Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 13 lutego 2019 r. dotycząca projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (CON/2019/6).

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 13 lutego 2019 r.
dotycząca projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej

(CON/2019/6)

(2019/C 84/01)

(Dz.U.UE C z dnia 6 marca 2019 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 19 grudnia 2018 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii

Europejskiej o wydanie opinii dotyczącej projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwanego dalej "projektem decyzji") 1 .

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jako że projekt decyzji dotyczy EBC i Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC). Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

Uwagi ogólne

1.
EBC przyjmuje do wiadomości projekt decyzji zatwierdzającej w imieniu Unii i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Euratom) Umowę o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwaną dalej "Umową o wystąpieniu"). W szczególności EBC odnotowuje postanowienia Umowy o wystąpieniu dotyczące zwrotu kapitału wpłaconego wniesionego do EBC przez Bank of England 2 , a także udziału Bank of England w rozwiązaniach instytucjonalnych określonych w art. 282 i 283 TFUE oraz w Statusie Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statusem ESBC") w okresie przejściowym 3 . EBC odnotowuje ponadto postanowienia Umowy o wystąpieniu odnoszące się do stosowania w Zjednoczonym Królestwie przepisów prawa Unii dotyczących dostępu do dokumentów instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii 4 , stosowania w Zjednoczonym Królestwie określonych artykułów Statutu ESBC w odniesieniu do EBC 5 , a także stosowania w Zjednoczonym Królestwie określonych przywilejów i immunitetów w stosunku do EBC, członków jego organów oraz pracowników i przedstawicieli krajowych banków centralnych (KBC) w ESBC 6 .
2.
Zgodnie z art. 50 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej Umowa o wystąpieniu określa warunki wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii i Euratomu, uwzględniając ramy ich przyszłych stosunków. Umowa w sprawie przyszłych stosunków między Unią a Zjednoczonym Królestwem będzie mogła zostać zawarta dopiero wówczas, gdy Zjednoczone Królestwo stanie się państwem trzecim. Zgodnie z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 TFUE oraz odpowiednim orzecznictwem Unii 7  należy zasięgnąć opinii EBC w sprawie umowy dotyczącej przyszłych stosunków między Unią a Zjednoczonym Królestwem w zakresie, w jakim będzie ona wchodziła w zakres kompetencji EBC.
3.
Na mocy Umowy o wystąpieniu ustanawia się Wspólny Komitet, do którego zadań należało będzie wdrażanie i stosowanie tej Umowy. W projekcie decyzji precyzuje się, że we Wspólnym Komitecie i w jego specjalnych komitetach Unię reprezentuje Komisja 8 . W różnych przypadkach określonych w Umowie o wystąpieniu Wspólny Komitet będzie miał prawo do przyjmowania decyzji wiążących dla Unii i Zjednoczonego Królestwa, a obowiązkiem Unii i Zjednoczonego Królestwa będzie ich wykonanie 9 . Zgodnie z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 TFUE oraz zgodnie z zasadą lojalnej współpracy wynikającą z art. 13 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej opinii EBC należy zasięgać w sprawie decyzji Wspólnego Komitetu wchodzących w zakres kompetencji EBC.
4.
Umowa o wystąpieniu określa, że pewne przywileje i immunitety mające zastosowanie do Unii będą miały zastosowanie w odniesieniu do EBC, członków jego organów, jego pracowników i przedstawicieli KBC w ESBC uczestniczących w działaniach EBC 10 . Umowa o wystąpieniu nakłada na Unię szereg wymogów w zakresie informowania lub powiadamiania Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do niektórych kwestii związanych z takimi przywilejami i immunitetami 11 . W uzasadnieniu projektu decyzji Komisja precyzuje, że co do zasady informacje takie powinny być przekazywane a notyfikacje dokonywane w imieniu Unii przez Komisję, w razie potrzeby na podstawie informacji dostarczonych przez państwa członkowskie bądź inne instytucje, właściwe organy lub jednostki organizacyjne Unii 12 . EBC odnotowuje to wyjaśnienie i jest gotowy zapewnić Komisji odpowiednie informacje w celu ich odpowiedniego przekazania Zjednoczonemu Królestwu.

Niniejsza opinia zostanie opublikowana na stronie internetowej EBC.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 13 lutego 2019 r.

Mario DRAGHI
Prezes EBC
1 COM (2018) 834 final.
2 Zob. art. 149 Umowy o wystąpieniu.
3 Zob. art. 128 ust. 4 Umowy o wystąpieniu.
4 Zob. art. 122 Umowy o wystąpieniu.
5 Zob. art. 123 Umowy o wystąpieniu.
6 Zob. art. 117 Umowy o wystąpieniu.
7 Zob. np. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 30 kwietnia 1974 r. w sprawie R. & V. Haegeman przeciwko Belgii, C-181/73, ECLI:EU:C:1974:41, pkt 5; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 9 sierpnia 1994 r. w sprawie Republika Francuska przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich, C-327/91, ECLI:EU:C:1994:305, pkt 15-17. Zob. także opinię EBC CON/2005/7. Opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EBC.
8 Zob. art. 2 projektu decyzji.
9 Zob. art. 164 i 166 Umowy o wystąpieniu.
10 Zob. art. 117 Umowy o wystąpieniu.
11 Zob. np. art. 102, 103 i art. 116 ust. 3 Umowy o wystąpieniu.
12 Zob. s. 4 uzasadnienia projektu decyzji.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.84.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 13 lutego 2019 r. dotycząca projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (CON/2019/6).
Data aktu: 13/02/2019
Data ogłoszenia: 06/03/2019