urzędników Parlamentu Europejskiego i innych pracowników Parlamentu zatrudnionych w grupach politycznych oraz procedury ochrony informacji poufnych.
Parlament Europejski zezwala na udostępnienie tych informacji stronom trzecim wyłącznie wtedy, gdy zagwarantują one, że w toku wykorzystywania tych informacji przestrzegane są przepisy co najmniej ściśle odpowiadające niniejszym wspólnym minimalnym normom.
Takie minimalne normy mają również zastosowanie w przypadkach, gdy Parlament Europejski powierza podmiotom prowadzącym działalność przemysłową lub innym zadania wymagające informacji poufnych.
Urzędnicy Parlamentu Europejskiego i inni pracownicy Parlamentu zatrudnieni w grupach politycznych na stanowiskach, na których mogą mieć dostęp do informacji niejawnych, otrzymują dokładne instrukcje zarówno w momencie podejmowania pracy, jak i później w regularnych odstępach czasu, dotyczące zarówno wymogów bezpieczeństwa, jak i stosowanych procedur. Wymagane jest, by osoby te potwierdziły na piśmie, że przeczytały i w pełni rozumieją mające zastosowanie przepisy bezpieczeństwa.
Częścią obowiązków przełożonych jest posiadanie wiedzy, którzy z podlegających im pracowników zajmują się informacjami niejawnymi lub mają dostęp do zabezpieczonych systemów komunikacyjnych lub informacyjnych oraz odnotowywać i zgłaszać wszelkie incydenty oraz stwierdzone słabości, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo.
Ustanawia się procedury gwarantujące, że w przypadku uzyskania niekorzystnych informacji na temat urzędnika Parlamentu Europejskiego lub innego pracownika Parlamentu zatrudnionego w grupie politycznej podejmowane są kroki w celu ustalenia, czy osoba ta wykonuje pracę związaną z dostępem do informacji niejawnych lub czy ma ona dostęp do zabezpieczonych systemów komunikacyjnych lub informatycznych, oraz że została powiadomiona właściwa służba Parlamentu Europejskiego. W przypadku stwierdzenia przez właściwy krajowy organ bezpieczeństwa, że osoba ta zagraża bezpieczeństwu, odmawia się jej dostępu do zadań, przy wykonywaniu których może zagrażać bezpieczeństwu, lub zostaje ona odsunięta od takich zadań.
Bezpieczeństwo fizyczne oznacza stosowanie środków ochrony fizycznej i technicznej, aby zapobiec nieuprawnionemu dostępowi do informacji niejawnych.
Stopień środków bezpieczeństwa fizycznego stosowanych w celu zapewnienia ochrony informacji niejawnych jest proporcjonalny do klauzuli tajności, ilości oraz zagrożenia przechowywanych informacji i materiałów. Wszyscy posiadacze informacji niejawnych przestrzegają jednolitych praktyk dotyczących klauzuli tajności tych informacji i muszą przestrzegać wspólnych norm ochrony dotyczących nadzoru, przekazywania oraz dysponowania informacjami i materiałami wymagającymi ochrony.
Przed opuszczeniem stref, w których znajdują się informacje poufne, osoby sprawujące nad nimi pieczę są zobowiązane do zapewnienia, że informacje są przechowywane w bezpieczny sposób oraz że zostały zamknięte zamki i uaktywnione systemy alarmowe. Po godzinach pracy prowadzone są kolejne, niezależne kontrole.
Budynki, w których znajdują się informacje poufne lub zabezpieczone systemy i sieci teleinformatyczne, są chronione przed możliwością uzyskania do nich nieupoważnionego dostępu.
Sposób ochrony informacji poufnych, np. przez zastosowanie krat w oknach, zamków, straży przy wejściach, automatycznych systemów kontroli dostępu, kontroli bezpieczeństwa i patroli, systemów alarmowych, systemów wykrywania wtargnięcia i psów strażniczych, musi być określony na podstawie:
Sposób ochrony systemów komunikacyjnych i informatycznych zależy od oceny wartości odnośnych zasobów i stopnia szkód wynikających z potencjalnego narażenia bezpieczeństwa, od struktury fizycznej i lokalizacji budynku, w którym znajdują się te systemy oraz od umiejscowienia systemów w budynku.
Szczegółowe plany zapewniające ochronę informacji niejawnych w przypadku wystąpienia zagrożenia są przygotowywane z wyprzedzeniem.
Nie dopuszcza się stosowania innych klauzul tajności niż określone w art. 2 lit. d) niniejszej decyzji.
W celu określenia terminu obowiązywania klauzuli tajności (co w przypadku informacji niejawnych oznacza automatyczne obniżenie klasyfikacji lub odtajnienie) dopuszczalne jest stosowanie uzgodnionych zastrzeżeń.
Zastrzeżeń używa się wyłącznie w połączeniu z klauzulą tajności.
Zastrzeżenia są szczegółowo uregulowane w instrukcji bezpieczeństwa 2 oraz określone w zasadach postępowania.
Oznaczenie jest stosowane w celu zidentyfikowania określonych uprzednio szczególnych instrukcji dotyczących postępowania z informacjami poufnymi. Oznaczenie może też wskazywać dziedzinę, do której odnosi się dany dokument, szczególny krąg odbiorców, zgodnie z zasadą ograniczonego dostępu, lub (w przypadku informacji innych niż niejawne) czasu obowiązywania embarga.
Oznaczenie nie jest klauzulą tajności i nie może być stosowane zamiast niej.
Oznaczenia są szczegółowo uregulowane w instrukcji bezpieczeństwa 2 oraz określone w zasadach postępowania.
Nanoszenie klauzul, zastrzeżeń i oznaczeń jest dokonywane zgodnie z instrukcją bezpieczeństwa 2 sekcja E oraz zgodnie z zasadami postępowania.
Klauzula niejawności nadawana jest informacjom tylko w razie konieczności. Klauzula musi być wyraźnie i prawidłowo naniesiona. Może ona być utrzymywana tylko przez niezbędny okres.
Wyłącznie autor odpowiada za nadanie klauzuli oraz, następnie, za obniżenie klasyfikacji lub odtajnienie.
Urzędnicy Parlamentu Europejskiego nadają informacjom klauzule, obniżają klasyfikację lub odtajniają informacje zgodnie z instrukcją lub z upoważnienia sekretarza generalnego.
Szczegółowe procedury postępowania z dokumentami niejawnymi określa się w sposób zapewniający, że są one chronione w sposób odpowiedni dla zawartych w nich informacji.
Liczba osób upoważnionych do tworzenia informacji niejawnych opatrzonych klauzulą tajności na poziomie TRÈS SECRET UE/ EU TOP SECRET musi być ograniczona do niezbędnego minimum, a ich nazwiska zapisane w wykazie prowadzonym przez CIU.
Klauzula danego dokumentu jest określana na podstawie stopnia sensytywności zawartych w nim informacji, zgodnie z definicjami zamieszczonymi w art. 2 lit. d). Ważne jest, by klauzule były stosowane prawidłowo i oszczędnie.
Klauzula pisma lub noty zawierających załączniki ma co najmniej taki poziom jak najwyższa klauzula nadana jednemu z załączników do nich. Autor wyraźnie wskazuje poziom, na który powinno się klasyfikować pismo lub notę po oddzieleniu od załączników.
Autor dokumentu, który zamierza nadać mu klauzulę tajności, musi przestrzegać powyższych przepisów i unikać zarówno do zawyżania, jak i zaniżania klauzuli.
Poszczególne strony, ustępy, części, aneksy, dodatki, załączniki lub uzupełnienia do danego dokumentu mogą wymagać objęcia ich inną klauzulą tajności; z tego względu wymagane jest ich odpowiednie oznakowanie. Klauzula całego dokumentu musi odpowiadać klauzuli jego najwyżej zaklasyfikowanej części.
Okresowe wewnętrzne kontrole uzgodnień w dziedzinie bezpieczeństwa informacji niejawnych są przeprowadzane przez Dyrekcję Parlamentu Europejskiego ds. Bezpieczeństwa i Oceny Ryzyka, która może zwrócić się o wsparcie ze strony organów bezpieczeństwa Rady lub Komisji.
Organy bezpieczeństwa i właściwe służby instytucji Unii mogą prowadzić, w ramach uzgodnionego procesu zapoczątkowanego przez którąkolwiek ze stron, wzajemne oceny uzgodnień w dziedzinie bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych, wymienianych na mocy odnośnych porozumień międzyinstytucjonalnych.
PROCEDURA SPRAWDZAJĄCA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA
Niniejsze przepisy określają instrukcje bezpieczeństwa regulujące i zapewniające bezpieczne przetwarzanie informacji poufnych i zarządzanie nimi przez Parlament Europejski. Te instrukcje bezpieczeństwa wraz z zasadami postępowania tworzą system zarządzania bezpieczeństwem informacji (ISMS) Parlamentu Europejskiego, o którym mowa w art. 3 ust. 2 niniejszej decyzji:
INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA 1
Organizacja bezpieczeństwa w Parlamencie Europejskim w zakresie ochrony informacji poufnych
INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA 2
Zarządzanie informacjami poufnymi
INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA 3
Przetwarzanie informacji poufnych za pomocą zautomatyzowanych systemów komunikacyjno-informacyjnych (CIS)
INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA 4
Bezpieczeństwo fizyczne
INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA 5
Bezpieczeństwo przemysłowe
INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA 6
Naruszenie bezpieczeństwa, utrata lub zagrożenie bezpieczeństwa informacji poufnych
ORGANIZACJA BEZPIECZEŃSTWA W PARLAMENCIE EUROPEJSKIM W ZAKRESIE OCHRONY INFORMACJI POUFNYCH
Sekretarz generalny podejmuje wszelkie niezbędne środki, aby zadbać o stosowanie niniejszej decyzji do celów przetwarzania lub przechowywania informacji poufnych w budynkach Parlamentu przez posłów do Parlamentu Europejskiego, urzędników Parlamentu Europejskiego, pozostałych pracowników Parlamentu pracujących dla grup politycznych oraz kontrahentów.
Wykonywanie powyższych funkcji nie wymaga odrębnych jednostek organizacyjnych. Są one objęte oddzielnymi mandatami. Funkcje te oraz towarzyszące im obowiązki mogą być jednak połączone lub zintegrowane w tej samej jednostce organizacyjnej lub też podzielone na różne jednostki organizacyjne pod warunkiem, że nie prowadzi to do konfliktów interesów i powielania zadań.
INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA 2
WPROWADZENIE
NADAWANIE EUCI KLAUZULI TAJNOŚCI
Klauzule tajności
Nadawanie klauzuli tajności zestawieniom, stronom tytułowym i fragmentomi
INNE INFORMACJE POUFNE
TWORZENIE INFORMACJI POUFNYCH
Tworzenie EUCI
Tworzenie innych informacji poufnych
ZASTRZEŻENIA I OZNACZENIA
Zastrzeżenia
Oznaczenia
Stosowanie oznaczeń w CIS
PRZYJMOWANIE INFORMACJI
REJESTRACJA
UDOSTĘPNIANIE
POSTĘPOWANIE, PRZECHOWYWANIE I ZAPOZNAWANIE SIĘ
KOPIOWANIE/ TŁUMACZENIE PISEMNE/ TŁUMACZENIE USTNE INFORMACJI NIEJAWNYCH
OBNIŻENIE, ODTAJNIENIE I LIKWIDACJA OZNACZENIA INFORMACJI POUFNYCH
Zasady ogólne
Odtajnienie
Obniżenie klauzuli tajności
NISZCZENIE INFORMACJI POUFNYCH
ARCHIWIZACJA
INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA 3
ZABEZPIECZANIE INFORMACJI W PRZYPADKU INFORMACJI NIEJAWNYCH PRZETWARZANYCH W SYSTEMIE INFORMACYJNYM
ZASADY ZABEZPIECZANIA INFORMACJI
Zarządzanie ryzykiem dla bezpieczeństwa
Bezpieczeństwo w całym cyklu życia CIS
Dobre praktyki
Ochrona w głąb
Zasada minimalistycznych i najmniejszych uprawnień
Świadomość zabezpieczania informacji
Ocena i zatwierdzanie produktów służących bezpieczeństwu systemów informatycznych
Transmisja w strefie bezpieczeństwa
Bezpieczne połączenia międzysystemowe CIS
Komputerowe nośniki informacji
Okoliczności nadzwyczajne
INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA 4
WPROWADZENIE
ZARZĄDZANIE RYZYKIEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
ZASADY OGÓLNE
ZAKRES OBOWIĄZKÓW
BEZPIECZNA INFRASTRUKTURA
13. Bezpieczna infrastruktura jest certyfikowana przez SAA i zatwierdzana przez SA.
ZAPOZNAWANIE SIĘ Z INFORMACJAMI POUFNYMI
BEZPIECZEŃSTWO TECHNICZNE
INSPEKCJE STREFY BEZPIECZEŃSTWA
TRANSPORT INFORMACJI POUFNYCH
PRZECHOWYWANIE INFORMACJI POUFNYCH
Jeżeli w strefie bezpieczeństwa powstaje elektroniczna forma dokumentu zawierającego informacje niejawne, komputer należy zablokować, a ekran uczynić niedostępnym, jeżeli autor lub odpowiedzialny pracownik CIU opuszczają pomieszczenie (nawet na bardzo krótko). Automatyczny system blokujący po kilku minutach nie jest uważany za środek wystarczający.
INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA 5
WPROWADZENIE
ELEMENTY DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA W UMOWIE NIEJAWNEJ
Przewodnik nadawania klauzul (SCG)
Dokument określający aspekty bezpieczeństwa (SAL)
Instrukcje bezpieczeństwa programu/projektu (PSI)
ŚWIADECTWO BEZPIECZEŃSTWA PRZEMYSŁOWEGO (FSC)
UMOWY NIEJAWNE I NIEJAWNE UMOWY O PODWYKONAWSTWO
WIZYTY ZWIĄZANE Z UMOWAMI NIEJAWNYMI
PRZEKAZYWANIE I TRANSPORT INFORMACJI NIEJAWNYCH
PRZEKAZYWANIE INFORMACJI NIEJAWNYCH WYKONAWCOM ZNAJDUJĄCYM SIĘ W PAŃSTWACH TRZECICH
WYKORZYSTYWANIE I PRZECHOWYWANIE INFORMACJI NIEJAWNYCH OPATRZONYCH KLAUZULĄ TAJNOŚCI NA POZIOMIE RESTREINT UE/EU RESTRICTED
INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA 6
W przypadku gdy dotyczy to posła do Parlamentu Europejskiego, sekretarz generalny Parlamentu Europejskiego działa wspólnie z przewodniczącym Parlamentu.
Jeżeli informacja pochodzi od innej instytucji unijnej, sekretarz generalny działa zgodnie z odpowiednimi środkami bezpieczeństwa dotyczącymi informacji niejawnych, a także z obowiązującymi ustaleniami określonymi w porozumieniu ramowym z Komisją oraz w porozumieniu mi międzyinstytucjonalnym z Radą.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2014.96.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja dotycząca przepisów regulujących postępowanie z informacjami poufnymi w Parlamencie Europejskim |
Data aktu: | 15/04/2013 |
Data ogłoszenia: | 01/04/2014 |
Data wejścia w życie: | 01/04/2014 |