(2023/C 149/11)
(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2023 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,
- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022, w formie przyjętej ostatecznie 24 listopada 2021 r. 2 ,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 (rozporządzenie w sprawie WRF),
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,
- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,
- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 4/2022 przyjęty przez Komisję 1 lipca 2022 r. (COM(2022)0350),
- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 4/2022 przyjęte przez Radę 20 września 2022 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu tego samego dnia (12623/2022 - C9- 0317/2022),
- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0240/2022),
A. mając na uwadze, że głównym celem projektu budżetu korygującego nr 4/2022 jest aktualizacja po stronie dochodów budżetu, aby uwzględnić najnowsze wydarzenia, a mianowicie zaktualizowane prognozy dotyczące zasobów własnych na 2022 r. uzgodnione przez Komitet Doradczy ds. Zasobów Własnych (ACOR) 23 maja 2022 r., oraz aktualizacja innych dochodów, takich jak wkład Zjednoczonego Królestwa, grzywny i inne;
B. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 4/2022 zawiera również dwa szczególne dostosowania związane z wydatkami, odpowiadające dostosowaniu nomenklatury budżetowej w następstwie wniosku Komisji dotyczącego REPowerEU z 18 maja 2022 r. 6 oraz rozszerzeniu mandatu Eurojustu w zakresie gromadzenia i przechowywania dowodów zbrodni wojennych 7 ; mając na uwadze, że nie wnioskuje się o żadne dodatkowe środki na zobowiązania i płatności;
C. mając na uwadze, że Parlament zawsze był zdania, że projekt budżetu korygującego powinien mieć tylko jeden cel;
1. przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 4/2022 przedstawiony przez Komisję;
2. wskazuje w szczególności na zwiększenie rzeczywistych zasobów własnych o 3 573,9 mln EUR; przypomina o potrzebie szybszego wprowadzenia nowych zasobów własnych zgodnie z planem działania określonym w porozumieniu międzyinstytucjonalnym, tak aby dodatkowe dochody wynikające z nowych zasobów własnych były wystarczające do pokrycia co najmniej kosztów instrumentu na rzecz odbudowy;
3. podkreśla, że Parlament nie przedstawił jeszcze swojego stanowiska w sprawie wniosku dotyczącego rozdziału REPowerEU w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF); podkreśla w związku z tym, że proponowana zmiana nomenklatury budżetowej pozostaje bez uszczerbku dla wyniku legislacyjnego;
4. ubolewa, że pomimo nalegań ze strony Parlamentu Komisja postanowiła przedstawić razem elementy związane z aktualizacją dochodów oraz inne elementy związane z toczącymi się negocjacjami; przypomina, że w celu lepszego poszanowania prerogatyw władzy budżetowej Komisja powinna przedstawić projekt budżetu korygującego zawierający jeden cel, a nie ujmować kilka celów w jednym projekcie budżetu korygującego;
5. pochwala szybkie przyjęcie rozporządzenia (UE) 2022/838 rozszerzającego mandat Eurojustu w celu wspierania Ukrainy w gromadzeniu, przechowywaniu i analizowaniu dowodów dotyczących zbrodni wojennych w następstwie brutalnej i nieuzasadnionej rosyjskiej agresji; wyraża jednak sprzeciw wobec planowanego wykorzystania wewnętrznych przesunięć w tym samym obszarze polityki pod koniec roku w celu sfinansowania stanowisk zaproponowanych w niniejszym projekcie budżetu korygującego; podkreśla w tym kontekście, że w dziale 2b istnieją wystarczające marginesy; ponadto potwierdza swoje wieloletnie stanowisko, zgodnie z którym poszerzaniu zadań i odpowiedzialności agencji musi towarzyszyć odpowiedni poziom nowych zasobów;
6. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 4/2022;
7. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 4/2022 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.149.107 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 października 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 4/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - aktualizacja dochodów (zasoby własne) i inne dostosowania techniczne (12623/2022 - C9-0317/2022 - 2022/0211(BUD)) |
Data aktu: | 19/10/2022 |
Data ogłoszenia: | 28/04/2023 |