Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze objętym Konwencją ustanawiającą Międzyamerykańską Komisję ds. Tuńczyka Tropikalnego oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (UE) nr 520/2007[COM(2020) 308 final - 2020/0139 (COD)].

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze objętym Konwencją ustanawiającą Międzyamerykańską Komisję ds. Tuńczyka Tropikalnego oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (UE) nr 520/2007"

[COM(2020) 308 final - 2020/0139 (COD)]

(2021/C 56/08)

(Dz.U.UE C z dnia 16 lutego 2021 r.)

Samodzielny sprawozdawca: Javier GARAT PÉREZ

Wniosek o konsultację Parlament Europejski, 23.7.2020

Rada, 20.7.2020

Podstawa prawna Art. 43 ust. 2 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego
Data przyjęcia przez sekcję 12.11.2020
Data przyjęcia na sesji plenarnej 2.12.2020
Sesja plenarna nr 556
Wynik głosowania 228/0/9
(za/przeciw/wstrzymało się)
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
EKES uważa, że transpozycja do prawa UE środków kontroli, ochrony i zarządzania przyjętych przez Międzyamerykańską Komisję ds. Tuńczyka Tropikalnego (IATTC) jest konieczna w celu doprowadzenia do jednolitego i skutecznego wdrożenia tych środków w UE. Transpozycja ta powinna być zgodna z ustaleniami IATTC i nie powinna tworzyć nowych zobowiązań dla statków europejskich. W związku z tym Komitet popiera wniosek dotyczący rozporządzenia.
1.2.
EKES zaleca jednak uwzględnienie rozważań zawartych w jego opinii w sprawie środków ochrony i kontroli na obszarze Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO) 1 .
1.3.
Komitet sądzi, że omawiany wniosek nie ustanawia sprawnego mechanizmu transpozycji przepisów przyjętych w ramach IATTC i nie rozwiązuje kwestii ich corocznej aktualizacji.
1.4.
EKES opowiada się za prostszym i bardziej elastycznym mechanizmem, dlatego proponuje rozporządzenie zawierające artykuł stwierdzający, że Unia Europejska musi obowiązkowo stosować do swojej floty przepisy przyjęte przez IATTC.
1.5.
Komitet podkreśla ryzyko związane z wprowadzeniem systemu aktów delegowanych, który przyznaje Komisji uprawnienia do stanowienia prawa bez konieczności stosowania się do zwykłej procedury.
2.
Streszczenie wniosku Komisji
2.1.
Celem omawianego wniosku 2  jest dokonanie transpozycji do prawa Unii środków kontroli, ochrony i zarządzania przyjętych przez Międzyamerykańską Komisję ds. Tuńczyka Tropikalnego (IATTC), w której Unia Europejska jest umawiającą się stroną od 2006 r.
2.2.
Konwencja IATTC stanowi, że jej rezolucje są wiążące oraz że umawiające się strony podejmują niezbędne środki w celu zapewnienia wdrożenia i egzekwowania konwencji oraz wszelkich środków ochrony i zarządzania przyjętych na jej podstawie.
2.3.
Do Unii Europejskiej należy zatem zapewnienie zgodności ze wszystkimi środkami zatwierdzonymi przez IATTC poprzez odnoszenie środków ustanowionych w omawianym wniosku do środków przyjętych przez IATTC od 2008 r. Wniosek uwzględnia również mechanizm ułatwiający wdrażanie środków IATTC w przyszłości.
2.4.
Omawiany wniosek przewiduje przekazanie Komisji uprawnień, zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w celu umożliwienia jej wdrożenia wszelkich zmian do tych środków, zatwierdzonych na dorocznych posiedzeniach tej organizacji, oraz zapewnienia równych warunków działania dla europejskich statków rybackich i innych umawiających się stron IATTC.
2.5.
Środki przewidziane we wniosku dotyczą specyfikacji technicznych lin do połowu rekinów oraz, ogólnie, ochrony niektórych gatunków rekinów, okresów zamkniętych, przepisów dotyczących projektowania i rozmieszczania urządzeń do sztucznej koncentracji ryb, rejestrowania danych, ochrony ptaków morskich, obecności obserwatorów naukowych, rejestracji statków regionalnych, programów danych i statystyk oraz wytycznych mających na celu zmniejszenie śmiertelności żółwi.
3.
Uwagi ogólne
3.1.
EKES uważa, że transpozycja do prawa UE środków kontroli, ochrony i zarządzania przyjętych przez Międzyamerykańską Komisję ds. Tuńczyka Tropikalnego (IATTC) jest konieczna w celu doprowadzenia do jednolitego i skutecznego wdrożenia tych środków w UE. Transpozycja ta powinna być zgodna z ustaleniami IATTC i nie powinna tworzyć nowych zobowiązań dla statków europejskich.
3.2.
Biorąc jednak pod uwagę fakt, że IATTC często zmienia swoje środki ochrony i kontroli na dorocznych posiedzeniach, Komitet uważa, że przedstawiony wniosek nie przewiduje sprawnego mechanizmu transpozycji środków przyjętych w ramach IATTC ani ich aktualizacji.
3.3.
EKES uważa, że najbardziej sprawnym mechanizmem zapewnienia takich regularnych aktualizacji norm przyjmowanych przez IATTC byłoby opracowanie prostego rozporządzenia, w którym - precyzyjnie uzasadniwszy konieczność okresowej aktualizacji przepisów dotyczących co najmniej przyznanych kompetencji - w jednym artykule zawarto by zobowiązanie Unii Europejskiej do obowiązkowego stosowania do jej floty przepisów przyjmowanych co roku przez IATTC.
3.4.
EKES ostrzega, że w przeciwnym wypadku wystąpiłoby ryzyko permanentnych opóźnień między przepisami przyjmowanymi przez IATTC a aktami prawnymi publikowanymi przez UE, a także zwraca uwagę na niepewność prawa, jaka może się z tym wiązać.

Bruksela, dnia 2 grudnia 2020 r.

Christa SCHWENG
Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Opinia EKES-u "Środki ochrony i egzekwowania - NAFO" (Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 279).
2 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze objętym Konwencją ustanawiającą Międzyamerykańską Komisję ds. Tuńczyka Tropikalnego oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (UE) nr 520/2007 [COM(2020) 308 final]: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/? uri=CELEX%3A52020PC0308&qid=1603701098515.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.56.59

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze objętym Konwencją ustanawiającą Międzyamerykańską Komisję ds. Tuńczyka Tropikalnego oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (UE) nr 520/2007[COM(2020) 308 final - 2020/0139 (COD)].
Data aktu: 16/02/2021
Data ogłoszenia: 16/02/2021