Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40461 - DE-DK Interconnector.

Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40461 - DE-DK Interconnector

(2018/C 118/07)

(Dz.U.UE C z dnia 4 kwietnia 2018 r.)

1. 

Wprowadzenie

(1)
W przypadkach, w których Komisja zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestanie naruszania prawa i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej ocenie, zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) 1/2003 1 , Komisja może zdecydować o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2. 

Streszczenie sprawy

(2)
W dniu 19 marca 2018 r. Komisja przyjęła ocenę wstępną na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 dotyczącą domniemanego naruszenia przez TenneT TSO GmbH ("TenneT") art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") i art. 54 Porozumienia EOG.
(3)
Z oceny wstępnej Komisji wynika, że TenneT ma pozycję dominującą na rynku przesyłu energii elektrycznej na swoim obszarze regulacyjnym. Komisja wstępnie stwierdza, że TenneT prawdopodobnie nadużył swojej pozycji dominującej na tym rynku z naruszeniem art. 102 TFUE i art. 54 Porozumienia EOG, różnie traktując użytkowników sieci w zależności od ich miejsca zamieszkania, co skutkuje podziałem rynku wewnętrznego.
(4)
Komisja wstępnie stwierdza, że TenneT daje priorytetowy dostęp do swojej sieci krajowym producentom energii elektrycznej, w szczególności w godzinach, kiedy krajowa produkcja wiatrowej energii elektrycznej jest wysoka, ograniczając dostęp dla energii elektrycznej przesyłanej przez połączenie międzysystemowe z zachodniej Danii (DK1) ("połączenie międzysystemowe DE-DK1"). Zostało to wdrożone w drodze bardzo znacznego ograniczenia dostępnej zdolności przesyłowej energii elektrycznej z połączenia międzysystemowego DE-DK1. Ze wstępnej oceny Komisji wynika, że praktyki stosowane przez TenneT mogą tworzyć przeszkody w swobodnym przepływie energii elektrycznej na rynku wewnętrznym.

3. 

Zasadnicza treść zaproponowanych zobowiązań

(5)
TenneT nie zgadza się ze wstępną oceną Komisji. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 zaproponował, że przyjmie zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia Komisji w odniesieniu do naruszenia konkurencji. Poniżej przedstawiono najważniejsze elementy zaproponowanych zobowiązań.
a)
Tennet udostępni dla rynku maksymalną zdolność przesyłową połączenia międzysystemowego DE-DK1, przestrzegając standardów bezpiecznej eksploatacji sieci. Bez względu na okoliczności TenneT będzie oferował minimalną przepustowość godzinową połączenia międzysystemowego DE-DK1 w wysokości 1 300 MW. Poziom 1 300 MW zostanie osiągnięty po etapie wdrażania trwającym do sześciu miesięcy, zwiększając poziom obecnie dostępnej zdolności o 120 MW co miesiąc, począwszy od pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po notyfikacji decyzji Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003. TenneT będzie stosował mechanizmy kontrzakupów i redysponowania w celu optymalizacji dostępnych zdolności.
b)
TenneT będzie mógł ograniczyć oferowaną zdolność do poniżej minimalnego gwarantowanego poziomu w dwóch ściśle określonych wyjątkowych okolicznościach, mianowicie w przypadku wyłączenia określonych krytycznych elementów sieci, wymienionych w załączniku do zobowiązań, lub w przypadku sytuacji nadzwyczajnej spowodowanej przez (i) niewystarczającą zdolność mimo zastosowania mechanizmów kontrzakupów i redysponowania lub (ii) prośbę o pomoc od operatora(-ów) innych sieci w celu utrzymania bezpieczeństwa dostaw.
c)
W obu tych wyjątkowych okolicznościach, kiedy oferowana zdolność może być niższa od minimalnego gwarantowanego poziomu przepustowości godzinowej, ograniczenie nie powinno przekraczać poziomu absolutnie niezbędnego do zapewnienia przez TenneT bezpieczeństwa dostaw. Ponadto w przypadku wyłączenia krytycznego elementu sieci TenneT będzie bez względu na okoliczności oferować przepustowość co najmniej 500 MW.
d)
Zobowiązania będą obowiązywać od dnia notyfikacji decyzji Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przez 9 lat. TenneT wyznaczy też pełnomocnika monitorującego przestrzeganie zobowiązań.
(6)
Zobowiązania powinny uwzględniać zastrzeżenia Komisji i gwarantować dostępność na rynku maksymalnych zdolności przesyłowych połączenia międzysystemowego DE-DK1, z uwzględnieniem uzasadnionych powodów związanych z bezpieczeństwem dostaw. Minimalna gwarantowana przepustowość godzinowa w wysokości 1 300 MW będzie dodatkowym zabezpieczeniem, stanowiącym znaczącą poprawę w stosunku do obecnej sytuacji. Koszty poniesione przez TenneT podczas zapewniania minimalnej gwarantowanej przepustowości godzinowej nie będą podlegać ograniczeniom.
(7)
Pełna wersja wszystkich zobowiązań została opublikowana w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji: http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html.

4. 

Zaproszenie do zgłaszania uwag

(8)
Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji. W razie istotnych zmian w zobowiązaniach przeprowadzone zostanie nowe badanie rynku.
(9)
Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja zwraca się do zainteresowanych stron w szczególności o przedstawianie uwag dotyczących poziomu minimalnej gwarantowanej przepustowości godzinowej oraz wyjątków od przestrzegania przez TenneT tego zobowiązania.
(10)
Prosimy o przesyłanie uzasadnionych odpowiedzi i uwag, przedstawiających istotne fakty. Strony trzecie zachęca się również do przedstawienia uwag co do wszystkich innych aspektów tych zobowiązań. W przypadku stwierdzenia ewentualnego problemu dotyczącego dowolnej części proponowanych zobowiązań prosimy o zasugerowanie możliwego rozwiązania.
(11)
Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".
(12)
Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny AT.40461 - DE-DK Interconnector można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (+32 22950128) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1). Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 TFUE. Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Do celów niniejszego zawiadomienia odniesienia do art. 101 i 102 TFUE należy rozumieć, tam gdzie to stosowne, jako odniesienia do art. 81 i 82 Traktatu WE.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.118.20

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40461 - DE-DK Interconnector.
Data aktu: 04/04/2018
Data ogłoszenia: 04/04/2018