Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie programu badawczo-szkoleniowego Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (2014-2018) uzupełniającego "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (COM(2011)0812 - C7-0009/2012 - 2011/0400(NLE))
(Konsultacja)
(2016/C 436/24)
(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2016 r.)
Parlament Europejski,
Poprawka 1 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 3 preambuły | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(3) Poprzez wsparcie badań jądrowych program badawczo-szkoleniowy Wspólnoty (zwany dalej "programem Euratomu") przyczyni się do osiągnięcia celów programu "Horyzont 2020" - programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji ustanowionego rozporządzeniem (UE) nr XX/XXXX z dnia [...] r. (zwanego dalej "programem ramowym »Horyzont 2020«") oraz ułatwi realizację strategii "Europa 2020" oraz stworzenie i funkcjonowanie europejskiej przestrzeni badawczej. | (3) Poprzez wsparcie doskonałości w dziedzinie badań jądrowych i innowacji program badawczo-szkoleniowy Wspólnoty (zwany dalej "programem Euratomu") przyczyni się do osiągnięcia celów programu "Horyzont 2020" - programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji ustanowionego rozporządzeniem (UE) nr .../.... z dnia [...] r. (zwanego dalej "programem ramowym »Horyzont 2020«") oraz ułatwi realizację strategii "Europa 2020" oraz stworzenie i funkcjonowanie europejskiej przestrzeni badawczej, a także wsparcie realizacji strategicznego planu w dziedzinie technologii energetycznych (plan EPSTE); ponadto w ramach programu Euratom należy dążyć do dalszego korzystania z funduszy strukturalnych na potrzeby badań jądrowych i zapewnić dostosowanie funduszy do priorytetów badawczych Wspólnoty, nie osłabiając zasady doskonałości. | |||||||
Poprawka 2 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 3 a preambuły (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(3a) W ramach siódmego programu ramowego Euratom (2007 -2011) uruchomiono trzy ważne europejskie inicjatywy współpracy w zakresie nauki i technologii jądrowej. Są to: platforma technologiczna na rzecz zrównoważonej energetyki jądrowej (SNETP), platforma technologiczna na rzecz wdrożenia składowania geologicznego (IGDTP) oraz międzydyscyplinarna europejska inicjatywa w zakresie niskich dawek promieniowania (MELODI). Zarówno SNETP, jak i IGDTP są zgodne z celami planu EPSTE. | ||||||||
Poprawka 3 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 4 preambuły | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(4) Niezależnie od potencjalnego wpływu energii jądrowej na dostawy energii i rozwój gospodarczy, poważne wypadki jądrowe mogą zagrażać zdrowiu ludzi. W związku z tym bezpieczeństwo jądrowe, oraz, w stosownych przypadkach, aspekty ochrony, powinny w jak największym stopniu zostać uwzględnione w programie badawczo-szkoleniowym Euratomu. | (4) Niezależnie od potencjalnego wpływu energii jądrowej na dostawy energii i rozwój gospodarczy, poważne wypadki jądrowe, rozprzestrzenianie broni jądrowej i wrogie działania, w tym terroryzm jądrowy, mogą zagrażać zdrowiu ludzi. W związku z tym bezpieczeństwo jądrowe oraz, w stosownych przypadkach - w ramach prac Wspólnego Centrum Badawczego (JRC) - aspekty ochrony powinny w jak największym stopniu zostać uwzględnione w programie Euratomu. Należy również poświęcić uwagę państwom trzecim graniczącym z Unią oraz transgranicznym aspektom bezpieczeństwa jądrowego, które uwypuklają wartość dodaną Unii. | |||||||
Poprawka 4 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 4 a preambuły (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(4a) Europejska inicjatywa przemysłowa na rzecz zrównoważonej energii jądrowej (ESNII) ma na celu uruchomienie do 2040 r. IV generacji reaktorów na prędkich neutronach z zamkniętym cyklem paliwowym. Obejmuje trzy główne projekty: prototyp ASTRID (chłodzony sodem), demonstrator ALLEGRO (chłodzony gazem) i pilotażowy zakład technologiczny MYRRHA (chłodzony ołowiem). | ||||||||
Poprawka 5 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 5 preambuły | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(5) Jako że we wszystkich państwach członkowskich występują instalacje jądrowe lub korzysta się z materiałów radioaktywnych, w szczególności dla celów medycznych, Rada, w konkluzjach z dnia 2 grudnia 2008 r. uznała ciągłą potrzebę zachowania kwalifikacji w dziedzinie jądrowej, w szczególności poprzez właściwą edukację i szkolenia powiązane z badaniami naukowymi i koordynowane na szczeblu wspólnotowym. | (5) Jako że we wszystkich państwach członkowskich występują instalacje jądrowe lub korzysta się z materiałów radioaktywnych, w szczególności dla celów medycznych, Rada, w konkluzjach z dnia 2 grudnia 2008 r. uznała ciągłą potrzebę zachowania kwalifikacji w dziedzinie jądrowej, w szczególności poprzez właściwą edukację i szkolenia powiązane z badaniami naukowymi, a także polepszone warunki pracy, które sąkoordynowane na szczeblu wspólnotowym. | |||||||
Poprawka 6 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 6 preambuły | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(6) Podpisując Umowę w sprawie powołania Międzynarodowej Organizacji Energii Termojądrowej na rzecz wspólnej realizacji projektu ITER, Wspólnota podjęła się uczestnictwa w tworzeniu ITER i jego przyszłym wykorzystaniu. Wkładem Wspólnoty zarządza się w ramach Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej (zwanego dalej "Fusion for Energy"), ustanowionego decyzją Rady z dnia 27 marca 2007 r. Działania "Fusion for Energy", w tym ITER, są regulowane oddzielnym aktem prawnym. | (6) Podpisując Umowę w sprawie powołania Międzynarodowej Organizacji Energii Termojądrowej na rzecz wspólnej realizacji projektu ITER, Wspólnota podjęła się uczestnictwa w tworzeniu ITER i jego przyszłym wykorzystaniu. Wkładem Wspólnoty zarządza się w ramach Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej (zwanego dalej "Fusion for Energy"), ustanowionego decyzją Rady z dnia 27 marca 2007 r. Działania "Fusion for Energy", w tym ITER, są regulowane oddzielnym aktem prawnym stanowiącym, że fundusze ITER pochodzą z wieloletnich ram finansowych, oraz ustanawiającym maksymalną kwotę wyodrębnioną jako wkład z budżetu Unii na lata 2014-2018. | |||||||
Poprawka 7 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 6 a preambuły (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(6a) Aby ramy badań nad rozszczepieniem jądrowym w ramach programu Euratomu mogły być uzupełnieniem innych unijnych priorytetów na nadchodzące dziesięciolecia, powinny stanowić wsparcie dla istniejących celów i wniosków Unii, takich jak plan EPSTE czy "plan działania w dziedzinie energii na rok 2050". W tych ramach należy również wspierać inicjatywę ESNII. Ramy te powinny również stanowić możliwie najlepsze uzupełnienie szerzej zakrojonych wniosków unijnych w zakresie współpracy z państwami trzecimi. | ||||||||
Poprawka 8 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 7 preambuły | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(7) Aby synteza jądrowa stała się realną opcją dla komercyjnej produkcji energii, należy najpierw zakończyć budowę ITER w odpowiednim czasie i rozpocząć jego eksploatację. Następnie należy ustalić ambitny, ale realistyczny plan działań zakładający rozpoczęcie produkcji energii elektrycznej do 2050 r. Cele te wymagają przekształcenia europejskiego programu syntezy jądrowej. Należy położyć większy nacisk na działania wspierające ITER. Należy to osiągnąć bez wywierania negatywnych skutków dla wiodącej pozycji Europy w środowisku naukowym związanym z syntezą jądrową. | (7) Aby synteza jądrowa stała się realną opcją dla komercyjnej produkcji energii, należy najpierw zakończyć budowę ITER w odpowiednim czasie i rozpocząć jego eksploatację oraz nadal wspierać realizację funkcjonujących projektów pokrewnych i pomocniczych, takich jak wspólny europejski tokamak (JET). Następnie należy ustalić ambitny, ale realistyczny plan działań zakładający rozpoczęcie produkcji energii elektrycznej do 2050 r. Cele te wymagają przekształcenia europejskiego programu syntezy jądrowej. Należy położyć większy nacisk na działania wspierające ITER, w tym na zapewnienie jego finansowania w ramach WRF w pełny i przejrzysty sposób. Zapewnienie finansowania w ramach WRF będzie stanowić gwarancję zaangażowania Wspólnoty w długofalowe powodzenie projektu i zapobiegnie wykładniczemu wzrostowi kosztów po jego zakończeniu. Zasadniczym celem programu Euratomu jest utrzymanie wiodącej pozycji Europy w środowisku naukowym związanym z syntezą jądrową. | |||||||
Poprawka 9 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 8 preambuły | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(8) Wspólne Centrum Badawcze (JRC) powinno zapewnić niezależne wsparcie naukowo-technologiczne zorientowane na klienta w zakresie opracowania, rozwoju, realizacji i monitorowania polityki wspólnotowej w szczególności w dziedzinie badań i szkoleń związanych z bezpieczeństwem jądrowym oraz ochroną materiałów i instalacji jądrowych. | (8) Wspólne Centrum Badawcze powinno zapewnić niezależne wsparcie naukowo-technologiczne zorientowane na klienta w zakresie opracowania, rozwoju, realizacji i monitorowania polityki wspólnotowej oraz, w stosownych przypadkach, polityki międzynarodowej, w szczególności w dziedzinie badań i szkoleń związanych z bezpieczeństwem jądrowym oraz ochroną materiałów i instalacji jądrowych. Wsparcia tego należy udzielać z poszanowaniem wytycznych, które przyjmą instytucje unijne, zwłaszcza na podstawie testów wytrzymałości elektrowni jądrowych. | |||||||
Poprawka 10 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 10 preambuły | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(10) Chociaż każde państwo członkowskie decyduje, czy korzystać z energii jądrowej, rolą Unii jest opracowanie, w interesie wszystkich państw członkowskich, ram wsparcia przełomowych badań nad technologią rozszczepienia jądrowego oraz tworzenia i zachowania wiedzy w tej dziedzinie, kładąc szczególny nacisk na bezpieczeństwo, ochronę, ochronę przed promieniowaniem i nierozprzestrzenianie broni. Wymaga to uzyskania niezależnych dowodów naukowych, a kluczowy wkład w tym zakresie może zapewnić JRC. Wkład ten został uznany w komunikacie Komisji "Projekt przewodni strategii Europa 2020 Unia innowacji", w którym Komisja wyraziła zamiar wzmocnienia bazy faktograficznej dla celów stanowienia polityki poprzez działania JRC. Odpowiedzią JRC na to wyzwanie jest skupienie badań w dziedzinie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony materiałów i instalacji jądrowych na priorytetach politycznych Unii. | (10) Chociaż każde państwo członkowskie decyduje, czy korzystać z energii jądrowej, rolą Unii jest opracowanie, w interesie wszystkich państw członkowskich, ram wsparcia przełomowych badań nad technologią rozszczepienia jądrowego, a w szczególności nad nową generacją reaktorów rozszczepieniowych, oraz tworzenia i zachowania wiedzy w tej dziedzinie, kładąc szczególny nacisk na bezpieczeństwo, ochronę, ochronę przed promieniowaniem, w tym stworzenie lepszych warunków pracy dla osób uczestniczących bezpośrednio w pracy z materiałami jądrowymi, oraz likwidację obiektów jądrowych i nierozprzestrzenianie broni. Wymaga to uzyskania niezależnych dowodów naukowych, a kluczowy wkład w tym zakresie może zapewnić JRC. Wkład ten został uznany w komunikacie Komisji "Projekt przewodni strategii Europa 2020 Unia innowacji", w którym Komisja wyraziła zamiar wzmocnienia bazy faktograficznej dla celów stanowienia polityki poprzez działania JRC. Odpowiedzią JRC na to wyzwanie jest skupienie badań w dziedzinie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony materiałów i instalacji jądrowych na priorytetach politycznych Unii. Charakter tych prac należy doprecyzować z poszanowaniem wytycznych, które przyjmą instytucje europejskie, zwłaszcza na podstawie testów wytrzymałości elektrowni jądrowych. | |||||||
Poprawka 11 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 10 a preambuły (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(10a) Ponieważ obywatele europejscy muszą pozostać w centrum debat na szczeblu europejskim, należy w większej mierze włączyć Parlament Europejski w dyskusje i decyzje podejmowane w ramach programu Euratom. | ||||||||
Poprawka 12 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 11 preambuły | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(11) Dążąc do pogłębienia związków między nauką a społeczeństwem i wzmocnienia społecznego zaufania do nauki, program Euratomu powinien sprzyjać świadomemu zaangażowaniu obywateli i społeczeństwa obywatelskiego w sprawy badań naukowych i innowacji poprzez promowanie edukacji naukowej, zapewnienie szerszego dostępu do wiedzy naukowej, rozwój odpowiedzialnych agend w dziedzinie badań naukowych i innowacji, wychodzących naprzeciw obawom i oczekiwaniom obywateli i społeczeństwa obywatelskiego, a także poprzez ułatwienie ich uczestnictwa w działaniach realizowanych w ramach programu Euratomu. | (11) Dążąc do pogłębienia związków między nauką a społeczeństwem i wzmocnienia społecznego zaufania do nauki, program Euratomu powinien sprzyjać świadomemu zaangażowaniu obywateli i społeczeństwa obywatelskiego w sprawy badań naukowych i innowacji poprzez promowanie edukacji naukowej, zapewnienie szerszego dostępu do wiedzy naukowej, rozwój odpowiedzialnych agend w dziedzinie badań naukowych i innowacji, wychodzących naprzeciw obawom i oczekiwaniom obywateli i społeczeństwa obywatelskiego, a także poprzez ułatwienie ich uczestnictwa w działaniach realizowanych w ramach programu Euratomu. Powinno to ułatwić uatrakcyjnienie karier naukowych i badawczych dla nowego pokolenia naukowców, w szczególności gdy pochodzą oni z grup, których udział w badaniach jest zbyt mały. To świadome zaangażowanie obywateli w problematykę związaną z programem Euratom wymaga większego udziału Parlamentu Europejskiego jako przedstawiciela obywateli europejskich. | |||||||
Poprawka 13 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 13 preambuły | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(13) Program Euratomu powinien przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności zawodu naukowca w Unii. Należy uwzględnić Europejską kartę naukowca i Kodeks postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych, jak również inne stosowne dokumenty ramowe określone w kontekście europejskiej przestrzeni badawczej, szanując jednocześnie ich dobrowolny charakter. | (13) Program Euratomu powinien stanowić próbę promowania atrakcyjności zawodu naukowca w Unii i mieć za ogólny cel zwiększenie widoczności nauki w społeczeństwie, ale też zmierzać do zapobiegania wszelkim niedoborom umiejętności w Unii lub drenażowi mózgów z Unii do państw trzecich. Podczas gdy w Unii Europejskiej istnieją obecnie znaczne zasoby specjalistycznej wiedzy, jest niezmiernie ważne, aby nowe pokolenie naukowców w dziedzinie jądrowej miało doświadczenie we wszystkich aspektach badań jądrowych. Program Euratomu będzie obejmował także próby wniesienia na wszystkich poziomach europejskiej wartości dodanej dla wszystkich osób pragnących uczestniczyć w badaniach jądrowych. Należy odpowiednio uwzględnić Europejską kartę naukowca i Kodeks postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych, jak również inne stosowne dokumenty ramowe określone w kontekście europejskiej przestrzeni badawczej, szanując jednocześnie ich dobrowolny charakter. | |||||||
Poprawka 14 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 15 preambuły | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(15) W trakcie działań badawczych i innowacyjnych wspieranych przez program Euratomu powinny być przestrzegane podstawowe zasady etyczne. Należy uwzględnić opinie Europejskiej Grupy do spraw Etyki w Nauce i Nowych Technologiach. Prowadząc działania badawcze należy uwzględniać art. 13 TFUE, a także ograniczać wykorzystywanie zwierząt w badaniach i testach, a w dalszej perspektywie ostatecznie zaprzestać wykorzystywania zwierząt w tym celu. Wszystkie działania należy prowadzić przy zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi. | (15) W trakcie działań badawczych i innowacyjnych wspieranych przez program Euratomu należy przestrzegać zasad etycznych. Należy uwzględnić opinie Europejskiej Grupy do spraw Etyki w Nauce i Nowych Technologiach. Prowadząc działania badawcze należy uwzględniać art. 13 TFUE, a także zastępować, ograniczać oraz udoskonalić wykorzystywanie zwierząt w badaniach i testach. Wszystkie działania należy prowadzić przy zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi. | |||||||
Poprawka 15 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 16 preambuły | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(16) Należy wywrzeć większy wpływ poprzez połączenie finansowania z programu Euratomu i sektora prywatnego w ramach partnerstw publiczno-prywatnych w kluczowych obszarach, w których badania i innowacje mogłyby przyczynić się do osiągnięcia celów Unii w zakresie konkurencyjności. Szczególną uwagę należy zwrócić na zaangażowanie małych i średnich przedsiębiorstw. |
(16) Należy wywrzeć większy wpływ poprzez połączenie finansowania z programu Euratomu i sektora prywatnego w ramach partnerstw publiczno-prywatnych w kluczowych obszarach, w których badania i innowacje mogłyby przyczynić się do osiągnięcia celów Unii w zakresie konkurencyjności. Szczególną uwagę należy zwrócić na zaangażowanie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Potrzeba poprawy wykorzystania dostępnych środków wspólnotowych przez MŚP musi dotyczyć przedsiębiorstw pracujących w dziedzinie badań jądrowych w takim samym stopniu jak dotyczy przedsiębiorstw w innych dziedzinach. Ramy programu Euratomu powinny stanowić dla MŚP wsparcie na wszystkich etapach łańcucha innowacji, a w szczególności działalności bliższej rynkowi, między innymi poprzez wykorzystanie innowacyjnych instrumentów finansowych. Wsparcie takie powinno obejmować specjalny instrument MŚP oraz wszystkie dostosowane instrumenty finansowe, w ramach których powinny być przewidziane odpowiednie środki umożliwiające uwolnienie całego potencjału innowacyjnego MŚP i które staną się dostępne za pośrednictwem programu ramowego "Horyzont 2020", a także podobnych programów, takich jak Program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (2014-2020) (COSME). |
|||||||
Poprawka 16 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 17 preambuły | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(17) Program Euratomu powinien promować współpracę z państwami trzecimi, w szczególności w dziedzinie bezpieczeństwa, w oparciu o wspólne interesy i wzajemne korzyści. | (17) Program ten powinien w szczególności uwzględniać wszystkie obiekty jądrowe w graniczących z Unią państwach trzecich, a w szczególności te zlokalizowane na obszarach narażonych na klęski żywiołowe. Międzynarodowa współpraca w dziedzinie energetyki jądrowej powinna obejmować odpowiednie instrumenty służące zabezpieczeniu wzajemnych zobowiązań finansowych. W tym kontekście musi ona obejmować umowy w sprawie współpracy i dwustronne zobowiązania finansowe. | |||||||
Poprawka 17 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 19 preambuły | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(19) Potrzebę nowego podejścia do kontroli i zarządzania ryzykiem w finansowaniu badań naukowych przez Unię uznała Rada Europejska, wzywając dnia 4 lutego 2011 r. do ustalenia nowej równowagi między zaufaniem a kontrolą oraz między ponoszeniem ryzyka a unikaniem go. W swojej rezolucji z dnia 11 listopada 2010 r. w sprawie uproszczenia w realizacji programów ramowych w zakresie badań naukowych Parlament Europejski wezwał do pragmatycznego przejścia do administracyjnego i finansowego uproszczenia oraz stwierdził, że zarządzanie unijnym finansowaniem badań naukowych powinno w większym stopniu opierać się na zaufaniu do uczestników i odznaczać się większą tolerancją ryzyka. |
(19) Potrzebę nowego podejścia do kontroli i zarządzania ryzykiem w finansowaniu badań naukowych przez Unię uznała Rada Europejska, wzywając dnia 4 lutego 2011 r. do ustalenia nowej równowagi między zaufaniem a kontrolą oraz między ponoszeniem ryzyka a unikaniem go. Parlament Europejski wzywał do radykalnego uproszczenia unijnego finansowania badań i innowacji oraz wielokrotnie nawoływał do wprowadzenia zmian skutkujących znacznie większymi uproszczeniami administracyjnymi i finansowymi. W swojej rezolucji z dnia 11 listopada 2010 r. (1) w sprawie uproszczenia w realizacji programów ramowych w zakresie badań naukowych Parlament Europejski wezwał do pragmatycznego przejścia do administracyjnego i finansowego uproszczenia oraz stwierdził, że zarządzanie unijnym finansowaniem badań naukowych powinno w większym stopniu opierać się na zaufaniu do uczestników i odznaczać się większą tolerancją ryzyka. W swojej rezolucji z dnia 8 czerwca 2011 r. pt. "Inwestowanie w przyszłość: nowe wieloletnie ramy finansowe (WRF) na rzecz Europy konkurencyjnej, zrównoważonej i sprzyjającej integracji społecznej (2) Parlament Europejski wezwał ponadto do administracyjnego i finansowego uproszczenia unijnego systemu finansowania badań naukowych i innowacji, podkreślając, że każdemu zwiększeniu środków powinno towarzyszyć radykalne uproszczenie procedur finansowania. Program Euratom powinien również w należyty sposób uwzględniać takie obawy i zalecenia społeczności naukowej jak te wyrażone w sprawozdaniu końcowym grupy ekspertów "Ocena śródokresowa siódmego programu ramowego" z dnia 12 listopada 2010 r., a także w zielonej księdze Komisji z dnia 9 lutego 2011 r. pt. "Jak zmienić wyzwania w możliwości: wspólne ramy strategiczne dla finansowania unijnego na rzecz badań naukowych i innowacji". ________ |
|||||||
(1) Dz.U. C 74 E z 13.3.2012, s. 34. | ||||||||
(2) Dz.U. C 380 E z 11.12.2012, s. 89. | ||||||||
Poprawka 18 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 20 preambuły | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(20) W całym cyklu wydatkowania interes finansowy Unii powinny zabezpieczać proporcjonalne środki, obejmujące zapobieganie nieprawidłowościom, ich wykrywanie i badanie, odzyskiwanie środków straconych, niewłaściwie wypłaconych lub nieodpowiednio wykorzystanych oraz, w stosownych przypadkach, kary. Zmieniona strategia kontroli, przenosząca nacisk z minimalizacji poziomu błędu na kontrolę opartą na analizie ryzyka i na wykrywanie nadużyć finansowych, powinna ograniczyć obciążenia ponoszone przez uczestników w związku z kontrolą. | (20) W całym cyklu wydatkowania interes finansowy Unii powinny zabezpieczać niezbędne, proporcjonalne i skuteczne środki, obejmujące zapobieganie nieprawidłowościom, ich wykrywanie i badanie, odzyskiwanie środków straconych, niewłaściwie wypłaconych lub nieodpowiednio wykorzystanych oraz, w stosownych przypadkach, kary. Zmieniona strategia kontroli, przenosząca nacisk z minimalizacji poziomu błędu na kontrolę opartą na analizie ryzyka i na wykrywanie nadużyć finansowych, powinna ograniczyć obciążenia ponoszone przez uczestników w związku z kontrolą. | |||||||
Poprawka 19 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 25 preambuły | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(25) Artykuł 7 traktatu Euratom nakłada na Komisję odpowiedzialność za prowadzenie programu Euratomu. Dla celów realizacji programu Euratomu, z wyjątkiem jego działań bezpośrednich, Komisję wspiera komitet konsultacyjny państw członkowskich mający zapewnić właściwą koordynację z politykami krajowymi w obszarach objętych programem badawczo-szkoleniowym. | (25) Artykuł 7 traktatu Euratom nakłada na Komisję odpowiedzialność za prowadzenie programu Euratomu. Dla celów realizacji programu Euratomu, z wyjątkiem jego działań bezpośrednich, Komisję wspiera komitet konsultacyjny państw członkowskich mający zapewnić właściwą koordynację z politykami krajowymi w obszarach objętych programem badawczo-szkoleniowym oraz umocnienie silnych synergii i wzajemnego uzupełniania się europejskich, krajowych i regionalnych środków. Parlament Europejski powinien być zaangażowany w realizację przez Komisję programu Euratom. | |||||||
Poprawka 20 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 25 a preambuły (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(25a) Należy poprawić koordynację wydatkowania funduszy Unii i państw członkowskich przeznaczonych na badania i innowacje, aby zapewnić komplementarność, większy poziom skuteczności, a także większą widoczność i osiągnąć większą synergię budżetową. | ||||||||
Poprawka 21 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Punkt 29 a preambuły (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(29a) Następstwie wejścia w życie Traktatu z Lizbony i rozszerzenia kompetencji Parlamentu w kontekście procedury budżetowej należy omówić obowiązujące ramy prawne. | ||||||||
Poprawka 22 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 2 - litera e a) (nowa) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
ea) "małe i średnie przedsiębiorstwo (MŚP)" oznacza podmiot prawny spełniający kryteria określone w zaleceniu Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącym definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (1). ________ |
||||||||
(1) Dz.U. L 124 z 30.5.2003, s. 36. | ||||||||
Poprawka 23 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 1 | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
1. Ogólnym celem programu Euratomu jest poprawa bezpieczeństwa jądrowego, ochrony materiałów i instalacji jądrowych i ochrony przed promieniowaniem oraz wkład w długoterminową dekarbonizację systemu energetycznego w sposób bezpieczny i wydajny. Cel ogólny jest realizowany przez działania określone w załączniku I w formie działań pośrednich i bezpośrednich, dążących do osiągnięcia celów szczegółowych określonych w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu. | 1. Ogólnym celem programu Euratomu jest poprawa bezpieczeństwa jądrowego, ochrony materiałów i instalacji jądrowych i ochrony przed promieniowaniem oraz wkład w długoterminową dekarbonizację systemu energetycznego w sposób bezpieczny i wydajny, wniesienie wkładu w inne obszary badań związane z badaniami jądrowymi, takie jak badania medyczne, oraz zagwarantowanie długoterminowej przyszłości europejskich badań jądrowych. Cel ogólny jest realizowany przez działania określone w załączniku I w formie działań pośrednich i bezpośrednich, dążących do osiągnięcia celów szczegółowych określonych w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu. | |||||||
Poprawka 24 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 2 - litera a) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
a) wsparcie bezpiecznej eksploatacji systemów jądrowych; | a) wsparcie bezpiecznej eksploatacji wszystkich istniejących i przyszłych cywilnych systemów jądrowych; | |||||||
Poprawka 25 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 2 - litera c) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
c) wsparcie stworzenia i zrównoważonego rozwoju kompetencji w dziedzinie jądrowej na szczeblu Unii; | c) wsparcie środków niezbędnych do zapewnienia odpowiednio przygotowanych zasobów ludzkich oraz stworzenia i zrównoważonego rozwoju kompetencji w dziedzinie jądrowej na szczeblu Unii; | |||||||
Poprawka 26 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 2 - litera d) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
d) poprawa ochrony przed promieniowaniem; | d) wspieranie działalności badawczo-rozwojowej w dziedzinie ochrony przed promieniowaniem i starania na rzecz utrzymania jak najlepszego poziomu warunków pracy osób uczestniczących bezpośrednio w pracy z materiałami jądrowymi; | |||||||
Poprawka 27 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 2 - litera d a) (nowa) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
da) wkład w program badawczo-rozwojowy w wyniku zaleceń wymienionych w konkluzjach unijnych testów wytrzymałościowych (np. modelowanie sejsmiczne, badanie topnienia rdzenia itp.); | ||||||||
Poprawka 28 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 2 - litera d b) (nowa) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
db) wsparcie dla długoterminowego zrównoważonego rozwoju stosowania rozszczepienia jądrowego poprzez ulepszenia w zakresie wydłużenia czasu życia reaktorów lub projektowania nowych typów reaktorów; | ||||||||
Poprawka 29 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 2 - litera f) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
f) stworzenie podstaw dla przyszłych elektrowni termojądrowych poprzez opracowanie materiałów, technologii i projektu koncepcyjnego; | f) stworzenie podstaw dla przyszłych elektrowni termojądrowych i reaktorów rozszczepiających poprzez opracowanie materiałów, technologii i projektu koncepcyjnego; | |||||||
Poprawka 30 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 2 - litera g) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
g) sprzyjanie innowacji i konkurencyjności przemysłowej; | g) promowanie innowacji i wiodącej pozycji przemysłowej Europy w dziedzinie rozszczepienia i syntezy jądrowej; | |||||||
Poprawka 31 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 2 - litera g a) (nowa) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
ga) popieranie trzech priorytetów programu "Horyzont 2020": doskonała baza naukowa, wiodąca pozycja w przemyśle i wyzwania społeczne; | ||||||||
Poprawka 32 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 2 - litera h) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
h) zapewnienie dostępności i wykorzystania infrastruktury badawczej o znaczeniu paneuropejskim. | h) zapewnienie dostępności i wykorzystania infrastruktury badawczej o znaczeniu paneuropejskim, a także propagowanie rozwoju nowej infrastruktury; | |||||||
Poprawka 33 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 3 - litera a) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
a) poprawa bezpieczeństwa jądrowego, w tym: bezpieczeństwa paliwowego i bezpieczeństwa reaktora, gospodarowania odpadami i likwidacji, a także poprawa gotowości na wypadek awarii; | a) poprawa bezpieczeństwa jądrowego, w tym: bezpieczeństwa paliwowego i bezpieczeństwa reaktora, gospodarowania odpadami i likwidacji, poprawa gotowości na wypadek awarii, a także poprawa warunków pracy osób pracujących bezpośrednio z materiałem jądrowym lub zajmujących się bezpośrednimi następstwami incydentów związanych z bezpieczeństwem jądrowym, niezależnie od stopnia prawdopodobieństwa ich wystąpienia; | |||||||
Poprawka 34 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 3 - litera d) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
d) promowanie zarządzania wiedzą, edukacji i szkoleń; | d) promowanie zarządzania wiedzą, edukacji i szkoleń, w tym zwiększenie zaangażowania europejskich naukowców w badania jądrowe, a także przyciągnięcie naukowców spoza Unii; | |||||||
Poprawka 35 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 3 - litera e) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
e) Wspieranie polityki Unii w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony materiałów i instalacji jądrowych oraz przedmiotowych zmian w prawodawstwie Unii. | e) wspieranie polityki Unii w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony materiałów i instalacji jądrowych oraz przedmiotowych zmian w prawodawstwie Unii, łącznie z pracą nad stworzeniem uznawanych międzynarodowo norm bezpieczeństwa jądrowego dla reaktorów działających w oparciu o rozszczepienie; | |||||||
Poprawka 36 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 3 - litera e a) (nowa) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
ea) zaradzenie wszelkim brakom kompetencji w zakresie wiedzy fachowej w dziedzinie jądrowej oraz zapobieżenie wszelkim "wyciekom kompetencji" lub "drenażowi mózgów" naukowców w dziedzinie jądrowej z Unii; | ||||||||
Poprawka 37 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 3 - litera e b) (nowa) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
eb) uzupełnienie wszelkich wymaganych usprawnień z zakresu bezpieczeństwa zasugerowanych w efekcie testów wytrzymałościowych przeprowadzonych w odniesieniu do wszystkich reaktorów jądrowych w Unii i w graniczących z Unią państwach trzecich; należy się przy tym skoncentrować na wkładzie do programu R&D w oparciu o zalecenia wynikające z testów; | ||||||||
Poprawka 38 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 3 - litera e c) (nowa) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
ec) wspieranie uproszczeń programu "Horyzont 2020", ograniczenie narzuconych przez poprzednie programy ramowe obciążeń administracyjnych, w szczególności tych dotyczących MŚP, uczelni i mniejszych placówek naukowych. | ||||||||
Poprawka 39 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 4 | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
4. Program Euratomu realizuje się w sposób zapewniający, aby wspierane priorytety i działania odpowiadały zmieniającym się potrzebom i uwzględniały ewoluujący charakter nauki, technologii, innowacji, tworzenia polityki, rynków i społeczeństwa. | 4. Program Euratomu realizuje się w sposób zapewniający, aby wspierane priorytety i działania odpowiadały zmieniającym się potrzebom i uwzględniały ewoluujący charakter nauki, technologii, innowacji, tworzenia polityki, rynków i społeczeństwa, jak również bezpośrednie następstwa incydentów związanych z bezpieczeństwem jądrowym, niezależnie od niskiego prawdopodobieństwa ich wystąpienia. | |||||||
Poprawka 40 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 3 - ustęp 5 a (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
5a. Program Euratomu przyczynia się do realizacji planu EPSTE. Bezpośrednie i pośrednie działania w jego ramach powinny być spójne ze strategicznym programem badań trzech istniejących europejskich platform technologicznych w dziedzinie energii jądrowej: SNETP, IGDTP i MELODI. | ||||||||
Poprawka 101/rev2 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 4 - ustęp 1 - akapit pierwszy | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
1. Koperta finansowa realizacji programu Euratomu wynosi 1 788,889 mln EUR. Kwota ta jest podzielona w następujący sposób: |
1. W rozumieniu pkt 18 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia .../.... między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzaniu finansami (1) środki finansowe przeznaczone na realizację programu Euratomu wynoszą 1 603,329 mln EUR. Kwota ta stanowi główny punkt odniesienia dla Parlamentu Europejskiego i Rady podczas rocznej procedury budżetowej. Należy ją podzielić w następujący sposób: |
|||||||
a) działania pośrednie związane z programem badawczo-rozwojowym w zakresie syntezy jądrowej, 709,713 mln EUR; | a) działania pośrednie związane z programem badawczo-rozwojowym w zakresie syntezy jądrowej - 636,095 mln EUR; | |||||||
b) działania pośrednie związane z rozszczepieniem jądrowym, bezpieczeństwem jądrowym i ochroną przed promieniowaniem, 354,857 mln EUR; | b) działania pośrednie związane z rozszczepieniem jądrowym, bezpieczeństwem jądrowym i ochroną przed promieniowaniem, 318,048 mln EUR; | |||||||
c) działania bezpośrednie, 724,319 mln EUR. |
c) działania bezpośrednie,649,186 mln EUR. ________ |
|||||||
(1) Dz.U. C ... | ||||||||
Poprawka 45 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 4 - ustęp 1 - akapit drugi | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
W ramach realizacji działań pośrednich programu Euratomu, na wydatki administracyjne Komisji przeznacza się nie więcej niż 13,5 %. | W ramach realizacji działań pośrednich programu Euratomu, na wydatki administracyjne Komisji przeznacza się nie więcej niż 7 %. | |||||||
Poprawka 46 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 4 - ustęp 1 a (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
1a. Projekt ITER powinien zostać włączony w program Euratomu i być finansowany ze środków WRF w pełny i przejrzysty sposób. | ||||||||
Aspekty projektu nie związane bezpośrednio z badaniami i szkoleniami nie muszą być uwzględnione w niniejszym finansowaniu w ramach programu Euratomu. | ||||||||
Poprawka 47 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 4 - ustęp 1 b (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
1b. Roczne środki zatwierdza Parlament Europejski i Rada, nie naruszając przepisów rozporządzenia ustanawiającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 oraz IIA. | ||||||||
Poprawka 48 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 4 - ustęp 4 a (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
4a. Wspólnota dąży do szerszego i częstszego wykorzystywania funduszy strukturalnych w badaniach jądrowych oraz zapewnia korzystanie z tych funduszy w zgodzie z priorytetami Wspólnoty w dziedzinie badań. | ||||||||
Poprawka 49 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 7 - ustęp 3 - akapit pierwszy | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
3. Fundusz gwarancyjny dla uczestników ustanowiony zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr XX/2012 [zasady uczestnictwa i upowszechniania] zastępuje i stanowi następstwo funduszy gwarancyjnych dla uczestników ustanowionych zgodnie z rozporządzeniem (Euratom) nr 1908/2006 i rozporządzeniem (Euratom) nr XX/XX [zasady uczestnictwa programu Euratomu 2012-2013]. | 3. Fundusz gwarancyjny dla uczestników ustanowiony zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr XX/2012 [zasady uczestnictwa i upowszechniania] zastępuje i stanowi następstwo funduszy gwarancyjnych dla uczestników ustanowionych zgodnie z rozporządzeniem (Euratom) nr 1908/2006 i rozporządzeniem (Euratom) nr 139/2012. | |||||||
Poprawka 50 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 7 - ustęp 3 - akapit drugi | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
Wszelkie kwoty z funduszy gwarancyjnych dla uczestników ustanowionych zgodnie z rozporządzeniem (Euratom) nr 1908/ 2006 i rozporządzeniem (Euratom) nr XX/XX [zasady uczestnictwa w programie Euratomu 2012-2013] z dniem 31 grudnia 2013 r. przenosi się do funduszu gwarancyjnego dla uczestników. Uczestnicy w działaniach realizowanych na mocy decyzji XX/XX [program Euratomu 2012-2013], którzy podpisali umowy o udzielenie dotacji po dniu 31 grudnia 2013 r. przekazują swój wkład na rzecz funduszu gwarancyjnego dla uczestników. | Wszelkie kwoty z funduszy gwarancyjnych dla uczestników ustanowionych zgodnie z rozporządzeniem (Euratom) nr 1908/ 2006 i rozporządzeniem (Euratom) nr 139/2012 z dniem 31 grudnia 2013 r. przenosi się do funduszu gwarancyjnego dla uczestników. Uczestnicy w działaniach realizowanych na mocy decyzji 2012/94/Euratom, którzy podpisali umowy o udzielenie dotacji po dniu 31 grudnia 2013 r. przekazują swój wkład na rzecz funduszu gwarancyjnego dla uczestników. | |||||||
Poprawka 51 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 8 - ustęp 2 a (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
2a. Programy ukierunkowane na zwiększenie zakresu zarówno obecnie trwających, jak i planowanych badań innowacyjnych należy udostępnić tak, aby badania jądrowe znalazły się na ich wykazach możliwych do zgłoszenia kategorii badań. Należy rozbudować przepisy dotyczące udziału programu Eureka Eurostars i działań "Marie Curie", tak aby mogły w nich uczestniczyć MŚP biorące udział w badaniach jądrowych. | ||||||||
Poprawka 52 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 9 | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
Program Euratomu zapewnia skuteczne promowanie równouprawnienia płci oraz uwzględnianie wymiaru płci w działaniach w zakresie badań naukowych i innowacji. | Program Euratomu zapewnia skuteczne promowanie równouprawnienia płci oraz uwzględnianie wymiaru płcioraz wspiera cel programu "Horyzont 2020" polegający na zajmowaniu się sprawami płci jako zagadnieniem przekrojowym w celu naprawienia nierówności pomiędzy mężczyznami i kobietami. | |||||||
Poprawka 53 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 10 - ustęp 1 - akapit drugi | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
Szczególną uwagę należy zwrócić na zasadę proporcjonalności, prawo do prywatności, prawo do ochrony danych osobowych, prawo do zdrowia fizycznego i psychicznego osób, prawo do niedyskryminacji oraz konieczność zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi. | Szczególną uwagę należy zwrócić na zasadę proporcjonalności, zasadę ochrony godności ludzkiej, zasadę prymatu istoty ludzkiej, prawo do prywatności, prawo do ochrony danych osobowych, prawo do zdrowia fizycznego i psychicznego istoty ludzkiej, prawo do niedyskryminacji oraz konieczność zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi. | |||||||
Poprawka 54 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 11 - ustęp 2 - akapit drugi | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
Wieloletni program prac uwzględnia również istotne działania badawcze prowadzone przez państwa członkowskie, państwa stowarzyszone oraz organizacje europejskie i międzynarodowe. Są one aktualizowane w miarę potrzeb. | Wieloletni program prac przedkłada się Radzie Gubernatorów JRC oraz przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Uwzględnia on istotne działania badawcze prowadzone przez państwa członkowskie, państwa stowarzyszone oraz organizacje europejskie i międzynarodowe, by unikać jakiegokolwiek powielania działań badawczych w Europie i optymalnie wykorzystywać zasoby finansowe. Jest on aktualizowany w miarę potrzeb. | |||||||
Poprawka 55 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 11 - ustęp 3 | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
3. Programy prac uwzględniają sytuację w obszarze nauki, technologii i innowacji na szczeblu krajowym, unijnym i międzynarodowym oraz odpowiednie zmiany polityczne, rynkowe i społeczne. Są one aktualizowane w miarę potrzeb. | 3. Programy prac uwzględniają sytuację w obszarze nauki, technologii i innowacji na szczeblu krajowym, unijnym i międzynarodowym oraz odpowiednie zmiany polityczne, rynkowe i społeczne. Są one aktualizowane w miarę potrzeb, przy czym pamiętać należy o celach i założeniach programu "Horyzont 2020". | |||||||
Poprawka 56 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 14 | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
Szczególną uwagę zwraca się na odpowiednie uczestnictwo małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w programie Euratomu oraz na oddziaływanie tego programu na takie przedsiębiorstwa w zakresie innowacji. W ramach określonych uzgodnieniami dotyczącymi oceny i monitorowania przeprowadza się jakościowe i ilościowe oceny uczestnictwa MŚP. | 1. Szczególną uwagę zwraca się na odpowiednie uczestnictwo małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w programie Euratomu oraz na oddziaływanie tego programu na takie przedsiębiorstwa w zakresie innowacji. W ramach określonych uzgodnieniami dotyczącymi oceny i monitorowania przeprowadza się jakościowe i ilościowe oceny uczestnictwa MŚP. | |||||||
2. Z uwagi na znaczenie sektora MŚP dla europejskiej gospodarki i niedostateczny obecnie udział MŚP w przemyśle jądrowym program Euratom powinien stanowić wsparcie dla wszelkich wysiłków mających na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych nałożonych na MŚP zgodnie z założeniami programu "Horyzont 2020". | ||||||||
Poprawka 57 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 16 - ustęp 1 - akapit pierwszy - litera c a) (nowa) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
ca) zwalczanie wszelkich form rozprzestrzeniania broni jądrowej i handlu nią; | ||||||||
Poprawka 58 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 16 - ustęp 1 - akapit pierwszy - litera c b) (nowa) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
cb) wspieranie międzynarodowych wysiłków w kontekście stworzenia wspólnych międzynarodowych norm bezpieczeństwa; | ||||||||
Poprawka 59 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 16 - ustęp 1 - akapit pierwszy - litera c c) (nowa) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
cc) przyczynianie się do poprawy jakości wymiany wiedzy. | ||||||||
Poprawka 60 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 16 - ustęp 2 - akapit trzeci a (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
Szczególną uwagę poświęca się wszystkim reaktorom i obiektom jądrowym, które są zlokalizowane w państwach trzecich, lecz których położenie geograficzne jest bardzo bliskie terytoriom państw członkowskich, zwłaszcza jeśli takie reaktory i obiekty znajdują się blisko obszarów o niebezpiecznym położeniu pod względem geograficznym lub geologicznym. | ||||||||
Poprawka 61 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 17 - ustęp 2 - litera a) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
a) inicjatywy na rzecz zwiększania świadomości i ułatwiania dostępu do finansowania w ramach programu Euratomu, kierowane w szczególności do regionów lub grup uczestników, którzy nie są w wystarczającym stopniu reprezentowani; | a) inicjatywy na rzecz zwiększania świadomości i ułatwiania dostępu do finansowania w ramach programu Euratomu, kierowane w szczególności do regionów lub grup uczestników, którzy nie są w wystarczającym stopniu reprezentowani, oraz w szczególności do MŚP w celu zwiększenia przyjmowania przez nie dostępnych środków oraz ich udziału w odpowiednich programach. | |||||||
Poprawka 62 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 17 - ustęp 2 - akapit pierwszy a (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
O próbach większego uproszczenia, jeśli chodzi o uczestnictwo, informuje się wszystkich uczestników, w tym MŚP i instytucje akademickie. | ||||||||
Poprawka 63 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 19 - ustęp 1 | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
1. Komisja przyjmuje odpowiednie środki zapewniające, w trakcie realizacji działań finansowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, ochronę interesów finansowych Unii przez stosowanie środków zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i innym nielegalnym działaniom, przez skuteczne kontrole oraz, w razie wykrycia nieprawidłowości, przez odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych a także, w stosownych przypadkach, przez skuteczne, proporcjonalne i odstraszające kary. | 1. Komisja przyjmuje odpowiednie środki zapewniające, w trakcie realizacji działań finansowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, ochronę interesów finansowych Unii przez stosowanie środków zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i innym nielegalnym działaniom, przez skuteczne kontrole oraz, w razie wykrycia nieprawidłowości, przez odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych a także, w stosownych przypadkach, przez skuteczne, proporcjonalne i odstraszające kary. Parlament Europejski jest informowany o takich środkach. | |||||||
Poprawka 64 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 19 - ustęp 2 - akapit pierwszy | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
2. Komisja lub jej przedstawiciele oraz Trybunał Obrachunkowy mają uprawnienia do audytu, na podstawie dokumentacji i na miejscu, wobec wszystkich beneficjentów dotacji, wykonawców i podwykonawców, którzy otrzymują od Unii środki na podstawie niniejszego rozporządzenia. | 2. Parlament Europejski, Komisja lub jej przedstawiciele oraz Trybunał Obrachunkowy mają uprawnienia do audytu, na podstawie dokumentacji i na miejscu, wobec wszystkich beneficjentów dotacji, wykonawców i podwykonawców, którzy otrzymują od Unii środki na podstawie niniejszego rozporządzenia. | |||||||
Poprawka 65 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 19 - ustęp 4 | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
4. Nie naruszając przepisów ust. 1, 2 i 3, w umowach o współpracy z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi, umowach o udzielenie dotacji, decyzjach o udzieleniu dotacji i zamówieniach wynikających z wdrożenia niniejszego rozporządzenia wyraźnie upoważnia się Komisję, Trybunał Obrachunkowy i OLAF do prowadzenia takich audytów, kontroli i inspekcji na miejscu. | 4. Nie naruszając przepisów ust. 1, 2 i 3, w umowach o współpracy z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi, umowach o udzielenie dotacji, decyzjach o udzieleniu dotacji i zamówieniach wynikających z wdrożenia niniejszego rozporządzenia wyraźnie upoważnia się Komisję, Trybunał Obrachunkowy i OLAF do prowadzenia takich audytów, kontroli i inspekcji na miejscu. Parlament Europejski jest niezwłocznie informowany o wynikach tych audytów. | |||||||
Poprawka 66 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 21 - ustęp 1 - akapit drugi | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
Do 31 maja 2017 r. oraz z uwzględnieniem oceny ex-post siódmego programu ramowego Euratomu ustanowionego decyzją 2006/970/Euratom oraz programu Euratomu (2012-2013) ustanowionego decyzją 20XX/XX/Euratom, która ma zostać zakończona do końca 2015 r., Komisja dokonuje z pomocą niezależnych ekspertów śródokresowej oceny programu Euratomu, dotyczącej osiągnięcia celów pod względem wyników i postępów w zakresie oddziaływania oraz dalszej stosowności wszystkich środków, skuteczności i wykorzystania zasobów, potencjału dalszego uproszczenia i europejskiej wartości dodanej. Ocena uwzględnia ponadto wkład środków w osiągnięcie unijnych priorytetów w zakresie inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz osiągnięcie wyników dotyczących długoterminowych skutków wcześniejszych środków. | Do 31 maja 2016 r. oraz z uwzględnieniem oceny ex-post siódmego programu ramowego Euratomu ustanowionego decyzją 2006/970/Euratom oraz programu Euratomu (2012-2013) ustanowionego decyzją 2012/93/Euratom, która ma zostać zakończona do końca 2015 r., Komisja dokonuje z pomocą niezależnych ekspertów śródokresowej oceny programu Euratomu, dotyczącej osiągnięcia celów pod względem wyników i postępów w zakresie oddziaływania oraz dalszej stosowności wszystkich środków, skuteczności i wykorzystania zasobów, potencjału dalszego uproszczenia i europejskiej wartości dodanej. Ocena ta uwzględnia również aspekty dotyczące dostępu do finansowania przeznaczonego na poszerzenie zakresu doskonałości unijnej bazy naukowej i innowacyjnej dla MŚP oraz na promowanie równowagi płci. Ocena uwzględnia ponadto wkład środków w osiągnięcie unijnych priorytetów w zakresie inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz osiągnięcie wyników dotyczących długoterminowych skutków wcześniejszych środków. | |||||||
Poprawka 67 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Artykuł 21 - ustęp 4 | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
4. Państwa członkowskie dostarczają Komisji wszelkich danych i informacji koniecznych do oceny i monitorowania przedmiotowych środków. | 4. Państwa członkowskie dostarczają Parlamentowi Europejskiemu i Komisji wszelkich danych i informacji koniecznych do oceny i monitorowania przedmiotowych środków. | |||||||
Poprawka 68 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik I - część 1 - ustęp 2 | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
Program Euratomu przyczyni się do wzmocnienia ram badań i innowacji w dziedzinie jądrowej oraz do koordynacji wysiłków badawczych państw członkowskich, co pozwoli zapobiec powielaniu, utrzymać masę krytyczną w kluczowych obszarach oraz zapewnić optymalne wykorzystanie finansowania publicznego. | Program Euratomu przyczyni się do wzmocnienia ram badań i innowacji w dziedzinie jądrowej oraz do koordynacji wysiłków badawczych państw członkowskich, co pozwoli zapobiec powielaniu, zapewnić unijną wartość dodaną, utrzymać kluczowe kompetencje i masę krytyczną w kluczowych obszarach oraz zapewnić optymalne wykorzystanie finansowania publicznego. | |||||||
Poprawka 69 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik I - część 1 - ustęp 3 | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
Strategia rozwoju energii termojądrowej jako realnej opcji dla komercyjnej, bezemisyjnej produkcji energii będzie rozwijać się zgodnie z planem działania obejmującym najważniejsze etapy, którego celem jest osiągnięcie produkcji energii elektrycznej do 2050 r. W celu realizacji tej strategii przeprowadzona zostanie radykalna restrukturyzacja prac nad syntezą jądrową w Unii, obejmująca zarządzanie, finansowanie i kierowanie, zapewniająca przeniesienie nacisku z samych badań na projektowanie, budowę i eksploatację w przyszłości instalacji takich jak ITER, DEMO i nowych instalacji wykraczających poza nie. Wymaga to bliskiej współpracy całego środowiska zajmującego się syntezą jądrową w Unii, Komisji i krajowych agencji finansujących. | Strategia rozwoju energii termojądrowej jako realnej opcji dla komercyjnej, bezemisyjnej produkcji energii będzie rozwijać się zgodnie z planem działania obejmującym najważniejsze etapy, którego celem jest osiągnięcie produkcji energii elektrycznej do 2050 r. W celu realizacji tej strategii przeprowadzona zostanie restrukturyzacja prac nad syntezą jądrową w Unii, obejmująca zarządzanie i kierowanie, zapewniająca przeniesienie nacisku z samych badań na projektowanie, budowę i eksploatację w przyszłości instalacji takich jak ITER, DEMO i nowych instalacji wykraczających poza nie. Wymaga to bliskiej współpracy całego środowiska zajmującego się syntezą jądrową w Unii, Komisji i państw członkowskich. | |||||||
Poprawka 70 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik I - część 2 - punkt 2.1 - litera (d) - nagłówek | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(d) Poprawa ochrony przed promieniowaniem (doskonała baza naukowa, wyzwania społeczne) | (d) Wspieranie działalności badawczo-rozwojowej w dziedzinie ochrony przed promieniowaniem (doskonała baza naukowa, wyzwania społeczne) | |||||||
Poprawka 71 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik I - część 2 - punkt 2.1 - litera (e) - ustęp - 1 (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
Wspieranie działań na rzecz wspólnej realizacji projektu ITER jako międzynarodowej infrastruktury badawczej: Wspólnota jako gospodarz projektu ponosić będzie szczególną odpowiedzialność w ramach organizacji ITER i odegra pierwszoplanową rolę, w szczególności w odniesieniu do przygotowania lokalizacji, powołania organizacji ITER, zarządzania i rekrutacji pracowników oraz ogólnego wsparcia technicznego i administracyjnego. | ||||||||
Wspieranie działań w zakresie zarządzania projektem uzgodnionych w decyzji Rady XXXX/XXX/UE [w sprawie przyjęcia dodatkowego programu badawczego na potrzeby projektu ITER (2014-2018)]. | ||||||||
Poprawka 72 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik I - część 2 - punkt 2.1 - litera (i) - ustęp 1 a (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
Podmiot prawny wspiera wszelkie wysiłki na rzecz dalszej realizacji projektu JET po zakończeniu jego fazy doświadczalnej w 2015 r. i - tam, gdzie to możliwe - wszelkie wysiłki służące przyciągnięciu międzynarodowych partnerów w celu zapewnienia dodatkowego finansowania. Wysiłki te powinny obejmować obustronne umowy dotyczące przyszłego zaangażowania Unii w projekt DEMO oraz projekty dotyczące innych planowanych reaktorów fuzyjnych. | ||||||||
Poprawka 73 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik I - część 2 - punkt 2.2 - ustęp 1 | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
Działania jądrowe JRC mają na celu wsparcie realizacji dyrektyw Rady 2009/71/Euratom i 2011/70/Euratom oraz konkluzji Rady, zgodnie z którymi priorytetem jest zapewnienie najwyższej jakości bezpieczeństwa jądrowego i ochrony materiałów i instalacji jądrowych w Unii i na arenie międzynarodowej. JRC zmobilizuje niezbędne zdolności i wiedzę fachową w celu oceny i poprawy bezpieczeństwa instalacji jądrowych oraz pokojowego wykorzystania energii jądrowej i innych zastosowań niepolegających na rozszczepieniu, w celu zapewnienia bazy naukowej dla stosownego prawodawstwa Unii oraz, w stosownych przypadkach, w celu reagowania zgodnie ze swoją misją i kompetencjami na incydenty i wypadki jądrowe. W tym celu JRC będzie prowadzić badania i oceny, dostarczać referencji i norm oraz prowadzić specjalne szkolenia i działania edukacyjne. W stosownych wypadkach należy dążyć do uzyskania synergii z platformą technologiczną na rzecz zrównoważonej energetyki jądrowej (SNETP). | Działania jądrowe JRC mają na celu wsparcie realizacji dyrektyw Rady 2009/71/Euratom i 2011/70/Euratom oraz konkluzji Rady, zgodnie z którymi priorytetem jest zapewnienie najwyższej jakości bezpieczeństwa jądrowego i ochrony materiałów i instalacji jądrowych w Unii i na arenie międzynarodowej. JRC zmobilizuje w szczególności niezbędne zdolności i wiedzę fachową, by wnieść wkład w działalność badawczo-rozwojową w dziedzinie bezpieczeństwa instalacji jądrowych oraz pokojowego wykorzystania energii jądrowej i innych zastosowań niepolegających na rozszczepieniu, w celu zapewnienia bazy naukowej dla stosownego prawodawstwa Unii oraz, w stosownych przypadkach, w celu reagowania zgodnie ze swoją misją i kompetencjami na incydenty i wypadki jądrowe. W tym celu JRC będzie prowadzić badania i oceny, dostarczać referencji i norm oraz prowadzić specjalne szkolenia i działania edukacyjne. Należy obowiązkowo dążyć do uzyskania synergii z platformą technologiczną na rzecz zrównoważonej energetyki jądrowej (SNETP), by optymalnie wykorzystywać zasoby ludzkie i finansowe przeznaczane w Europie na działalność badawczo-rozwojową w dziedzinie energii jądrowej. JRC będzie pamiętać o opublikowanych wynikach testów wytrzymałościowych przeprowadzonych w 2011 r. w odniesieniu do wszystkich istniejących reaktorów jądrowych zgodnie z obowiązującymi regulacjami Unii. | |||||||
Poprawka 74 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik I - część 2 - punkt 2.2 - litera (a) - nagłówek | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(a) Poprawa bezpieczeństwa jądrowego, w tym: bezpieczeństwa paliwowego i bezpieczeństwa reaktora, gospodarowania odpadami i likwidacji, a także poprawa gotowości na wypadek awarii. | (a) Poprawa bezpieczeństwa jądrowego, w tym: bezpieczeństwa paliwowego i bezpieczeństwa reaktora, gospodarowania odpadami i likwidacji, a także poprawa warunków pracy osób pracujących z materiałami jądrowymi oraz gotowości na wypadek awarii. | |||||||
Poprawka 77 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik I - część 2 - punkt 2.2 - litera (a) - ustęp - 1 (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
Ze względu na postęp naukowy i wymogi bezpieczeństwa wycofanie z eksploatacji i rozbiórka instalacji jądrowych stanowią obiecujące rynki. Unia musi mieć do dyspozycji najlepsze technologie w tej dziedzinie, wymagającej coraz bardziej zaawansowanych technik (cięcie w wodzie, cięcie laserowe, roboty najnowszej generacji, by unikać interwencji ze strony ludzi itd.). | ||||||||
Poprawka 75 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik I - część 2 - punkt 2.2 - litera (a) - ustęp 1 - wprowadzenie | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
JRC przyczyni się do opracowania narzędzi i metod pozwalających na uzyskanie wysokich norm bezpieczeństwa dla reaktorów jądrowych i cykli paliwowych mających znaczenie dla Europy. Narzędzia i metody obejmą: | W ścisłym porozumieniu z właściwymi podmiotami badawczymi w Unii, JRC przyczyni się do opracowania narzędzi i metod pozwalających na uzyskanie wysokich norm bezpieczeństwa dla reaktorów jądrowych i cykli paliwowych mających znaczenie dla Europy. Narzędzia i metody obejmą: | |||||||
Poprawka 76 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik I - część 2 - punkt 2.2 - litera (a) - ustęp 1 - punkt (1) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(1) analizy i modelowanie poważnych wypadków oraz metodykę oceny marginesów bezpieczeństwa eksploatacji instalacji jądrowych; wsparcie opracowania wspólnego europejskiego podejścia do oceny zaawansowanych cykli paliwowych i projektów; oraz analizę i upowszechnianie wniosków wyciągniętych z doświadczeń z eksploatacji. JRC powinno wzmacniać repozytorium informacji zwrotnych na temat doświadczeń operacyjnych w zakresie elektrowni jądrowych ("European Clearinghouse on NPP Operational Experience Feedback"), w celu reagowania na zagrożenia dla bezpieczeństwa jądrowego po awarii elektrowni Fukushima; | (1) analizy i modelowanie poważnych wypadków oraz metodykę oceny marginesów bezpieczeństwa eksploatacji instalacji jądrowych; wsparcie opracowania wspólnego europejskiego podejścia do oceny zaawansowanych cykli paliwowych i projektów oraz analizę i upowszechnianie wniosków wyciągniętych z doświadczeń z eksploatacji. JRC powinno kontynuować działalność repozytorium informacji zwrotnych na temat doświadczeń operacyjnych w zakresie elektrowni jądrowych ("European Clearinghouse on NPP Operational Experience Feedback") w celu reagowania na zagrożenia dla bezpieczeństwa jądrowego po awarii elektrowni Fukushima, nadal odwołując się do wiedzy specjalistycznej państw członkowskich w tej dziedzinie; | |||||||
Poprawka 78 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik I - część 2 - punkt 2.2 - litera (c) - ustęp 1 | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
JRC będzie nadal rozwijać bazę naukową dla celów bezpieczeństwa jądrowego i ochrony materiałów i instalacji jądrowych. Szczególny nacisk zostanie położony na badania nad podstawowymi właściwościami aktynowców, materiałów strukturalnych i jądrowych. Wspierając normalizację na szczeblu Unii, JRC zapewni nowoczesne normy, dane referencyjne i pomiary w dziedzinie jądrowej, łącznie z opracowaniem i realizacją stosownych baz danych i narzędzi oceny. JRC będzie wspierać dalszy rozwój zastosowań medycznych, a mianowicie rozwój nowych terapii walki z rakiem opartych na promieniowaniu alfa. | JRC będzie nadal rozwijać bazę naukową dla celów bezpieczeństwa jądrowego i ochrony materiałów i instalacji jądrowych. Szczególny nacisk zostanie położony na badania nad podstawowymi właściwościami aktynowców, materiałów strukturalnych i jądrowych. Wspierając normalizację na szczeblu Unii, JRC zapewni nowoczesne normy, dane referencyjne i pomiary w dziedzinie jądrowej, łącznie z opracowaniem i realizacją stosownych baz danych i narzędzi oceny. JRC będzie wspierać dalszy rozwój zastosowań medycznych, a mianowicie rozwój nowych terapii walki z rakiem opartych na promieniowaniu alfa. JRC będzie pamiętać o celach "Horyzontu 2020", a także o potrzebie unikania niedoborów kompetencji w Europie lub drenażu mózgów. | |||||||
Poprawka 79 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik I - część 2 - punkt 2.2 - litera (e) - ustęp 1 | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
JRC będzie rozwijać swoje kompetencje w zakresie zapewniania niezależnych dowodów naukowych i technicznych, niezbędnych dla wspierania zmieniającego się prawodawstwa Unii w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony materiałów i instalacji jądrowych. | JRC będzie rozwijać swoje kompetencje w zakresie zapewniania niezależnych dowodów naukowych i technicznych, niezbędnych dla wspierania zmieniającego się prawodawstwa Unii w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony materiałów i instalacji jądrowych oraz propagowania wyższych standardów na szczeblu międzynarodowym. Charakter tych prac należy doprecyzować z poszanowaniem kierunków polityki, które przyjmą instytucje unijne, zwłaszcza na podstawie testów wytrzymałości elektrowni jądrowych. | |||||||
Poprawka 80 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik I - część 3 - ustęp 1 | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
Aby osiągnąć cele ogólne program Euratomu będzie wspierać działania dodatkowe (pośrednie i bezpośrednie, obejmujące koordynację i promowanie wspólnego programowania) zapewniające synergię nakładów badawczych w celu rozwiązania wspólnych wyzwań (takich jak materiały, technologie chłodzenia, referencyjne dane w dziedzinie jądrowej, modelowanie i symulacje, zdalna obsługa, gospodarowanie odpadami, ochrona przed promieniowaniem). | Aby osiągnąć cele ogólne program Euratomu będzie wspierać działania dodatkowe (pośrednie i bezpośrednie, obejmujące ochronę pracowników, koordynację i promowanie wspólnego programowania) zapewniające synergię nakładów badawczych w celu rozwiązania wspólnych wyzwań (takich jak materiały, technologie chłodzenia, referencyjne dane w dziedzinie jądrowej, modelowanie i symulacje, zdalna obsługa, gospodarowanie odpadami, ochrona przed promieniowaniem). | |||||||
Poprawka 81 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik I - część 4 - ustęp 2 | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
Program Euratomu może przyczynić się do instrumentu dłużnego i kapitałowego opracowanego na mocy programu ramowego "Horyzont 2020", który zostanie rozszerzony o cele, o których mowa w art. 3. | Program Euratomu może przyczynić się do instrumentu dłużnego i kapitałowego opracowanego na mocy programu ramowego "Horyzont 2020", który zostanie rozszerzony o cele, o których mowa w art. 3, dzięki czemu zwiększy równocześnie widoczność i zaangażowanie MŚP. | |||||||
Poprawka 82 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik I - część 4 - ustęp 2 a (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
Ponieważ w ostatecznym rozrachunku badania podstawowe mogą mieć zastosowanie w dziedzinie energii jądrowej, a także w innych obszarach badań objętych programem "Horyzont 2020", badania te mogą być finansowane ze środków programu Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERBN). | ||||||||
Poprawka 83 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik II - część 1 - litera (d a) (nowa) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(da) wkład w program R&D w wyniku zaleceń wymienionych w konkluzjach unijnych testów wytrzymałościowych, takich jak modelowanie sejsmiczne lub symulacje topnienia rdzenia | ||||||||
- odsetek finansowanych projektów, które mogą ułatwić stosowanie niniejszych zaleceń. | ||||||||
Poprawka 84 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik II - część 1 - litera (d b) (nowa) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(db) wsparcie dla długoterminowego zrównoważonego rozwoju stosowania rozszczepienia jądrowego poprzez ulepszenia w zakresie wydłużenia czasu życia reaktorów lub projektowania nowych typów reaktorów | ||||||||
- odsetek finansowanych projektów, które mogą mieć wyraźny wpływ w zakresie wydłużenia czasu życia reaktorów lub projektowania nowych typów reaktorów. | ||||||||
Poprawka 85 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik II - część 1 - litera (e) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
(e) Dążenie do wykazania wykonalności wykorzystania syntezy jądrowej jako źródła energii poprzez wykorzystanie istniejących i nowopowstałych instalacji termojądrowych; | (e) Dążenie do wykazania wykonalności wykorzystania syntezy jądrowej jako źródła energii poprzez wykorzystanie istniejących i nowo powstałych instalacji termojądrowych i opracowanie materiałów, technologii i projektu koncepcyjnego; | |||||||
Poprawka 86 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik II - część 2 - ustęp 2 - punktor pierwszy | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
Poprawa bezpieczeństwa jądrowego, w tym: bezpieczeństwa paliwowego i bezpieczeństwa reaktora, gospodarowania odpadami i likwidacji; i gotowości na wypadek awarii; | Poprawa bezpieczeństwa jądrowego, w tym: bezpieczeństwa paliwowego i bezpieczeństwa reaktora, gospodarowania odpadami i likwidacji; ochrony pracowników i gotowości na wypadek awarii; | |||||||
Poprawka 87 | ||||||||
Wniosek dotyczący rozporządzenia | ||||||||
Załącznik II - część 2 - ustęp 1 - punktor piąty a (nowy) | ||||||||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |||||||
zapobieganie deficytowi kompetencji w kluczowych dziedzinach naukowych i inżynieryjnych. |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2016.436.76 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie programu badawczo-szkoleniowego Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (2014-2018) uzupełniającego "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (COM(2011)0812 - C7-0009/2012 - 2011/0400(NLE)). |
Data aktu: | 19/11/2013 |
Data ogłoszenia: | 24/11/2016 |