WNIOSEK O ZATWIERDZENIE ZMIANY W SPECYFIKACJI PRODUKTU NA POZIOMIE UNII
"Colli di Rimini"
PDO-IT-A0297-AM03
Data wniosku: 11.2.2021
1. Wnioskodawca i uzasadniony interes
Consorzio vini di Romagna [stowarzyszenie na rzecz win z regionu Emilia-Romania]
Stowarzyszenie producentów na rzecz ChNP
2. Punkt w specyfikacji produktu, którego dotyczą zmiany
Q Nazwa produktu
Kategoria produktów sektora wina
Związek
Q Ograniczenia dotyczące wprowadzania do obrotu
3. Opis i uzasadnienie zmiany
3.1. Zmiana nazwy z "Colli di Rimini" na "Rimini"
Wniosek dotyczy zmiany nazwy z "Colli di Rimini" na "Rimini", ponieważ nazwa ta lepiej określa geograficzny obszar produkcji w prowincji Rimini, który rozciąga się od terenów pagórkowatych do poziomu morza. Odniesienie geograficzne do samej nazwy "Rimini" jest nie tylko bardziej bezpośrednie, ale również bardziej spójne i lepiej oddaje związek z obszarem produkcji win objętych ChNP. Ułatwi to komunikację przy wprowadzaniu produktów na rynek i promowaniu obszaru w harmonii z dobrze ugruntowaną marką turystyczną prowincji Rimini, będącą gospodarczym i kulturalnym centrum obszaru produkcji.
Chodzi więc o częściową zmianę ChNP, która to zmiana nie ma wpływu na tożsamość geograficzną nazwy ani na granice obszaru produkcji, ale za to pozwala lepiej identyfikować nazwę win z nazwą geograficzną "Rimini".
Zmiana dotyczy wszystkich sekcji jednolitego dokumentu, w których wymieniona jest nazwa.
3.2. Przepisy dotyczące pakowania na wyznaczonym obszarze
Zmiana dotyczy przepisu w zakresie butelkowania na wyznaczonym obszarze produkcji. Producenci win objętych ChNP "Rimini" wprowadzają przedmiotową zmianę, aby naprawić niedociągnięcie w pierwotnym tekście specyfikacji produktu zatwierdzonym pod koniec 1996 r., kiedy to ogólne przepisy dotyczące krajowych lub unijnych nazw pochodzenia nie określały, czy butelkowanie i pakowanie musi odbywać się na wyznaczonym obszarze. Tę ogólną zasadę wprowadzono w następstwie wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia 16 maja 2000 r. w sprawie C-388/95.
Powodem zmiany jest konieczność zachowania wysokiej jakości win objętych ChNP "Rimini", zagwarantowania ich pochodzenia oraz zapewnienia skuteczności i terminowości kontroli.
Okazuje się, że transport i butelkowanie poza obszarem produkcji może pogorszyć jakość wina "Rimini", ponieważ może być ono narażone na reakcje redoks, nagłe zmiany temperatury i skażenie mikrobiologiczne. Zjawiska te mogą mieć negatywny wpływ w szczególności na właściwości fizykochemiczne (minimalna kwasowość ogólna, minimalna zawartość ekstraktu bezcukrowego itp.) i organoleptyczne (barwa, aromat i smak).
Zagrożenia te są tym większe, im większa jest pokonywana odległość. Butelkowanie na obszarze pochodzenia pozwala jednak zachować te właściwości oraz wysoką jakość produktu, ponieważ partie wina nie są transportowane w ogóle lub są transportowane jedynie na niewielkie odległości.
Aspekty te - w połączeniu z doświadczeniem i głęboką wiedzą technicznonaukową na temat szczególnych właściwości win zdobytą na przestrzeni lat przez producentów ChNP "Rimini" - umożliwiają przeprowadzenie butelkowania na obszarze pochodzenia z zastosowaniem najlepszych technologicznych środków ostrożności w celu zachowania wszystkich właściwości fizycznych, chemicznych i organoleptycznych win objętych przedmiotową specyfikacją.
Innym celem butelkowania na obszarze produkcji jest ułatwienie w jak największym stopniu kontroli przeprowadzanych przez właściwy organ, a tym samym zagwarantowanie maksymalnej skuteczności, efektywności i opłacalności. Nie można zapewnić spełnienia tych wymogów w takim samym stopniu poza obszarem produkcji.
Organ kontrolny może bardzo szybko zaplanować wizyty kontrolne we wszystkich przedsiębiorstwach działających na obszarze produkcji w czasie butelkowania wina "Rimini" zgodnie z odpowiednim planem kontroli.
Celem jest zagwarantowanie na poziomie systemowym, że butelkowane mogą być wyłącznie partie wina objętego ChNP "Rimini". Pozwala to na osiągnięcie lepszych wyników w zakresie skuteczności kontroli przy ograniczonych kosztach dla producentów, co ma umożliwić zaoferowanie konsumentom maksymalnych gwarancji pod względem autentyczności wina.
Ponadto zgodnie z obowiązującymi przepisami krajowymi i w celu ochrony wcześniej istniejących praw przedsiębiorstwa zajmujące się butelkowaniem mogą ubiegać się o odstępstwo, aby móc kontynuować butelkowanie w swoich zakładach znajdujących się poza wyznaczonym obszarem, pod warunkiem złożenia odpowiedniego wniosku do Ministerstwa Polityki Rolnej, Żywnościowej i Leśnej oraz przedstawienia dokumentacji potwierdzającej, że butelkowały wina objęte ChNP "Rimini" w ciągu co najmniej dwóch z pięciu lat poprzedzających wejście w życie zmiany wprowadzającej wymóg butelkowania na tym obszarze (nie musi to być nieprzerwany okres dwóch lat). Zmiana dotyczy pkt 1.9 "Dodatkowe wymogi" jednolitego dokumentu.
3.3. Odstępstwo dotyczące produkcji wina na wyznaczonym obszarze
Obszar produkcji wina może obejmować całą prowincję Rimini, na zasadzie odstępstwa w stosunku do obszaru produkcji winogron. Odstępstwo to zostało przewidziane w specyfikacji w momencie uznania ChNP w 1996 r., dlatego uznano za stosowne wyraźne uwzględnienie tego warunku w pkt 1.9 "Dodatkowe wymogi" jednolitego dokumentu. Chodzi zatem o zmianę formularza w celu uwzględnienia w jednolitym dokumencie informacji dotyczących wymogu, który zawsze był częścią specyfikacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi i krajowymi.
Zmiana dotyczy pkt 1.9 "Dodatkowe wymogi" jednolitego dokumentu.
3.4. Związek z obszarem geograficznym
Opis związku został rozszerzony o poszczególne kategorie produktów sektora wina, czynniki naturalne i ludzkie oraz związek przyczynowy między nimi a cechami charakterystycznymi produktu końcowego.
Zmiana dotyczy art. 8 specyfikacji produktu oraz pkt 8 jednolitego dokumentu "Związek z obszarem geograficznym".
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.226.9 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Publikacja wniosku o wprowadzenie na poziomie Unii zmiany w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 97 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 |
Data aktu: | 02/06/2022 |
Data ogłoszenia: | 10/06/2022 |