(2023/C 177/07)
(Dz.U.UE C z dnia 17 maja 2023 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając art. 8 oraz tytuł V, a w szczególności art. 21, 22, 36 i 37 Traktatu o Unii Europejskiej oraz część piątą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
- uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony 1 , który w pełni wszedł w życie 1 lipca 2016 r.,
- uwzględniając opinię Komisji z dnia 17 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku Gruzji o członkostwo w Unii Europejskiej (COM(2022)0405),
- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 23-24 czerwca 2022 r. w sprawie wniosków o członkostwo złożonych przez Ukrainę, Republikę Mołdawii i Gruzję,
- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Gruzji,
- uwzględniając swoje zalecenie z dnia 8 czerwca 2022 r. dla Rady i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie unijnej polityki zagranicznej, bezpieczeństwa i obrony po napaści Rosji na Ukrainę 2 ,
- uwzględniając porozumienie osiągnięte przez gruzińskie siły polityczne 19 kwietnia 2021 r. przy mediacji przewodniczącego Rady Europejskiej,
- uwzględniając sprawozdanie z realizacji układu o stowarzyszeniu z Gruzją z dnia 10 sierpnia 2022 r. (SWD(2022)0215),
- uwzględniając program stowarzyszeniowy między Unią Europejską a Gruzją na lata 2021-2027, przyjęty 16 sierpnia 2022 r. 3 ,
- uwzględniając wyniki siódmego posiedzenia Rady Stowarzyszenia UE-Gruzja z dnia 6 września 2022 r.,
- uwzględniając plan gospodarczo-inwestycyjny dla Partnerstwa Wschodniego, określony w załączniku I do dokumentu "Odbudowa, odporność i reforma - priorytety Partnerstwa Wschodniego na okres po 2020 r." z dnia 2 lipca 2021 r. (SWD(2021)0186),
- uwzględniając światowy ranking wolności prasy z 2022 r. opublikowany przez Reporterów bez Granic,
- uwzględniając następujące opinie Komisji Weneckiej Rady Europy: przyjętą w trybie pilnym opinię z dnia 26 sierpnia 2022 r. w sprawie projektu ustawy o zmianie kodeksu postępowania karnego przyjętego przez gruziński parlament 7 czerwca 2022 r., opinię z dnia 20 czerwca 2022 r. w sprawie zmian wprowadzonych w ustawie organicznej o sądach powszechnych w grudniu 2021 r., przyjętą w trybie pilnym opinię z dnia 2 lipca 2021 r. w sprawie zmian ustawy organicznej o sądach powszechnych, przyjętą w trybie pilnym wspólną opinię z dnia 5 lipca 2022 r. w sprawie zmienionego projektu poprawek do ordynacji wyborczej, opinię z dnia 8 października 2020 r. w sprawie projektu ustawy organicznej zmieniającej ustawę organiczną o sądach powszechnych oraz przyjętą w trybie pilnym opinię z dnia 16 kwietnia 2019 r. w sprawie wyboru i mianowania sędziów Sądu Najwyższego,
- uwzględniając opinię Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OSCE (ODIHR) z dnia 18 lutego 2022 r. w sprawie zmian przepisów dotyczących gruzińskiego urzędu inspektora państwowego oraz jego sprawozdanie końcowe z dnia 23 sierpnia 2021 r. w sprawie wyboru i mianowania sędziów Sądu Najwyższego w Gruzji,
- uwzględniając art. 54 Regulaminu, art. 1 ust. 1 lit. e) decyzji Konferencji Przewodniczących z dnia 12 grudnia 2002 r. w sprawie procedury udzielania zgody na sporządzenie sprawozdań z własnej inicjatywy i załącznik 3 do tej decyzji,
- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Handlu Międzynarodowego,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0274/2022),
A. mając na uwadze, że 3 marca 2022 r., w kontekście utrzymującego się silnego poparcia społecznego dla europejskich aspiracji Gruzji, jak również nowej sytuacji geopolitycznej wynikającej z rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, Gruzja złożyła wniosek o członkostwo w UE;
B. mając na uwadze, że w konkluzjach z 23-24 czerwca 2022 r. Rada Europejska uznała europejską perspektywę Gruzji i wyraziła gotowość do przyznania jej statusu kraju kandydującego, o ile ta wywiąże się z priorytetów określonych w opinii Komisji w sprawie wniosku Gruzji;
C. mając na uwadze, że Federacja Rosyjska nadal nielegalnie okupuje gruzińskie regiony Abchazji i Cchinwali/Osetii Południowej, naruszając suwerenność i integralność terytorialną Gruzji, a także wynegocjowane przez UE porozumienie o zawieszeniu broni z dnia 12 sierpnia 2008 r.;
D. mając na uwadze, że Federacja Rosyjska i jej reżimy okupacyjne celowo utrudniają bezpieczny i godny powrót osób wewnętrznie przesiedlonych i uchodźców, przymusowo wydalonych w wyniku czystek etnicznych z okupowanych przez Rosję gruzińskich regionów Abchazji i Cchinwali/Osetii Południowej;
E. mając na uwadze, że Federacja Rosyjska kontynuuje proces "pełzającej" aneksji okupowanych terytoriów Gruzji, w tym poprzez zamiar przeprowadzenia tzw. referendum w regionie Cchinwali w sprawie "przyłączenia" do Rosji, przekazanie Federacji Rosyjskiej kompleksu nieruchomości "Biczwinta" i otaczających go terenów, a także dalsze włączanie gruzińskich regionów Abchazji i Cchinwali/Osetii Południowej do wojskowych, gospodarczych, sądowych, społecznych i innych sfer Federacji Rosyjskiej;
F. mając na uwadze, że trwająca dyskryminacja etniczna i inne poważne naruszania praw człowieka Gruzinów na okupowanych przez Rosję terytoriach Gruzji, wznoszenie ogrodzeń z drutu kolczastego i innych sztucznych barier oraz długotrwałe zamykanie tzw. przejść granicznych na linii okupacji, a także nielegalne zatrzymania i porwania obywateli gruzińskich przez rosyjskie siły okupacyjne destabilizują sytuację w całym kraju;
G. mając na uwadze, że od rozpoczęcia wojny napastniczej Rosji z Ukrainą tysiące Rosjan przybyło do Gruzji, aby uciec przed zachodnimi sankcjami i mobilizacją zarządzoną przez Putina, podobnie jak wielu Białorusinów, łącznie z tymi, którzy uciekali przed prześladowaniami;
H. mając na uwadze, że Rosja nadal stosuje dezinformację, ataki cybernetyczne i inne metody hybrydowe, aby osłabić odporność społeczną i instytucjonalną Gruzji;
I. mając na uwadze, że Gruzja nadal uczestniczy w cywilnych i wojskowych operacjach zarządzania kryzysowego w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) i wysłała 32 żołnierzy na wojskową misję szkoleniową UE w Republice Środkowoafrykańskiej oraz jednego oficera na misję szkoleniową UE w Mali;
J. mając na uwadze, że były prezydent Gruzji Micheil Saakaszwili, którego stan zdrowia - zgodnie z ostatnimi doniesieniami - wciąż się pogarsza, nadal nie ma odpowiedniej opieki, co powoduje obawy o jego życie;
K. mając na uwadze, że dr David E. Smitha i jego współpracownicy stwierdzili w raporcie toksykologicznym, iż badanie próbek włosów i paznokci pobranych od Micheila Saakaszwilego wykazało obecność metali ciężkich i innych substancji, między innymi rtęci i arsenu, oraz że wiele objawów patologicznych stwierdzonych u Micheila Saakaszwilego jest wynikiem zatrucia metalami ciężkimi, które przyczynia się do szybkiego pogorszenia stanu jego zdrowia;
L. mając na uwadze, że w układzie o stowarzyszeniu obowiązującym od 1 lipca 2016 r. Gruzja i UE zobowiązały się do propagowania stowarzyszenia politycznego i integracji gospodarczej w oparciu o wspólne wartości i zasady demokracji, praworządność, dobre rządy, prawa człowieka i podstawowe wolności;
M. mając na uwadze, że Gruzja nadal czyni postępy we wdrażaniu układu o stowarzyszeniu oraz pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu (DCFTA) oraz nieustannie dostosowuje swoje przepisy do dorobku prawnego i standardów UE; mając na uwadze, że chociaż UE jest kluczowym partnerem handlowym Gruzji, potencjał tej współpracy nie został jeszcze w pełni wykorzystany;
N. mając na uwadze, że szereg kluczowych ustaw, m.in. przepisy dotyczące funkcjonowania sądownictwa i kluczowych procedur mianowania, procedur niejawnego nadzoru oraz rozwiązania urzędu inspektora państwowego, zostało przeforsowanych przez parlament Gruzji bez niezbędnych konsultacji lub analizy zgodności ze standardami UE lub Rady Europy, co odnotowano w sprawozdaniu Komisji z 2022 r. w sprawie wdrożenia układu o stowarzyszeniu przez Gruzję;
O. mając na uwadze, że w porozumieniu z dnia 19 kwietnia 2021 r., w którym pośredniczył przewodniczący Rady Europejskiej, podkreślono potrzebę rozwiązania problemu upolitycznionego wymiaru sprawiedliwości poprzez reformę sądownictwa w celu zwiększenia niezależności, przejrzystości i rozliczalności systemu sądowego;
P. mając na uwadze, że selektywne dochodzenia i ściganie osób krytycznych wobec obecnego rządu podważają zaufanie społeczeństwa nie tylko do instytucji sądowych, ale także do władz Gruzji;
Q. mając na uwadze, że sytuacja w zakresie wolności wypowiedzi, wolności mediów i bezpieczeństwa dziennikarzy, co stanowi podstawę funkcjonującej demokracji, nadal się pogarsza, a w 2022 r. Gruzja spadła z 60. na 89. miejsce w obejmującym 180 miejsc światowym rankingu wolności prasy; mając na uwadze, że zaufanie społeczeństwa do mediów w Gruzji jest bardzo niskie;
R. mając na uwadze, że Nika Gwaramia, dyrektor kanału telewizyjnego Mtawari, został skazany na trzy i pół roku więzienia pod wątpliwymi zarzutami prania pieniędzy, przekupstwa i fałszowania dokumentów;
S. mając na uwadze, że antyzachodnia propaganda i dezinformacja ostatnio znacznie się nasiliły w gruzińskich mediach i sieciach społecznościowych; mając na uwadze, że członkowie partii rządzącej nadal używają polaryzującego i wrogiego języka w odniesieniu do instytucji UE i ich przedstawicieli;
T. mając na uwadze, że kwestia równości płci wciąż stanowi wyzwanie, czego dowodem jest fakt, że Gruzja spadła z 49. miejsca wśród 154 krajów w światowym wskaźniku nierówności płci Światowego Forum Ekonomicznego za 2021 r. na 55. miejsce wśród 146 krajów w 2022 r., co wskazuje na pogorszenie się sytuacji pod względem poziomu wykształcenia, zdrowia, przeżywalności i upodmiotowienia politycznego; mając na uwadze, że kwestie przemocy ze względu na płeć i przemocy domowej oraz dyskryminacji osób LGBTQI+ nadal budzą niepokój;
1. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady Europejskiej o uznaniu europejskiej perspektywy Gruzji w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową; zauważa, że decyzja ta jest wyraźnym sygnałem politycznego poparcia dla europejskich aspiracji narodu gruzińskiego, i wobec tego apeluje do Gruzji o wykorzystanie tej historycznej szansy; przypomina, że aby uzyskać status kraju kandydującego, Gruzja musi zrealizować dwanaście kluczowych priorytetów wskazanych w opinii Komisji w sprawie wniosku Gruzji o członkostwo w Unii Europejskiej i zatwierdzonych przez Radę Europejską;
2. wzywa władze gruzińskie do przestrzegania najwyższych standardów demokracji, praworządności, praw człowieka i podstawowych wolności oraz do konsekwentnej realizacji priorytetów reform określonych w opinii Komisji, które odzwierciedlają porozumienie zawarte 19 kwietnia 2021 r., aby jednoznacznie pokazać determinację polityczną w spełnianiu ambitnych europejskich aspiracji narodu, zgodnie z wnioskiem o członkostwo w UE złożonym przez Gruzję 3 marca 2022 r.; z zadowoleniem przyjmuje natychmiastowe kroki podjęte przez Gruzję w celu rozpoczęcia procesu roboczego dotyczącego tych priorytetów i zachęca władze gruzińskie do prowadzenia tego procesu w sposób przejrzysty i inkluzywny; wzywa wszystkie gruzińskie siły polityczne do konstruktywnego udziału w tych wysiłkach i wniesienia w nie wkładu oraz apeluje do władz gruzińskich o uwzględnienie propozycji przedstawionych przez organizacje społeczeństwa obywatelskiego w celu zapewnienia znaczącego i wiarygodnego zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego w procesy decyzyjne na wszystkich szczeblach, w szczególności w odniesieniu do tych ważnych reform; podkreśla, że wniosek Gruzji o przystąpienie do UE będzie nadal oceniany w oparciu o jej własne zasługi i spełnianie przez to państwo kopenhaskich kryteriów członkostwa w UE, zwłaszcza w odniesieniu do reform demokratycznych;
3. zachęca Gruzję do kontynuowania wzmocnionej współpracy z Ukrainą i Republiką Mołdawii na wszystkich szczeblach sprawowania rządów, do wymiany najlepszych praktyk w zakresie spełniania kryteriów członkostwa w UE w przyszłym procesie akcesyjnym oraz do zacieśnienia współpracy regionalnej w ramach Partnerstwa Wschodniego;
Integralność terytorialna i bezpieczeństwo
4. podkreśla, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie wymaga jedności i solidarności ze strony społeczności międzynarodowej, ponieważ będzie to również decydujące dla przywrócenia integralności terytorialnej Gruzji, której społeczność międzynarodowa nie broniła z wystarczającą siłą w 2008 r.; z zadowoleniem przyjmuje zdecydowaną reakcję społeczeństwa gruzińskiego, które wsparło Ukrainę; składa hołd żołnierzom Gruzińskiej Legii na Ukrainie, którzy walczą z rosyjskimi agresorami od 2014 r.; wzywa władze Gruzji do dostosowania się do odpowiednich oświadczeń wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa złożonych w imieniu UE oraz do decyzji Rady, zgodnie z europejskimi ambicjami tego kraju; wzywa władze do dostosowania się do sankcji UE oraz do dopilnowania, aby międzynarodowe sankcje związane z rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie nie były obchodzone za pośrednictwem Gruzji;
5. jest zaniepokojony doniesieniami, jakoby obywatele rosyjscy i podmioty rosyjskie wykorzystywali Gruzję do obchodzenia zachodnich sankcji; wzywa instytucje UE do dalszego zbadania tych zarzutów, w szczególności różnych sprawozdań, w tym sprawozdania ukraińskiej narodowej agencji ds. zapobiegania korupcji, dotyczących powiązań Bidziny Iwaniszwilego z Rosją; w przypadku potwierdzenia tych zarzutów wzywa do wprowadzenia sankcji osobistych wobec niego i jego najbliższych współpracowników; przypomina, że Ukraina nałożyła sankcje na członków rodziny B. Iwaniszwilego i jego bliskich współpracowników za powiązania z Kremlem, z których wynika niejednoznaczne stanowisko obecnego rządu Gruzji wobec Rosji; dlatego z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie ósmego pakietu sankcji wobec Rosji zawierającego nowe kryterium, które umożliwi UE nakładanie sankcji na osoby ułatwiające naruszanie zakazu obchodzenia sankcji;
6. ponownie wyraża nieustanne poparcie dla suwerenności i integralności terytorialnej Gruzji w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową; wzywa do kontynuowania wysiłków na rzecz wynegocjowanego pokojowego rozwiązania konfliktu i zakończenia rosyjskiej okupacji terytorium Gruzji; uznając trudną sytuację, zachęca Gruzję do dalszego angażowania się w konstruktywny dialog z ludnością gruzińskich regionów Abchazji i Cchinwali/Osetii Południowej, aby budować zaufanie z myślą o trwałym rozwiązaniu konfliktu; wzywa UE do dalszego zaangażowania na rzecz pokojowego rozwiązania konfliktu rosyjsko-gruzińskiego poprzez skuteczne wykorzystanie wszystkich dostępnych instrumentów, w tym specjalnego przedstawiciela w regionie Kaukazu Południowego i ds. kryzysu w Gruzji, międzynarodowych rozmów genewskich, mechanizmów zapobiegania incydentom i reagowania na nie, misji obserwacyjnej UE w Gruzji, a także polityki nieuznawania i zaangażowania; z zadowoleniem przyjmuje przedłużenie mandatu misji obserwacyjnej UE w Gruzji do 14 grudnia 2024 r., aby umożliwić jej pełnienie zadań polegających na stabilizowaniu i normalizacji sytuacji oraz budowaniu zaufania między stronami konfliktu w coraz bardziej napiętym środowisku bezpieczeństwa;
7. zdecydowanie potępia nielegalną okupację przez Federację Rosyjską gruzińskich regionów Abchazji i Cchinwali/Osetii Południowej oraz dalszą nielegalną "borderyzację" tych regionów; wyraża zaniepokojenie tragiczną sytuacją w zakresie bezpieczeństwa, sytuacją humanitarną i sytuacją w zakresie praw człowieka na okupowanych terytoriach Gruzji oraz zdecydowanie potępia dyskryminację gruzińskich grup etnicznych w rejonach Gali i Achalgori, naruszanie ich prawa do dostępu do edukacji w języku ojczystym, nielegalne zatrzymania, porwania i ograniczenia swobody przemieszczania się, które mają miejsce wzdłuż granicy administracyjnej, a także naruszanie prawa osób wewnętrznie przesiedlonych i uchodźców przymusowo wydalonych z okupowanych terytoriów Gruzji, w tym również w wyniku czystek etnicznych, do bezpiecznego i godnego powrotu do domów; podkreśla znaczenie kontaktów międzyludzkich i środków budowy zaufania dla społeczności podzielonych przez konflikt;
8. wzywa Federację Rosyjską do wypełnienia zobowiązań międzynarodowych wynikających z porozumienia o zawieszeniu broni z dnia 12 sierpnia 2008 r., w którym pośredniczyła UE, a zwłaszcza zobowiązanie do wycofania wszystkich sił wojskowych i bezpieczeństwa z okupowanych terytoriów Gruzji i umożliwienia ustanowienia na nich międzynarodowych mechanizmów bezpieczeństwa, tak aby misja obserwacyjna Unii Europejskiej miała nieograniczony dostępu do całego terytorium Gruzji, zgodnie z jej mandatem;
9. podkreśla rolę Gruzji jako wiarygodnego partnera UE w dziedzinie bezpieczeństwa poprzez jej znaczący wkład w unijne operacje w ramach WPBiO; wzywa Radę i Europejską Służbę Działań Zewnętrznych do dalszej współpracy z Gruzją w zakresie WPBiO, zwłaszcza z uwagi na zainteresowanie Gruzji uczestnictwem w projektach stałej współpracy strukturalnej i rozwijaniem współpracy z odpowiednimi agencjami UE;
10. wzywa do zwiększenia pomocy dla Gruzji i wzmocnienia partnerstwa z tym krajem w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, jak zadeklarowano w Strategicznym kompasie UE, w tym za pośrednictwem Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju; z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie i determinację UE we wspieraniu Gruzji w przeciwdziałaniu zagrożeniom hybrydowym i z zadowoleniem przyjmuje uznanie przez UE, że bezpieczeństwo morskie na Morzu Czarnym ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa UE;
Dialog polityczny i wybory
11. ubolewa, że środowisko polityczne Gruzji nadal charakteryzuje głęboka polaryzacja; wzywa wszystkie podmioty polityczne do powstrzymania się od dzielącej i agresywnej retoryki oraz do zjednoczenia sił, aby nie zagrozić realizacji kluczowego celu, jakim jest członkostwo Gruzji w UE, poprzez ambitne reformy demokratyczne, sądowe i antykorupcyjne; podkreśla potrzebę budowania i zwiększania zaufania między wszystkimi podmiotami politycznymi i instytucjonalnymi, jak również między nimi a narodem gruzińskim; podkreśla jednak, że partia rządząca ma w rękach większość narzędzi i ponosi główną odpowiedzialność za realizację tego celu; przypomina, że główne postanowienia umowy z 19 kwietnia 2021 r., w zawarciu której pośredniczyła UE, nadal wskazują drogę ku wzmocnieniu demokracji i praworządności oraz ograniczeniu polaryzacji w Gruzji, wobec czego uwzględniono je w programie stowarzyszeniowym uzgodnionym między UE a Gruzją na lata 2021-2027; ubolewa nad wycofaniem się rządzącej partii Gruzińskie Marzenie z porozumienia z 19 kwietnia i wzywa wszystkie siły polityczne do wypełnienia zobowiązań podjętych w ramach tego porozumienia; zauważa, że decyzja sądu o skazaniu przywódców partii Lelo dla Gruzji, Mamuki Chazaradze i Badriego Dżaparidze, oraz wykorzystanie wyroku sądu w celu pozbawienia Badriego Dżaparidze mandatu parlamentarnego to wyraźne dowody na upolitycznienie wymiaru sprawiedliwości; podkreśla, że dalsze wyroki skazujące dla przywódców politycznych będą sprzeczne z deklarowanymi zamiarami ograniczenia polaryzacji;
12. wzywa gruzińskich przywódców politycznych do zaprzestania agresywnych ataków werbalnych na posłów do Parlamentu Europejskiego i innych przedstawicieli partnerów euroatlantyckich, takich jak UE czy USA, a także bezpodstawnej i szkodliwej retoryki, w której twierdzi się, że partnerzy międzynarodowi rzekomo zamierzają "wciągnąć Gruzję do wojny"; z zaniepokojeniem odnotowuje nasilającą się antyzachodnią propagandę, dezinformację i retorykę w Gruzji, co jest w sprzeczności z niezmiennym i wyjątkowo wysokim poparciem społeczeństwa dla integracji tego kraju z krajami euroatlantyckimi;
13. wzywa władze gruzińskie, by przed wyborami parlamentarnymi w 2024 r. zakończyły zgodnie z zaleceniami OBWE/ODIHR reformę ordynacji wyborczej w tym kraju oraz rozwiązały problem utrzymujących się niedociągnięć w kampaniach wyborczych i przeprowadzaniu wyborów, w szczególności w odniesieniu do nacisku wywieranego na wyborców i kandydatów przez urzędników publicznych i kandydatów w wyborach, jak również zarzutów dotyczących zastraszania, przymusu, kupowania głosów oraz niewłaściwego wykorzystywania zasobów administracyjnych podczas procesu wyborczego; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że władze gruzińskie przedłożyły do zaopiniowania OBWE/ODIHR i Komisji Weneckiej projekt poprawek do kodeksu wyborczego, oraz wzywa władze, aby w pełni wdrożyły spodziewane zalecenia tych organów przed przyjęciem projektu poprawek; zachęca władze gruzińskie do zajęcia się kwestią praw wyborczych obywateli Gruzji mieszkających za granicą; ubolewa nad wykluczeniem Międzynarodowego Towarzystwa na rzecz Sprawiedliwych Wyborów i Demokracji z parlamentarnej grupy roboczej ds. reformy ordynacji wyborczej i wzywa do włączenia go w ten proces; przypomina władzom gruzińskim o ich zobowiązaniu do obniżenia progu wyborczego w wyborach parlamentarnych;
14. podkreśla potrzebę wyeliminowania nadmiernego wpływu grup interesu na życie gospodarcze, polityczne i publiczne, co stanowi jeden z priorytetów określonych przez Komisję, które Gruzja musi zrealizować, by otrzymać status kraju kandydującego; zaleca zajęcie się nadmiernym wpływem partykularnych interesów, zwłaszcza oligarchy i byłego premiera Bidziny Iwaniszwilego, w sposób systemowy poprzez reformy strukturalne i regulacyjne w różnych obszarach życia politycznego, gospodarczego i publicznego kraju; ponownie wzywa Radę i partnerów demokratycznych, aby podjęli odpowiednie środki, łącznie z nałożeniem sankcji indywidualnych na Bidzinę Iwaniszwilego oraz na wszystkie osoby, które umożliwiają pogorszenie demokratycznego procesu politycznego i za to odpowiadają;
15. z zadowoleniem przyjmuje konsultacje z Komisją Wenecką w sprawie niedawnego projektu ustawy o "deoligarchizacji"; wzywa parlament Gruzji, aby należycie uwzględnił spodziewaną opinię Komisji Weneckiej oraz dopilnował, by każdy projekt ustawy w tej sprawie był zgodny w chwili przyjęcia z zaleceniami Komisji Weneckiej i opierał się na celu dotyczącym wyeliminowania za pomocą podejścia systemowego wszelkiego nadmiernego wpływu partykularnych interesów na życie gospodarcze, polityczne i publiczne;
16. jest poważnie zaniepokojony raportem toksykologicznym, w którym dr med. David E. Smith i jego współpracownicy stwierdzili, że wiele objawów patologicznych stwierdzonych u Micheila Saakaszwilego jest wynikiem zatrucia metalami ciężkimi, które przyczynia się do szybkiego pogorszenia stanu jego zdrowia; przypomina, że rząd gruziński ponosi pełną odpowiedzialność za zdrowie i dobrostan byłego prezydenta i musi zostać pociągnięty do odpowiedzialności, jeśli coś mu się stanie; prosi prezydent Gruzji, aby skorzystała ze swoich prerogatyw konstytucyjnych w celu rozwiązania tej kwestii; apeluje do wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa o aktywne zaangażowanie na rzecz uwolnienia byłego prezydenta; ponownie wzywa władze Gruzji do uwolnienia byłego prezydenta Micheila Saakaszwilego i umożliwienia mu właściwego leczenia za granicą, zgodnie z art. 283 gruzińskiego kodeksu postępowania karnego, ze względów humanitarnych i w celu ograniczenia polaryzacji politycznej;
Praworządność, dobre rządy i wolność mediów
17. podkreśla znaczenie przeprowadzenia ambitnej, prawdziwej, gruntownej reformy wymiaru sprawiedliwości w oparciu o strategię i plan działania na rzecz reformy sądownictwa na okres po 2021 r., które będą przejrzyste i skuteczne oraz zasadzą się na szeroko zakrojonych, pluralistycznych i ponadpartyjnych konsultacjach; ubolewa, że reforma sądownictwa utknęła w martwym punkcie, a nawet nastąpił regres w kilku kluczowych obszarach; wzywa władze do zajęcia się niedociągnięciami stwierdzonymi przez Komisję Wenecką w zakresie wyboru i mianowania sędziów na wszystkich szczeblach, zwłaszcza do Sądu Najwyższego, oraz prokuratora generalnego, aby w pełni dostosować ten proces do standardów europejskich; z zadowoleniem przyjmuje kroki zmierzające do dostosowania nominacji prokuratora generalnego do zaleceń Komisji Weneckiej; wzywa do gruntownej reformy Najwyższej Rady Sprawiedliwości, którą to reformę należy przeprowadzić przed mianowaniem jej pozostałych członków, a procedura ta powinna być przejrzysta, oparta na zasługach i zgodna ze standardami europejskimi; podkreśla w tym względzie wspólnie uzgodniony program stowarzyszeniowy UE-Gruzja na lata 2021-2027 i zobowiązania podjęte przez władze Gruzji, w szczególności dotyczące Najwyższej Rady Sprawiedliwości i urzędu prokuratora generalnego;
18. podkreśla, że przeprowadzone pospiesznie i nieprzejrzyście kluczowe nominacje lub zmiany instytucjonalne jedynie zwiększają upolitycznienie wymiaru sprawiedliwości, a problem ten należy pilnie rozwiązać; w związku z tym ubolewa w szczególności, że sędziowie Sądu Najwyższego byli powoływani dożywotnio przed usunięciem niedociągnięć w procesie nominacji stwierdzonych przez ODIHR i Komisję Wenecką oraz pomimo wielokrotnych wezwań do wstrzymania procesu mianowania i dostosowania go do standardów europejskich; przypomina, że brak postępów w reformie sądownictwa oznaczał niespełnienie warunków otrzymania do września 2021 r. transzy pomocy makrofinansowej UE w wysokości 75 mln EUR; podkreśla, że wszystkie nominacje muszą być przejrzyste, w pełni zgodne ze standardami europejskimi i należy ich dokonywać w oparciu o uczciwość, niezależność, bezstronność i kompetencje;
19. wyraża zaniepokojenie ciągłym zawłaszczaniem państwa i stagnacją w walce z korupcją; ponawia swój apel do władz gruzińskich o nasilenie walki z korupcją i przestępczością zorganizowaną; odnotowuje przyjęcie zmian ustawodawczych ustanawiających nowy Urząd Antykorupcyjny i wzywa władze gruzińskie, aby przedłożyły je Komisji Weneckiej do zaopiniowania oraz w pełni wdrożyły spodziewane zalecenia, co w szczególności umożliwi nowemu Urzędowi Antykorupcyjnemu rygorystyczne rozwiązywanie spraw dotyczących korupcji na wysokim szczeblu, oraz by zapewniły mu odpowiednie środki i zasoby, dzięki czemu będzie mógł w pełni realizować swoje uprawnienia; ponadto wzywa władze gruzińskie do egzekwowania przepisów dotyczących zapobiegania korupcji, zasad uczciwości i konfliktu interesów w służbie publicznej oraz do dopilnowania, by wykrywano wszelkie naruszenia;
20. wzywa władze gruzińskie do skutecznego zbadania sprawy masowych nielegalnych podsłuchów ujawnionych we wrześniu 2021 r., które obejmowały komunikację kierownika delegatury UE w Gruzji; jest zaniepokojony zmianami w gruzińskim kodeksie postępowania karnego polegających na zwiększeniu liczby przestępstw, w odniesieniu do których dozwolone są niejawne działania dochodzeniowe, oraz wydłużeniu czasu trwania tych działań, które to zmiany gruziński parlament przyjął 7 czerwca 2022 r., a prezydent zawetowała 22 czerwca 2022 r.; wzywa władze gruzińskie do wdrożenia zaleceń Komisji Weneckiej z 26 sierpnia 2022 r., w szczególności do zapewnienia przejrzystego i pluralistycznego procesu legislacyjnego przez zaangażowanie wszystkich odpowiednich zainteresowanych stron i społeczeństwa obywatelskiego;
21. podkreśla, że w swojej opinii Komisja położyła nacisk na wielopoziomowe sprawowanie rządów, proces decentralizacji i reformy administracji publicznej, co ma umożliwić ustanowienie skutecznego samorządu lokalnego zgodnego z normami europejskimi i zapobiec koncentracji władzy na szczeblu centralnym; podkreśla ważną rolę zdecentralizowanej współpracy między UE a Gruzją; podkreśla, jak ważne jest dalsze wzmacnianie zdolności administracyjnych na szczeblu centralnym i lokalnym;
22. wyraża poważne zaniepokojenie faktem, że pomimo solidnych gruzińskich ram prawnych gwarantujących wolność wypowiedzi i wolność mediów sytuacja w środowisku medialnym i bezpieczeństwo dziennikarzy pogorszyły się; potępia przypadki zastraszania dziennikarzy, groźby i przemoc wobec nich oraz prześladowanie ich, w tym coraz większą liczbę dochodzeń w sprawach dotyczących pracowników i właścicieli mediów; wzywa władze gruzińskie, aby szybko i skutecznie zbadały zarzuty dotyczące nielegalnej ingerencji i nadużyć władzy wobec przedstawicieli mediów oraz zareagowały na nie, a także by dostosowały przepisy dotyczące wolności mediów, takie jak ustawa o łączności elektronicznej, do międzynarodowych standardów i zaleceń Komisji Weneckiej;
23. wzywa Gruzję, aby zagwarantowała wolność mediów, która obejmuje niezależność redakcyjną, przejrzystość w zakresie własności mediów oraz pluralistyczne, bezstronne i niedyskryminacyjne przedstawianie poglądów politycznych w programach nadawców prywatnych, a zwłaszcza publicznych, w szczególności podczas kampanii wyborczych, a także aby zapewniła niezakłócony dostęp do informacji, które mają być publicznie dostępne, oraz zagwarantowała bezpieczeństwo, ochronę i wzmocnienie pozycji dziennikarzy oraz innych pracowników mediów; wzywa wszystkich przedstawicieli gruzińskich władz do nieuciekania się do agresywnej retoryki i dyskryminującego traktowania przedstawicieli mediów w Gruzji oraz do popierania w swoich publicznych oświadczeniach tolerancyjnego podejścia szanującego prawa człowieka;
24. wzywa władze gruzińskie do wstrzymania umotywowanych politycznie spraw karnych oraz do dokonania przeglądu toczących się spraw karnych przeciwko pracownikom mediów, właścicielom mediów krytykujących rząd oraz członkom ich bliskich rodzin; przypomina w związku z tym sprawę Niki Gwaramii, dyrektora Mtavari TV, oraz sprawy dyrektorów i założycieli innych mediów, takich jak Formula TV i Pirveli TV; wyraża głębokie zaniepokojenie w związku z tym, że 2 listopada 2022 r. Sąd Apelacyjny w Tbilisi podtrzymał wyrok skazujący Nikę Gwaramię pod wątpliwymi zarzutami pomimo istotnych znaków zapytania w tej sprawie, w szczególności jeśli chodzi o czas jej przeprowadzenia i same zarzuty; zwraca się do prezydent Gruzji Salome Zurabiszwili o ułaskawienie Niki Gwaramii; przypomina o kluczowych priorytetach wskazanych przez Komisję w opinii z dnia 17 czerwca 2022 r., w tym o apelu do władz gruzińskich o dopilnowanie, by postępowania karne prowadzone przeciwko właścicielom mediów spełniały najwyższe standardy prawne; przyjmuje do wiadomości oświadczenie Obrońcy Publicznego Gruzji z dnia 7 grudnia 2022 r., w którym wzywa się prezydenta Gruzji do skorzystania z mechanizmu ułaskawienia w odniesieniu do Niki Gwaramii, ponieważ sprawa pozbawiona jest uzasadnienia i nie odpowiada podstawowym zasadom prawa karnego; oczekuje, że Europejska Służba Działań Zewnętrznych i delegatura UE w Gruzji nadal będą monitorować wszystkie toczące się procesy sądowe w Gruzji związane ze sprawami o podłożu politycznym;
25. oczekuje, że po doniesieniach mówiących o tym, że dziennikarze spoza Gruzji byli ofiarami nękania i ingerencji rządu na granicy gruzińskiej, rząd i władze Gruzji poważnie potraktują swój obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa osobom, które schroniły się w tym kraju przed reżimami autorytarnymi;
26. przypomina, że Gruzja jest poważnie narażona na rosyjską propagandę i kampanie dezinformacyjne; podkreśla znaczenie ciągłych wysiłków na rzecz zwiększenia oporu gruzińskiego społeczeństwa wobec takich kampanii i prób wywierania wpływu na gruzińską politykę i opinię publiczną, w tym przez ochronę pluralizmu i niezależności mediów oraz poprawę umiejętności korzystania z mediów; wzywa instytucje UE i państwa członkowskie do dalszego zacieśniania współpracy z odpowiednimi instytucjami gruzińskimi, aby przeciwdziałać rosyjskiej dezinformacji i jej skutkom;
27. zauważa, że rosyjska propaganda wykorzystuje totalitarną przeszłość i kult totalitarnych przywódców komunistycznych jako narzędzie wywierania wpływu w Gruzji; podkreśla, że gloryfikacja Stalina, w tym poprzez wznoszenie nowych posągów, wypacza krwawą i okrutną spuściznę komunizmu i jest afrontem dla milionów ofiar stalinowskiego terroru; wyraża uznanie dla społeczeństwa obywatelskiego za przeciwdziałanie rosyjskiej dezinformacji, w tym poprzez inicjatywy takie jak Laboratorium Badań nad Przeszłością Związku Radzieckiego (SovLab);
Poszanowanie praw człowieka i podstawowych wolności
28. potępia przemoc wobec pokojowych uczestników marszu równości w Tbilisi 5 lipca 2021 r. oraz dziennikarzy relacjonujących to wydarzenie; zdecydowanie potępia brak starannego dochodzenia lub ścigania osób odpowiedzialnych za organizację przemocy; zauważa, że w kwietniu 2022 r. sześciu sprawców przemocy skazano na maksymalnie pięć lat pozbawienia wolności, ale wzywa Prokuraturę Generalną do przeprowadzenia kompleksowego i skutecznego dochodzenia w sprawie wszystkich organizatorów i sprawców przemocy w świetle ogromnej ilości dowodów zebranych przez media, społeczeństwo obywatelskie i Obrońcę Publicznego Gruzji; odnotowuje, że wydarzenia zaplanowane w ramach marszu równości w Tbilisi w 2022 r. zorganizowano w obiektach zamkniętych oraz że policja zareagowała w odpowiednim czasie, aby zapobiec ingerencjom i przemocy ze strony grup sprzeciwiających się wydarzeniom organizowanym w ramach marszu równości; wzywa rząd Gruzji do utrzymania prawa do pokojowych zgromadzeń i wolności słowa oraz apeluje do władz gruzińskich, aby zapewniły bezpieczeństwo demonstrantom;
29. wzywa władze do zapewnienia ochrony praw człowieka, w szczególności praw kobiet i innych słabszych grup społecznych, takich jak społeczność LGBTQI+ i mniejszości etniczne, oraz do pełnego wdrożenia w praktyce przepisów dotyczących praw człowieka i przeciwdziałania dyskryminacji i do skutecznego zwalczania bezkarności za wszystkie naruszenia praw człowieka, a w szczególności za poważne naruszenia; wzywa do przyjęcia strategii w zakresie praw człowieka na lata 2021-2030 wraz z odpowiednim planem działania; wyraża uznanie dla rządu Gruzji w związku z utworzeniem międzyagencyjnego komitetu koordynacyjnego ds. wdrażania konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, który działa pod nadzorem premiera; wzywa władze gruzińskie do opracowania strategii deinstytucjonalizacji i planu działania, zgodnie z wymogami kodeksu praw dziecka, ponieważ przemoc wobec dzieci w rodzinie i w placówkach opiekuńczych, zastępczych i edukacyjnych pozostaje poważnym problemem;
30. wzywa władze gruzińskie, aby poprawiły sytuację w zakresie reprezentacji kobiet i ich równego traktowania na wszystkich szczeblach życia politycznego, gospodarczego i społecznego oraz wyeliminowały zjawisko nierównego traktowania na rynku pracy i lukę płacową między kobietami a mężczyznami; wzywa rząd i władze Gruzji do przyjęcia i skutecznego wdrożenia przepisów zwalczających przemoc ze względu na płeć, przemoc domową i zabójstwa kobiet, zwiększenia wsparcia dla ofiar przemocy, wdrożenia programów resocjalizacji sprawców i prowadzenia kampanii uświadamiających, w szczególności na szczeblu społeczności lokalnych;
31. potępia ciągłą dyskryminację grup i osób LGBTQI+, w tym w dziedzinie zatrudnienia, zdrowia, życia społecznego i gospodarczego, a także atakowanie ich przez ultranacjonalistyczne grupy szerzące nienawiść;
32. ponownie podkreśla znaczenie niezależnego nadzoru nad gruzińskimi instytucjami państwowymi; w związku z tym wyraża poważne zaniepokojenie likwidacją urzędu inspektora państwowego wbrew zaleceniom ODIHR i bez uprzednich wnikliwych konsultacji; podkreśla pozytywną rolę gruzińskiej obrończyni publicznej Nino Lomjarii w ochronie praw człowieka, promowaniu dobrych rządów, umacnianiu praworządności, ochronie wolności mediów i nadzorowaniu zgodności strategii politycznych i działań władzy wykonawczej z międzynarodowymi standardami praw człowieka; potępia regularne, w tym również podejmowane przez władze próby podważenia niezależności gruzińskiej obrończyni publicznej oraz wzbudzenia wątpliwości co do integralności jej urzędu i pracowników; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie niezależnej rady oceniającej kandydatów na stanowisko obrońcy publicznego i wzywa większość parlamentarną, aby bezzwłocznie wybrała jednego z trzech najlepszych niezależnych kandydatów przedstawionych przez radę;
33. podkreśla kluczową rolę organizacji społeczeństwa obywatelskiego w demokratycznym nadzorze; wzywa Komisję i państwa członkowskie do udzielenia społeczeństwu obywatelskiemu i niezależnym mediom wsparcia politycznego, technicznego i finansowego oraz do przekazania podstawowych funduszy społeczeństwu obywatelskiemu, aby pobudzić budowę zdolności i rozwój kwalifikacji;
34. wzywa Gruzję do ograniczenia korzystania ze strategicznych powództw zmierzających do stłumienia debaty publicznej, wymierzonych przeciwko obrońcom praw człowieka i przedstawicielom mediów, które to powództwa utrudniają tym osobom ich istotną i niezależną pracę;
35. wyraża zaniepokojenie liczbą osób z Gruzji, które ubiegają się o azyl w UE, i wzywa władze gruzińskie do zacieśnienia współpracy z europejskimi partnerami i podjęcia dalszych działań w celu rozwiązania tego problemu;
Stosunki gospodarcze i handlowe
36. z zadowoleniem przyjmuje osiągnięcia Gruzji w zbliżaniu przepisów i budowaniu w pełni funkcjonującej gospodarki rynkowej; wzywa do wykorzystania możliwości, jakie stwarza plan gospodarczo-inwestycyjny, do zbudowania dynamicznej i odpornej gospodarki gotowej do integracji z jednolitym rynkiem UE; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że UE jest głównym partnerem handlowym Gruzji, jako że około 21 % łącznej wymiany handlowej tego państwa to wymiana z Unią; wzywa Komisję do dokonania przeglądu potencjału pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu (DCFTA), aby zwiększyć wymianę handlową między UE a Gruzją poprzez skoordynowaną pomoc, ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz reform strukturalnych, w tym rozwoju infrastruktury wysokiej jakości, takiej jak laboratoria w Gruzji zajmujące się unijną certyfikacją w zakresie środków sanitarnych i fitosanitarnych, oraz usunięcia barier technicznych dla norm handlowych; z zadowoleniem przyjmuje wniosek Gruzji o przystąpienie do jednolitego obszaru płatności w euro;
37. zachęca władze gruzińskie do zwiększenia udziału MŚP w DCFTA, w szczególności poprzez lepsze informowanie o możliwościach oferowanych przez DCFTA, poprawę dostępu do infrastruktury eksportowej oraz jak najlepsze wykorzystanie istniejących programów Komisji, takich jak europejski program sąsiedztwa na rzecz rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich (ENPARD Gruzja) i program EU4Business;
Współpraca sektorowa
38. przypomina, że układ o stowarzyszeniu, pogłębiona i kompleksowa umowa o wolnym handlu oraz program stowarzyszeniowy na lata 2021-2027 to solidne ramy zbliżenia Gruzji do UE przez stopniową integrację z jednolitym rynkiem UE i ściślejszą współpracę sektorową;
39. wzywa Komisję i Radę do nawiązania wzmocnionego i zorganizowanego dialogu politycznego z Gruzją oraz innymi krajami kandydującymi i potencjalnie kandydującymi w celu dalszej integracji gospodarczej i harmonizacji przepisów; uważa, że dialog ten powinien obejmować spotkania na marginesie posiedzeń Rady Europejskiej z przywódcami odpowiednich państw oraz regularny i zorganizowany udział ich przedstawicieli w posiedzeniach grup roboczych i komitetów Rady Europejskiej, a także włączanie tych państw jako obserwatorów w prace komitetów ustanowionych na mocy art. 291 TFUE i rozporządzenia (UE) nr 182/2011 4 w celu zintensyfikowania reform w tych państwach i wzmocnienia ich administracyjnej wiedzy fachowej;
40. podkreśla znaczenie lepszej łączności transportowej, energetycznej i cyfrowej jako sposobu pełnego wykorzystania geograficznego i gospodarczego potencjału Gruzji na wszystkich szczeblach, w szczególności w małych, średnich i rolniczych gminach;
41. wzywa Gruzję do usprawnienia sektora energetycznego i poprawy jakości sieci połączeń przy jednoczesnym zapewnieniu zrównoważenia środowiskowego, zintensyfikowaniu walki ze zmianą klimatu i ochronie środowiska, w szczególności poprzez zachowanie różnorodności biologicznej i obszarów chronionych, w tym poprzez dalsze dostosowanie przepisów do dorobku prawnego UE i polityki Europejskiego Zielonego Ładu, a także poprzez wzmocnienie gruzińskiej administracji w celu umożliwienia transformacji ekologicznej;
42. wzywa władze gruzińskie do podjęcia kluczowych kroków w celu rozdzielenia i certyfikacji operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej i gazu, aby przyspieszyć transformację ekologiczną i wyeliminować zależność energetyczną od Rosji, zgodnie z planem REPowerEU;
43. zachęca Komisję, europejską sieć operatorów systemów przesyłowych i Gruzję do oceny, czy możliwa byłoby synchronizacja gruzińskiej sieci elektroenergetycznej z europejską siecią kontynentalną oraz włączenie Gruzji do obszaru synchronicznego Europy kontynentalnej;
44. wzywa rząd Gruzji do wzmożenia wysiłków na rzecz zwiększenia i podtrzymania rozwoju społeczno-gospodarczego w celu zapewnienia wzrostu dochodów i rozwoju regionalnego; ponownie wyraża poparcie dla rozwoju kapitału ludzkiego poprzez wzmocnienie roli sektora prywatnego w zarządzaniu systemem kształcenia zawodowego i rozwiązaniu problemu niedopasowania umiejętności w celu poprawy perspektyw zatrudnienia;
45. wzywa Komisję, państwa członkowskie UE i Gruzję do zacieśnienia współpracy w zakresie odporności zdrowia publicznego, w tym również między organami odpowiedzialnymi za zdrowie publiczne, placówkami badawczymi i służbami reagowania w sytuacjach kryzysowych, a także do wymiany najlepszych praktyk i współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w zakresie opracowywania strategii na wypadek epidemii, koncentrujących się na grupach najbardziej narażonych, w tym na osobach starszych, bezdomnych, pracownikach sezonowych i migrantach;
46. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie przez Gruzję nadrzędnej krajowej strategii w zakresie zdrowia publicznego na lata 2022-2030 oraz towarzyszącego jej planu działania, a także nową strategię w zakresie zdrowia psychicznego na lata 2022-2030 oraz towarzyszący jej plan działania;
47. z zadowoleniem przyjmuje stałe wysiłki Gruzji na rzecz zacieśnienia międzynarodowej współpracy w zakresie egzekwowania prawa z Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) i Agencją Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL), w tym podpisanie 22 czerwca 2022 r. nowego porozumienia roboczego między CEPOL-em a Gruzją, które usprawni dzielenie się wiedzą, doświadczeniem i najlepszymi praktykami oraz skoordynowane podejście do uczenia się;
48. z zadowoleniem odnotowuje przyjęcie reformy prawa pracy i wzywa rząd Gruzji do dalszego udoskonalenia ram prawnych w zakresie ochrony praw pracowniczych, w tym poprzez zapewnienie skutecznego systemu inspekcji pracy o odpowiednich kompetencjach, zdolnościach i zasobach, poprawę podstawowych przepisów prawa pracy w celu pełnego dostosowania go do norm Międzynarodowej Organizacji Pracy i przepisów UE, wprowadzenie płacy minimalnej w porozumieniu z partnerami społecznymi i organizacjami zajmującymi się prawami pracowniczymi, utworzenie skutecznych systemów ochrony socjalnej dla pracowników oraz opracowanie planu działania na rzecz sformalizowania sektora nieformalnego;
49. wzywa Komisję, aby wsparła utworzenie wspólnej przestrzeni roamingowej między Gruzją a UE poprzez skoordynowaną pomoc z naciskiem na stopniowe obniżanie międzynarodowych taryf roamingowych między Gruzją a UE zgodnie z przepisami UE, co umożliwi lepszą ochronę praw konsumentów, a także pomoże w stopniowym zbliżaniu przepisów Gruzji do dorobku prawnego UE i przyczyni się do procesu integracji Gruzji z Unią Europejską;
50. wzywa Komisję, aby wspierała wysiłki Gruzji, która chciałaby stać się regionalnym ośrodkiem łączności cyfrowej i usług cyfrowych, a także propagować swoją suwerenność cyfrową poprzez rozwój strategicznych międzynarodowych korytarzy łączności i transportu cyfrowego między Europą a różnymi częściami Azji przez Gruzję; z zadowoleniem przyjmuje unijne programy pomocy wspierające cyfryzację, takie jak EU4Digital i EaP Connect, ale zwraca również uwagę na konieczność zapewnienia dostępnej łączności cyfrowej, zwłaszcza na obszarach wiejskich, i wysiłki podejmowane z myślą o realizacji tego celu; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę inwestycyjną na rzecz szybkich łączy szerokopasmowych dla obszarów wiejskich; wyraża zadowolenie w związku z przyjęciem krajowej strategii cyberbezpieczeństwa i planu działania na lata 2021-2024; wzywa władze Gruzji do współpracy z UE w celu zwiększenia cyberodporności tego kraju zgodnie z najlepszymi praktykami i prawodawstwem UE, w szczególności z dyrektywą UE w sprawie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych 5 ;
51. wzywa Komisję i Gruzję do rozważenia zwiększenia liczby projektów dotyczących transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) w Gruzji; podkreśla negatywny wpływ chińskich inwestycji w infrastrukturę strategiczną na bezpieczeństwo; ubolewa nad ciągłymi opóźnieniami w budowie portu głębokomorskiego w Anaklii w następstwie rozwiązania przez rząd gruziński umowy o prace projektowe z przedsiębiorstwem Anaklia Development Consortium w 2020 r.; wyraża nadzieję, że Gruzja przyspieszy budowę portu zgodnie ze swoimi strategicznymi celami euroatlantyckimi;
52. z zadowoleniem przyjmuje stowarzyszenie Gruzji z programem "Horyzont Europa", unijnym programem w zakresie badań naukowych i innowacji na lata 2021-2027, który daje nowe możliwości gruzińskiej społeczności zajmującej się nauką i innowacjami, a także zobowiązanie Gruzji do rozpoczęcia procesu uczestnictwa w programie Erasmus+ jako stowarzyszone państwo trzecie;
Postanowienia instytucjonalne
53. potwierdza swoje zobowiązanie do wspierania demokracji parlamentarnej Gruzji przez budowanie zdolności; ubolewa, że parlament Gruzji nie przyjął propozycji Parlamentu Europejskiego dotyczącej ustanowienia dialogu im. Jeana Monneta;
o
o o
54. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Wiceprzewodniczącemu Komisji / Wysokiemu Przedstawicielowi Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, a także rządom i parlamentom państw członkowskich oraz rządowi i parlamentowi Gruzji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.177.63 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie wdrożenia układu o stowarzyszeniu UE z Gruzją (2021/2236(INI)) |
Data aktu: | 14/12/2022 |
Data ogłoszenia: | 17/05/2023 |