Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 maja 2020 r. w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych, zasobów własnych i planu naprawy gospodarczej (2020/2631(RSP)).

Nowe WRF, zasoby własne i plan naprawczy

P9_TA(2020)0124

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 maja 2020 r. w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych, zasobów własnych i planu naprawy gospodarczej (2020/2631(RSP))

(2021/C 323/03)

(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 225, 310, 311, 312, 323 i 324 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając deklarację Schumana z dnia 9 maja 1950 r.,

- uwzględniając wniosek Komisji z 2 maja 2018 r. dotyczący rozporządzenia Rady określającego wieloletnie ramy finansowe (WRF) na lata 2021-2027 (COM(2018)0322),

- uwzględniając swoje sprawozdanie okresowe z 14 listopada 2018 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 - stanowisko Parlamentu z myślą o osiągnięciu porozumienia 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 10 października 2019 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 i zasobów własnych - czas, by spełnić oczekiwania obywateli 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 17 kwietnia 2020 r. w sprawie skoordynowanych działań UE na rzecz walki z pandemią COVID-19 i jej skutkami 3 ,

- uwzględniając sprawozdanie końcowe i zalecenia Grupy Wysokiego Szczebla ds. Zasobów Własnych,

- uwzględniając europejską prognozę gospodarczą Komisji z wiosny 2020 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 stycznia 2020 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu 4 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 14 stycznia 2020 r. pt. "Plan inwestycyjny na rzecz zrównoważonej Europy" (COM(2020)0021),

- uwzględniając swoją rezolucję z 18 grudnia 2019 r. w sprawie sprawiedliwego opodatkowania w zglobalizowanej gospodarce cyfrowej - BEPS 2.0 5 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 11 grudnia 2019 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu (COM(2019)0640),

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 ma tragiczne i katastrofalne skutki dla obywateli;

B. mając na uwadze, że kryzys ten spowodował poważne obciążenie systemów opieki społecznej i opieki zdrowotnej w państwach członkowskich;

C. mając na uwadze, że kryzys wywołany przez pandemię COVID-19 dotyczy w szczególności słabszych grup społecznych, co powoduje pogłębienie zjawiska nierówności, wzrost ubóstwa i bezrobocia oraz nasilenie się różnic społecznych, a także osłabia normy socjalne i normy zatrudnienia w Europie;

D. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie zobowiązały się do wdrożenia agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju do 2030 r., europejskiego filaru praw socjalnych i porozumienia paryskiego;

E. mając na uwadze, że asymetryczne działania państw członkowskich w sferze gospodarki mogą zagrozić wysiłkom podejmowanym przez UE na rzecz konwergencji i spowodować zakłócenia na jednolitym rynku;

F. mając na uwadze, że wiele przedsiębiorstw zostało zmuszonych do zaprzestania działalności lub musi się liczyć z taką możliwością, a znaczna część naszej gospodarki znajduje się w stanie zamrożenia;

G. mając na uwadze, że zakłócenia te dotyczą całej gospodarki UE oraz że należy zapewnić taką samą zdolność do emisji długu oraz dostęp do finansowania, aby poradzić sobie z kryzysem, w tym również w państwach członkowskich nienależących do strefy euro;

H. mając na uwadze, że zgodnie z prognozą gospodarczą Komisji z wiosny 2020 r. przewiduje się, iż PKB UE zmniejszy się o 7,4 %;

I. mając na uwadze, że Rada Europejska nie była w stanie osiągnąć porozumienia w sprawie wspólnego planu działania na rzecz naprawy gospodarki po kryzysie; mając jednak na uwadze, że Komisji powierzono zadanie opracowania pakietu naprawczego, którego głównym elementem byłyby dostosowane wieloletnie ramy finansowe;

J. mając na uwadze, że Parlament wyraził już swoje obawy co do wielkości kolejnych WRF zaproponowanych przez Komisję w maju 2018 r., a więc przed kryzysem wywołanym przez pandemię COVID-19, i uzasadnił te obawy tym, że w tej postaci WRF uniemożliwią UE wywiązanie się z jej zobowiązań politycznych i reagowanie na stojące przed nią ważne wyzwania;

K. mając na uwadze, że MŚP są podstawą naszej gospodarki i wymagają ograniczenia biurokracji, regulacji dostosowanych do potrzeb, lepszych sieci przedsiębiorców i naukowców oraz inwestycji w infrastrukturę transgraniczną;

L. mając na uwadze, że art. 312 TFUE stanowi, iż Parlament musi wyrazić zgodę na WRF;

M. mając na uwadze, że Komisja powinna w trybie pilnym przygotować plan awaryjny dotyczący WRF, aby chronić beneficjentów UE i wyeliminować wszelkie ryzyko braku ciągłości, w przypadku gdyby porozumienia w sprawie następnych WRF nie osiągnięto w terminie umożliwiającym ich wejście w życie 1 stycznia 2021 r., zgodnie z formalnym wnioskiem Parlamentu;

N. mając na uwadze, że plan awaryjny dotyczący WRF jest w pełni zgodny z planem naprawy;

O. mając na uwadze, że 9 maja 2020 r. UE obchodziła 70. rocznicę ogłoszenia deklaracji Schumana;

1. podkreśla, że europejscy obywatele muszą znaleźć się w centrum strategii naprawczej; przypomina, że ich interesy reprezentuje Parlament Europejski; w związku z tym ostrzega Komisję przed wszelkimi próbami opracowania europejskiej strategii naprawczej poza metodą wspólnotową i w oparciu o działania międzyrządowe;

2. przypomina, że WRF to narzędzie budżetowe, za pomocą którego UE realizuje swoje ambicje; w związku z tym ostrzega Komisję przed wszelkimi próbami opracowania europejskiej strategii naprawczej, które nie będą oparte na WRF i ich programach; domaga się, aby Parlament był zaangażowany w kształtowanie, przyjmowanie i wdrażanie Funduszu Odbudowy, a także by znajdował się w centrum procesu decyzyjnego, aby zapewnić demokratyczną rozliczalność;

3. podkreśla, że zreformowane WRF i europejska strategia naprawcza powinny opierać się na zasadach spójności gospodarczej i terytorialnej, dialogu społecznego i transformacji w kierunku odpornej, zrównoważonej, sprawiedliwej społecznie i konkurencyjnej gospodarki;

4. przypomina, że jednym z głównych zadań Parlamentu jest sprawowanie kontroli nad władzą wykonawczą; ostrzega Komisję przed stosowaniem wprowadzających w błąd danych liczbowych przy przedstawianiu planu naprawczego; podkreśla, że stawką jest wiarygodność Unii;

5. przypomina, że Parlament musi wyrazić zgodę na WRF; ostrzega Komisję przed przedstawieniem zmienionych WRF, w których plan naprawczy jest finansowany ze szkodą dla istniejących i przyszłych programów; ostrzega Komisję przed pokusą tworzenia narzędzi budżetowych bez udziału Parlamentu, a tym samym unikania nadzoru demokratycznego; przypomina o możliwości przewidzianej w art. 324 TFUE w tym zakresie; jest gotowy odrzucić wszelkie wnioski, które nie będą spełniać tych standardów; przypomina, że nie wyrazi zgody na WRF bez porozumienia w sprawie reformy systemu zasobów własnych UE;

Solidne wieloletnie ramy finansowe na rzecz naprawy gospodarki UE i dodatkowych działań

6. przypomina stanowisko Parlamentu w sprawie potrzeby ustanowienia ambitnych WRF, które spełnią oczekiwania obywateli UE i zapewnią niezbędne środki finansowe na polityczne zobowiązania i ambicje UE; domaga się, aby zmieniony wniosek Komisji dotyczący WRF na lata 2021-2027 uwzględniał nowy Fundusz Odbudowy i Transformacji w uzupełnieniu do następnych WRF; uważa, że nowy wniosek dotyczący WRF powinien uwzględniać zarówno potrzebę skutecznego przeciwdziałania skutkom kryzysu, jak i dodatkowe instrumenty i inicjatywy związane z programem politycznym nowej Komisji;

7. domaga się przeprowadzenia oceny przed zakończeniem realizacji strategii naprawczej oraz odpowiedniej rewizji WRF podczas ich przeglądu śródokresowego;

8. zauważa, że koncentracja wydatków na wstępie może pomóc w złagodzeniu bezpośrednich skutków kryzysu, zwłaszcza w polityce spójności, ale nie zapewnia dodatkowych środków, więc nie można jej tak przedstawiać; ostrzega, że nadmierna koncentracja wydatków na wstępie doprowadzi do osłabienia budżetu, który uniemożliwi UE inwestowanie we wspólną przyszłość, a tym samym będzie bardziej podatny na dalsze kryzysy;

9. wzywa przywódców UE i Komisję do podjęcia śmiałych decyzji dotyczących reformy systemu zasobów własnych UE, w tym wprowadzenia koszyka nowych zasobów własnych; potwierdza swoje stanowisko, przedstawione w sprawozdaniu okresowym w sprawie WRF, dotyczące wykazu potencjalnych nowych zasobów własnych, takich jak: wspólna skonsolidowana podstawa opodatkowania osób prawnych, opodatkowanie usług cyfrowych, podatek od transakcji finansowych, dochód z systemu handlu uprawnieniami do emisji, wkład związany z tworzywami sztucznymi oraz podatek korygujący od emisji dwutlenku węgla pobierany na granicach; podtrzymuje swoje stanowisko popierające zniesienie wszystkich rabatów i korekt, uproszczenie zasobów własnych opartych na VAT oraz stosowanie grzywien i opłat jako dodatkowego dochodu dla budżetu UE;

10. ostrzega państwa członkowskie, że jeżeli nie chcą zaakceptować utworzenia nowych zasobów własnych, zapewnienie wykonalnych WRF nieuchronnie pociągnie za sobą konieczność zaakceptowania dalszego wzrostu ich bezpośrednich wkładów opartych na DNB;

11. wzywa do natychmiastowego i trwałego zwiększenia pułapu zasobów własnych w celu zaspokojenia potrzeb WRF oraz Funduszu Odbudowy i Transformacji, a także uwzględnienia przewidywanego spadku DNB po recesji wywołanej kryzysem;

12. stanowczo sprzeciwia się wszelkim próbom podważania odpowiedniego finansowania następnych WRF w celu zapewnienia natychmiastowego finansowania strategii naprawczej; domaga się, aby plan naprawczy stał się częścią zwiększonych WRF obejmujących nowe zasoby własne;

13. podkreśla, że Fundusz Odbudowy i Transformacji musi być finansowany niezależnie od istniejących i przyszłych strategii politycznych UE i nie może mieć wpływu na długoterminowe priorytety i cele strategiczne ani prowadzić do zmniejszenia WRF;

Wiarygodny Europejski Fundusz Odbudowy i Transformacji

14. wzywa Komisję do przedstawienia szeroko zakrojonego pakietu naprawczego, zgodnie z rezolucją Parlamentu z dnia 17 kwietnia 2020 r.; apeluje, by Fundusz Odbudowy i Transformacji był finansowany za pomocą emisji długoterminowych obligacji naprawczych, zabezpieczonych z budżetu UE, aby zmaksymalizować pole manewru, i objętych planem spłaty; podkreśla, że fundusz ten będzie stanowić główny składnik ogólnego pakietu zapewniającego impuls inwestycyjny, między innymi poprzez przyciągnięcie inwestycji prywatnych, w wysokości 2 bln EUR przez okres współmierny do oczekiwanych poważnych i długotrwałych skutków obecnego kryzysu;

15. apeluje, aby środki w ramach pakietu były udostępniane w formie pożyczek oraz przede wszystkim w formie grantów i bezpośrednich dopłat do inwestycji i kapitału, a także by funduszem zarządzała bezpośrednio Komisja; uważa, że pieniądze powinny być przeznaczane na programy w ramach budżetu UE, umożliwiające pełny nadzór i partycypację ze strony Parlamentu oraz podlegające odpowiednim wymogom w zakresie kontroli i sprawozdawczości;

16. podkreśla jednak, że fundusz nie powinien stanowić dodatkowego obciążenia dla budżetów krajowych i powinien kierować się zasadą należytego zarządzania finansami; wyraża gotowość rozważenia utrzymania wkładów państw członkowskich opartych na DNB na obecnych poziomach nominalnych w zamian za ustanowienie nowych zasobów własnych, które nie tylko pokrywałyby spłatę odsetek i kwoty zadłużenia wynikających z emisji, ale również finansowałyby ambitne WRF;

17. przypomina o potrzebie utrzymania wiarygodności Unii i przestrzega Komisję przed stosowaniem sztuczek finansowych i dyskusyjnych mnożników po to, by ogłosić ambitne liczby; ostrzega, że podstawowe dane liczbowe dotyczące inwestycji, które mają zostać uruchomione, nie pokazują rzeczywistego rozmiaru Funduszu Odbudowy i Transformacji i nie można ich prezentować jako takie;

18. przypomina, że zgodnie z traktatem dochody i wydatki w budżecie UE muszą być zrównoważone, a instytucje zapewniają dostępność środków finansowych umożliwiających Unii wykonywanie jej zobowiązań prawnych wobec stron trzecich; w związku z tym wzywa do uwzględnienia obligacji naprawczych w budżecie w sposób ekonomicznie racjonalny oraz zgodny z normalnymi zasadami rachunkowości każdego organu publicznego, w tym państw członkowskich; proponuje, by zamiast ujmować całość kwoty pozostającej do spłaty w budżecie rocznym, jedynie płatności należne w każdym roku były objęte limitem zasobów własnych, przy zachowaniu pełnej przejrzystości w odniesieniu do odsetek i kwoty zadłużenia pozostałych do spłaty oraz bez uszczerbku dla konieczności opracowania planu spłaty;

19. podkreśla, że kluczowym czynnikiem jest czas i że Fundusz Odbudowy i Transformacji musi być powiązany z obecnymi i przyszłymi WRF oraz musi być dostosowany do ich struktury i celów; wzywa do jak najszybszego uruchomienia Funduszu Odbudowy i Transformacji jeszcze w tym roku;

20. apeluje o to, by ten ogromny pakiet naprawczy przekształcił nasze gospodarki i zwiększył ich odporność dzięki łączeniu inwestycji strategicznych w celu wsparcia MŚP oraz aby przyczynił się do zwiększenia możliwości zatrudnienia i umiejętności w celu złagodzenia skutków kryzysu dla pracowników, konsumentów i rodzin; w związku z tym wzywa do priorytetowego potraktowania inwestycji w Zielonym Ładzie i agendzie cyfrowej oraz do osiągnięcia europejskiej suwerenności w sektorach strategicznych poprzez spójną strategię przemysłową, a zarazem skrócenie i dywersyfikację łańcuchów dostaw oraz zmianę kierunku polityki handlowej; wzywa do utworzenia nowego niezależnego europejskiego programu w dziedzinie zdrowia;

21. uważa, że wysiłki te powinny koniecznie mieć silny wymiar społeczny i być dostosowane do celów Europejskiego filaru praw socjalnych, celów zrównoważonego rozwoju ONZ i celu równości płci, tak aby działania naprawcze wzmocniły spójność terytorialną i konkurencyjność, a także zaradziły nierównościom społeczno-gospodarczym i zaspokoiły potrzeby osób najbardziej dotkniętych kryzysem, takich jak kobiety, mniejszości i osoby żyjące na granicy ubóstwa lub poniżej niej;

22. podkreśla, że fundusze te zostaną przeznaczone na projekty i dla beneficjentów, którzy przestrzegają zapisanych w traktatach wartości podstawowych, stosują się do porozumienia paryskiego, spełniają cele UE w zakresie neutralności klimatycznej i różnorodności biologicznej, a także przestrzegają przepisów dotyczących walki z uchylaniem się od opodatkowania, unikaniem opodatkowania i praniem pieniędzy; wzywa Komisję do dopilnowania, by wytyczne w sprawie pomocy państwa były zgodne z takimi warunkami;

23. przypomina o znaczeniu solidarności międzynarodowej; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby stały na czele działań na rzecz odbudowy i transformacji po pandemii COVID-19 na szczeblu międzynarodowym, strzegąc jednocześnie naszych wartości, tj. solidarności, ochrony praw człowieka, zasad demokracji, praworządności i multilateralizmu;

o o o

24. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Radzie Europejskiej i Komisji.

1 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0449.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2019)0032.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0054.
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0005.
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2019)0102.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.323.14

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 maja 2020 r. w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych, zasobów własnych i planu naprawy gospodarczej (2020/2631(RSP)).
Data aktu: 15/05/2020
Data ogłoszenia: 11/08/2021