Pomoc państwa - Irlandia - Pomoc państwa SA.29064 (2015/C) (ex 2011/NN) - Transport lotniczy - Zwolnienie z pogłównego podatku lotniskowego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - IRLANDIA
Pomoc państwa SA.29064 (2015/C) (ex 2011/NN) - Transport lotniczy - Zwolnienie z pogłównego podatku lotniskowego

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2016/C 220/03)

(Dz.U.UE C z dnia 17 czerwca 2016 r.)

Pismem z dnia 28 września 2015 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Irlandię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

Directorate Transport, Post and other services

1049 Brussels

Belgia

Nr faksu:

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom irlandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

W dniu 30 marca 2009 r. władze irlandzkie wprowadziły podatek akcyzowy od pasażerskiego transportu lotniczego, który miał być pobierany od "każdego pasażera odlatującego z portu lotniczego na pokładzie statku powietrznego" ("podatek od transportu lotniczego"). Podatek ten miał być przerzucony na pasażera poprzez cenę biletu lotniczego, ale to operatorzy linii lotniczych byli zobowiązani do pobierania tego podatku od pasażerów podróżujących ich samolotami i do jego odprowadzania. Definicja "pasażera" w tym kontekście wyłącza pasażerów transferowych i tranzytowych z tego podatku. Lot pasażera transferowego do danego portu lotniczego i jego dalszy lot z tegoż portu lotniczego muszą stanowić część tej samej rezerwacji. W momencie jego wprowadzenia podatek ten był obliczany na podstawie odległości pomiędzy portem lotniczym wylotu a docelowym portem lotniczym i wynosił (i) 2 EUR w przypadku podróży między portami lotniczymi oddalonymi maksymalnie o 300 km od portu lotniczego w Dublinie oraz (ii) 10 EUR we wszystkich innych przypadkach Od 1 marca 2011 r. stosowana jest jednolita stawka w wysokości 3 EUR w odniesieniu do wszystkich odległości.

Według skargi otrzymanej przez Komisję niestosowanie podatku do pasażerów transferowych i tranzytowych stanowiło nielegalną i niezgodną z rynkiem wewnętrznym pomoc państwa przyznaną w szczególności operatorowi portu lotniczego Dublin Airport Authority oraz przewoźnikowi lotniczemu Aer Lingus, który obsługuje znaczny odsetek lotów przewożących pasażerów transferowych i tranzytowych. Skarżący szacuje, że w wyniku wyłączenia pasażerów transferowych i tranzytowych z tego podatku ma miejsce pomoc państwa w wysokości co najmniej 8,6 mln EUR rocznie.

W opinii władz irlandzkich wyłączenie ruchu transferowego i tranzytowego z zakresu stosowania podatku miało na celu zapewnienie jasności stosowania tego podatku i uniknięcie jego nadużywania, tj. zapewnienie niedyskryminacji osób, które musiały mieć międzylądowanie w porcie lotniczym, który nie był ich miejscem docelowym, a międzylądowanie takie było konieczne, aby dotrzeć do docelowego miejsca podróży, lub gdy trasa przelotu przewoźnika lotniczego do miejsca docelowego obejmowała międzylądowanie. Z informacji przedstawionych przez Irlandię wynika, że pierwszy odcinek podróży z międzylądowaniem w Irlandii jest zwolniony z podatku. Władze irlandzkie poinformowały Komisję, że są gotowe do zbadania odpowiednich zmian swoich przepisów podatkowych w celu usunięcia warunku "tej samej rezerwacji".

W niniejszym przypadku stwierdzenie, czy domniemane środki stanowią pomoc państwa, zależy od tego, czy dany środek ma charakter selektywny. Zakładając, że podatkowym systemem odniesienia jest podatek naliczany od każdego pasażera odlatującego na pokładzie statku powietrznego z portu lotniczego w Irlandii, konieczne jest określenie w odniesieniu do tego systemu podatkowego, czy korzyści przyznane przez sporny środek podatkowy mogą być selektywne, tj. wykazanie, że środek stanowi odstępstwo od powszechnego systemu, ponieważ wprowadza zróżnicowane traktowanie podmiotów gospodarczych, które w świetle celów systemu podatkowego danego państwa członkowskiego znajdują się w porównywalnej sytuacji faktycznej i prawnej. W szczególności konieczne może się okazać dokonanie rozróżnienia sytuacji prawnej i faktycznej przewoźników lotniczych obsługujących wyłącznie połączenia bezpośrednie oraz przewoźników, którzy świadczą również usługi obejmujące transfer lub tranzyt w portach lotniczych w Irlandii. Sytuacja prawna i faktyczna takich przedsiębiorstw jest jednak różna pod wieloma względami: na przykład podróż obejmująca dwa lub większą liczbę odcinków jest sprzedawana jako jedna rezerwacja i można ją odbyć z jednym biletem, pasażerowie zazwyczaj nie mają obowiązku odbierania bagażu podczas transferu, a kontrole pasażerów i bagażu odbywają się zwykle według innych zasad. Ponadto modele biznesowe przewoźników lotniczych obsługujących połączenia bezpośrednie oraz tych świadczących usługi, które mogą obejmować transfer lub tranzyt, także bardzo się od siebie różnią.

Podsumowując, wydaje się, że niestosowanie podatku do pasażerskiego ruchu transferowego i tranzytowego stanowi pomoc państwa, w stosunku do której istnieją wątpliwości co do zgodności z rynkiem wewnętrznym.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc przyznana niezgodnie z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.220.13

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Irlandia - Pomoc państwa SA.29064 (2015/C) (ex 2011/NN) - Transport lotniczy - Zwolnienie z pogłównego podatku lotniskowego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 17/06/2016
Data ogłoszenia: 17/06/2016