(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2019 r.)
CEL NINIEJSZEGO DOKUMENTU Niniejszy dokument jest skierowany głównie do podmiotów działających na rynku pasz oraz do właściwych organów, a jego celem jest zapewnienie wytycznych w zakresie wdrażania wymagań dotyczących higieny pasz, w szczególności w odniesieniu do rejestracji zakładów paszowych. |
UWAGA Niniejszy dokument podlega ciągłym zmianom i będzie aktualizowany w celu uwzględnienia doświadczeń i informacji przekazanych przez państwa członkowskie, właściwe organy, podmioty działające na rynku pasz oraz Dyrekcję Komisji ds. Audytów i Analiz w zakresie Zdrowia i Żywności. |
Spis treści
Strona
1. WPROWADZENIE
2. DEFINICJE
3. OBOWIĄZKI PODMIOTÓW DZIAŁAJĄCYCH NA RYNKU PASZ
4. PRODUKCJA PIERWOTNA
4.1. Uwagi ogólne
4.2. "Niewielkie ilości" produkcji pierwotnej, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. d) rozporządzenia w sprawie higieny pasz
4.3. Działalność na poziomie gospodarstwa nieuznawana za produkcję pierwotną
5. DZIAŁALNOŚĆ WYŁĄCZONA Z ZAKRESU STOSOWANIA ROZPORZĄDZENIA W SPRAWIE HIGIENY PASZ
6. REJESTRACJA I ZATWIERDZANIE ZAKŁADÓW
6.1. Rejestracja zakładów
6.1.1. Rejestracja handlowców
6.1.2. Przedsiębiorstwa paszowe i sprzedaż internetowa
6.2. Zatwierdzanie zakładów
6.2.2. Zatwierdzanie zakładów na mocy prawa krajowego
7. POCZĄTEK ŁAŃCUCHA PASZOWEGO
7.1. Produkty uboczne i żywność, która nie jest już przeznaczona do spożycia przez ludzi, pochodzące z przemysłu żywności i napojów, z przeznaczeniem na materiał paszowy
7.1.1. Produkty uboczne zgodnie z dyrektywą 2008/98/WE w sprawie odpadów oraz uchylającą niektóre dyrektywy (znaną jako dyrektywa ramowa w sprawie odpadów)
7.1.2. Główne zobowiązania prawne
7.1.3. Żywność, która nie jest już przeznaczona do spożycia przez ludzi
7.2. Przykłady podmiotów, które muszą lub nie muszą zostać zarejestrowane na podstawie rozporządzenia w sprawie higieny pasz
7.2.1. Podmioty niedziałające na rynku żywności, które bezpośrednio lub pośrednio dostarczają część swojej produkcji do łańcucha paszowego, ale których główna działalność nie znajduje się w obszarze pasz
7.2.2. Zakłady spożywcze, które dostarczają część swojej produkcji do łańcucha paszowego, ale których główna działalność nie znajduje się w obszarze pasz
7.2.3. Zakłady przetwarzające produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i inne zakłady przetwórcze dostarczające pasze podmiotom działającym na rynku pasz
8. CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA - PODMIOTY DZIAŁAJĄCE NA RYNKU PASZ
9. NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA - WŁAŚCIWE ORGANY
10. WYTYCZNE DOBREJ PRAKTYKI
10.1. Wytyczne UE
10.2. Wytyczne krajowe
ZAŁĄCZNIK I
Niewyczerpujący wykaz przepisów i kryteriów prawa krajowego ustanowionych przez niektóre państwa członkowskie w odniesieniu do niewielkich ilości, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. d) rozporządzenia w sprawie higieny pasz
PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE UE
POZOSTAŁE PAŃSTWA EOG
ZAŁĄCZNIK II
Wykazy zakładów zarejestrowanych zgodnie z art. 9 rozporządzenia w sprawie higieny pasz
PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE UE
POZOSTAŁE PAŃSTWA EOG
ZAŁĄCZNIK III
Na podstawie załącznika IV do rozporządzenia w sprawie higieny pasz dotyczącego zatwierdzania zakładów przedsiębiorstwa paszowego (zob. art. 10 rozporządzenia w sprawie higieny pasz)
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2019.225.1 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne dotyczące wdrażania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 183/2005 ustanawiającego wymagania dotyczące higieny pasz. |
Data aktu: | 05/07/2019 |
Data ogłoszenia: | 05/07/2019 |
Data wejścia w życie: | 05/07/2019 |