Sprawozdanie zamykające sporządzone na mocy decyzji Rady (UE) 2015/1889 w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu z dniem 1 stycznia 2016 r. wraz z odpowiedzią funduszu i Europolu.

SPRAWOZDANIE
zamykające sporządzone na mocy decyzji Rady (UE) 2015/1889 w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu z dniem 1 stycznia 2016 r. wraz z odpowiedzią funduszu i Europolu

(2016/C 449/27)

(Dz.U.UE C z dnia 1 grudnia 2016 r.)

WPROWADZENIE

1.
Fundusz emerytalny Europolu (zwany dalej "funduszem", inaczej "EPF") został ustanowiony na mocy art. 37 dodatku 6 dawnego regulaminu pracowniczego Europejskiego Urzędu Policji z siedzibą w Hadze (Europolu). Przepisy wykonawcze dotyczące funduszu zostały ustanowione aktem Rady z dnia 12 marca 1999 r. 1  i zmienione decyzją Rady 2011/400/UE 2 . Celem funduszu jest finansowanie i wypłacanie świadczeń emerytalnych i rentowych pracownikom zatrudnionym przez Europol zanim został on przekształcony w agencję europejską z dniem 1 stycznia 2010 r. W dniu 8 października 2015 r. Rada podjęła decyzję o rozwiązaniu funduszu z dniem 1 stycznia 2016 r. i o powierzeniu pozostałych zadań Europolowi 3 . Zarząd funduszu przygotował sprawozdanie, w którym wykazano sytuację funduszu w zakresie aktywów i zobowiązań na dzień zakończenia działalności ("sprawozdanie zamykające") 4 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę stosowanych przez fundusz wewnętrznych mechanizmów kontrolnych. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów 5  oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
SPRAWOZDANIE NIEZALEŻNEGO KONTROLERA
3. Na podstawie art. 3 decyzji Rady (UE) 2015/1889 z dnia 8 października 2015 r. w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu Trybunał skontrolował sprawozdanie zamykające funduszu na dzień 1 stycznia 2016 r.
Zadania zarządu
4. Zarząd funduszu odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania zamykającego 6 . Obejmuje to zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania zamykającego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także stosowanie zasad rachunkowości przyjętych dla funduszu przez Radę 7  oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli 8 , sprawozdania w sprawie sprawozdania zamykającego. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie zamykające nie zawiera istotnych zniekształceń.
6. Kontrola ta polega na przeprowadzeniu procedur mających na celu uzyskanie dowodów potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu zamykającym. Wybór tych procedur należy do kontrolera i opiera się na ocenie ryzyka wystąpienia istotnych zniekształceń, wynikających z nadużyć lub błędów, w kwotach podanych w sprawozdaniu zamykającym. Przy ocenie tego ryzyka kontroler bierze pod uwagę wszelkie kontrole wewnętrzne, które mogą mieć znaczenie dla sporządzenia i rzetelnej prezentacji sprawozdania zamykającego. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji kwot w sprawozdaniu zamykającym.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do sporządzenia niniejszego sprawozdania.
Opinia Trybunału
8. W opinii Trybunału sprawozdanie zamykające przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach sytuację finansową funduszu na dzień 1 stycznia 2016 r. zgodnie z przepisami decyzji Rady (UE) 2015/1889 z dnia 8 października 2015 r. oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez Radę.
9.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

INNE UWAGI

10.
W załącznikach do sprawozdania zamykającego ujęto kwoty do przekazania Europolowi oraz kwoty, które należy zwrócić państwom członkowskim, przekazać do budżetu Unii Europejskiej lub zwrócić odpowiednio byłym aktywnym uczestnikom funduszu i ich następcom prawnym 9 . Załączniki skontrolowała niezależna zewnętrzna firma audytorska, która w swoim sprawozdaniu poświadczającym stwierdziła, że były sporządzone, we wszystkich istotnych aspektach, zgodnie z decyzją Rady.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Baudilio TOMÉ MUGURUZA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 13 września 2016 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ODPOWIEDŹ FUNDUSZU I EUROPOLU

Fundusz i Europol przyjęły do wiadomości sprawozdanie Trybunału dotyczące sprawozdania zamykającego funduszu.

1 Dokument nr 5397/99 w rejestrze publicznym Rady: http://register.consilium.europa.eu/.
2 Dz.U. L 179 z 7.7.2011, s. 5.
3 Decyzja Rady (UE) 2015/1889 z dnia 8 października 2015 r. w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu (Dz.U. L 276 z 21.10.2015, s. 60).
4 Art. 3 decyzji Rady (UE) 2015/1889.
5 Sprawozdanie zamykające skontrolowała niezależna zewnętrzna firma audytorska.
6 Zob. przypis 4.
7 Zgodnie z aktem Rady z dnia 12 marca 1999 r. ustanawiającym przepisy dotyczące EPF oraz z decyzją Rady z dnia 28 czerwca 2011 r. zmieniającą ten akt sprawozdanie finansowe przygotowuje się zgodnie z holenderskimi zasadami rachunkowości mającymi zastosowanie do funduszy emerytalnych, a mianowicie z dyrektywą nr 610 holenderskich zasad sprawozdawczości finansowej, oraz z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanymi przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
8 Zob. przypis 4.
9 Art. 4 decyzji Rady (UE) 2015/1889.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.449.148

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie zamykające sporządzone na mocy decyzji Rady (UE) 2015/1889 w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu z dniem 1 stycznia 2016 r. wraz z odpowiedzią funduszu i Europolu.
Data aktu: 13/09/2016
Data ogłoszenia: 01/12/2016