- uwzględniając wniosek zastępcy prokuratora przy sądzie pierwszej instancji w Atenach o uchylenie immunitetu Ioannisa Lagosa przekazany pismem z 10 września 2021 r. przez zastępcę prokuratora przy Sądzie Najwyższym w Grecji w związku z ewentualnymi zarzutami karnymi (sprawa ABM: RB 2020/193-EG: 6-21/50), ogłoszony na posiedzeniu plenarnym w dniu 18 października 2021 r.,
- po wysłuchaniu wyjaśnień Ioannisa Lagosa zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,
- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0055/2022),
A. mając na uwadze, że zastępca prokuratora przy sądzie pierwszej instancji w Atenach złożył wniosek o uchylenie immunitetu parlamentarnego Ioannisa Lagosa w celu wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego w związku z niektórymi oświadczeniami, które złożył podczas debaty plenarnej w Parlamencie Europejskim;
B. mając na uwadze, że 14 września 2020 r. podczas debaty plenarnej w Parlamencie Europejskim Ioannis Lagos złożył oświadczenia rzekomo rozpowszechniające ksenofobiczne i islamofobiczne fałszywe informacje o migrantach w Morii;
C. mając na uwadze, że Ioannis Lagos, składając te oświadczenia, jest rzekomo winny publicznego podżegania do przemocy i nienawiści wobec osób ze względu na ich rasę, kolor skóry, przynależność narodową lub etniczną w sposób zagrażający porządkowi publicznemu i stanowiący zagrożenie dla integralności fizycznej wyżej wymienionych osób, co stanowi przestępstwo w rozumieniu art. 1 ust. 1 greckiej ustawy nr 927/1979, zastąpionego przez art. 1 greckiej ustawy nr 4285/2014;
D. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny nie jest osobistym przywilejem posła, lecz gwarancją niezależności Parlamentu jako całości oraz jego członków;
E. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 2 ;
F. mając na uwadze, że art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej przewiduje, że "[w] obec członków Parlamentu Europejskiego nie można prowadzić dochodzenia, postępowania sądowego, ani też ich zatrzymywać z powodu ich opinii lub stanowiska zajętego przez nich w głosowaniu w czasie wykonywania przez nich obowiązków służbowych";
G. mając na uwadze, że Ioannis Lagos wygłosił wyżej wymienione oświadczenia podczas sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w pomieszczeniach, w których odbywało się posiedzenie plenarne, oraz w ramach wykonywania obowiązków służbowych posła do Parlamentu Europejskiego;
H. mając na uwadze, że oświadczenia Ioannisa Lagosa były zatem złożone w trakcie wykonywania mandatu posła do Parlamentu Europejskiego;
1. podejmuje decyzję o odmowie uchylenia immunitetu Ioannisa Lagosa;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do natychmiastowego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji, właściwym władzom Republiki Greckiej i Ioannisowi Lagosowi.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.361.28 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 marca 2022 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Ioannisa Lagosa (2021/2225(IMM)) |
Data aktu: | 24/03/2022 |
Data ogłoszenia: | 20/09/2022 |