WPROWADZENIE
1. Zakres stosowania
1.1. Pojęcia "przedsiębiorca" i "konsument"
1.2. Pojęcie "umowy"
1.3. Umowy wchodzące w zakres stosowania Dyrektywy
1.4. Umowy mieszane
1.5. Rozróżnienie na usługi cyfrowe i treści cyfrowe w trybie online
1.6. Umowy przewidujące uiszczenie płatności i umowy, w których konsument podaje dane osobowe
1.6.1. Umowy przewidujące uiszczenie płatności
1.6.2. Umowy, w których konsument podaje dane osobowe
1.7. Umowy, do których Dyrektywa nie ma zastosowania
1.7.1. Umowy najmu i umowy o roboty budowlane
1.7.2. Imprezy turystyczne
1.7.3. Umowy sporządzane przez urzędnika państwowego
1.7.4. Umowy dotyczące towarów przeznaczonych do bieżącego spożycia
1.7.5. Przewóz osób
1.7.6. Sprzedaż zautomatyzowana
1.7.7. Niektóre umowy dotyczące łączności elektronicznej
1.8. Potencjalne zwolnienie dotyczące zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa umów o niskiej wartości ..
1.9. Przepisy dotyczące aukcji publicznych
2. Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa
2.1. Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy
2.2. Umowy zawarte po nawiązaniu kontaktu z konsumentem poza lokalem przedsiębiorstwa
2.3. Umowy zawarte podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę
3. Informacje dla konsumentów
3.1. Wymogi ogólne
3.1.1. Wprowadzenie
3.1.2. Przejrzystość informacji i związek z dyrektywą o nieuczciwych praktykach handlowych
3.1.3. Informacje "wynikające już z okoliczności"
3.1.4. Wymogi informacyjne w innych przepisach UE
3.1.5. Nałożenie dodatkowych wymogów informacyjnych
3.1.6. Zwolnienie dotyczące transakcji w "bieżących sprawach życia codziennego"
3.1.7. Wiążący charakter informacji przed zawarciem umowy
3.1.8. Dodatkowe wymogi językowe
3.1.9. Ciężar dowodu
3.2. Wymogi wspólne dotyczące umów zawieranych w lokalu przedsiębiorstwa i umów zawieranych na odległość / umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa
3.2.1. Główne cechy
3.2.2. Dane identyfikujące i dane kontaktowe przedsiębiorcy
3.2.3. Cena
3.2.4. Dostawa i wykonanie umowy
3.2.5. Uzgodnienia dotyczące płatności
3.2.6. Prawny obowiązek zapewnienia zgodności towaru z umową i usługi posprzedażne
3.2.7. Czas trwania umowy i jej rozwiązanie
3.2.8. Funkcjonalność, kompatybilność i interoperacyjność
3.3. Dodatkowe wymogi dotyczące umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i umów zawieranych na odległość
3.3.1. Indywidualnie dostosowana cena
3.3.2. Koszt korzystania ze środka porozumiewania się na odległość
3.3.3. Kaucje i gwarancje finansowe
3.3.4. Pozasądowe mechanizmy dochodzenia roszczeń
3.4. Dodatkowe wymogi dla internetowych platform handlowych
3.4.1. Kryteria ustalania kolejności
3.4.2. Status drugiej strony umowy
3.4.3. Informacje o braku zastosowania unijnego prawa ochrony konsumentów
3.4.4. Podział obowiązków związanych z umową
3.4.5. Możliwość nałożenia dodatkowych wymogów informacyjnych
4. Wymogi szczególne dotyczące umów zawieranych na odległość
4.1. Definicja umowy zawieranej na odległość
4.2. Informacje przed zawarciem umowy
4.2.1. Informacje, które należy przedstawić bezpośrednio przed złożeniem zamówienia
4.2.2. Przycisk potwierdzania zamówienia
4.2.3. Informacje o ograniczeniach w dostarczeniu i sposobach płatności
4.2.4. Umowy zawierane przy użyciu środka porozumiewania się na odległość przewidującego ograniczoną przestrzeń lub czas
4.3. Umowy zawierane przez telefon
4.4. Potwierdzenie zawarcia umowy
5. Prawo do odstąpienia od umowy
5.1. Obliczanie okresu na odstąpienie od umowy
5.1.1. Wprowadzenie
5.1.2. Rozpoczęcie biegu okresu na odstąpienie od umowy
5.2. Informacja o prawie do odstąpienia od umowy
5.3. Wykonanie prawa do odstąpienia od umowy
5.4. Skutki odstąpienia od umowy dotyczące danych
5.5. Prawo do odstąpienia od umowy w odniesieniu do towarów
5.5.1. Wiele towarów lub towary wadliwe
5.5.2. Zwrot towarów
5.5.3. Zwrot płatności otrzymanych od konsumenta
5.5.4. Odpowiedzialność konsumenta za niewłaściwe obchodzenie się z towarami
5.5.5. Ryzyko związane ze zwrotem towarów do przedsiębiorcy
5.6. Prawo do odstąpienia od umów o świadczenie usług i dostarczanie mediów
5.6.1. Zgoda konsumenta na natychmiastowe wykonanie
5.6.2. Obowiązek wypłaty rekompensaty na rzecz konsumenta
5.7. Prawo do odstąpienia od umów o dostarczanie treści cyfrowych w trybie online
5.8. Skutki braku poinformowania o prawie do odstąpienia od umowy
5.8.1. Skutki w odniesieniu do towarów
5.8.2. Skutki w odniesieniu do usług i mediów
5.8.3. Skutki w odniesieniu do treści cyfrowych w trybie online
5.9. Rozwiązanie umowy po wykonaniu prawa do odstąpienia od umowy
5.10. Umowy dodatkowe
5.11. Wyjątki od prawa do odstąpienia od umowy
5.11.1. Towary lub usługi, których cena jest zależna od wahań na rynku finansowym
5.11.2. Towary wyprodukowane według specyfikacji konsumenta lub wyraźnie zindywidualizowane
5.11.3. Towary, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do użycia
5.11.4. Towary zapieczętowane ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych
5.11.5. Towary, które są w sposób nierozłączny połączone z innymi przedmiotami
5.11.6. Umowy przewidujące konkretny dzień lub okres świadczenia usługi
5.11.7. Naprawy na żądanie konsumenta
5.12. Opcje regulacyjne w przypadku nieumówionych wizyt lub wycieczek
5.12.1. Wprowadzenie
5.12.2. Przedłużenie okresu na odstąpienie od umowy
5.12.3. Odstępstwa od wyjątków od prawa do odstąpienia od umowy
6. Dostarczanie
7. Przejście ryzyka
8. Opłaty za korzystanie ze sposobów płatności
8.1. Wprowadzenie
8.2. Definicja "opłat"
8.3. Definicja "kosztów" poniesionych przez przedsiębiorców
8.3.1. Opłata akceptanta i inne koszty bezpośrednie
8.3.2. Ogólne koszty prowadzenia działalności
8.3.3. Uzasadnione koszty pozwalające na pobranie opłaty za korzystanie ze sposobów płatności
8.4. Płatności dokonywane w walucie obcej
9. Porozumiewanie się z wykorzystaniem telefonu
10. Płatności dodatkowe
11. Egzekwowanie
11.1. Egzekwowanie na drodze publicznoprawnej i prywatnoprawnej
11.2. Stosowanie przepisów Dyrektywy w odniesieniu do przedsiębiorców z państw trzecich
11.3. Sankcje
11.3.1. Kryteria w zakresie nakładania sankcji
11.3.2. Sankcje w kontekście skoordynowanych działań w zakresie egzekwowania prawa w ramach współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów
ZAŁĄCZNIK
WPROWADZENIE
Celem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE 1 w sprawie praw konsumentów (zwanej dalej "dyrektywą w sprawie praw konsumentów" lub "Dyrektywą") jest osiągnięcie wysokiego poziomu ochrony konsumentów w UE oraz przyczynienie się do właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego w drodze zbliżenia niektórych aspektów przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, dotyczących umów zawieranych między konsumentami a przedsiębiorcami 2 .
Celem niniejszego zawiadomienia dotyczącego wytycznych (zwanego dalej "zawiadomieniem") jest ułatwienie skutecznego stosowania Dyrektywy. Celem zawiadomienia jest również poszerzenie wiedzy o tej Dyrektywie wśród wszystkich zainteresowanych stron, m.in. konsumentów, przedsiębiorstw, organów państw członkowskich - uwzględniając sądy krajowe - oraz prawników praktyków w całej UE. Chodzi tu również o zmiany wprowadzone dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 3 w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta, które wejdą w życie z dniem 28 maja 2022 r. W związku z tym w części niniejszych wytycznych odzwierciedlono i omówiono zasady, które w dniu wydania niniejszego zawiadomienia nie weszły jeszcze w życie. Odpowiednie sekcje i punkty zostały wyraźnie wskazane.
W zawiadomieniu odzwierciedlono orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwanego dalej "TSUE" lub "Trybunałem") w sprawie Dyrektywy od czasu rozpoczęcia jej stosowania dnia 13 czerwca 2014 r. Począwszy od daty rozpoczęcia stosowania Dyrektywy zastępuje ona dyrektywę Rady 85/577/EWG 4 w sprawie ochrony konsumentów w odniesieniu do umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość. W dyrektywie w sprawie praw konsumentów znalazły się niektóre przepisy wcześniej obowiązujących dyrektyw 85/577/EWG i 97/7/WE. W związku z tym w niniejszym dokumencie przywołuje się właściwe orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości dotyczące wykładni tych dyrektyw wszędzie tam, gdzie ma ono zastosowanie.
W niniejszym zawiadomieniu nie dokonano analizy stosowania Dyrektywy w poszczególnych państwach członkowskich ani decyzji sądów krajowych i innych właściwych organów. W uzupełnieniu różnych źródeł informacji dostępnych w państwach członkowskich, informacje na temat przepisów krajowych transponujących Dyrektywę, orzecznictwa i literatury prawniczej zostały udostępnione w bazie danych dotyczącej prawa ochrony konsumentów dostępnej za pośrednictwem europejskiego portalu "e-Sprawiedliwość" 6 .
Niniejsze zawiadomienie skierowane jest do państw członkowskich UE oraz Islandii, Liechtensteinu i Norwegii jako sygnatariuszy Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym 7 (EOG). Odniesienia do UE, Unii lub jednolitego rynku należy zatem rozumieć jako odniesienia do EOG lub rynku EOG.
Niniejsze zawiadomienie ma charakter wyłącznie informacyjny - moc prawną ma tylko tekst aktu ustawodawczego UE. Wszelkie wiążące interpretacje przepisów muszą być dokonywane na podstawie tekstu Dyrektywy oraz bezpośrednio na podstawie orzeczeń Trybunału. W zawiadomieniu wzięto pod uwagę orzeczenia Trybunału wydane do października 2021 r., dlatego też nie można wykluczyć dalszej zmiany orzecznictwa Trybunału w omawianej kwestii.
Poglądy przedstawione w niniejszym zawiadomieniu nie mogą przesądzać o stanowisku, jakie Komisja Europejska może zająć przed Trybunałem. Informacje zawarte w niniejszym zawiadomieniu mają ogólny charakter i nie odnoszą się bezpośrednio do żadnych konkretnych osób fizycznych ani podmiotów. Komisja Europejska ani żadna osoba działająca w jej imieniu nie odpowiada za jakiekolwiek wykorzystanie poniższych informacji.
Ponieważ niniejsze zawiadomienie przedstawia najnowszy stan wiedzy w momencie jego opracowania, zawarte w nim wskazówki mogą być modyfikowane w późniejszym terminie.
TSUE podkreślił, że kryteria te nie są ani wyczerpujące, ani wyłączne, zatem zasadniczo spełnienie jednego lub kilku z nich samo w sobie nie przesądza, czy danego sprzedawcę należy zakwalifikować jako "przedsiębiorcę". Sam fakt, że sprzedaż jest realizowana dla zysku lub że osoba fizyczna publikuje jednocześnie na platformie internetowej wiele ofert sprzedaży nowych i używanych towarów, nie jest sam w sobie wystarczający dla zakwalifikowania tej osoby jako "przedsiębiorcy" 13 .
W sytuacjach, w których zaangażowany jest pośrednik (taki jak internetowa platforma handlowa) lub przedsiębiorca reprezentujący innego przedsiębiorcę, ci poszczególni przedsiębiorcy powinni wyjaśnić konsumentowi, który z nich jest kontrahentem konsumenta oraz jakie są ich odpowiednie role i obowiązki. Kwestię tę omówiono bardziej szczegółowo w sekcji 3.2.2.1.
W tym względzie dyrektywą (UE) 2019/2161 zmieniono dyrektywę w sprawie praw konsumentów, wprowadzając wymóg, zgodnie z którym dostawcy internetowych platform handlowych powinni informować konsumentów o tym, czy dostawca będący osobą trzecią działa jako "przedsiębiorca" czy "podmiot niebędący przedsiębiorcą", na podstawie oświadczenia złożonego danemu dostawcy internetowych platform handlowych przez dostawcę będącego osobą trzecią. Wymogi informacyjne odnoszące się do internetowych platform handlowych omówiono w sekcji 3.4.2.
W Dyrektywie dokonano także rozróżnienia pomiędzy następującymi rodzajami umów, w zależności od ich przedmiotu:
Umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług są zdefiniowane w art. 2 pkt 5 i 6 Dyrektywy. Umowy o dostarczanie internetowych treści cyfrowych oraz umowy o dostarczanie mediów nie są zdefiniowane wprost, jednak w motywie 19 wyjaśnione zostało, że do celów Dyrektywy nie są one klasyfikowane jako umowy sprzedaży ani umowy o świadczenie usług.
Choć wiele przepisów Dyrektywy stosowanych jest ogólnie do wszystkich czterech rodzajów umów, niektóre regulacje dotyczą jedynie konkretnych rodzajów umów. W szczególności okres na wykonanie prawa do odstąpienia od umowy (zob. także rozdział 5 dotyczący prawa do odstąpienia od umowy) jest obliczany w różny sposób w zależności od rodzaju umowy (zob. art. 9).
W motywie 19 wskazano też, że treści cyfrowe dostarczane na nośniku materialnym należy uznawać za towary w rozumieniu Dyrektywy. Dotyczy to treści cyfrowych dostarczanych przykładowo na CD lub DVD, ale takie samo podejście ma również zastosowanie do treści cyfrowych dostarczanych na innych nośnikach lub urządzeniach inteligentnych, takich jak konsole do gier z zainstalowanymi wcześniej grami. Niezależnie od rodzaju nośnika materialnego 16 umowa dotycząca takich treści cyfrowych podlega przepisom dyrektywy w sprawie praw konsumentów dotyczącym prawa do odstąpienia od umów sprzedaży 17 .
Z uwagi na fakt, że definicja umowy sprzedaży (zob. poniżej) odwołuje się do przeniesienia własności towarów przez przedsiębiorcę na konsumenta (tj. umowy zawierane między przedsiębiorstwami a konsumentami), wydaje się, że Dyrektywa nie ma zastosowania do umów, na podstawie których to konsument przenosi własność towarów na przedsiębiorcę, na przykład w przypadku używanego samochodu lub biżuterii.
W związku z tym informacje udzielone na stronie internetowej przedsiębiorcy wiążą strony, a w przypadku gdy przedsiębiorca pragnie dokonać zmiany jakiejkolwiek ich części, musi uzyskać w tym przedmiocie wyraźną zgodę konsumenta:
Art. 6. ust. 5 nie miałby zastosowania do zmian wprowadzonych do warunków umowy po jej zawarciu. Jeśli zmiany te wynikają z warunków umowy zastosowanie będzie miała dyrektywa w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich 64 .
3.1.8. Dodatkowe wymogi językowe
Art. 6. ust. 7 zezwala państwom członkowskim na wprowadzanie wymogów językowych odnoszących się do informacji umownych zawartych w umowach zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa / umowach zawieranych na odległość 65 .
W przypadku skorzystania z tej opcji regulacyjnej, odpowiednie wymogi, na przykład wymóg podania informacji w języku urzędowym danego państwa członkowskiego, odnosiłyby się do przedsiębiorców transgranicznych na warunkach określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 593/2008 66 w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych (rozporządzenie Rzym I). Art. 6 tego rozporządzenia stanowi, że w przypadku gdy przedsiębiorca wykonuje swoją działalność w miejscu, w którym konsument ma miejsce zwykłego pobytu, lub gdy kieruje taką działalność do tego państwa lub do kilku państw z tym państwem włącznie, umowa podlega prawu państwa, w którym konsument ma miejsce zwykłego pobytu.
Jeżeli strony dokonały wyboru innego prawa, wybór taki nie może prowadzić do pozbawienia konsumenta ochrony przyznanej mu na podstawie przepisów bezwzględnie obowiązujących w państwie, w którym ma on miejsce zwykłego pobytu. W związku z tym również w tej sytuacji, jeżeli przedsiębiorca kieruje swoją działalność do konsumentów w państwie członkowskim, które wprowadziło wymogi językowe na podstawie art. 6 ust. 7 dyrektywy w sprawie praw konsumentów, przedsiębiorca jest zobowiązany przekazać konsumentom informacje umowne w języku wymaganym przez to państwo członkowskie, jeżeli ten obowiązek językowy uznaje się za obowiązkowe "zobowiązanie umowne" zgodnie z prawem krajowym.
Pojęcie "kierowania" działalności handlowej lub zawodowej do państwa konsumenta zostało omówione przez TSUE w ramach postępowania w sprawach połączonych C-585/08 i C-144/09, Peter Pammer i Hotel Alpenhof GmbH. W wyroku tym wskazano szereg kryteriów pozwalających na ustalenie tego, czy strona internetowa jest "skierowana" do konkretnego państwa członkowskiego, wśród nich na przykład na użycie różnych języków lub walut na stronie internetowej 67 .
Należy zauważyć, że ta opcja regulacyjna określona w dyrektywie w sprawie praw konsumentów stanowi uzupełnienie przepisów Unii dotyczących poszczególnych sektorów i produktów, które umożliwiają państwom członkowskim określenie wymogów językowych dotyczących ostrzeżeń lub instrukcji na przykład w odniesieniu do zabawek 68 lub urządzenia radiowego 69 . Ponadto dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 70 umożliwia określenie wymogów językowych dotyczących gwarancji handlowych w odniesieniu do towarów.
3.1.9. Ciężar dowodu
Z uwagi na fakt, że zaniechanie przekazania przez przedsiębiorcę pewnych informacji wymaganych przez Dyrektywę prowadzi do różnych sankcji w niej określonych (niezależnie od sankcji, które mogą zostać nałożone na podstawie prawa krajowego), art. 6 ust. 9 zawiera bardzo ważny przepis, który stanowi, że w odniesieniu do umów zawieranych na odległość i umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa "ciężar dowodu w zakresie spełnienia wymogów informacyjnych określonych w niniejszym rozdziale spoczywa na przedsiębiorcy".
Nie należy wykluczać wprawdzie możliwości udowodnienia faktów w inny sposób, jednak sytuacja przedsiębiorcy będzie z pewnością gorsza wówczas, gdy wymagane informacje nie będą znajdować się na potwierdzeniu zawarcia umowy sporządzonym na trwałym nośniku, które zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 lub art. 8 ust. 7 (omówione w sekcji 4.4) zawsze musi zawierać informacje, o których mowa w art. 6 ust. 1, chyba że informacje te zostały już przekazane na trwałym nośniku.
4.2.2. Przycisk potwierdzania zamówienia
Art. 8 2. [...] Przedsiębiorca zapewnia, aby konsument w momencie składania zamówienia wyraźnie przyjął do wiadomości, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Jeżeli w celu złożenia zamówienia wymagane jest aktywowanie przycisku lub podobnej funkcji, przycisk lub podobna funkcja muszą być oznaczone w łatwo czytelny sposób jedynie z użyciem słów "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" lub równoważnego jednoznacznego sformułowania informującego, że złożenie zamówienia pociąga za sobą obowiązek zapłaty na rzecz przedsiębiorcy. Jeżeli przedsiębiorca nie przestrzega przepisów niniejszego akapitu, konsument nie jest związany umową lub zamówieniem. |
W art. 8 ust. 2 akapit drugi znajduje się wymaganie, zgodnie z którym przycisk używany do złożenia zamówienia na stronie internetowej musi być oznaczony w jasny sposób. Odpowiednie oznaczenie (etykieta) musi znajdować się na samym przycisku lub bezpośrednio obok niego. Może ono przybierać różne formy, pod warunkiem, że w jasny sposób komunikuje obowiązek zapłaty 112 :
Wymóg ten ma także zastosowanie wówczas, gdy przedsiębiorca przekazuje konsumentowi informacje przed zawarciem umowy zgodnie z art. 8 ust. 4.
4.2.3. Informacje o ograniczeniach w dostarczeniu i sposobach płatności
Art. 8 |
3. Na stronach internetowych służących do prowadzenia handlu elektronicznego wskazuje się w jasny i czytelny sposób, najpóźniej |
na początku procesu składania zamówienia, czy mają zastosowanie jakiekolwiek ograniczenia w dostarczeniu i jakie sposoby płatności |
są akceptowane. |
Zgodnie z art. 8 ust. 3 strony internetowe służące do prowadzenia handlu elektronicznego muszą informować konsumentów o ograniczeniach w dostarczeniu, w tym ograniczeniach geograficznych, udostępniając łatwe do zrozumienia informacje w wyraźnie widoczny sposób. Na przykład informacje te nie powinny być podawane wyłącznie w warunkach ogólnych przedsiębiorcy lub wyłącznie na oddzielnych stronach internetowych, które nie są wyraźnie oznakowane i do których konsumenci w związku z tym prawdopodobnie nie będą mieli dostępu podczas zakupów.
Informacje o "ograniczeniach w dostarczeniu" podawane zgodnie z art. 8 ust. 3 muszą odpowiadać informacjom o uzgodnieniach w sprawie dostarczenia podawanym zgodnie z art. 6 lit. g) dyrektywy w sprawie praw konsumentów.
Ograniczenia w dostarczeniu i płatności podlegają rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/302 w sprawie blokowania geograficznego 113 . W szczególności automatyczna modyfikacja informacji o ograniczeniach w dostarczeniu na podstawie geolokalizacji użytkownika mogłaby pociągać za sobą naruszenie art. 4 rozporządzenia w sprawie blokowania geograficznego, w szczególności w przypadku, gdy uniemożliwia ona dostęp do towarów na obszarze zwykle obsługiwanym przez przedsiębiorcę.
W odniesieniu do sposobów płatności w art. 5 rozporządzenia w sprawie blokowania geograficznego zakazuje się przedsiębiorcom ograniczania akceptacji ze względu na obywatelstwo klienta, jego miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności w UE, takie jak miejsce wydania karty bankowej.
4.2.4. Umowy zawierane przy użyciu środka porozumiewania się na odległość przewidującego ograniczoną przestrzeń lub czas
Art. 8. ust. 4 dotyczy środków porozumiewania się na odległość przewidujących ograniczoną przestrzeń lub czas na przedstawienie informacji:
Art. 8 4. Jeżeli umowa jest zawarta przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, przewidującego ograniczoną przestrzeń lub czas |
na przedstawienie informacji, przed zawarciem takiej umowy przedsiębiorca dostarcza, z wykorzystaniem lub za pośrednictwem tego |
konkretnego środka, przynajmniej informacje przed zawarciem umowy dotyczące głównych cech towarów lub usług, oznaczenia przed- |
siębiorcy, łącznej ceny, prawa do odstąpienia od umowy, czasu trwania umowy, a jeżeli umowa została zawarta na czas nieoznaczony |
- warunków rozwiązania umowy, o których to informacjach mowa, odpowiednio, w art. 6 ust. 1 lit. a), b), e), h) i o), z wyjątkiem |
wzoru formularza odstąpienia od umowy określonego w załączniku I część B, o którym mowa w lit. h). Pozostałe informacje, o których |
mowa w art. 6 ust. 1, w tym wzórformularza odstąpienia od umowy, udzielane są przez przedsiębiorcę konsumentowi w odpowiedni |
sposób zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu.; |
Art. 8. ust. 4 zawiera w związku z tym te same wymogi informacyjne, co art. 8 ust. 2, dodając do nich informacje dotyczące:
(1) danych identyfikujących przedsiębiorcę, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. b);
(2) prawa do odstąpienia od umowy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. h), tj. informacje o warunkach, terminach oraz procedurach korzystania z tego prawa.
Art. 8. ust. 4 nie zawiera określonego w art. 6 ust. 1 lit. p) obowiązku podania informacji o "minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy". Jak jednak wyjaśniono już wcześniej w sekcji 3.2.7, każdy taki minimalny okres traktowany jest także jako jedna z istotnych przesłanek rozwiązania umowy zawieranej na czas nieoznaczony lub umowy ulegającej automatycznemu przedłużeniu, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. o). W związku z tym informacja ta w praktyce również powinna wchodzić w zakres art. 8 ust. 4.
Art. 8. ust. 4 dotyczy umów zawieranych przy użyciu takich technologii jak telefon, obsługiwani głosowo asystenci zakupów, wiadomości SMS lub innych środków porozumiewania się na odległość, narzucających ograniczenia techniczne dotyczące ilości informacji, które można przedstawiać konsumentowi 114 . W takich sytuacjach Dyrektywa umożliwia przedsiębiorcy udzielenie konsumentowi przed zawarciem umowy na odległość informacji w bardziej ograniczonym zakresie, podczas gdy pozostałe informacje wymagane na mocy art. 6 ust. 1 należy dostarczyć za pomocą innego źródła w prostym i zrozumiałym języku (zob. także motyw 36, w którym jest mowa o "podaniu bezpłatnego numeru telefonu lub hiperłącza do strony internetowej").
Dyrektywą (UE) 2019/2161 zmieniono art. 8 ust. 4 dyrektywy w sprawie praw konsumentów, wyłączając z obowiązków informacyjnych obowiązek dostarczenia wzoru formularza odstąpienia od umowy, określonego w załączniku I część B. W związku z tym wystarczy przekazanie tego formularza w prostym i zrozumiałym języku za pomocą innego źródła 115 . Po zawarciu umowy pełne informacje należy, zgodnie z art. 8 ust. 7, zawrzeć w potwierdzeniu zawarcia umowy na trwałym nośniku.
Trybunał rozpatrywał kwestię zastosowania art. 8 ust. 4 w sprawie C-430/17, Walbusch Walter Busch, która dotyczyła sprzedaży wysyłkowej na odległość (pocztówka zamówieniowa rozprowadzana za pośrednictwem gazet i czasopism).
Trybunał orzekł, że "[o]ceny kwestii, czy w konkretnym wypadku dany środek porozumiewania się na odległość przewiduje ograniczoną przestrzeń lub ograniczony czas na przedstawienie informacji w rozumieniu art. 8 ust. 4 dyrektywy 2011/83, należy dokonywać z uwzględnieniem wszystkich cech technicznych komunikatu handlowego przedsiębiorcy. W tym względzie należy sprawdzić, czy uwzględniając przestrzeń i czas komunikatu oraz minimalny rozmiar pisma typograficznego, który byłby odpowiedni dla przeciętnego konsumenta będącego odbiorcą rzeczonego komunikatu, wszystkie informacje, o których mowa w art. 6 ust. 1 wspomnianej dyrektywy, mogą zostać obiektywnie przedstawione w ramach owego komunikatu".
Natomiast "wybór przedsiębiorcy w zakresie organizacji oraz wykorzystania przestrzeni i czasu, którymi dysponuje w ramach środka porozumiewania się, z którego postanowił on skorzystać, nie jest istotny przy przeprowadzaniu tej oceny" 116 .
W praktyce "środki porozumiewania się na odległość, przewidujące ograniczoną przestrzeń lub ograniczony czas", o których mowa w art. 8 ust. 4, to te, które nie pozwalają na warstwowe udzielanie informacji (poprzez np. rozwijane nagłówki lub hiperłącza, kierujące konsumentów do bardziej szczegółowej prezentacji odpowiednich informacji) - zob. w tym zakresie sekcja 3.1.1 dotycząca udzielania konsumentom informacji w jasny i zrozumiały sposób.
Smartfony nie kwalifikują się jako "środki porozumiewania się na odległość, przewidujące ograniczoną przestrzeń lub ograniczony czas na przedstawienie informacji", ponieważ dodatkowych informacji można w każdym wypadku udzielać użytkownikom takich ekranów również poprzez rozwijane drzewa treści lub dodatkowe strony. W przypadku gdy przedsiębiorca dostosował treść i prezentację interfejsu internetowego do takich urządzeń, może skorzystać z art. 8 ust. 4 i związanego z nim orzecznictwa jako wytycznej przy wyborze informacji, które powinny zostać podane w najbardziej widocznym miejscu. W takich przypadkach przedsiębiorca może skoncentrować się na informacjach wymaganych na mocy art. 8 ust. 4, w stosownych przypadkach w formacie rozszerzalnym 117 , i udzielić pozostałych obowiązkowych informacji na dodatkowych stronach.
W przypadku towarów podlegających dostarczeniu bieg okresu na odstąpienie od umowy rozpoczyna się w dniu następującym po dniu, w którym towary te fizycznie weszły w posiadanie konsumenta lub innej osoby wskazanej przez konsumenta, która nie jest jednak przewoźnikiem (art. 9 ust. 2 lit. b)). Uregulowanie to jest odmienne od art. 20, zgodnie z którym ryzyko przechodzi na konsumenta z chwilą dostarczenia towarów przewoźnikowi, jeżeli konsument zlecił temu przewoźnikowi ich transport, a przedsiębiorca nie oferował takiej możliwości.
W przypadku gdy towary są dostarczane więcej niż jednokrotnie, bieg okresu na odstąpienie od umowy rozpoczyna się w dniu następującym po dniu dostarczenia ostatniego z towarów zamówionych w ramach jednego zamówienia i dostarczanych osobno (art. 9 ust. 2 lit. b) ppkt i)). Zasada ta jest umotywowana uzasadnionym interesem konsumenta w otrzymaniu wszystkich elementów pojedynczego zamówienia przed podjęciem decyzji o odstąpieniu od umowy obejmującej na przykład:
W tego rodzaju przypadkach bieg jednego okresu na odstąpienie od umowy rozpoczyna się w dniu następującym po dniu dostarczenia ostatniego elementu.
Jak wskazano w motywie 40: [...] konsument powinien mieć możliwość skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy przed wejściem w fizyczne posiadanie towarów. Ponadto w takim przypadku nic nie uniemożliwia konsumentowi odmowy wejścia w posiadanie towarów:
W przypadku transakcji przeprowadzanych z wykorzystaniem kart kredytowych, opłata akceptanta stanowi zazwyczaj procent wartości transakcji, natomiast w przypadku transakcji przeprowadzanych z wykorzystaniem kart debetowych częściej (choć nie powszechnie) stosowana jest stawka stała. Wysokość opłaty akceptanta może być bardzo różna i zależeć od obrotów, sektora handlowego i innych cech charakteryzujących przedsiębiorcę.
Ponadto mogą obowiązywać opłaty transakcyjne lub ogólne, które są uiszczane przez przedsiębiorcę na rzecz banku przyjmującego płatność lub pośredników w usługach płatniczych.
Pośrednicy w usługach płatniczych pomagają niektórym sprzedawcom detalicznym w akceptowaniu bezpiecznych płatności, a ponadto mogą pobierać opłaty za udostępnianie funkcji płatniczych, świadczenie usług w zakresie wykrywania oszustw, usług administracyjnych lub usług oferowanych zazwyczaj przez banki przyjmujące płatności 151 .
8.3.2. Ogólne koszty prowadzenia działalności
Przedsiębiorcy ponoszą zwykle inne koszty prowadzenia działalności, które mogą być pośrednio związane z akceptowaniem lub przetwarzaniem płatności w zależności od wykorzystywanego sposobu płatności. Są to zwykle koszty administracyjne, opłaty z tytułu instalacji i konfiguracji sprzętu, a także koszty wynikające z zarządzania wykrywaniem oszustw oraz z zarządzania ryzykiem.
8.3.3. Uzasadnione koszty pozwalające na pobranie opłaty za korzystanie ze sposobów płatności
Za "koszty" związane ze sposobami płatności w rozumieniu art. 19 należy uważać jedynie opłaty, które są bezpośrednio nakładane na przedsiębiorcę z tytułu korzystania z tych sposobów płatności.
Koszty, które mogą być w sposób uprawniony uwzględnione przez przedsiębiorcę jako pozwalające na pobieranie opłat od konsumentów, obejmują opłatę akceptanta oraz opłaty transakcyjne lub ogólne uiszczane na rzecz pośredników z tytułu świadczenia na rzecz akceptanta niektórych lub wszystkich usług, które są zazwyczaj oferowane przez banki przyjmujące płatność. W takich przypadkach pośrednik zazwyczaj utrzymuje kontakty z bankiem przyjmującym płatność oraz działa jako punkt kontaktowy dla detalistów, pobierając marżę od opłat nakładanych przez bank przyjmujący płatność w związku ze świadczeniem odpowiednich usług.
To od przedsiębiorcy zależy decyzja o zleceniu w ramach podwykonawstwa świadczenia na przykład następujących usług:
Koszty związane z urządzeniami płatniczymi, świadczeniem usług w zakresie wykrywania oszustw i usług administracyjnych (lub podobnych) należy taktować jako ogólne koszty prowadzenia działalności niezależnie od tego, czy są one ponoszone bezpośrednio przez przedsiębiorcę czy przez podmiot zewnętrzny. W przypadku ich zlecenia na zewnątrz, są one co do zasady nakładane odrębnie od głównych "kosztów ogólnych" lub opłaty akceptanta.
Przetwarzanie płatności i obsługa gotówki pociąga za sobą koszty personalne, które trudno jest wyrazić liczbowo, gdyż są one często uwzględnione w ogólnych kosztach administracyjnych. Koszty wynikające z zarządzania wykrywaniem oszustw oraz z zarządzania ryzykiem różnią się od siebie znacząco w zależności od konkretnego sektora i przedsiębiorcy, ale co do zasady są one coraz niższe dzięki wprowadzaniu nowych technologii płatności elektronicznych. Ponieważ wspomniane koszty są nierozerwalnie związane z daną działalnością gospodarczą (nawet jeżeli ponosi się je w celu zachowania zgodności regulacyjnej), powinny również zostać wyłączone z pojęcia "kosztów ponoszonych w związku ze stosowaniem określonych sposobów płatności" w rozumieniu art. 19; należy natomiast traktować je jako element ogólnych kosztów prowadzenia działalności.
Podejście to jest szczególnie uzasadnione w przypadku firm sprzedających towary lub świadczących usługi jedynie w internecie oraz akceptujących jedynie elektroniczne sposoby płatności. W przypadku takich firm, koszty personalne ponoszone w związku z przetwarzaniem płatności elektronicznej oraz koszty wynikające z zarządzania wykrywaniem oszustw lub z zarządzania ryzykiem mają zasadnicze znaczenie dla ich modelu handlowego.
Ponadto biorąc pod uwagę bardziej praktyczny punkt widzenia, objęcie pojęciem "kosztów" wszystkich możliwych elementów, które mogą być nawet pośrednio powiązane ze sposobami płatności spowodowałoby trudności w egzekwowaniu art. 19 oraz pozbawiłoby go jakiejkolwiek skuteczności ("effet utile"). Powyższe należy uznać za prawdziwe, mając na uwadze na przykład to, że publicznie dostępnych jest bardzo niewiele informacji na temat kosztów administracyjnych oraz że dokładny koszt urządzeń lub instalacji może być wyliczony jedynie poprzez rozłożenie całej kwoty na nieznaną liczbę transakcji. Dlatego też przedsiębiorcy powinni dążyć do odzyskania takich kosztów poprzez ich uwzględnianie w cenie oferowanych przez siebie towarów lub usług, a nie poprzez nakładanie na konsumentów dodatkowych opłat w związku ze stosowaniem określonych sposobów płatności.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.525.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Zawiadomienie Komisji - Wytyczne dotyczące wykładni i stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów |
Data aktu: | 17/12/2021 |
Data ogłoszenia: | 29/12/2021 |
Data wejścia w życie: | 29/12/2021 |