Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 grudnia 2014 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego nowego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015 (16739/2014 - C8-0287/2014 - 2014/2224(BUD))
(2016/C 294/37)
(Dz.U.UE C z dnia 12 sierpnia 2016 r.)
Parlament Europejski,
PROJEKT PAKIETU
Budżet 2015 - wspólne wnioski
OGÓLNY ZARYS
Zgodnie z projektem pakietu:
Zgodnie z projektem pakietu:
O ile w poniższych wnioskach nie stwierdzono inaczej, wszystkie linie budżetowe niezmienione przez Radę ani przez Parlament Europejski oraz linie, w których Parlament Europejski zaakceptował poprawki Rady w trakcie odnośnego czytania, uznaje się za potwierdzone.
W przypadku pozostałych pozycji budżetowych Parlament Europejski i Rada uzgodniły wnioski ujęte w częściach 1.2-1.7 poniżej.
Wkład UE (w środkach na zobowiązania i środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk dla wszystkich agencji zdecentralizowanych ustalono na poziomie zaproponowanym przez Komisję w nowym projekcie budżetu (PB):
Wzrost liczby stanowisk przewidzianych w planie zatrudnienia oraz odnośnych środków w porównaniu z pierwotnym PB:
W odniesieniu do agencji Frontex wzrost wydatków operacyjnych w wysokości 20,0 mln EUR w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności.
Wkład UE (w środkach na zobowiązania i środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk dla agencji wykonawczych ustalono na poziomie zaproponowanym przez Komisję w nowym PB.
Uzgodniono kompleksowy pakiet 59 projektów pilotażowych/działań przygotowawczych, zgodnie z propozycją w nowym PB, zarówno w odniesieniu do środków na zobowiązania, jak i środków na płatności. Jeżeli wydaje się, że dany projekt pilotażowy lub działanie przygotowawcze są już objęte obowiązującą podstawą prawną, Komisja może przedstawić wniosek o przesunięcie środków do odpowiedniej podstawy prawnej, aby ułatwić realizację działania.
Pakiet ten w pełni przestrzega pułapów na projekty pilotażowe i działania przygotowawcze, przewidzianych w rozporządzeniu finansowym.
Uzgadnia się przesunięcie "wspólnych kosztów administracyjnych delegatur UE" z sekcji budżetu poświęconej Komisji do sekcji poświęconej ESDZ, zgodnie z tym, co zaproponowano w nowym PB.
Wziąwszy pod uwagę powyższe wnioski dotyczące "zamkniętych" linii budżetowych, agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, Parlament Europejski i Rada uzgodniły, co następuje:
Środki na zobowiązania ustalono na poziomie zaproponowanym przez Komisję w nowym PB, aby odzwierciedlić priorytetowe znaczenie, jakie ma przyczynienie się do poprawy dostępu do finansowania za pomocą budżetu UE, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP):
(w tys. EUR) | ||||
Linia budżetowa | Nazwa | Zwiększenie środków na zobowiązania | ||
PB 2015 | Nowy PB 2015 | Różnica | ||
02 02 02 | Poprawa dostępu do finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w formie instrumentów kapitałowych i dłużnych | 162 791,7 | 174 791,7 | 12 000,0 |
04 03 02 03 | Mikrofinansowanie i przedsiębiorczość społeczna - ułatwianie dostępu do finansowania przedsiębiorcom, szczególnie najbardziej oddalonym od rynku pracy, i przedsiębiorstwom społecznym | 24 957,0 | 26 457,0 | 1 500,0 |
08 02 02 02 | Ułatwienie dostępu do finansowania ryzyka związanego z inwestowaniem w badania naukowe i innowacje | 337 534,7 | 342 534,7 | 5 000,0 |
Ogółem | 18 500,0 |
Ponadto zaakceptowano następujące zwiększenia środków na zobowiązania w porównaniu z nowym PB:
(w tys. EUR) | ||||
Linia budżetowa | Nazwa | Nowy PB 2015 | Budżet 2015 | Różnica |
02 02 01 | Promowanie przedsiębiorczości i poprawa konkurencyjności oraz dostępu do rynków dla przedsiębiorstw unijnych | 106 561,8 | 108 561,8 | 2 000,0 |
02 04 03 02 | Promowanie bezpiecznych społeczeństw europejskich | 148 235,9 | 153 235,9 | 5 000,0 |
08 02 01 01 | Rozwój badań pionierskich w ramach Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych | 1 631 723,2 | 1 650 723,2 | 19 000,0 |
08 02 02 01 | Wiodąca pozycja w zakresie nanotechnologii, materiałów zaawansowanych, technologii laserowej, biotechnologii, zaawansowanych systemów produkcji i przetwarzania | 498 592,7 | 503 592,7 | 5 000,0 |
08 02 03 05 | Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców | 291 719,4 | 297 719,4 | 6 000,0 |
09 04 02 01 | Przewodnia rola w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych | 819 154,4 | 824 154,4 | 5 000,0 |
09 04 03 02 | Promowanie integracyjnych, innowacyjnych i bezpiecznych społeczeństw europejskich | 41 725,8 | 43 725,8 | 2 000,0 |
15 02 01 01 | Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy | 1 336 476,0 | 1 348 476,0 | 12 000,0 |
15 02 01 02 | Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze dotyczącym młodzieży oraz udziału młodzieży w europejskim życiu demokratycznym | 161 745,0 | 165 245,0 | 3 500,0 |
15 02 03 | Rozwijanie europejskiego wymiaru sportu | 20 439,0 | 20 939,0 | 500,0 |
15 03 01 01 | Działania "Maria Skłodowska-Curie" - tworzenie, rozwijanie i przekazywanie nowych umiejętności, wiedzy i innowacyjności | 734 668,4 | 737 668,4 | 3 000,0 |
Ogółem | 63 000,0 |
W związku z tym oraz po uwzględnieniu projektów pilotażowych, działań przygotowawczych i przesunięcia "wspólnych kosztów administracyjnych delegatur UE" do sekcji ESDZ, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 17 551,7 mln EUR, co pozostawia margines w wysokości 114,3 mln EUR w ramach pułapu wydatków w poddziale 1a.
Środki na zobowiązania ustalono na poziomie zaproponowanym w nowym PB.
Przy uwzględnieniu projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, a także uruchomienia kwoty 83,3 mln EUR z instrumentu elastyczności na rzecz dodatkowej pomocy dla Cypru, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 49 230,3 mln EUR.
Środki na zobowiązania ustalono na poziomie zaproponowanym przez Komisję w nowym PB.
W oparciu o nowe elementy, które pojawiły się od czasu przedstawienia listu w sprawie poprawek nr 1/2015, w szczególności informacje na temat faktycznego zastosowania środków nadzwyczajnych podjętych od sierpnia 2014 r. w odpowiedzi na rosyjski zakaz importu żywności, ostatecznej nadwyżki EFRG w 2014 r., a także zaktualizowanych prognoz dotyczących korekt finansowych, które zostaną pobrane w 2015 r., środki nadzwyczajne, o których mowa powyżej (w tym dotyczące sektora mleczarskiego w państwach bałtyckich, dla których Komisja przyjęła kolejny pakiet w dniu 26 listopada 2014 r., jak również dla Finlandii, po spełnieniu warunków), mogą być finansowane w ramach środków, o które zwrócono się w liście w sprawie poprawek nr 1/ 2015, bez korzystania z rezerwy na wypadek kryzysów w sektorze rolnym, dzięki tym dodatkowym dochodom przeznaczonym na określony cel.
W związku z tym oraz po uwzględnieniu projektów pilotażowych, działań przygotowawczych i przesunięcia "wspólnych kosztów administracyjnych delegatur UE" do sekcji ESDZ, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 58 808,6 mln EUR, co pozostawia margines w wysokości 790,4 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 2.
Środki na zobowiązania ustalono na poziomie zaproponowanym przez Komisję w nowym PB. Zwiększenie wydatków operacyjnych agencji Frontex zostaje skompensowane odpowiednią obniżką w pozycji budżetowej 18 02 01 01 (Wsparcie zarządzania granicami oraz wspólnej polityki wizowej w celu ułatwienia legalnego podróżowania).
W związku z tym oraz po uwzględnieniu projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 2 146,7 mln EUR, co pozostawia margines w wysokości 99,3 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 3.
Środki na zobowiązania ustalono na poziomie zaproponowanym przez Komisję w nowym PB, w szczególności w odniesieniu do przesunięcia "wspólnych kosztów administracyjnych delegatur UE" do sekcji budżetu poświęconej ESDZ.
Ponadto zaakceptowano następujące zwiększenia środków na zobowiązania w porównaniu z nowym PB:
(w tys. EUR) | ||||
Linia budżetowa | Nazwa | Nowy PB 2015 | Budżet 2015 | Różnica |
21 03 01 04 | Wsparcie dla procesu pokojowego i wsparcie finansowe dla Palestyny oraz dla Agencji Narodów Zjednoczonych ds. Pomocy Uchodźcom Palestyńskim (UNRWA) | 264 500,0 | 286 500,0 | 22 000,0 |
23 02 01 | Dostarczanie pomocy humanitarnej i wsparcia żywnościowego szybko, efektywnie i stosownie do potrzeb | 872 446,0 | 882 446,0 | 10 000,0 |
Ogółem | 32 000,0 |
Niemniej jednak nie zaakceptowano przesunięcia specjalnych przedstawicieli UE z działu 4 do działu 5 (sekcja ESDZ), co proponowano w nowym PB. W rezultacie, środki na zobowiązania i środki na płatności w linii budżetowej 19 03 01 07 (Specjalni przedstawiciele Unii Europejskiej, dział 4) przywrócono zgodnie z tym, co proponowano w pierwotnym PB.
W związku z tym oraz po uwzględnieniu projektów pilotażowych, działań przygotowawczych i przesunięcia "wspólnych kosztów administracyjnych delegatur UE" do sekcji ESDZ, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 8 408,4 mln EUR, co pozostawia margines w wysokości 340,6 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 4.
Liczbę stanowisk w planach zatrudnienia poszczególnych instytucji i środki na zobowiązania ustalono na poziomie zaproponowanym przez Komisję w nowym PB, co uwzględnia:
Ogółem w porównaniu z pierwotnym PB zmiany te prowadzą do:
Ponadto, w porównaniu z nowym PB uzgodniono następujące, pozostające bez wpływu na budżet, transfery stanowisk i przesunięcia środków na zobowiązania z Rady do Urzędu Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO), aby uwzględnić przekazanie do PMO - od 1 stycznia 2015 r. - zadań związanych ze stwierdzaniem uprawnień emerytalnych czynnych i emerytowanych pracowników Rady oraz zarządzaniem tymi uprawnieniami: zwiększenie liczby stanowisk w planie zatrudnienia (6 stanowisk AST 7), a także wzrost o 504 000 EUR w środkach na zobowiązania w Komisji (sekcja III) zostają całkowicie skompensowane redukcją o 6 stanowisk AST 7 w planie zatrudnienia oraz redukcję o 504 000 EUR w środkach na zobowiązania w Radzie (sekcja II).
W związku z tym oraz po uwzględnieniu projektów pilotażowych, działań przygotowawczych i przesunięcia "wspólnych kosztów administracyjnych delegatur UE" do sekcji ESDZ, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 8 660,5 mln EUR, co pozostawia margines w wysokości 415,5 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 5.
Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2015 r. ustalono na poziomie 141 214 040 563 EUR.
Kwota ta obejmuje kwotę 126,7 mln EUR, która dotyczy uruchomienia Funduszu Solidarności UE w związku z PBK nr 5/2014 i 7/2014, a także kwotę 440 mln EUR, która dotyczy przesunięcia środków na płatności dla Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych z budżetu na 2014 r. do budżetu na 2015 r.
Rozdzielenie ogólnego poziomu środków na płatności w budżecie na 2015 r. uwzględnia następujące kroki:
Na podstawie wyników uzyskanych przy zastosowaniu kroku opisanego w lit. c), dokonuje się następujących ostatecznych korekt:
W odniesieniu do uwag do budżetu, nowy PB zostaje zatwierdzony, tym samym uwzględniając poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę, z wyjątkiem odnoszących się do linii budżetowych 04 03 01 03 i 19 03 01 06, przy założeniu, że poprawki te nie mogą zmienić ani rozszerzyć zakresu istniejącej podstawy prawnej ani naruszać administracyjnej autonomii instytucji.
Nomenklatura budżetowa zaproponowana przez Komisję w nowym PB pozostanie bez zmian.
W sekcji poświęconej Komisji nie umieszcza się żadnej kwoty w rezerwach warunkowych.
Przegrupowanie środków na płatności:
Poniższa tabela pokazuje powstałe zwiększenia i zmniejszenia środków na płatności w PBK nr 3/2014 (w tym przegrupowanie środków przez przesunięcie zbiorcze, PBK nr 6/2014 oraz najnowszą aktualizację stanu wykonania budżetu) zatwierdzone zgodnie z powyższymi ustaleniami:
Linia budżetowa | Nazwa | PBK nr 3/2014 Przyjęty |
01 03 02 | Pomoc makrofinansowa | - 28 960 000 |
01 04 51 | Zakończenie programów w dziedzinie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) (sprzed 2014 r.) | 12 000 000 |
02 02 02 | Poprawa dostępu do finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w formie instrumentów kapitałowych i dłużnych | 4 540 126 |
02 05 01 | Rozwój i zapewnienie struktur i usług globalnego systemu radionawigacji satelitarnej (Galileo) do 2019 r. | 70 000 000 |
04 02 64 | Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych | - 420 000 000 |
04 03 02 01 | Progress - wspieranie działań w zakresie opracowywania, wdrażania, monitorowania i oceny unijnej polityki zatrudnienia, polityki społecznej oraz unijnych przepisów dotyczących warunków pracy | - 2 950 000 |
04 03 02 03 | Mikrofinansowanie i przedsiębiorczość społeczna - zwiększanie dostępu do finansowania przedsiębiorcom, szczególnie najbardziej oddalonym od rynku pracy, i przedsiębiorstwom społecznym | - 7 114 776 |
04 06 01 | Promowanie spójności społecznej i ograniczanie najgorszych form ubóstwa w Unii | 99 000 000 |
05 02 10 02 | Działania promocyjne - Płatności bezpośrednie dokonywane przez Unię | - 308 029 |
05 04 60 01 | Promowanie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich oraz bardziej zrównoważonego terytorialnie i środowiskowo, przyjaznego dla klimatu i innowacyjnego sektora rolnego Unii | - 20 000 000 |
05 06 01 | Międzynarodowe umowy w dziedzinie rolnictwa | - 3 784 411 |
05 08 77 06 | Działanie przygotowawcze - Europejski system monitorowania cen i marż produktów rolnych | - 612 329 |
05 08 77 09 | Działanie przygotowawcze - Roślinne i zwierzęce zasoby genetyczne Unii | - 600 000 |
05 08 77 10 | Projekt pilotażowy - Agropol: opracowanie europejskiego transgranicznego regionu modelowego pod względem działalności rolniczej | - 600 000 |
05 08 77 11 | Projekt pilotażowy - Agroleśnictwo | - 350 000 |
05 09 03 01 | Zabezpieczenie wystarczających dostaw bezpiecznej i wysokiej jakości żywności oraz innych bioproduktów | - 1 666 954 |
07 02 77 03 | Działanie przygotowawcze - Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko rozwoju europejskiej części Arktyki | 356 052 |
08 02 01 01 | Rozwój badań pionierskich w ramach Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych | 24 970 695 |
08 02 02 02 | Ułatwienie dostępu do finansowania ryzyka związanego z inwestowaniem w badania naukowe i innowacje | 4 540 126 |
08 02 51 | Zakończenie poprzedniego programu ramowego w zakresie badań naukowych - Siódmy program ramowy - Działania pośrednie WE (2007-2013) | 50 000 000 |
08 04 01 | Budowa, obsługa i eksploatacja obiektów ITER - Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER - Energia termojądrowa (F4E) | - 8 800 000 |
08 04 51 | Zakończenie Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER - Energia termojądrowa (F4E) (2007-2013) | - 71 200 000 |
09 02 01 | Ustalanie i wdrażanie polityki unijnej w dziedzinie łączności elektronicznej | - 271 200 |
09 02 05 | Środki dotyczące treści cyfrowych oraz branży audiowizualnej i innych branż medialnych | - 592 000 |
09 02 77 03 | Projekt pilotażowy - Europejskie Centrum Wolności Prasy i Mediów | - 456 508 |
09 03 03 | Promowanie interoperacyjności, trwałego wdrażania, eksploatacji i modernizacji transeuropejskiej infrastruktury usług cyfrowych, jak również koordynacji na szczeblu europejskim | - 1 898 831 |
09 03 51 01 | Zakończenie programu Bezpieczniejszy internet (2009-2013) | - 450 000 |
09 04 03 02 | Promowanie integracyjnych, innowacyjnych i bezpiecznych społeczeństw europejskich | 2 784 852 |
09 04 51 | Zakończenie siódmego programu ramowego (2007-2013) | 105 000 000 |
11 01 04 01 | Wydatki pomocnicze na gospodarkę morską i rybołówstwo - Nieoperacyjna pomoc administracyjna i techniczna | - 774 900 |
11 01 06 01 | Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw - Wkład z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR) | - 809 000 |
11 03 01 (rezerwa) | Ustanowienie ram zarządzania działalnością połowową prowadzoną przez unijne statki rybackie w wodach państw trzecich | - 69 567 000 |
11 06 12 | Zakończenie Europejskiego Funduszu Rybackiego - Cel konwergencji (2007-2013) | 69 540 126 |
12 02 01 | Wdrażanie i rozwój rynku wewnętrznego | - 1 170 000 |
12 02 77 03 | Działanie przygotowawcze - Forum Jednolitego Rynku | - 150 000 |
12 03 51 | Zakończenie poprzednich działań w obszarach usług finansowych, sprawozdawczości finansowej oraz badania sprawozdań finansowych | - 669 803 |
13 03 16 | Zakończenie programów Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Konwergencja | 2 400 700 000 |
13 03 18 | Zakończenie programów Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie | 227 006 319 |
13 03 19 | Zakończenie programów Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Europejska współpraca terytorialna | 179 334 992 |
13 03 77 09 | Działanie przygotowawcze w zakresie Forum Atlantyckiego na rzecz strategii atlantyckiej Unii Europejskiej | - 433 000 |
13 05 63 02 | Współpraca transgraniczna - Wkład z działu 4 | - 12 338 481 |
14 02 01 | Wspieranie funkcjonowania i modernizacji unii celnej | 7 500 000 |
14 03 01 | Doskonalenie właściwego funkcjonowania systemów opodatkowania | 2 500 000 |
15 02 01 01 | Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy | 138 119 479 |
15 03 01 01 | Działania "Maria Skłodowska-Curie" - tworzenie, rozwijanie i przekazywanie nowych umiejętności, wiedzy i innowacyjności | 40 861 137 |
16 03 01 03 | Punkty informacyjne | 1 600 000 |
16 03 01 04 | Działania przedstawicielstw Komisji w zakresie komunikacji oraz działania prowadzone w ramach partnerstw | 1 000 000 |
16 03 02 03 | Internetowe i drukowane narzędzia informacyjne i komunikacyjne | 2 900 000 |
17 02 01 | Ochrona interesów konsumentów oraz poprawa ich bezpieczeństwa i dostępu do informacji | - 1 449 000 |
17 03 10 | Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób | - 2 000 000 |
17 03 12 01 | Wkład Unii w Europejską Agencję Leków | - 7 602 918 |
18 02 01 01 | Wsparcie zarządzania granicami oraz wspólnej polityki wizowej w celu ułatwienia legalnego podróżowania | - 7 446 000 |
18 02 01 02 | Zapobieganie i zwalczanie przestępczości zorganizowanej i lepsze zarządzanie ryzykiem związanym z zagrożeniem dla bezpieczeństwa oraz sytuacjami kryzysowymi | - 9 236 000 |
18 03 51 | Zakończenie działań i programów w zakresie powrotów, uchodźców i przepływów migracyjnych | 19 431 000 |
19 02 01 | Reagowanie w sytuacjach kryzysu lub początku kryzysu | 50 765 835 |
19 05 51 | Zakończenie działań w ramach stosunków i współpracy z uprzemysłowionymi państwami trzecimi (2007-2013) | 3 600 000 |
20 02 01 | Zewnętrzne stosunki handlowe, włącznie z dostępem do rynków państw trzecich | 1 181 809 |
20 02 03 | Pomoc na rzecz wymiany handlowej - Inicjatywy wielostronne | 1 000 000 |
21 02 07 06 | Bezpieczeństwo żywności i żywienia oraz zrównoważone rolnictwo | 6 000 000 |
21 02 40 | Porozumienia surowcowe | 20 000 |
21 02 51 01 | Współpraca z państwami trzecimi w zakresie migracji i azylu | 4 000 000 |
21 02 51 02 | Współpraca z krajami rozwijającymi się Ameryki Łacińskiej | 23 000 000 |
21 02 51 03 | Współpraca z azjatyckimi krajami rozwijającymi się, z uwzględnieniem Azji Środkowej i Bliskiego Wschodu | 44 000 000 |
21 02 51 05 | Podmioty niepubliczne - rozwój | 2 000 000 |
21 02 51 06 | Środowisko i zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi, w tym energią | 2 000 000 |
21 03 02 01 | Partnerstwo Wschodnie - Prawa człowieka i mobilność | 210 000 000 |
21 03 03 03 | Wsparcie na inne rodzaje współpracy wielonarodowej w sąsiedztwie | 40 000 000 |
21 03 51 | Zakończenie programu w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa oraz stosunków z Rosją (przed 2014 r.) | 3 000 000 |
21 04 51 | Zakończenie Europejskiego Instrumentu na rzecz Wspierania Demokracji i Praw Człowieka (przed 2014 r.) | 3 000 000 |
21 05 51 | Zakończenie działań w ramach globalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa (przed 2014 r.) | 2 000 000 |
21 09 51 01 | Azja | - 2 500 000 |
22 02 51 | Zakończenie dawnej pomocy przedakcesyjnej (przed 2014 r.) | 45 000 000 |
23 02 01 | Dostarczanie pomocy humanitarnej i wsparcia żywnościowego szybko, efektywnie i stosownie do potrzeb | 256 150 900 |
23 03 51 | Zakończenie programów i działań w dziedzinie ochrony ludności w Unii (przed 2014 r.) | - 500 000 |
24 01 07 | Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) | - 10 000 |
24 02 01 | Zapobieganie nadużyciom finansowym, korupcji i wszelkiej innej nielegalnej działalności naruszającej interesy finansowe Unii oraz zwalczanie takich zjawisk | 942 750 |
24 04 01 | Wspieranie wzajemnej pomocy w zakresie spraw celnych i propagowanie bezpiecznych narzędzi łączności elektronicznej w państwach członkowskich do celów zgłaszania nieprawidłowości | 680 612 |
26 01 09 | Urząd Publikacji | - 22 000 |
26 01 23 01 | Urząd Infrastruktury i Logistyki w Luksemburgu | - 13 000 |
26 02 01 | Procedury udzielania i ogłaszania zamówień publicznych na dostawy, roboty budowlane i usługi | - 250 000 |
26 03 01 01 | Rozwiązania interoperacyjne dla europejskich administracji publicznych | 10 000 000 |
29 02 01 | Dostarczanie informacji statystycznych wysokiej jakości, wdrażanie nowych metod tworzenia statystyk europejskich oraz zacieśnianie partnerstwa z Europejskim Systemem Statystycznym | - 11 294 249 |
29 02 51 | Zakończenie programów statystycznych (sprzed 2013 r.) | - 9 872 560 |
32 02 52 | Ukończenie projektów w dziedzinie energetyki wspomagających naprawę gospodarczą | 65 000 000 |
33 02 01 | Zagwarantowanie ochrony praw i wzmocnienie pozycji obywateli | - 2 000 000 |
33 02 02 | Promowanie niedyskryminacji i równości | - 5 177 700 |
34 02 01 | Redukcja emisji gazów cieplarnianych w Unii | 6 000 000 |
34 02 04 | Wkład w wielostronne oraz międzynarodowe umowy w dziedzinie klimatu | - 74 969 |
34 02 51 | Zakończenie realizacji poprzednich programów działań w dziedzinie klimatu | 2 903 358 |
XX 01 01 01 01 | Wynagrodzenia i świadczenia | - 317 000 |
SEC 7 - 1 2 0 0 | Wynagrodzenia i świadczenia | - 10 992 |
SEC 9 - 1 1 0 0 | Wynagrodzenia i świadczenia | - 5 843 |
Ogółem | 3 529 620 715 |
Powstałe dodatkowe środki na płatności w odniesieniu do PBK nr 3/2014 wynoszą 3 529,6 mln EUR, z czego 2 818,2 mln EUR plus 350 mln EUR dotyczą uruchomienia marginesu na nieprzewidziane wydatki, zgodnie z wspólnym oświadczeniem w sprawie instrumentów szczególnych przedstawionym poniżej w części 3.3.
"Parlament Europejski i Rada zgadzają się przyjąć projekt budżetu korygującego nr 6/2014 zmieniony listem w sprawie poprawek nr 1/2014.
W związku z wnioskiem Komisji dotyczącym zmiany rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1150/2000 wykonującego decyzję 2007/436/WE, Euratom w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich przedstawionym przez Komisję w dniu 12 listopada 2014 r. Parlament Europejski zobowiązuje się przedstawić swoją opinię w sprawie zmienionego rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1150/2000 w terminie zapewniającym jego przyjęcie na sesji plenarnej PE w grudniu 2014 r. oraz przyjęcie go przez Radę w ramach ogólnego pakietu".
"W 2014 r. kwota nieuregulowanych płatności na rzecz funduszy strukturalnych i funduszu spójności była bezprecedensowo wysoka na początku ram finansowych, natomiast w przypadku szeregu nowych programów nastąpiła znaczna koncentracja wydatków na wstępie. Zważywszy na tę szczególną i wyjątkową sytuację, której nie można uwzględnić w ramach pułapu płatności na 2014 r., trzy instytucje zgadzają się, by margines na nieprzewidziane wydatki został uruchomiony w ostateczności na rok budżetowy 2014.
Instytucje przypominają, że w art. 13 rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych stwierdza się, iż »kwoty udostępniane dzięki uruchomieniu marginesu na nieprzewidziane wydatki są w pełni kompensowane w marginesach co najmniej jednego działu WRF na bieżący rok budżetowy lub kolejne lata budżetowe«.
Instytucje zgadzają się dołożyć wszelkich starań, by znaleźć stosowne rozwiązania, tak aby wyjątkowo wysokiego poziomu nieuregulowanych płatności na rzecz funduszy strukturalnych i funduszu spójności z lat 2007-2013 nie odnotowywano po 2014 r.; dlatego podjęte będą wszelkie działania w celu zapewnienia, by margines na nieprzewidziane wydatki nie został uruchomiony, żeby sfinalizować nieuregulowane zobowiązania wynikające z programów realizowanych w ramach funduszy strukturalnych i funduszu spójności w latach budżetowych 2015-2020".
"Instytucje przypominają, że margines na nieprzewidziane wydatki jest instrumentem ostatecznym, którego nie należy zatem uruchamiać, jeżeli wciąż istnieją inne możliwości finansowe. W ramach budżetu ogólnego na 2014 r. nie ma zgody co do tego, czy kwota 350 mln EUR w środkach na płatności odnosząca się do innych instrumentów szczególnych jest nadal dostępna w ramach przydzielonego marginesu.
Instytucje zgadzają się, że kapitalne znaczenie ma wypracowanie porozumienia co do zasady w sprawie jak najszybszego uruchomienia innych instrumentów szczególnych w odniesieniu do płatności.
Ponieważ jednak nie było możliwe osiągnięcie takiego porozumienia w kontekście negocjacji dotyczących pakietu obejmującego PBK na 2014 r. oraz budżetu ogólnego na 2015 r., aby umożliwić terminowe przyjęcie tego pakietu instytucje zgadzają się na:
"W kontekście terminowego i skutecznego wdrożenia wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 Komisja potwierdza zaliczkowanie w 2014 r. programów operacyjnych, które zostały oficjalnie zgłoszone w 2014 r. i które spełniają niezbędne warunki określone w odpowiednich aktach prawnych.
Komisja potwierdza ponadto, że Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych jest nadal traktowana priorytetowo oraz że przesunięcie odnośnych środków na płatności z roku 2014 na rok 2015 nie opóźni jej realizacji".
"W związku z rosyjskim zakazem importu żywności już w sierpniu i wrześniu 2014 r. przyjęto szereg środków nadzwyczajnych, a w dniu 26 listopada 2014 r. zatwierdzono kolejny pakiet ukierunkowany na sektor mleczarski w państwach bałtyckich. Gdy tylko zostaną spełnione warunki respektujące obiektywne kryteria wymagane do celów kwalifikowalności, Komisja może zaproponować kolejny pakiet ukierunkowany na sektor mleczarski w Finlandii.
W swoim liście w sprawie poprawek nr 1/2015 Komisja oznajmiła, że ma zamiar sfinansować - w razie potrzeby - wspomniane środki z rezerwy przeznaczonej na sytuacje kryzysowe.
Od czasu przedstawienia listu w sprawie poprawek nr 1/2015 pojawiły się poniższe trzy nowe elementy, które pozwalają sfinansować te środki nadzwyczajne bez konieczności korzystania z rezerwy przeznaczonej na sytuacje kryzysowe:
W oparciu o te trzy nowe elementy środki nadzwyczajne, o których mowa powyżej (w tym środki odnoszące się do sektora mleczarskiego w państwach bałtyckich i - po spełnieniu stosownych warunków - do Finlandii), można sfinansować w ramach środków postulowanych w liście w sprawie poprawek nr 1/2015 dzięki tym dodatkowym dochodom przeznaczonym na określony cel, bez konieczności korzystania z rezerwy przeznaczonej na sytuacje kryzysowe".
"Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają o wspólnej odpowiedzialności, jaką ponoszą zgodnie z art. 323 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który przewiduje, że »Parlament Europejski, Rada i Komisja zapewniają dostępność środków finansowych umożliwiających Unii wykonywanie jej zobowiązań prawnych wobec stron trzecich«.
Parlament Europejski i Rada przypominają o potrzebie zapewnienia - w świetle wykonywania budżetu - regularnego realizowania płatności w odniesieniu do środków na zobowiązania, tak aby nie dopuścić do ewentualnego anormalnego poziomu niezapłaconych faktur na koniec roku budżetowego.
Parlament Europejski i Rada uzgadniają poziom środków na płatności na rok 2015 na 141 214 040 563 EUR. Zwracają się do Komisji o podjęcie wszelkich niezbędnych działań na podstawie przepisów rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych i rozporządzenia finansowego w celu zapewnienia środków na wypełnienie zobowiązań wynikających z Traktatu oraz w szczególności - po przeanalizowaniu możliwości realokacji odpowiednich środków przy szczególnym uwzględnieniu wszelkich przypadków spodziewanego niepełnego wykorzystania środków (art. 41 ust. 2 rozporządzenia finansowego) - w celu zwrócenia się o dodatkowe środki na płatności w ramach budżetu korygującego, który zostanie przedłożony gdy tylko okaże się, że środki ujęte w budżecie na rok 2015 nie wystarczą do pokrycia wydatków.
Parlament Europejski i Rada niezwłocznie przyjmą stanowisko w sprawie każdego projektu budżetu korygującego, tak aby uniknąć ewentualnych braków w środkach na płatności. Parlament Europejski i Rada zobowiązują się do szybkiego rozpatrywania wszelkich ewentualnych przesunięć środków na płatności, w tym między działami ram finansowych, tak aby jak najlepiej wykorzystać zapisane w budżecie środki na płatności i dostosować je do rzeczywistego wykonania i potrzeb.
Parlament Europejski, Rada i Komisja przez cały rok będą dokładnie śledzić stan wykonania budżetu na rok 2015, zwłaszcza w odniesieniu do poddziału 1a (konkurencyjność na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia), poddziału 1b (spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna) i rozwoju obszarów wiejskich w dziale 2 (zrównoważony wzrost: zasoby naturalne). Będzie się to odbywać w formie specjalnych posiedzeń międzyinstytucjonalnych zgodnie z pkt 36 załącznika do porozumienia międzyinstytucjonalnego, a celem będzie analiza stanu realizacji płatności i aktualizacja prognoz.
W 2015 r. powinny się odbyć co najmniej trzy takie posiedzenia (wiosną w czasie przedstawiania projektu budżetu, w lipcu przed czytaniem w Radzie projektu budżetu na 2016 r. i w październiku, zanim zaczną się obrady komitetu pojednawczego) na szczeblu politycznym z udziałem posłów do Parlamentu Europejskiego, członków Rady i wiceprzewodniczącego Komisji ds. budżetu i zasobów ludzkich. Celem tych posiedzeń powinno być wypracowanie wspólnej oceny wymaganego poziomu potrzeb w zakresie płatności na podstawie szczegółowej analizy istniejących rachunków, które muszą być prawnie honorowane, oraz szacunków dotyczących reszty roku N i roku N+1".
"Instytucje zgadzają się co do celu zakładającego obniżenie - w trakcie aktualnych wieloletnich ram finansowych - poziomu niezapłaconych rachunków na koniec roku budżetowego do jego poziomu strukturalnego, ze szczególnym uwzględnieniem polityki spójności.
Aby osiągnąć ten cel:
Komisja zgadza się, by do projektu budżetu dołączać co roku dokument zawierający ocenę poziomu niezapłaconych rachunków oraz wyjaśnienie, w jaki sposób projekt budżetu pozwoli na obniżenie tego poziomu i jak duże będzie to obniżenie. Ten opracowywany co roku dokument będzie zawierał podsumowanie poczynionych dotychczas postępów oraz propozycje dostosowań planu zgodnie ze zaktualizowanymi danymi liczbowymi".
"Parlament Europejski wyraża ubolewanie w związku z tym, że Rada nie podziela jego interpretacji, zgodnie z którą kwota 350 mln EUR w środkach na płatności uruchomiona w 2014 r. w odniesieniu do instrumentów szczególnych przewidzianych w rozporządzeniu w sprawie wieloletnich ram finansowych powinna być liczona poza pułapami płatności, pozostawiając w ten sposób margines w wysokości 711 mln EUR do wykorzystania, zanim zastosowany zostanie margines na nieprzewidziane wydatki.
Parlament Europejski przypomina, że zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych margines na nieprzewidziane wydatki stanowi ostateczny instrument. Dlatego, przed zastosowaniem marginesu na nieprzewidziane wydatki, należy w pełni wykorzystać wszelkie inne możliwości finansowe. W kontekście sporu między Parlamentem Europejskim a Radą dotyczącym obliczania dostępnego marginesu poniżej pułapów płatności w 2014 r. nie było możliwe osiągnięcie porozumienia politycznego w sprawie wyczerpania dostępnego marginesu w wysokości 350 mln EUR przed zastosowaniem marginesu na nieprzewidziane wydatki.
Przypominają o tym, że rozporządzenie w sprawie wieloletnich ram finansowych opiera się na zasadzie »szczególnej i jak największej elastyczności«, aby umożliwić Unii wypełnienie jej prawnych zobowiązań zgodnie z art. 323 TFUE (motyw 4 rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych), Parlament uważa, że udostępnienie dodatkowych środków w celu dotrzymania niespełnionych zobowiązań prawnych przez uruchomienie marginesu na nieprzewidziane wydatki ma nadrzędne znaczenie. Parlament aprobuje zatem uruchomienie marginesu na nieprzewidziane wydatki, chociaż uważa on, że kwota 350 mln EUR pozostaje dostępna w ramach pułapu płatności.
Parlament Europejski zwraca się do Komisji, by przeniosła niewykorzystany margines w wysokości 350 mln EUR w jej dostosowaniu technicznym na 2015 r. ogólnego marginesu dla płatności na mocy art. 6 ust. 1 lit. d) rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych".
"Rada przypomina, że instrumenty szczególne można uruchamiać wyłącznie w celu zaspokajania potrzeb wynikających z faktycznie nieprzewidzianych okoliczności.
Przypomina, że margines na nieprzewidziane wydatki nie może spowodować przekroczenia całkowitych pułapów środków na zobowiązania i środków na płatności.
Jeżeli chodzi o inne instrumenty szczególne, Rada przypomina, że art. 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych stwierdza, że środki na zobowiązania mogą być zapisywane w budżecie poza pułapami dla odpowiednich działów i z przekroczeniem tych pułapów.
Rada zwraca się do Komisji, by obliczając margines ogólny, postępowała zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wieloletnich ram finansowych i bez podważania porozumienia osiągniętego między trzema instytucjami dotyczącego wspólnego oświadczenia w sprawie instrumentów szczególnych (pkt 3.3)".
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2016.294.88 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja w sprawie stanowiska Rady dotyczącego nowego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015 (16739/2014 - C8-0287/2014 - 2014/2224(BUD)). |
Data aktu: | 17/12/2014 |
Data ogłoszenia: | 12/08/2016 |