(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 1 , Agencja Kolejowa Unii Europejskiej (zwana dalej "Agencją") zapewnia zharmonizowane wdrażanie i interoperacyjność europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ("ERTMS") w Unii. W tym celu Agencja sprawdza zgodność przewidywanych rozwiązań technicznych z odpowiednimi technicznymi specyfikacjami interoperacyjności (TSI) i zatwierdza je w drodze decyzji.
(2) Nie opisano jednak dokładnie procedury zatwierdzania, zgodnie z którą ma postępować Agencja i wnioskodawcy.
(3) W celu wzmocnienia ochrony uzasadnionych oczekiwań wnioskodawcy w procesie zatwierdzania określonym w art. 19 dyrektywy (UE) 2016/797 oraz ułatwienia zharmonizowanego wdrażania ERTMS w Unii Agencja i wnioskodawcy powinni stosować się do wskazówek zawartych w niniejszym zaleceniu.
(4) W celu zapobiegania problemom technicznym i ułatwienia procesu udzielania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji stałych instalacji ustanowionego w art. 18 dyrektywy (UE) 2016/797 krajowe organy ds. bezpieczeństwa powinny być od początku zaangażowane w proces zatwierdzania i mieć dostęp do dokumentów dostarczonych przez wnioskodawcę.
(5) Ze względu na dużą różnorodność rodzajów umów i przetargów związanych z przytorowym podsystemem ERTMS, Agencja i wnioskodawcy powinni przestrzegać odpowiednich procedur, obejmujących wszystkie rodzaje umów, a jednocześnie gwarantujących pełną zgodność przewidzianych rozwiązań technicznych z odpowiednimi TSI, a w związku z tym ich pełną interoperacyjność.
(6) Agencja i wnioskodawcy winni stosować rejestr problemów opracowany przez Agencję, jako narzędzie monitorowania na potrzeby identyfikacji i wykrywania na jak najwcześniejszym etapie potencjalnych problemów mających wpływ na interoperacyjność. Wnioskodawcy powinni przedstawić dowody potwierdzające rozwiązanie kwestii mających wpływ na interoperacyjność.
(7) Agencja powinna też stosować zanonimizowany wykaz zaistniałych trudności, jako narzędzie wymiany doświadczeń i ułatwiania zharmonizowanego wdrażania ERTMS.
(8) Wytyczne w sprawie procesu zatwierdzania sformułowane w niniejszym zaleceniu nie powinny się dublować z oceną zgodności przeprowadzaną przez jednostki oceniające, określoną w dyrektywie (UE) 2016/797 oraz w odpowiednich TSI. Agencja powinna dopilnować, by informacje na temat weryfikacji urządzeń przytorowych europejskiego systemu sterowania pociągiem ("ETCS") oraz urządzeń globalnego kolejowego systemu łączności ruchomej ("GSM-R"), określone w art. 5 rozporządzenia Komisji 2016/919 2 i pkt 6.1.2.3 załącznika do tego rozporządzenia, udostępniano zgodnie z tymi przepisami. Informacje te powinny być oceniane przez Agencję na jak najwcześniejszym etapie w celu przewidywania wszelkich trudności, zmniejszania kosztów i skracania czasu trwania procesu zatwierdzania oraz zagwarantowania interoperacyjności przewidywanych rozwiązań technicznych.
(9) W celu usprawnienia procesu zatwierdzania wnioskodawca powinien rozpoczynać dialog z Agencją przed formalnym złożeniem wniosku. Podczas tego "etapu wstępnych kontaktów" wnioskodawca i Agencja powinni osiągnąć porozumienie w sprawie harmonogramu procesu zatwierdzania, w tym terminów obowiązujących obie strony, biorąc pod uwagę rodzaj procedury udzielania zamówień i procedury wydawania zezwoleń. Krajowe organy ds. bezpieczeństwa mogą współpracować i wyrażać opinie na temat możliwych wyników kontaktów na tym etapie.
(10) Opłaty uiszczane na rzecz Agencji po etapie wstępnych kontaktów w ramach procedury powinny zostać ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/764 3 .
(11) Regulamin wewnętrzny Rad Odwoławczych powinien zostać ustanowiony w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/867 4 .
(12) Środki przewidziane w niniejszym zaleceniu przedstawiono w celu wymiany poglądów Komitetowi, o którym mowa w art. 51 dyrektywy (UE) 2016/797,
ZALECA:
Sekcja A: przepisy ogólne
Sekcja B: etap 1 - wstępne kontakty
Sekcja C: etap 2 - składanie dokumentacji i weryfikacja jej kompletności
Sekcja D: etap 3 - ocena i podjęcie decyzji
W imieniu Komisji | |
Violeta BULC | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.253.1 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Wytyczne dotyczące zharmonizowanego wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym w Unii. |
Data aktu: | 18/07/2018 |
Data ogłoszenia: | 19/07/2018 |
Data wejścia w życie: | 18/07/2018 |