(Dz.U.UE C z dnia 20 sierpnia 2016 r.)
W art. 5, 6, 8, 9, 10, 17 i 22 rozporządzenia Rady (WE) nr 428/2009 1 (zwanego dalej "rozporządzeniem") przewidziano, że środki wprowadzone przez państwa członkowskie przy wykonywaniu tego rozporządzenia powinny być opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W art. 5 ust. 2 w związku z art. 5 ust. 4 rozporządzenia wymaga się, aby Komisja publikowała wprowadzone przez państwa członkowskie środki związane z rozszerzeniem stosowania art. 5 ust. 1 na niewymienione w wykazie produkty podwójnego zastosowania, o których mowa w art. 4 ust. 1, oraz na produkty podwójnego zastosowania przeznaczone do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2.
W poniższej tabeli przedstawiono przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie i zgłoszonych Komisji. Następnie podane są szczegółowe informacje o środkach zgłoszonych Komisji.
Państwo członkowskie | Czy stosowanie kontroli pośrednictwa określone w art. 5 ust. 1 zostało rozszerzone w związku z art. 5 ust. 2? |
BELGIA | NIE |
BUŁGARIA | TAK |
REPUBLIKA CZESKA | TAK |
DANIA | NIE |
NIEMCY | NIE |
ESTONIA | TAK |
IRLANDIA | TAK |
GRECJA | TAK |
HISZPANIA | TAK |
FRANCJA | NIE |
CHORWACJA | TAK |
WŁOCHY | NIE |
CYPR | NIE |
ŁOTWA | TAK |
LITWA | NIE |
LUKSEMBURG | NIE |
WĘGRY | TAK |
MALTA | NIE |
NIDERLANDY | TAK |
AUSTRIA | TAK |
POLSKA | NIE |
PORTUGALIA | NIE |
RUMUNIA | TAK |
SŁOWENIA | NIE |
SŁOWACJA | NIE |
FINLANDIA | TAK |
SZWECJA | NIE |
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO | NIE |
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania:
(art. 34 § 4 ustawy o kontroli wywozu towarów i produktów oraz technologii podwójnego zastosowania związanych z obronnością, Dziennik Ustaw nr 26/29.3.2011, obowiązuje od dnia 30 czerwca 2012 r.).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, jeżeli ministerstwo poinformuje pośrednika, że:
(§ 3 ustawy nr 594/2004 wdrażającej system Wspólnoty Europejskiej dotyczący wywozu, transferu, pośrednictwa i tranzytu w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania (ze zmianami)).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, które mają cechy towarów strategicznych ze względu na swoje zastosowanie końcowe lub użytkownika końcowego, lub ze względów związanych z bezpieczeństwem publicznym lub prawami człowieka, chociaż nie są wymienione w wykazie towarów strategicznych (§ 6(7) ustawy o towarach strategicznych).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, które nie są wymienione w załączniku I do rozporządzenia, w przypadku jakiegokolwiek zastosowania określonego w art. 4 ust. 1 tego rozporządzenia oraz w przypadku produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (sekcja 8 lit. a) i b) instrumentu ustawowego nr 443 z 2009 r. i rozporządzenie z 2009 r. w sprawie kontroli wywozu (produkty podwójnego zastosowania), ze zmianami).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do wymienionych produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (§ 3.2.3 decyzji ministerialnej nr 121837/e3/21837/28-9-2009).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do wymienionych produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (art. 2 ust. 6 dekretu królewskiego nr 679/2014 z dnia 1 sierpnia 2014 r. w sprawie kontroli handlu zagranicznego materiałami obronnymi, innymi materiałami oraz produktami i technologiami podwójnego zastosowania).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Europejskich poinformuje pośrednika, że produkty podwójnego zastosowania są lub mogą być wykorzystane, w całości lub w części, do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 i art. 4 ust. 2 rozporządzenia (ustawa o kontroli produktów podwójnego zastosowania (Dziennik Ustaw 80/11 i 68/2013)).
Zgodnie z łotewską ustawą o obrocie towarami strategicznymi wszystkie transakcje pośrednictwa są kontrolowane pod kątem produktów podwójnego zastosowania, bez względu na sposób ich wykorzystania.
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania:
(§ 17.1 dekretu rządowego nr 13 z 2011 r. w sprawie zezwolenia na handel zagraniczny produktami podwójnego zastosowania).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania:
Wymóg uzyskania zezwolenia jest nałożony na usługi pośrednictwa w odniesieniu do 37 substancji chemicznych, w przypadku których miejscem przeznaczenia jest Irak, niezależnie od odbiorcy lub użytkownika końcowego. (dekret w sprawie produktów podwójnego zastosowania - Irak; Regeling goederen voor tweeërlei gebruik Irak)
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, jeżeli Federalny Minister ds. Nauki, Badań i Gospodarki poinformuje pośrednika, że wskazane produkty są lub mogą być przeznaczone do zastosowań, o których mowa w art. 4 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia (art. 15 ust. 1 ustawy o handlu zagranicznym z 2011 r. (Außenwirtschaftsgesetz 2011, BGBl. I Nr. 26/2011).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań wymienionych w art. 4 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Rady. (art. 14 ust. 2 nadzwyczajnego rozporządzenia nr 119 z dnia 23 grudnia 2010 r. (GEO nr 119/2010) w sprawie systemu kontroli operacji dotyczących produktów podwójnego zastosowania).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania:
(§ 3(2) i § 4(1) ustawy nr 562/1996 (ze zmianami).
W art. 5 ust. 3 w związku z art. 5 ust. 4 rozporządzenia wymaga się, aby Komisja publikowała środki podjęte przez państwa członkowskie nakładające na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania wymóg uzyskania zezwolenia, jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty te są lub mogą być przeznaczone do któregokolwiek z zastosowań, o których mowa w art. 4 ust. 1.
W poniższej tabeli przedstawiono przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie i zgłoszonych Komisji. Następnie podane są szczegółowe informacje o środkach zgłoszonych Komisji.
Państwo członkowskie | Czy kontrole pośrednictwa zostały rozszerzone w związku z art. 5 ust. 3? |
BELGIA | NIE |
BUŁGARIA | TAK |
REPUBLIKA CZESKA | TAK |
DANIA | NIE |
NIEMCY | NIE |
ESTONIA | TAK |
IRLANDIA | TAK |
GRECJA | TAK |
HISZPANIA | NIE |
FRANCJA | NIE |
CHORWACJA | TAK |
WŁOCHY | NIE |
CYPR | NIE |
ŁOTWA | TAK |
LITWA | NIE |
LUKSEMBURG | NIE |
WĘGRY | TAK |
MALTA | NIE |
NIDERLANDY | TAK |
AUSTRIA | TAK |
POLSKA | NIE |
PORTUGALIA | NIE |
RUMUNIA | TAK |
SŁOWENIA | NIE |
SŁOWACJA | NIE |
FINLANDIA | TAK |
SZWECJA | NIE |
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO | NIE |
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty te są przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (art. 47 ustawy o kontroli wywozu towarów i produktów oraz technologii podwójnego zastosowania związanych z obronnością, opublikowanej w Dzienniku Ustaw nr 26/29.3.2011).
Jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty podwójnego zastosowania są przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia, powinien on powiadomić właściwy organ, który może podjąć decyzję o nałożeniu wymogu uzyskania zezwolenia (§ 3(4) ustawy nr 594/2004 wdrażającej system Wspólnoty Europejskiej dotyczący kontroli wywozu, transferu, pośrednictwa i tranzytu w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania (ze zmianami)).
Jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty podwójnego zastosowania są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia, powinien on niezwłocznie powiadomić o tym Komisję ds. Towarów Strategicznych (SGC), organy policji lub organy bezpieczeństwa. Po takim zgłoszeniu Komisja ds. Towarów Strategicznych może zdecydować o nałożeniu wymogu uzyskania zezwolenia (§ 77 ustawy o towarach strategicznych).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty te są przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (sekcja 9 instrumentu ustawowego nr 443 z 2009 r., rozporządzenie z 2009 r. w sprawie kontroli wywozu (produkty podwójnego zastosowania), ze zmianami).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty te są przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (§ 3.2.2 decyzji ministerialnej nr 121837/e3/21837/28-9-2009).
Jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty podwójnego zastosowania niewymienione w załączniku I do rozporządzenia 428/2009 są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia, powinien on powiadomić Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Europejskich, które może podjąć decyzję o nałożeniu wymogu uzyskania zezwolenia (§ 3 ustawy o kontroli produktów podwójnego zastosowania (Dziennik Ustaw 80/11 i 68/2013)).
Zgodnie z łotewską ustawą o obrocie towarami strategicznymi wszystkie transakcje pośrednictwa są kontrolowane pod kątem produktów podwójnego zastosowania, bez względu na sposób ich wykorzystania.
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty te są przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (§ 17 ust. 2 dekretu rządu nr 13 z 2011 r. w sprawie zezwolenia na handel zagraniczny produktami podwójnego zastosowania).
Zezwolenie na pośrednictwo dotyczące wymienionych produktów podwójnego zastosowania wymagane jest, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (art. 4a ust. 5 ustawy w sprawie usług strategicznych - Wet strategische diensten).
Jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty podwójnego zastosowania niewymienione w załączniku I do rozporządzenia 428/2009 są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia, powinien on powiadomić właściwy organ, który może podjąć decyzję o nałożeniu wymogu uzyskania zezwolenia (art. 5 pierwszego rozporządzenia w sprawie handlu zagranicznego z 2011 r. (Erste Außenwirtschaftsverordnung 2011), BGBl. II nr 343/2011, opublikowanego w dniu 28 października 2011 r.).
Wymagane jest zezwolenie na pośrednictwo w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty te są przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (art. 14 § 3 nadzwyczajnego rozporządzenia nr 119 z dnia 23 grudnia 2010 r. (GEO nr 119/2010) w sprawie systemu kontroli operacji dotyczących produktów podwójnego zastosowania).
Jeżeli pośrednik ma powody, aby podejrzewać, że produkty podwójnego zastosowania są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do jakichkolwiek zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia, powinien on powiadomić Ministerstwo Spraw Zagranicznych, które może podjąć decyzję o nałożeniu wymogu uzyskania zezwolenia (§ 3.2, 4.4 ustawy nr 562/1996 (ze zmianami)).
W art. 6 ust. 2 w związku z art. 6 ust. 4 rozporządzenia wymaga się, aby Komisja publikowała środki podjęte przez państwa członkowskie uprawniające ich właściwe organy do nakładania w indywidualnych przypadkach wymogu uzyskania zezwolenia w odniesieniu do konkretnego tranzytu produktów podwójnego zastosowania wymienionych w załączniku I, jeżeli produkty te są lub mogą być, w całości lub w części, przeznaczone do zastosowań, o których mowa w art. 4 ust. 1.
W poniższej tabeli przedstawiono przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie i zgłoszonych Komisji. Szczegółowe informacje o środkach są przedstawione poniżej.
Państwo członkowskie | Czy przepisy dotyczące kontroli tranzytu zawarte w art. 6 ust. 1 zostały rozszerzone w związku z art. 6 ust. 2? |
BELGIA | Częściowo TAK |
BUŁGARIA | TAK |
REPUBLIKA CZESKA | NIE |
DANIA | NIE |
NIEMCY | TAK |
ESTONIA | TAK |
IRLANDIA | TAK |
GRECJA | TAK |
HISZPANIA | NIE |
FRANCJA | NIE |
CHORWACJA | TAK |
WŁOCHY | NIE |
CYPR | NIE |
ŁOTWA | NIE |
LITWA | NIE |
LUKSEMBURG | NIE |
WĘGRY | TAK |
MALTA | NIE |
NIDERLANDY | NIE |
AUSTRIA | TAK |
POLSKA | NIE |
PORTUGALIA | NIE |
RUMUNIA | TAK |
SŁOWENIA | NIE |
SŁOWACJA | NIE |
FINLANDIA | TAK |
SZWECJA | NIE |
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO | TAK |
Zezwolenie na tranzyt wymienionych produktów podwójnego zastosowania wymagane jest, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia w regionie Flandrii i Walonii (art. 6 i 7 dekretu rządu Flandrii z dnia 14 marca 2014 r. regulującego wywóz, tranzyt i transfer produktów podwójnego zastosowania oraz zapewnianie pomocy technicznej (belgijski Dziennik Ustaw z dnia 2 maja 2014 r.), art. 5 i 6 dekretu rządu Walonii z dnia 6 lutego 2014 r. regulującego wywóz, tranzyt i transfer produktów oraz technologii podwójnego zastosowania (belgijski Dziennik Ustaw z dnia 19 lutego 2014 r.).
Zezwolenie na tranzyt wymienionych produktów podwójnego zastosowania wymagane jest, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (art. 48-50 ustawy o kontroli wywozu towarów i produktów oraz technologii podwójnego zastosowania związanych z obronnością, Dzienniku Ustaw nr 26/29.03.2011).
Zezwolenie na tranzyt wymienionych produktów podwójnego zastosowania wymagane jest, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (sekcja 44 niemieckiego rozporządzenia wykonawczego do ustawy o obrocie towarowym z zagranicą - Aussenwirtschaftsverordnung - AWV).
Zezwolenie na tranzyt wymienionych (i niewymienionych) produktów podwójnego zastosowania wymagane jest, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (§ 3, 6 i 7 ustawy o towarach strategicznych).
Zezwolenie na tranzyt wymienionych produktów podwójnego zastosowania wymagane jest, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (sekcja 10 instrumentu ustawowego nr 443 z 2009 r., rozporządzenie z 2009 r. w sprawie kontroli wywozu (produkty podwójnego zastosowania), ze zmianami).
Zezwolenie na tranzyt wymienionych produktów podwójnego zastosowania wymagane jest, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (§ 3.3.2 decyzji ministerialnej nr 121837/e3/21837/28-9-2009).
Zezwolenie na tranzyt wymienionych produktów podwójnego zastosowania wymagane jest, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (ustawa o kontroli produktów podwójnego zastosowania (Dziennik Ustaw 80/11 i 68/2013)). Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Europejskich może zakazać tranzytu zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia, na podstawie wniosku Komisji ustanowionej w art. 12 ustawy. Przed podjęciem decyzji o zakazie tranzytu, w szczególnych przypadkach, Ministerstwo może nałożyć wymóg uzyskania specjalnej licencji tranzytowej.
Zezwolenie na tranzyt wymienionych produktów podwójnego zastosowania wymagane jest, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (§ 18 dekretu rządowego nr 13 z 2011 r. w sprawie zezwolenia na handel zagraniczny produktami podwójnego zastosowania).
Zezwolenie na tranzyt wymienionych produktów podwójnego zastosowania wymagane jest przez Federalnego Ministra ds. Nauki, Badań i Gospodarki, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (art. 15 ustawy o handlu zagranicznym z 2011 r. (Außenwirtschaftsgesetz 2011, BGBl. I Nr. 26/2011).
Zezwolenie na tranzyt wymienionych produktów podwójnego zastosowania wymagane jest, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (art. 15 § 1 nadzwyczajnego rozporządzenia nr 119 z dnia 23 grudnia 2010 r. (GEO nr 119/2010) w sprawie systemu kontroli operacji dotyczących produktów podwójnego zastosowania).
Zezwolenie na tranzyt wymienionych produktów podwójnego zastosowania wymagane jest, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (§ 3.3 ustawy nr 562/1996).
Zezwolenie na tranzyt wymienionych produktów podwójnego zastosowania wymagane jest, jeżeli produkty te są lub mogą być przeznaczone do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (art. 8 ust. 1, art. 17 i 26 rozporządzenia w sprawie kontroli wywozu z 2008 r., zmienionego rozporządzeniem (zmianą) w sprawie kontroli wywozu (nr 3) z 2009 r. (S.I. 2009/2151)).
W art. 6 ust. 3 w związku z art. 6 ust. 4 rozporządzenia wymaga się, aby Komisja publikowała wprowadzone przez państwa członkowskie środki rozszerzające stosowanie art. 6 ust. 1 na niewymienione produkty podwójnego zastosowania, o których mowa w art. 4 ust. 1, oraz na produkty podwójnego zastosowania przeznaczone do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2.
W poniższej tabeli przedstawiono przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie i zgłoszonych Komisji. Szczegółowe informacje o środkach są przedstawione poniżej.
Państwo członkowskie | Czy przepisy dotyczące kontroli nad tranzytem zawarte w art. 6 ust. 1 zostały rozszerzone w związku z art. 6 ust. 3? |
BELGIA | Częściowo TAK |
BUŁGARIA | NIE |
REPUBLIKA CZESKA | TAK |
DANIA | NIE |
NIEMCY | NIE |
ESTONIA | TAK |
IRLANDIA | TAK |
GRECJA | TAK |
HISZPANIA | TAK |
FRANCJA | NIE |
CHORWACJA | TAK |
WŁOCHY | NIE |
CYPR | TAK |
ŁOTWA | NIE |
LITWA | NIE |
LUKSEMBURG | NIE |
WĘGRY | TAK |
MALTA | NIE |
NIDERLANDY | TAK |
AUSTRIA | TAK |
POLSKA | NIE |
PORTUGALIA | NIE |
RUMUNIA | TAK |
SŁOWENIA | NIE |
SŁOWACJA | NIE |
FINLANDIA | TAK |
SZWECJA | NIE |
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO | TAK |
Zezwolenie wymagane jest w przypadku tranzytu niewymienionych produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 oraz produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2, w regionie Flandrii i Walonii (art. 6 i 7 dekretu rządu Flandrii z dnia 14 marca 2014 r. regulującego wywóz, tranzyt i transfer produktów podwójnego zastosowania oraz zapewnianie pomocy technicznej (belgijski Dziennik Ustaw z dnia 2 maja 2014 r.), art. 5 i 6 dekretu rządu Walonii z dnia 6 lutego 2014 r. regulującego wywóz, tranzyt i transfer produktów oraz technologii podwójnego zastosowania (belgijski Dziennik Ustaw z dnia 19 lutego 2014 r.).
Zezwolenie wymagane jest w przypadku tranzytu niewymienionych produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 oraz produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2. (§ 13b ustawy nr 594/2004 wdrażającej system Wspólnoty Europejskiej dotyczący kontroli wywozu, transferu, pośrednictwa i tranzytu w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania (ze zmianami)(1).
Zezwolenie wymagane jest przez Komisję ds. Towarów Strategicznych w przypadku tranzytu niewymienionych produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 oraz produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2. (§ 3, 6 i 7 ustawy o towarach strategicznych).
Zezwolenie wymagane jest w przypadku tranzytu niewymienionych produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 oraz produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2. (sekcja 11 instrumentu ustawowego nr 443 z 2009 r., rozporządzenie z 2009 r. w sprawie kontroli wywozu (produkty podwójnego zastosowania), ze zmianami).
Zezwolenie wymagane jest w przypadku tranzytu niewymienionych produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 oraz produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2. (§ 3.3.3 decyzji ministerialnej nr 121837/e3/21837/28-9-2009).
Zezwolenie wymagane jest w przypadku tranzytu niewymienionych produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 oraz produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2. (art. 11 ustawy 53/2007).
Zezwolenie wymagane jest przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Europejskich w przypadku tranzytu niewymienionych produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 oraz produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2. (ustawa o kontroli produktów podwójnego zastosowania (Dziennik Ustaw 80/11 i 68/2013)).
Ministerstwo Energii, Handlu, Przemysłu i Turystyki może zakazać tranzytu niewymienionych produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 oraz produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2. (art. 5 ust. 3 rozporządzenia ministerialnego 312/2009).
Zezwolenie wymagane jest w przypadku tranzytu niewymienionych produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 oraz produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2. (§ 18 dekretu rządu nr 13 z 2011 r. w sprawie zezwolenia na handel zagraniczny produktami podwójnego zastosowania).
Zezwolenie wymagane jest w przypadku tranzytu niewymienionych produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 oraz produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2. (art. 4a ust. 1 i 2 dekretu w sprawie towarów strategicznych (Besluit strategische goederen)).
Zezwolenie wymagane jest przez Federalnego Ministra ds. Nauki, Badań i Gospodarki w przypadku tranzytu niewymienionych produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 oraz produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2. (art. 15 ustawy o handlu zagranicznym z 2011 r. (Außenwirtschaftsgesetz 2011, BGBl. I Nr. 26/2011).
Zezwolenie wymagane jest w przypadku tranzytu niewymienionych produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 oraz produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2. (art. 15 ust. 2 nadzwyczajnego rozporządzenia nr 119 z dnia 23 grudnia 2010 r. (GEO nr 119/2010)).
Zezwolenie wymagane jest w przypadku tranzytu niewymienionych produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 oraz produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2. (§ 3.3 i 4.1 ustawy nr 562/1996 (ze zmianami) przewidują, co następuje:
Tranzyt w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania wymienionych w załączniku I do rozporządzenia Rady podlega zezwoleniu, jeżeli podmiot zajmujący się tranzytem został poinformowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, że dane produkty są lub mogą być przeznaczone, w całości lub w części, do zastosowań wymienionych w art. 4 ust. 1 lub 2 rozporządzenia Rady.
Jeżeli celem działania jest wywóz, pośrednictwo, tranzyt lub transfer w odniesieniu do produktów, usług lub innych pozycji, które nie są wymienione w załączniku do rozporządzenia Rady, konieczne jest przedstawienie zezwolenia na wywóz, pośrednictwo, tranzyt lub transfer, jeżeli eksporter, pośrednik, podmiot zajmujący się tranzytem lub podmiot zajmujący się transferem został poinformowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, że dana pozycja jest lub może być przeznaczona, w całości lub w części, do zastosowania w związku z rozwojem, wytwarzaniem, obsługą, eksploatacją, konserwacją, przechowywaniem, wykrywaniem, identyfikacją lub rozprzestrzenianiem broni chemicznej, biologicznej lub jądrowej lub z rozwojem, wytwarzaniem, konserwacją lub przechowywaniem pocisków zdolnych do przenoszenia broni objętych reżimami nieproliferacji).
Zezwolenie wymagane jest w przypadku tranzytu niewymienionych produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do zastosowań określonych w art. 4 ust. 1 oraz produktów podwójnego zastosowania przeznaczonych do końcowych zastosowań wojskowych i miejsc przeznaczenia, o których mowa w art. 4 ust. 2. (art. 8 ust. 2, art. 17 ust. 3 i art. 26 rozporządzenia w sprawie kontroli wywozu z 2008 r., zmienionego rozporządzeniem (zmianą) w sprawie kontroli wywozu (nr 3) z 2009 r. (S.I. 2009/2151)).
W art. 8 ust. 4 rozporządzenia nałożono na Komisję obowiązek publikowania wprowadzonych przez państwa członkowskie środków, które zabraniają wywozu produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I lub nakładają wymóg uzyskania zezwolenia na wywóz tych produktów, ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka.
W poniższej tabeli przedstawiono przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie i zgłoszonych Komisji. Szczegółowe informacje o środkach są przedstawione poniżej.
Państwo członkowskie | Czy wdrożono dodatkowe kontrole dotyczące produktów niewymienionych w załączniku I ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka w związku z art. 8 ust. 1? |
BELGIA | NIE |
BUŁGARIA | TAK |
REPUBLIKA CZESKA | TAK |
DANIA | NIE |
NIEMCY | TAK |
ESTONIA | TAK |
IRLANDIA | TAK |
GRECJA | NIE |
HISZPANIA | NIE |
FRANCJA | TAK |
CHORWACJA | NIE |
WŁOCHY | NIE |
CYPR | TAK |
ŁOTWA | TAK |
LITWA | NIE |
LUKSEMBURG | NIE |
WĘGRY | NIE |
MALTA | NIE |
NIDERLANDY | TAK |
AUSTRIA | TAK |
POLSKA | NIE |
PORTUGALIA | NIE |
RUMUNIA | TAK |
SŁOWENIA | NIE |
SŁOWACJA | NIE |
FINLANDIA | NIE |
SZWECJA | NIE |
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO | TAK |
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka, na mocy aktu Rady ministrów (art. 34 ust. 1 § 3 ustawy o kontroli wywozu).
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka (§ 3 ust. 1 lit. d) ustawy nr 594/2004).
Uwaga techniczna:
Do kadzi fermentacyjnych zalicza się bioreaktory, chemostaty oraz instalacje o przepływie ciągłym.
Uwaga techniczna:
Dane dotyczące łączności obejmują informacje dotyczące sygnału, pochodzenia i przeznaczenia (np. numery telefoniczne, adresy IP lub MAC, itd.), daty oraz czasu i geograficznego pochodzenia komunikacji.
Uwaga:
5A902 nie kontroluje systemów lub urządzeń, które są specjalnie zaprojektowane do jakiegokolwiek z poniższych celów:
a) fakturowanie
b) funkcje gromadzenia danych w ramach elementów sieci (np. Exchange lub HLR)
c) jakość usług sieci (Quality of Service - QoS) lub
d) satysfakcja użytkownika (Quality of Experience - QoE)
e) funkcjonowanie w przedsiębiorstwach telekomunikacyjnych (usługodawcy)
Uwaga techniczna:
"Radiowy system trankingowy" to komórkowy radiowy system komunikacyjny, w ramach którego przemieszczającym się użytkownikom przypisane są pasma częstotliwości do komunikacji. Cyfrowy "ra iowy system trankingowy" (np. TETRA, Terrestrial Trunked Radio) to system wykorzystujący modulację cyfrową.
Uwaga: pojazdy trakcyjne w rozumieniu pozycji 9A991 lit. a) obejmują wszystkie pojazdy o podstawowej funkcji zasilania trakcyjnego;
Uwaga 1: Cechy wojskowe określone w pozycji 9A991 obejmują:
a) zdolność do przeprawiania się przez wodę o głębokości 1,2 m lub większej;
b) mocowania do broni palnej i innych rodzajów broni;
c) mocowania do siatek maskujących;
d) reflektory umieszczone na dachu, okrągłe i wyposażone w ruchomą lub przesuwającą się przykrywkę;
e) malowanie typu wojskowego;
f) hak sprzęgający dla przyczep wraz z tzw. gniazdem NATO (NATO-socket).
Uwaga 2: Pozycja 9A991 nie obejmuje pojazdów naziemnych wykorzystywanych przez ich użytkowników do prywatnego użytku. 9A992 Następujące samochody ciężarowe:
a) samochody ciężarowe z napędem na wszystkie koła o ładowności przekraczającej 1 000 kg, jeżeli krajem nabywającym lub krajem przeznaczenia jest Korea Północna;
b) samochody ciężarowe o co najmniej trzech osiach i maksymalnej ładowności dopuszczalnej brutto ponad 20 000 kg, jeżeli krajem nabywającym lub krajem przeznaczenia jest Iran lub Syria.
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi na mocy decyzji Komisji ds. Towarów Strategicznych ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka (§ 2 ust. 11 i 6 ust. 2 ustawy o towarach strategicznych).
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka (sekcja 12 ust. 2 instrumentu ustawowego nr 443 z 2009 r., rozporządzenie z 2009 r. w sprawie kontroli wywozu (produkty podwójnego zastosowania), ze zmianami).
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka (dekret nr 2010-292). Przyjęto środki krajowej kontroli dotyczące wywozu produktów podwójnego zastosowania, jak wskazano w następujących rozporządzeniach:
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi na mocy decyzji Ministerstwa Energii, Handlu, Przemysłu i Turystyki ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka (art. 5 ust. 3 i art. 10 lit. c) rozporządzenia ministerialnego 312/2009).
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi Komitetu Kontroli Towarów Strategicznych ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka (rozporządzenie Rady Ministrów nr 645 z dnia 25 września 2007 r. "rozporządzenie w sprawie krajowego wykazu strategicznych towarów i usług" (wydane zgodnie z art. 3 część pierwsza "ustawy o eksploatacji towarów strategicznych")). Środki krajowej kontroli dotyczące wywozu produktów podwójnego zastosowania mają zastosowanie do krajowego wykazu strategicznych towarów i usług (załącznik do rozporządzenia nr 645) w następujący sposób:
KRAJOWY WYKAZ STRATEGICZNYCH TOWARÓW I USŁUG
Nr części | Nazwa towaru |
10A901 | Broń na amunicję bocznego zapłonu oraz części, akcesoria i amunicja do niej |
10A902 |
10A902 Podzespoły, części i wyposażenie statków powietrznych Uwaga: Licencja jest konieczna dla przywozu, wywozu, tranzytu i transferu z/do państw UE podzespołów, części i wyposażenia statków powietrznych, które mogą być wykorzystane zarówno w wojskowych, jak i cywilnych statkach powietrznych. Wyjątki: Pozycja 10A902 nie obejmuje podzespołów, części i wyposażenia statków powietrznych, które są przeznaczone do celów naprawy i konserwacji cywilnych statków powietrznych należących do międzynarodowych operatorów statków powietrznych. Pozycja 10A902 nie obejmuje przywozu, wywozu i transferu z/do państw UE podzespołów, części i wyposażenia statków powietrznych, które są przeznaczone do celów naprawy i konserwacji cywilnego statku powietrznego, jeżeli dany cywilny statek powietrzny znajduje się na terytorium Republiki Łotewskiej. Pozycja 10A902 nie obejmuje przywozu, wywozu, tranzytu i transferu z/do państw UE podzespołów, części i wyposażenia statków powietrznych, które są przeznaczone do celów naprawy i konserwacji cywilnego statku powietrznego, jeżeli dany cywilny statek powietrzny jest używany przez misje UE, NZ i NATO. Pozycja 10A902 nie obejmuje wyposażenia części pasażerskiej ani wyposażenia do obsługi pasażerów. |
10A903 | Wiatrówki o energii powyżej 12 dżuli |
10A904 |
Urządzenia pirotechniczne klas 2, 3 i 4 Uwaga techniczna: Klasę urządzenia pirotechnicznego ustala Wydział Kryminologii Policji Państwowej. |
10A905 |
Narzędzia, sprzęt, części i oprogramowanie zaprojektowane lub zmodyfikowane na potrzeby specjalnych działań tajnych: Uwaga: Zob. również kategoria 5, część druga, "Bezpieczeństwo informacji" a. urządzenia i sprzęt do niejawnego pozyskiwania informacji dźwiękowych: (1) specjalne mikrofony; (2) specjalne nadajniki; |
Nr części | Nazwa towaru |
(3) specjalne odbiorniki; (4) specjalne kodery; (5) specjalne dekodery; (6) odbiorniki szerokozakresowe (skanery częstotliwości); (7) specjalne retransmitery; (8) specjalne wzmacniacze; oraz (9) specjalne urządzenia podsłuchowe wykorzystujące odbitą wiązkę lasera; b. urządzenia i sprzęt do niejawnego monitorowania i wykonywania nagrań wideo: (1) kamery wideo; (2) specjalne nadajniki wideo; (3) specjalne odbiorniki wideo; oraz (4) minikamery wideo; Uwaga techniczna: Pozycja 10A905.b.1 obejmuje bezprzewodowe i przewodowe kamery wideo i kamery telewizyjne. c. urządzenia i sprzęt do niejawnego odzyskiwania cyfrowej lub komórkowej telekomunikacji głosowej lub innych informacji z technicznych środków lub kanałów komunikacji; d. urządzenia i sprzęt do "niejawnego uzyskiwania dostępu" do lokali, środków transportu lub innych obiektów: Uwaga techniczna: Do celów pozycji 10A905 "niejawne uzyskiwanie dostępu" oznacza niejawne otwieranie zamków mechanicznych, elektronicznych lub innych bądź łamanie kodów. (1) specjalny sprzęt rentgenowski do prześwietlania zamków; (2) klucze uniwersalne; (3) narzędzia do otwierania zamków; oraz (4) urządzenia elektroniczne do łamania kodów zamków; e. sprzęt i urządzenia chroniące przed działaniami specjalnymi: Uwaga: Zob. również "wspólny wykaz uzbrojenia Unii Europejskiej" (1) specjalne wskaźniki; (2) specjalne lokalizatory; (3) skanery; (4) skramblery; (5) specjalne częstościomierze; (6) szerokozakresowe generatory szumu. |
|
10A906 | Celowniki noktowizyjne i ich części. |
10A907 |
Miny przeciwpiechotne Uwaga: Wywóz min przeciwpiechotnych jest zabroniony. |
10D | Oprogramowanie |
10D901 |
"Oprogramowanie" specjalnie zaprojektowane do celów specjalnych działań operacyjnych oraz do pozyskiwania informacji z komputerów, sieci komputerowych lub innych systemów informacyjnych bądź też niejawnego zmieniania lub niszczenia takich informacji. Uwaga: Pozycja 10D901 obejmuje kontrolą wywóz, przywóz, "produkcję", "użytkowanie", "opracowywanie" i przechowywanie wymienionego powyżej "oprogramowania". |
10E | Technologia |
10E901 | Technologia rozwoju, produkcji i użytkowania sprzętu wyszczególnionego w pozycji 10A905 |
10E902 |
Pomoc wojskowa Uwaga: Pomoc wojskowa obejmuje wszystkie typy wsparcia technicznego związanego z produkcją, opracowywaniem, konserwacją, testowaniem i budową produktów o charakterze wojskowym, a także wszelkie typy usług technicznych, takie jak instruktaż, szkolenie, transfer praktycznych umiejętności i konsultacje, w tym ustne. Wyjątki: (1) Pomoc wojskowa dla państw członkowskich UE, państw członkowskich NATO, Australii, Kanady, Nowej Zelandii, Japonii i Szwajcarii. (2) Pomoc wojskowa jest dostępna w domenie publicznej lub w postaci informacji o podstawowych badaniach naukowych. (3) Pomoc wojskowa ma charakter ustny i nie jest związana z pozycjami objętymi kontrolą w ramach co najmniej jednego międzynarodowego systemu, konwencji lub porozumienia o kontroli wywozu. |
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi Ministra Spraw Zagranicznych ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka. (art. 4 dekretu w sprawie towarów strategicznych - Besluit strategische goederen).
Wprowadzono środki krajowej kontroli dotyczące wywozu i pośrednictwa w zakresie produktów, które mogą zostać użyte do represji wewnętrznych, w odniesieniu do Syrii oraz dotyczące wywozu produktów, które mogą zostać użyte do represji wewnętrznych, w odniesieniu do Egiptu i Ukrainy. (dekret w sprawie produktów podwójnego zastosowania - Regeling goederen voor tweeërlei gebruik).
Wymóg uzyskania zezwolenia jest nałożony na wywóz 37 substancji chemicznych do Iraku, niezależnie od odbiorcy lub użytkownika końcowego. (dekret w sprawie produktów podwójnego zastosowania - Irak; Regeling goederen voor tweeërlei gebruik Irak)
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi Federalnego Ministra ds. Nauki, Badań i Gospodarki ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka (art. 20 ustawy o handlu zagranicznym z 2011 r. (Außenwirtschaftsgesetz 2011, BGBl. I Nr. 26/2011)).
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka (art. 7 nadzwyczajnego rozporządzenia nr 119 z dnia 23 grudnia 2010 r. (GEO nr 119/2010) w sprawie systemu kontroli operacji dotyczących produktów podwójnego zastosowania).
Wywóz produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia może podlegać zezwoleniu lub zakazowi ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka (rozporządzenie w sprawie kontroli wywozu z 2008 r.). Wykaz kontrolowanych przez Zjednoczone Królestwo produktów podwójnego zastosowania jest określony w wykazie 3 rozporządzenia w sprawie kontroli wywozu z 2008 r., zmienionego rozporządzeniem (zmianą) w sprawie kontroli wywozu (nr 2) z 2010 r. (S.I. 2010/2007).
WYKAZ 3
Wykaz, o którym mowa w art. 2 i 4 rozporządzenia w sprawie kontroli wywozu z 2008 r.
PRODUKTY, OPROGRAMOWANIE I TECHNOLOGIE PODWÓJNEGO ZASTOSOWANIA KONTROLOWANE PRZEZ ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO
Uwaga: Terminy zdefiniowane podane są w niniejszym wykazie w cudzysłowach.
Definicje
W niniejszym wykazie:
"opracowywanie" oznacza wszystkie etapy poprzedzające "produkcję" (np. projektowanie, badania projektowe, analizy projektowe, koncepcje projektowe, montaż i badania prototypów, pilotażowe programy produkcji, dane projektowe, proces przetwarzania danych projektowych na towary, projekt konfiguracji, projekt integracji, rozplanowanie);
"materiały wysokoenergetyczne" oznaczają substancje lub mieszaniny, które reagują chemicznie wyzwalając energię niezbędną dla ich zamierzonego zastosowania; "materiały wybuchowe", "materiały pirotechniczne" i "materiały miotające" stanowią podkategorie materiałów wysokoenergetycznych;
"sygnatury materiałów wybuchowych" oznaczają właściwości charakterystyczne dla materiałów wybuchowych w każdej postaci przed ich wybuchem, wykrywane przy wykorzystaniu takich technologii jak spektrometria ruchliwości jonów, chemiluminescencja, fluorescencja, technologie jądrowe, akustyczne lub elektromagnetyczne;
"materiały wybuchowe" oznaczają substancje lub mieszaniny substancji w stanie stałym, ciekłym lub gazowym, których przeznaczeniem jest detonacja, stosowane jako ładunki wstępne, przyspieszające lub zasadnicze w głowicach bojowych, przy wyburzeniach lub do innych celów;
"improwizowane urządzenia wybuchowe" oznaczają urządzenia wytwarzane w sposób improwizowany lub przeznaczone do umieszczenia w sposób improwizowany, zawierające chemikalia o charakterze niszczącym, śmiercionośnym, trującym, "wybuchowym" lub zapalającym, przeznaczone do niszczenia, uszkodzenia lub nękania; mogą obejmować zasoby wojskowe, ale zazwyczaj stworzone są ze składników o charakterze niewojskowym;
"statki powietrzne lżejsze od powietrza" oznaczają balony i statki powietrzne, które do wznoszenia się wykorzystują gorące powietrze lub gazy lżejsze od powietrza, takie jak hel lub wodór;
"uprzednio odseparowany" oznacza zastosowanie dowolnego procesu mającego na celu zwiększenie stężenia izotopu objętego kontrolą;
"produkcja" oznacza wszystkie etapy produkcji (np. konstruowanie, wytwarzanie, integrację, montaż, kontrolę, badania, zapewnianie jakości);
"materiały miotające" oznaczają substancje lub mieszaniny, które reagują chemicznie wytwarzając duże ilości gorących gazów w kontrolowanym tempie w celu wykonania pracy mechanicznej;
"materiały pirotechniczne" oznaczają mieszaniny paliw stałych lub płynnych i utleniaczy, które w wyniku zapłonu przechodzą energetyczną reakcję chemiczną o kontrolowanej szybkości, mającą na celu spowodowanie określonych opóźnień czasowych lub wytworzenie określonych ilości ciepła, dźwięku, dymu, widocznego światła lub promieniowania podczerwonego; podkategorię materiałów pirotechnicznych stanowią pirofory, niezawierające utleniaczy, ale zapalające się samoistnie w styczności z powietrzem;
"wymagane" w odniesieniu do "technologii" dotyczy jedynie tej części "technologii", która jest konkretnie odpowiedzialna za osiągnięcie lub przekroczenie objętych kontrolą poziomów wydajności, właściwości lub funkcji. Taka "wymagana" "technologia" może występować jednocześnie w różnych towarach a zamierzone wykorzystanie "technologii" nie zależy od tego, czy jest ona "wymagana";
"technologia" oznacza szczególną "informację" niezbędną dla "opracowywania", "produkcji" lub "użytkowania" towarów lub "oprogramowania";
Uwaga techniczna:
"Informacja" może przyjmować różne formy, w tym: projektów, planów, schematów, modeli, wzorów, tabel, "kodu źródłowego", projektów technicznych i dokumentacji technicznej, przewodników i instrukcji zapisanych lub nagranych na innych nośnikach lub urządzeniach (np. dyskach, taśmach, pamięciach tylko do odczytu);
"kod źródłowy" (lub język źródłowy) oznacza wygodny sposób wyrażenia jednego lub więcej procesów, który może zostać przekształcony przez system programowania w postać możliwą do wykonania przez urządzenie.
"użytkowanie" oznacza eksploatację, instalację (np. instalację na miejscu), konserwację, kontrolę, naprawy, remonty i renowację;
"szczepionki" oznaczają produkty lecznicze w postaci wyrobu farmaceutycznego, licencjonowane przez organy regulacyjne kraju produkcji lub użytkowania lub posiadające wydane przez takie organy zezwolenie na wprowadzenie do obrotu lub na badania kliniczne, mające na celu zapobieganie wystąpieniu chorób u ludzi lub zwierząt, którym podano szczepionkę, poprzez wywołanie ochronnej reakcji immunologicznej.
Produkty i technologie związane z materiałami wybuchowymi
PL8001 Zabroniony jest wywóz lub "transfer środkami elektronicznymi" poniższych towarów lub "technologii" do wszelkich miejsc przeznaczenia poza następującymi: "obszar celny", Australia, Nowa Zelandia, Kanada, Norwegia, Szwajcaria, Stany Zjednoczone Ameryki i Japonia:
a) następujący sprzęt i urządzenia, inne niż wymienione w wykazie 2 lub w pozycji 1A004.d., 1A005, 1A006, 1A007, 1A008, 3A229, 3A232 lub 5A001.h. w załączniku I do "rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania", przeznaczone do wykrywania lub używania "materiałów wybuchowych" lub do obchodzenia się z "improwizowanymi urządzeniami wybuchowymi" bądź ochrony przed nimi, oraz specjalnie do nich zaprojektowane części:
1. sprzęt elektroniczny przeznaczony do wykrywania "materiałów wybuchowych" lub "sygnatur materiałów wybuchowych";
Uwaga: Zob. także pozycję 1A004.d. w załączniku I do "rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania".
Uwaga: Pozycja PL8001.a.1 nie obejmuje sprzętu wymagającego oceny operatora do ustalenia obecności "materiałów wybuchowych" lub "sygnatur materiałów wybuchowych".
2. elektroniczny sprzęt zakłócający, zaprojektowany specjalnie do zapobiegania detonacji "improwizowanych urządzeń wybuchowych" drogą radiową;
Uwaga: Zob. także pozycję 5A001.h. w załączniku I do "rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania".
3. sprzęt i urządzenia zaprojektowane specjalnie do wywoływania wybuchów środkami elektrycznymi bądź nieelektrycznymi (np. urządzenia zapłonowe, detonatory i zapalniki);
Uwaga: Zob. także pozycje 1A007, 1A008, 3A229 i 3A232 w załączniku I do "rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania".
Uwaga: Pozycja PL8001.a.3. nie obejmuje:
a) sprzętu i urządzeń zaprojektowanych specjalnie do określonego wykorzystania komercyjnego, polegającego na uruchamianiu lub obsłudze za pomocą materiałów wybuchowych innego sprzętu lub urządzeń, których funkcją nie jest wywoływanie ani powodowanie wybuchów;
b) sprzętu sterowanego ciśnieniowo, zaprojektowanego specjalnie do zastosowań wiertniczych na polach naftowych, nienadającego się do wykorzystania w warunkach ciśnienia atmosferycznego; oraz
c) lontów.
4. sprzęt i urządzenia, w tym: osłony i kaski, zaprojektowane specjalnie na potrzeby eliminacji "improwizowanych urządzeń wybuchowych";
Uwaga: Zob. także pozycje 1A005, 1A006 i 5A001.h. w załączniku I do "rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania". Uwaga: Pozycja PL8001.a.4. nie obejmuje koców anty-odłamkowych, mechanicznego sprzętu do manipulowania "improwizowanymi urządzeniami wybuchowymi" i rozbrajania ich, pojemników zaprojektowanych do przechowywania "improwizowanych urządzeń wybuchowych" lub przedmiotów, co do których zachodzi podejrzenie, że są takimi urządzeniami, ani innego sprzętu zaprojektowanego do tymczasowej ochrony przed "improwizowanymi urządzeniami wybuchowymi" lub przedmiotami, co do których zachodzi podejrzenie, że są takimi urządzeniami;
a) ładunki wybuchowe do cięcia liniowego inne niż wymienione w pozycji 1A008 załącznika I do "rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania";
b) "technologia" "wymagana" do "użytkowania" towarów wymienionych w pozycjach PL8001.a. i PL8001.b.
Uwaga: Zob. art. 18 niniejszego rozporządzenia określający wyjątki od obowiązku kontroli "technologii".
Materiały, chemikalia, mikroorganizmy i toksyny
PL9002 Zabroniony jest wywóz następujących towarów do jakiegokolwiek miejsca przeznaczenia:
poniższe "materiały wysokoenergetyczne" i mieszaniny zawierające co najmniej jedną z poniższych substancji:
a) nitroceluloza (zawierająca ponad 12,5 % azotu);
b) nitroglikol;
c) czteroazotan pentaerytrytu (PETN);
d) chlorek pikrylu;
e) trinitrofenylometylonitroamina (tetryl)
f) 2,4,6-trinitrotoluen (TNT)
Uwaga: Pozycja PL9002 nie obejmuje jedno-, dwu- i trzyskładnikowych "materiałów miotających".
PL9003 Zabroniony jest wywóz następujących towarów do jakiegokolwiek miejsca przeznaczenia: "szczepionki" przeciwko:
a) wąglikowi (Bacillus anthracis);
b) toksynom botulinowym.
PL9004 Zabroniony jest wywóz następujących towarów do jakiegokolwiek miejsca przeznaczenia:
"uprzednio odseparowany" ameryk-241, -242 m lub -243 w dowolnej postaci.
Uwaga: Pozycja PL9004 nie obejmuje towarów zawierających nie więcej niż 10 g ameryku.
Telekomunikacja i technologie powiązane
PL9005 Zabroniony jest wywóz lub "transfer środkami elektronicznymi" następujących towarów lub "technologii" do jakiegokolwiek miejsca przeznaczenia w Iranie:
a) sprzęt komunikacyjny do przekazu troposferycznego wykorzystujący analogowe lub cyfrowe techniki modulacji, a także specjalnie do niego zaprojektowane części;
b) technologia do "opracowywania", "produkcji" lub "użytkowania" towarów wymienionych w pozycji PL9005.a.
Uwaga: Zob. art. 18 niniejszego rozporządzenia określający wyjątki od obowiązku kontroli "technologii".
Sprzęt do wykrywania
PL9006 Zabroniony jest wywóz "zasilanego elektrostatycznie" sprzętu do wykrywania "materiałów wybuchowych" innego niż sprzęt wymieniony w wykazie 2 w pozycji PL8001.a.1 lub w pozycji 1A004.d. w załączniku I do "rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania" do jakiegokolwiek miejsca przeznaczenia w Afganistanie lub Iraku.
Uwaga techniczna:
"Zasilany elektrostatycznie" oznacza wykorzystujący zasilanie generowane elektrostatycznie.
Statki oraz powiązane oprogramowanie i technologia
PL9008 Zabroniony jest wywóz lub "transfer środkami elektronicznymi" następujących towarów, "oprogramowania" lub "technologii" do jakiegokolwiek miejsca przeznaczenia w Iranie:
a) "statki", pneumatyczne jednostki pływające i "statki podwodne" oraz powiązany sprzęt i części, wymienione poniżej, inne niż wymienione w wykazie 2 dołączonym do niniejszego rozporządzenia lub w załączniku I do "rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania":
1. "statki" morskie (nawodne lub podwodne), pneumatyczne jednostki pływające i "statki podwodne";
2. następujący sprzęt i części zaprojektowane dla "statków", pneumatycznych jednostek pływających i "statków podwodnych":
a) konstrukcje oraz części kadłuba i stępki;
b) silniki napędowe zaprojektowane lub zmodyfikowane do użytku morskiego i specjalnie do nich zaprojektowane części;
c) wyposażenie do morskich radarów, sonarów i rejestratorów prędkości oraz specjalnie do nich zaprojektowane części;
3. "oprogramowanie" przeznaczone do "opracowywania", "produkcji" lub "użytkowania" towarów wymienionych w pozycji PL9008.a.;
4. "technologia" do "opracowywania", "produkcji" lub "użytkowania" towarów bądź "oprogramowania" wymienionych w pozycji PL9008.a. lub PL9008.b.
Uwaga: Zob. art. 18 niniejszego rozporządzenia określający wyjątki od obowiązku kontroli "technologii".
Uwaga techniczna:
"Statki podwodne" obejmują statki załogowe, bezzałogowe, na uwięzi lub swobodne.
Statki powietrzne i technologie powiązane
PL9009 Zabroniony jest wywóz lub "transfer środkami elektronicznymi" następujących towarów lub "technologii" do jakiegokolwiek miejsca przeznaczenia w Iranie:
a) "statki powietrzne", "statki powietrzne lżejsze od powietrza" i spadochrony sterowalne oraz powiązany sprzęt i części, wymienione poniżej, inne niż wymienione w wykazie 2 dołączonym do niniejszego rozporządzenia lub w załączniku I do "rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania":
1. "statki powietrzne", "statki powietrzne lżejsze od powietrza" i spadochrony sterowalne;
2. następujący sprzęt i części zaprojektowane dla "statków powietrznych" i "statków powietrznych lżejszych od powietrza":
a) elementy konstrukcyjne i części kadłuba;
b) silniki lotnicze i pomocnicze jednostki zasilające (APU) oraz specjalnie do nich zaprojektowane części;
c) sprzęt awioniczny i nawigacyjny oraz specjalnie do niego zaprojektowane części;
d) podwozia statków powietrznych i specjalnie do nich zaprojektowane części oraz opony lotnicze;
e) śmigła i wirniki;
f) przekładnie i skrzynie biegów oraz specjalnie do nich zaprojektowane części;
g) systemy odzyskiwania bezpilotowych statków powietrznych;
h) nieużywane;
i) technologia do "opracowywania", "produkcji" lub "użytkowania" towarów wymienionych w pozycji PL9009.a.
Uwaga: Zob. art. 18 niniejszego rozporządzenia określający wyjątki od obowiązku kontroli "technologii".
Uwaga: Pozycja PL9009.c. nie obejmuje danych technicznych, rysunków ani dokumentacji na potrzeby działań z zakresu konserwacji, powiązanych bezpośrednio z kalibracją, usuwaniem lub wymianą uszkodzonych bądź niezdatnych do użytku towarów, niezbędnych do zapewnienia dalszej zdatności do lotu i bezpiecznego działania cywilnych "statków powietrznych".
W art. 9 ust. 4 lit. b) rozporządzenia wymaga się, aby Komisja publikowała środki wprowadzane przez państwa członkowskie w odniesieniu do wszelkich wydanych lub zmienionych krajowych generalnych zezwoleń na wywóz.
W poniższej tabeli przedstawiono przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie i zgłoszonych Komisji. Szczegółowe informacje o środkach są przedstawione poniżej.
Państwo członkowskie | Czy państwo członkowskie wydało lub zmieniło jakiekolwiek krajowe generalne zezwolenia na wywóz w związku z art. 9? |
BELGIA | NIE |
BUŁGARIA | NIE |
REPUBLIKA CZESKA | NIE |
DANIA | NIE |
NIEMCY | TAK |
ESTONIA | NIE |
IRLANDIA | NIE |
GRECJA | TAK |
HISZPANIA | NIE |
FRANCJA | TAK |
CHORWACJA | TAK |
WŁOCHY | TAK |
CYPR | NIE |
ŁOTWA | NIE |
LITWA | NIE |
LUKSEMBURG | NIE |
WĘGRY | NIE |
MALTA | NIE |
NIDERLANDY | TAK |
AUSTRIA | TAK |
POLSKA | NIE |
PORTUGALIA | NIE |
RUMUNIA | NIE |
SŁOWENIA | NIE |
SŁOWACJA | NIE |
FINLANDIA | TAK |
SZWECJA | NIE |
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO | TAK |
W Niemczech obowiązuje pięć krajowych generalnych zezwoleń na wywóz:
Obowiązuje krajowe generalne zezwolenie na wywóz niektórych produktów podwójnego zastosowania do następujących miejsc przeznaczenia: Argentyna, Chorwacja, Republika Korei, Federacja Rosyjska, Ukraina, Turcja i RPA (decyzja ministerialna nr 125263/e3/25263/6-2-2007).
We Francji obowiązuje sześć krajowych generalnych zezwoleń na wywóz:
Konkretne pozycje objęte wymogiem uzyskania zezwolenia wyszczególniono w odpowiednich dekretach.
Krajowe generalne zezwolenie na wywóz niektórych produktów podwójnego zastosowania zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia może zostać wydane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Europejskich (ustawa o kontroli produktów podwójnego zastosowania (Dz.U. 80/11 i 68/2013)).
Obowiązuje krajowe generalne zezwolenie na wywóz niektórych produktów podwójnego zastosowania do następujących miejsc przeznaczenia: Antarktyda (bazy włoskie), Argentyna, Republika Korei, Turcja (dekret z dnia 4 sierpnia 2003 r., opublikowany w Dzienniku Ustaw nr 202 z dnia 1 września 2003 r.).
Obowiązuje krajowe generalne zezwolenie na wywóz niektórych produktów podwójnego zastosowania do wszystkich miejsc przeznaczenia, z wyjątkiem:
(Krajowe generalne zezwolenie NL002 - Nationale Algemene Uitvoervergunning NL002)
W Austrii obowiązują cztery krajowe generalne zezwolenia na wywóz:
Informacje szczegółowe dotyczące tych zezwoleń są wskazane w art. 3 do 3c pierwszej uchwały w sprawie handlu zagranicznego BGBl. II nr 343/2011 z dnia 28 października 2011 r., zmienionej uchwałą BGBl. II nr 430/2015 z dnia 17 grudnia 2015 r. Warunki dotyczące ich stosowania (wymogi w zakresie rejestracji i powiadomienia) są określone w art. 16 powyższej uchwały.
Krajowe generalne zezwolenie na wywóz niektórych produktów podwójnego zastosowania zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia może zostać wydane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Europejskich na podstawie sekcji 3, pkt 1 ustawy o produktach podwójnego zastosowania nr 562/1996 (ze zmianami).
W Zjednoczonym Królestwie obowiązuje 15 krajowych generalnych zezwoleń na wywóz (OGEL):
1 OGEL (chemikalia)
2 OGEL (techniki kryptograficzne)
3 OGEL (wywóz po wystawie: produkty podwójnego zastosowania)
4 OGEL (wywóz po naprawie/wymianie w ramach gwarancji: produkty podwójnego zastosowania)
5 OGEL (wywóz w celu naprawy/wymiany w ramach gwarancji: produkty podwójnego zastosowania)
6 OGEL (produkty podwójnego zastosowania: Specjalny Region Administracyjny Hongkong)
7 OGEL (zniesienie kontroli w ramach międzynarodowego systemu nieproliferacji: produkty podwójnego zastosowania)
8 OGEL (ładunki o niskiej wartości)
9 OGEL (produkty podwójnego zastosowania do badania zasobów ropy naftowej i gazu ziemnego)
10 OGEL (technologie na potrzeby produktów podwójnego zastosowania)
11 OGEL (Turcja)
12 OGEL (X)
13 OGEL (produkty wojskowe i produkty podwójnego zastosowania: siły brytyjskie rozmieszczone w regionach objętych embargiem)
14 OGEL (produkty wojskowe i produkty podwójnego zastosowania: siły brytyjskie rozmieszczone w regionach nieobjętych embargiem)
15 OGEL (wywóz wojskowych produktów nieśmiercionośnych oraz produktów podwójnego zastosowania: do misji dyplomatycznych i placówek konsularnych)
Wszystkie krajowe generalne zezwolenia na wywóz niektórych produktów podwójnego zastosowania w Zjednoczonym Królestwie, włącznie z wykazami dopuszczonych produktów i miejsc przeznaczenia oraz z załączonymi do każdego z nich warunkami i zasadami, są dostępne do wglądu i pobrania na https://www.gov.uk/dual-use-open-general-export-licences-explained.
W art. 9 ust. 6 lit. a) rozporządzenia wymaga się, aby Komisja publikowała wykaz organów właściwych do udzielania zezwoleń na wywóz produktów podwójnego zastosowania.
W art. 9 ust. 6 lit. b) rozporządzenia wymaga się, aby Komisja publikowała wykaz organów właściwych do wydawania zakazu tranzytu niewspólnotowych produktów podwójnego zastosowania.
W art. 10 ust. 4 rozporządzenia wymaga się, aby Komisja publikowała wykaz organów upoważnionych do udzielania zezwoleń na usługi pośrednictwa.
Dla regionu stołecznego Brukseli (obszary o kodzie pocztowym od 1000 do 1299)
Service Public Régional de Bruxelles Brussels International -
Cellule licences - Cel vergunningen
Pan Cataldo ALU
City-Center
Boulevard du Jardin Botanique 20
1035 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Tel. +32 28003727 Faks +32 28003824 E-mail: calu@sprb.brussels
Strona internetowa: http://be.brussels/travailler-et-entreprendre/entreprendre-a-bruxelles/permis-licences-autorisations/armes-et-technologies-a-double-usage
Dla regionu Walonii (obszary o kodzie pocztowym od 1300 do 1499 i od 4000 do 7999)
Service public de Wallonie
Direction Générale de l'Économie, de l'Emploi et de la Recherche
Direction des Licences d'Armes
Pan Michel Moreels
Chaussée de Louvain 14
5000 Namur
BELGIA
Tel. +32 81649751
Faks +32 81649759/60
E-mail: licences.dgo6@spw.wallonie.be
Strona internetowa: http://economie.wallonie.be/Licences_armes/Accueil.html
Dla regionu Flandrii (obszary o kodzie pocztowym od 1500 do 3999 i od 8000 do 9999)
Flamandzki Departament ds. Spraw Zagranicznych
Dział Kontroli Towarów Strategicznych
Pan Michael Peeters
Boudewijnlaan 30, bus 80
1000 Brussel
BELGIA
Tel. +32 25534880
Faks +32 25536037
E-mail: csg@iv.vlaanderen.be
Strona internetowa: www.vlaanderen.be/csg
Międzyministerialna Komisja ds. Kontroli Wywozu i Nierozprzestrzeniania Broni Masowego Rażenia przy Ministerstwie Gospodarki 1000 Sofia
12 Knyaz Alexander I Str. BUŁGARIA
Tel. +359 29407771, +359 29407681
Faks +359 29880727
E-mail:
h.atanasov@mi.government.bg i i.bahchevanova@mi.government.bg
Strona internetowa: www.exportcontrol.bg, http://www.mi.government.bg
Ministerstwo Przemysłu i Biuro ds. Zezwoleń Handlowych
Na Františku 32
110 15 Prague 1
REPUBLIKA CZESKA
Tel. +420 224907638
Faks +420 224214558 lub +420 224221811
E-mail: leitgeb@mpo.cz or dual@mpo.cz
Strona internetowa: www.mpo.cz
Kontrole wywozu
Duński Organ ds. Działalności Gospodarczej
Langelinie Allé 17
2100 Copenhagen
DANIA
Tel. +45 35291000
Faks +45 35466632
E-mail: eksportkontrol@erst.dk
Strona internetowa: w języku angielskim: www.exportcontrols.dk; w języku duńskim: www.eksportkontrol.dk
Urząd Federalny ds. Gospodarczych i Kontroli Wywozu (Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle)
Frankfurter Strasse 29-35
65760 Eschborn NIEMCY
Tel. +49 6196908-0
Faks +49 6196908-1800
E-mail: ausfuhrkontrolle@bafa.bund.de
Strona internetowa: http://www.ausfuhrkontrolle.info
Komisja ds. Towarów Strategicznych, Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Islandi väljak 1
15049 Tallinn
ESTONIA
Tel. +372 6377192
Faks +372 6377199
E-mail: stratkom@vm.ee
Strona internetowa: w języku angielskim: http://www.vm.ee/?q=en/taxonomy/term/58; w języku estońskim: http://www.vm.ee/?q=taxonomy/term/50
Dział ds. Zezwoleń
Departament ds. Pracy, Przedsiębiorstw i Innowacji
23, Kildare Street
Dublin 2
IRLANDIA
Osoba wyznaczona do kontaktów: Claire Pyke, David Martin
Tel. +353 16312530, +353 16312328
E-mail: claire.pyke@djei.ie, david.martin@djei.ie, exportcontrol@djei.ie
Strona internetowa: https://www.djei.ie/en/What-We-Do/Trade-Investment/Export-Licences/
Ministerstwo Rozwoju, Konkurencyjności
Dyrekcja Generalna ds. Międzynarodowej Polityki Gospodarczej
Dyrekcja ds. Systemów Importu-Eksportu, Instrumenty Ochrony Handlu
Dział ds. Systemów i Procedur Wywozowych
Kornarou 1 str
105 63 Athens
GRECJA
Osoba wyznaczona do kontaktów: O.Papageorgiou
Tel. +30 2103286047/56/22/21
Faks +30 2103286094
E-mail: opapageorgiou@mnec.gr
Sekretariat Generalny ds. Handlu Zagranicznego (Secretaría General de Comercio Exterior), Wydział Celny i Ministerstwo Spraw Zagranicznych to organy uprawnione do udzielania zezwoleń oraz wydawania zakazów tranzytu niewspólnotowych produktów podwójnego zastosowania.
Osoba wyznaczona do kontaktów w Biurze ds. Zezwoleń: Pan Ramón Muro Martínez. Zastępca dyrektora
Ministerio de Economía y Competitividad
Paseo de la Castellana, 162, 7a
28046 Madrid
HISZPANIA
Tel. +34 913492587 Faks +34 913492470
E-mail: RMuro@comercio.mineco.es; sgdefensa.sscc@comercio.mineco.es
Strona internetowa: http://www.comercio.gob.es/es-ES/comercio-exterior/informacion-sectorial/material-de-defensa-y-de-doble-uso/Paginas/conceptos.aspx
Ministère de l'économie, des finances et de l'industrie
Direction Générale de la Compétitivité, de l'Industrie et des Services
Service des biens à double usage
DGCIS1/SI/SBDU
61, Boulevard Vincent-Auriol
Télédoc 151 Bâtiment 4 Sieyès
75703 Paris Cedex 13
FRANCJA
Tel. +33 144970937
Faks +33 144970990
E-mail: Doublusage@finances.gouv.fr
Strona internetowa: http://www.industrie.gouv.fr/pratique/bdousage/index.php
Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Europejskich
Sektor ds. Polityki Handlowej i Wielostronnych Stosunków Handlowych
Dział ds. Zezwoleń
Trg N. Š. Zrinskog 7-8
HR-10000 Zagreb
Chorwacja
Tel.: +385 1644625, 626, 627, 628, +385 14569964
Faks: +385 1644601, +385 14551795
E-mail: kontrola.izvoza@mvep.hr
Strona internetowa: http://gd.mvep.hr/hr/kontrola-izvoza/
Ministero dello sviluppo economico
Dyrekcja Generalna ds. Międzynarodowej Polityki Handlowej
Dział Kontroli Wywozu
Viale Boston, 25
00144 Roma
WŁOCHY
Tel. +39 0659932439
Faks +39 0659647506
E-mail: polcom4@mise.gov.it, massimo.cipolletti@mise.gov.it
Strona internetowa: http://www.mise.gov.it/index.php/it/commercio-internazionale/import-export/dual-use
Ministerstwo Energetyki, Handlu, Przemysłu i Turystyki
6, Andrea Araouzou
1421 Nicosia
CYPR
Tel. +357 22867100, 22867332, 22867197
Faks +357 22375120, 22375443
E-mail: Perm.sec@mcit.gov.cy, pevgeniou@mcit.gov.cy, xxenopoulos@mcit.gov.cy
Strona internetowa: http://www.mcit.gov.cy/ts
Komitet Kontroli ds. Towarów Strategicznych
Przewodniczący Komisji: Pan Andris Teikmanis
Sekretarz Wykonawczy: Pani Agnese Kalnina
Ministerstwo Spraw Zagranicznych
3, K. Valdemara street
Riga, LV-1395
ŁOTWA
Tel. +371 67016426 Faks +371 67284836 E-mail: agnese.kalnina@mfa.gov.lv
Strona internetowa: http://www.mfa.gov.lv/arpolitika/drosibas-politika/drosibas-politikas-virzieni/strategiskas-nozimes-precu-kontrole
Organy właściwe do udzielania zezwoleń na wywóz produktów podwójnego zastosowania oraz organy właściwe do udzielania zezwoleń na usługi pośrednictwa:
Ministerstwo Gospodarki Republiki Litewskiej
Gedimino ave. 38/Vasario 16 st. 2
LT-01104 Vilnius
LITWA
Dane kontaktowe:
Export Division
Departament ds. Inwestycji i Wywozu
Tel. +370 70664680
E-mail: vienaslangelis@ukmin.lt
Organy właściwe do wydawania zakazu tranzytu niewspólnotowych produktów podwójnego zastosowania:
Departament Celny w ramach Ministerstwa Finansów Republiki Litewskiej
A. Jaksto str. 1/25
LT-01105 Vilnius
LITWA
Dane kontaktowe:
Customs Criminal Service
Tel. +370 52616960
E-mail: budetmd@cust.lt
Ministère de l'Économie
Office des licences/Contrôle à l'exportation
19-21, boulevard Royal
2449 Luxembourg
LUKSEMBURG
Adres pocztowy:
BP 113
2011 Luksemburg
LUKSEMBURG
Tel. +352 226162
Faks +352 466138
E-mail: office.licences@eco.etat.lu
Strona internetowa: http://www.eco.public.lu/attributions/dg1/d_commerce_exterieur/office_licences/index.html
Węgierskie Biuro ds Zezwoleń Handlowych
Organ ds. Przemysłu Obrony i Kontroli Wywozu
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal
Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság
Budapest
Németvölgyi út 37-39.
1124
WĘGRY
Tel. +36 14585583
Faks +36 14585869
E-mail: eei@mkeh.gov.hu
Strona internetowa: www.mkeh.gov.hu
Departament ds. Handlu
Pan Brian Montebello
Usługi Handlowe MALTA
Tel. +356 25690214
Faks +356 21240516
E-mail: brian.montebello@gov.mt
Strona internetowa: http://www.commerce.gov.mt/trade_dualitems.asp
Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Dyrekcja Generalna ds. Stosunków Międzynarodowych
Departament ds. Polityki Handlowej i Zarządzania Gospodarką
PO Box 20061
2500 EB The Hague
NIDERLANDY
Tel. +31 703485954
Niderlandzkie Organy Celne/Centralne Biuro ds. Przywozu i Wywozu
PO Box 30003
9700 RD Groningen
NIDERLANDY
Tel. +31 881512400
Faks +31 881513182
E-mail: DRN-CDIU.groningen@belastingdienst.nl
Strona internetowa: www.rijksoverheid.nl/exportcontrole
Ministerstwo Federalne ds. Nauki, Badań i Gospodarki
Dział ds. Zarządzania Handlem Zagranicznym
Stubenring 1
1010 Vienna
AUSTRIA
Tel. +43 1711002335
Faks +43 1711008366
E-mail: werner.haider@bmwfw.gv.at, POST.C29@bmwfw.gv.at
Strona internetowa: www.bmwfw.gv.at
Ministerstwo Rozwoju
Departament ds. Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego
pl. Trzech Krzyży 3/5
00-507 Warszawa
POLSKA
Tel.: +48 226935445 (sekretariat)
Faks: +48 226934034
E-mail: SekretariatDOT@mr.gov.pl
Strony internetowe:
Autoridade Tributária e Aduaneira
Organ ds. Ceł i Podatków
Rua da Alfândega, 5
1049-006 Lisboa
PORTUGALIA
Dyrektor: Luísa Nobre; Licence Officer: Maria Oliveira
Tel. +351 218813843
Faks +351 218813986
E-mail: dsl@at.gov.pt
Strona internetowa: http://www.dgaiec.min-financas.pt/pt/licenciamento/bens_tecnologias_duplo_uso/bens_tecnologias_duplo_uso.htm
Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Departament ds. Kontroli Wywozu - ANCEX+
Str. Polonă nr. 8, sector 1
010501, Bucureşti
RUMUNIA
Tel.: +40 374306950
Faks: +40 374306924
E-mail: dancex@mae.ro, dan.marian@mae.ro
Strona internetowa: www.ancex.ro
Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego i Technologii
Kotnikova 5
SI-1000 Ljubljana
SŁOWENIA
Tel. +386 14003521
Faks +386 14003611
E-mail: gp.mg@gov.si, dvojna-raba.mg@gov.si
Strona internetowa: http://www.mgrt.gov.si/si/delovna_podrocja/trgovinska_politika/nadzor_nad_blagom_in_tehnologijami_z_dvojno_rabo/
Do celów art. 9 ust. 6 lit. a) i art. 10 ust. 4 rozporządzenia:
Ministerstwo Gospodarki Republiki Słowackiej
Departament ds. Środków Handlowych
Mierová 19
827 15 Bratislava 212
SŁOWACJA
Tel. +421 248547019
Faks +421 243423915
E-mail: jan.krocka@economy.gov.sk
Strona internetowa: www.economy.gov.sk
Do celów art. 9 ust. 6 lit. b) rozporządzenia:
Biuro Kryminalne ds. Zarządzania Finansowego
Departament ds. Narkotyków i Materiałów Niebezpiecznych
Dział ds. Koordynacji
Bajkalská 24
824 97 Bratislava
SŁOWACJA
Tel. +421 258251221
E-mail: Jozef.Pullmann@financnasprava.sk
Ministerstwo Spraw Zagranicznych Finlandii
Dział Kontroli Wywozu
Laivastokatu 22
FI-00160 HELSINKI
Adres pocztowy:
PO Box 428
FI-00023 GOVERNMENT
FINLANDIA
Tel. +358 295350000
E-mail: vientivalvonta.um@formin.fi
Strona internetowa: http://formin.finland.fi/vientivalvonta
Adres dla interesantów:
Gullfossgatan 6, Kista
SE-164 90 Stockholm
SZWECJA
Tel. +46 84063100
Faks +46 84203100
E-mail: registrator@isp.se.
Strona internetowa: http://www.isp.se/
ISP ma prawo do udzielania zezwoleń we wszystkich przypadkach poza wymienionymi w pkt 2 poniżej.
Solna strandväg 96
SE-171 16 Stockholm
SZWECJA
Tel. +46 87994000
Faks +46 87994010
E-Mail: registrator@ssm.se
Strona internetowa: http://www.ssm.se
Szwedzki Urząd ds. Bezpieczeństwa Promieniowania (Swedish Radiation Safety Authority) ma prawo do udzielania zezwoleń na wywóz i wydawania zakazów tranzytu produktów wymienionych w załączniku 1 do rozporządzenia (WE) nr 428/2009, kategoria 0.
Departament ds. Biznesu, Innowacji i Umiejętności (BIS)
Organizacja Kontroli Wywozu
1 Victoria Street
London SW1H 0ET
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO
Tel. +44 2072154594
Faks +44 2072154539
E-mail: eco.help@bis.gov.uk
Strona internetowa: https://www.gov.uk/government/organisations/export-control-organisation
W art. 17 wymaga się, aby państwa członkowskie informowały Komisję o tym, czy skorzystały z możliwości dokonywania formalności celnych w zakresie wywozu produktów podwójnego zastosowania tylko w uprawnionych do tego celu urzędach celnych.
W poniższej tabeli przedstawiono przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie i zgłoszonych Komisji. Szczegółowe informacje o środkach są przedstawione poniżej.
Państwo członkowskie | Czy wskazano w związku z art. 17 ust. 1 konkretne urzędy celne, w których można dokonywać formalności celnych w zakresie wywozu produktów podwójnego zastosowania? |
BELGIA | NIE |
BUŁGARIA | TAK |
REPUBLIKA CZESKA | NIE |
DANIA | NIE |
NIEMCY | NIE |
ESTONIA | TAK |
IRLANDIA | NIE |
GRECJA | NIE |
HISZPANIA | NIE |
FRANCJA | NIE |
CHORWACJA | NIE |
WŁOCHY | NIE |
CYPR | NIE |
ŁOTWA | TAK |
LITWA | TAK |
LUKSEMBURG | NIE |
WĘGRY | NIE |
MALTA | NIE |
NIDERLANDY | NIE |
AUSTRIA | NIE |
POLSKA | TAK |
PORTUGALIA | NIE |
RUMUNIA | TAK |
SŁOWENIA | NIE |
SŁOWACJA | NIE |
FINLANDIA | NIE |
SZWECJA | NIE |
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO | NIE |
Terytorialne urzędy celne Republiki Bułgarii zajmujące się towarami strategicznymi zostały zatwierdzone przez Dyrektora Generalnego Agencji Celnej na mocy rozporządzenia Ministra Finansów nr 55/32-11385 z dnia 14 stycznia 2016 r. (Dziennik Ustaw 9/2016). Wykaz urzędów celnych w Bułgarii, przez które produkty i technologie podwójnego zastosowania mogą być wywożone z obszaru celnego UE lub do niego przywożone, znajduje się na następujących stronach internetowych:
Wykaz urzędów celnych w Estonii, przez które produkty i technologie podwójnego zastosowania mogą być wywożone z obszaru celnego UE lub do niego przywożone, znajduje się na następującej stronie internetowej:
Wykaz urzędów celnych na Łotwie, przez które produkty i technologie podwójnego zastosowania mogą być wywożone z obszaru celnego UE lub do niego przywożone, znajduje się na następującej stronie internetowej:
Terytorialne urzędy celne Republiki Litwy zajmujące się towarami strategicznymi zostały zatwierdzone rozporządzeniem nr 1B393 przez Dyrektora Generalnego Wydziału Celnego Ministerstwa Finansów z dnia 11 czerwca 2010 r. Wykaz urzędów celnych na Litwie, przez które produkty i technologie podwójnego zastosowania mogą być wywożone z obszaru celnego UE lub do niego przywożone, jest następujący:
Wykaz urzędów celnych w Polsce, przez które produkty i technologie podwójnego zastosowania mogą być wywożone z obszaru celnego UE lub do niego przywożone, znajduje się na następujących stronach internetowych:
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20150000136&min=1
Wykaz urzędów celnych w Rumunii, przez które produkty i technologie podwójnego zastosowania mogą być wywożone z obszaru celnego UE lub do niego przywożone, znajduje się na następujących stronach internetowych:
http://www.customs.ro/UserFiles/File/nela%20petrescu/anexa%20°rdin%20modif%209710.pdf
Artykuł 22 ust. 5 stanowi, że państwa członkowskie, które nakładają wymóg uzyskania zezwolenia na transfer z ich terytorium na terytorium innego państwa członkowskiego produktów niewymienionych w załączniku IV do rozporządzenia (w załączniku IV wymienione są produkty, w odniesieniu do których nie ma zastosowania zasada swobodnego przepływu na jednolitym rynku), mają obowiązek poinformować o tym Komisję, która z kolei musi opublikować te informacje w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W poniższej tabeli przedstawiono przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie i zgłoszonych Komisji. Szczegółowe informacje o środkach są przedstawione poniżej.
Państwo członkowskie | Czy wprowadzono szczególne środki w celu rozszerzenia kontroli transferów wewnątrzunijnych w związku z art. 22 ust. 2? |
BELGIA | NIE |
BUŁGARIA | TAK |
REPUBLIKA CZESKA | TAK |
DANIA | NIE |
NIEMCY | TAK |
ESTONIA | TAK |
IRLANDIA | NIE |
GRECJA | TAK |
HISZPANIA | NIE |
FRANCJA | NIE |
CHORWACJA | NIE |
WŁOCHY | NIE |
CYPR | NIE |
ŁOTWA | NIE |
LITWA | NIE |
LUKSEMBURG | NIE |
WĘGRY | TAK |
MALTA | NIE |
NIDERLANDY | TAK |
AUSTRIA | NIE |
POLSKA | NIE |
PORTUGALIA | NIE |
RUMUNIA | NIE |
SŁOWENIA | NIE |
SŁOWACJA | TAK |
FINLANDIA | NIE |
SZWECJA | NIE |
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO | TAK |
Bułgaria rozszerzyła zakres kontroli transferów wewnątrzunijnych zgodnie z art. 22 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 428/2009 i wprowadziła wymóg przedstawiania właściwym organom dodatkowych informacji w odniesieniu do pewnych wewnątrzunijnych transferów zgodnie z art. 22 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 428/2009.
(art. 51 § 8 i § 9 ustawy o kontroli wywozu towarów i produktów oraz technologii podwójnego zastosowania związanych z obronnością, Dziennik Ustaw nr 26/29.03.2011, obowiązuje od dnia 30 czerwca 2012 r.).
Ustawa nr 594/2004 rozszerza zakres kontroli dotyczących transferów wewnątrzunijnych z Republiki Czeskiej, jak wskazano w art. 22 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 428/2009.
Sekcja 11 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o obrocie towarowym z zagranicą z dnia 2 sierpnia 2013 r. (Aussenwirtschaftsverordnung - AWV) rozszerza zakres kontroli dotyczących transferów wewnątrzunijnych z Niemiec zgodnie z art. 22 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 428/2009.
§ 3. ust. 6 ustawy o towarach strategicznych rozszerza zakres kontroli dotyczących transferów wewnątrzunijnych, jak wskazano w art. 22 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 428/2009.
Sekcja 3.4 decyzji ministerialnej nr 121837/E3/21837 z dnia 28 września 2009 r. rozszerza zakres kontroli dotyczących transferów wewnątrzunijnych z Grecji, jak wskazano w art. 22 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 428/2009.
§ 16. dekretu rządowego nr 13 z 2011 r. w sprawie zezwolenia na handel zagraniczny produktami podwójnego zastosowania wprowadza się wymóg uzyskania zezwolenia w odniesieniu do transferu wewnątrzunijnego wymienionych produktów podwójnego zastosowania, jeżeli zastosowanie mają warunki określone w art. 22 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 428/2009.
Wymóg uzyskania zezwolenia na transfery wewnątrzunijne może zostać nałożony w indywidualnych przypadkach dotyczących produktów podwójnego zastosowania. (art. 4a ust. 3 dekretu w sprawie towarów strategicznych - Besluit strategische goederen).
§ 23. ust. 2 ustawy nr 39/2011 rozszerza zakres kontroli dotyczących transferów wewnątrzunijnych z Republiki Słowackiej, jak wskazano w art. 22 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 428/2009.
Artykuł 7 rozporządzenia w sprawie kontroli wywozu z 2008 r. rozszerza zakres kontroli dotyczących transferów wewnątrzunijnych ze Zjednoczonego Królestwa, jak wskazano w art. 22 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 428/2009.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2016.304.3 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Nota informacyjna - Informacje dotyczące środków wprowadzonych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5, 6, 8, 9, 10, 17 i 22 rozporządzenia Rady (WE) nr 428/2009 ustanawiającego wspólnotowy system kontroli wywozu, transferu, pośrednictwa i tranzytu w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania. |
Data aktu: | 20/08/2016 |
Data ogłoszenia: | 20/08/2016 |