Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 kwietnia 2014 r. w sprawie zmiany porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie "Rejestru służącego przejrzystości" (2014/2010(ACI))
(2017/C 443/57)
(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2017 r.)
Parlament Europejski,
POROZUMIENIE MIĘDZY PARLAMENTEM EUROPEJSKIM A KOMISJĄ EUROPEJSKĄ W SPRAWIE "REJESTRU SŁUŻĄCEGO PRZEJRZYSTOŚCI" DOTYCZĄCEGO ORGANIZACJI I OSÓB SAMOZATRUDNIONYCH ZAANGAŻOWANYCH W OPRACOWANIE I REALIZACJĘ POLITYKI UNII EUROPEJSKIEJ
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 11 ust. 1 i 2, Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 295, oraz Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (zwane dalej łącznie "traktatami"),
mając na uwadze, że twórcy polityki europejskiej nie działają w oderwaniu od społeczeństwa obywatelskiego, lecz utrzymują otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim,
mając na uwadze, że strony niniejszego porozumienia dokonały przeglądu rejestru służącego przejrzystości (zwanego dalej "rejestrem"), utworzonego na mocy porozumienia z dnia 23 czerwca 2011 r. zawartego między Parlamentem Europejskim a Komisją Europejską w sprawie utworzenia "Rejestru służącego przejrzystości" dotyczącego organizacji i samozatrudnionych osób, zaangażowanych w opracowanie i realizację polityki Unii Europejskiej 5 zgodnie z ust. 30 tego porozumienia,
UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
Zasady, na jakich opiera się rejestr
Struktura rejestru
Zakres rejestru
Do celów niniejszego porozumienia "wywieranie bezpośredniego wpływu" oznacza wywieranie wpływu poprzez bezpośredni kontakt lub komunikację z instytucjami UE lub inne następujące po nich działania, a "wywieranie pośredniego wpływu" oznacza wpływanie poprzez wykorzystanie pośrednich środków wpływu, takich jak media, opinia publiczna, konferencje lub wydarzenia towarzyskie skierowane do instytucji UE.
Działalność ta obejmuje w szczególności:
Każdy rodzaj działalności podlegający wpisowi do rejestru i prowadzony na podstawie umowy przez pośrednika zapewniającego doradztwo prawne i zawodowe powoduje kwalifikowalność do zapisu w rejestrze zarówno w przypadku pośrednika, jak i jego klienta. Tacy pośrednicy muszą zadeklarować wszystkich klientów w ramach takich umów, a także ich dochody na klienta związane z działalnością przedstawicielską, zgodnie z załącznikiem 2 pkt II.C.2.B. Wymóg ten nie zwalnia klientów z obowiązku rejestracji i zapisania w swoim własnym kosztorysie kosztu wszelkiej działalności zleconej pośrednikowi.
Rodzaje działalności niepodlegające wpisowi do rejestru
Jeżeli dane przedsiębiorstwo i jego doradcy są zaangażowani jako strona w konkretną sprawę lub procedurę sądową lub administracyjną, wszelka działalność bezpośrednio związana z tą sprawą, która nie zmierza do zmiany istniejących ram prawnych, nie podlega wpisowi do rejestru. Niniejszy akapit stosuje się do wszystkich sektorów gospodarczych w Unii Europejskiej.
Niemniej jednak poniższe rodzaje działalności dotyczącej doradztwa prawnego i innego rodzaju doradztwa specjalistycznego podlegają wpisowi do rejestru, w przypadku gdy mają na celu wywieranie wpływu na instytucje UE, ich członków i ich asystentów lub urzędników i innych pracowników:
Postanowienia szczególne
Zasady mające zastosowanie do rejestrujących się podmiotów
Wdrożenie
Środki mające zastosowanie do podmiotów przestrzegających wymogi
Zachęty oferowane rejestrującym się podmiotom przez Komisję Europejską mogą obejmować:
Strony niniejszego porozumienia informują rejestrujące się podmioty o dostępnych dla nich specjalnych zachętach.
Środki mające zastosowanie w przypadku nieprzestrzegania kodeksu postępowania
JTRS bada sprawę podejrzewanego nieprzestrzegania z należytym uwzględnieniem zasad proporcjonalności i dobrej administracji. Umyślne nieprzestrzeganie kodeksu postępowania ze strony zarejestrowanych podmiotów lub ich przedstawicieli skutkuje zastosowaniem środków określonych w załączniku 4.
Udział innych instytucji i organów
Postanowienia końcowe
Sporządzono w Brukseli dnia [...] r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Komisji Europejskiej |
Przewodniczący | Przewodniczący |
"Rejestr służący przejrzystości" Organizacje i samozatrudnione osoby zaangażowane w opracowanie i realizację polityki Unii Europejskiej
Sekcje | Cechy szczególne/uwagi | |||||
I - Firmy konsultingowe/kancelarie prawne/samozatrudnieni konsultanci | ||||||
Podsekcja | Firmy konsultingowe | Firmy prowadzące w imieniu klientów działalność obejmującą rzecznictwo, lobbying, promocję, sprawy publiczne i stosunki z organami publicznymi. | ||||
Podsekcja | Kancelarie prawne | Kancelarie prawne prowadzące w imieniu klientów działalność obejmującą rzecznictwo, lobbying, promocję, sprawy publiczne i stosunki z organami publicznymi. | ||||
Podsekcja | Samozatrudnieni konsultanci | Samozatrudnieni konsultanci lub prawnicy prowadzący w imieniu klientów działalność obejmującą rzecznictwo, lobbying, promocję, sprawy publiczne i stosunki z organami publicznymi. W niniejszej podsekcji rejestrują się jednoosobowe podmioty. | ||||
II - Zatrudnieni lobbyści oraz stowarzyszenia branżowe/przemysłowe/ zawodowe | ||||||
Podsekcja | Przedsiębiorstwa i grupy | Przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw (mające osobowość prawną lub nie) prowadzące na własny rachunek i we własnym imieniu działalność obejmującą rzecznictwo, lobbying, promocję, sprawy publiczne i stosunki z organami publicznymi. | ||||
Podsekcja | Stowarzyszenia branżowe i przemysłowe | Organizacje (nastawione na zysk lub o charakterze non-profit) reprezentujące nastawione na zysk przedsiębiorstwa lub mieszane grupy i platformy. | ||||
Podsekcja | Związki zawodowe i stowarzyszenia branżowe | Reprezentacja interesów pracowników, personelu, grup gospodarczych lub zawodowych. | ||||
Podsekcja |
Inne organizacje, w tym: - podmioty zajmujące się organizacją wydarzeń (nastawione lub nienastawione na zysk); - media związane z grupami interesu lub podmioty nastawione na badania powiązane z interesami prywatnych podmiotów nastawionych na zysk; - koalicje o charakterze ad hoc i struktury tymczasowe (w których członkostwo jest nastawione na zysk). |
|||||
III - Organizacje pozarządowe | ||||||
Podsekcja | Organizacje pozarządowe, platformy, sieci i koalicje o charakterze ad hoc, struktury tymczasowe oraz podobne im organizacje. |
Organizacje nienastawione na zysk (mające osobowość prawną lub nie), które są niezależne od władz publicznych lub organizacji handlowych, w tym fundacje, organizacje charytatywne itp. Takie podmioty obejmujące wśród swoich członków elementy nastawione na zysk muszą rejestrować się w ramach sekcji II. |
||||
IV - Ośrodki analityczne, instytucje naukowe i badawcze | ||||||
Podsekcja | Ośrodki analityczne i instytucje badawcze | Specjalistyczne ośrodki analityczne i instytucje badawcze zajmujące się działaniami i polityką Unii Europejskiej. | ||||
Podsekcja | Instytucje naukowe | Instytucje, których głównym celem jest kształcenie, lecz zajmujące się również działaniami i polityką Unii Europejskiej. | ||||
V - Organizacje reprezentujące kościoły i wspólnoty religijne | ||||||
Podsekcja | Organizacje reprezentujące kościoły i wspólnoty religijne | Podmioty prawa, biura, sieci lub stowarzyszenia prowadzące działalność przedstawicielską. | ||||
VI - Organizacje reprezentujące władze lokalne, regionalne i gminne, inne podmioty publiczne lub mieszane itd. | ||||||
Podsekcja | Struktury regionalne | Od samych regionów oraz ich biur przedstawicielskich nie oczekuje się rejestracji, lecz mogą one wpisać się do rejestru na własny wniosek. Oczekuje się rejestracji ze strony stowarzyszeń lub sieci utworzonych w celu wspólnego reprezentowania regionów. | ||||
Podsekcja | Inne władze publiczne na szczeblu niższym niż od krajowego | Oczekuje się rejestracji ze strony innych władz publicznych na szczeblu niższym od krajowego, jak miasta, lokalne i gminne organy władzy lub od ich biur przedstawicielskich, a także od krajowych stowarzyszeń lub sieci. | ||||
Podsekcja | Międzynarodowe stowarzyszenia i sieci regionalnych władz publicznych lub innych władz publicznych na szczeblu niższym od krajowego | |||||
Podsekcja | Inne podmioty publiczne lub mieszane powołane na mocy prawa, których celem jest działanie w interesie publicznym. | Obejmuje inne organizacje publiczne lub mieszane (publiczno-prywatne). |
Informacje wymagane od rejestrujących się podmiotów
Należy podać szczegółowe informacje dotyczące głównych wniosków ustawodawczych lub strategii politycznych, z którymi wiążą się wchodzące w zakres rejestru działania zarejestrowanych podmiotów. Można nawiązać do innych szczególnych działań, takich jak imprezy lub publikacje.
Roczny obrót w EUR dotyczący działalności przedstawicielskiej |
0 - 99 999 |
100 000 - 499 999 |
500 000 - 1 000 000 |
> 1 000 000 |
Przedział w EUR rocznej wartości działalności przedstawicielskiej na klienta |
0 - 9 999 |
10 000 - 24 999 |
25 000 - 49 999 |
50 000 - 99 999 |
100 000 - 199 999 |
200 000 - 299 999 |
300 000 - 399 999 |
400 000 - 499 999 |
500 000 - 599 999 |
600 000 - 699 999 |
700 000 - 799 999 |
800 000 - 899 999 |
900 000 - 1 000 000 |
> 1 000 000 |
wartość obrotu związanego z rodzajem działalności podlegającym wpisowi do rejestru, w tym kwoty niższe niż 10 000 EUR.
Kodeks postępowania
W stosunkach z instytucjami UE oraz ich członkami, urzędnikami i innymi pracownikami, przedstawiciele grup interesów:
Osoby, które zarejestrowały się w Parlamencie Europejskim, aby otrzymać nieprzenoszalną przepustkę imienną umożliwiającą im wstęp do budynków Parlamentu Europejskiego:
Procedura powiadomień oraz dochodzenia i rozpatrywania skarg
Powiadomienia do wspólnego sekretariatu rejestru służącego przejrzystości (JTRS) w związku z informacjami zawartymi w rejestrze i przypadkami rejestracji podmiotów niekwalifikujących się do niej może zgłaszać każdy za pomocą standardowego formularza kontaktowego na stronie internetowej rejestru.
Jeżeli powiadomienia dotyczą danych zawartych w rejestrze, są one rozpatrywane jako zarzuty naruszenia lit. d) kodeksu postępowania przedstawionego w załączniku 3 12 . Zarejestrowany podmiot, którego to dotyczy, zostanie poproszony o aktualizację informacji lub wyjaśnienie JTRS powodów, dla których informacja nie wymaga aktualizacji. W przypadku braku współpracy ze strony zarejestrowanego podmiotu mogą zostać zastosowane środki przedstawione w poniższej tabeli środków (wiersze 2-4).
Etap 1: Składanie skarg
Skargi złożone anonimowo nie są rozpatrywane.
Etap 3: Rozpatrywanie skargi uznanej za dopuszczalną - dochodzenie i środki tymczasowe
Etap 4: Rozpatrywanie skargi uznanej za dopuszczalną - rozwiązywanie problemów
Etap 5: Rozpatrywanie skargi uznanej za dopuszczalną - środki mające zastosowanie w przypadku nieprzestrzegania kodeksu postępowania
Tabela środków mających zastosowanie w przypadku nieprzestrzegania kodeksu postępowania
Rodzaj nieprzestrzegania (cyfry odsyłają do punktów przedstawionych powyżej) | Środek | Wpisanie środka do rejestru |
Oficjalna decyzja o cofnięciu zezwolenia umożliwiającego wstęp do budynków Parlamentu Europejskiego |
|
1 | Nieprzestrzeganie przepisów, niezwłocznie skorygowane (18) | Pisemne powiadomienie przedstawiające fakty i sposób ich naprawienia. | Nie | Nie |
2 | Brak współpracy z JTRS (19 i 21) | Usunięcie z rejestru, dezaktywacja zezwolenia na wstęp do budynków Parlamentu Europejskiego oraz utrata innych zachęt. | Nie | Nie |
3 | Niewłaściwe postępowanie (20 i 21) | Usunięcie z rejestru, dezaktywacja zezwolenia na wstęp do budynków Parlamentu Europejskiego oraz utrata innych zachęt. | Nie | Nie |
4 | Powtarzający się, zamierzony brak współpracy lub powtarzające się niewłaściwe postępowanie (22) oraz / lub poważny przypadek nieprzestrzegania przepisów |
a) Usunięcie z rejestru na okres 1 roku oraz oficjalne cofnięcie zezwolenia umożliwiającego wstęp do budynków Parlamentu Europejskiego (wydawanego akredytowanym przedstawicielom grup interesu); b) Usunięcie z rejestru na okres 2 lat oraz oficjalne cofnięcie zezwolenia umożliwiającego wstęp do budynków Parlamentu Europejskiego (wydawanego akredytowanym przedstawicielom grup interesu). |
Tak, na mocy decyzji sekretarzy generalnych Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej. | Tak, decyzją kwestorów PE |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2017.443.228 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 kwietnia 2014 r. w sprawie zmiany porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie "Rejestru służącego przejrzystości" (2014/2010(ACI)). |
Data aktu: | 15/04/2014 |
Data ogłoszenia: | 22/12/2017 |