PRZYPOMINAJĄC O:
1. Podstawowym znaczeniu, jakie kultura i swoboda twórcza odgrywają dla Unii Europejskiej i jej obywateli we wzmacnianiu naszych demokracji i wartości, w rozwijaniu naszej wyobraźni, w dobrobycie naszych społeczeństw, w żywotności naszych obszarów lokalnych, w jakości naszego środowiska życia i w dobrostanie jednostek;
2. Kluczowej roli, jaką sektory i branże kultury i kreatywne (CCSI) zwane również ekosystemem sektora kultury i sektora kreatywnego (CCIE) odgrywają w tworzeniu wspólnego dziedzictwa, wspólnych punktów odniesienia i kultury jutra, mających zasadnicze znaczenie dla ciągłego rozkwitu europejskiej różnorodności kulturowej, z uwzględnieniem tego, że CCSI stanowią bardzo zróżnicowaną grupę o różnych priorytetach i uwarunkowaniach;
3. Zakresie CCIE określonym w rocznym sprawozdaniu dotyczącym jednolitego rynku z 2021 r 1 ., w którym podsumowano 14 ekosystemów przemysłowych wskazanych przez służby Komisji w związku z nową strategią przemysłową 2020 2 , oraz w licznych odnośnych dokumentach wymienionych w załączniku;
4. Znaczeniu gospodarczym CCIE, które w 2019 r. oceniono na 3,95 % unijnej wartości dodanej (477 mld EUR) - w sektorach tych zatrudnionych było 8,02 mln osób i działało w nich 1,2 mln firm, z czego 99,9 % stanowiły małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) 3 ;
5. Istotnym wpływie pandemii COVID-19 na gospodarkę kulturalną i kreatywną oraz o potrzebie dalszego wzmacniania odporności CCIE i dwojakiej transformacji (zielonej i cyfrowej) w Unii Europejskiej w celu uzupełnienia wpływu Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności i umożliwienia pełnego wykorzystania jego potencjału jako siły napędowej wzrostu gospodarczego i zatrudnienia oraz globalnej konkurencyjności UE;
PODKREŚLA, ŻE:
6. Oprócz skutków krótkoterminowych obecny kryzys związany z pandemią COVID-19 uwypuklił wyzwania strukturalne, a także możliwości wspólne dla całego CCIE. Obejmują one między innymi: cyfrową transformację metod i zastosowań w zakresie projektowania; silną konkurencję ze strony dużych światowych graczy i zjawisko ich integracji; potrzebę konsolidacji systemów i dywersyfikacji źródeł do celów finansowania tworzenia, produkcji i rozpowszechniania utworów z myślą o zapewnieniu trwałości modeli biznesowych; potrzebę zapewnienia systemów ubezpieczeń dostosowanych do specyfiki CCSI; oraz potrzebę nadążania za szybko zmieniającym się popytem wśród odbiorców oraz wspierania absorpcji innowacji;
7. Inne wyzwania i możliwości istniejące w CCIE to: wdrożenie zielonej transformacji; wkład w równość i różnorodność; rola odgrywana przez CCSI na szczeblu regionalnym i lokalnym, szczególnie w sferze spójności społecznej, gospodarek lokalnych, przyciągania wysokiej jakości turystyki do Europy i pobudzania żywotności obszarów wiejskich i miejskich; oraz rola odgrywana przez CCSI w stosunkach zewnętrznych, w szczególności we wspieraniu rozwoju gospodarczego i społecznego, promowaniu pokoju i stabilności oraz kontynuacji ambitnych działań na rzecz własności intelektualnej;
8. W celu zachowania dziedzictwa kulturowego, promowania dostępu do niego oraz dalszego tworzenia, produkowania i rozpowszechniania nowych i oryginalnych utworów przyczyniających się do różnorodności kulturowej ważne jest przeanalizowanie, w ścisłej współpracy z sektorem, w jaki sposób definiować, chronić i promować nasze strategiczne zasoby kulturowe. Strategiczne zasoby kulturowe obejmują m.in. zdolności do samodzielnego tworzenia, produkcji, dystrybucji i prezentowania treści i utworów kulturalnych, w tym powiązane z nimi aktywa materialne i niematerialne, na przykład aktywa stanowiące własność katalogów lub wytwórni (wytwórni filmowych lub telewizyjnych czy pracowni artystycznych), które często wspierane są ze środków publicznych;
9. Silny, dynamiczny, zróżnicowany, konkurencyjny, innowacyjny, rentowny i niezależny europejski CCIE dostosowany do ery cyfrowej, a także prowadzenie działań eksperymentalnych mają zasadnicze znaczenie dla promowania różnorodności kulturowej i językowej z korzyścią dla wszystkich odbiorców. Niezależność tego ekosystemu opiera się na autonomii decyzyjnej przedsiębiorstw w nim działających, którymi są głównie MŚP, w szczególności autonomii w zakresie ich podstawowych wyborów artystycznych i finansowych;
10. Zasadnicze znaczenie ma stymulowanie tworzenia i rozwoju silnych i konkurencyjnych europejskich przedsiębiorstw - niezależnie od ich wielkości - w sektorze kultury i sektorze kreatywnym, mogących ogólnie konkurować z globalnymi graczami, a w szczególności na rynkach, na których UE ma przewagę konkurencyjną i na nowych wschodzących rynkach, takich jak rzeczywistość rozszerzona i wirtualna (AR/VR), gry wideo czy sztuczna inteligencja, na przykład tam gdzie technologie te wykorzystuje się do wspierania produkcji dzieł kultury i utworów oraz ułatwiania dostępu do nich;
11. Choć pojawienie się globalnych podmiotów cyfrowych, działających jako strażnicy dostępu na rynku cyfrowym, może przynieść sektorowi możliwości finansowe i twórcze, może też prowadzić do pojawienia się wyzwań w zakresie finansowania twórczości europejskiej oraz różnorodności kulturowej i językowej;
12. Dlatego też Unia Europejska powinna w trybie pilnym wzmocnić europejskie bogactwo kulturowe i europejską różnorodność kulturową poprzez strategię mającą zastosowanie do wszystkich CCSI, wspierającą europejską kreatywność i różnorodność form wyrazu kulturowego;
ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:
13. Rozpoczęły konsultacje z przedstawicielami odpowiednich zawodów na temat wspólnych wyzwań i możliwości stojących przed sektorami i branżami kultury i kreatywnymi, w szczególności w odniesieniu do środków i inwestycji przyspieszających dwojaką transformację i zrównoważoną odbudowę;
14. Dzieliły się doświadczeniami i dobrymi praktykami w zakresie wdrażania skutecznych polityk kulturalnych zapewniających wsparcie dla konkretnych problematycznych obszarów CCIE na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym i oferujących rozwiązania w tych obszarach oraz promowały skuteczne sposoby odpowiadania na potrzeby tego ekosystemu w innych obszarach polityki;
15. Promowały regularną współpracę kulturalną zwłaszcza w regionach przygranicznych mierzących się ze wspólnymi wyzwaniami, na przykład z utratą tradycyjnych gałęzi przemysłu lub umiejętności, m.in. poprzez wspieranie dialogu z odpowiednimi zainteresowanymi stronami;
16. Stymulowały badania naukowe dotyczące CCIE i prowadzone przez podmioty tego ekosystemu, by zachęcać do powstawania i wdrażania projektów badawczo-rozwojowych, które zwiększają absorpcję innowacji oraz poprawiają umiejętności i konkurencyjną pozycję przedmiotowych sektorów i branż, a także by uzupełniać prowadzone projekty, w szczególności przy wsparciu z programu "Horyzont Europa" i wsparciu wspólnoty wiedzy i innowacji istniejącej w ramach Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii;
17. Wspierały niezależne przedsiębiorstwa działające w CCIE, szczególnie odnośnie do ich zdolności samoorganizacji, finansowania i rozpowszechniania utworów oryginalnych, utrzymania i rozwijania modeli biznesowych tych przedsiębiorstw oraz zachowania i wzmocnienia ich aktywów oraz modeli kształcenia i szkolenia, a także ich innowacji technologicznych, środowiskowych i społecznych;
18. W pełni wykorzystywały nowe rozwiązania zawarte w zmienionej dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych: wspierały skuteczną promocję i eksponowanie europejskich utworów przez dostawców audiowizualnych usług medialnych i rozważyły skorzystanie z wprowadzonej tą dyrektywą możliwości wymagania przez państwa członkowskie udziału finansowego z myślą o zapewnieniu żywotności produkcji europejskiej, widoczności utworów europejskich i ich rozpowszechnianie w całej Europie;
ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI I Z POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:
19. Wdrażały określoną w niniejszym dokumencie europejską strategię dla ekosystemu sektora kultury i sektora kreatywnego (CCIE), przy koordynacji ze strony Komisji Europejskiej, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, w oparciu o unijne inicjatywy i programy finansowania w celu skorzystania w maksymalnym stopniu z synergii i z ukierunkowaniem na następujące priorytety:
I. POPRAWA DOSTĘPU EUROPEJSKICH PRZEDSIĘBIORSTW Z CCIE DO FINANSOWANIA:
20. Ułatwianie dostępu do informacji na temat dostępnego finansowania europejskiego dla przedsiębiorstw z CCIE poprzez scalenie opracowanych przez Komisję przewodnika po finansowaniu CulturEU i interaktywnego narzędzia do mapowania finansowania dla mediów audiowizualnych i informacyjnych w celu stworzenia jednego wielojęzycznego portalu cyfrowego przedstawiającego różne możliwości finansowania dla całego CCIE;
21. Ułatwianie przedsiębiorstwom z CCIE, zwłaszcza przedsiębiorstwom niezależnym, w tym najmniejszym, uzyskania dostępu do publicznych i prywatnych systemów finansowania, pożyczek, gwarancji, rozwiązań w zakresie kapitału wysokiego ryzyka i finansowania kapitałem własnym, z uwzględnieniem specyfiki tych przedsiębiorstw i przy upraszczaniu procedur;
22. Przyczynianie się do konsolidacji i potencjału wzrostu MŚP w CCIE, na przykład poprzez wykorzystanie nowej platformy kapitałowej Media Invest zorientowanej na branżę audiowizualną, tak by zachęcać do opracowywania innowacyjnych rozwiązań i umożliwić europejskim MŚP prowadzenie działalności w całej Unii i poza nią;
23. Dalsze ułatwianie uzyskiwania efektu dźwigni dzięki pomocy publicznej i działanie na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw z CCIE - poprzez dokonanie przeglądu stosowania zasad pomocy państwa przed końcem 2023 r., w tym w razie potrzeby przeglądu ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych (GBER), w celu uwzględnienia znaczenia sektora kultury i sektora audiowizualnego, czyli na przykład prasy, gier wideo, teatru, wytwórni i muzyki, oraz rozważenia potrzeby dostosowania w odniesieniu do tych sektorów;
POBUDZANIE ROZWOJU I DOSKONALENIA UMIEJĘTNOŚCI, KSZTAŁCENIA I SZKOLENIA, W TYM:
24. Zainicjowanie badania 4 określającego sytuację nowych zawodów i umiejętności potrzebnych do transformacji cyfrowej z myślą o zagwarantowaniu i promowaniu różnorodności kulturowej oraz opracowaniu zaleceń dotyczących umiejętności sprzyjających wydajności, różnorodności i równości, dostosowanych do cyfrowego świata i nowych ograniczeń konkurencji, takich jak kwestie związane z wyszukiwalnością. Badanie to powinno opierać się na działaniach prowadzonych w ramach unijnego paktu na rzecz umiejętności i, w stosownych przypadkach, na wkładach zapewnionych przez struktury, takie jak Europejskie Obserwatorium Audiowizualne czy Europeana;
25. Uruchomienie forum regularnych kontaktów na rzecz europejskiej przedsiębiorczości kulturalnej i kreatywnej, na podstawie istniejących inicjatyw, mającego na celu rozpowszechnianie najlepszych praktyk, tworzenie sieci kontaktów i dzielenie się pomysłami w zakresie bieżących tematów i zmian w sektorze;
26. Opracowywanie działań szkoleniowych i narzędzi ekologicznych w celu stawiania czoła wyzwaniom środowiskowym, z którymi borykać się muszą różne podmioty działające w CCIE, i sprzyjanie wymianie najlepszych praktyk, szczególnie w powiązaniu z unijnym paktem na rzecz umiejętności;
UTRZYMANIE I WZMOCNIENIE EUROPEJSKIEGO BOGACTWA KULTUROWEGO I EUROPEJSKIEJ RÓŻNORODNOŚCI KULTUROWEJ W ERZE CYFROWEJ, W TYM:
27. Wzmacnianie europejskich strategicznych zasobów kulturowych i ich strategicznej autonomii w celu zapewnienia europejskim i globalnym odbiorcom skutecznego dostępu do różnorodności form ekspresji kulturowej w Europie, stanowiącej odzwierciedlenie wartości UE, i w celu wspierania europejskiego CCIE w utrzymaniu i wzmocnieniu jego przewagi konkurencyjnej;
28. Ochrona posiadaczy praw autorskich i praw pokrewnych oraz zapewnienie im godziwych wynagrodzeń i podziału wartości na etapie opracowywania treści europejskich, przy jednoczesnym gwarantowaniu przejrzystości danych operacyjnych, zwłaszcza w odniesieniu do wykorzystania i powodzenia utworów i innych przedmiotów objętych ochroną;
29. Dalsze wspieranie kreatywności i niezależnej produkcji utworów europejskich poprzez zapewnianie korzystnych ram dla przedsiębiorstw, w oparciu o które mogą one skutecznie zarządzać swoimi prawami własności intelektualnej, w szczególności prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, oraz swoimi aktywami niematerialnymi; wsparcie to mogłoby być realizowane poprzez promowanie infrastruktury danych dotyczących praw autorskich dostosowanej do potrzeb ery cyfrowej. W tym kontekście w branży audiowizualnej należy zwrócić szczególną uwagę na koprodukcje i zasadę terytorialności praw, które mają kluczowe znaczenie dla zrównoważonego finansowania tej branży i dla strategii dystrybucji;
30. Korzystanie z istniejących inicjatyw UE (takich jak Start-up Europe Club, konkurs Creative Business Cup, sieć Enterprise Europe Network, europejskie centra innowacji cyfrowych) poprzez stosowanie akceleratorów dla startupów, które mogłyby mieć formę programów szkoleniowych, doradztwa i tworzenia sieci kontaktów w celu nadania impulsu innowacyjnym przedsiębiorstwom typu startup z CCIE należącym do europejskich MŚP o dużym potencjale;
31. Rozpowszechnianie i promowanie w ekosystemie CCIE najnowszych przełomowych odkryć technologicznych, szczególnie w oparciu o prace przyszłej WWiI na rzecz branży kultury i branży kreatywnej (CCI); w tym kontekście promowanie odpowiedzialnego i etycznego zarządzania danymi, zwłaszcza uwzględnianie ochrony prywatności już w fazie projektowania i stosowanie technologii w wysiłkach na rzecz dalszej budowy europejskiej suwerenności cyfrowej;
32. Zainicjowanie konkursu na europejskie innowacje w oparciu o istniejące inicjatywy, takie jak Europejska Rada ds. Innowacji i przyszła WWiI na rzecz CCI, z myślą o promowaniu projektów w CCIE, które w pełni wykorzystują technologie strukturyzujące i tworzą innowacyjne i bliskie wprowadzenia na rynek rozwiązania przełomowe (z wykorzystaniem AR/VR, technologii dużych zbiorów danych, sztucznej inteligencji, blockchain, holochain, technologii 3D, modelowania, makiet cyfrowych, metawersum itp.);
33. Ułatwianie korzystania z tych technologii wszystkim grupom osób, w szczególności osobom o ograniczonym dostępie do technologii cyfrowych i osobom z niepełnosprawnościami, zwłaszcza poprzez promowanie umiejętności cyfrowych i umiejętności korzystania z mediów, z należytym uwzględnieniem szczególnych praw i potrzeb dzieci i młodzieży;
34. Promowanie podejścia strategicznego dotyczącego wyszukiwalności w internecie europejskich treści kulturowych we wszystkich językach urzędowych UE, zwłaszcza niezależnych utworów, w stosownych przypadkach w oparciu o silne synergie z Europeaną, portalem Agorateka 5 , grupą ERGA 6 , funduszem Eurimages 7 i Europejskim Obserwatorium Audiowizualnym, także w ramach planowanej przestrzeni danych na potrzeby dziedzictwa kulturowego;
35. Inicjatywy takie miałyby na celu: zapewnienie ram regularnych kontaktów między profesjonalistami (na przykład w ramach Europejskiego Forum ds. Wyszukiwalności); inicjowanie badań identyfikujących istniejące praktyki i oczekiwania dotyczące wyszukiwalności w odniesieniu do wszystkich CCSI; działanie w celu lepszego rozumienia roli algorytmów rekomendacji w promowaniu utworów europejskich i prowadzenie rozważań dotyczących ich przejrzystości; w stosownych przypadkach proponowanie kierunków działań, w szczególności w zakresie normalizacji, dostarczania metadanych, interoperacyjności i narzędzi ułatwiających odbiorcom dostęp;
WSPIERANIE EKSPORTU PRODUKTÓW PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWA Z CCIE, W TYM:
36. Stymulowanie inicjatyw na rzecz wzmocnienia zdolności przedsiębiorstw europejskich do działań na rynku zewnętrznym, takich jak europejskie programy imersji lub inne projekty promocyjne realizowane w ramach programu "Kreatywna Europa", które mogłyby wspierać strategie eksportowe tych przedsiębiorstw i wzmocnić ich pozycję na rynkach o dużym potencjale;
37. Wspieranie udziału przedsiębiorstw z CCIE w ważnych wydarzeniach sektorowych, takich jak targi i wystawy handlowe, w oparciu o istniejące inicjatywy na szczeblu krajowym lub regionalnym, na przykład poprzez ukierunkowaną współpracę transgraniczną lub podejście oparte na sieci;
38. Promowanie możliwości w zakresie partnerstwa i współpracy między europejskim sektorem kultury i europejskim sektorem kreatywnym z odnośnymi sektorami w krajach o gospodarkach wschodzących przy wykorzystaniu unijnych instrumentów partnerstwa i rozwoju;
PROMOWANIE ODPOWIEDZIALNYCH POLITYK W PRZEDSIĘBIORSTWACH Z CCIE, W TYM:
39. Wspieranie, na przykład za pomocą nagród i innych zachęt, zgodnie z prowadzoną przez ONZ inicjatywą Global Compact, odpowiedzialnych polityk dotyczących zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, w szczególności projektów promujących innowacyjne podejścia zgodne z procesami gospodarki o obiegu zamkniętym, takich jak modele biznesowe o obiegu zamkniętym, zasady ekoprojektu i strategie gospodarowania pod koniec przydatności do użycia;
40. Określanie dobrych praktyk w zakresie zrównoważonej transformacji CCIE i promowanie ich na szczeblu europejskim, w tym w kontekście inicjatywy dotyczącej nowego europejskiego Bauhausu;
41. Zachęcanie do wdrażania odpowiedzialnych polityk w CCIE dotyczących przeciwdziałania dyskryminacji, praw autorskich i praw pokrewnych, w tym godziwego wynagrodzenia dla posiadaczy praw, zapewnienia im lepszych warunków pracy i gwarancji socjalnych oraz włączenia ich do finansowania publicznego.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.160.13 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Konkluzje Rady pt. "budowanie europejskiej strategii dla ekosystemu sektora kultury i sektora kreatywnego" |
Data aktu: | 04/04/2022 |
Data ogłoszenia: | 13/04/2022 |