Konkluzje Rady o polityce własności intelektualnej.

Konkluzje Rady o polityce własności intelektualnej
(2021/C 247/02)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
1.
PRZYWOŁUJĄC:
Konkluzje Rady z dnia 10 listopada 2020 r. w sprawie polityki w zakresie własności intelektualnej i zmiany systemu wzorów przemysłowych w Unii 1 .
Komunikat Komisji z dnia 25 listopada 2020 r. pt. "Plan działania w zakresie własności intelektualnej wspierający odbudowę i odporność UE" 2 , w którym to komunikacie uznano własność intelektualną za kluczowy atut UE, a zarazem stwierdzono, że by system ten był skuteczny, wdrożona powinna zostać wyważona polityka, która pomoże przedsiębiorstwom kapitalizować wynalazki i twórczość, a jednocześnie sprawi, że będą one służyły gospodarce i całemu społeczeństwu.
Konkluzje z nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 24-25 maja 2021 r. 3 , w szczególności apel o zintensyfikowanie prac, by zapewnić sprawiedliwy globalny dostęp do szczepionek przeciwko COVID-19, oraz zobowiązanie UE i państw członkowskich, by przyspieszyć dzielenie się szczepionkami i wesprzeć kraje w potrzebie oraz pomóc w rozwoju lokalnych zdolności produkcyjnych, zgodnie z deklaracją rzymską z Globalnego Szczytu Zdrowotnego.
Konkluzje Rady z dnia 23 kwietnia 2021 r. w sprawie "Drużyny Europy" 4 , mówiące o globalnych aspektach pandemii COVID-19 i stwierdzające, że zasadnicze znaczenie ma zapewnienie szybkiego, sprawiedliwego i równego globalnego dostępu do bezpiecznych, przystępnych cenowo i skutecznych szczepionek, terapii i diagnostyki w zakresie COVID-19. W tym kontekście w konkluzjach potwierdzono, że UE i jej państwa członkowskie odgrywają zasadniczą rolę w odpowiednich działaniach wielostronnych, w szczególności jeśli chodzi o akcelerator dostępu do narzędzi walki z COVID-19 i działający w jego ramach program COVAX.
Komunikat Komisji z dnia 17 lutego 2021 r. pt. "Inkubator HERA wspólne antycypowanie zagrożeń związanych z wariantami COVID-19" 5 , w którym to komunikacie uznano, że jednym z najszybszych sposobów podniesienia produkcji szczepionek jest zwiększenie zdolności produkcyjnych i zdolności do realizacji ostatnich etapów produkcji, co może oznaczać dobrowolne dzielenie się wiedzą fachową i własnością intelektualną związanymi ze szczepionkami oraz technologiami ich wytwarzania, po to by skrócić czas potrzebny na transfer tych technologii.
Przystąpienie Unii do aktu genewskiego Porozumienia lizbońskiego w sprawie nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych, który przyczynił się do poprawy i modernizacji systemów ochrony oznaczeń geograficznych na poziomie globalnym; i przypomina, że jest gotowa rozważyć wprowadzenie systemu ochrony sui generis produktów nie- rolnych na szczeblu UE, na podstawie dokładnej oceny skutków pod kątem jej potencjalnych kosztów i korzyści oraz na bazie informacji zwrotnych od interesariuszy z niedawnej wstępnej oceny skutków opracowanej przez Komisję i z konsultacji publicznych.
Konkluzje Rady z dnia 21 września 2020 r. 6 , zawierające apel o to, by umożliwić małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) pełne korzystanie z szans jednolitego rynku i w tym celu m.in. sprzyjać inwestycjom prowzrostowym w drodze ułatwiania MŚP inwestycji opartych na własności intelektualnej; w konkluzjach tych z zadowoleniem przyjęto również komunikat Komisji z dnia 10 marca 2020 r. pt. "Długofalowy plan działania na rzecz lepszego wdrażania i egzekwowania przepisów dotyczących jednolitego rynku" 7 , w którym to komunikacie podkreśla się, że należy usprawnić egzekwowanie praw własności intelektualnej oraz zakazów lub ograniczeń dotyczących wprowadzania do obrotu na jednolitym rynku towarów nielegalnych lub podrobionych,

Plan działania w zakresie własności intelektualnej

2.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE opracowany przez Komisję plan działania w zakresie własności intelektualnej i zapowiedziane w nim inicjatywy: lepszą ochronę własności intelektualnej, promowanie skutecznego wykorzystywania i wdrażania własności intelektualnej, łatwiejszy dostęp do aktywów chronionych prawem własności intelektualnej i ich wymiana, zwalczanie naruszeń praw własności intelektualnej, a także zasady fair play na poziomie globalnym;
3.
APELUJE do Komisji, by potraktowała priorytetowo terminową prezentację stosownych wniosków ustawodawczych, w tym jak najszybsze przedstawienie wniosku zmieniającego i unowocześniającego prawodawstwo UE w zakresie wzorów przemysłowych w celu jego uprzystępnienia, zwłaszcza dla MŚP; Z ZAINTERESOWANIEM OCZEKUJE na postępy prac nad programem nieustawodawczym zapowiedzianym w planie działania, w tym na przyszły unijny zestaw narzędzi przeciwko [...] podrabianiu towarów oraz na prace w dziedzinie sztucznej inteligencji, wymiany danych oraz lepszej "infrastruktury praw autorskich";

Rola własności intelektualnej w skuteczniejszym reagowaniu na pandemię COVID-19

4.
MAJĄC ŚWIADOMOŚĆ, że pandemia COVID-19 poważnie wpłynęła i nadal wpływa na światową gospodarkę, i zdając sobie sprawę, że były i są potrzebne pilne środki, które wsparłyby badania i rozwój i zwiększyły zdolność produkcji szczepionek, tak by UE w najbliższej przyszłości mogła odzyskać globalną konkurencyjność i ponownie odnotować wzrost gospodarczy;
5.
PODKREŚLAJĄC, że mimo kryzysu innowacje i kreatywność w Unii nie ustały i że system własności intelektualnej okazał się - i powinien pozostać - czynnikiem innowacji, konkurencyjności, wzrostu gospodarczego i zrównoważonego rozwoju oraz kluczowymi ramami wspomagającymi współpracę i transfer wiedzy i technologii;
6.
UZNAJĄC, że ścisła współpraca wszystkich stosownych podmiotów publicznych i prywatnych, opierająca się w razie potrzeby na dobrowolnych rozwiązaniach w zakresie wymiany własności intelektualnej, wiedzy technologicznej i danych, to obiecujący sposób, by odpowiedzieć na ewentualne wyzwania i szybko zwiększyć zdolności produkcyjne i podaż na całym świecie oraz zapewnić dostęp do produktów krytycznych dla diagnozowania, leczenia i profilaktyki COVID-19, w tym szczepionek;
7.
UZNAJĄC, że Unia aktywnie angażuje się w kompleksowy dialog w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO) i innych forów międzynarodowych w celu zbadania, w jaki sposób skuteczne i pragmatyczne podejścia, takie jak grupowanie patentów, inicjatywy licencyjne i platformy wymiany wiedzy/szczepionek, mogłyby wesprzeć niedrogi i sprawiedliwy dostęp do produktów leczniczych, diagnostyki, szczepionek i terapii na COVID-19, a tym samym zapewnić zdecydowaną, szybką i powszechną reakcję na pandemię; UZNAJĄC, że Unia jest również gotowa omówić inne narzędzia, w tym elastyczne rozwiązania przewidziane w art. 31 i art. 31bis porozumienia TRIPS;
8.
ZDAJĄC SOBIE SPRAWĘ, że pandemia wpływa również na pracę urzędów ds. własności intelektualnej; UZNAJĄC, że urzędy te dostosowały się do tego wyzwania, zwłaszcza promując procedury internetowe i niepapierowe, a tym samym gwarantując bezpieczeństwo użytkownikom systemu własności intelektualnej i pracownikom urzędów, a jednocześnie zapewniając płynność funkcjonowania w UE, z myślą o innowacjach;
9.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE środki wsparcia w obliczu COVID-19 autorstwa Komisji, skutkujące solidnym, silnym i zrównoważonym systemem własności intelektualnej, opartym na bazie ekologicznocyfrowej, który przyczyni się do bardziej zrównoważonej gospodarki;
10.
Z ZAINTERESOWANIEM OCZEKUJE na dalsze debaty nad ewentualnymi narzędziami i możliwościami związanymi z własnością intelektualną, które pozwoliłyby na lepszą koordynację działań podejmowanych w reakcji na transgra- niczne sytuacje kryzysowe; ODNOTOWUJE gotowość Komisji do zapewnienia wsparcia - w kontekście prac grupy zadaniowej ds. przyspieszenia produkcji szczepionek przeciwko COVID-19 - we wszelkich ewentualnych kwestiach związanych z własnością intelektualną;
11.
PRZYPOMINAJĄC, że UE jest głównym eksporterem szczepionek na świecie, wysyłającym połowę swojej produkcji do pozostałych krajów świata, i jednym z czołowych współuczestników finansowych programu COVAX, ZWRACA UWAGĘ, że potrzebne jest większe globalne wsparcie dla programu COVAX, i APELUJE DO wszystkich krajów produkujących szczepionki o umożliwienie wywozu i unikanie wszelkich środków zakłócających łańcuchy dostaw, a tym samym o aktywne przyczynianie się do globalnych wysiłków na rzecz zwiększenia podaży na całym świecie;

MŚP i ich odbudowa gospodarcza

12.
MAJĄC ŚWIADOMOŚĆ, że pogarszająca się sytuacja epidemiologiczna spowodowała przyjęcie licznych restrykcji mających zapobiegać i przeciwdziałać pandemii;
13.
UZNAJĄC, że należy pilnie opracować i wdrożyć nowe instrumenty, które wesprą MŚP w opłacaniu kosztów operacyjnych, w tym związanych z ochroną należących do nich praw własności intelektualnej i z zarządzaniem tymi prawami, po to by złagodzić negatywny wpływ na ogólną sytuację finansową tych przedsiębiorstw;
14.
ZDAJE SOBIE SPRAWĘ ze zwiększonych trudności wynikających z obecnego kryzysu i z jego nieuniknionego wpływu na podmioty gospodarcze, w szczególności MŚP, mianowicie jeżeli chodzi o definiowanie strategii biznesowych służących zwiększaniu ich konkurencyjności i przyspieszaniu wzrostu gospodarczego;
15.
PODKREŚLA, że ochrona i monetyzacja praw własności intelektualnej i tajemnic handlowych to dla MŚP zasadniczy czynnik konkurencyjności, innowacji, generowania wartości i gwarancji trwałości;
16.
ZDAJE SOBIE SPRAWĘ, że infrastruktura badawcza tworzy wartość dodaną, gdy jest wykorzystywana jednocześnie do celów badań i zastosowań technologicznych: to dziedzina, w której własność intelektualna odgrywa ważną rolę, obejmującą współpracę z przedsiębiorstwami, w szczególności MŚP, a tym samym uwalnianie potencjału innowacyjnego umożliwiającego realizację szerszych priorytetów strategicznych UE;
17.
ZGADZA SIĘ z oceną zawartą w planie działania w zakresie własności intelektualnej, że duża część MŚP i naukowców nie w pełni korzysta jeszcze z możliwości, jakie daje ochrona i monetyzacja własności intelektualnej, i dlatego APELUJE o dalsze działania promujące skuteczne wykorzystanie i wdrażanie własności intelektualnej w MŚP;
18.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE więc zainaugurowanie i wdrażanie przez Komisję i Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) Funduszu Wsparcia MŚP, który oferuje środki na doradztwo w sprawie roli własności intelektualnej jako elementu strategii biznesowej MŚP oraz na rejestrację znaków towarowych i wzorów przemysłowych poprzez krajowe, regionalne i unijne systemy własności intelektualnej; SĄDZI, że użyteczne byłoby w przyszłości objęcie tym wsparciem także patentów;
19.
ODNOTOWUJE, że dla powodzenia nowej inicjatywy sprawą zasadniczą będą prace EUIPO oraz krajowych i regionalnych urzędów ds. własności intelektualnej w ramach Sieci Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPN), w szczególności we współpracy z ogólnymi instrumentami wsparcia biznesu, takimi jak Europejska Sieć Przedsiębiorczości, inicjatywy klastrowe, oraz z innymi sieciami wsparcia związanymi z własnością intelektualną, np. ośrodkami informacji patentowej;
20.
ZWRACA SIĘ do Komisji, by rozwinęła i wzmocniła współpracę z EUIPN i różnymi sieciami wsparcia i usługodawcami związanymi z własnością intelektualną, tak by zapewnić spójność i komplementarność obecnych i przyszłych środków wsparcia MŚP w zakresie własności intelektualnej we wszystkich państwach członkowskich UE i objąć środkami wszystkie prawa własności intelektualnej, a tym samym wesprzeć konkurencyjność, innowacyjność i dostęp małych przedsiębiorstw do rynków zagranicznych;

Technologie ekologiczne i cyfrowe

21.
UZNAJĄC, że zrównoważona przyszłość, która byłaby bardziej obiecująca dla następnego pokolenia, wymaga skutecznych i efektywnych naukowo-biznesowych interakcji między własnością intelektualną a innowacjami;
22.
ZDAJE SOBIE SPRAWĘ, że potrzebna jest debata nad znaczeniem ochrony innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie technologii ekologicznych i cyfrowych jako sposobu promowania wzrostu gospodarczego i zrównoważonego rozwoju nowoczesnych społeczeństw;
23.
ODNOTOWUJE, że prawa własności intelektualnej mają zasadnicze znaczenie jako zachęta do rozwijania i rozpowszechniania zrównoważonych technologii przyjaznych środowisku, zgodnie z wnioskami z konferencji ONZ z 2019 r. w sprawie zmiany klimatu, które zmotywowały kraje i organizacje przedsiębiorców do postawy bardziej odpowiedzialnej społecznie i środowiskowo, prowadzącej także do korzystania z praw własności intelektualnej jako narzędzia tworzenia wspólnych strategii dzielenia się technologiami;
24.
PODKREŚLAJĄC wagę kwestii ekologicznych i cyfrowych w odbudowie gospodarczej i rozwoju przedsiębiorstw, w tym MŚP, w szczególności dzięki technologiom ekologicznym i cyfrowym oraz otwartym innowacjom jako strategii, o czym mowa w planie działania w zakresie własności intelektualnej;
25.
ZAZNACZA, że UE musi zrobić jak najlepszy użytek ze swoich doskonałych wyników badawczo-innowacyjnych, by wesprzeć ekologicznocyfrową transformację unijnej gospodarki, w tym poprzez skuteczne stosowanie inteligentnej ochrony własności intelektualnej i zarządzania tą własnością poprzez efektywne mechanizmy wymiany własności intelektualnej i transferu technologii;
26.
JEST ZDANIA, że należy pilnie zadbać, by własność intelektualna pozostała czynnikiem umożliwiającym transformację ekologicznocyfrową, i uważa, że na tym powinna się skupić odporna, twórcza i zrównoważona UE;
27.
APELUJE DO Komisji i państw członkowskich, by w jak najszerszy sposób zachęcały do zaprzęgnięcia potencjału kreatywnego i innowacyjnego na rzecz technologii ekologicznych i cyfrowych w całej UE;

Egzekwowanie praw własności intelektualnej

28.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE działania podejmowane obecnie przez sektor publiczny i prywatny w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej w internecie i poza nim i odwrócenia narastającej tendencji związanej z tym procederem, utrzymując tym samym, że istnieje wyraźna potrzeba zintensyfikowania wysiłków, i uznając, że istotną rolę w realizacji celów w tej dziedzinie mogą odegrać nowe technologie;
29.
UZNAJE, że walka z naruszeniami praw własności intelektualnej musi koniecznie obejmować skuteczne stosowanie obowiązujących ram prawnych, i PODKREŚLA, że w walce z naruszeniami praw własności intelektualnej ważny jest odpowiedni potencjał organów ścigania;
30.
UZNAJE, że aby pomóc zapewnić skuteczniejsze środki przeciwko naruszeniom praw własności intelektualnej, należy zachęcać do refleksji nad prewencją i zwalczaniem przestępczego łamania praw własności intelektualnej, w szczególności podrabiania towarów i piractwa, i nad ich związkiem z międzynarodową przestępczością gospodarczą i finansową - z uwagi na zaangażowanie zorganizowanych grup przestępczych - w tym nad ewentualną potrzebą dokonania przeglądu istniejących różnic prawnych między przepisami prawnokarnymi państw członkowskich, ewentualnych luk w zakresie prawa karnego i ścigania oraz prawnych i praktycznych przeszkód w transgranicznej współpracy w UE;
31.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE opracowane przez Komisję "Sprawozdanie z funkcjonowania protokołu ustaleń w sprawie sprzedaży towarów podrobionych w internecie" 8 ; MAJĄC NA UWADZE, że sygnatariusze protokołu ustaleń uważają go za cenny instrument wymiany informacji i sprawdzonych rozwiązań, zapewniający skuteczną współpracę posiadaczy praw i platform internetowych; WYRAŻA POGLĄD, że ponieważ ilość podrabianych towarów na rynkach internetowych wciąż jest niedopuszczalnie wysoka, wysiłki te zostaną znacznie wzmocnione poprzez akt o usługach cyfrowych i przyszły unijny zestaw narzędzi przeciwko podrabianiu towarów;
32.
UZNAJE za niezbędne, by UE starała się zminimalizować istniejące słabości, oceniając potrzebę unowocześnienia obowiązujących ram prawnych, a tym samym zapewniając inteligentne i strategiczne korzystanie z własności intelektualnej oraz skuteczną walkę z naruszeniami praw w tym zakresie;
33.
ZWRACA UWAGĘ, że należy uwzględnić walkę z naruszeniami praw własności intelektualnej, w tym podrabianiem towarów i piractwem, w priorytetach wszystkich stosownych polityk Unii;

Patenty

34.
PONAWIA wyrazy uznania w związku z cennymi dyskusjami Rady Administracyjnej Europejskiej Organizacji Patentowej, w tym jej Komisji ds. Prawa Patentowego, w sprawie zdolności patentowej czysto biologicznych procesów wytwarzania roślin lub zwierząt oraz produktów uzyskiwanych w takich procesach, które to dyskusje miały za cel doprowadzić do głębszego zrozumienia - na podstawie podejścia opartego na dowodach - dyrektywy 98/44/WE w sprawie ochrony prawnej wynalazków biotechnologicznych i odpowiadających jej postanowień Konwencji o patencie europejskim. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE działania monitorujące i sprawozdawcze zainicjowane przez Europejski Urząd Patentowy (EPO) w odniesieniu do praktyk udzielania przez niego patentów zgodnie z opinią G 3/19 jego Rozszerzonej Komisji Odwoławczej z dnia 14 maja 2020 r.;
35.
PRZYPOMINAJĄC, że dodatkowe świadectwa ochronne mają kompensować innowatorom utratę skutecznej ochrony patentowej wynikającą z czasu potrzebnego na obowiązkowe badania kliniczne i procedury wydawania pozwoleń na dopuszczenie do obrotu, a tym samym zachęcać do innowacji w Unii i przyczyniać się do zapobiegania opuszczaniu Unii przez te gałęzie przemysłu;
36.
ZAUWAŻAJĄC, że ochrona w postaci dodatkowych świadectw ochronnych jest zapewniana na szczeblu krajowym, co może skutkować odmiennymi decyzjami w UE, a w konsekwencji równoległymi postępowaniami sądowymi, potencjalnie powodując nieefektywność, niepewność prawa oraz brak jasności i przewidywalności w UE;
37.
ZDAJE SOBIE SPRAWĘ z wagi dalszych prac nad spójniejszym systemem i w tym kontekście z wagi poszukiwania dalszych bardziej zharmonizowanych rozwiązań w celu przezwyciężenia wszelkich istniejących przeszkód; Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE działania przedstawione w planie działania w zakresie własności intelektualnej w celu poprawy systemu dodatkowych świadectw ochronnych.
1 Dz.U. C 379I z 10.11.2020, s. 1.
2 Dok. 13354/20.
3 Dok. EUCO 5/21, pkt 3.
4 Dok. 7894/21.
5 Dok. 6375/21.
6 Dok. 10698/20.
7 Dok. 6778/20.
8 Dok. 10189/20.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.247.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady o polityce własności intelektualnej.
Data aktu: 18/06/2021
Data ogłoszenia: 25/06/2021